اسلیو معده بهتر است یا لیپوماتیک؟ کدام روش موثر تر است؟

اسلیو معده بهتر است یا لیپوماتیک؟
جراحی زیبایی اندام

امروزه روش های متنوع و زیادی در رابطه با لاغری و رسیدن به تناسب اندام در علم پزشکی وجود دارد و پیش بینی می شود این روش ها روز به روز بیشتر هم شوند. در میان لیست بلند جراحی های لاغری و زیبایی دو روش درمانی اسلیو معده و لیپوماتیک به چشم می خورند که تا کنون طرفداران زیادی در ایران پیدا کرده اند. اگر شما هم به دنبال یک میانبر برای رسیدن به وزن و اندام دلخواهتان هستید، برای انتخاب روشی که به بهترین وجه برای شما مناسب است، باید در مورد همه گزینه های خود بیشتر بدانید.

بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این مطلب دو نوع جراحی کاهش وزن، اسلیو معده و لیپوماتیک را با هم مقایسه کنیم و به این سوال مخاطبان پاسخ دهیم که اسلیو معده بهتر است یا لیپوماتیک؟! پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا ضمن آشنایی با هر کدام از این روش ها، موثرترین و کارآمدترین آن ها را بشناسیم و تفاوت آن ها را درک کنیم.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

اسلیو معده چیست؟

اسلیو گاسترکتومی یا همان اسلیو معده یک روش جراحی است که به طور مشخص با محدود کردن مصرف غذا باعث کاهش وزن می شود. با این روش که معمولاً به روش لاپاراسکوپی انجام می شود، جراح تقریباً ۷۵ درصد معده را برمی دارد. این باعث می شود که معده شکل لوله را به خود بگیرد و در نهایت غذای بسیار کمتری را در خود نگه دارد. اگرچه در ابتدا به عنوان اولین مرحله از یک روش دو مرحله ای برای بیماران فوق چاق یا در معرض خطر آسیب های ناشی از چاقی ابداع شد، اما امروزه به طور معمول و با موفقیت به عنوان یک روش عالی برای کاهش وزن در افراد با BMI بیشتر از ۴۰ استفاده می شود.

اسلیو معده چیست؟

با این وجود گزارش ها حاکی از آن است که با رعایت کامل دستورالعمل های غذایی و رفتاری نتایج بهتری نیز به دست می آید. با انتخاب هوشمندانه غذا، ورزش منظم و عادات غذایی خوب، بیمارانی که اسلیو معده انجام داده اند، از کاهش وزن خود لذت می برند.

در گاسترکتومی اسلیو، مانند باند معده قابل تنظیم، جسم خارجی کاشته نمی ‌شود و مانند بای‌پس معده، بازآرایی پیچیده‌ای در روده وجود ندارد. اکثر بیماران پس از بهبودی معقول متوجه می شوند که می توانند به راحتی غذا های متنوعی از جمله گوشت و سبزیجات فیبری بخورند. بر خلاف سایر روش ها و جراحی های لاغری، اسلیو معده یک روش دائمی است و قابل برگشت نیست.

یکی دیگر از تفاوت های اسلیو معده با لیپوماتیک این است که برداشتن بخشی از معده باعث کاهش سطح هورمونی به نام گرلین در بدن فرد می‌ شود که معمولاً به آن «هورمون گرسنگی» می‌ گویند. بنابراین، بسیاری از مردم بعد از عمل جراحی اسلیو معده کمتر گرسنه می شوند. گرلین همچنین در متابولیسم قند خون نقش دارد، بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اغلب بعد از این عمل به داروهای دیابت (به ویژه داروهای خوراکی) نیاز کمتری دارند؛ به همین دلیل هم برخی در جواب اسلیو معده بهتر است یا لیپوماتیک، پاسخ می دهند: اسلیو معده!

مزایای اسلیو معده

  • اسلیو معده باعث کاهش وزن سریع و موثر در مقایسه با لیپوماتیک می شود.
  • بیماران می توانند انتظار داشته باشند که ۵۰ درصد یا بیشتر از وزن اضافی خود را در سه سال کاهش دهند.
  • این روش نیازی به کاشت نوار ندارد و فرآیند گوارش را مجدداً هدایت نمی کند.
  • تغییرات هورمونی بعد از عمل به بیماران کمک می کند تا احساس سیری کنند و کمتر غذا بخورند
مزایای اسلیو معده

معایب اسلیو معده

  • مانند سایر روش های جراحی، اسلیو معده غیر قابل برگشت است.
  • میزان عوارض اولیه جراحی با بای پس معده سنتی قابل مقایسه است
  • بیماران در معرض خطر کمبود مواد مغذی به صورت طولانی مدت هستند.

لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک نوعی روش لیپوساکشن است که چربی اضافی را از بین می برد. این جراحی بی نظیر را می توان به صورت سرپایی انجام داد و معمولاً نیازی به بیهوشی ندارد. بنابراین می توانید با کمترین مشکل و در یک جلسه چربی های اضافی را از بدن خارج کنید. به لطف درمان لیپوماتیک، بیمار هیچ گونه افتادگی در پوست خود احساس نمی کند. اما توجه به این نکته ضروری است که کاهش سایز برای مدت طولانی ادامه دارد و همچنین می تواند سلولیت را از بین ببرد. در این جراحی، چربی از نظر فیزیکی به طور کامل برداشته شده و با حرکت ارتعاشی لیپید ها آزاد شده و بدون درد یا تورم از بدن خارج یا ساکشن می شوند. هدف از این عمل تغییر اندازه و شکل بدن است.

بهبودی بعد از جراحی لیپوماتیک

حتی ممکن است احساس کنید به جای کاهش وزن، چند کیلو هم اضافه کرده اید! به عبارت دیگر لیپوماتیک می تواند مقداری از سلول های چربی را در طول عمل حذف کند، اما ممکن است به دلیل احتباس مایعات و التهاب، بیمار همچنین پف کرده به نظر برسد اما با کاهش تورم نتایج را خواهید دید. بنابراین می توان گفت بسته به میزان چربی برداشته شده، می توانید بین ۱ تا ۳ ماه بعد از عمل نتایج را به طور کامل مشاهده کنید.

مزایای لیپوماتیک

  • در این روش لاغری یکنواختی چربی زیر پوست و چربی زیر بافت افزایش نمی یابد.
  • جراحی زمان زیادی طول نمی کشد، همچنین بهبودی پس از آن نیز طول نمی کشد
  • در این عمل از بی حسی موضعی استفاده می شود.
  • تورم و توزیع چربی در این فعالیت بسیار کم است.
  • احتمال عفونت بسیار کم است.
  • نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهد بود و پس از درمان مرخص خواهید شد.

معایب لیپوماتیک

  • کبودی شدید که می تواند چند هفته طول بکشد.
  • التهاب و تورم ناشی از لیپوماتیک ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد تا برطرف شود.
  • یک لخته خون در ورید ایجاد می شود که باعث التهاب و عوارض بعدی می شود.
  • بی نظمی های کانتور از معایب لیپوماتیک است. به خصوص اگر خاصیت ارتجاعی پوست ضعیف باشد و زخم به روشی غیرعادی بهبود یابد، یا اگر برداشتن چربی ناهموار باشد، ممکن است پوست پژمرده، موج دار یا برآمده به نظر برسد.
  • ناحیه آسیب دیده ممکن است برای مدتی بی حس شود، اما این معمولا موقتی است.
  • به ندرت ممکن است عفونت پوستی پس از جراحی لیپو ماتیک رخ دهد. گاهی اوقات نیاز به درمان جراحی دارد و خطر ایجاد اسکار نیز در این صورت وجود دارد.
  • بیهوشی با خطر کمی مرگ همراه است.
  • با تزریق و یا مکش مایعات و تغییر در سطح مایعات بدن ممکن است باعث مشکلات کلیوی یا قلبی شود.
  • چربی در طول جراحی وارد رگ‌ های خونی شده و به ریه ‌ها می‌رود و گردش خون در ریه‌ ها را مسدود می‌ کند. این عارضه می تواند تهدید کننده زندگی باشد.
  • گاهی اوقات وقتی مایع به بدن تزریق می شود، در ریه ها ادم ریوی اتفاق می افتد.

اسلیو معده بهتر است یا لیپوماتیک؟

برای مقایسه دو روش درمانی اسلیو معده و لیپوماتیک بهتر است کمی روی روند و ویژگی های هر دو بیشتر تمرکز کنیم. مزیت اصلی عمل لیپوماتیک استخراج و از بین بردن چربی های اضافی در بدن یا نقاط خاصی از بدن است، علاوه بر آن این عمل زیبایی برای تناسب اندام و شکل دادن به بدن فرد هم استفاده می شود. از طرف دیگر اسلیو معده بیشتر برای کسانی مناسب است که به طور کلی از چاقی و اضافه وزن رنج می برند و این عمل برای لاغر شدن مناسب تر است. همانطور که پیشتر هم توضیح دادیم جراحی اسلیو معده با حذف منبع، مصرف غذای فرد را محدود کرده و از این طریق به طور کلی روی سایز و اندام فرد تاثیر می گذارد.

با یک نتیجه گیری کلی می توان گفت عمل لیپوماتیک برای کسانی مناسب است که به صورت موضعی دنبال لاغری هستند و فقط از تجمیع چربی در نقاط خاصی از بدنشان ناراضی هستند و همچنین به دنبال روش درمانی هستند که پیکرتراشی هم انجام دهد و افتادگی پوست بعد از عمل را نداشته باشد. از سوی دیگر عم اسلیو معده برای کسانی که پرخوری دارند و از چاقی کل بدن رنج می برند توصیه می شود. در ادامه با برخی از تفاوت های این دو عمل زیبایی بیشتر آشنا می شویم:

تفاوت اسلیو معده با لیپوماتیک

همانطور که در قسمت های دیگر این مطلب خوانده اید، برای پاسخ به سوال همیشگی اسلیو معده بهتر است یا لیپوماتیک، بهتر است در تفاوت این دو روش با یکدیگر واکاوی کنیم:

عمل اسلیو معده و سایر جراحی های کاهش وزن، به جای چربی اضافی، سیستم گوارش شما را هدف قرار می دهد. با انجام این عمل، بخشی از معده برداشته می شود  و نتیجه نهایی این است که غذای کمتری برای احساس سیری لازم است اما در عین حال جذب چربی، کالری و غیره را محدود می ‌کند. از جمله عوارض جانبی این عمل این است که تحمل برخی غذا ها برای دستگاه گوارش نیز سخت ‌تر می ‌شود که می ‌تواند برای فرد دردسر ساز باشد.

از سوی دیگر اما لیپوماتیک واقعاً یک روش کاهش وزن نیست، زیرا با هدف قرار دادن برخی مناطق بدن که در آن چربی تجمع می یابد، بیشتر بر روی پیکرتراشی و تغییر شکل بدن تمرکز می کند.، مانند نواحی خاص شکم، گردن، باسن، ران‌ها و غیره.

یکی دیگر از تفاوت های اسلیو معده و لیپوماتیک این است که برای برداشتن پوست اضافی و افتادگی، عمل اسلیو معده نیاز به یک عمل دوم یا یک عمل ترمیمی مثل لیفت دارد. اما لیپوماتیک را می توان به عنوان یک درمان مستقل استفاده کرد، چراکه با استفاده از دستگاه لیپوماتیک در طول عمل جراحی افتادگی و شلی پوست بعد از عمل جراحی خود به خود از بین می رود و این یکی از مزایای این نوع جراحی زیبایی محسوب می شود.

تفاوت عمل لیپوماتیک و عمل اسلیو معده

به عبارت دیگر جراحی اسلیو معده و لیپوماتیک برای بیماران بسیار متفاوتی انجام می شود.

لیپوماتیک اغلب برای افرادی در نظر گرفته می شود که ممکن است اضافه وزن کمی داشته باشند یا فقط در قسمت های مختلف بدن خود رسوبات چربی انباشته شده اند. بنابراین این عمل بیشتر در بیمارانی انجام می شود که شاخص توده بدنی (BMI) زیر ۲۹ دارند. کاندیداهای این جراحی زیبایی باید دارای خاصیت ارتجاعی پوست خوبی باشند وهمچنین سالم، با سیستم ایمنی قوی و بدون هیچ گونه بیماری دیابت و یا هیچ مشکلی در گردش خون باشند.

از طرف دیگر اما جراحی اسلیو معده در واقع درمان چاقی است. بنابراین کاندیداهای مناسب برای این نوع جراحی چاقی معمولاً BMI بالاتر از ۴۰ دارند. بیماران با کمتر از BMI 35 نیز ممکن است واجد شرایط باشند اگر از امراضی مانند دیابت نوع ۲، بیماری کبد چرب، فشار خون بالا یا بیماری قلبی رنج می برند.

یکی دیگر از تفاوت هایی که ما را به پاسخ اسلیو معده بهتر است یا لیپوماتیک می رساند، این است که لیپوماتیک روشی بسیار سریع برای کاهش وزن است. در بیشتر موارد، این جراحی لاغری تنها در یک روز کامل می شود؛ بنابراین اجازه نمی دهد که پوست با کاهش وزن منقبض شود. افتادگی، شل یا آویزان شدن پوست پس از لیپوماتیک بسیار رایج است و برای برداشتن پوست اضافی یا سفت شدن و کشیده شدن آن فرد به جراحی دوم نیاز دارد. از طرف دیگر اما اسلیو معده کاهش وزن بسیار کندتری دارد که به پوست اجازه می دهد با کاهش وزن منقبض شود و به همین دلیل افتادگی پوست اتفاق نمی افتد.

همانطور که در بالا ذکر شد، عمل لیپوماتیک چربی را می مکد در حالی که اسلیو معده با محدود کردن مصرف غذا کار می کند. بنابراین لیپوماتیک راهی سریعتر برای کاهش وزن است، اما ممکن است برای سفت کردن پوست خود به جراحی دوم نیاز داشته باشید.

معرفی ۷ روش تاثیرگذار لیفت صورت با ورزش برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید.

در آخر

در این مطلب از ویژگی ها و تفاوت های دو عمل زیبایی اسلیو معده و لیپوماتیک برای شما گفتیم و آنها را با هم مقایسه کردیم. با این وجود بهترین و مطمئن ترین راه برای در آمدن از سردرگمی انتخاب بین این دو روش، این است که از یک جراح حاذق و با تجربه راهنمایی بگیرید.

اگر در حال مبارزه با چاقی هستید، راه حل سریع لیپوماتیک ممکن است بهترین راه حل برای شما نباشد، اما اگر شما فقط کمی اضافه وزن دارید، سالم غذا می خورید و ورزش می کنید، اسلیو معده ممکن است آن چیزی که نیاز دارید نباشد. اگر به جراحی فکر می کنید و برایتان جای سوال است که اسلیو معده بهتر است یا لیپوماتیک، بهتر است با دریافت اطلاعات کامل تصمیم خود را نهایی کنید. اگر تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم آن را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در کلینیک دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست