انواع پروتز سینه: کیفیت و ماندگاری آن‌ها

انواع پروتز سینه
جراحی زیبایی سینه

انواع پروتز سینه بسته به جنس، شکل و کاربرد آن قابل دسته‌بندی است. پروتزهای سینه یا ایمپلنت سینه از نظر جنس به دو دسته‌ی پروتزهای سیلیکونی و سالینی تقسیم می‌شوند که هر کدام مزایا و ویژگی‌های خودشان را دارند. همچنین این پروتزها ممکن است سطح صاف و یا بافت زبر داشته باشند. از سوی دیگر پروتزهای سینه معمولا به دو شکل دایره‌ای و اشکی یا ارگونومیک وجود دارند.

امروزه پروتز سینه سیلیکونی از محبوبیت بالایی برخوردار است، چرا که عوارض و خطرات پروتزهای سالینی را ندارد. با این حال انواع پروتز سینه سالینی و آب نمک، به دلیل تفاوت در ساختار، برای کار گذاشتن به برش کوچک‌تری نیاز دارند و اثر زخم عمل کمتری روی پوست به جا خواهند گذاشت. از دیگر انواع پروتز سینه سیلیکونی، می‌توان به پروتز با شکل ثابت اشاره کرد که تراکم بالاتری دارد و حتی در صورت پارگی نیز شکل خود را حفظ می‌کند.

انواع پروتز سینه برای شیوه‌های مختلف بزرگ کردن سینه با عمل پروتز سینه کاربرد دارد. برای مثال کار گذاشتن پروتز همراه با لیفت سینه قابل انجام است که به خوش فرم شدن سینه کمک می‌کند. همچنین برای کسانی که تمایلی به جراحی ندارند و یا امکان عمل جراحی میسر نیست، می‌توان از پروتزهای خارجی استفاده کرد.

حال ویژگی هر کدام از این پروتزها چیست و اصلا چرا این قدر انواع پروتز سینه زیاد است؟ کدام را باید انتخاب کرد و هر کدام برای چه کسی مناسب‌تر است؟ انواع پروتز سینه چقدر ماندگاری دارد؟ در این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ داده شده است.

انواع پروتز سینه و کاربرد آن‌ها

در بررسی‌های آماری و نظرسنجی‌هایی که در چند سال گذشته انجام شده است، بسیاری از خانم‌ها عقیده دارند داشتن سینه‌های بزرگ و خوش فرم، نقش زیادی در جذابیت زنانه و افزایش اعتماد به نفس در آن‌ها دارد. بنا به شرایط و موارد مختلف ممکن است کسی به پروتز سینه نیاز داشته باشد:

  • در برخی خانم‌ها، سینه‌ها به طور طبیعی کوچک است. این افراد می‌توانند از انواع پروتز سینه با اندازه و بافت متناسب با سایز سینه مورد نظر خود و از جنس‌های مختلف برای بزرگ کردن سینه، کمک بگیرند. این پروتزها می‌توانند ظاهری کاملا طبیعی و در عین حال خوش فرم برای سینه‌ها ایجاد کنند. معمولا پیشنهاد می‌شود که در سال‌های اول از پروتزهای با سایز کوچک‌تر استفاده شود تا پوست به خوبی رشد کند. پس از گذشت چند سال می‌توان سایز پروتز را تغییر داد.
  • خانم‌ها ممکن است به دلیل بارداری مکرر، افزایش سن و یا کاهش شدید وزن، دچار افتادگی سینه شوند. لیفت یا بالا بردن سینه در این خانم‌ها برای جلوگیری از افتادگی سینه گاهی نمی‌تواند فرم مناسبی را در سینه ایجاد کند که در این موارد، انواع پروتز سینه می‌تواند به ایجاد فرم طبیعی و مناسب کمک کند.
  • خانم‌های که تحت جراحی و درمان سرطان سینه قرار گرفته‌اند نیز ممکن است بخشی یا تمام سینه خود را از دست بدهند. در این دسته از افراد نیز انواع پروتز سینه نقش مهمی در بازیابی اندام زنانه، بهبود کیفیت زندگی و افزایش اعتماد به نفس در آن‌ها دارد.
  • خانم‌هایی که با پیکرتراشی قصد دارند به اندامی خوش‌فرم و جذاب برسند، از دیگر افرادی هستند که به انواع پروتز سینه نیاز خواهند داشت. همواره اندازه دور سینه‌ها و دور باسن باید با هم متناسب باشد. به همین دلیل پس از لیپوماتیک شکم و پهلوها و سپس تزریق چربی به باسن یا پروتز باسن، نیاز است که سینه‌ها نیز کمی بزرگ‌تر شوند. به این شکل می‌توان فرم ساعت شنی را در بدن ایجاد کرد.

انواع پروتز سینه با توجه به کاربرد، تشخیص جراح و خواست فرد از نتیجه عمل، در چند دسته‌بندی قابل بررسی است: از نظر شکل، جنس، برجستگی، سطح و کاربرد آن. در ادامه هر کدام از این موارد شرح داده شده است. البته باید توجه کنید که برای تشخیص مناسب‌ترین پروتز برای اندام شما، حتما به معاینه و نظر جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی نیاز است.

انواع پروتز سینه و کاربرد آن‌ها

انواع پروتز سینه از نظر جنس

امروزه به طور کلی سه نوع پروتز با جنس‌های مختلف وجود دارد: سیلیکونی، سالینی یا آب نمک و پروتزهای ثابت (یا نسل پنجم). از نظر کیفیت ساخت و برندهای معتبر، همه این سه نوع، قابل اعتماد است و بسته به نوع جراحی و نیاز فرد، می‌شود از همه آن‌ها بهره برد. اما از نظر قیمت، ماندگاری و عوارض بعد از عمل باهم متفاوت هستند. در نتیجه انتخاب هر کدام از آنها به مشورت با جراح پلاستیک نیاز دارد.

پروتزهای سالینی

پروتز سینه سالینی، یک کیسه سیلیکونی است که با آب‌نمک استریل پر می‌شود. برای کار گذاشتن پروتز سالینی، برش کوچکی در پوست سینه ایجاد می‌شود و پروتز در زیر بافت سینه قرار می‌گیرد. پس از پر کردن پروتز با آب نمک، جای برش بخیه می‌خورد. پروتز سالینی نسبت به دیگر انواع پروتز سینه، ارزان‌تر است. همچنین ظاهر سینه کمی شل‌تر به نظر خواهد رسید و درون سینه‌ها نیز تکان خوردن این کسیه پر آب، حس می‌شود.

یکی از عوارض این پروتز‌ها پاره شدن و تخلیه آب نمک است. البته این آب توسط بدن جذب می‌شود و خطری متوجه فرد نخواهد شد اما فرم سینه به هم می‌خورد و باید تعویض شود. از دیگر عوارض پروتز سالینی، احتمال چین‌خوردگی بافت سینه در اطراف آن است. با این حال جای زخم عمل پس از کار گذاشتن پروتز سالینی بسیار کمتر است و از این نظر، یک برتری نسبت به دیگر انواع پروتز سینه دارد.

پروتز سیلیکونی

پروتز سیلیکونی که یکی از پرکاربردترین انواع پروتز سینه است، بافت سیلیکونی ژل مانند دارد. نوع ترکیبات به کار رفته در این پروتزها، بسته به جنس و برند مورد استفاده، نرمی و سفتی، دوام و ماندگاری و همچنین حالت طبیعی یا مصنوعی بودن، متفاوت است. مهم‌ترین نکته در مورد پروتز سیلیکونی این است که در اثر پارگی، به سرعت فرم خود را از دست نمی‌دهد و مانند پروتز سالینی، خالی نمی‌شود. همچنین، پروتز سینه سیلیکونی لمس و بافتی شبیه به سینه طبیعی دارد.

البته باید اشاره کرد که در صورت پارگی، علامت مشخصی ندارد و ممکن است فرد به سرعت متوجه نشود. به همین دلیل هر چند سال یک بار باید توسط جراح سینه معاینه و بررسی شود تا از سلامت پروتز آگاه شد و اگر نیاز به تعویض دارد، این کار انجام شود. همچنین احتمال چین خوردگی در این نوع پروتز‌ها کمتر است و خطر تشکیل فیبروز یا بافت سفت درون سینه، کاهش پیدا می‌کند.

تفاوت پروتز سینه سالینی و سیلیکونی

پروتز ثابت

پروتز با شکل ثابت یا Gummy Bear، نوع جدید و نسل پنجم پروتزهای سینه هستند که از نظر کارایی و کیفیت، بهبود قابل توجهی پیدا کرده‌اند. جنس این پروتزها از ترکیب‌های سیلیکونی فشرده است و بافت سفت‌تری دارند. به همین دلیل تغییر شکل ظاهری، آسیب و پارگی در پروتزهای ثابت بسیار کمتر است. همچنین در صورت پارگی، تغییر فرم نمی‌دهند و همچنان کارایی خود را حفظ می‌کنند.

البته برای کار گذاشتن این پروتزها نیاز به ایجاد برش بیشتری است. انتخاب بین کیفیت بیشتر و جای عمل بزرگتر و یا کیفیت پایین‌تر، کار دشواری است. با این حال به دلیل ماندگاری بالا، محبوبیت پروتزهای ثابت رو به افزایش است.

انواع پروتز سینه از نظر شکل و فرم

شکل پروتز سینه، در فرم و شکل نهایی سینه‌ها پس از جراحی موثر است. همچنین تکنیک و مهارت جراح در کار گذاشتن پروتز نیز با شکل پروتز در ارتباط است. به طور کلی دو نوع پروتز سینه وجود دارد: شکل گرد و شکل اشکی یا ارگونومیک.

پروتز گرد

پروتز گرد، شکلی نیم‌دایره‌ای دارد و تمام بخش‌های ان همگن است. پروتزهای سالینی شکل گرد دارند و پروتزهای سیلیکونی شکل گرد نیز موجود است. از ویژگی‌های مثبت این شکل، کار گذاشتن آسان است به طوری که چرخش و تغییر زاویه پروتز در ششکل نهایی سینه تغییری ایجاد نمی‌کند. همچنین پروتز سینه گرد، معمولا سینه‌ها را برجسته‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد و معمولا بافت نرم‌تری دارد.

پروتز اشکی

پروتز اشکی یا پروتز ارگونومیک، همان طور که از نامش پیدا است، ظاهری شبیه به قطره اشک دارد. یعنی در بالا بافتش نازک‌تر است و در پایین ضخیم می‌شود. پروتزهای ثابت معمولا به این شکل ساخته می‌شوند و پروتزهای سیلیکونی اشکی نیز بسیار پرطرفدار هستند. شکل پروتز اشکی، فرم نهایی سینه را بسیار به حالت طبیعی شبیه می‌کند و برای کسانی مناسب است که نمی‌خواهند پروتز سینه آن‌ها خیلی مشخص و برجسته باشد. همچنین کسانی که بافت سینه کم و یا سینه‌های تخت دارند نیز بهتر است از این شکل پروتز سینه استفاده کنند.

تفاوت انواع پروتز سینه گرد و اشکی

پروتز سینه با سطح صاف و سطح زبر

علاوه بر شکل انواع پروتز سینه، صاف یا زبر بودن آن‌ها نیز در فرم نهایی سینه موثر است. پروتزهای سینه با سطح صاف، می‌توانند در فضای درون سینه حرکت کنند چرا که کمترین میزان چسبندگی را با بافت سینه ایجاد می‌کنند. به همین دلیل احساس طبیعی‌تری نیز دارند. با این حال احتمال چین‌خوردگی بافت سینه و ایجاد فیبروز در آن‌ها بیشتر است. در واقع سینه‌ها به دلیل ورود یک جسم خارجی، بافت کپسولی دور پروتز ایجاد می‌کنند. این بافت فیبروزی ممکن است رشد کند و گره‌های سفتی درون سینه و اطراف پروتز شکل بگیرد.

از سوی دیگر پروتز سینه با سطح زبر، با بافت سینه ارتباط ایجاد می‌کند و بافت‌های اسکار درون سینه به سطح پروتز می‌چسبند. این کار از حرکت پروتز و همچنین ایجاد فیبروز جلوگیری می‌کند و همچنین مانع از چرخش پروتز درون سینه می‌شود.

پروتز سینه از نظر برجستگی و سایز

انواع پروتز سینه از نظر برجستگی، معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • برجستگی کم یا Low Profile
  • برجستگی زیاد یا High Profile
  • برجستگی خیلی زیاد یا Ultra High Profile

هرچه این برجستگی بیشتر باشد، فرم بزرگ‌تر و برجسته‌تری نیز در سینه‌ها ایجاد می‌شود. همچنین سایزهای مختلفی نیز برای پروتزهای سینه وجود دارد که معمول‌ترین آن‌ها ۲۵۰ تا ۵۰۰ سی سی هستند. انتخاب سایز و برجستگی مناسب، معمولا به سبک زندگی و دیدگاه هر فرد از بدن خود برمی‌گردد. البته باید به رعایت تناسب اندام، هماهنگی سایز سینه با سایز باسن، قد فرد و دیگر معیارهای زیبایی‌شناسی و همچنین مشکلاتی که ممکن است در زندگی روزمره برای فرد ایجاد شود و مواردی از این دست، توجه کرد.

برای یافت پاسخ سوال هایی که درباره‌ی عوارض های احتمالی قرار دادن پروتز سینه دارید، مقالات ورم سینه بعد از پروتز و خطر ترکیدن پروتز سینه را مطالعه فرمایید.

دیگر دغدغه‌ها در مورد انواع پروتز سینه

ماندگاری انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه بسته به برند و شرکت سازنده و همچنین نوع پروتز سیلیکونی یا ثابت، ماندگاری مختلفی دارند. با این حال به‌جز کیفیت ساخت، سبک زندگی فرد نیز در ماندگاری پروتزهای سینه موثر است. هرچه تحرک فرد بیشتر باشد، سابیده شدن و احتمال آسیب به پروتز بیشتر خواهد بود. برای مثال عمر مفید انواع پروتز سینه در خانم‌های ورزشکار معمولا پایین‌تر از دیگر خانم‌ها است.

به همین دلیل باید با توجه به نوع جراحی، برند پروتز و نوع پروتز سینه مورد استفاده، به‌طور دوره‌ای توسط جراح خود معاینه شوید. معمولا این معاینه‌های دوره‌ای هر ۵ سال یک بار خواهد بود. بیشتر پروتزهای سیلیکونی بین ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری خواهند داشت. پروتزهای با کیفیت بالاتر، مانند پروتزهای ثابت نیز معمولا بیش از ۲۰ سال می‌توانند برای شما کار کنند.

رنگ پروتز سینه

رنگ پروتزهای سینه یکی دیگر از دغدغه‌های خانم‌ها است. هرچند شرکت‌های سازنده تلاش کرده‌اند که رنگ پروتزهای سینه را به رنگ طبیعی پوست نزدیک کنند ولی همواره این اختلاف رنگ وجود خواهد داشت.

ارتباط پروتزهای سینه و سرطان

یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌ها، وجود ارتباط میان استفاده از پروتز سینه و بیماری سرطان است. به‌طور کلی دلایل ایجاد سرطان، هنوز تقریبا ناشناخته است و معمولا پژوهش‌ها می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان را با وجود یا عدم وجود یک عامل خاص، بسنجند. با این حال تاکنون هیچ پژوهش علمی نشان نداده است که بین بیماری سرطان و پورتزهای سینه، ارتباطی وجود داشته باشد. خانم‌هایی که به پروتز سینه نیاز دارند با خیال راحت می‌توانند به اندامی خوش فرم برسند.

پروتز سینه و شیردهی

پروتز سینه شیردهی چه ارتباطی با هم دارند؟پس از جایگذاری انواع پروتز سینه، بافت سینه تغییری نمی‌کند و همچنان امکان شیردهی وجود دارد. از طرفی بسته به نوع جراحی و تکنیک به‌کار رفته ممکن است بخشی از مجاری شیردهی قطع شود که این امر، میزان شیردهی را کاهش خواهد داد.

با این حال پیشنهاد می‌شود پروتز سینه یک سال قبل از اقدام به بارداری و یا پس از پایان دوران شیردهی انجام شود. مهارت جراح در کار گذاشتن پروتز سینه نیز یکی دیگر از عواملی است که در شیردهی مناسب پس از پروتز سینه موثر است.

پروتز سینه یکی از روش‌های موثر و با کمترین عوارض برای زیبایی بدن و رسیدن به اندام خوش فرم است. بسته به سبک زندگی و فرم بدن شما، انواع پروتز سینه موجود است که می‌تواند برای شما مناسب باشد. در این زمینه توصیه می‌شود حتما با جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی مشورت نمایید.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

۲ دیدگاه. ترک جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست