بیرون کشیدن چربی بدن با چه روش هایی انجام می شود؟

جراحی زیبایی اندام

بیرون کشیدن چربی بدن در عین اینکه می‌تواند باعث زیبایی و تناسب اندام گردد، تا حد زیادی در برطرف نمودن مشکلات ناشی از چاقی و بیماری‌ها نیز موثر می‌باشد. تخلیه چربی بدن در این روزها به شکل‌های مختلف صورت می‌گیرد. لیپوساکشن، لیپوماتیک و پیکرتراشی و چندین عمل پزشکی دیگر وجود دارند که به صورت ایمن و موثر می‌توانند باعث بیرون کشیدن چربی بدن شوند.

از بین تمامی روش‌های تخلیه چربی بدن، لیپوساکشن را می‌توان قدیمی‌تر از آن‌ها دانست. لیپوساکشن برای سال‌ها به عنوان تنها روش بیرون کشیدن چربی بدن شناخته می‌شد. روش لیپوساکشن در تخلیه چربی بدن دارای عوارض شدیدی می‌باشد که ناشی از گرما و حرارت و تهاجمی بودن این روش می‌باشد.

در این مطلب، قصد داریم به طور مفصل درباره روش‌های بیرون کشیدن چربی بدن، نقش لیپوساکشن در تخلیه چربی بدن و تاثیرات هر کدام از آن‌ها صحبت کنیم.

روش‌های مختلف بیرون کشیدن چربی بدن

برای بیرون کشیدن چربی بدن، شیوه‌ها و متدهای مختلفی وجود دارد. برخی از این روش‌ها به شکل تهاجمی و جراحی‌های سنگین انجام می‌شوند. عمده روش‌هایی که به صورت تهاجمی و تحت عمل‌های سخت صورت می‌گیرند، برای از بین بردن و حذف چربی‌های اضافه شکم و پهلوها هستند.

در کنار روش‌های تهاجمی بیرون کشیدن چربی بدن، شیوه‌های کم‌ خطر و کم‌تهاجمی نیز وجود دارد. روش‌های کم تهاجمی به دلیل عوارض کمتری که در پی دارند و نیز خطرات کمتر و دوران نقاهت کوتاه‌تر، بسیار مورد توجه افرادی می‌باشند که می‌خواهند به اندام ایده‌آل خود برسند.

در ابتدا باید گفت که عمل‌های جراحی تهاجمی و غیرتهاجمی بیرون کشیدن چربی بدن، عمدتاً در مواردی انجام می‌شوند که ورزش کردن و رعایت رژیم‌های غذایی سالم نتوانند از عهده کاهش چربی‌های انباشته شده در بدن برآیند. عمده روش‌هایی که برای تخلیه چربی بدن وجود دارند، عبارتند از:

البته لازم است در نظر داشته باشیم که همه این روش‌ها مناسب همه افراد نیستند. اثرگذاری برخی از این روش‌ها نیز به گونه‌ای نیست که ارزش چندانی داشته باشند. بنابراین، لازم است به معرفی معروف‌ترین و رایج‌ترین عمل‌هایی که برای بیرون کشیدن چربی بدن وجود دارد، بپردازیم. پیش از هر چیز با قدیمی‌ترین روش تخلیه چربی بدن آغاز می‌کنیم:

لیپوساکشن یا لیپوپلاستی

لیپوساکشن که با نام لیپوپلاستی نیز شناخته می‌شود، یک روش جراحی تهاجمی زیبایی است که با از میان برداشتن رسوبات ناشی از چربی‌های اضافه و بهبود دادن خطوط بدن باعث ایجاد تغییر شکل در مناطق خاصی از بدن می‌شود که در نهایت منجر به تناسب اندام در افراد می‌گردد.

در این روش با استفاده از یک لوله باریک و کوچک که از جنس استیل است، فرآیند بیرون کشیدن چربی بدن انجام می‌شود. این لوله استیل که کانولا نام دارد، متصل به یک پمپ مکش قوی و قدرتمند است و از طریق یک شکاف باریک و کوچک در پوست وارد بدن می‌شود.

عمل لیپوساکشن یک روش رایج سنتی برای کاهش چربی‌های انباشته شده در بدن و حذف کردن مقادیر زیادی از چربی‌های موضعی اضافی در نواحی مختلف از بدن می‌باشد. عمده‌ترین اندام‌هایی از بدن که می‌توان عمل لیپوساکشن را در آن انجام داد، عبارتند از: ران، باسن، شکم و پهلوها، بازوها، زیر زانوها، سینه‌ها و حتی گونه‌ها، گردن و مچ پاها.

لیپوساکشن می‌تواند به تنهایی یا با ترکیبی از روش‌های دیگر صورت گیرد. لیپوساکشن بر خلاف عمل‌های کمتر تهاجمی نظیر لیپوماتیک، به عنوان یک روش لاغری و کاهش وزن نیز شناخته می‌شود. به همین دلیل در بسیاری از موارد به افرادی که توانایی ورزش کردن و کاهش وزن ندارند، توصیه می‌شود که از روش لیپوساکشن برای تخلیه چربی‌ بدن و کاهش وزن استفاده کنند.

البته لازم است بدانیم که تخلیه چربی بدن به روش لیپوساکشن مناسب همه افراد نیست.

لیپوساکشن همراه با ترکیب روش های دیگر

کاندیداهای مناسب عمل لیپوساکشن

پیش از هر چیز لازم است متذکر شویم که عمل لیپوساکشن در نوع خود به عنوان یک عمل تهاجمی شناخته می‌شود که دوره نقاهت سخت و عوارض زیادی در پی دارد. به همین دلیل استفاده از این روش تنها به افرادی توصیه می‌شود که اولاً اضافه وزن زیادی داشته باشند و ثانیاً توانایی لازم برای کاهش وزن و چربی‌های بدن خود را نداشته باشند. در کل، مناسب‌ترین افراد برای انجام عمل لیپوساکشن به شرح زیر هستند:

  • افراد بزرگسالی که حداکثر ۳۰ درصد وزن اضافه نسبت به وزن ایده‌آل خود داشته باشند.
  • کسانی که دارای پوست منعطف و با استحکام زیاد و توان عضلانی خوب و مناسب داشته باشند.
  • افرادی که دارای سلامتی عمومی قابل قبولی باشند و مبتلا به بیماری‌های تهدیدکننده نیز نباشند.
  • افراد سالم که به مصرف دخانیات، مواد مخدر و مشروبات الکلی اعتیاد نداشته باشند.
  • کسانی که از چشم‌انداز و انتظارات واقع‌بینانه از نتایج عمل و مراقبت‌های بعد از آن برخوردار باشند.

همچنین، علاوه بر اینها لازم است بدانیم که رعایت رژیم‌های غذایی سالم، ورزش کردن، پیاده روی و داشتن فعالیت و نیز تغییر سبک زندگی از جمله مواردی هستند که فرد متقاضی انجام لیپوساکشن، بایستی در نظر داشته باشد. در غیر این صورت، نتیجه عمل لیپوساکشن چیزی جز اتلاف هزینه و زمان نخواهد بود.

آمادگی و نکات لازم قبل از انجام تخلیه چربی بدن

اولین نکته‌ در مورد عمل بیرون کشیدن چربی بدن، قرار گرفتن تحت معاینات و آزمایشات پزشک متخصص است. قبل از اقدام به انجام عمل لیپوساکشن یا سایر روش‌هایی که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت، لازم است که از عوارض جانبی و خطرات احتمالی این عمل آگاه باشید. به طور کلی، مراقبت‌های پیش از انجام عمل لیپوساکشن عبارتند از:

  • در صورت ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته، سرطان یا ضعف در سیستم ایمنی بدن، حتماً پزشکتان را مطلع نمایید.
  • آزمایش‌های تجویزی توسط پزشک‌تان را انجام دهید. آزمایشاتی از جمله کارکرد کلیه‌ها و کبد، تست تشخیص بارداری برای زنان، تست و آزمایش انعقاد خون، تشخیص بیماری‌هایی نظیر هپاتیت و … به دریافت نتیجه بهتر از عمل و کاهش عوارض احتمالی آن کمک زیادی می‌کند.
  • از شب قبل از عمل، آب و مواد غذایی استفاده نکنید و نیز ناشتا به مطب تان مراجعه نمایید.
  • بنا به تشخیص و تجویز پزشک، از مدتی قبل از انجام لیپوساکشن از خوردن آسپیرین خودداری کنید.
  • چند روز قبل و یک ماه بعد از عمل، مصرف سیگار و مشروبات الکلی را کنار بگذارید.
  • از چند روز قبل، از مصرف قرص‌های حاوی روغن ویتامین E خودداری نمایید.
  • انتظارات دقیق خود را به صورت شفاف با پزشکتان مطرح نمایید.

دیگر روش‌هایی که برای بیرون کشیدن چربی بدن وجود دارند را در ادامه توضیح خواهیم داد.

رعایت نکات لازم قبل از انجام تخلیه چربی بدن

لیپوماتیک یا پیکرتراشی

پیکر تراشی از عمل‌های جراحی زیبایی اندام و یک روش غیرتهاجمی جهت کاهش چربی‌های اضافه بدن می‌باشد. این عمل در صورتی که تحت نظارت جراح زیبایی اندام متخصص و مجرب انجام نشود، سبب افتادگی و شل‌شدن پوست بدن، ایجاد دردهای شدید و خونریزی و عوارض خطرناک دیگر خواهد شد.

در روش لیپوماتیک، از دستگاهی پیشرفته برای تخلیه و کاهش چربی‌‌های اضافه بدن که به صورت موضعی زیر پوست قرار گرفته‌اند، استفاده می‌گردد. تکنولوژی این دستگاه، به اندازه‌ای پیشرفته است که موجب ایجاد تمایز زیاد در مقایسه با عمل لیپوساکشن شده است. انجام این عمل، بسیار کوتاه‌تر و موثرتر از سایر روش‌های مشابه بوده و بسته به نوع عمل جراحی و شرایط بیمار، از ۲ ساعت الی ۴ ساعت، متغیر خواهد بود.

در پیکر تراشی یا لیپوماتیک، علاوه بر کاهش چربی‌های اضافه بدن می‌توان از مزایای دیگری بهره‌مند شد که نتایج مطلوب و مفید زیادی را در پی خواهد داشت. خارج شدن سالم سلول‌های چربی در روش لیپوماتیک، به عنوان یک مزیت بسیار مهم به حساب می‌آید. می‌توان از این چربی‌ها، در عمل‌های زیبایی دیگر و به عنوان پرکننده یا فیلر نیز استفاده کرد.

لیپوماتیک یا پیکرتراشی با استفاده از امواج اینفراسونیک، باعث ایجاد ارتعاش و نوسان حول یک محور ثابت می‌گردد. دستگاه لیپوماتیک دارای یک کمپرسور می‌باشد که باعث انتقال هوای فشرده‌شده به لوله کانولا می‌شود. این لوله نیز با وارد کردن ارتعاشات مداوم، لرزش‌هایی را به صورت سه‌ بعدی به چربی‌های بدن وارد کرده و سبب شکته‌ شدن سلول‌های چربی می‌شود.

به این ترتیب، سلول‌های چربی را از محلی که به بافت‌ بدن متصل شده‌اند، جدا و بدون تخریب، چربی‌ها را از طریق عمل ساکشن از بدن خارج می‌کند.

بیرون کشیدن چربی بدن با واترجت

پیکرتراشی با واترجت، همانطور که از نام آن پیداست، از نیروی آب برای در هم شکستن‌ سلول‌های چربی استفاده می‌کند. در دستگاه پیکرتراشی واترجت، به جای استفاده کردن از نیروی زیاد برای شکستن چربی‌ها، از نیروی آب برای وارد آوردن فشار به چربی‌ها و تخلیه نمودن آنها از بدن استفاده می‌شود. در پیکرتراشی با دستگاه بادی جت می‌توان از نیروی آب برای بیرون کشیدن چربی بدن نیز کمک گرفت. پیکرتراشی با آب همچنین می‌تواند تورم ناشی از عمل‌های جراحی را تا حد زیادی کاهش دهد.

در لیپوماتیک با دستگاه واترجت، الزامی به گذار از دوره‌های سخت نقاهت که در روش‌های سنتی چون لیپوساکشن وجود دارد، نیست. پیکرتراشی با دستگاه پیشرفته بادی جت، نه تنها نتایج عالی در پی دارد، بلکه هیچ گونه آسیبی نیز به رشته‌های عصبی، رگ‌ خونی و بافت‌ اطراف چربی‌ها وارد نمی‌کند. پیکرتراشی با واترجت توسط یک شرکت آلمانی به نام ®Human med ابداع شده است.

پیکرتراشی با دستگاه بادی جت فلسفه جالبی دارد. همان گونه که جریان آب و نیروی حاصل از حرکت آب رودخانه‌ها قادر به ایجاد تغییر در طبیعت است، در بیرون کشیدن چریی بدن با دستگاه واترجت هم از نیروی آب برای فرم‌دهی به آن استفاده می‌شود.

واترجت با جدا کردن ملایم و یکنواخت سلول‌ چربی از بافت‌های بدن، کمترین آسیب‌ها را به بدن بیمار وارد می‌کند. جدا نمودن ایمن چربی‌های بدن با استفاده از دستگاه واترجت، از فشار به زیر پوست و بافت‌های چربی انجام می‌گردد که در نتیجه، موجب خرد کردن چربی‌ها و تخلیه آنها می‌گردد.

بیرون کشیدن چربی بدن با واترجت

تخلیه چربی بدن با استفاده از دستگاه اولترازد

عمل لاغری با استفاده از دستگاه اولترازد، از شیوه‌هایی بسیار کم‌‌تهاجمی برای تخلیه چربی‌های اضافه از بدن می‌باشد. لاغری و تخلیه چربی بدن با دستگاه اولترازد به عنوان روشی شناخته می‌شود که همچون لیپوماتیک دارای کمترین عوارض و خطرات ناشی از عمل می‌باشد. به نوعی می‌توان اذعان کرد که استفاده از این روش‌ها، بی مخاطره و بدون ریسک هستند.

بیرون کشیدن چربی بدن با استفاده از دستگاه اولترازد همانطور که از اسم آن مشخص است، از طریق دستگاه اولترازد (Ultra-Z) انجام می‌گردد که ابداع آن توسط شرکت سینرون (Syneron) ثبت شده است. تکنولوژی فوق‌العاده این دستگاه، موجب به حداکثر رسیدن بازدهی و راندمان آن در بیرون کشیدن چربی بدن شده است.

دستگاه اولترازد، یکی از جدیدترین دستاوردهای علم پزشکی در حوزه لاغری و زیبایی اندام است. پیکرتراشی با دستگاه لاغری اولترازد می‌تواند اندام زنان و مردان را در کم‌ترین زمان ممکن، به متناسب‌ترین حالت تبدیل کند. در حال حاضر، بیش از دویست مدل دستگاه مختلف برای کوچک نمودن و حذف کردن چربی‌های بخش‌های مختلف از اندام‌های بدن وجود دارد. می‌توان گفت بیرون کشیدن چربی بدن با دستگاه اولترازد، پیشرفته‌ترین نوع آنها می‌باشد. مهم‌ترین مزیت استفاده از این دستگاه، به دست آوردن بهترین نتیجه در سریع‌ترین زمان ممکن است.

تخلیه چربی‌های بدن با دستگاه لیپوست

لاغری با لیپوست همانند روش لیپوماتیک، از روش‌های موثر جهت زدودن چربی‌های موضعی بخصوص چربی‌های شکم می‌باشد. لاغری با لیپوست، با بهره‌گیری از تنظیم دمای محلول تامی سنت، دمای بدن را به صورت ثابت نگه‌ داشته که این روش موجب افزایش مدت بی‌حسی و ایمنی فرد می‌شود.

لیپوست برای افرادی که دارای حجم زیادی از چربی هستند، مناسب است. عوارض این روش نیز در مقایسه با بسیاری از دیگر روش‌ها کمتر است و عمل برداشتن چربی‌های شکم و سایر قسمت‌های بدن به طرز موثری صورت می‌گیرد. لاغری با لیپوست به عنوان مدرن‌ترین شیوه پیکرتراشی در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. از آنجا که میزان درد و کبودی ناشی از لیپوست در مقایسه با لیپوماتیک کمتر است، این روش، هر روزه طرفدار بیشتری به خود جذب می‌کند.

بیرون کشیدن چربی بدن با استفاده از دستگاه لیپوست نه تنها این امکان را می‌دهد که از چربی‌های خارج‌شده در اندام‌های دیگر بدن استفاده شود، بلکه هزینه این عمل نیز در مقایسه با مزایای آن بسیار قابل ملاحظه و مقرون به صرفه می‌باشد. در روش بیرون کشیدن چربی بدن با لیپوست و تخلیه چربی بدن و دیگر اندام‌ها، با وارد نمودن فشار، چربی‌های بدن از زیر پوست به بیرون کشیده می‌شوند. لاغری با لیپوست به دلیل این که بدون بی‌هوشی صورت می‌گیرد، سندی محکم بر قوی بودن این روش است.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست