عمل انحراف بینی

جراحی بینی (رینوپلاستی)

عمل انحراف بینی اغلب زمانی شکل میگیرد که استخوان های بینی یا سپتوم دقیقا در مرکز صورت نباشد که در این صورت احساس میکنیم بینی کمی کج شده است. تیغهٌ بینی که سپتوم بینی هم نامیده میشود ، صفحۀ عمودی نازکی در داخل بینی میباشد که فضای داخلی بینی را به دو حفرۀ مجزای راست و چپ قسمت میکند. این تیغه ،پشتیبان بخشهای بیرونی بینی هم بوده و وزن بینی را متحمل میشود. نیمهٌ جلوئی این تیغه از غضروف بوده و نیمهٌ بالایی آن هم از اسکلت و استخوان میباشد. معمولا انحراف بینی ارثی بوده است و یا امکان دارد در اثر اتفاق یا ضربه به بینی شکل بگیرد.

جراح زیبایی بینی این توانایی را دارد که شکل سپتوم و استخوان های بینی تغییر دهد و آن را برای دائم به شکلی صاف و متقارن نیز درآورد. آنچه را که اغلب مردم از انحراف بینی استنباط مینمایند همان کج بودن شکل بینی میباشد در حالی که پزشکان و متخصصان به کج بودن تیغه بینی از داخل هم انحراف بینی میگویند. پس انحراف بینی همیشه به کج بودن ظاهر بینی اطلاق نمیگردد چنانچه انحراف بینی بسیار شدید باشد سبب کجی ظاهر بینی میگردد. و در هر دو حالت نیاز به عمل انحراف بینی است.

عمل انحراف بینی با توجه به شیوع خیلی زیاد بین مردم و به دلیل اینکه تأثیرات بسیار زیادی بر سلامت افراد میگذارد، بحث مهمی به شمار میآید. وقتی در مورد انحراف بینی صحبت به میان می آید اولین مسألهای که به ذهن ما خطور میکند گرفتگی بینی است که این مسأله تا حدود بسیار زیادی درست میباشد. اگرچه مهمترین مسأله در انحراف بینی گرفتگی بینی است ولیکن باید مد نظر داشته باشیم که انحراف تیغه بینی ممکن است باعث ایجاد مسایل دیگری از جمله سردرد و عفونت سینوسها گردد. در عین حال ممکن است که شخصی انحراف بینی داشته باشد ولی با مشکلات خاصی هم روبه رو نباشد.

انحراف تیغه بینی در اکثر افراد دیده میشود که نیاز به جراحی بینی دارد. با این حال نمیتوان گفت که تمامی این موارد از اهمیت مطبی بر خوردار هستند واگر کسی دچار انحراف تیغه بینی باشد لزوما باید تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد.

تیغه بینی دیواره ای است که فضای داخل بینی را به دو حفره مجرای راست و چپ تقسیم می کند. قسمت پایینی این تیغه غضروفی و قسمت بالایی آن استخوانی میباشد . تیغه بینی نیز مانند سایر اجزای دستگاه اسکلتی تا پایان بلوغ رشد میکند وهمزمان با رشد بزرگتر میشود .چندین عامل غضروف سازی واستخوان سازی در رشد هماهنگ تیغه بینی موثرند . اگر به هر دلیلی یکی یا چندتا از این مراکز غضروفسازی یا استخوانسازی کمتر و یا بیشتر از حد معمول رشد کنند، تیغه بینی ممکن است از خط وسط منحرف شده و در ناحیه ای به سمت راست یا چپ کج شود . ضربه به بینی یا شکستگی تیغه میانی نیز میتواند موجب انحراف بینی شود.

سینوس به سوراخ هایی گفته می شود که در روی استخوان های جمجعه قرار گرفته است. این سوراخ ها پر است از هوا و اگر بر اثر هر چیزی مانند چرک دچار گرفتگی شود می تواند باعث به وجود آمدن سینوزیت گردد. عوامل زیادی در این امر می تواند تاثیر داشته باشد. از جمله آنها می توان به مواردی از جمله انحراف بینی، سرماخوردگی و همچنین حساسیت ها نیز اشاره کرد. علائم ایجاد سینوزیت ترشح های بینی و حلق، درد و همچنین تب های خفیف می باشد. این علائم در اکثر موارد در صبح ها خود را نشان می دهند. کودکان هم می توانند دچار سینوزیت شوند اما با علائمی متفاوت و بیشتر با سرماخوردگی در آنها نشان داده می شود.

انحراف بینی

می توان گفت که انحراف بینی یکی از مهم ترین ایراد های بینی می باشد که در عملکرد بینی تاثیر می گذارد و درمان ان برای همه افراد حائز اهمیت می باشد. یکی از با اهمیت ترین علائم انحراف بینی ایجاد مشکل در تنفس و گرفتگی بینی می باشد. این در صورتی است که در بعضی موارد سر درد و همچنین عفونت های سینوس و یا همان سینوزیت می تواند جزء این علائم باشد. علاوه بر این در مواردی هم می تواند بدون علائم و نشانه هایی باشد.

انحراف بینی و سینوزیت به طور بسیار زیادی با هم در ارتباط می باشند و می توانند بر روی یکدیگر تاثیر بگذارند. به شکلی که شدت یکدیگر را  افزایش خواهند داد. انحراف بینی در واقع همان انحراف تیغه میانی بینی می باشد و می توان آن را به عنوان ستون اصلی بینی دانست. تیغه بینی تا زمانی که بلوغ افراد تمام نشده باشد رشد می کند و بعد از بلوغ رشد آن متوقف می گردد. اگر این تیغه از خط خود منحرف شده و به سمت چپ یا راست برود و یا به عبارتی می توان گفت اگر خم شود می تواند باعث ایجاد انحراف بینی شود. این امر در مواردی می تواند بر اثر ضربه محکمی که به بینی وارد می شود اتفاق بی افتد. انحراف بینی در بیشتر موارد در ظاهر خود را نشان نمی دهد و در اکثر موارد باعث مشکلات تنفسی خواهد شد.

رابطه ی انحراف بینی با سینوزیت

ترشح هایی که بر اثر سینوزیت از سینوس ها  در ابتدا وارد بینی شده و بعد به داخل گلو می رود.انحراف بینی می تواند راه سینوس ها را ببندد و در عملکرد سینوس ها اختلالاتی نیز ایجاد نماید. در این  شرایط ترشح هایی که باید از داخل سینوس ها خارج شود در داخل آن می می ماند و با انباشته شدن این ترشح ها موجب ایجاد سینوزیت ویا افزایش شدت آن خواهد شد. متخصصان گوش و حلق و بینی و جراحان بینی می گویند که برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است هر چه زودتر به درمان و رفع این اختلالات بپردازید. چرا روز به روز  با افزایش هر چه بیشتر آن رو به رو خواهید شد. این به معنی ان است که انحراف بینی و سینوزیت می توانند رابطه ای مستقیم با یکدیگر داشته باشند. برای جراحی ها و یا درمان این نوع از مشکلات باید به سراغ متخصصان گوش و حلق و بینی و جراحان بینی بروید.

عوارض عمل انحراف بینی

خونریزی:

تمامی جراحی های بینی با اندکی خونریزی در حین و بعد از عمل همراهند که اغلب به راحتی تحمل می شوند و مشکل چندانی  برای بیمار به وجود نمی آید اما احتمال دارد  در موارد خیلی کم نظیری خونریزی به میزانی باشد که احتیاج به اتمام عمل یا برگرداندن بیمار به اتاق عمل به جهت کنترل پیدا شود.

به جهت جلوگیری از این مشکل حتما” داروهای موثر بر انعقاد خون مانند آسپرین و ایبوپروفن را دست کم از ۲ هفته  پیش از عمل فطع نموده و پزشک تان را از مصرف آنها آگاه نمایید تا توصیه های لازم را ارائه دهد.

باقی ماندن علائم انسداد بینی:

نیت از این جراحی ها برطرف شدن مشکلات بنیادی که باعث انسداد بینی شده است، می باشد. در ۹۰% بیماران بعد از عمل بهبودی چشمگیری در نشانه های حاکی از انسداد بینی مشاهده می شود.

اما در هر صورت عوامل گوناگونی بر حاصل نهایی عمل تاثیر گذار است و در دسته کوچکی از بیماران نشانه ها به طور کامل رفع نمی شود.

عفونت:

بینی یک فضای استریل نمی باشد و عفونت می تواند بعد از جراحی های آن به وجود آید که خوشبختانه امکان و میزان رخداد آن خیلی کم است.

سندرم شوک توکسیک:

عفونت بسیار کم نظیری است که اغلب در مواقعی که مش بینی به کار برده می شود ایجاد می شود اما می تواند بدون آن هم مشاهده شود.این عفونت هشدار جدی بای حیات بشر است و باید خیلی فوری تحت درمان قرار گیرد.

در صورتی که شما یک تغییر محسوس در فشار خون ، ضربان قلب، درجه حرارت و پیدایش نشانه های  غیر عادی مثل تغییرات پوستی پیدا کردید سریعا جراح تان را در مطلع نمایید. امکان رخداد این عارضه یک در هر صدهزار عمل سپتوپلاستی است.

بی حسی دردندانها و بینی:

اعصابی که به لثه و دندانهای جلویی فک بالایی می روند از بینی می گذرد. جراحی روی سپتوم می تواند سبب کشیده شدن یا صدمه در این اعصاب شوند.

این مساله می تواند سبب اندکی بی حسی در دندانهای پیشین فک بالالیی گردد.در بیشتر موارد این بی حسی گذرا است و به تدریج بهتر می شود.

همینطور نوک بینی نیز می تواند بعد از سپتوپلاستی بی حس شود.در بعضی موارد برگشت حس می تواند خیلی زمان ببرد شاید به مدت چند هفه یا چند ماه.

بی حسی گذرا یا درد در این دندانها رایج است اما در بیشتر موارد در طول چند ماه این مشکل رفع می شود .خیلی کم اتفاق می افتد بعضی از بیماران بی حسی مداوم در این قسمت را تجربه کنند.

سوراخ شدگی (پرفوراسیون) سپتوم:

پرفوراسیون سپتوم تشکیل یک سوراخ در سپتوم است.این عارضه می تواند در هنگام عمل یا بعد از آن به وجود آید به ویژه اگر یک عفونت وجود داشته باشد. گاهی یک پرفوراسیون می تواند سبب دلمه بستن و انسداد شود.

احتیاط بالایی در هنگام عمل جراحی برای جلوگیری از این عارضه اعمال می شود اما باز هم احتمال کمی هست که این اتفاق رخ دهد.

چنانچه پرفوراسیون نشانه خاصی مثل خونریزی یا دلمه بستن و جمع شدن ترشحات غلیظ به وجود نیاورد، کار خاصی احتیاجی نیست انجام شود. برای پرفوراسیون های نشانه دار، انسداد با جراحی و یا گذاشتن یک غضروف مصنوعی یا طبیعی انجام می شود.

نشت مایع مغزی نخاعی:

به آن علت که بالای سپتوم بینی در زیر جمجمه قرار دارد، احتمال خیلی کمی برای این عارضه وجود دارد.در صورتی که این مشکل کم نظیر اتفاق بیفتد مسیری بالقوه برای عفونت به وجود می آورد  که می تواند به مننژیت (عفونت غشای پوشاننده مغز ) تبدیل شود.

در صورتی که نشت مایع مغزی نخاعی به وجود آید احتمال دارد به بستری مدید تر و اعمال جراحی دیگر احتیاج شود. اما خوشبختانه این عارضه بعد از سپتوپلاستی خیلی اندک است.

سایر خطرات و عوارض:

دیگر خطرات کم اما رایج این جراحی شامل: تغییر در حس چشایی و بویایی ، درد مقاوم و وخیم  صورت ، تغییر در رزونانس صدای شخص ، و تورم و کبودی در نواحی عمل می باشند.

امکان کمی هست که تغییرات نامحسوسی در ظاهر بینی،در پی جراحی انحراف بینی مجزا و بدون عمل زیبایی به وجود آید.