عمل بالا بردن سینه | لیفت سینه : پرطرفدار در میان خانم‌ها

عمل بالا بردن سینه (لیفت سینه)
جراحی زیبایی سینه

عمل بالا بردن سینه یا لیفت سینه، جراحی زیبایی برای رفع افتادگی سینه‌ها است. بالا کشیدن سینه یا لیفت سینه، با کمک ایجاد برش‌های در پوست سینه، برداشتن بخش‌های اضافی و جمع کردن پوست سینه انجام می‌شود. در این روش بافت سینه تغییری نمی‌کند. بر عکس عمل کوچک کردن سینه که در آن، بافت‌های اضافی برداشته می‌شود، در عمل بالا بردن سینه فقط پوست اضافی برداشته می‌شود.

لیفت سینه علاوه بر رفع آویزان بودن سینه، می‌تواند فرم و شکل سینه را نیز تغییر دهد و حتی همراه با دیگر عمل‌های زیبایی انجام شود تا سینه‌ها خوش‌فرم‌تر شوند. برای مثال در خانم‌هایی که بافت کافی در سینه‌های آن‌ها وجود ندارد، می‌توان عمل بالا بردن سینه را همراه با پروتز سینه انجام داد.

حال این پرسش‌ها وجود دارد که عمل لیفت سینه برای چه کسانی مناسب است؟ آیا آزمایش یا روشی وجود دارد که مشخص کند چه کسی به لیفت سینه نیاز دارد؟ برای انجام عمل بالا بردن سینه باید به چه متخصصی مراجعه کرد؟ عوارض عمل بالا بردن سینه چیست؟ پاسخ این سوالات را در ادامه خواهید یافت.

عمل بالا بردن سینه یا ماستوپکسی

همواره داشتن سینه‌های بزرگ و خوش فرم، یکی از عوامل وجود اعتماد به نفس و حس خوب نسبت به زیبایی‌های زنانه در خانم‌ها است. به همین دلیل جراحی‌های زیبایی سینه طرفداران بسیاری دارد و به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. برای مثال خانم‌های عمدتا جوانی که سینه‌های کوچکی دارند از انواع پروتز سینه برای بزرگ کردن سینه استفاده می‌کنند. خانم‌هایی هم که سینه‌های بسیار بزرگی دارند با کمک عمل کوچک کردن سینه، به فرم دلخواه خود می‌رسند.

در جراحی بالا کشیدن سینه که ماستوپکسی نیز نامیده می‌شود، جراح، بسته به نوع افتادگی سینه بیمار، پوست اضافه سینه را برداشته و پس از سفت‌ کردن بافت اطراف، با روش‌های مختلف سعی می‎‌کند از مدل جدید سینه حمایت کرده تا فرم ظاهری آن حفظ شود. لیفت سینه انواع گوناگونی دارد. لیفت سینه با طب سوزنی، بالا کشیدن سینه با لیزر و … از انواع این روش‌هاست.

از سال ۲۰۰۰ تاکنون متقاضیان جراحی لیفت سینه رشد ۷۰ درصدی داشته‌اند. این آمارها نشان می‌دهد که تعداد متقاضیان انجام لیفت سینه از تعداد متقاضیان ایمپلنت های پستان سبقت گرفته‌اند.

علاوه بر افتادگی سینه، آرئول را نیز در جراحی لیفت سینه می‌توان ترمیم کرد.

ماستوپکسی و نوع انتخابی جراحی سینه توسط پزشک

اگر تمایلی به عمل ایفت سینه ندارید میتوانید از کرم های لیفت سینه استفاده کنید ، آیا کرم های لیفت سینه واقعا موثر هستند؟ 

انسان همواره به دنبال زیبایی و کمال است. زیبایی‌گرایی در انسان از هزاره‌های پیشین تاکنون وجود داشته است. از آن زمان که یونانیان با حمام شیر به دنبال پوست زیبا و جوان بوده‌اند و مردان و زنان مصری با سرمه چشمان خود را می‌آراستند، تاکنون این علاقه به زیبا بودن و زیبا دیدن همواره وجود داشته است.

با گذشت سالیان طولانی، تعریف زیبایی دستخوش تغییراتی شد. شاید شما هم شنیده باشید که در برخی از قبایل بومی آفریقا، گردن بلند نشانه زیبایی است و به همین دلیل، از سنین کودکی حلقه‌هایی را به دور گردن خود می‌آویختند و هر سال حلقه‌های جدید اضافه می‌کردند تا باعث بلند شدن گردن و به باور خودشان زیبایی‌شان بشود. هر چند این روزها این کار بیشتر به جنایت علیه بشریت شباهت دارد تا زیبایی!

با گذشت زمان و پیشرفت علم، تکنولوژی نیز در این راه به خدمت بشر درآمد. هر سال روش‌های نوینی برای زیبایی ابداع می‌شد. روش‌هایی مبتنی بر دارو و جراحی که هر کدام با معایب و مزایای خود، می‌توانستند بر زیبایی چهره و بدن افراد اضافه کنند. هر چند، برخی از این روش‌ها پس از مدتی به دلایل مختلف از دور خارج می‌شدند؛ دلایلی همچون:

  • تغییر معنای زیبایی؛ شاید در گذشته سفید بودن بیش از حد پوست نشانه زیبایی بوده باشد ولی امروزه می‎‌بینیم با افزایش اعتماد به نفس زنان رنگین‌پوست و سبزه، چندان روش‌های تغییر رنگ پوست دیگر طرفداری ندارد.
  • ضرر بیش از منفعت؛ برخی از روش‌های زیبایی ضرر بیشتری نسبت به منفعتشان دارند. فرد ترجیح می‌دهد تا از روش‌های دیگر به زیبایی برسد. روش‌هایی که نیازی به مراقبت مادام‌العمر نداشته باشد.
  • خطرناک بودن؛ این مورد بیشتر درباره جراحی‌ها مصداق دارد. جراحی زیبایی که خطرات زیادی داشته باشد، ممکن است خیلی زود از دور رقابت با دیگر روش‌ها خارج شود.
  • تکنولوژی جدیدتر؛ ممکن است روشی با تمام مزیت‌هایش، صرفا به دلیل روی کار آمدن تکنولوژی جدیدتر کنار گذاشته شود.

همانطور که گفته شد، زیبایی از دیرباز نقش مهمی در زندگی فردی و اجتماعی انسان داشته است. در بین بانوان، زیبایی از اهمیت دوچندانی برخوردار است. عمده روش‌های زیبایی متوجه بانوان است؛ چرا که زیبایی‌گرایی در بین ایشان بیشتر بوده و طبیعت زنان نیز زیبا است. در بین انواع روش‌هایی که می‌توان به زیبایی دست پیدا کرد، انواع جراحی‌ها و داروها به چشم می‌خورد. روش‌های جراحی و دارویی عمدتا شامل قسمت‌های مختلف بدن از جمله، موها، صورت، شکم و … می‌شود.

پیشتر، عمده توجه زیبایی بر چهره بود. پس از مدتی، زیبایی بدن نیز به عنوان ارزش مطرح و به سرعت به یک فرهنگ عمومی بدل شد. هر چند ورزش کردن یکی از راه‌های مطمئن برای رسیدن به زیبایی است اما با این‌حال، هستند افرادی که می‌خواهند با روش‌های راحت‌تر و زودبازده‌تر به اندام و هیکل ایده‌آل خود برسند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی در بین بانوان، زیبایی سینه است. برای آشنایی با انواع روش‌های جراحی سینه که منجر به بالا کشیدن و خوش‌فرم شدن سینه می‌شود، تا پایان همراه ما باشید.

دلایل افتادگی سینه ها در خانم ها و احساس نیاز به انجام لیفت سینه

در این میان دسته‌ای از خانم‌ها هم هستند که به دلیل افتادگی و آویزان بودن سینه‌ها، به عمل بالا بردن سینه نیاز دارند. اما چه چیزی موجب افتادگی سینه‌ها می‌شود؟ عوامل مختلفی در این میان دخیل هستند از جمله:

  • افزایش سن: یکی از دلایل اصلی و شایع افتادگی سینه‌ها، بالا رفتن سن، رشد تدریجی پوست، کاهش حجم چربی‌های سینه و البته وجود جاذبه زمین است. در واقع با افزایش سن، کم کم سینه‌ها رشد می‌کنند و به سمت پایین کشیده می‌شوند. همزمان، رفته رفته بافت سینه‌ها نیز ممکن است تحلیل برود و در نتیجه سینه‌ها حالت باریک، کشیده و آویزان پیدا می‌کنند. به همین دلیل عمل بالا بردن سینه در خانم‌هایی با سن بالا، بیشتر طرفدار دارد. معمولا ممکن است در این موارد، عمل بالا بردن سینه با کار گذاشتن پروتز سینه نیز همراه باشد تا نبود بافت کافی در سینه‌ها جبران شود.
  • بارداری و شیردهی: بارداری و دوران شیردهی پس از آن، یکی از دلایل بزرگ شدن و در نتیجه افتادگی سینه‌ها است. با شروع شیردهی، در سینه‌ها بافت چربی ایجاد می‌شود و سینه‌ها درشت می‌شوند. پس از گذشت این دوران و از بین رفتن چربی اضافی، سینه‌ها حالت تو خالی و افتاده پیدا می‌کنند. در خانم‌هایی که سن بالایی ندارند و بافت کافی در سینه‌هایشان وجود دارد، معمولا تنها لیفت سینه به خوش فرم شدن آن کمک می‌کند.
  • کاهش شدید وزن: در خانم‌هایی که وزن بالایی دارند، مانند خانم‌هایی که دوران بارداری را تجربه کرده‌اند، سینه‌ها با جدب حجم زیادی از بافت چربی، بزرگ می‌شوند. افزایش وزن موجب کشیده شدن و رشد پوست سینه‌ها نیز می‌شود. حال اگر این خانم‌ها با کمک ورزش، رژیم‌های غذایی سخت و یا هر روش لاغری دیگری کاهش شدید وزن را تجربه کنند، در مدت کوتاهی حجم زیادی از چربی خود را از دست می‌دهند. با کاهش چربی در بافت سینه‌ها، افتادگی و شل شدگی به وجود می‌آید که درمان آن، عمل بالا بردن سینه است.
  • دیگر عوامل: از دیگر دلایل افتادگی سینه‌ها می‌توان به تغییرات هورمونی، دلایل ژنتیکی و همچنین بزرگ بودن سینه‌ها اشاره کرد. در برخی خانم‌ها به دلیل وجود پوستی با خاصیت ارتجاعی کم، افتادگی سینه‌ها زودتر رخ می‌دهد. همچنین مصرف داروهای دارای هورمون مانند داروهای ضد بارداری نیز از دیگر عوامل افتادگی سینه‌ها است. همچنین خانم‌هایی که سینه‌های بزرگ و سنگینی دارند اگر هرچه زودتر عمل کوچک کردن سینه‌ها را انجام ندهند، به مرور زمان این وزن زیاد به سمت پایین کشیده می‌شود و سینه‌ها دچار افتادگی می‌شوند.

مقاله روش های مدرن لیفت سینه بدون جراحی را از دست ندهید.

نتایج عمل بالا بردن سینه

تغییرات پس از جراحی لیفت سینه معمولا تا آخر عمر فرد ماندگار هستند. البته اگر این جراحی در سنین پایین انجام شود ممکن است بر اثر افزایش سن، دوباره کمی سینه‌ها دچار افتادگی شوند. با این حال تا رسیدن به حالت افتادگی باید سن فرد خیلی بالا برود. تغییراتی که از لیفت سینه انتظار می‌رود عبارت است از:

  • بالا آوردن سینه‌های افتاده و آویزان
  • ایجاد فرم طبیعی و گرد، متناسب با بدن و بدون کاهش حجم سینه
  • سفت‌تر شدن سینه‌ها
  • بالا بردن نوک سینه‌ها و هاله نوک سینه
  • کاهش اندازه هاله نوک سینه در صورت نیاز
  • ایجاد تقارن در سینه‌ها
میزان ماندگاری نتایج لیفت سینه

چه تغییراتی را در جراحی سینه نمی‌توان اعمال کرد؟

در جراحی بالا کشیدن سینه تغییری در سایز سینه انجام نمی‌شود. برای مثال، نمی‌توان انتظار داشت پس از جراحی سینه قسمت بالایی سینه تغییر محسوسی داشته باشد. بنابراین، اگر به دنبال تغییر سایز (کوچک کردن و یا بالعکس) هستید، پیشنهاد می‌دهیم که پس از مشورت با پزشک، از تلفیق چند روش برای این کار استفاده کنید.

در واقع، لیفت سینه تنها باعث بالا کشیدن سینه شما می‌شود و نیز می‌تواند سایز هاله سینه را تغییر دهد، ولی تغییری در سایز سینه رخ نخواهد داد. پس از ماستوپکسی، علاوه بر موارد ذکر شده، تغییرات زیر نیز در سینه اتفاق خواهد افتاد:

  • بالاتر بردن نوک سینه در صورت درخواست بیمار
  • کاهش سایز هاله سینه
  • تغییر شکل سینه از حالت کشیده به حالت گرد و خوش فرم
  • ایجاد تقارن در سینه‌ها

چه کسانی برای عمل بالا بردن سینه مناسب هستند؟

به طور کلی عمل بالا بردن سینه برای خانم‌هایی که با افزایش سن، بارداری یا کاهش وزن دچار چنین مشکلی شده‌اند بسیار موثر است اما باید یک سری شرایط رعایت شود از جمله:

·         رسیدن به ۱۸ سالگی و سن بلوغ؛ چرا که باید تغییرت در فرم بدن و اندازه‌ی سینه‌ها ثابت شده باشد.

·         سلامت عمومی و عدم ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و یا بیماری‌های قلبی و عروقی، حساسیت و …

·         در صورت مصرف داروهای خاص باید پزشک در جریان قرار بگیرد.

·         در دوران بارداری یا شیردهی قرار ندارند. همچنین بهتر است لیفت سینه پس از آخرین بارداری انجام شود؛ هرچند که در فرایند شیر دادن، مشکل جدی ایجاد نمی‌کند.

·         داشتن پوست سالم با خاصیت ارتجاعی و کشسانی مناسب در بهتر شدن نتایج عمل بالا بردن سینه بسیار موثر است.

·         مصرف الکل و دخانیات، بر نتایج عمل لیفت سینه اثر منفی دارد.

آزمایش تشخیص نیاز به عمل بالا بردن سینه

با این همه، برخی خانم‌ها نمی‌دانند که نیاز به عمل بالا بردن سینه دارند یا عمل کوچک کردن سینه. برای تشخیص این موضوع باید حتما با فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مشورت کنید. با این همه قبل از آن یک آزمایش ساده نیز وجود دارد که می‌تواند تا اندازه‌ای شما را راهنمایی کند.

یک مداد را به صورت افقی زیر سینه‌های خود بگذارید و ول کنید. اگر افتادگی در سینه‌های شما شدید باشد، مداد لای پوست سینه و بدن شما گیر می‌کند و فشار سینه‌ها مانع از افتادن آن می‌شود. در چنین شرایطی شما احتمالا به عمل بالا بردن سینه‌ها نیاز دارید. اگر احساس می‌کنید که سینه‌های شما بزرگ است و فرم مناسبی ندارد اما مداد را نگه نداشت، احتمال دارد که به عمل کوچک کردن سینه نیاز داشته باشید.

با این همه، معاینه دقیق توسط جراح فوق تخصص زیبایی مطمئن‌ترین راه برای یافتن بهترین روش جراحی سینه‌ها است. گاهی ممکن است برای رسیدن به فرم دلخواه و اندازه مناسب، به انجام دیگر عمل‌های زیبایی در کنار لیفت سینه نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است جراح با معاینه شما، برخی تغییرات در فرم سینه‌های شما را در آینده پیش‌بینی کند که برای جلوگیری از آن نیز بتوان برنامه‌ریزی کرد.

روش انجام عمل بالا بردن سینه

برای عمل بالا بردن سینه یا ماستوپکسی، نخست برش‌هایی روی پوست سینه انجام می‌شود. سپس پوست سینه جمع می‌شود تا سینه‌ها بالا آورده شوند. پس از کشیدن پوست سینه، بخش‌های اضافی پوست برداشته می‌شود. پس از رسیدن به فرم دلخواه، محل برش بخیه زده می‌شود.

با توجه به فرم و اندازه سینه، میزان افتادگی و همچنین جای نوک سینه و اندازه هاله سینه، جراح مشخص می‌کند که چه برشی و در کجای سینه باید ایجاد شود. معمولا شکل برش‌ها با هم تفاوت دارد اما به طور کلی یک برش سرتاسری دور هاله سینه زده می‌شود تا بتوان آن را جا به جا کرد. همچنین برش‌هایی از نوک سینه به صورت عمودی تا زیر سینه و یا برش‌های افقی در پوست سینه، معمولا ایجاد می‌شود.

لیفت سینه توسط دکتر نجف بیگی

ایجاد برش به شکل سوراخ کلید: این نوع برش مناسب خانم‌هایی است که افتادگی سینه متوسطی دارند، بافت سینه آن‌ها کافی است و نیازی به پروتز سینه ندارند. در این روش، برشی دور هاله سینه زده می‌شود تا بتوان نوک سینه را به جای طبیعی خود منتقل کرد. همچنین خط‌های عمودی از بالا و دو طرف هاله تا چین طبیعی زیر سینه برش می‌خورد تا پوست سینه جمع شود. شکل این برش معمولا به شکل یک سوراخ کلید خواهد بود.

برش به شکل لنگر کشتی یا T برعکس: میزان ایجاد برش در این روش زیاد است و برای خانم‌هایی استفاده می‌شود که دچار افتادگی شدید سینه و همچنین دارای نوک سینه افتاده هستند. در این تکنیک با ۳ برش شامل دور هاله، خطوط عمودی از بالای هاله سینه تا چین طبیعی زیر سینه و برش افقی به موازات چین زیر سینه، پوست سینه جمع می‌شود.

مشاوره پیش از عمل جراحی لیفت سینه

معمولا جراحی سینه تنها برای بانوانی تجویز می‌شود که افتادگی سینه دارند و افرادی که نیازی به این جراحی ندارند و یا انتظاری فراتر از نتیجه ماستوپکسی دارند، راهنمایی خواهند شد تا از روش مناسب با خود بهره ببرند. بیمار مراجعه‌کننده به پزشک برای جراحی لیفت سینه، اگر نیازی به این جراحی نداشته باشد، پزشک روش‌هایی دیگر را برای زیبایی سینه به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد.

همچنین، در مشاوره پیش از جراحی سینه، اگر کاندید مناسبی برای ماستوپکسی باشید، جراح درباره عوارض و نیز مراقبت‌های پس از جراحی توضیحاتی را برای شما بیان خواهد کرد. هر چند عوارض جراحی بالا کشیدن سینه بسیار محدود است، اما آشنایی شما با آن‌ها می‌تواند آگاهی کامل‌تری را برای شما به همراه داشته باشد.

پس از انجام مراحل مشاوره و در صورت نیاز شما به جراحی لیفت سینه، پزشک زمان جراحی و بیمارستان را با مشورت شما تعیین می‌کند و مراقبت‌ها و دستوراتی را نیز برای پیش از جراحی به شما خواهد داد. به طور کلی، در جلسه مشاوره موارد زیر مطرح خواهد شد:

  • نتیجه پایانی جراحی به چه شکل خواهد بود
  • سوابق جراحی‌هایی که تاکنون داشته‌اید
  • سوابق سرطان در بین افراد درجه یک و اقوام شما
  • نتایج حاصل از ماموگرافی یا بیوپسی های قبلی

آمادگی‌های لازم پیش از جراحی سینه

پیش از جراحی سینه، اگر بیمار، بیش از ۴۰ سال سن داشته باشد، نیاز است تا نتیجه ماموگرافی را به پزشک تحویل بدهد. همچنین، ممکن است از شما موارد زیر خواسته شود:

  • انجام تست های آزمایشگاهی یا ارزیابی های پزشکی
  • اطلاع دادن به پزشک درباره داروهایی که مصرف می‌کنید، همچنین، دوز آن‌ها
  • مصرف داروهای ضدالتهاب، مکمل‌های گیاهی و آسپرین برای بیمارانی که قرار است تحت جراحی قرار بگیرند ممنوع است؛ چرا که این موارد در تشدید خون‌ریزی پس از جراحی بسیار تاثیرگذارند.

علامت‌گذاری‌های لازم بر روی بدن پیش از جراحی

پزشک، پیش از انجام جراحی، علائمی را بر روی سینه بیمار خواهد کشید. این علائم بر نتیجه جراحی تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت. جراح با استفاده از ماژیک، قسمت‌هایی را علامت خواهد زد. این قسمت‌ها نشان‌دهنده قسمت‌هایی از پوست سینه است که برای تغییر حالت سینه نیاز است، برداشته شوند.

یکی دیگر از عواملی که اهمیت این مرحله را بیش از پیش نشان می‌دهد، این است که پس از جراحی فرم سینه شما تغییر خواهد کرد و قابل بازگشت نخواهد بود، بنابراین، دقت پزشک در این مرحله بسیار حائز اهمیت است.

الگوها و شکل‌هایی که بر روی بدن بیمار کشیده خواهد شد، به عوامل متعددی بستگی دارند. عواملی همچون شکل و اندازه سینه‌ها، میزان آویزان بودن آنها و محل قرار داشتن هاله سینه و پوستی که باید برداشته شود و نیز انتظاراتی که بیمار از پزشک دارد تا تغییرات در بدن او ایجاد کند، همگی از عواملی هستند که بر روی نوع الگوها تاثیرگذارند.

مراحل مقدماتی قبل از عمل سینه

بیمار در بیمارستان بستری خواهد شد و تحت آزمایشات قرار خواهد گرفت. سلامت عمومی بیمار به طور کامل توسط تیم متخصص بررسی خواهد شد. همچنین، مواردی که ممکن است خطراتی را برای بیمار در طول مدت جراحی به همراه داشته باشد، بررسی خواهند شد.

سپس، سینه‌های بیمار مجدد بررسی می‌شوند. اندازه سینه‌ها دقیقا یادداشت می‌شود. محل قرار گرفتن هاله سینه و نیز کیفیت پوست بیمار نیز به طور کامل بررسی خواهند شد.

در صورت لزوم و با نظر بیمار، پیش از جراحی تصاویری از بیمار برای مقایسه نتایج جراحی گرفته خواهد شد. این تصاویر، برای مقایسه قبل و پس از جراحی بسیار مناسبند.

بیهوشی عمل ماستوپکسی

بیهوشی استفاده‌شده در این جراحی، بیهوشی عمومی است. متخصص بیهوشی، قبل از شروع عمل، بیمار را به کمک آرام‌بخش‌های وریدی یا ماسک گاز از هوش می برد. البته این‌که چه نوع بیهوشی برای بیمار انتخاب شود، بستگی به نظر پزشک دارد.

در تمامی مراحل بیهوشی ضربان قلب و نیز اکسیژن بدن شما چک خواهد شد تا همواره در بهترین شرایط قرار داشته باشید.

آمادگی های قبل از جراحی لیفت سینه

بخیه زدن پوست بعد از عمل سینه

پس از برداشتن پوست اضافه سینه و نیز ایجاد شکل جدید سینه و رسیدن به فرم نهایی، پزشک اقدام به بخیه زدن می‌کند. پوست‌های باقی‌مانده از برش به گونه‌ای بخیه زده می‌شوند که کمترین آثار بخیه زدن در بدن بیمار باقی بماند. برخی از این بخیه‌ها در چین‌های طبیعی پستان و زیر پستان قرار خواهند گرفت که مشخص نخواهند بود؛ اما برخی نیز به ناچار در جلوی سینه می‌باشند. آثار این بخیه‌ها دائمی است، ولی به دلیل استفاده از بخیه‌های زیبایی و ریز، در گذر زمان آثار بخیه‌ها عملا محو می‌شوند.

ممکن است برخی از بانوان متقاضی جراحی سینه، متمایل به روش‌هایی با بخیه کمتر باشند. گفتن این موضوع حائز اهمیت است که شکل سینه و نیز تعداد بخیه‌ها پس از جراحی ارتباط مستقیمی با میزان افتادگی سینه بیمار پیش از جراحی دارد. پزشک تمامی این شرایط را پیش از جراحی و در مرحله مشاوره برای شما بیان خواهد کرد.

پانسمان کردن

پس از انجام بخیه‌ها و با دستور پزشک، پانسمان‌های لازم بر روی سینه بیمار انجام خواهد شد و بیمار را به اتاق ریکاوری می‌فرستند. شرایط عمومی بیمار در اتاق ریکاوری بررسی شده و مقدمات به هوش آمدن او فراهم خواهد شد.

همچنین، در صورت نیاز، مقداری آرام‌بخش نیز پس از به هوش آمدن به بیمار برای کاهش درد تزریق خواهد شد.

فرم‌دهی مجدد به سینه‌ها

پس از برداشتن پوست اضافه از بدن بیمار، هاله سینه به سمت بالا کشیده خواهد شد. همین موضوع کمک می‌کند تا فرم سینه تغییر محسوسی داشته باشد. محل قرار گرفتن هاله سینه معمولا نقطه‌ای است که پیش از تغییر فرم سینه قرار داشته است. برای تقویت و استحکام سینه در شکل جدید خود، بافت اصلی پستان برداشته شده و تغییر می‌کند. در صورتی‌که هاله سینه خیلی بزرگ باشد، اضافه آن برش خورده و شکل جدیدی پیدا خواهد کرد. مجدد، برای جلوگیری از کشش بیش از حد، پوست اضافه پستان برداشته می‌شود.

فرمی که پزشک در این مرحله به سینه شما می‌دهد، براساس مشاوره‌های پیش از جراحی و نیز شرایط عمومی شماست و خوب است بدانید فرم‌دهی سینه در این مرحله بسیار به شکلی که پزشک در مرحله الگو کشیدن انجام داده، نزدیک است. بنابراین، بهتر است تمامی نظرات خود را برای شکل سینه خود در مرحله کشیدن الگو، با پزشک خود به طور کامل مطرح کنید.

مراقبت‌های پیش از عمل بالا بردن سینه

عمل بالا بردن سینه با بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود در نتیجه باید پیش از انجام عمل، نکاتی را رعایت کرد:

  • چند هفته پیش از جراحی باید مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین و یا داروهای ضد حساسیت با نظر پزشک قطع شود.
  • یک ماه پیش از جراحی باید مصرف الکل و دخانیات را کنار گذاشت.
  • شب قبل از جراحی حمام کنید، چرا که تا چند روز بعد از جراحی نباید به حمام بروید.
  • از نیمه شب قبل از جراحی نباید هیچ چیزی بخورید؛ صبح جراحی ناشتا باشید تا معده شما موقع عمل بالا بردن سینه خالی باشد.
  • صبح عمل، مدارک و جواب آزمایش‌های پزشکی و کارت شناسایی خود را هماه داشته باشید.
  • با یک همراه به بیمارستان مراجعه کنید.
  • گن طبی که قبلا جراح تجویز کرده است را با خود همراه داشته باشید.
  • لباس گشاد و راحت بپوشید.
  • بدون آرایش و زیورآلات مراجعه کنید تا در روند انجام جراحی و استریل ماندن اتاق عمل مشکلی ایجاد نشود.
مراقبت‌های پیش از عمل بالا بردن سینه

مراقبت‌های پس از عمل بالا بردن سینه

پس از جراحی، باید از سینه‌های خود مراقبت کنید و به نکاتی که جراح توصیه می‌کند، به دقت عمل نمایید تا عوارض جراحی کاهش یابد. همچنین با رعایت موارد زیر زودتر و با مشکلات کمتری به فرم دلخواه خود خواهید رسید.

  • وجود درد، ورم، کبودی، خروج خونابه و ترشحات داخلی بدن از جای زخم کاملا طبیعی است. پس از مدتی این عوارض رفع خواهد شد.
  • داروهای تجویز شده را حتما طبق برنامه مصرف کنید. برای مثال مسکن برای رفع درد و آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عفونت را در زمان مشخص مصرف کنید.
  • سوتین یا گن طبی و همچنین چسب‌های سیلیکونی را طبق توصیه‌های پزشک خود، از همان روز اول استفاده کنید. این کار برای رسیدن به فرم مورد نظر و کاهش تورم سینه‌ها، ضروری است.
  • پس از جراحی، تا چند روز آب و مایعات زیاد بنوشید. میوه و سبزیجات تازه بخورید؛ میوه آناناس و کیوی به بهبود جای بخیه‌ها کمک می‌کند. ماهی و میگو بیشتر مصرف کنید. نمک و سدیم غذای خود را نیز کاهش دهید.
  • تا دو هفته باید استراحت کنید. از انجام فعالیت‌های شدید بدنی خودداری نمایید؛ خم نشوید و هیچ جسم سنگینی را بلند نکنید. البته استراحت مطلق ممنوع است. راه رفتن در روزهای پس از جراحی به بهبود هرچه سریع‌تر شما کمک می‌کند. می‌توانید دست‌های خود را بالا ببرید و حرکت دهید.
  • پس از یک هفته می‌توانید به سر کار خود برگردید اما نباید به سینه‌ها فشار وارد شود. برای مثال اگر هنگام رانندگی، دست‌ها به سینه‌ها فشار وارد می‌کند، نباید رانندگی کنید.
  • ورم‌های سینه تا چند هفته کاهش زیادی خواهد یافت و پس از چند ماه کاملا رفع می‌شود. هرچند دقیقا از روز جراحی، نتیجه تغییرات عمل بالا بردن سینه قابل دیدن است اما زمان رسیدن به فرم و اندازه نهایی سینه در همه یکسان نیست؛ پس باید صبور باشید.
  • جای زخم‌ها بسته به جنس پوست ممکن است پس از ۶ ماه یا یک سال از بین برود. همچنین در برخی خانم‌ها که کمی بدزخم هستند، یک خط ظریف و باریک در زیر سینه باقی خواهد ماند که چندان دیده نمی‌شود.

عمل لیفت سینه، یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در خانم‌ها است که در حفظ زیبایی زنانه و اعتماد به نفس آن‌ها بسیار موثر است. در این روش با برداشتن پوست اضافه، سینه‌ها بالا کشیده می‌شوند و از حالت شل و آویزان خارج می‌گردند. برای انجام این عمل همواره توصیه می‌شود به جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی مراجعه کنید تا عمل شما با کمترین عوارض انجام شود.

فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی علاوه بر دوره ۴ ساله جراحی عمومی، یک دوره ۵ ساله فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی را گذرانده است. در نتیجه برای انجام انواع عمل‌های زیبایی دانش و مهارت کافی را کسب کرده است. به همین دلیل می‌تواند بهترین تکنیک‌های جراحی را که با آناتومی و شرایط بدن شما متناسب است، به کار بگیرد.

عوارض جراحی لیفت سینه

اینکه فردی تصمیم بگیرد جراحی زیبایی و پلاستیک انجام بدهد، موضوعی کاملا شخصی است. انتخاب جراحی‌های زیبایی صرفا براساس عدم رضایت فرد از شکل ظاهری بدن و یا چهره انجام می‌شود. بنابراین، توجه به این اصل که در صورت انتخاب جراحی زیبایی، انتخاب پزشک حاذق نیز بسیار مهم است، می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

عوارض جراحی سینه بسیار محدود هستند. هرچند میزان این عوارض کم باشد، اما کوچک‌ترین مسائل نیز نباید از دید شما پنهان بمانند؛ چرا که شما این جراحی را برای زیبایی بیشتر انجام می‌دهید و اگر قرار باشد مشکلی برای شما ایجاد شود، بهتر است از قبل بدانید تا در تصمیم خود تجدید نظر کنید.

در هر کدام از جراحی‌های زیبایی، خطرات متفاوتی ممکن است وجود داشته باشد. خطرات و عوارضی که ممکن است فردی که جراحی سینه را انجام می‌دهد، تهدید کند، عبارتند از:

  • بیهوشی

بیهوشی به صورت کلی برای بدن مفید نیست و افرادی که در جراحی‌های پیشین تحت بیهوشی‌های چند ساعته بوده‌اند و یا به سختی به هوش آمده‌اند، یکی از کاندیداهای پرخطر جراحی زیبایی سینه هستند. پزشک شما با در نظر گرفتن این موضوع پیشنهادات لازم را به شما خواهد داد.

  • خونریزی

خونریزی و یا تشکیل هماتوم یکی دیگر از عوارض جراحی‌های سینه است. هماتوم نوعی از خون‌مردگی و کبودی است که طی آن، خونریزی زیادی رخ می‌دهد. هماتوم می‌تواند توسط همان آسیب‌هایی که باعث کوفتگی می‌شوند، بوجود آید. هماتوم نسبت به کوفتگی دارای درد، ورم و عوارض بیشتری می‌باشد. هر چند که احتمال این موضوع کم باشد، اما خطری است که باید درباره آن آگاه بود و با پزشک در این رابطه صحبت کرد.

  • عفونت

عفونت جز جدایی‌ناپذیر زخم‌ها و جراحی هاست. امروزه داروهای متعددی برای جلوگیری از امکان ابتلا بیمار به عفونت وجود دارد. با این‌حال، توجه به این مورد نیز برای افرادی که خواهان جراحی سینه هستند، بسیار لازم است.

  • ضعف در درمان جای جراحی

ممکن است پس از جراحی‌های سنگین سینه، خصوصا در مدل برش لنگر شکل، جای جراحی باقی بماند و با گذر زمان نیز، نقشی از آن بر روی سینه فرد باقی بماند. بهتر است تا در این رابطه و روش‌های جلوگیری از این موضوع با پزشک خود صحبت کنید.

  • احساس نوک سینه

پس از جراحی، ممکن است هاله سینه بی‌حس شود. این موضوع ممکن است دائمی و یا موقت باشد. خوب است در جلسه مشاوره حتما در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید و از عدم رخ دادن این موضوع به اطمینان برسید؛ چرا که بی‌حسی نوک سینه می‌تواند در دراز مدت، علاوه بر تاثیرگذاری در زندگی فرد، موجب ناراحتی دائمی بیمار شود.

  • بی نظمی در شکل سینه

ممکن است پس از جراحی سینه، هر کدام از سینه‌ها شکل منظمی نداشته باشند. این موضوع به تبحر پزشک در جراحی سینه بر‌می‌گردد که جراحی و برش را به گونه‌ای انجام دهد تا پس از بخیه شکل دقیق و منظمی برای سینه ایجاد شود.

  • عدم تقارن سینه‌ها

ممکن است پس از جراحی، به علت عدم برش صحیح و یا بخیه زدن یک شکل، سینه‌ها متقارن نشوند. این موضوع می‌تواند نارضایتی بیمار را به همراه داشته باشد. بهتر است در جلسه مشاوره از تبحر پزشک خود اطمینان لازم را به دست آورید.

  • تجمع مایع زیر پوست

ممکن است پس از جراحی و به دلایل مختلف از جمله عدم رعایت نکات مراقبتی، زیر پوست سینه، مایع جمع شود. پیش از جراحی حتما درباره این موضوع با پزشک خود صحبت کنید.

  • احتمال نیاز به جراحی مجدد

در صورتی که نتیجه مطلوب از جراحی به دست نیاید، ممکن است شما به جراحی مجدد نیاز داشته باشید. معمولا پزشکان جراح قبول نمی‌کنند که جراحی مجدد بر روی بیمار پزشک دیگر را انجام دهند. نیاز است تا با انتخاب پزشک حاذق که نمونه جراحی‌های متعدد او را دیده‌اید، از امکان ایجاد این مشکل جلوگیری کنید.

  • از دست رفتن هاله سینه

ممکن است بر اثر جراحی و برش زیاد و یا بخیه نامناسب، بخشی از هاله سینه از بین برود و هاله سینه بسیار کوچک شود. نوع برشی که پزشک انجام می‌دهد و نیز بخیه‌هایی که به کار خواهند برد، در این موضوع نقش به سزایی دارند.

عوارض جراحی بالا بردن سینه

برخی از سوالات رایج درباره جراحی سینه

همانطور که گفته شد جراحی سینه، یکی از انواع جراحی‌های زیبایی و پلاستیک است که بانوانی که متقاضی این جراحی هستند با اختیار خود تن به این جراحی می‌دهند. با این‌حال، برخی از سوالات درباره این جراحی رایج است. این سوالات بیشتر به استرس و وسواس بیمارانی منوط است که می‌خواهند سینه‌هایی زیباتر داشته باشند، اما هنوز درباره انجام این جراحی مطمئن نیستند.

در زیر، برخی از رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است برای افراد خواهان این جراحی به وجود بیاید، اشاره کرده‌ایم:

لیفت سینه و یا کوچک کردن سینه کدام یک بهتر است؟
چه افرادی برای جراحی لیفت گزینه‌های مناسبی هستند؟
اسکارهای جراحی لیفت سینه در کجای بدن قرار خواهند گرفت؟
بهترین جراح برای برای انجام جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی کیست؟
مدت زمان جراحی سینه چقدر است؟
لیفت سینه و یا کوچک کردن سینه کدام یک بهتر است؟

این دو نوع جراحی با این‌که بسیار به یکدیگر از نظر نوع اجرا نزدیک هستند، اما تفاوت‌های مهمی با هم دارند. در جراحی کوچک کردن سینه، عمده اهدافی که دنبال می‌شود، عبارتند از:

  • کوچک‌ کردن سینه تا حدی که با اندام بیمار تناسب داشته باشد
  • جوان‌سازی سینه و سبک‌تر شدن آن‌ها
  • سفت شدن و زیبا شدن سینه‌ها

همانطور که دیدید در برخی از اهداف جراحی کوچک کردن سینه و لیفت سینه با یکدیگر مشترک‌اند. اما تفاوت اصلی که کوچ کردن سینه دارد این است که جراحی با برداشت بافت‌های اضافی سینه انجام می‌شود ولی در جراحی لیفت، برداشت بافتی صورت نمی‌گیرد و صرفا شکل ظاهری سینه تغییر خواهد کرد.

چه افرادی برای جراحی لیفت گزینه‌های مناسبی هستند؟

این جراحی برای بانوانی که می‌خواهند سینه‌هایی خوش‌فرم‌تر و زیباتر داشته باشند، بسیار مناسب است. ولی لزوم توجه به بایدها و نبایدهای این جراحی بسیار مهم است. افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند و یا قصد بارداری دارند و یا در دوران شیردهی به نوزاد هستند، گزینه‌های مناسبی برای انجام جراحی لیفت سینه نخواهند بود.

معمولا پیش از انجام جراحی و در مشورت با پزشک خود می‌توانید از امکان و یا عدم امکان جراحی برای خود به جمع‌بندی و تصمیم نهایی برسید.

اسکارهای جراحی لیفت سینه در کجای بدن قرار خواهند گرفت؟

این سوال را نمی‌توان به طور دقیق پاسخ داد؛ چرا که شرایط بیماران با یکدیگر بسیار متفاوت است. عوامل متعددی بر این موضوع تاثیرگذارند، از جمله:

  • نوع برشی که پزشک براساس شرایط شما استفاده کرده است
  • توانایی و مهارت پزشک در انجام برش‌ها
  • مهارت پزشک و یا دستیار او در انجام بخیه‌ها نیز بسیار تاثیرگذار است

اگر بخواهیم به صورت کلی به این موضوع اشاره کنیم، پس از جراحی سینه، دور هاله سینه بخیه زده خواهد شد. این بخیه‌ها به این علت که در قسمت تیره بدن قرار دارند، قابل تشخیص نیستند. همچنین، از زیر هاله تا پایین سینه نیز بخیه زده خواهد شد. این قسمت نیز با توجه به اینکه زیر سوتین قرار دارد، قابل رویت نیست.

پس از گذشت زمان، نیز، بهبودی بیشتری در زخم‌ها ایجاد خواهد شد و شاید هاله‌ای بسیار کمرنگ از بخیه‌ها باقی بماند. از نظر ظاهری اگر شرایط به بهترین شکل ایجاد شود، تا زمانی که خودتان ابراز نکنید، کسی متوجه جراحی لیفت سینه شما نخواهد شد.

بهترین جراح برای برای انجام جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی کیست؟

از آن‌جا که ماهیت جراحی سینه، جراحی اختیاری است، پس نیاز است تا پزشکی را انتخاب کنید تا پس از جراحی رضایت کامل از او داشته باشید. برای انتخاب جراح شما باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرید:

  • راحت بودن! شما باید با پزشک خود راحت باشید و انتظارات خود را به طور کامل بیان کنید و از او سوالات خود را بپرسید
  • تبحر، مهارت پزشک در این جراحی حرف اول را می‌زند. تقریبا تمامی امکانات و وسایلی که برای این جراحی استفاده می‌شود، در سراسر کشور یکسان است. شما باید پزشکی را انتخاب کنید که به بهترین شکل از این وسایل استفاده کند.
  • مهم است که پزشک، جراحی را در چه بیمارستان و یا کلینیکی انجام می‌دهد؛ چرا که در صورت بروز حادثه و یا مشکل جدی، امکانات مرکز درمانی برای کمک به بیمار بسیار مهم هستند.
  • نیاز است تا پیش از جراحی نمونه‌ کارهای جراحی پزشک را ببینید. داشتن نمونه جراحی‌های موفق و متعدد می‌تواند شما را برای انتخاب جراح کمک کند. برای دیدن نمونه جراحی‌های پزشک در نظر داشته باشید که شرایط بیماران با هم فرق دارد و پزشک توانمند کسی است که بتواند بیماران مختلف با شرایط متفاوت را جراحی کرده و به بهترین سرانجام برساند.
مدت زمان جراحی سینه چقدر است؟

این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد. برای نمونه، جراحی که تنها نیاز به برش دور هاله سینه دارد، مسلما زمان کمتری خواهد داشت از جراحی که برش لنگرشکل در پی خواهد داشت.

همچنین، ترمیم‌هایی که پزشک باید انجام بدهد، به علاوه تعداد بخیه‌ها همگی در این موضوع نقش خواهند داشت. به طور کلی و بدون در نظر گرفتن شرایط متفاوت، جراحی بالا کشیدن سینه، چیزی در حدود یک الی سه ساعت طول می‌کشد.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست