بزرگ کردن و فرم دادن به باسن با تزریق چربی

تزریق چربی به باسن
جراحی زیبایی اندام

تزریق چربی به باسن یکی از روش‌های قابل انجام در پیکرتراشی است که نتیجه آن فرم دادن و حجیم کردن باسن خواهد بود. در این روش مانند تزریق چربی به بدن ، چربی که از بدن خود فرد استخراج شده است به گردی باسن و پیرامون آن تزریق می‌شود. این چربی چون از بدن خود فرد خارج شده، معمولا ماندگار است و خطر پس زدن آن بسیار اندک می‌باشد.

تزریق چربی به باسن می‌تواند برای کسانی که باسن کوچک و یا صتفی دارند و همچنین رفع افتادگی و شل شدن پوست باسن، موثر باشد. تزریق معمولا در کسانی قابل انجام است که چربی کافی در دیگر نواحی بدن داشته باشند. معمولا بزرگ کردن باسن در پیکرتراشی و همراه با تخلیه چربی از ناحیه شکم و پهلوها قابل انجام است. این کار می‌تواند میان‌تنه را لاغر و باریک و باسن را بزرگ کند. به این ترتیب فرم ساعت‌شنی در بدن ایجاد خواهد شد.

برای تخلیه چربی از زیر پوست و انتقال آن به باسن، معمولا از جدیدترین روش‌های پیکرتراشی مانند دستگاه‌های لیپوماتیک و لیپوست استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها بر پایه روش لیپوساکشن کار می‌کنند اما پیشرفته‌تر هستند. همچنین بافت چربی را نمی‌سوزانند و تنها با خورد کردن آن به ذرات کوچک‌تر، آن را از بدن بیرون می‌کشند.

از آنجایی که پیکرتراشی هم نیاز به مهارت و تجربه جراح دارد و هم به تخصص و دانش جراح وابسته است، همواره توصیه می‌شود که توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی یعنی بهترین دکتر برای تزریق چربی انجام شود. همچنین گاهی پیش می‌آید که بین استفاده از پروتز باسن و تزریق چربی، انتخاب یک روش مشکل خواهد بود. در چنین مواردی نیز معاینه و نظر فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی به شما کمک می‌کند. پیش از تصمیم به انجام تزریق و یا انجام پروتز باسن بهتر است اول این مقاله را بخوانید و سپس یک نوبت مشاوره رایگان با فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی داشته باشید.

مزایای تزریق چربی به باسن

داشتن اندام خوش فرم و زیبا، به ویژه برای خانم‌ها می‌تواند اعتماد به نفس و حس خوب نسبت به زنانگی را در آنها افزایش دهد. از نظر عمل زیبایی‌شناسی می‌توان گفت که یک اندام خوش فرم باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد تا به چشم همگان زیبا به‌نظر برسد. برای مثال اندازه دور باسن باید با اندازه دور سینه‌ها متناسب باشد. حال اگر شخصی باسن‌های کوچک‌تر یا صافی داشته باشد، این تناسب به‌هم خواهد ریخت.

در چنین شرایطی می‌توان از تزریق چربی به باسن در کنار تزریق چربی به سینه برای توپر کردن و برجسته کردن باسن بهره برد. به این روش، لیفت باسن برزیلی یا BBL نیز گفته می‌شود. برای این کار نخست چربی اضافی از دیگر نقاط بدن فرد مانند شکم، پهلو، بازو و یا بالای ران خارج می‌شود. پس از تصفیه و خالص‌سازی چربی، می‌توان آن را به باسن و نواحی اطراف تزریق کرد. با این کار هم باسن فرم گرد و بزرگ پیدا می‌کند و هم پیرامون آن حالت طبیعی به خود می‌گیرد.

در واقع یکی از مهمترین مزایای تزریق چربی به جای گذاشتن پروتز، طبیعی‌تر بودن حالت باسن پس از عمل است. همچنین از آنجایی که هیچ ماده خارجی و ایمپلنتی وارد بدن نمی‌شود، معمولا عوارض و مشکلات کار گذاشتن پروتز و یا تزریق ژل و فیلر را نخواهد داشت.

تزریق چربی به باسن برای چه کسانی مناسب است؟

  • باسن صاف و بدون انحنا دارند.
  • باسن‌شان به صورت طبیعی کوچک است و با دیگر اندام‌هایشان (مانند سینه‌ها) تناسب ندارد.
  • به دلیل افزایش سن و یا کاهش شدید وزن، دچار شل شدگی و افتادگی پوست باسن شده‌اند.
  • دو طرف باسن در آن‌ها نامتقارن یا کوچک و بزرگ است.
  • در دیگر اندام‌های بدن خود به مقدار کافی چربی داشته باشند.
  • سنی بین ۲۵ تا ۵۵ سال دارند.
  • خاصیت ارتجاعی یا کشسانی پوست آن‌ها در حد مناسبی است.
  • دخانیات و الکل مصرف نمی‌کنند.
  • از سلامت عمومی بهره‌مند هستند و داروی خاصی مصرف نمی‌کنند؛ برای مثال مصرف قرص‌های ضد انعقاد خود مثل آسپرین، چند هفته پیش از جراحی باید قطع شود.
  • و از همه مهم‌تر اینکه بیش از ۳۰% اضافه وزن ندارند و وزن آن‌ها در ۶ ماه گذشته ثابت بوده است. در واقع باید توجه کرد که پیکرتراشی روشی برای کاهش وزن نیست. تنها کمک می‌کند تا با تخلیه و یا تزریق چربی، اندامی خوش فرم داشته باشید. به همین دلیل با کمک ورزش و رژیم غذایی مناسب باید چه پیش از جراحی و چه پس از آن، وزن بدن را ثابت نگه داشت.
کاندیدای مناسب تزریق چربی به باسن

روش تخلیه چربی و تزریق چربی به باسن

در عمل تزریق چربی به باسن، نخست باید چربی مورد نیاز از بخش‌های دیگر بدن مانند شکم و پهلو خارج شود. برای تخلیه چربی معمولا از دستگاه لیپوماتیک یا لیپوست استفاده می‌شود. این روش‌های می‌توانند چربی را به صورت زنده و هم‌دما با بدن، از زیر پوست خارج کنند. برای این کار، برش‌های کوچکی در پوست ایجاد می‌شود. سپس لوله مخصوصی به نام کانولا به درون بافت‌های چربی زیر پوست فرستاده می‌شد. کانولا با حرکات چرخشی و لرزش‌های افقی و عمودی، بافت چربی را خورد می‌کند و سپس بیرون می‌مکد.

برش‌های روی پوست، ۲ تا ۵ میلی‌متر طول خواهند داشت. به همین دلیل درد و خونریزی در این عمل بسیار کم خواهد بود. خطر عفونت پس از تخلیه چربی با لیپوماتیک نیز بسیار ناچیز است. همچنین جای عمل نیز به دلیل کوچک بودن محل برش، خیلی زودتر رفع می‌شود و روی پوست رد واضحی باقی نمی‌گذارد.

چربی خارج شده از بدن معمولا با بافت‌های از هم پاشیده شده و آب شده چربی و همچنین خون مخلوط است. به همین دلیل این چربی باید تصفیه و پردازش شود تا سلول‌ها و بافت خالص چربی به دست بیاید. سپس چربی فراوری شده در سانتریفیوژ، با کمک کانولاهای مخصوصی به باسن تزریق می‌شود. ممکن است از ده‌ها نقطه مختلف این تزریق پی در پی انجام شود تا باسن به فرم و شکل مناسب برسد. مهارت جراح در این بخش بسیار مهم است تا تناسب باسن حفظ شود.

تخلیه چربی و تزریق چربی به باسن

معمولا بخشی از سلول‌های چربی تزریق شده به بدن مرده‌اند که به مرور توسط سیستم ایمنی بدن و جریان خون، جذب می‌شوند. همچنین ممکن است بخشی از چربی نیز توسط بافت‌های اطراف جذب شود. به همین دلیل تزریق بیش‌تر از مقدار مورد نیاز و تکرار عمل تزریق چربی به باسن پس از چند ماه، به بهبود نتیجه عمل کمک می‌کند.

چند ماه زمان نیاز دارد تا نتیجه تزریق چربی مشخص شود. معمولا مدتی پس از عمل ممکن است ۲۰ تا ۴۰% از چربی تزریق شده توسط بدن جذب شود. پس از ۶ ماه اگر حجم مقدار چربی باقی مانده تغییر نکرد، آنگاه تا ۱۵ یا ۲۰ سال نیز ماندگار خواهد بود. در غیر این صورت می‌توان عمل تزریق چربی به باسن را تکرار کرد تا باسن به حجم و فرم دلخواه برسد.

عمل تزریق چربی معمولا با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود؛ نیاز به بستری شدن ندارد و دوران نقاهت آن نیز بسیار کوتاه است. این عمل بسته به میزان چربی تزریق شده به باسن بین ۲ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارد.

باید اشاره کرد که مصرف دخانیات به جذب چربی توسط بدن می‌انجامد و نتیجه عمل را دستخوش تغییر می‌کند. به همین دلیل از یک ماه پیش از عمل باید دخانیات ترک شود و پس از عمل نیز تا جای ممکن از مصرف آن خودداری کرد.

دستگاه‌های پیشرفته تزریق چربی به باسن

لیپوماتیک

دستگاه لیپوماتیک، به یک کمپرسور و همچنین پمپ هوا مجهز است. کمپرسور، هوای فشرده تولید می‌کند تا بخش‌های مکانیکی کانولا را به حرکت در آورد. کانولا لوله‌ای باریک و بلند از جنس استیل ضد زنگ است که وارد بدن می‌شود و با کمک ضربه زدن و حرکات فیزیکی، بافت‌های چربی را خورد می‌کند. کانولا هم به دور خود می‌چرخد، هم به‌صورت افقی و عمودی می‌لرزد و هم جلو و عقب می‌رود. این حرکت‌های مارپیچی ریز، بافت چربی را متلاشی می‌کند. سپس با کمک پمپ، چربی درهم‌شکسته، بیرون کشیده می‌شود تا درون مخازن دستگاه اسپری شود.

لیپوماتیک در واقع نوع پیشرفته‌تری از لیپوساکشن است که با فناوری جدیدتر و با تکنیک‌های نوین کار می‌کند. در لیپوساکشن، معمولا دمای چربی آنقدر بالا می‌رفت تا سوزانده شود. به همین دلیل چربی خارج شده از بدن دیگر امکان تزریق به باسن یا دیگر اندام‌ها را نداشت. اما در لیپوماتیک چربی تنها خورد می‌شود و هم‌دما با بدن فرد خارج می‌شود. همچنین خطر سوختگی پوست یا دیگر بافت‌های زیر پوست نیز وجود ندارد.

از دیگر مزیت‌های روش لیپوماتیک این است که پوست خاصیت ارتجاعی خود را حفظ می‌کند؛ در نتیجه لیفت یا شکل دادن به پوست پس از عمل، ساده‌تر خواهد بود. خطر آمبولی و ایجاد بافت متراکم چربی نیز در این روش بسیار کم است. در هر بار عمل لیپوماتیک می‌توان ۵ تا ۶ لیتر چربی را از بدن تخلیه کرد. البته برای تزریق به باسن به این حجم از چربی نیازی نیست اما به لاغر و خوش‌فرم شدن شکم و پهلوها کمک خواهد کرد.

دستگاه لیپوماتیک

لیپوست

لیپوست همچون روش لیپوماتیک، با کمک ضربه، لرزش و حرکات فیزیکی، بافت چربی را خورد می‌کند. در لیپوست، لوله تخلیه چربی یا کانولا با جلو و عقب رفتن‌های سریع و بسیار ریز، چربی را به ذرات کوچک تبدیل می‌کند تا بتوان آن را از بدن خارج کرد. میزان تخلیه چربی در لیپوست نسبت به لیپوماتیک بیشتر است و قدرت مکش این دستگاه نیز نسبت به لیپوماتیک، افزایش یافته است.

مراقبت‌های پس از پیکرتراشی

عمل تزریق چربی به باسن و همچنین تخلیه چربی از بدن، یک جراحی غیر تهاجمی و ساده است که عوارض چندانی ندارد. با این حال اگر توصیه‌های جراح را به خوبی رعایت کنید، بسیار زودتر بهبود خواهید یافت و به فرم دلخواه باسن خواهید رسید.

  • درد، ورم و کبودی پس از پیکرتراشی و تزریق چربی به باسن، طبیعی است. معمولا مسکن ساده و آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود که باید طبق توصیه جراح خود، مصرف کنید.
  • پس از تزریق چربی به باسن باید از گن طبی استفاده کنید. سایز این گن را جراح شما و بسته به میزان افزایش حجمی که انتظار دارید، مشخص می‌کند. این گن از ورم بیشتر باسن جلوگیری می‌نماید و همچنین به باسن شما فرم می‌دهد.
  • ورم و کبودی کم کم رفع خواهد شد. البته رفع کامل ورم‌ها ممکن است به چند ماه زمان نیاز داشته باشد.
  • تا ۳ روز پس از جراحی نباید حمام بروید. ممکن است آب آلوده وارد جای زخم‌ها شود و موجب عفونت شود.
  • تا دو هفته نباید روی باسن بنشینید یا بخوابید. به پهلو یا شک دراز بکشید. اگر نیاز به نشستن دارید، یک بالش زیر ران خود بگذارید تا باسن کمی از زمین فاصله بگیرد و زیر باسن خود نیز یک بالش بسیار نرم قرار دهید. اما تا جای ممکن هیچ فشاری به باسن و بافت‌های چربی تزریق شده وارد نکنید.
  • مصرف آب و مایعات، میوه و سبزی تازه مانند آناناس و کیوی و همچنین مصرف ماهی و میگو به بهبود سریع‌تر شما کمک خواهد کرد. همچنین تا یک ماه مصرف نمک را تا جای ممکن کم کنید.

برای تزریق چربی به باسن، باید چربی اضافی از دیگر نقاط بدن مانند شکم و پهلوها تخلیه شود. با کمک لیپوماتیک می‌توان تا ۵ یا ۶ لیتر چربی اضافی را از ناحیه شکم و پهلو بیرون کشید و بخشی از آن را نیز به باسن و نواحی اطراف آن تزریق کرد. این کار می‌تواند با باریک کردن کمر و حجم دادن به باسن، فرم ساعت شنی را در بدن ایجاد کند.

با این که پیکرتراشی و تخلیه چربی از بدن و تزریق آن به دیگر نقاط، اندام‌ها را خوش فرم می‌کند اما اگر سبک زندگی فرد تغییر نکند، این زیبایی ماندگار نخواهد بود. حتما باید ورزش منظم و رعایت اصول تغذیه سالم رعای شود تا اضافه وزن و یا حتی کاهش وزن پس از عمل، اتفاق نیفتد.

باید توجه داشت که پیکر تراشی روشی برای کاهش وزن نیست و تنها با خارج کردن چربی زیر پوست و تزریق آن به دیگر نقاط، به تغییر فرم اندام‌ها کمک می‌کند. برای کاهش وزن باید ورزش و رژیم غذایی مناسب را در پیش گرفت.

ماندگاری چربی تزریق شده

در رابطه با ماندگاری چربی تزریق شده به باسن لازم است بدانید که اصلی‌ترین معیار تعیین‌کننده آن، میزان مقاومت و شرایط بدنی هر فرد است. یعنی مدت‌زمان ماندگاری و دوام چربی تزریق شده به بدن هر فرد، کاملا با‌ یکدیگر متفاوت است. از سوی دیگر، اگر تزریق از طرف جراح متخصص به‌صورت اصولی و استاندارد انجام شود، باعث می‌شود خون در سراسر نقاط چربی تزریق شده جریان یابد و به‌نوعی منبعی برای تغذیه چربی به‌ شمار رود.

اگر تزریق چربی، به‌درستی صورت بگیرد، می‌تواند از این روش به‌عنوان یک درمان قطعی و دائمی استفاده کرد. همان‌طور که مطلع هستید چربی تزریق شده به باسن، پس از اتمام تزریق در موقعیت خود ثابت ‌مانده و هیچ‌گونه تغییر و جابه‌جایی انجام نمی‌شود. ازاین‌رو، این خصوصیت چربی در ماندگاری طولانی مدت چربی تزریق شده به باسن، نقش ویژه‌ای به دنبال خواهد داشت، اما در مقابل اگر فرد بیمار بعد اتمام پروسه جراحی و تزریق، برخلاف توصیه‌های پزشک متخصص خود، شروع به انجام فعالیت و ورزش‌های سنگین کند، باعث سوخت چربی‌های تزریق شده و کاهش عملکرد و همچنین تاثیرات جراحی خواهد شد. در نتیجه ماندگاری چربی تزریق شده به باسن علاوه بر مهارت جراح متخصص، به توجه و پیشگیری‌های مورد نیاز بیمار در طی دوره نقاهت نیز وابسته است.

انتخاب پزشک متخصص

اهمیت انتخاب پزشک متخصص برای تزریق چربی به باسن

برای نمونه، تزریق چربی زیاد موجب بسته‌شدن منافذ پوست می‌شود و اگر جراح مهارت‌های لازم را نداشته باشد و میزان حد مجاز چربی تزریق شده را در نظر نگیرد، در نهایت، با مسدود کردن منافذ پوست باعث بروز عوارض پوستی همچون نکروز بافت چربی و… خواهد شد. در نتیجه، عوارض جانبی به وجود آمده بعد از عمل تزریق چربی به مهارت‌های جراح متخصص وابسته است. در انتخاب پزشک متخصص خود هوشیار باشید تا با تزریق اصولی و صحیح چربی از بروز لخته شدن خون، آمبولی چربی، هماتوم و ماندگاری زخم محل جراحی شده و بروز اسکار در آن جلوگیری شود.

هزینه تزریق چربی به باسن چقدر است؟

به‌طورکلی، تزریق چربی به باسن در دو مرحله صورت می‌گیرد. مرحله اول خارج سازی چربی از بدن و مرحله دوم تزریق چربی به باسن است. به این دلیل، جزو جراحی‌های زمان‌بر و طولانی شناخته می‌شود. در حالت کلی، هزینه انجام این جراحی به متخصصین جراح، وابسته بوده و کاملا متغیر است. هزینه تزریق چربی به باسن وابسته به پارامتر‌های بسیار زیادی است. نوع و روش جراحی دکتر متخصص، موقعیت مکانی فرد بیمار، سن، کیفیت تجهیزات استفاده شده در جراحی، مقدار چربی استفاده شده برای بیمار و همچنین، مقدار زمان صرف شده برای عمل از ‌جمله پارامتر‌هایی به شمار می‌روند که هزینه تزریق چربی به باسن را مشخص می‌کنند.

از سوی دیگر، انجام چنین عمل‌ زیبایی در شهر‌های بزرگ‌تر و مراکز درمانی معتبر، هزینه زیادی به همراه خواهد داشت. برای شفاف سازی بیشتر باید به هزینه ویزیت و مشاوره قبل از عمل تزریق چربی به باسن و هزینه‌های مربوط به بعد از تزریق که شامل داروها، رژیم‌ غذایی دوران نقاهت می‌شوند نیز اشاره کرد. بنابراین، نمی‌توان میزان تعرفه مشخص و ثابتی را در رابطه با تزریق چربی به باسن مشخص کرد.

جمع ‌بندی

بیشتر متخصصان برای افزایش حجم باسن و فرم دهی به آن، انجام عمل تزریق چربی را توصیه می‌کنند؛ چرا که این عمل جزو راهکارهای غیرتهاجمی و سالم برای افزایش حجم باسن و سینه است. همچنین، با ایجاد کمترین علائم می‌تواند به تناسب فرم دهی اندام شما کمک کند. برای آن دسته از افرادی که از انجام هر گونه جراحی زیبایی هراس دارند، تزریق چربی به باسن، می‌تواند بهترین گزینه باشد که امروزه توصیه بسیاری به آن شده است. در انتخاب پزشک خود توجه و دقت بسیاری داشته باشید؛ چرا که اگر جراح انتخابی شما حاذق نباشد، می‌تواند باعث نامتقارن و ناخوشایند شدن باسن شما شود.

سوالات متداول تزریق چربی به باسن

چرا کاهش وزن بر کیفیت تزریق چربی به باسن تاثیر می‌گذارد؟
آیا استفاده از چربی موجود در بدن یک فرد، برای تزریق چربی به باسن افراد لاغر امکان‌پذیر است؟
بعد از اتمام عمل تزریق چربی به باسن مدت زمان متورم ماندن باسن چه میزان است؟
علت ترک خوردگی و سلولیت پوست باسن بعد از تزریق چربی چه چیزی می‌تواند باشد؟
چرا کاهش وزن بر کیفیت تزریق چربی به باسن تاثیر می‌گذارد؟

همان‌طور که اشاره شد، برای تزریق چربی به باسن از چربی طبیعی موجود در سایر نقاط بدن بیمار استفاده می‌شود. در نتیجه، با انجام فعالیت که تغییر وزن را به همراه خود دارد، چربی‌های تزریق شده تحت تاثیر قرار گرفته و از بین می‌روند. در این راستا، پزشکان مربوطه توصیه می‌کنند بیمار بعد از انجام تزریق چربی از کاهش وزن خودداری کند و تا حدامکان، وزن خود را ثابت نگه دارد.

آیا استفاده از چربی موجود در بدن یک فرد، برای تزریق چربی به باسن افراد لاغر امکان‌پذیر است؟

در واقع، چربی خارج شده از بدن بیمار، نوعی بافت زنده است و باید با بدن فرد سازگار باشد تا تزریق بگیرد. این سازگاری زمانی به وجود می‌آید که چربی از بدن خود فرد خارج شود. از سوی دیگر، با استفاده از چربی خارج شده از بدن خود بیمار، دیگر لازم نیست نگران مشکلات رایج بعد از تزریق چربی باشید. توجه داشته باشید که اگر برای تزریق چربی به باسن، از چربی بدن فرد دیگری استفاده شود، احتمال پس زدن چربی افزایش خواهد یافت.

بعد از اتمام عمل تزریق چربی به باسن مدت زمان متورم ماندن باسن چه میزان است؟

مدت زمان ورم باسن وابسته به مقدار چربی تزریق شده است. اما به‌طورکلی، می‌توان حدود سه هفته را در نظر گرفت.

علت ترک خوردگی و سلولیت پوست باسن بعد از تزریق چربی چه چیزی می‌تواند باشد؟

بروز ترک‌خوردگی یا سلولیت در پوست باسن نشان دهنده ضعف عملکرد جراح متخصص و عدم جاگیری کامل  اصولی چربی در باسن است.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست