جوانسازی پوست دست و انگشتان با تزریق ژل و چربی

جوانسازی پوست دست
دسته‌بندی نشده

جوانسازی پوست دست دغدغه بسیاری از افراد می‌باشد. در حالی که عده زیادی، ظاهر چهره و صورت را مبنایی برای تشخیص سن می‌دانند، اما جالب است که دستان ما نیز نقشی بسزا در این راستا دارد. دست‌ها به عنوان اندام‌هایی از بدن که دائماً در معرض عوامل مختلف محیطی هستند، می‌توانند در روند پیر شدن، تحت تاثیر قرار بگیرند. عوامل مختلفی روی پیری دست‌ها و انگشتان دست تاثیر دارد. عواملی از جمله افزایش سن، تغییرات مرتبط با روند پیری طبیعی، لکه های پوستی، از دست رفتن حجم و نازک شدن پوست، مواد شیمیایی و بیماری‌های مختلف؛ بنابراین، جوانسازی پوست دست یکی از کارهایی است که می‌تواند در ایجاد ظاهری جوان در افراد کمک زیادی کند.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا خواهید شد :

جوانسازی پوست دست به چه معناست؟

جوانسازی پوست دست، اصطلاحی است که برای پوشش انواع روش‌های درمانی که علائم پیری را روی دست‌ها ایجاد کرده است، به کار می‌رود. تعدادی علائم قابل مشاهده وجود دارد که می‌توانند با افزایش سن، روی دست افراد ایجاد شود. این علائم می‌توانند شامل ایجاد لکه‌های تیره روی پوست دست یا از بین رفتن قابلیت ارتجاعی آن باشد. جوانسازی پوست دست پیش از این، توسط بیماران و پزشکان، نادیده گرفته می‌شد؛ اما با توجه به آگاهی‌هایی که در دهه‌های اخیر به وجود آمده، مردم به خوبی می‌دانند که جوانی، پارامتری است که در تمام جنبه‌های بدن تعریف می‌گردد.

از این رو، روش‌های جوانسازی پوست دست از جمله تزریق ژل و چربی برای جوانسازی دست بسیار محبوب شده‌اند.

گرگوری بوفورد، جراح پلاستیک معروف آمریکایی می‌گوید که بیماران در حال حاضر، معمولاً روش‌های ترکیبی را برای جوانسازی بخش‌های مختلف بدن خود به کار می‌گیرند. به این معنا که تعداد مختلفی عمل جراحی یا تکنیک را برای جوان کردن قفسه سینه، پاها، کمر و صورت خود به کار می‌برند.

در چنین حالتی، از آن‌جا که بدن، یک پیکره واحد است، در صورتی که بخش‌هایی از آن نادیده گرفته شود، می‌تواند بسیار به چشم آمده و قابل توجه باشد. از این رو، توجه به بخش‌های مختلف بدن که تحت تاثیر عوامل پیری قرار می‌گیرند، باید در نظر داشت که جوانسازی پوست دست، عامل مهمی است؛ زیرا دست‌ها، در معرض عوامل مختلف، حتی بیشتر از سایر بخش‌های بدن می‌توانند دچار علائم پیری گردند.

در ادامه این مقاله، به بررسی انواع روش‌های جوانسازی پوست خواهیم پرداخت. انواع روش‌های جراحی و تزریق ژل و چربی برای جوانسازی دست را مرور کرده و مزایای هر یک را نیز خواهیم گفت. علاوه بر این‌ها، نکات مهمی که باید قبل و بعد از اقدام به جوانسازی پوست دست در نظر بگیرید را نیز ارائه خواهیم کرد.

انواع روش های درمان و جوانسازی پوست دست

روش‌های مختلف برای جوانسازی پوست دست کدامند؟

در حال حاضر، روش‌ها و تکنیک‌های آرایشی و بهداشتی به صورتی گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. بخش عمده‌ای از این روش‌ها، به منظور پوشاندن علائم پیری روی بخش‌های مختلف بدن هستند؛ اما از طرفی، عده‌ای از افراد نیز ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از مواد آرایشی به منظور پوشاندن علائم پیری، در صدد برطرف کردن آن‌ها برآیند. این مساله در مورد جوانسازی پوست دست نیز مصداق دارد. همانطور که گفتیم، اگر چهره و بدن شما جوان باشد، اما دست‌هایتان دارای علائم پیری باشد، این مساله بسیار زننده خواهد بود.

جوانسازی پوست دست غالباً برای دستیابی به نتایج بهتر، از ترکیبی از چند روش درمانی بهره می‌برد. از جمله درمان لکه‌های تیره پوست، رفع کاهش حجم دست‌ها با استفاده از مواد پرکننده، پوشاندن رگ‌های برآمده روی دست‌ها و نیز بازگرداندن قابلیت ارتجاعی پوست.

اکثر این روش‌ها، دارای حداقل تهاجم بوده و عموماً مشکلی را برای دست‌ها ایجاد نمی‌کنند. همچنین، نتایج ناشی از آن‌ها نیز بسیار چشمگیر هستند. بنابراین، روش‌هایی از جمله تزریق ژل و چربی برای جوانسازی دست می‌تواند تاثیرات زیادی بر اعتمادبه‌نفس فرد داشته باشد.

روش‌های درمان و جوانسازی پوست دست می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تزریق ژل و چربی برای جوانسازی دست
  • نور پالسی شدید یا IPL
  • لیزر فرکشنال
  • لایه برداری
  • میکرودرم ابریژن
  • اسکلوتراپی

در ادامه، هر یک از روش‌های فوق را به صورت دقیق‌تر معرفی خواهیم کرد.

تزریق چربی به دست

روش تزریق چربی، بهبود قابل توجهی در نتایجی که از آن انتظار دارید، خواهد داشت. در پیوند چربی اتولوگ، لایه‌ای از چربی با دقت زیاد، از طریق لیپوساکشن از شکم، باسن یا ران‌ها برداشته می‌شود. سپس، این چربی پردازش شده تا تمام موادی که مورد نیاز نیست از آن زدوده گردد. در نهایت، چربی تصفیه شده، به وسیله سوزن‌های مخصوص و بسیار ظریف، به محل مورد نظر تزریق می‌گردند.

در این روش، هیچ نیازی به ایجاد برش یا زخم کردن دست‌ها نیست. اما نکته‌ای که وجود دارد این است: از آن جا که در این روش، بخش‌هایی از چربی که تزریق شده سالم باقی نمی‌ماند، معمولاً نیاز به انجام یک تزریق اصلاحی وجود خواهد داشت.

تزریق ژل به دست‌ها

تزریق ژل نیز همچون تزریق چربی می‌تواند تاثیراتی قابل توجه داشته باشد. این روش باعث می‌شود که رگ‌ها و تاندون‌های برجسته پوست دست پنهان شده و ظاهری جوان و گوشتالو در آن به وجود آورد. پس از تزریق کردن ژل به دست‌ها، چین و چروک‌هایی که در پوست دست وجود دارد، نیز محو خواهند شد.

فرمول‌بندی این ژل‌ها به گونه‌ای تهیه شده است تا مانند اسید هیالورونیک بدن عمل کند. به این معنی که ظاهری که ایجاد می‌کند کاملاً طبیعی بوده و غیرخوشایند نباشد.

در این روش، یک مزیت در برابر تزریق چربی وجود دارد و آن این است که نیازی به برداشتن مواد لازم از شکم یا باسن یا دیگر بخش‌های بدن نیست. همچنین، به منظور راحتی بیشتر و کم کردن درد، از کرم‌های بی‌حسی موضعی برای آن استفاده می‌شود. هر گونه کبودی یا تورم که در طی آن به وجود می‌آید، به سرعت برطرف خواهد شد.

در حالت کلی، نتایجی که ناشی از تزریق ژل و چربی برای جوانسازی دست به وجود می‌آیند، به مدت ۶ ماه تا یکسال دوام خواهند داشت. هرچند که میزان ماندگاری این روش‌ها متغیر است و بسته به وضعیت بدنی هر فرد، آناتومی او، سوخت و ساز بدن و نیز واکنشی که به آن نشان می‌دهد، متغیر خواهد بود. همچنین، سبک زندگی و مراقبت‌های بعد از عمل نیز تاثیرات چشمگیری خواهد داشت.

نور پالسی شدید یا IPL

آی پی ال در جوانسازی پوست صورت و دست، هدف متفاوتی را دنبال می‌کند. معمولاً این روش برای کاهش یا از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای و تیره‌ای که پشت دست‌ها ایجاد شده است، صورت می‌گیرد. آی پی ال باعث می‌شود که بهبودی چشمگیری در وضعیت رنگ پوست دست‌ها ایجاد شود. همچنین، این روش، شیوه‌ای غیرتهاجمی و بسیار ملایم است که بدون ایجاد اختلال در پوست دست‌ها، به درمان کردن آسیب‌های وارده به آن می‌پردازد.

در روش آی پی ال، از پالس‌های قوی نور برای تابیدن به دست استفاده می‌شود. این پالس‌ها، نواحی آسیب دیده پوست را مورد هدف قرار می‌دهد. با تحریک شدن پوست، کلاژن در پوست شروع به رشد کردن می‌کند. همچنین، پوست صاف و یکدست نیز از نتایج ناشی از استفاده از این روش می‌باشد.

در روزهای بعد از انجام این عمل، ممکن است شاهد اندکی قرمزی یا تورم در دست‌ها باشید. این مساله به دلیل تابیده شدن طول موج‌هایی است که به رنگ‌دانه‌ها یا ملانین‌های پوست وارد شده‌اند. تورم یا قرمزی بعد از این عمل، بعد از چند روز از بین خواهد رفت.

نتایجی که ناشی از درمان آی پی ال می‌باشد به مدت یکسال یا بیشتر دوام خواهد داشت. البته تثبیت نتایج آن ممکن است منوط به تجدید عمل در دوره‌های شش ماهه باشد.

لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال یکی از درمان‌های غیرجراحی است که برای جوان کردن و لایه برداری پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع از لیزر، با تولید کلاژن طبیعی، ظاهر جدیدی در پوست دست‌ها ایجاد می‌شود که در آن، خبری از چین و چروک و لکه‌های تیره نخواهد بود.

لیزر فرکشنال، با استفاده از انرژی نور، سوراخ‌های کوچکی را در پوست ایجاد می‌کند. این سوراخ‌ها، ضخامتی به اندازه یک تار مو دارند. این سوراخ‌ها، الگوی شبکه‌ای را ایجاد می‌کند که پل‌های درمان نشده پوست را دست نخورده باقی می‌گذارد. بدین ترتیب، امکان بهبودی سریع فراهم می‌گردد. با جمع شدن این سوراخ‌ها و حذف کردن سلول‌های اپیدرم و کلاژن قدیمی، راه برای تولید کلاژن‌های جدید باز می‌گردد.

نتایج ناشی از عمل لیزر فرکشنال، فرد به فرد متفاوت خواهد بود؛ اما معمولاً در این عمل، اثرات سفت شدگی را بلافاصله بعد از درمان احساس خواهید کرد. نتایج آن طی چند ماه پس از درمان با تولید کلاژن به طور قابل توجه، مشاهده خواهد شد.

نتایج آن، بسته به مراقبت‌هایی که بعد از آن صورت می‌گیرد، می‌تواند از ۳ تا ۵ سال دوام داشته باشد. عمده مراقبت‌هایی که بعد از آن لازم است صورت گیرد، شامل دور ماندن از معرض نور شدید آفتاب، استفاده از کرم‌های مراقبت کننده و به خصوص ضد آفتاب و نیز چرب نگه داشتن مداوم پوست دست‌هاست.

جوانسازی پوست دست با لایه برداری شیمیایی

لایه برداری پوست

لایه برداری شیمیایی معمولاً تنها در پشت دست‌ها و به عنوان عملی مکمل صورت می‌گیرد. این روند، در بافت‌های خشن و آسیب دیده پوست می‌تواند باعث حذف شدن لایه‌های بیرونی آسیب دیده گردد.

در نهایت، پوستی صاف و یکدست، نتیجه‌ای خواهد بود که فرد به دنبال آن است. این روش به این صورت است که یک محلول شیمیایی، به دقت و به اندازه لازم، روی پوست مالیده می‌شود که باعث ریزش سلول‌های سطحی آن می‌گردد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن، روشی غیرجراحی، غیرتهاجمی و غیرشیمیایی است که با هدف لایه برداری پوست، باعث ایجاد ظاهری جوان در پوست دست می‌شود.

در این روش، ابتدا چربی‌ها و آلودگی‌های موجود روی پوست دست شسته می‌شوند. سپس، پزشک با استفاده از جریانی از کریستال‌های اکسید آلومینیوم، سلول‌های مرده و قدیمی پوست را سائیده و سپس، با استفاده از وکیوم، به طور ملایم باعث مکش آن‌ها می‌گردد. رشد کلاژن و ایجاد پوست جوان‌تر، نتایجی است که ناشی از این روش می‌باشند.

اسکلوتراپی

افزایش سن، باعث می‌شود که خاصیت ارتجاعی پوست کم شده و رگ‌های برجسته روی آن ایجاد شود. بیرون زدگی رگ‌ها، با استفاده از روش اسکلوتراپی قابل درمان خواهد بود.

در اسکلوتراپی، یک سوزن بسیار نازک به داخل رگ‌های برجسته فرو می رود و دارویی مخصوص را تزریق می کند. این مساله باعث می‌شود رگ مورد نظر تا چند هفته بعد از آن، حالت برجسته خود را از دست بدهد.

به طور معمول، مجموعه‌ای از تزریق ها با فواصل زمانی مشخص، باعث می‌شود که دست‌ها به مرور زمان، حالت جوان خود را بازیابند.

مزایای جوانسازی پوست دست چیست؟

اگر بخواهیم در مورد مزایای جوانسازی پوست دست بگوئیم، پیش از هر چیز مبحث زیبایی در مورد آن به میان می‌آید. همانطور که اشاره شد، زیبایی بدن، شامل همه  قسمت‌های آن می‌شود. در صورتی که بخشی از اندام‌های بدن ما دارای تناسب نباشد، این مساله بسیار به چشم خواهد آمد. به خصوص که عده زیادی از افراد، از توجه به زیبایی دست‌های خود و جوان نگه داشتن آن غافل هستند. در کل، بحث جوانسازی پوست دست، بحث زیبایی است که شامل موارد زیر خواهد بود:

  • بازیافتن حجم دست‌ها که باعث ایجاد لاغری و ظاهر پیر در آن‌ها شده است.
  • محو شدن لکه‌های تیره که ناشی از افزایش سن و نور خورشید می‌باشد.
  • کمک به جوان کردن و بازسازی پوست دست که باعث ایجاد تناسب با سایر اعضای بدن می‌شود.
  • از بین بردن ظاهر رگ‌های برجسته که باعث ایجاد حالتی نامعمول در دست‌ها می‌شود.

در جلسات مشاوره‌ای که با پزشک خود دارید، در مورد نتایج و انتظاراتی که از جوان کردن پوست دست خود دارید، صحبت خواهید کرد. این موضوع شامل این خواهد بود که دقیقاً چه انتظاری از زیبایی دست‌های خود دارید. آیا صرفاً به دنبال از بین بردن لکه‌های تیره آن هستید یا می‌خواهید که حالت استخوانی و لاغری که در آن ایجاد شده است را محو کنید؟

از این رو، پزشک و تیم مشاوره آن، از قبل برنامه‌ای را برای تعیین روش پیشنهادی به کار خواهند گرفت. در کل، جوانسازی کامل پوست دست، شامل ترکیبی از روش‌های مختلف می‌باشد. معمولاً نیز این روش‌ها، دارای حداقل تهاجم می‌باشند و زمان زیادی را نیز به خود اختصاص نخواهند داد.

حال، وقت آن است که مروری بر انواع روش‌های جوانسازی پوست داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست