رژیم غذایی بعد از عمل لیپوماتیک

رژیم غذایی بعد از عمل لیپوماتیک
جراحی زیبایی اندام

رژیم غذایی بعد از عمل لیپوماتیک در فرایند بهبودی و رسیدن به اندام دلخواه بسیار ضروری است. درواقع یک تغذیه مناسب، طول دوران نقاهت را کاهش می‌دهد و ترمیم و بهبودی بدن را تسریع می‌کند. از سوی دیگر با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، پس از رسیدن به اندام مناسب، جلوی افزایش چربی و برگشتن به دوران چاقی نیز گرفته می‌شود.

رژیم غذایی بعد از عمل لیپوماتیک باید بر اساس یک دستورالعمل مشخص از سوی جراح و همچنین پزشک تغذیه مشاور شما باشد. با این حال یک سری قواعد و توصیه‌های کلی نیز در این زمینه وجود دارد. در این مقاله شرح داده شده است که چه مواد غذایی را به چه میزان باید در دو ماه نخست پس از عمل لیپوماتیک مصرف کنید و از چه مواد غذایی نیز پرهیز نمایید.

رژیم غذایی بعد از عمل لیپوماتیک و پرهیزهای غذایی

به طور کلی پس از انجام عمل لیپوماتیک باید مصرف غذا و دریافت کالری روزانه کنترل شود. از سویی چون بدن شما درحال ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب دیده پس از عمل است، حتما باید مواد غذایی مناسب و مورد نیاز به بدن شما برسد. در غیر این صورت، با مشکلاتی در روند بهبودی خود مواجه خواهدی شد.

در رژیم غذایی بعد از عمل لیپوماتیک، قاعده‌ی کلی در باره پرهیز از غذاهای لذیذ و مورد علاقه شما وجود ندارد. هدف اصلی، داشتن یک شیوه تغذیه سالم است. با این حال در دو ماه اول پس از جراحی که دوران بهبودی شما است، باید بیشتر رعایت کنید و یک سری از غذاها را از سفره خود کنار بگذارید.

برای مثال می‌توانید خوردن غذاهایی که از آن لذت می‌برید اما باید از آن پرهیز کنید را به طور کامل قطع نکنید؛ اما مصرف آن را تا جای ممکن محدود نمایید. این کار هوس خوردن این غذاها و ایجاد فشار روحی را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا بهتر رژیم غذایی سالم خود را رعایت کنید.

پیشنهاد می‌شود در برنامه غذایی خود بعد از عمل لیپوماتیک، با خوردن مواد غذایی که انرژی خود را در طول روز آزاد می‌کنند، کالری بدن خود را تامین کنید و اشتهای خود را کاهش دهید. برای مثال پاستای غلات کامل، سیب‌زمینی و نان سبوس‌دار از این دسته مواد خوراکی مفید هستند. همچنین باید هر روز ۵ نوبت میوه و سبزی تازه مصرف کنید تا ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن، تامین شود.

خوراکی های سالم مناسب بعد از انجام جراحی لیپوماتیک

بعد از عمل لیپوماتیک چه باید خورد؟

بر اساس یک توصیه عمومی، ۶ تا ۸ هفته بعد از عمل لیپوماتیک باید مقدار چربی، قند و نمک در رژیم غذایی شما به حداقل برسد. از سوی دیگر مایعات، کربوهیدارت‌های پیچیده شامل میوه و سبزیجات، پروتئین‌های سبک و مواد سرشار از فیبر باید در رژیم غذایی بعد از عمل لیپوماتیک شما به فراوانی وجود داشته باشد. گوشت سفید مانند مرغ و ماهی و دیگر غذاهای دریایی، در کنار حبوبات، منابع سرشار پروتئین برای شما خواهند بود.

کالری دریافتی روزانه خود را با کاهش مصرف شیرینی و چربی غیر اشباع در کنار حذف کامل چربی اشباع و نمک، کنترل کنید. از خوردن غذاهایی که به سختی جویده و هضم می‌شوند مانند میوه‌های خام سفت، گوشت‌های قرمزی که به سختی گوارش می‌شوند و همچنین مصرف زیاد برنج و نان، خودداری کنید.

دستورالعمل‌های عمومی رژیم غذایی بعد از عمل لیپوماتیک

  • وعده‌های غذایی متعادل با حجم کم اما در چند نوبت بخورید.
  • رژیم غذایی کم کالری، با حداقل چربی و شیرینی را دنبال کنید.
  • برای جبران کم آبی در روزهای اول، آب و مایعات بدون کافئین و قند زیادی بنوشید.
  • مقدار دریافت کالری و پروتئین روزانه خود را ثبت و کنترل کنید. در دو ماه اول بعد از عمل لیپوماتیک، کالری دریافتی شما به طور متوسط باید حدود ۶۰۰ واحد در روز باشد. این میزان نباید از ۱۰۰۰ کالری در یک روز بیشتر شود.
  • به آرامی بخورید و لقمه‌های کوچک غذا را کاملاً بجوید.
  • در روزهای نخست بین وعده‌های غذایی کوچکی که می‌خورید، شش تا هشت بار در روز، به اندازه یک فنجان کوچک آب بنوشید.
  • به طور کلی توصیه می‌شود روزانه حداقل ۲ لیتر (۸ لیوان متوسط) مایعات بنوشید. البته رسیدن به مصرف این حجم از مایعات به تدریج قابل انجام خواهد بود.
  • از خوردن شیرینی، غذاهای حاوی شکر و نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی خودداری کنید.
خوردن شیرینی و شکر پس عمل لیپوماتیک

آب و مایعات به میزان کافی مصرف کنید

مصرف میزان مناسب آب، تا ۲ لیتر در روز، برای سلامتی و فرایند بهبودی شما بسیار ضروری است. همچنین این کار در دفع مواد سمی از بدن شما نقش اسای دارد. یکی دیگر از فواید نوشیدن آب، کاهش اشتها و رفع گرسنگی مقطعی است که شما را از خوردن تنقلات و غذای اضافی باز می‌دارد. همچنین نوشیدن آب به سوخت و ساز بدن و حفظ انرژی روزانه شما نیز کمک خواهد کرد.

مصرف کافی آب در رژیم غذایی بعد از عمل لیپوماتیک، مزایای بسیاری دارد از جمله:

  • عملکرد مناسب بدن
  • کاهش یا ثابت نگاه داشتن وزن
  • کاهش زمان رفع تورم بعد از عمل لیپوماتیک
  • کارکرد درست کلیه‌ها
  • تنطیم گوارش غذا و جذب مواد مورد نیاز بدن
  • شادابی پوست و کمک به ترمیم آن؛ از جمله برای حفظ حالت کشسانی پوست

در کنار مصرف آب، نوشیدنی‌های دیگری نیز قابل مصرف هستند از جمله: آب معدنی، آب طعم‌دار، شیر یا باترمیلک بدون چربی، آب‌میوه‌های طبیعی بدون قند، آب سبزیجات از جمله آب کرفس و آب هویج، زیرفون، چای قرمز (رد بوش)، دمنوش بابونه و دیگر چای‌های بدون کافئین زیاد.

از خوردن دوغ و دیگر مایعات دارای نمک و سدیم خودداری کنید.

به میزان فراوان کربوهیدارت بخورید

کربوهیدرات‌های سالم از جمله غلات کامل، برنج قهوه‌ای، بلغور جو دوسر و … منابع خوراکی خوبی هستند که باید روزانه مصرف کنید. این کار به تامین انرژی و بازیابی توان بدنی شما کمک می‌کند. کربوهیدارت‌ها در عضله‌سازی و جلوگیری از تحلیل ماهیچه‌ها، جوان‌سازی بدون و پوست و همچنین تامین بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز شما نقش دارند.

غذاهای سرشار از فیبر و کمک به گوارش

رژیم غذایی بعد از عمل لیپوماتیک باید دارای مواد خوراکی سرشار از فیبر باشد. مصرف کافی و نه زیاد این مواد به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و درمان طبیعی یبوست بعد از جراحی است. به ویژه اینکه بدن شما آب زیادی را هنگام عمل از دست داده است و مصرف برخی داروها نیز ممکن است یبوست را تشدید کند.

مصرف این خوراکی‌ها محدویت زیادی ندارد ولی باید کالری دریافتی روزانه خود را کنترل کنید. معمولا ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم در هفته و به صورت پخته شده، کافی است. البته مصرف سویا و همچنین غلات و محصولات دانه‌ای تصفیه شده (که سبوس و جوانه آن گرفته شده است) از قبیل آرد سفید، برنج سفید و پاستای سفید را کاهش دهید.

استفاده از فیبر و سبزیجات در تغذیه بعد از لیپو شکم

میوه‌ها و سبزیجات تازه

سبزیجات با برگ سبز، گوجه فرنگی، خربزه، گریپ فروت، انبه، اسفناج و کلم بروکلی در کنار میوه‌های تازه مانند آناناس، کیوی و … در سرعت بخشیدن به روند بهبودی و ترمیم بدن شما بسیار موثر هستند. همچنین تامین بسیاری از ویتامین‌ها و البته آب بدن نیز از دیگر خواص میوه و سبزی است.

مصرف تمامی سبزی‌ها به جز آووکادو و زیتون، بلامانع است؛ با این حال اسفناج، برگ لبو، ریواس و برگ چغندر که مقدار اسید اگزالیک آنها زیاد است، باید کمتر مصرف شوند.

همچنین میوه‌ها را نیز می‌توان به شکل تازه، پخته شده، کنسرو، پوره و یا فریز شده در صورتی که قند به آنها افزوده نشده باشد و عصاره فریز شده که رقیق نشده باشد، مصرف کرد. میوه‌های تازه را ۵ نوبت در روز و حدود ۷۰۰ گرم در هفته مصرف کنید. میوه‌های فرآوری شده و آماده شده را نیز بیشتر از ۱۲۰ گرم در روز و ۸۰۰ گرم در هفته نباید مصرف کرد.

تمام ویتامین‌های مورد نیاز را دریافت کنید

ویتامین‌هایی مانند A، C، D، E و K در بهبود زخم و ترمیم بدن نقش دارند. همچنین ویتامین C نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت‌ها یا درمان عفونت جای زخم موثر است. دقت داشته باشید برنامه رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک خود را به شکلی تنظیم کنید که تمامی این خوراکی‌ها را شامل شوند:

ماهی، جگر و سبزیجات حاوی ویتامین K هستند. آجیل، شیر، تخم‌مرغ و روغن‌های گیاهی حاوی ویتامین‌های محلول در چربی از جمله E می‌باشند. ویتامین D در شیر، ماهی، تخم مرغ و غلات یافت می‌شود. ویتامین C نیز در میوه‌هایی مانند مرکبات و همچنین در سبزیجات از جمله گوجه فرنگی به فراوانی وجود دارد.

میگو و پروتئین خوراکی های مناسب بعد از لیپوماتیک

مصرف پروتئین‌ها را از منابع مختلف انجام دهید

ترمیم بافت‌های بدن و عضلات پس از عمل با کمک پروتئین انجام می‌شود. سعی کنید در رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک، از منابع مختلف گیاهی و حیوانی پروتئین دریافت کنید. این پروتئین باید بدون چربی باشد. غذاهای دریایی مانند ماهی، میگوو شاه‌میگو (لابستر)، گوشت سفید بدون چربی مانند مرغ و جوجه (که قبل از مصرف پوست آن جدا شده باشد) به ویژه سینه مرغ، تخم مرغ، محصولات لبنی کم چرب، سویا و حبوبات از منابع اصلی تامین پروتئین هستند. البته گوشت سفید (مرغ و ماهی) را در هفته حدود ۷۰۰ گرم یا روزانه ۱۰۰ گرم مصرف نمایید.

چربی‌های سالم را کنار نگذارید

به هیچ وجه فکر نکنید که تمامی چربی‌ها مضر هستند و باید کنار گذاشته شوند. چربی‌های سالم و غیر اشباع که در دمای محیط به صورت مایع هستند، از جمله روغن زیتون، میوه‌هایی مانند آووکادو، آجیل و دانه‌ها را به مقدار کم مصرف نمایید. تنها چربی‌های اشباع را از برنامه غذایی دو ماه اول خود حدف کنید و پس از آن نیز به مقدار بسیار کم مصرف نمایید.

چربی اشباع در دمای اتاق جامد است و در بیشتر حیوانات، محصولات جانبی حیوانی و غذاهای سرخ شده و فرآوری شده وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم عادت کنید تا مواد غذایی خود را بدون سرخ کردن و به صورت آب‌پز، بخارپز و یا کباب شده مصرف کنید.

چه مواد غذایی را نباید بعد از عمل لیپوماتیک مصرف کرد؟

  • به طور جدی از مصرف این نوشیدنی‌های پرهیز نمایید: مشروبات الکلی (همچنین دخانیات)، نوشیدنی‌های کافئین‌دار از قبیل قهوه، چای و نوشابه؛ حتی قهوه بدون کافئین؛ هر نوشیدنی دارای قند یا نمک مانند آب‌میوه‌های صنعتی و دوغ؛ نوشابه‌های رژیمی (حتی بدون قند).
  • شیرینی، شکر، قند و غذاهای شیرین موجب افزایش وزن و از دست رفتن نتایج عمل لاغری خواهد شد. درواقع در یک رژیم تغذیه بعد از عمل لیپوماتیک، قند و شکر هیچ جایگاهی ندارد.
  • مصرف سدیم و نمک خوراکی بیش از ۳ تا ۴ گرم در روز، کاملا برای بدن شما مضر است. سدیم باعث التهاب در بدن می‌شود، و از این رو بر فرایند بهبودی تاثیر می‌گذارد. دست کم تا دو ماه باید نمکدان را از سفره خود حذف کنید و غذاهای خود را با کمترین میزان ممکن نمک تهیه نمایید. غذاهای شور، سس سویا، ترشی، بیشتر چاشنی‌ها، سس‌های آماده، سس سالاد، سبزیجات کنسروی و مونو سدیم گلوتامات (MSG) را مصرف نکنید.
  • از خوردن گوشت قرمز، سوسیس، کالباس و محصولات گوشتی فراوری شده، ماهی‌های چرب و هر گونه محصولات گوشتی سرخ شده پرهیز نمایید.
  • محصولات تصفیه شده به دست آمده از غلات مانند نان سفید، جوانه گندم استخراج شده، محصولات غذایی و خوراکی‌های دارای چربی، روغن، نمک و شکر افزوده شده و زرده تخم مرغ، آرد کاملا سفید شده و آرد سویا نیز از مواد غذایی است که نباید مصرف کنید.
  • از خوردن میوه‌های پخته و یا کنسرو شده و فریز شده‌ای که به آن قند یا شکر اضافه شده باشد مانند مربا، ژله، کمپوت‌های میوه صنعتی پرهیز کنید. همچنین کره‌های گیاهی، آب‌میوه‌ها و شربت‌های گیاهی حاوی قند و اسانس و مواردی از این دست نیز نباید در رژیم غذایی بعد از عمل لیپوماتیک وجود داشته باشند.
قطع مصرف نمک پس از عمل لیپوماتیک

پس از پایان دوران بهبودی

برای حفظ نتایج عمل لیپوماتیک و داشتن اندامی ایده‌آل و متناسب، رژیم غذایی خود را بر اساس نظر پزشک باز تعریف کنید. مصرف کالری باید کاملا کنترل شود و در کنار تغذیه سالم، ورزش مستمر را جدی بگیرید.

تغذیه سالم، خودداری از مصرف سرخ کردنی و چربی‌های اشباع، خوردن صبحانه به عنوان یک وعدع غذایی اصلی و مهم، استفاده بیشتر از میوه و سبزی و پروتئین‌های گیاهی و مواردی از این دست به حفظ تناسب اندام شما کمک خواهد کرد.

جمع بندی

در نتیجه‌گیری مطالب فوق باید در نظر داشت، با رژیم غذایی مناسب بعد از لیپوماتیک، می‌تواند افزایش نتایج مثبت حاصل از این جراحی را انتظار داشت. بدنی متناسب، به شما انگیزه بیشتری برای پایبند بودن به یک شیوه زندگی سالم را خواهد داد.

با یک رژیم غذایی مناسب و ورزش روزانه می‌توانید فرم بدن خود را برای مدت زمان زیادی حفظ کنید. به دلیل مزایای منحصر به فرد عمل زیبایی لیپوماتیک، افراد بسیاری تمایل به این روش لاغری، نسبت به سایر روش‌های رسیدن به اندام ایدآل را دارند.

عدم توجه به تغذیه می‌تواند، تمام زحمت‌های شما را در مدت زمان کوتاه از بین ببرد. با توجه به اهمیت بالای تغذیه بعد از عمل جراحی  در این مقاله سعی بر این شد تا اساسی ترین نکات برای شما عزیزان جمع بندی و در اختیارتان قرار گیرد. برای اینکه از بازگشت سلول‌های چربی در محل جراحی خود جلوگیری کنید و بتوانید وزن خود را ثابت نگهدارید و نتیجه حاصل، دائمی باشد؛ بهتر است که مصرف گوشت را در رژیم غذایی کاهش دهید. از سیزیجات تازه، حبوبات، میوه و غلات بسیار استفاده کنید. همچنین، غذا‌های پرچرب را به غذا‌های کم چرب تغییر دهید. آب به مقدار زیاد بنوشید؛ زیرا که نوشیدن بسیار آب می‌تواند به کنترل گرسنگی، سوخت و ساز بدن و هضم غذا کمک کند. در هر وعده غذایی حجم غذای مصرفی را کمتر نمایید و در عوض وعده‌های غذایی خود را به ۵ تا ۷ وعده غذایی با حجم کم کاهش دهید. خوردن نوشیدنی‌های پر قند و الکل را چند روز قبل و بعد از جراحی لیپوماتیک محدود کنید و از استفاده گوشت‌های فرآوری شده مثل کالباس، سوسیس … خودداری کنید.

برای کاهش ورم و کبودی بعد از جراحی لیپوماتیک چه اقداماتی انجام دهیم؟
آیا مصرف دخانیات و سیگار برای فرد بلامانع است؟
چه غذاهای را بعد از جراحی لیپوماتیک نباید مصرف کنیم؟
نقش مصرف پروتئین‌ها بعد از عمل جراحی لیپوماتیک چیست؟
آیا گنجاندن فیبر در رژیم غذایی بعد از جراحی لیپوماتیک صحیح می‌باشد؟
با توجه به اثرات مهم آب در سرعت ریکاوری بدن، مصرف آب باید چه مقدار باشد؟
برای کاهش ورم و کبودی بعد از جراحی لیپوماتیک چه اقداماتی انجام دهیم؟

بهتر است افراد برای بهبود کبودی و تورم حاصل از جراحی آب کرفس و آب آناناس میل کنند و میزان مصرف نمک و ادویه را به حداقل برسانند.

آیا مصرف دخانیات و سیگار برای فرد بلامانع است؟

مصرف دخانیات، الکل و سیگار به مدت هفت روز قبل و بعد از جراحی ممنوع است

چه غذاهای را بعد از جراحی لیپوماتیک نباید مصرف کنیم؟

مواد غذایی تصفیه شده و فرآوری شده با قند و چربی و همچنین غذا‌های سرخ شده، انواع شکلات را نباید استفاده کنند.

نقش مصرف پروتئین‌ها بعد از عمل جراحی لیپوماتیک چیست؟

پروتئین‌ها در بهبود ساختار بافتی بعد از جراحی نقش بسیار موثری دارند. اما افراد باید در نظر داشته باشند، از پروتئین‌های فاقد چربی استفاده کنند. مصرف انواع ماهی‌ها، مرغ، تخم مرغ، میگو، سویا، گوشت قرمز بدون چربی، پروتئین مورد نیاز بدن برای بهبودی جراحی را تامین می‌کند.

آیا گنجاندن فیبر در رژیم غذایی بعد از جراحی لیپوماتیک صحیح می‌باشد؟

مصرف موادی که حاوی فیبر هستند؛ مانند غلات، میوه‌ها، سیزیجات در هضم غذا و بهبود عملکرد سیستم گوارشی بسیار موثر می‌باشند. افرادی که بعد از جراحی لیپوماتیک دچار یبوست می‌شوند مصرف فیبر، کمک شایانی به رفع این مشکل خواهد کرد.

با توجه به اثرات مهم آب در سرعت ریکاوری بدن، مصرف آب باید چه مقدار باشد؟

مقدار مصرف روزانه آب باید در حدود دو لیتر باشد. تاثیر مثبت مصرف آب در نتیجه جراحی لیپوماتیک در مرحله اول اثر سم زدایی آب در بدن و در مرحله بعد باعث کاهش گرسنگی می‌شود.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست