آیا امکان عفونت بعد از لیپوماتیک وجود دارد؟

عفونت بعد از لیپوماتیک
جراحی زیبایی اندام

لیپوماتیک نوعی لیپواسکالپتینگ است که در آن چربی اضافی از ناحیه مورد نظر برداشته یا به ناحیه مورد نظر منتقل شده که در نتیجه، باعث لاغری و تغییر شکل بدن می‌شود. لیپوماتیک ممکن است مانند لیپوساکشن به نظر برسد، اما فناوری مورد استفاده در لیپوماتیک برای شکستن و مکش چربی با لیپوساکشن بسیار متفاوت است. به همین دلیل، لیپوماتیک باعث آسیب کم‌تر بافتی، یکنواختی چربی زیر پوست، ظاهر ظریف‌تر پوست و اثر ماندگارتر می‌شود.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

خطرات و عوارض لیپوماتیک چیست؟

در این روش، چربی از طریق یک ابزار توخالی از زیر پوست، خارج می‌شود. امکان عفونت بعد از لیپوماتیک بسیار نادر است، اما در مواردی ممکن است وجود داشته باشد که در ادامه مقاله به آن پرداخته‌ایم:

خطرات حین جراحی لیپوماتیک

خطرات حین جراحی لیپوماتیک عبارتند از:

  • سوراخ کردن زخم‌ها یا جراحات سایر اندام‌ها
  • عوارض بیهوشی
  • سوختگی‌های ناشی از تجهیزات، مانند پروب‌های اولتراسوند
  • آسیب عصبی
  • شوکه شدنر
خطرات حین جراحی لیپوماتیک

عوارض بعد از جراحی لیپوماتیک چیست؟

هر جراحی بزرگی خطر خونریزی، عفونت و واکنش نامطلوب به بیهوشی را به همراه دارد. خطر عوارض معمولا با حجم عمل و همچنین، مهارت‌ها و آموزش خاص جراح مرتبط است.

  • کبودی شدید: می‌تواند چند هفته طول بکشد.
  • التهاب: ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد تا برطرف شود و ممکن است ترشح مایع از برش‌ها ادامه یابد.
  • ترومبوفلبیت: یک لخته خون در ورید تشکیل می‌شود که باعث التهاب و عوارض بعدی می‌شود.
  • بی‌نظمی‌های کانتور: اگر خاصیت ارتجاعی پوست ضعیف باشد، اگر زخم به روشی غیرعادی بهبود یابد یا اگر برداشتن چربی ناهموار باشد، ممکن است پوست پژمرده، موج‌دار یا برآمده به نظر برسد.
  • بی‌حسی: ناحیه آسیب دیده ممکن است برای مدتی بی‌حس شود، اما این معمولا موقتی است.
  • عفونت بعد از لیپوماتیک: به ندرت ممکن است که عفونت بعد از لیپوماتیک رخ دهد. اما گاهی اوقات نیاز به درمان با جراحی دارد و خطر ایجاد اسکار نیز وجود دارد.
  • سوراخ شدن اندام داخلی: این اتفاق بسیار نادر است.
  • مرگ: بیهوشی با خطر بسیار کم مرگ همراه است.
  • مشکلات کلیوی یا قلبی: با تزریق و یا مکش مایعات، تغییر سطح مایعات بدن ممکن است باعث بروز مشکلات کلیوی یا قلبی شود.
  • آمبولی ریه: چربی وارد رگ‌های خونی شده و به ریه‌ها می‌رود و گردش خون در ریه‌ها را مسدود می‌کند. این می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. برای اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله آمبولی در لیپوماتیک چیست و راهای درمان و پیشگیری آن چگونه است؟ پیشنهاد میدهیم.
  • واکنش آلرژیک: بیمار ممکن است به داروها یا مواد مورد استفاده در حین جراحی حساسیت داشته باشد.
  • سوختگی پوست: حرکت کانولا ممکن است باعث سوختگی اصطکاکی پوست یا اعصاب شود.

خطرات احتمالی در طول ریکاوری لیپوماتیک

خطرات حین بهبودی لیپوماتیک عبارتند از:

  • مشکلات در شکل یا خطوط بدن
  • پوست مواج، فرورفته یا ناهموار
  • بی‌حسی، کبودی، درد و تورم
  • عفونت بعد از لیپوماتیک
  • عدم تعادل مایعات
  • جای زخم
  • رنگ پوست تغییر می‌کند
  • مشکلات در درمان

چگونه متوجه می‌شوید که بعد از لیپوماتیک دچار عفونت شده‌اید؟

علائم عفونت بعد از لیپوماتیک عبارتند از:

  • افزایش درد، تورم، گرما یا قرمزی
  • بروز رگه‌های قرمز که به محل برش منتهی می‌شوند
  • تخلیه چرک از محل برش
  • تب

جدی‌ترین عارضه منجر به عفونت بعد از لیپوماتیک، می‌تواند ناشی از سوراخ شدن ویسکوس شکمی، استریل ناکافی ابزار جراحی یا آلودگی مستقیم زخم توسط بیمار یا فرد دیگری باشد.

جدی‌ترین عارضه منجر به عفونت بعد از لیپوماتیک

چگونه تشخیص دهید که برش عفونی دارید؟

عفونت بعد از لیپوماتیک، یکی از عوارض احتمالی است که ممکن است پس از عمل جراحی رخ دهد. هنگامی که این اتفاق در محل برش رخ می‌دهد، به این معنی است که میکروب‌ها در حین یا بعد از جراحی وارد بدن شده‌اند. با این حال، حتی با وجود مجرب‌ترین جراح، هنوز درجاتی از خطر وجود دارد، به همین دلیل، ضروری است که دستورالعمل‌های قبل و بعد از عمل را به دقت دنبال کنید.

بسته به نوع جراحی پلاستیکی که انجام می‌دهید، چه لیپوماتیک، جراحی شکم یا هر روش دیگری، آنتی‌بیوتیک‌های پیشگیری کننده ممکن است در حین و بعد از جراحی تجویز شوند. این مورد، به مبارزه با عفونت باکتریایی در محل جراحی کمک می‌کند.

هنگامی که وارد دوره بهبودی شدید، در مورد مراقبت مناسب از زخم و عفونت بعد از لیپوماتیک به شما آموزش داده می‌شود. در طول این مدت باید به ظاهر و احساس برش‌هایی که روی بدن خود دارید، توجه کنید و هرگونه تغییر را زیر نظر داشته باشید. تجربه کمی خارش در نزدیکی محل برش طبیعی است؛ زیرا اغلب نشان می‌دهد که بدن شما در حال بهبود است. اگر دردی را تجربه می‌کنید که به پیشرفت خود ادامه می‌دهد یا علائم دیگری مانند تورم غیر طبیعی، قرمزی، تب یا لرز دارید، ممکن است دچار عفونت بعد از لیپوماتیک شده باشید. هنگامی که عفونت درمان نشود، می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد، به همین دلیل است که برای شما مهم است که از علائم عفونت بعد از لیپوماتیک و سایر عوارض آگاه باشید.

پیشگیری از عفونت محل جراحی لیپوماتیک چگونه میسر می‌شود؟

برای جلوگیری از عفونت بعد از لیپوماتیک باید به یک مرکز معتبر و بسیار تمیز مراجعه کنید. استریلیزاسیون بالینی و همچنین، ضدعفونی مناسب از جمله مواردی است که باید به خوبی انجام شود و بیمار توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

آیا خطر آمبولی پس از لیپوماتیک وجود دارد؟

جراحی لیپوماتیک، خطر آمبولی ندارد یا بسیار کم است. این مشکل با روش‌های جدید و میزان چربی مجاز برای زهکشی قابل حل است. به همین دلیل است که جراحان به افراد بسیار چاق توصیه می‌کنند که جراحی را در چند جلسه انجام دهند. البته این موضوع برای افرادی که وزن ایده‌آل یا چاقی موضعی دارند، در طول یک جلسه قابل اجرا خواهد بود و خطری برای آن‌ها نخواهد داشت. بنابراین، بعد از جراحی می‌توانید اندامی زیبا و متناسب داشته باشید.

خطر آمبولی روی جراحی لیپوماتیک

خطر عفونت بعد از لیپوماتیک

عفونت همیشه پس از هر نوع جراحی یک خطر بالقوه است و جراحی پلاستیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه بسیاری از جراحی‌های پلاستیک به جای دلایل پزشکی برای تغییر یا بهبود بخشی از ظاهر یک فرد انجام می‌شود، چنین روش‌هایی همچنان شامل ایجاد برش در پوست است. از آنجایی که پوست یک سد طبیعی در برابر باکتری‌هایی ایجاد می‌کند که می‌توانند باعث عفونت شوند، هر روزنه‌ای در پوست می‌تواند درب را برای عفونت های ناخواسته کاملاً باز کند.

عفونتی که پس از جراحی ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث شود که فرد بسیار بیمار شود. در مورد جراحی پلاستیک و لیپوماتیک، همچنین می‌تواند تأثیر زیادی بر نتیجه نهایی داشته باشد. برای مثال، اگر یک برش عفونی شود، ممکن است به درستی بهبود نیابد و جای زخم نامناسبی باقی بماند.

گاهی اوقات، عفونت پس از عملی مانند لیپوماتیک نیاز به باز کردن مجدد یک برش به منظور تخلیه چربی یا مایع عفونی دارد و دوباره اسکار قابل توجه‌تر و نامطلوب ایجاد می‌کند و در مورد جراحی که شامل ایمپلنت است، مانند بزرگ کردن سینه یا بزرگ کردن چانه، اگر عفونت از محل برش به ایمپلنت سرایت کند، ممکن است لازم باشد تا ایمپلنت برداشته شود. بیشتر

کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از عفونت انجام دهید:

با اطمینان از این که دکتری که با او کار می‌کنید، کاملاً واجد شرایط و با تجربه است، شروع کنید. انجمن جراحان پلاستیک توصیه می‌کند که به دنبال یک جراح پلاستیک دارای گواهینامه و مدرک معتبر باشید.

جراح پلاستیک شما، دستورالعمل‌های خاصی برای نحوه آماده شدن شما برای عمل خواهد داشت. آن‌ها را دنبال کنید! مثلاً اگر سیگار می‌کشید و به شما توصیه شده است که آن را ترک کنید، این کار را انجام دهید. هر چه سالم‌تر به عمل جراحی بروید، سیستم ایمنی بدن شما در صورت لزوم بهتر می‌تواند عمل کند.

علائم و نشانه‌های عفونت بعد از لیپوماتیک

پس از عمل، مهم است که مراقب علائم و نشانه‌های عفونت بعد از لیپوماتیک باشید. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، فوراً با جراح خود تماس بگیرید:

  • تب بیشتر از ۳۸.۵ سانتیگراد
  • افزایش درد در محل برش
  • افزایش قرمزی در محل برش
  • احساس داغی در محل برش
  • بوی بدی که از محل برش می‌آید
  • تخلیه ترشحات از محل برش

درمان عفونت بعد از لیپوماتیک

اگر مشخص شود که بعد از جراحی لیپوماتیک دچار عفونت شده‌اید، احتمالاً یک آنتی‌بیوتیک خوراکی برای شما تجویز می‌شود. اگر به درمان بیشتری نیاز باشد، برش شما باید باز و تخلیه شود یا ایمپلنت برداشته شود و در نتیجه، به احتمال زیاد اسکار برجسته‌تری خواهید داشت. همچنین، ممکن است به دلیل عفونت شدید، نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشید تا بتوانید آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی دریافت کنید. البته به یاد داشته باشید که عفونت بعد از لیپوماتیک نادر است. اکیدا توصیه می‌شود که دستورالعمل‌های جراح خود را دنبال کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

علائم و نشانه‌های عفونت بعد از لیپوماتیک

بررسی بیمار دچار عفونت بعد از لیپوماتیک توسط پزشک چگونه صورت می‌گیرد؟

روش‌های لیپوساکشن دارای میزان عارضه ۵ درصدی هستند که اکثر آن‌ها عوارض جزئی می‌باشند. عفونت در روش‌های لیپوماتیک ایزوله تا ۰.۱ درصد کم‌تر است. عفونت‌های نکروزان می‌توانند پس از آسیب‌های شدید تروماتیک و همچنین، پس از شکستگی‌های جزئی پوست یا مخاط رخ دهند.

از جمله شدیدترین عوارض لیپوماتیک، عفونت نکروزان بافت نرم (NSTI) است که عفونت بافت زیر جلدی است که به درم زیرین و گاهی فراتر از آن شامل فاسیا و عضله گسترش می‌یابد

تشخیص سریع عفونت بعد از لیپوماتیک، نجات دهنده و فوری است؛ دبریدمان گسترده و آنتی‌بیوتیک‌های پیشگیرانه، درمان اصلی برای این بیماری است. ممکن است چندین روش دبریدمان برای درمان موفقیت آمیز ضروری باشد.

ریکاوری پس از لیپوماتیک

پس از لیپوساکشن و لیپوماتیک، تورم معمولاً در عرض چند هفته کاهش می‌یابد. در این زمان، ناحیه تحت درمان باید کم‌تر حجیم به نظر برسد. در عرض چند ماه، انتظار داشته باشید که ناحیه تحت درمان ظاهری لاغرتر داشته باشد. طبیعی است که پوست با افزایش سن، استحکام خود را از دست بدهد، اما نتایج لیپوماتیک به طور کلی تا زمانی که وزن خود را حفظ کنید، ماندگار هستند. اگر دچار عفونت بعد از لیپوماتیک شوید، بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

در حالی که خطر عفونت بعد از لیپوماتیک برای جراحی‌های انجام شده توسط یک جراح پلاستیک باتجربه، نسبتاً کم است، متخصصان ما به دقت وضعیت شما را زیر نظر قرار می‌دهند تا بتوانند تشخیص دهند که آیا هر تغییری در روند بهبود شما نیاز به مراقبت پزشکی دارد یا خیر. علاوه بر این، برای به حداکثر رساندن ایمنی بیمار در حین جراحی، کلیه اقدامات جراحی در اتاق‌های عمل کاملاً معتبر انجام می‌شود.

مصرف داروهای خاص قبل از عمل لیپوماتیک

خونریزی، کبودی و عفونت بعد از لیپوماتیک در افرادی که داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین، وارفارین و … مصرف می‌کنند، ممکن است رخ دهد. لذا بسته به نوع دارو باید چند روز قبل از عمل لیپوماتیک، مصرف این دارو را قطع کنند.

با مصرف برخی داروها شاهد مسمومیت بیمار خواهیم بود و علت آن، اختلال در داروهای مصرف شده در حین جراحی است. شما باید قبل از جراحی به جراح خود بگویید که دارو را تغییر دهد یا مصرف آن را قطع کند تا از این مشکل جلوگیری شود.

سوالات متداول عفونت بعد از لیپوماتیک

چه مدت بعد از لیپو، برآمدگی وجود خواهد داشت؟
آیا اثرات حذف چربی لیپوماتیک، دائمی است؟
اگر بعد از لیپوماتیک، لباس فشرده‌سازی نپوشید، چه اتفاقی می‌افتد؟
آیا بعد از لیپوماتیک به آنتی‌بیوتیک نیاز است؟
چه مدت بعد از لیپو، برآمدگی وجود خواهد داشت؟

فشار به بدن شما کمک می‌کند تا مایع اضافی را جذب کرده و به کاهش توده‌ها و برآمدگی‌ها کمک می‌کند. در حالی که این توده‌ها می‌توانند بیش از یک ماه باقی بمانند، این احتمال وجود دارد که در عرض چند هفته شاهد ناپدید شدن آن‌ها باشید.

آیا اثرات حذف چربی لیپوماتیک، دائمی است؟

بله؛ با توجه به تغذیه و رژیم غذایی، اثرات دائمی است. اگر از رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات و چربی کم پیروی کنید، چاق نخواهید شد. بنابراین، پس از لیپوساکشن با لیپوماتیک می‌توانید وضعیت خود را حفظ کنید. با این حال، اگر به زندگی غیر فعال و عادات بد غذایی قدیمی خود ادامه دهید، بازیابی چربی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

اگر بعد از لیپوماتیک، لباس فشرده‌سازی نپوشید، چه اتفاقی می‌افتد؟

با نپوشیدن لباس مخصوص، خطر زخم و کبودی به شدت افزایش می‌یابد و ممکن است منجر به عفونت بعد از لیپوماتیک شود.

آیا بعد از لیپوماتیک به آنتی‌بیوتیک نیاز است؟

پروفیلاکسی، آنتی‌بیوتیکی ترجیحا با سفالوسپورین‌های نسل دوم، یک ساعت قبل از جراحی توصیه می‌شود و باید ۵ تا ۶ روز پس از آن نیز ادامه یابد. به همین ترتیب، پروفیلاکسی با فلوکلوکساسیلین یا جنتامایسین در مورد لیپوساکشن و یا ابدومینوپلاستی توصیه می‌شود تا از عفونت بعد از لیپوماتیک جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست