بهترین متخصص جراحی بینی در تهران

بهترین متخصص جراحی بینی در تهران
جراحی بینی (رینوپلاستی)

بهترین متخصص جراحی بینی چه کسی است؟ زیبایی و  زیباپسندی یکی از اصلی‌ترین ارزش‌های انسانی است. از دیرباز انسان همواره به دنبال افزایش زیبایی خود بوده است. با بررسی دیوارنگاره‌های باستانی، می‌توان نقوشی را یافت که به اهمیت زیبایی در دوران کهن و باستان نیز صحه می‌گذارد. با گذشت زمان، علم و تکنولوژی نیز در این حوزه به کمک بشر آمده است. این روزها، به شیوه‌های گوناگون می‌توان تغییرات متعدد و چشم‌گیری را در ساختار چهره و بدن افراد ایجاد کرد. به کمک تکنولوژی، می‌توان بینی، پلک، ابروها، شکم و پهلو، گوش‌ها و هر عضو تاثیرگذار دیگر در زیبایی را مورد جراحی تهاجمی و یا غیرتهاجمی قرار داد و ساختار و شکل و شمایل دلخواه بیمار را به آن بخشید.

یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین جراحی‌های زیبایی، جراحی بینی و یا رینوپلاستی است که این روزها جراحی بینی به شکل گسترده در کشور ما انجام می‌شود. بیماران با توجه به نوع بینی خود و نیز انتظاری که از نتیجه جراحی دارند، به بهترین متخصص جراح بینی در تهران مراجعه می‌کنند تا طبیعی‌ترین و زیباترین نتیجه جراحی را برای خود به ارمغان بیاورند.

نمونه کار بهترین متخصص جراحی بینی

بدون شک، اگر شما هم به فکر انجام جراحی زیبایی بینی هستید، با خود اندیشیده‌اید که سلامتیتان ارزش این را دارد تا به سراغ بهترین جراح بینی طبیعی بروید و یا اگر بینی شما استخوانی است، به دنبال بهترین جراح بینی استخوانی باشید؛ چرا که جراحی زیبایی بینی از نوع جراحی‌های اختیاری است که بیمار خود تصمیم می‌گیرد تا تن به این نوع جراحی بدهد. از این رو، آشنایی با بهترین متخصص جراحی بینی در تهران می‌تواند به شما کمک کند تا با انجام جراحی به بهترین شکل ممکن، درگیر عوارض خطرناک پس از این جراحی نشوید. برای آشنایی بیشتر با جراحی بینی و نیز بهترین متخصص جراحی بینی در تهران، تا انتها همراه ما باشید!

چگونه بهترین متخصص جراحی بینی در تهران را بیابیم؟

یافتن بهترین جراح بینی در تهران شاید به آن سادگی که تصورش را می‌کنید، نباشد. هزاران جراح پلاستیک در کشور و میلیون‌ها متخصص زیبایی در سراسر دنیا مشغول به کار هستند. یافتن بهترین جراح در این تعداد پزشک، مسلما کار راحتی نخواهد بود!

با تمام این اوصاف، می‌توان با در نظر گرفتن شاخص‌هایی که پزشک را مورد بررسی قرار می‌دهد، ملاک‌هایی را برای انتخاب بهترین متخصص جراحی بینی در تهران در نظر گرفت. یافتن بهترین متخصص جراحی بینی در تهران آن‌جا اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم به گواه پزشکان باتجربه و کارآزموده‌ی این فیلد جراحی، جراحی زیبایی بینی یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین نوع جراحی‌های زیبایی است. از این رو، کیفیت، کارآمدی، تخصص و توانایی در انجام جراحی زیبایی بینی توسط پزشک متخصص، از اولویت‌های اصلی انتخاب یک پزشک جراح بینی خواهد بود.

چگونه بهترین متخصص جراحی بینی در تهران را بیابیم

شاید اگر بخواهیم تمامی ملاک‌های انتخاب بهترین متخصص جراحی بینی در تهران را لحاظ کنیم، کار بسیار سختی باشد؛ اما شما می‌توانید با درنظر گرفتن چند شاخص اصلی انتخاب، با فیلتر کردن تعداد پزشکان، در نهایت انتخاب نهایی خود را انجام دهید. در نظر داشته باشید هدف این مقاله جمع‌بندی چند نکته و در نهایت معرفی نام پزشکی خاص نیست، بلکه هدف آن است تا با آگاهی‌بخشی به بیماران و متقاضیان جراحی زیبایی بینی، گامی کوچک در حل مشکلات و مسائل آن‌ها برداریم.

پیش از پرداختن به ملاک‌های انتخاب بهترین متخصص جراحی بینی در تهران خوب است به نحوه و روند جراحی بینی اشاره کنیم. آشنایی با نحوه جراحی بینی نیز، شما را با اهمیت و دشواری این جراحی آشنا کرده و ترغیب می‌کند تا در پی یافتن بهترین جراح بینی باشید.

جراحی بینی به چه شیوه‌های انجام می‌شود؟

برای انجام جراحی بینی، از دو روش می‌توان استفاده کرد. روش بسته و روش باز، دو روشی هستند که غالب متخصصان جراحی پلاستیک یا گوش و حلق و بینی از آن‌ها استفاده می‌کنند. معمولا در جلسات ابتدایی مشاوره پیش از جراحی، اگر نزد بهترین متخصص جراحی بینی در تهران رفته باشید، بینی شما کاملا معاینه خواهد شد و یکی از دو روش باز یا بسته برای جراحی به شما پیشنهاد خواهد شد.

شیوه های جذاحی به روش بهترین متخصص جراحی بینی

در شیوه جراحی بینی بسته، هیچ‌گونه برش جراحی از خارج بینی داده نمی‌شود و کلیه بر‌ش‌های جراحی در داخل بینی است و نتیجه این است که پس از جراحی، هیچ‌گونه جای جراحی در بینی مشاهده نمی‌شود. برخلاف این روش، در روش جراحی باز، برش جراحی از روی پوست جلوی بینی داده می‌شود و پس از جراحی، جای چند بخیه در زیر بینی مشهود است که با گذشت زمان کمرنگ و کمرنگ‌تر خواهند شد. به طور کلی، درباره جراحی زیبایی بینی به روش باز و بسته می‌توان گفت:

·        مزیت جراحی بینی به روش بسته

در این نوع جراحی، زمان عمل نسبت به روش باز کوتاه‌تر است؛ زیرا برش‌های کمتری در بینی بیمار اعمال می‌شود. همچنین، برش پوستی در ناحیه کلوملا انجام نشده و تورم و کبودی‌های پس از عمل نیز، کمتر است. این موضوع به سبب محدودیت جراح در اعمال تغییرات زیاد در ساختار بینی در روش بسته است.

·        مزیت جراحی بینی به روش باز

این روش نسبت به روش جراحی بسته، امکان مانور و اعمال تغییرات بیشتری را به جراح می‌دهد. در این روش، جراح دید بهتری دارد. همچنین، این روش برای افرادی که جراحی‌های سخت‌تر و پیچیده‌تری دارند، مناسب است. در روش جراحی بینی به روش باز، امکان گذاشتن گرافت‌های غضروفی و استخوانی یا پروتز‌ها برای جراحی به سادگی فراهم است. همانطور که گفته شد، این روش عمدتا توسط بهترین جراح بینی استخوانی برای افرادی استفاده می‌شود که نیاز به تغییراتی زیادی در ساختار بینی خود دارند.

خوب است بدانید که در هر دو روش باز و بسته، پوست به طور کامل از غضروف جدا می‌شود تا جراح بتواند ترمیم‌های لازم را در بینی بیمار اعمال کند. ترمیم‌هایی همچون برطرف کردن قوز بینی، اصلاح ساختار بینی و باریک کردن قسمت فوقانی بینی، اصلاح ساختار غضروف‌های نوک بینی و … همگی اموری هستند که پس از جدا کردن پوست از غضروف توسط بهترین متخصص جراحی بینی در تهران می‌توان انجام داد. با این‌حال، باید گفت هر کدام از شیوه‌های جراحی باز و بسته عوارض و مزایای خود را دارند. انتخاب نوع جراحی با توجه به سلیقه جراح، توانمندی و مهارت و نیز جلسات مشاوره پیش از جراحی ارتباط دارد. انتظاراتی که شما از نتیجه جراحی خود دارید، می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا با انتخاب نوع صحیح جراحی برای شما، بهترین نتیجه را رقم بزند.

ملاک‌های انتخاب بهترین جراح بینی در تهران

جهت انتخاب بهترین جراح بینی، شما شیوه‌های متعددی را می‌توانید در نظر بگیرید؛ انجام تحقیقات، پرس‌وجو از افرادی که جراحی بینی انجام داده‌اند، مشاوره با پزشکان مختلف و دیگر شیوه‌های مرسوم جهت انتخاب بهترین جراح زیبایی بینی. با این‌حال، اگر ملاک‌های خود برای انتخاب پزشک جراح را از پیش تعیین کرده باشید، این موضوع به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید در بین لیست خود، پزشک مورد نظر را بیابید. فراموش نکنید، ملاک‌های بیان شده در ادامه‌ی مقاله، تنها مهم‌ترین ملاک‌ها هستند. بدون شک شما جهت انجام جراحی بینی، ملاک‌های دیگری را نیز مدنظر خواهید داشت. برای نمونه، هزینه جراحی بینی به طور دقیق در این مقاله مورد بحث قرار نگرفته است؛ چرا که ما معتقدیم هیچ هزینه‌ای اندکی ارزش از دست رفتن سلامتی شما را ندارد.

آیا متخصص جراحی بینی، تخصص و مدرک تحصیلی مرتبط دارد؟

شاید تاسف‌برانگیز باشد، ولی خوب است بدانید آمار قابل توجهی از پزشکانی که مبادرت به فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی می‌کنند، اصلا فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی نیستند! جراح زیبایی بینی باید در زمینه جراحی پلاستیک و زیبایی تحصیل کرده باشد. به عبارت دیگر، جراحی زیبایی بینی در ابتدا ۷ سال دوره پزشکی عمومی را طی کرده است. سپس، به مدت ۴ سال دوره تخصص جراحی عمومی را طی می‌کند. پس از آن در زمینه جراحی‌های پلاستیک و زیبایی به مدت ۵ سال، دوره فوق تخصصی را می‌گذراند و یا اینکه تخصص خود را زمینه گوش و حلق و بینی دریافت می‌نمایند.

بسیاری از پزشکانی که دوره جراحی عمومی خود را سپری می‌کنند، اقدام به جراحی زیبایی بینی می‌کنند. باید توجه داشت این دسته از پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی نیستند و تنها براساس آزمون و خطا فرم بینی را طراحی می‌کنند. اما متخصصان زیبایی و گوش و حلق و بینی، با دانش آکادمیک خود در این زمینه، می‌توانند علم خود در حوزه زیبایی را به کار گیرند و برای طراحی فرم بینی پس از عمل اقدام کنند. همچنین، جراح متخصص زیبایی، با تمامی جوانب کار آشنایی دارد و می‌داند چگونه می‌توان فرم دلخواه بینی بیمار را در طول عمل جراحی، پیاده‌سازی کند؛ به گونه‌ای که تنفس بیمار خللی وارد نشود. به طور خلاصه در مقایسه بین فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و پزشکان جراح عمومی می‌توان گفت:

  • جراحان عمومی دانش تجربی در زمینه جراحی بینی دارند، اما جراحان زیبایی به صورت آکادمیک و اصولی این دانش را به دست آورده‌اند.
  • متخصصان جراحی زیبایی دانش بیشتر و احاطه کامل بر جراحی دارند؛ در حالیکه جراحان عمومی بیشتر براساس یک الگو ثابت جراحی را انجام می‌دهند.
  • متخصصان فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی تعداد جراحی‌های بیشتری نسبت به جراحان عمومی انجام داده‌اند.

خوب است بدانید برخی از متخصصان جراحی زیبایی بینی، در این حوزه پزشکی و زیبایی، در دانشگاه‌ها و مراکز علمی در حال تدریس و علم‌آموزی هستند. همچنین، برخی از آن‌ها نیز در همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی شرکت کرده و مقالات و تجربیات خود را با دیگر پزشکان داخلی و خارجی به اشتراک می‌گذراند. بنابراین، می‌توان گفت متخصصان زیبایی هر روز دانش خود را به‌روز کرده و می‌توانند گزینه بهتری برای انجام جراحی زیبایی بینی برای شما باشند.

متخصصان جراح زیبایی بینی

بررسی میزان مهارت و تخصص بهترین متخصص جراحی بینی در تهران

شاید تصور کنید جهت بررسی توانایی‌ها و تخصص پزشک حتما باید در آن زمینه تحصیل کرده باشید. اما عواملی نیز هست که شما به عنوان متقاضی جراحی بینی، می‌توانید با بررسی این عوامل تصمیم خود جهت انجام جراحی را بگیرید. این عوامل، به طور مشهود در عملکرد پزشک مشهود است و شما با کمی دقت می‌توانید بررسی کنید آیا پزشک مورد تحقیق شما کاندید انتخاب به عنوان بهترین متخصص جراحی بینی در تهران یا سایر شهرها هست یا نه؟ برخی از این عوامل به شرح زیر است:

·         تجربیات و نظر دیگر بیماران

ساده از کنار این موضوع عبور نکنید! بهترین راه انتخاب بهترین جراح بینی استخوانی و یا طبیعی، این است که ببینید دیگر بیماران با شرایط شما که جهت انجام جراحی زیبایی بینی به او مراجعه کرده‌اند، چه سرانجامی داشته‌اند؟!

این نظرات را شما می‌توانید در صفحه اینستاگرام دکتر آرش نجف بیگی ، وب‌سایت و یا حتی لابی مطب آن پزشک بیابید.

·         نمونه عمل‌های مشابه

در وب‌سایت یا صفحه اینستاگرام هر پزشکی می‌توانید نمونه کارها و جراحی‌های پزشک را بررسی کنید. البته برخی پزشکان در هیچ یک از صفحات اجتماعی حضور ندارند و حتی وب سایتی هم برای کار خود ایجاد نکرده‌اند که در این صورت، مشاهده نمونه‌کارهایی که به مطب ایشان مراجعه می‌کنند، می‌تواند گزینه‌ای برای انتخاب آن جراح توسط شما باشد. توجه به فرم مورد نظر بینی پس از جراحی، به کار بردن تکنیک‌های مختلف، تناسب میان بینی و دیگر اجزای صورت، همگی از مهم‌ترین ملاک‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا پزشک مورد نظر خود را بیابید.

·         تخصص در جراحی‌های مشابه

همانطور که گفته شد، پزشکان متخصص در جراحی زیبایی، تحصیلکرده در این رشته هستند. بنابراین، این دسته از پزشکان علاوه بر جراحی زیبایی بینی می‌توانند دیگر جراحی زیبایی همچون لیفت لب، لیفت ابرو، لیپوساکشن، ابدومینوپلاستی و … نیز انجام دهند. علاوه بر این، تخصص در دیگر رشته‌های این افراد به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند تناسب بینی را با دیگر اعضای صورت شما حفظ کنند و در صورت لزوم، جراحی‌های اصلاحی را به کار بگیرند.

·         اخلاق و رفتار پزشک را مد نظر داشته باشید!

فراموش نکنید ملاک اخلاق پزشکی، یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها جهت انتخاب بهترین متخصص جراحی بینی در تهران است. متاسفانه دیده شده است که برخی از جراحان عمومی که مبادرت به انجام جراحی بینی می‌کنند، تنها به دنبال این هستند تا به هر قیمتی بیمار را به اتاق عمل بکشانند و این در حالی است که آن بیمار اصلا نیاز اساسی به جراحی زیبایی بینی ندارد!

پزشک متخصص جراحی زیبایی بینی با در نظر گرفتن شرایط شما و انجام معاینات لازم تعیین می‌کند که آیا شما به جراحی بینی نیاز دارید و در صورت لزوم شما را از انجام جراحی منصرف می‌کند. همچنین، پزشکان متخصص موظفند تا با دقت کافی انتظارات شما از جراحی زیبایی بینی را شنیده و شما را از لحاظ روحی برای شرایط پس از جراحی آماده کنند.

ارتودنسی و انجام جراحی بینی

معمولا ارتودنسی در سنین نوجوانی صورت می گیرد و بر روی جراحی بینی فرد اثرگذار نیست . اما در حالت کلی بهتر است ارتودنسی قبل از جراحی بینی صورت گیرد . با انجام ارتودنسی تغییراتی در فرم لب ها و فاصله میان لب و بینی و زاویه بینی و نیم رخ شخص، به وجود می آید. در هنگام جراحی بینی ، ارتباط میان لب و شکل بینی از مواردی است که برای جراح بسیار حائز اهمیت است . در نتیجه تغییرات ایجاد شده توسط ارتودنسی در روش جراحی بینی شخص و تصمیم جراح موثر است . در صورتی که شخصی جراحی بینی را انجام دهد و پس از آن تصمیم بر ارتودنسی بگیرد امکان دارد در زمان معاینات و یا تنظیم و حرکت دادن براکت ها بر بینی و صورت شخص فشار ایجاد شود .

مقصود از انجام جراحی بینی بهتر شدن تناسب میان بینی و سایر اجزای صورت، مثل چانه و فک می باشد . جراح در زمان برآورد شرایط شخص ، موقعیت چانه، خط فک، گونه، چشم و پیشانی را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد . در همه درمان‌های دندانپزشکی، مثل ارتودنسی امکان دارد در ظاهر فک یا چانه و استخوان میانی تغییر به وجود آید . در نتیجه در صورتی که جراحی بینی با ارتودنسی به طور همزمان صورت گیرد، نمی‌توان نتیجه نهایی جراحی را به خوبی برآورد کرد. همچنین ارتودنسی و جراحی بینی در هر شخص با دیگری متفاوت است . در نتیجه امکان دارد ارتودنسی بر فرم صورت شما اثر نداشته باشد . که این امر با مشورت با جراح مشخص می شود.

انجام جراحی پلاستیک بینی، یکی از دشوارترین جراحی زیبایی در بدن است. عوامل زیادی در پیچیدگی زیاد این جراحی موثر هستند .

بینی، به عنوان بخشی که در مرکز صورت وجود دارد و قسمت موثری در تناسب اجزای چهره ایفا می‌کند و همچنین به عنوان قسمتی با اهمیت در تندستی بدن که قسمت راه هوایی را ایجاد می کند ، با دو نقش بااهمیت خود در زیبایی و تندرستی ، حساسیت زیادی را در جراحی‌های پلاستیک بینی به وجود می آورد .

موفقیت در جراحی زیبایی بینی به این صورت است که در صورتی که بعد از عمل جراحی پلاستیک بینی در زیبایی صورت تاثیر مثبتی به وجود آمده باشد، حتی این تاثیر به مقدار ۱ درصد ، زیبایی صورت شخص را افزایش داده باشد و همچنین سلامت راه تنفسی بینی برقرار باشد، این عمل جراحی را می‌توان عملی موفق آمیز نامید.

در صورتی که اگر عمل جراحی، صورتی بسیار زیبا ایجاد کند اما با مشکلات تنفسی در بینی همراه باشد، این جراحی به طور کامل ناموفق می باشد.

۶ اصل به منظور سنجش میزان موفقیت آمیز بودن جراحی زیبایی بینی وجود دارد که عبارتند از:

  • تقویت بینی به‌ جای کم کردن بافت‌های آن
  • عروسکی نکردن بینی
  • قوی کردن پشت بینی
  • تقویت ساختار بینی
  • استفاده نکردن از تامپون بینی
  • کوچک نکردن سوراخ‌های بینی

در صورتی که به نکات بالا در عمل جراحی بینی توجه شود و انجام داده شود ،نتیجه عمل موفقیت آمیز خواهد بود. با این وجود برخی از عوامل موجب می شود که نتیجه ی عمل و میزان موفقیت و رضایت عمل بیشتر شود.

این عوامل عبارتند از:

١- پوست بینی: پوست عامل با اهمیتی در نتیجه انتهاییجراحی بینی است. بینی های که پوست ضخیم دارند و یا اصطلاحا گوشتی هستند به سبب ضخامت زیاد پوست و همچنین وجود غدد چربی داخل پوست، پس از عمل نوک بینی متورم تر خواهد بود، و مدت بیشتری زمان می برد تا تورم از بین رود.

٢- غضروف های بینی : بینی هایی که غضروف های قوی و با استحکامی دارند نتیجه ی عمل خوبی خواهند داشت . در این هنگام غضروف هاى محکم سبب می شوند نوک بینی را برجسته و زیبا جلوه کند و افتادگی بینی در آینده به وجود نمی آید .

٣- کجی بینی : در بینی های کج و منحرف به جهت خاصیت ذاتی غضروف و مایل بودن آن به انحراف ، امکان دارد مقداری اختلاف یا انحراف در بینی پس از عمل به وجود آید .

۴- جراحی بینی ترمیمی : جراحی ترمیمی بینی شرایط متفاوتى دارند، بسیار موارد مشکل خاصی نیست و نتیجه عمل ایده آل خواهد بود.در تعدادی از موارد که در عمل اول مقدار زیادی از بافت بینی برداشته شده است ممکن است چسبندگی پوست و مخاط وجود داشته باشد . که در این موارد عمل سخت تر خواهد بود و احتمال دارد که نتیجه ایده آل به دست نیاید.

۵- شرایط روحی روانی :اشخاصی که اختلال وسواسی دارند، با اینکه جراحی طبق اصول زیبایی شناسی و بدون اشکال است ، از نتیجه عمل راضی نیستند .

جراحی بینی به دو طریق باز و بسته صورت می گیرد . در جراحی بسته همه بریدگیها و بخیه ها درون بینی زده می شود . در جراحی باز یک بریدگی و بخیه کوچک روی پایه وسط زیر بینی انجام می شود . در روش بسته بهبود با سرعت بیشتری صورت می گیرد اما در روش باز مهارت جراح بیشتر است.

با این وجود در صورتی که پره های بینی بیمار بزرگ باشد ، پزشک مجبور است به منظور کوچک کردن پره ها ، اطراف بینی را برش دهد و آنرا کوچک کند. در این زمان یک جای بخیه کوچک اطراف پره های بینی به وجود می آید که میزان آن به دو عامل نوع پوست و مهارت جراح بستگی دارد .

در صورتی که شخص دارای پوست روشن و نازک باشد جای بخیه بسیار ناچیز خواهد بود . در صورتی که پوست ضخیم تر و تیره تر باشد جای بخیه بیشتر می ماند .  عامل دوم، توانایی و دقت جراح است. هر قدر پزشک با تکنیک جدیدتری جای برش را بخیه بزند، احتمال اینکه جای بخیه ها باقی بماند، پایین تر است.

برخی اوقات پزشک با اشخاصی روبرو می شود که اصلا نمی خواهند اطراف بینی بخیه داشته باشد. در این صورت بیمار باید از کوچک کردن پره های بینی منصرف شود . همچنین این افراد می توانند از روش بسته یا close جهت جراحی بینی استفاده کرد. ولی توجه کنید که توجه و ظرافتی که تکنیک باز یا open دارد، به طور معمول تکنیک close به سبب دید کمتر جراح ندارند و در اکثر موارد در جراحی های بسته یا close امکانش نیست بینی را به میزان روش های باز زیبا کرد.

پوست ایرانی، ضخامت کمی دارد و رنگ آن در مقایسه با رنگ سفیدپوست های اروپایی کمی تیره تر است. به همین علت در بیشتر افراد، جای بخیۀ بسیار کمی باقی می ماند. پمادها و کرم هایی برای محو کردن جای این بخیه وجود دارند. این پمادها و کرم ها بسیار تاثیرگذار هستند و می توانند تا مقدار قابل توجهی جای بخیه را کمرنگ کنند. در حال حاضر برای اشخاصی که با انجام همه این کارها باز هم کمی جای بخیه وجود دارد، می توان کارهایی مثل لیزر کردن و برداشتن یک لایه از پوست روی بخیه انجام داد تا جای بخیه کمتر باقی بماند.

از جمله مسائلی که برخی از بیماران که عمل جراحی بینی را انجام می دهند با آن روبرو می شوند، احساس بوی بد بینی بعد از جراحی می باشد که برخی اوقات تا ماه ها استمرار می یابد و احساس بدی در شخص ایجاد می کند.

قبل از انجام جراحی بینی، پزشک باید نشانه های هشداردهنده عوارض پس از عمل جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) را به شخص اعلام کند که دارای عفونت می شود و طریقه مدیریت آن را در زمان ایجاد به شخص آموزش دهد. نشانه عفونت های بعد از رینوپلاستی عبارتند از تب، قرمزی، تخلیه و بوی بد در مکان برش و ورم یا درد زیاد است. بوی نامطبوع در دو هفته تا یکماه پس از جراحی بینی امکان دارد به وجود آید . این بو در بیشتر مواقع مسئله به خصوصی نیست و می تواند مقداری به وجود لخته های خون و ترشحات در درون بینی و یا مصرف نوع به خصوصی از نخ های درون بینی ارتباط دارد که در بیشتر مواقع با گذشت زمان خودش بهبود می یابد و با شستشوی درون بینی با سرم برطرف می شود.

علل بوی بد بینی

در صورتی که بوی نامطبوع بعد از گذشت سه ماه از رینوپلاستی باز هم وجود داشته باشد علائم دیگری هم می تواند وجود داشته باشد. از دلایل اساسی بوی بد پس از جراحی بینی باقی ماندن بخیه های غیرجذبی درون بینی است که راه خیلی باریکی میان فضای درون بینی و فضای زیر پوست بینی به منظور ورود میکروب به وجود می آورد و باعث ایجاد عفونت های میکروسکوپی و کوچک می شود و بوی نامطبوع ایجاد می کند.

  • در ابتدا جهت بررسی شخص با نارضایتی از بوی نامطبوع درون بینی باید به وجود مسائلی مثل دیابت و یا سابقه عفونت اخیر در بدن شخص توجه کنیم.
  • در برخی از جراحی های بینی مخصوصا در مواقعی که دستکاری در شاخک تحتانی با سوزاندن به منظور التیام گرفتگی ناشی از آن انجام می شود و برداشت خیلی زیاد از آن صورت می گیرد،امکان دارد بافت های مرده یا مخاط و استخوان ظاهر شده سبب آغاز عفونت شود که حتما باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد. به طور معمول شستشوی منظم با سرم و درمان آنتی بیوتیکی سبب بهبود مناسب این شرایط می شود.
  • سینوزیت یا عفونت سینوس ها هم می توانند بوی نامطبوع در بینی به وجود آورند . به دلیل اینکه ورم ایجاد شده بعد از جراحی بینی می تواند سبب مسدود شدن سوراخ خروجی ترشحات سینوس شود، امکان دارد این شرایط برای بیمار به وجود بیاید . درمان آنتی بیوتیکی برای این مورد از افراد مساعد است و بعد از درمان لازم از جراحی بینی می توان در زمان مناسب به وسیله اندوسکوپ سینوس را معالجه کرد.
  • دلیل دیگری که سبب ایجاد بوی بد بینی می شود به طور معمول استخوان هایی هستند که در درون بینی توسط مخاط (لایه ای که مانند پوست درون بینی را می پوشاند) پنهان نشده و توسط باکتری آلوده شده اند که سبب به وجود آمدن بوی نامطبوع می شود. به طور معمول این موضوع بر اثر عمل جراحی تهاجمی و یا مسائلی مانند استفاده از کوکائین از راه بینی به وجود می آید و درمان مساعد این موضوع یا گذشت زمان و یا برداشت استخوان آلوده می باشد و تا زمانی که مبدا آلودگی از بین نرود درمان آنتی بیوتیکی تاثیرگذار نمی باشد.
  • از دلایل دیگر با شیوع کمتر بوی نامطبوع بینی پس از جراحی وجود داشتن جسم خارجی مانند تامپون یا اسپلینت درون بینی می باشد که پیشنهاد می شود حتما اشخاصی که از بوی نامطبوع گله مند هستند به وسیله پزشک خود معاینه شوند.
  • از دلایل دیگری که میزان پراکندگی آن بسیار ناچیز است ایجاد کانون های عفونی بر اثر سرایت مخاط بینی به زیر پوست بینی، عفونت های سینوس ها پس از جراحی و همینطور عفونت ساختمان های درون بینی است. همه موارد ذکرشده قابل درمان هستند و جای هیچ دلواپسی نیست .

درمان بوی نامطبوع بینی بعد از جراحی بینی

در حالت کلی این موضوع با مرور زمان و دفاع بدن به صورت خود به خود التیام می یابد. این عفونت های جزئی به جز بوی نامطبوع مسئله دیگری به وجود نمی آورد . برای بهبود آن هم شستشوی مستمر درون بینی توسط سرم و مصرف متوالی دوره ای از آنتی بیوتیک ها زیر نظر جراح است.

دو عمل بااهمیت که نباید فراموش کرد ، یکی مراجعه به پزشک جهت بررسی درون بینی و اطمینان یافتن از نبود مسئله ویژه و دیگری صبور بودن است و درمراحل ابتدایی هم ،شستشو با سرم آب نمکی می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

افرادی که زیرتیغ جراحی دیگر به هوش نمی آیند!
بیهوشی ، دارای خطرات و عوارضی می باشد که عوارض آن در بیمارانی که مبتلا به امراض زمینه ای همچون امراض مغزی ، کلیوی، قلبی، تنفسی، متابولیک (سوخت و ساز) و امراض اندوکرین (بیماری های غدد درون ریز) مانند دیابت هستند، بیش از دیگر افراد رخ می دهد. بیماران این چنینی پیش از بیهوشی بایستی به طور کامل مورد ارزیابی و چکاپ قرار گیرند و داروهای بیهوشی نیز برای آن ها بایستی با مراقبت و حساسیت بیشتری به کار برده شود. البته بقیه افرادی که به بیماری خاصی مبتلا نیستند هم ممکن است دچار عوارض بیهوشی شوند یا اینکه بدن آن ها نسبت به داروهای بیهوشی ، واکنش نشان دهد.

آیا احتمال مرگ در جراحی بینی وجود دارد؟
به کارگیری از میزان بالایی از داروهای بیهوشی، درخواست نا به جا میزان زیادی از گازهای بیهوشی، مراقبت و پایش نامطلوب بیمار در هنگام بیهوشی و اختلال عملکرد تجهیزات و دستگاه های بیهوشی مثل نارسایی اکسیژن و اختلال در عملکرد سیستم تهویه بیهوشی می تواند سبب پیدایش عوارض و مرگ و میر گردد.البته در حال حاضر با عنایت به ارتقاء و گسترش داروهای استنشاقی و داروهای وریدی که در هنگام بیهوشی استفاده می شود، دیگر این داروها خطرات چندانی ندارد و از طرفی هم تجهیزات مانیتورینگ و پایش بیماران در مقایسه با گذشته پیشرفت شایانی کرده است.

مشکل بزگ پیدایش عوارض در طول جراحی های زیبایی را هنگام ریکاوری (جایی بین اتاق عمل و بخش معمولی بیمارستان به جهت هوشیار شدن بیمار) می پندارند و اصرار می ورزند پایش بیمار در ریکاوری بایستی با دقت بالایی صورت گیرد به این دلیل که بیمار پس از اتاق عمل ، هوشیاری کامل ندارد و نشانه های حیاتی او مثل فشار خون، اکسیژن و تنفس و پایش قلبی و عروقی بایستی خیلی دقیق کنترل گردد.

چه کسانی در مرگ و میرهای جراحی های زیبایی مقصر هستند؟
جراحی های داخلی مثل عمل قلب و مغز احتمال دارد گاهی سبب مرگ و میر شود اما بیشتر جراحی های زیبایی روی پوست، صورت می گیرد و مشکلی به وجود نمی آید کلیه موارد مرگ و میری که در حین انجام جراحی های زیبایی رخ می دهد از جانب غیرمتخصصان می باشد به طوری که تا به حال موردی از مرگ و میر از جانب متخصصان جراحان پلاستیک ثبت نشده است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث مرگ و میر در جراحی های ریبایی می شود انجام چندین عمل زیبایی همزمان به دست غیرمتخصصان می باشد مثلا در صورتی که چند عمل جراحی زیبایی رینوپلاستی (بینی) و شکم با هم انجام شود ، احتمال دارد بیمار نتواند جراحی ۹ تا ۱۰ ساعت را تحمل کند و جان خود را از دست بدهد.

جراحی بینی یکی از رایج ترین جراحی زیبایی می باشد که در خیلی از کشور های جهان و نیز کشور ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است بینی تاثیر زیادی در زیبایی چهره می تواند داشته باشد به همین جهت بسیاری از نوجوانان کمتر از ۱۸ سال برای جراحی عمل بینی به جراحان پلاستیک و زیبایی مراجعه می کنند. در این بین خانواده ها اغلب دلواپس  عمل بینی فرزندان خود می باشند و خواستار آن هستند که حتی الممکن این عمل در سن مجاز آن صورت گیرد. چنانچه عمل بینی به دست جراح خبره و متبحر صورت گیرد به احتمال خیلی زیاد تاثیر فوق العاده خوبی در زیبایی چهره و رفع مشکلات بینی می تواند بگذارد.

چه کسانی کاندید مناسب برای عمل بینی زیر ۱۸ سال می باشند؟

اغلب پیشنهاد می کنیم که دختران در سن ۱۵ الی ۱۶ سالگی به بعد اقدام به جراحی بینی نمایند و پسران هم  در سن ۱۷ الی ۱۸ سالگی خواستار عمل بینی شوند. اما دراین بین بسیاری از نوجوانانی که سنشان کمتر از ۱۸ سال است می پرسند که آیا می توانند عمل بینی انجام دهند یا خیر. پاسخ ما مثبت است اما اصلی ترین فاکتور در عمل بینی زیر ۱۸ سال برخورداری از بلوغ فیزیلوژی می باشد یعنی  ساختمان اسکلتی و غضروفی بینی به بیشترین رشد خود رسیده باشد تا نقصی در ظاهر بینی پس از عمل دیده نشود. دکتر آرش نجف بیگی اغلب برای عمل زیر ۱۸ سال ارزیابی های های لازم را انجام می دهد تا بیمار پس از عمل با مشکل مواجه نشود.

جراحی بینی افراد زیر ۱۸ سال فرقی با جراحی بینی سایرین که بعد از ۱۸سالگی عمل می کنند ندارند و همانگونه صورت می گیرد. تمامی افراد می توانند به علل گوناگون خواستار عمل بینی باشند، خیلی از افراد به خاطر برطرف کردن نواقص بینی همچون انحراف بینی تصمصم به جراحی بینی می گیرند و برخی دیگر نیز مایلند از بینی کوچکتر و زیباتری برخوردار شوند.

انواع عمل بینی زیر ۱۸ سال

  • برداشتن قوز بینی
  • کوچکتر کردن بینی
  • کوچک کردن سوراخ های بینی
  • تغییر در نوک بینی
  • اترمیم شکستگی بینی
  • حالت دهی به بینی
  • برطرف کردن انحراف یا کجی بینی
  • بر طرف کردن مشکلات تنفسی

عوارض جراحی بینی زیر ۱۸ سال

جراحی بینی برای افراد زیر ۱۸ سال مثل هر نوع عمل دیگری امکان دارد با عوارضی همراه باشد. عوارض بیهوشی، عدم رضایت از فرم بینی، ورم بینی و…. ، برخی از این عوارض پس از مدتی رفع میشوند و برخی دیگر در مدت زمان زیادی باقی می ماند . مساله مهمی که در جراحی بینی زیر ۱۸ سال مورد بحث است این است که همه نوجوانان پیش از این نوع عمل باید اطلاعات لازم را از جراحی بینی کسب کنند تا بتوانند جراحی موفقی داشته باشند.

دیابت از بیماری های متابولیکی و رایج می باشد که در مدت بیماری سرعت سوخت و ساز قند خون را پایین می آورد. در این مقاله به عمل جراحی بینی درخصوص افرادی که دیابت دارند پرداخته ایم . در این بیماری ، تولید انسولین به جهت تنظیم خون با مشکل مواجه می شود و یا به میزانی کافی تولید می شوند ولی بدن در مقابل آن ها مقاومت می کند.

عمل جراحی بینی در افراد دیابتی

به هر اندازه ای که قند خون بهتر کنترل شود خطرات و عارضه های شدید متابولیکی کاهش میابد . در زمان بی هوشی به علت اینکه قند خون و ضربان قلب افزایش یابد ، چنانچه قند خون در این قسمت ثابت شود از پیدایش اختلالات الکترولیتی و عفونت های داخلی ممانعت می شود و به همین خاطر پیش از انجام هر نوع عمل جراحی مانند عمل جراحی بینی باید جراح از سوابق بیماری فرد آگاه باشد.

شب پیش از جراحی بینی در کسانی که دچار بیماری دیابت هستند، بیمار نباید از خوراکی استفاده کند که احتمال دارد باعث افت فشار خون وی شود در نتیجه پیشنهاد ما این است که بیمار ۲ الی ۳ ساعت پیش از عمل یک عدد آب میوه ی بدون پالپ بخورد و در صبح روز عمل نیز از تزریق انسولین پرهیز نماید .این کارها با قصد پایین آوردن امکان افت قند خون انجام می شود. لذا جراحی بینی در بیماران دیابتی با پیشگیری قابل انجام می باشد پس می توانید با خیال راحت این عمل را انجام دهید.

دیابت از بیماری های متابولیکی و رایج می باشد که در مدت بیماری سرعت سوخت و ساز قند خون را پایین می آورد. در این مقاله به عمل جراحی بینی درخصوص افرادی که دیابت دارند پرداخته ایم . در این بیماری ، تولید انسولین به جهت تنظیم خون با مشکل مواجه می شود و یا به میزانی کافی تولید می شوند ولی بدن در مقابل آن ها مقاومت می کند.

عمل جراحی بینی در افراد دیابتی

به هر اندازه ای که قند خون بهتر کنترل شود خطرات و عارضه های شدید متابولیکی کاهش میابد . در زمان بی هوشی به علت اینکه قند خون و ضربان قلب افزایش یابد ، چنانچه قند خون در این قسمت ثابت شود از پیدایش اختلالات الکترولیتی و عفونت های داخلی ممانعت می شود و به همین خاطر پیش از انجام هر نوع عمل جراحی مانند عمل جراحی بینی باید جراح از سوابق بیماری فرد آگاه باشد.

شب پیش از جراحی بینی در کسانی که دچار بیماری دیابت هستند، بیمار نباید از خوراکی استفاده کند که احتمال دارد باعث افت فشار خون وی شود در نتیجه پیشنهاد ما این است که بیمار ۲ الی ۳ ساعت پیش از عمل یک عدد آب میوه ی بدون پالپ بخورد و در صبح روز عمل نیز از تزریق انسولین پرهیز نماید .این کارها با قصد پایین آوردن امکان افت قند خون انجام می شود. لذا جراحی بینی در بیماران دیابتی با پیشگیری قابل انجام می باشد پس می توانید با خیال راحت این عمل را انجام دهید.

مدت زمان عمل جراحی بینی و مدت بستری شدن چقدر است? آیا لازم است در بیمارستان بمانیم؟

مدت زمان عمل جراحی بینی بستگی به اختلالات و سرسختی آن دارد و امکان دارد  از یک ساعت تا سه و نیم ساعت به درازا بینجامد. البته وسواس، دقت و همچنین سرعت عمل پزشک جراح ونوع عمل (باز یا بسته) هم درمدت زمان دخیل است اما به طور میانگین یک عمل موفق در یک بینی نرمال تقریبا ۲ ساعت زمان می برد.

همچنین زمانی را که صرف مقدمات بیهوشی و ریکاوری (به هوش آمدن کامل) بیمار می شود هم باید در نظر گرفت که در مجموع امکان دارد بیمار حتی ۶ یا ۷ ساعتی را در اتاق عمل درگیر باشد. اغلب بعد از اتمام عمل و انتقال بیمار به بخش تقریبا۳ تا ۶ ساعت نیز بیمار در بخش استراحت می کند و اگر وضعبت عمومی بیمار نرمال بود تر خیص می شود.

عمل جراحی بینی به روش باز، که به عنوان راه اصلی انجام جراحی زیبایی بینی تلقی می شود، صورت می گیرد. و این جراحی اغلب شامل مراحل زیر است:

  • باز کردن پوست و اسکلوتینیزه کردن بینی و خارج سپتوم یا تیغه میانی از غضروفهای جانبی به طور زیر مخاطی.
  • از بین بردن قوز استخوانی و غضروفی.
  • ترمیم تیغه میانی یا سپتوم.
  • ترمیم نوک بینی شامل تقویت نوک بینی، از بین بردن و دوختن و دیگر راه ها.
  • اگر لازم باشد، گرافت گذاری در قسمت های لازمه مانند نوک بینی.
  • اصلاح صحیح تمام قسمت ها شامل سقف بینی توسط نخ نایلون.
  • شکستن استخوانها و کنار هم گذاشتن درست و دقیق آنها برای ایجاد سقف مجدد.
  • ترمیم پره های بینی اگر لازم باشد.
  • قراردادن مش یا تامپون سیلیکونی درون بینی و نیز چسب و اسپلینت و دوختن صحیح پوست و تمام قسمت های لازم خارجی.

در قدم اول، برداشتن سپتوم از عضروفهای جانبی می باشد که بایستی اجبارا زیر مخاطی باشد تا در آینده سبب تنگی نفس و چسبندگی نگردد. در کلیه این مراحل کمترین دستکاری مطلوب ترین نتیجه را در جراحی بینی دارد.

آیا جراحی بینی درد دارد؟

خیر جراحی بینی به هیچ عنوان درد ندارد تنها پس از جراحی ورم ایجاد می شود از همین رو بیمار اصلا نبتید از ایبن موضوع هراسی داشته باشد. متخصصان گوش و حلق و بینی با فنون و تخصص خاصی که دارند و طریقه انجام مطلوب جراحی بینی از درد کاملاً جلوگیری می نمایند.

آیا جراحی بینی بر اساس تشخیص پزشک صورت می گیرد؟

در برخی موارد که بینی از شکستگی ویا انحراف خیای زیاد برخوردار باشد در حین جراحی بینی رفع انحراف بینی یک امر ضروری می باشد

مراجعات پس از جراحی بینی بایستی به چه شکل باشد؟

در ماه نخست بعد از جراحی بینی هر هفته یک جلسه، و سپس در سه ماه بعد از جراحی، و بعد در ماههای شش و نه و دوازده و بیست و چهار پس از جراحی براساس برنامه، بیمار بایستی ویزیت شود که معمولا تا ۲سال باید بیمار نزد پزشک خود برود و مراقبت های ویزه ای را انجام دهد.

در پایان، فراموش نکنید که جراحی زیبایی بینی جزو دسته جراحی‌های اختیاری است که بیمار به میل خود برای زیبایی بیشتر چهره اقدام به مراجعه به پزشک و جراحی می‌کند. بنابراین، سلامتی خود را آن هم در جراحی اختیاری، صرفا برای پرداخت هزینه کمتر و مراجعه به پزشک غیرمتخصص در جراحی زیبایی بینی به خطر نیندازید. بدون شک، بهترین جراح بینی طبیعی و استخوانی گزینه‌های بهتری هستند برای معماری جدید صورت شما! ملاک‌های مشروح در این مقاله به شما برای انتخاب درست پزشک، کمک خواهند کرد.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست