هرآنچه که باید درباره مراقبت های بعد از لیفت صورت بدانید!

مراقبت های بعد از لیفت صورت
جوانسازی صورت, لیفت صورت

کمتر جراحی را می‌توان نام برد که نیاز به مراقبت‌های بعد از عمل نداشته باشد. اهمیت این موضوع برای جراحی‌های زیبایی به‌مراتب بالاتر می‌رود. یکی از جراحی‌های زیبایی پرکاربرد، لیفت صورت است. در جریان آن، افتادگی‌ها، چین و چروک‌های موجود در بخش‌های مختلف صورت برطرف می‌شوند تا فرد ظاهری جوان‌تر پیدا کند. برای اینکه لیفت صورت با موفقیت کامل همراه باشد، لازم است که حتما تا ماه‌ها بعد از جراحی نیز دستورالعمل‌های خاصی رعایت شوند. بهتر است قبل از تن دادن به این عمل زیبایی، درباره مراقبت بعد از لیفت صورت آگاهی کسب کنید. در این مطلب تمام دستورالعمل‌های مراقبتی را بررسی خواهیم کرد. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

دستورالعمل مراقبت بعد از لیفت صورت

شما نیاز به یک برنامه روتین مراقبت از پوست پس از جراحی لیفت صورت دارید. از نوع لوازم آرایشی و بهداشتی مصرفی گرفته تا رژیم غذایی، میزان استراحت در شبانه‌روز و تعامل روزانه با دیگران در این برنامه باید مدنظر قرار بگیرند. در اینجا روی تعدادی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت بعد از لیفت صورت تمرکز می‌کنیم.

۱. تمیز کردن جای زخم‌ها

روز بعد از جراحی لیفت صورت را باید به‌طور کامل استراحت کنید. با سپری شدن این روز مشخص می‌شود که پوست شما پس از لیفت صورت چه واکنشی نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال ممکن است شاهد خون‌ریزی جزئی در جای برش‌های عمل باشید که موضوعی کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در پایان این روز می‌توانید باندهای روی صورت را باز کنید.

اولین اقدام پس از آن تمیز کردن محل زخم‌هاست. این کار باعث می‌شود تا شرایط برای تجمع باکتری‌ها مهیا نشود. در غیر این صورت باید منتظر عفونت در ناحیه برش‌ها باشید. برای تمیز کردن محل زخم‌ها حتما از یک پارچه تمیز و نرم استفاده کنید. این پارچه را با یک محلول آنتی باکتریال آغشته کنید. سپس آن را به‌آرامی روی جای زخم‌ها بکشید.

۲. اقدامات لازم برای کاهش کبودی و تورم صورت

خیلی از افراد پس از جراحی‌های زیبایی، با مشاهده آثار کبودی و تورم روی صورت خود، شوکه می‌شوند. باید توجه داشته باشید که این مشکل برای بسیاری از جراحی‌های زیبایی کاملا طبیعی است؛ چراکه صورت متحمل فشار زیادی در طول عمل می‌شود. البته جای نگرانی وجود ندارد و با گذشت زمان، آثار تورم و کبودی بهبود پید می‌کند. با انجام چند اقدام ساده مراقبت بعد از لیفت صورت می‌توانید زمان رفع تورم و کبودی را کاهش دهید. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • هنگام استراحت، از تعداد بالش بیشتری استفاده کنید تا سر شما بالاتر از بدنتان قرار بگیرد.
  • کمپرس سرد می‌توان به فروکش کردن تورم صورت شما کمک کند.
  • مصرف مکمل‌های دارویی ضد التهاب زیر نظر پزشک نیز به درمان زودتر تورم صورت کمک می‌کند.
اقدامات لازم برای کاهش کبودی و تورم صورت

با انواع روش های لیفت صورت بدون جراحی بیشتر آشنا شوید.

۳. پرهیز از قرار گرفتن طولانی مدت در برابر خورشید

هرچند قرار گرفتن در مقابل نور خورشید، برای سلامتی پوست لازم است؛ اما باید توجه داشته باشید که پس از جراحی لیفت صورت، نباید مقابل آفتاب قرار بگیرید. اشعه ماورا بنفش خورشید به محل برش‌ها در صورت شما آسیب می‌زند. دقت کنید که حضور کوتاه مدت در برابر آفتاب مشکل‌زا نیست. بلکه صرفا قرار گرفتن برای مدت زمان طولانی در برابر اشعه‌های ماورا بنفش خورشید، دوره نقاهت شما را طولانی‌تر می‌کند. اگر به‌هر دلیل مجبور هستید در هوای آفتابی، مدت زمان زیادی را در محیط‌های سرباز سپری کنید، استفاده از کرم ضدآفتاب را از یاد نبرید. این رویه را برای مدت ۸ هفته ادامه دهید.

۴. کاهش استفاده از لوازم آرایش صورت

برای مراقبت بعد از لیفت صورت، همیشه لازم نیست که کارهایی را انجام دهید. گاهی اوقات فقط کافیست که برخی عادت‌ها را کنار بگذارید. آرایش صورت یکی از این عادت‌هاست که به‌خصوص در هفته‌های ابتدایی بعد از جراحی باید با آن خداحافظی کنید. پس از گذشت هفته‌های ابتدایی نیز باید در انتخاب لوازم آرایش صورت، حساسیت زیادی به‌خرج دهید. حتما محصولاتی را انتخاب کنید که مواد تحریک‌کننده پوست در آن‌ها وجود ندارند. ضمنا نباید اجازه دهید آرایش برای طولانی مدت روی صورت شما باقی بماند.

۵. هیدراته کردن پوست صورت

جلوگیری از خشک شدن پوست، اهمیت زیادی در کاهش دوره نقاهت جراحی لیفت صورت دارد. وقتی پوست شما خشک شود، عملا سلول‌ها توان بازیابی خود را از دست می‌دهند. مجموعه اقداماتی که برای هیدراته یا مرطوب کردن پوست می‌توان انجام داد، عبارت‌اند از:

  • استفاده از ماسک صورت و کرم‌های آبرسان
  • حمام کردن با آب ولرم و شوینده‌های مناسب
  • نوشیدن مایعات زیاد به‌خصوص آب
  • مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد به همراه میوه‌ها و سبزیجات

یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از خشکی پوست، ترک سیگار است. نیکوتین موجود در سیگار باعث افت شدید رطوبت سلول‌های پوست صورت می‌شود. بنابراین باید برای چند ماه هم که شده، پس از جراحی لیفت صورت، با سیگار کشیدن خداحافظی کنید.

با عوامل موثر بر هزینه جراحی لیفت صورت بیشتر آشنا شوید.

۶. پرهیز از فعالیت‌های سنگین برای مراقبت بعد از لیفت صورت

برای مراقبت بعد از لیفت صورت، لازم است که برای مدت حداقل یک هفته از فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید. بلند کردن اجسام با وزن زیاد، خم شدن، فعالیت‌های ورزشی و … همگی از جمله اقداماتی هستند که باعث وارد شدن فشار به پوست صورت شما می‌شوند. این فشار ممکن است باعث آسیب رسیدن به محل برش‌های جراحی شود. در نتیجه احتمال خون‌ریزی در ناحیه برش‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر شرایط کاری شما اجازه می‌دهد، ترجیحا به مدت یک هفته پس از جراحی، مرخصی بگیرید تا به‌خوبی استراحت کنید.

۷. به حداقل رساندن حرکت صورت

لبخند زدن، صحبت کردن، جویدن، خمیازه کشیدن و … از جمله کارهایی هستند که باعث ایجاد حرکت در صورت می‌شوند. تا جایی که امکان دارد در طول هفته اول بعد از حراجی باید اقداماتی که باعث حرکت در صورت شما می‌شوند را به حداقل برسانید. این کار با هدف جلوگیری از وارد شدن فشار به بخیه‌های محل برش‌ها در صورت انجام می‌شود.

کلام پایانی

دستورالعمل مراقبت بعد از لیفت صورت را بررسی کردیم. نمی‌توان زمان مشخصی را برای دوره نقاهت پس از جراحی ذکر کرد. شرایط جسمانی، سن فرد و روش عمل زیبایی نقش بسزایی در مدت زمان این دوره دارند. روی‌هم‌رفته باید توجه داشته باشید که مراقبت‌ها باید برای مدت چند ماه در برنامه زندگی شما قرار بگیرند. هرچند که اهمیت اجرای آن‌ها در ۳۰ روز ابتدایی پس از لیفت صورت به‌مراتب بیشتر است. توصیه پایانی ما این است که در صورت بروز هر‌گونه مشکل پس از جراحی، بلافاصله با پزشک معالج خود مشورت و از اقدامات خودسرانه پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست