مقایسه ۳ دستگاه اولترا کویتیشن و هایفولیپولیز و لیپولیز

مقایسه 3 دستگاه اولترا کویتیشن و هایفولیپولیز و لیپولیز
جراحی زیبایی اندام

دستگاه اولترا کویتیشن، دستگاه هایفو لیپولیز و دستگاه لیپولیز از جمله ابزارهای پیشرفته و نوین پزشکی هستند که در زمینه لاغری موضعی طراحی شده‌اند. در راستای افزایش تقاضا، جهت استفاده از گزینه‌های غیرجراحی و جایگزین برای لیپوساکشن، در حال حاضر گزینه‌های بسیار برای فرم‌دهی بدن و لاغری موضعی به بازار عرضه شده‌اند. این روش‌های درمانی که بهره‌مند از دستگاه‌های پیشرفته هستند، از هوای سرد، انرژی رادیوفرکانسی و پرتوهای لیزر برای از بین بردن چربی‌های اضافه بدن استفاده می‌کنند.

در بین دستگا‌ه‌های بسیاری که تا کنون ابداع شده‌اند، قصد داریم که ۳ مورد از آن‌ها را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. دستگاه اولترا کویتیشن، دستگاه هایفو لیپولیز و نیز دستگاه لیپولیز. در ادامه خواهیم دید که دستگاه اولترا کویتیشن در مقایسه با دستگاه هایفو لیپولیز و دستگاه لیپولیز، چه مزیت‌ها و چه ایراداتی دارند و هر یک از آن‌ها برای چه دسته از افرادی مناسب خواهد بود.

پیش از همه، در ابتدا به بررسی دستگاه اولترا کویتیشن و تکنولوژی به کار رفته در آن می‌پردازیم.

بررسی دستگاه اولترا کویتیشن و فناوری آن

دستگاه اولترا کویتیشن که به نام‌های اولتراسوند کویتیشن، اولترا کویتیشن و یا اولترا سونیک کویتیشن نیز معروف است، از جدیدترین روش‌های کانتورینگ و لاغری موضعی بدن می‌باشد. دستگاه اولترا کویتیشن با بهره‌گیری از امواج اولتراسونیک، به عنوان یک روش کم تهاجمی برای تبدیل سلول‌های چربی به اسیدهای چرب به کار گرفته می‌شود. روشی که دستگاه اولترا کویتیشن به کار می‌بندد، روشی جایگزین لیپوساکشن است که باعث می‌شود سلول‌های چربی، راحت‌تر از بدن دفع شوند.

نحوه عملکرد دستگاه اولترا کویتیشن

دستگاه اولترا کویتیشن برای لاغری

این لرزش‌ها با فشاری که به بافت‌های چربی وارد می‌کنند، باعث به وجود آمدن حباب‌هایی در سلول‌های چربی می‌شوند که در نهایت منجر به در هم شکستن بافت‌های چرب می‌گردد. با آزاد شدن چربی‌ها از بدن، آن‌ها را وارد رگ‌های لنفاوری و عروق خونی می‌کند.

بافت‌های چربی بدن که تحت تاثیر امواج دستگاه اولترا کویتیشن قرار می‌گیرند، قادر به مقاومت در برابر لرزش‌ها نبوده و به سرعت متلاشی می‌شوند. این امواج، اثرات کمتری بر بافت عروقی، سیستم عصبی و ماهیچه‌های بدن دارند. هر چند که نمی‌توان تاثیر آن‌ها را بر این بافت‌ها نادیده گرفت.
از آنجایی که امواج اولتراسوند روی آبی که در سلول‌های چربی وجود دارد، نیز تاثیر می‌گذارد، مصرف فراوان آب پیش از اقدام به انجام این عمل باعث افزایش عملکرد و کارآیی دستگاه اولترا کویتیشن می‌گردد. همچنین، هیدراته بودن بدن باعث می‌گردد تا حرکت چربی برای متابولیسم در کبد آسان‌تر شود.

آیا دستگاه اولترا کویتیشن بر لاغری بدن موثر است؟

اولین نکته‌ای که در این خصوص باید گفت این است که دستگاه اولترا کویتیشن برای کاهش وزن نیست. همانطور که در مقدمه عنوان کردیم، دستگاه اولترا کویتیشن، دستگاه هایفو لیپولیز و نیز دستگاه لیپولیز، همگی برای لاغری موضعی طراحی شده‌اند. این به این معناست که درمان با این دستگاه‌ها صرفاً باعث از بین رفتن بافت‌های چربی بدن به صورت موضعی و در نتیجه «کاهش سایز بدن» خواهند شد، نه کاهش وزن!

با این حال، دستگاه اولترا کویتیشن برای حذف چربی‌های بدن و کاهش سایز بصورت موضعی واقعا موثر است. استفاده از دستگاه اولترا کویتیشن می‌تواند نتایج واقعی و قابل اندازه‌گیری را به وجود آورد.

به این معنا که می‌توانید کاهش سایز را با استفاده از متر، اندازه‌گیری نمایید. با این وجود، باید به خاطر سپرد که استفاده از دستگاه اولترا کویتیشن فقط روی مناطقی خاص تاثیرگذار است و نتایج حاصل از آن را یک شبه نخواهید دید؛ زیرا بهترین نتیجه‌ای که از این روش حاصل می‌شود، بعد از چند هفته یا چند ماه و در طول جلسات متوالی و منظم نمایان خواهند شد.

دستگاه اولترا کویتیشن برای چه کسانی مناسب است؟

همچون همیشه، یادآوری این نکته که بهترین راه برای پی بردن به پاسخ این سوال، مشورت با پزشک متخصص است، خالی از لطف نخواهد بود! اما با این حال، شرایط عمومی افرادی که متقاضی استفاده از دستگاه اولترا کویتیشن برای لاغری موضعی هستند را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • این روش تنها برای افرادی که دچار چاقی موضعی هستند، موثر خواهد بود.
  • افرادی که مشکلات خون‌ریزی دارند، نباید از این روش استفاده کنند.
  • ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی و عروقی به این معناست که شما کاندید مناسب برای استفاده از این روش نیستید.
  • در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی هستید، بهتر است از این روش درمانی استفاده نکنید.
  • وجود ایمپلنت‌های پزشکی در بدن، یکی از موارد منع استفاده از اولترا کویتیشن است.
  • افراد مبتلا به دیابت با توجه به احتمال آسیب دیدن متابولیک، بهتر است از این درمان خودداری نمایند.

به طور خلاصه، می‌توان گفت که کاندیدای مناسب استفاده از این روش، افرادی هستند که اولاً در سطح سلامتی عمومی خوبی به سر برده و ثانیاً، دارای چاقی موضعی در برخی بافت‌های بدن خود هستند. همچنین، حداقل سن برای این درمان، ۲۰ سال و حداکثر آن ۵۵ سال می‌باشد.

بررسی دستگاه هایفو لیپولیز؛ عملکرد و تکنولوژی پایه‌ای

شاید نام هایفوتراپی به گوش‌تان آشنا باشد. این روش درمانی که برای اولین بار جهت لیفت صورت به کار برده شد، امروزه به عنوان یکی از روش‌های لاغری موضعی نیز شناخته می‌شود. اساس کار دستگاه هایفو لیپولیز، تبدیل انرژی امواج صوتی به گرمای کانونی است که با بالا بردن دمای بدن، باعث ذوب کردن چربی‌های زیرجلدی می‌گردد. در این روش، چربی‌های جامد موضعی به مایع تبدیل شده و به راحتی می‌توانند از طریق جریان خون و سیستم لنفاوی از بدن خارج شوند.

نحوه عملکرد دستگاه هایفو لیپولیز

دستگاه هایفو لیپولیز از تکنولوژی ویژه‌ای که سونوگرافی متمرکز با شدت بالا یا HIFU نام دارد، استفاده می‌کند تا منجر به مرگ سلول‌های چربی در بدن گردد. تمرکز انرژی که از این دستگاه ساطع می‌شود، در یک تا دو سانتی‌متری زیر پوست است که مانع از ایجاد هر گونه سوختگی و آسیب دیدگی به بدن می‌شود. سلول‌های چربی که در روند درمان با دستگاه هایفو لیپولیز از بین می‌روند باعث کاهش سایز به اندازه ۴ تا ۵ سانتی‌متر در یک درمان یک ساعته می‌شوند.

سلول‌های چربی که در این روند مختل شده‌اند، توسط سلول‌های خاصی که ماکروفاژ نامیده می‌شوند، از بدن دفع خواهند شد. ماکروفاژها چربی‌ها را از طریق سیستم لنفاوری و وریدی به کبد رسانده و پس از آن، در مدت ۲ تا ۴ هفته این چربی‌ها از بدن دفع خواهند شد. با این وجود، می‌توان اطمینان داشت که هیچ خللی در چربی، تری گلیسیرید و دیگر مواد شیمیایی بدن رخ نخواهد داد.

عملکرد دستگاه هایفو لیپولیز

مزایای روش هایفو لیپولیز برای لاغری کدامند؟

استفاده از روش هایفو لیپولیز یا لیپوسونیک مزایای خاص خود را به همراه دارد. این روش نیز همچون اولترا کویتیشن از جمله روش‌های درمانی امن و بی‌خطر است. هرچند که در ادامه موارد منع این روش را نیز با هم مرور خواهیم کرد. مزایایی که روش هایفو لیپولیز برای لاغری موضعی بدن دارند، به ترتیب زیر هستند:

  • بر خلاف گرمای شدیدی که در بدن ایجاد می‌شود، پوست بدن به هیچ وجه دچار سوختگی نمی‌گردد.
  • در این روش، شوک گرمایی به بدن وارد نشده و تغییرات ناگهانی ایجاد نمی‌شود. از این رو، می‌توان اطمینان داشت که بلافاصله پس از درمان، شخص قادر به ادامه روند عادی زندگی خود خواهد بود.
  • سرعت بازگشت چربی‌های از دست رفته به بدن بسیار پائین است؛ چرا که در این روش درمانی، به جای کم شدن حجم سلول‌های چربی، خود آن‌ها از بین خواهند رفت.
  • قدرت نفوذ امواج دستگاه برای از بین بردن چربی‌ها تا عمق ۲.۵ سانتی‌متری بدن است.

مهم‌ترین مزیتی که این روش دارد، عدم بازگشت سلول‌های چربی در بازه‌های زمانی کوتاه است. از آن‌جا که در این روش، سلول‌های چربی از بین می‌روند، سرعت بازگشت آن‌ها بسیار کم خواهد بود و بسته به سبک زندگی، می‌توان از بازگشت آن‌ها برای همیشه خودداری کرد.

افراد مناسب برای دستگاه هایفو لیپولیز کدامند؟

به دلیل شرایطی خاص که لاغری موضعی با دستگاه هایفولیپولیز دارد، همه افراد برای این روش مناسب نیستند؛ چرا که عمق نفوذی که امواج ساطع شده از این دستگاه دارد، محدود بوده و در برخی موارد ممکن است منجر به کسب نتیجه دلخواه نشود. بهترین افراد برای این روش، افرادی هستند که:

  • حداقل ۵ سانتی‌متر چربی اضافه در نواحی موضعی بدن خود داشته باشند.
  • به وزن دلخواه خود نزدیک بوده و فاصله زیادی با وزن ایده‌آل خود نداشته باشند.

افرادی نیز هستند که برای استفاده از این روش مناسب نیستند. کسانی که دچار اضافه وزن بوده و قصد کاهش وزن دارند، نباید هیچ امیدی به کسب نتیجه از این روش داشته باشند. افراد نامناسب برای استفاده از این روش را نیز می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

لاغری موضعی با دستگاه هایفو لیپولیز
  • افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI آن‌ها از ۳۰ بیشتر نباشد.
  • افرادی که از داروهای خاص همچون آسپیرین و دیگر مواد رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند.
  • در صورتی که سابقه انجام لاپاروسکوپی دارید، بهتر است از این روش صرف نظر نمائید.
  • کسانی که سابقه انجام لیپوساکشن در محل مورد نظر دارند.
  • زنان باردار لازم است که اکیداً از انجام این روش درمانی خودداری نمایند.
  • افرادی که باطری قلب دارند نباید از این روش درمانی استفاده کنند.

بررسی دستگاه لیپولیز و نحوه عملکرد آن

لیزر لیپولیز که به لیپولیز نیز شهرت دارد، یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای مکش چربی‌های بدن است. دستگاه لیپولیز قادر است توده‌های سخت چربی که در پهلو‌ها، کناره‌های باسن، غبغب و… جمع شده‌اند را از میان بردارد. این روش نیز همچون دو روش پیشین، به عنوان یک راه برای لاغری موضعی (و نه کاهش وزن) شناخته می‌شود. هرچند که تفاوت اصلی این روش با اولتراکویتیشن و هایفولیپولیز این است که استفاده از دستگاه لیپولیز، ملزم به طی کردن دوره نقاهت خواهد بود. هرچند که این دوره، خیلی کوتاه و آسان باشد.

نحوه عملکرد دستگاه لیپولیز

پزشک متخصص در ابتدا بخش‌هایی که قصد چربی‌زدایی دارد را علامت می‌زند. در مرحله بعد با تزریق داروی بی‌حسی، محل مورد نظر را بی‌حس کرده و با ایجاد یک شکاف بسیار باریک، لوله‌ای را وارد بدن می‌کند. سوراخ‌هایی که در بدن ایجاد می‌شوند، معمولاً به قطر ۱ تا ۲ میلی‌متر خواهند بود. از طریق این سوراخ‌ها، لوله دستگاه لیپولیز که ساخته شده از فیبر نوری است، وارد بدن شده و اشعه لیزر از طریق این فیبر به بافت‌های بدن تابانده می‌شود.

در اثر تابیده شدن اشعه لیزر، چربی‌های بدن به صورت نیمه مایع درآمده و بعد از آن، می‌تواند در بدن جذب شده یا با روش‌های ساکشن از بدن خارج گردد. به طور میانگین هر جلسه استفاده از دستگاه لیپولیز چیزی حدود ۱ تا ۳ ساعت طول خواهد کشید.

مدت زمان هر جلسه استفاده از دستگاه لیپولیز

آیا عمل لیپولیز، دوران نقاهت خواهد داشت؟

از آنجا که دستگاه لیپولیز در مقایسه با اولترا کویتیشن و هایفولیپولیز، اندکی تهاجمی‌تر است، ممکن است دوره نقاهت آن نیز طولانی‌تر شود. هرچند که دردهای ناشی از این عمل بسیار کم بوده و تنها اندکی کبودی و تورم در بدن حاصل خواهد شد. این دوره چیزی حدود ۳ الی ۴ روز طول خواهد کشید و پس از آن، شخص قادر به ادامه روند عادی زندگی خود خواهد بود.

ریسک‌ها و عوارض احتمالی عمل لیپولیز کدامند؟

هرچند که ریسک‌ها و عوارضی که ناشی از استفاده درمانی از دستگاه لیپولیز هستند، بسیار نادرند، اما این روش ممکن است عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  • عفونت
  • اسکار
  • بافت نامنظم چربی
  • سوختگی پوست
  • شل شدن پوست
  • درد و خون‌ریزی
  • عدم تقارن در بدن

بطور کلی، بهترین افراد برای استفاده از روش درمانی لیپولیز کسانی هستند که تلاش‌های بسیار برای رهایی از چربی‌های موضعی بدن خود انجام داده و به هیچ طریق موفق به کسب نتیجه، نشده‌اند. باید در نظر داشت که این روش نیز به عنوان یکی از روش‌های لاغری موضعی شناخته می‌شود که برای کاهش وزن مناسب نیست.

برای آشنایی با روش های غیر جراحی لاغری موضعی مقاله مقایسه روش های مختلف لاغری موضعی را ازدست ندهید.

خب! کدامیک از این ۳ روش بهتر است؟

تشخیص اینکه استفاده از کدام یک از این دستگاه‌ها برای شما مناسب‌تر است، چیزی است که باید با در نظر داشتن وضعیت سلامتی، انتظارات و بودجه شما تعیین شود. بطور کلی اگر قصد دارید سریع به نتیجه برسید، بهتر است از روش هایفولیپولیز استفاده کنید. انجام درمان لاغری موضعی با اولتراکویتیشن نیازمند طی کردن دوره‌های طولانی‌تر بوده و نیز درمان با لیپولیز، بیشتر مناسب افرادی است که بافت‌های چربی بسیار سخت داشته و رهایی از آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست. هر چند تشخیص همه این‌ها، به عهده پزشک متخصص خواهد بود. بنابراین، همواره بهتر است که پیش از اقدام، با پزشک خود مشورت نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست