هر آنچه که در مورد جراحی گوش نمیدانیم!

جراحی گوش
جراحی صورت

جراحی گوش که به اتوپلاستی معروف است یک نوع جراحی زیبایی است که در آن شکل و اندازه گوش ها تغییر می کند. اتوپلاستی موجب می شود جلوه ای زیبا در گوش فرد ایجاد شود. داشتن گوش های بیرون زده ظاهر بدی در چهره افراد ایجاد می کند، از این رو بسیاری از افراد برای جراحی زیبایی گوش به جراحان پلاستیک مراجعه می کنند. در این بخش با مراحل جراحی  گوش آشنا می شوید و می توانید نمونه کار های جراحی گوش دکتر نجف بیگی را مشاهده کنید.
در صورتی که از وضعیت ظاهری گوشهایتان راضی نیستید برای مثال احساس میکنید بیش از حد بیرون زده است، میتوانید جراحی گوش انجام دهید. جراحی  گوش یا اتوپلاستی (Otoplasty ) عملی است که طی آن شکل، موقعیت یا اندازه گوشها تغییر میکند. و یکی از زیر مجموعه های جراحی پلاستیک می باشد که باید زیر نظر جراحان پلاستیک انجام شود.

اتوپلاستی یا همان جراحی گوش را در هر سنی میتوان انجام داد به شرطی که گوشها به رشد کامل و اندازه نهایی خود رسیده باشند که معمولا این اتفاق پس از ۵ سالگی رخ میدهد. در برخی موارد جراحی در ۳ سالگی نیز انجام میشود.
در مورد کودکانی که با گوشهای برجسته و یا مشکلات دیگر مربوط به ظاهر گوش متولد میشوند، در صورتی که بلافاصله پس از تولد با اسپلینت (آتل یا گچ مخصوص) اقدام به اصلاح این مشکل شود، درمان میتواند موفقیت آمیز باشد. جراحی گوش می تواند با هدف جراحی بازسازی گوش با هدف ترمیم انجام شود و ظاهر متناسبی در گوش بیمار ایجاد شود.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

پس تا پایان همراه ما باشید!

چنانچه فرصت مطالعه کل محتوای مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله و مطالعه آن، به اطلاعات مختصر و مفیدی دست پیدا کنید.

خلاصه مقاله
خلاصه مقاله

اتوپلاستی یا جراحی پلاستیک گوش، یک عمل جراحی ساده و موثر برای تغییر فرم لاله گوش است. معمولا در کودکانی که گوش‌های غیر طبیعی، برگشته، بزرگ و یا دارای چین غیر طبیعی هستند، قابل انجام است. در واقع اتوپلاستی جزو معدود عمل‌های جراحی است که به دلیل کمتر تهاجمی بودن، امکان انجام آن حتی روی کودکان ۵ تا ۶ ساله نیز، فراهم است.

حتی معمولا توصیه می‌شود برای جلوگیری از آسیب‌های روحی و آزارهای کلامی کودک، به ویژه در مدرسه، این عمل جراحی برای اصلاح فرم و اندازه گوش در دوران کودکی انجام شود.

همچنین در بزرگ‌سالان نیز اتوپلاستی قابل انجام است؛ به ویژه در پی بروز حادثه و آسیب مانند شکستگی گوش در کشتی‌گیران و رزمی‌کاران.

پیش از انجام این عمل باید با جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی یک جلسه معاینه و مشاوره داشته باشید. در صورت فراهم بودن شرایط عمل، این جراحی در مدت زمان کمی، حتی بدون نیاز به بی‌هوشی و تنها با بی‌حسی موضعی قابل انجام است.

نتایج عمل اتوپلاستی یا جراحی گوش، به سرعت خودش را نشان می‌دهد، به ویژه در کسانی که گوش‌های بزرگ و به بیرون برگشته دارند. با جمع شدن گوش‌ها به سمت عقب، فرم صورت و زیبایی فرد، بهتر نمودار خواهد شد.

نتایج عمل اتوپلاستی ماندگار است و عوارض یا دوران نقاهت سختی به همراه ندارد.

اگر در مورد انجام این جراحی برای خود یا کودک‌تان نیاز به مشاوره دارید یا در مورد انجام عمل گوش در سنین پایین، نگران هستید، توصیه می‌کنیم با مشاوران ما در مطب دکتر نجف بیگی، تماس بگیرید.

چرا عمل جراحی زیبایی گوش ( اتوپلاستی) انجام میشود؟

در موارد زیر جراحی زیبایی گوش اتوپلاستی صورت میگیرد:

یک یا هر دو گوش خیلی بیرون زده است و از سر فاصله دارد
گوشها نسبت به سر بزرگ هستند
از جراحی پیشین گوش راضی نیستید

اتوپلاستی معمولا در هر دو گوش انجام میشود تا تقارن چهره حفظ شود. پس از این که رشد گوشها کامل شد، اتوپلاستی (جراحی گوش) را در هر سنی میتوان انجام داد که معمولا این سن ۵ سالگی است.

لازم به ذکر است اتوپلاستی جایگاه گوش را تغییر نمیدهد و بر توانایی شنوایی نیز تاثیر نمیگذارد.

اتوپلاستی

خطرات بالقوه جراحی گوش

(جراحی گوش )اتوپلاستی مانند هر جراحی دیگر ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد که عبارتند از:

جای زخم (اسکار). اگر چه جای برش عمل برای همیشه می ماند اما میتوان آن را پشت گوش یا چین طبیعی گوش پنهان کرد.
عدم تقارن در گوشها: این اتفاق ممکن است حاصل تغییرات در طی فرایند التیام باشد. علت احتمالی دیگر آن عدم موفقیت جراحی در اصلاح عدم تقارنی است که از پیش وجود داشته است.
تغییر در حس پوست: تغییر موقعیت گوش در اتوپلاستی ممکن است تاثیر موقتی بر حس پوست در آن ناحیه داشته باشد اما به ندرت این تغییرات تا آخر عمر باقی می مانند.
بروز مشکلاتی در بخیه: بخیه داخلی برای تثبیت کردن شکل جدید گوش استفاده میشود اما ممکن است این بخیه ها به سطح پوست کشیده شوند که در این شرایط باید بخیه کشیده شود. این وضعیت ممکن است التهاب ایجاد نماید که در این صورت جراحی دیگری باید انجام شود.
اصلاح بیش از حد: ممکن است در اتوپلاستی کانتورهای غیر طبیعی ایجاد شود که باعث شود گوش بیش از حد به سر نزدیک شود.

اتوپلاستی همانند هر عمل جراحی مهم دیگری با خطر خونریزی، عفونت و واکنش به ماده بی هوشی مواجه است. همچنین امکان واکنش به چسب جراحی یا مواد دیگری که در حین عمل یا پس از آن استفاده میشوند، وجود دارد.

اقدامات پیش از عمل جراحی گوش

اقداماتی که پزشک پیش از عمل جراحی گوش انجام میدهد عبارتند از:

دریافت سابقه پزشکی شما: آماده باشید به سوالات پزشک درباره سوابق پزشکی حال و آینده خود به خصوص هر گونه عفونت گوش پاسخ بدهید. درباره داروهایی که در حال حاضر مصرف میکنید یا اخیرا مصرف کرده اید به پزشک اطلاع دهید.
معاینه فیزیکی: جراح برای برنامه ریزی جهت جراحی گوش، گوشهایتان را معاینه میکند و فاکتورهایی مانند موقعیت گوش، اندازه، شکل و تقارن آن را ارزیابی مینماید. همچنین ممکن است تصاویری از گوش شما گرفته شود تا در پرونده تان ثبت شود و برای ارزیابیهای بعدی مورد استفاده قرار بگیرد.
صحبت درباره انتظارت شما: پزشک میخواهد بداند شما دقیقا چه انتظارات و خواسته ای دارید تا برنامه درمانی مناسب برای شما را طراحی کند.

اقداماتی که شما باید برای جراحی گوش انجام دهید

سیگار را ترک کنید: سیگار جریان خون را در پوست کاهش داده و موجب کند شدن فرایند بهبودی میشود. اگر سیگاری هستید پزشک به شما توصیه میکند پیش از جراحی و در حین بهبودی سیگار نکشید.
از مصرف برخی داروها اجتناب کنید: احتمالا لازم است از مصرف آسپیرین، داروهای ضد التهاب و مکملهای گیاهی اجتناب کنید چون این داروها موجب افزایش خونریزی میشوند پس از جراحی گوش می شوند.

برای روز جراحی برنامه ریزی کنید: از کسی بخواهید شما را پس از جراحی به منزل برساند و شب اول پس از جراحی گوش در کنارتان بماند.

پس از عمل اتوپلاستی گوش

در حین جراحی اتوپلاستی گوش

در حین جراحی اتوپلاستی گوش همواره باید نکاتی را رعایت کنید. گاهی اوقات جراحی اتوپلاستی  گوش با آرام بخش و بی حسی موضعی انجام میشود که طی آن تنها بخشی از بدن بی حس میشود و در برخی موارد بی هوشی عمومی استفاده میشود.
تکنیک اتوپلاستی بر اساس نوع اصلاحی که قرار است صورت بگیرد، بسیار متفاوت است. تکنیکی که جراح انتخاب میکند تعیین کننده محل برش و اسکار حاصل از آن است.
پزشک ممکن است جهت جراحی گوش اتوپلاستی  برش را در پشت گوشها انتخاب کند و یا چینهای داخلی گوش را برای محل برش انتخاب کند.
پزشک پس از ایجاد برش، پوست و غضروف اضافی را برمیدارد و سپس غضروف را در موقعیت مناسب قرار میدهد و آن را با بخیه های داخلی محکم میکند. برای بستن زخم نیز از بخیه استفاده میشود. معمولا این عمل دو ساعت طول میکشد.

پس از عمل اتوپلاستی گوش

پس از عمل اتوپلاستی گوش ،  گوشها با بانداژ پوشیده میشوند تا بهتر محافظت شوند. احتمالا مقداری خارش و احساس درد و ناراحتی در گوش خواهید داشت. در صورتی که داروی مسکن ضد درد مصرف میکنید اما ناراحتی و دردتان افزایش یافته است، فورا با پزشک صحبت کنید.

پس از عمل اتوپلاستی گوش برای این که به گوشهایتان فشار وارد نشود، از خوابیدن به یک پهلو خودداری کنید. محل عمل را نخارانید و نمالید.
لباسهایی بپوشید که در جلو دکمه یا زیپ داشته و یا یقه باز داشته باشند تا به هنگام پوشیدن آنها فشاری بر گوشتان وارد نشود.
چند روز پس از اتوپلاستی گوش  پزشک بانداژ را برمیدارد. احتمالا تا مدتی گوشهایتان متورم و قرمز هستند.
باید به مدت دو تا شش هفته شب هنگام از سربند گشادی استفاده کنید که گوشهایتان را بپوشاند. این امر باعث میشود هنگامی که در خواب میغلتید گوشها کشیده نشوند.
از جراح بپرسید چه زمانی باید برای کشیدن بخیه پس از جراحی گوش مراجعه کنید. برخی بخیه ها جذب میشوند و نیازی به کشیدن ندارند.
از دکتر بپرسید از چه زمانی میتوانید کارهای روزمره مانند حمام کردن و فعالیتهای بدنی را انجام دهید.

افرادی که می خواهند جراحی گوش انجام دهند معمولا با در نظر گفتن هزینه جراحی گوش به مطب های زیبایی راجعه می کنند. توصیه می شود که قبل از در نظر گرفتن هزینه جراحی گوش به مطب زیبایی مراجعه کنید تا بتوانید با مشاوره با جراح با این نوع جراحی آشنا شوید و براورد و درمورد هزینه جراحی نیز از جراح خود سوال کنید.
اگر می خواهید جراحی گوش موفقی داشته باشید سعی کنید برای این جراحی نزد جراحان پلاستیک مراجعه کنید.
نتیجه عمل جراحی زیبایی گوش
پس از این که پزشک بانداژ را برداشت بلافاصله متوجه تغییراتی در ظاهر گوشهایتان میشوید و نتیجه عمل جراحی زیبایی گوش به راحتی نمایان می شود . این تغییرات تا آخر عمر باقی می ماند. در صورتی که از نتایج راضی نیستید احتمال جراحی مجدد را با پزشک بررسی کنید.

پس از عمل اتوپلاستی گوش

گوش‌های بزرگ

زیبایی گوش ها وابسته به تناسب گوش با سر و صورت می باشد.

ممکن است جراحی گوش برای گوش هایی انجام شود که به طور مادرزادی گوش کامل رشد نکرده یا در اثر یک حادثه آسیب دیده ولی بیشترین مراجعه توسط افرادی می باشد که گوش های آن ها اندازه طبیعی دارند ولی در حالت طبیعی در صورت قرار ندارد و چون جلوتر از محل قرارگیری طبیعی می باشد، بزرگ دیده می شود.

موارد ترمیم و جراحی
گوش‌های برجسته که اغلب دارای اندازه طبیعی هستند ولی بر اسا تناسب با سر و صورت برجسته است و به همین دلیل بزرگ به نظر می آید. به این نوع گوش ها، گوش های بلبلی می گویند. ممکن است این نقص در یک یا دو گوش وجود دارد.

عدم تقارن گوش ها یعنی در یکی از گوش ها اندازه لاله گوش یا بزرگتر از دیگریست یا کوچیکتر یا اینکه دارای یک نقص جزئی می باشد.

گوش‌هایی که به صورت مادرزادی دچار نقص بوده به طوری که لاله گوش آن‌ها شکل نگرفته است و امکان این را دارد که شنوایی را دچار مشکل کرده باشد.

افرادی که لاله گوش های آن ها بر اثر ضربه یا سوختگی دچار آسیب دیدگی شده و شاید کنده شده.

نرمه گوش بر اثر آویزان کردن گوشواره های سنگین وزن به گوش و یا کشیدن ناگهانی گوشواره به طور ناگهانی پاره می شود.

کوچک کردن گوش‌ها

برای تغییر فرم و اندازه گوش‌ها، عمل اتوپلاستی یک روش سریع، موثر و ماندگار است. به طور کلی در موارد زیر می‌توان از جراحی پلاستیک گوش یا اتوپلاستی کمک گرفت:

  • کوچک کردن اندازه گوش‌هایی که بزرگ‌تر از حد معمول هستند
  • بزرگ کردن گوش‌هایی که اندازه کوچک‌تر از حالت طبیعی دارند
  • تغییر فرم و به عقب کشیدن گوش‌هایی که به دو طرف برگشته‌اند
  • تغییر زاویه و حالت گوش‌هایی که فرم طبیعی ندارند از جمله گوش‌هایی با ناهنجاری‌هایی مانند “لوپ گوش” که در آن نوک‌ها به سمت پایین و جلو جمع می‌شوند. یا “گوش صدفی” که در آن منحنی لبه بیرونی گوش و چین‌های طبیعی وجود ندارد.
  • تغییر در فرم و اندازه لاله گوش بزرگ یا کشیده و یا لاله گوش با چین و چروک‌های بزرگ
  • ایجاد تقارن و تناسب در گوش‌ها نسبت به همدیگر و نسبت به دیگر اجزای صورت
  • اصلاح فرم گوش‌های شکسته و آسیب دیده در اثر تصادف، ضربه یا حوادث ناشی از ورزش‌هایی مانند کشتی و جودو

در تمامی این موارد می‌توان با کمک تکنیک‌های جراحی پلاستیک و ترمیمی که توسط جراح فوق تخصص انجام می‌شود، فرم و اندازه گوش‌ها را اصلاح کرد. در این روش‌ها، معمولا غضروف و ساختار گوش بیرونی، دستکاری می‌شود.

کوچک کردن گوش‌ها

عقب‌کشیدن گوش‌ها

به عقب کشیدن گوش‌ها که با عنوان otoplasty یا pinnaplasty شناخته می‌شود، یک جراحی موثر و بی‌خطر در اصلاح فرم و نقص در لاله گوش‌ است. این عمل معمولاً روی کودکان و نوجوانان انجام می‌شود؛ اگر چه بزرگسالان نیز می‌توانند آن را انجام دهند.

در این روش، جراح پلاستیک لاله گوش‌های بیرون زده را به دو طرف صورت نزدیک‌تر می‌کند و به آن حالت طبیعی می‌دهد. بعد از جراحی برای ۶ تا ۸ هفته ممکن است گوش‌ها باندپیچی و بسته باشند تا محل بخیه‌ها بهبود پیدا کند و فرم گوش، ثابت شود. پس از این مدت، گوش‌ها به حالت طبیعی رسیده‌اند.

در نهایت جای بخیه‌ها در پشت گوش پنهان می‌شود و فرم صورت به حالت کاملا طبیعی خواهد رسید.

بهترین سن برای جراحی گوش

بنا به دلایل گوناگون، بهترین سن برای جراحی گوش، دوران کودکی و سن ۵ تا ۶ سالگی است. چرا که رشد و شکل‌گیری لاله گوش‌ها هنوز ادامه دارد. در نتیجه تغییر فرم آن ساده‌تر است و به نتایج بهتری خواهد رسید. همچنین از نظر روانی، کودک در دوران رشد و مدرسه خود، کمتر مورد تمسخر و آزارهای کلامی قرار خواهد گرفت.

البته در نوجوانی، جوانی و دوران بزرگ‌سالی هم اتوپلاستی یا جراحی گوش قابل انجام است. برای مثال در ورزشکارانی که دچار گوش‌های شکسته می‌شوند، مانند کشتیگران، این جراحی بسیار موثر است. با این حال اگر مشکل کودک مادرزادی بود و تا سن ۵ سالگی به صورت طبیعی اصلاح نشد، می‌توانید به جراح فوق تخصص پلاستیک و ترمیمی، مراجعه کنید.

جراحی در سن پایین

برای جراحی رفع نقص های مادرزادی، بهتر است کودک قبل از سن دبستان مراجعه کند به دلیل اینکه با وارد شدن به مدرسه، احتمال دارد بچه های دیگر او را مسخره کرده و باعث می شوند اعتماد به نفس کودک از بین برود؛ بنابراین نتیجه می گیریم انجام دادن جراحی قبل از ورود به مدرسه باعث جلوگیری از آسیب های روحی کودک می شود.

اشتباه والدین

بعضی از پدر و مادرها فکر می کنند با بستن گوش کودک می توانند این نقص را برطرف کنند، در صورتی که علاوه بر اینکه این مشکل رفع نمی شود بلکه گاهی اوقات سفت بستن گوش کودک سبب بد شکل شدن و ایجاد خونمردگی می شود.

نتایج جراحی گوش در مطب دکتر نجف بیگی

به طور کلی نتایج جراحی گوش در مطب دکتر نجف بیگی در مورد اصلاح بیرون زدگی گوش‌ها، فوری است و به سرعت تغییرات را خواهید دید. نتایج عمل اتوپلاستی زمانی قابل مشاهده است که پانسمان‌هایی که در مراحل اولیه بهبودی، شکل جدید گوش را پشتیبانی می‌کنند، برداشته شوند.

با قرار گرفتن دائمی گوش در نزدیکی سر، زخم‌های جراحی یا پشت گوش پنهان می‌شوند و یا به خوبی در چین‌های طبیعی گوش قرار می‌گیرند و دیده نمی‌شوند.

در این میان نتایج جراحی و بازسازی گوش در مشکلات گسترده‌تر و پیچیده‌تر، ممکن است در طول زمان و در مراحل مختلف بهبود گوش، ظاهر شود. در نتیجه به صبر و شکیبایی و مراقبت بیشتری نیاز خواهد بود.

نتایج جراحی گوش در مطب دکتر نجف بیگی، به دلیل استفاده از تکنیک‌های پیشرفته جراحی پلاستیک توسط جراح فوق تخصص، ماندگار و قابل اعتماد هستند. معمولا عوارض عمل بسیار کم و دوران نقاهت عمل، کوتاه و بدون مشکل است.

همچنین جای نگرانی وجود ندارد که چه در کودکان و چه در نوجوانان یا حتی بزرگ‌سالان، نتایج عمل گوش برگردد و یا گوش‌ها به شکل قبل از عمل خود تغییر کنند. درست است که گوش‌ها به دلیل رشد طبیعی غضروف‌ها، به مرور و طی سالیان، بزرگ می‌شوند و تغییر فرم می‌دهند اما این به معنی برگشتن مشکل قبلی نیست. بلکه تنها رشد طبیعی گوش‌ها، مانند هر فرد دیگری، اتفاق خواهد افتاد.

سوالات متداول جراحی گوش

آیا جراحی گوش یک روش دائمی است؟
آیا اتوپلاستی درد دارد؟
چقدر طول می‌کشد تا پس از اتوپلاستی بهبود پیدا کنم؟
آیا جراحی گوش یک روش دائمی است؟

بله. خوشبختانه، اتوپلاستی یا جراحی گوش، یک روش جراحی سریع و موثر است که می‌تواند برای ایجاد تغییرات دائمی در گوش شما استفاده شود. اینکه برخی فکر می‌کنند گوش‌های پس از مدتی به حالت قبل برمی‌گردند درست نیست. هرچند ممکن است به دلیل رشد طبیعی غضروف‌ها مانند هر فرد دیگری، فرم گوش‌ها بعد از گذشت چند سال تغییر کند اما نتایج این عمل، ماندگار و دائمی است.

آیا اتوپلاستی درد دارد؟

جراحی پلاستیک و زیبایی گوش یا اتوپلاستی، دردناک نیست. چرا که بیماران برای جراحی تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرند. با این حال ممکن است کمی پس از عمل کمی احساس ناراحتی کنید، زیرا گوش‌های شما برای کاهش تورم و حفظ التیام، باندپیچی می‌شوند. این درد و تورم طی چند روز از بین خواهند رفت. البته با کمک مسکن، درد جراحی قابل کنترل است و با کاهش تورم، این درد بسیار کمتر می‌شود.

چقدر طول می‌کشد تا پس از اتوپلاستی بهبود پیدا کنم؟

بهبودی کامل پس از اتوپلاستی می‌تواند تا شش هفته طول بکشد و در طی این مدت، می‌توانید به تدریج فعالیت‌های عادی خود را با راهنمایی جراح فوق تخصص پلاستیک و ترمیمی، از سر بگیرید. در این مدت رعایت مواردی مانند مصرف داروها، خودداری از فعالیت‌های سنگین یا ورزش، مراقبت از گوش‌ها و عدم وارد کردن فشار یا ضربه و … ضروری خواهد بود. پس از طی دوره نقاهت، شما می‌توانید به فعالیت‌های عادی خود برگردید و از نظر ظاهری نیز گوش‌های شما به حالت طبیعی نمود خواهند داشت.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست