ورزش بعد از لیفت سینه ممکن است ؟

ورزش بعد از لیفت سینه
جراحی زیبایی سینه

ورزش بعد از لیفت سینه در صورتی قابل انجام است که دوران بهبودی فرد طی شده باشد و هیچ مشکلی برای شکل و فرم سینه و یا جای بخیه‌ها ایجاد نشود. در دو هفته اول بعد از جراحی ورزش کردن ممنوع است و تنها پیاده روی سبک توصیه می‌شود. پس از آن تا پایان هفته ششم یا هشتم می‌توان فعالیت‌های سبک ورزشی را انجام داد.

در این میان هرگونه فشار به بدن و سینه، بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون، ایجاد درد و ناراحتی در سینه و قفسه سینه و هر حرکتی که برای فرد آزاردهنده باشد باید فورا متوقف شود و در این رابطه با جراح خود مشورت کند.

قواعد و اصول از سر گیری ورزش بعد از لیفت سینه طی ۴ ماه بعد از جراحی به همراه دیگر مراقبت‌های مهم، در این مقاله آمده است.

جراحی بالا بردن سینه و ورزش بعد از لیفت سینه

ورزش بعد از لیفت سینه باید از زمانی شروع شود که بهبودی فرد و ترمیم جای زخم انجام شده است. درواقع اگر سینه به فرم مناسب خود نرسیده باشد، ورزش کردن موجب تغییر فرم و جابه‌جایی سینه، عدم قرینه شدن سینه‌ها و یا حتی افتادگی آن می‌شود. از سوی دیگر اگر جای بخیه‌ها قبل از ترمیم تحت فشار و استرس قرار بگیرد، احتمال پارگی و خونریزی وجود دارد. همچنین با ورود قطرات عرق بدن به جای زخم، احتمال ورود میکروب و عفونت جای زخم نیز بیشتر می‌شود.

عمل لیفت سینه توسط جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی انجام می‌شود و در آن با برش پوست سینه و برداشتن پوست اضافی، سینه‌ها به بالا کشیده می‌شوند و فرم گرد و طبیعی پیدا می‌کنند. بعد از عمل، محل بخیه‌ها پانسمان می‌شود و سینه‌ها نیز با چسب به بدن محکم می‌شوند تا حرکت نکنند. سپس سوتین طبی در همان اتاق عمل به تن فرد پوشانده می‌شود تا وضعیت سینه‌ها ثابت باقی بماند.

بعد از پایان عمل و ریکاوری فرد، اگر ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و دیگر شرایط عمومی وی مساعد بود، می‌تواند به بخش منتقل شود و پس از چند ساعت مرخص خواهد شد. بعد از مراجعه به خانه، تا زمان خارج شدن درن‌ها و برداشتن پانسمان، فرد باید استراحت کند.

به‌طور کلی تا ۴۸ ساعت بعد از عمل، فرد باید تا جای ممکن بی‌حرکت بماند و استراحت کند. در این مدت سینه‌ها با چسب‌های پهن به بدن فیکس و متصل هستند تا فرم مناسب خود را به دست بیاورند. بعد از این دو روز، پانسمان سینه و چسب‌ها برداشته می‌شود و فرد می‌توان تحرک خود را شروع کند. این افزایش حرکت کردن به معنی ورزش کردن نیست.

باید طی دو هفته، آرام آرام فعالیت‌های بدنی بیشتر شود. با این حال هرگونه حرکت شدید یا سریع، حتی از جا بلند شدن ناگهانی نیز ممنوع است. در دو هفته اول، قدم زدن آهسته در خانه، بالا بردن دست‌ها و حرکت‌های کششی نرم برای گردن و دست‌ها، بدون اینکه هیچ فشاری به بدن وارد شود، بلامانع است.

پس از آن رفته رفته می‌توان برخی حرکات ورزشی را شروع کرد و بعد از ۶ تا ۸ هفته، فرد می‌تواند فعالیت‌های بدنی و ورزشی نرمال خود را از سر بگیرد. به خانم‌هایی که تا پیش از عمل لیفت سینه هیچ فعالیت بدنی پیوسته و مناسبی نداشتن نیز توصیه می‌شود ورزش بعد از لیفت سینه را جدی بگیرند تا از افزایش وزن و از بین رفتن نتیجه جراحی سینه خود، جلوگیری کنند.

در ادامه به مراقبت‌های بعد از عمل لیفت سینه و ورزش‌های بعد از لیفت سینه می‌پردازیم.

انجام حرکات ورزشی بعد از لیفت سینه

دوران نقاهت بعد از لیفت سینه

عمل سینه معمولا با درد زیادی همراه نیست. با این حال می‌توانید در صورت نیاز از مسکن‌هایی که جراح تجویز کرده، استفاده کنید. همچنین وجود کبودی و ورم در سینه‌ها کاملا طبیعی است و پس از چند هفته برطرف خواهد شد. اتفاقا ورزش بعد از لیفت سینه به کاهش ورم و کبودی سینه کمک می‌کند؛ البته ورزشی که به شیوه درست، در زمان مناسب و بدون وارد کردن فشار به سینه‌ها انجام شود.

در این میان باید برخی نکات را رعایت کنید تا روند بهبودی سریع‌تر طی شود:

  • برای جلوگیری از عفونت، آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط جراح را طبق شیوه تجویز شده استفاده کنید. پمادهای آنتی بیوتیک نیز پس از برداشتن پانسمان باید روی جای بخیه‌ها زده شود. اگر زیاد عرق می‌کنید بهتر است از چند سوتین طبی مجزا استفاده کنید.
  • کمپرس آب سرد برای سه روز و کمپرس آب گرم برای سه روز بعدی، به رفع ورم و کبودی سینه‌ها کمک می‌کند. از آنجایی که برگشتن کامل حس لامسه سینه‌ها نیاز به کمی زمان دارد، از گذاشتن آب داغ یا تماس مستقیم یخ با پوست، خودداری کنید.
  • درن‌هایی که برای تخلیه خونابه و ترشحات دیگر در محل بخیه‌ها کار گذاشته شده‌اند باید روزی یک تا دوبار تخلیه شوند.
  • تا دو روز نباید حمام بروید، چرا که احتمال عفونت زخم‌ها وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر درباره جراحی لیفت سینه با لیزر این مقاله را مطالعه نمایید.

استراحت و ورزش در دوران نقاهت بعد از لیفت سینه

تا ۴۸ ساعت بعد از انجام جراحی لیفت سینه، باید استراحت کنید. بعد از ۲ تا ۳ روز، دیگر استراحت مطلق نداشته باشید. بهتر است روزی چند ساعت راه بروید و نرمش دست‌ها را به آهستگی انجام دهید. برای مثال دست‌های خود را بالای سر نگاه دارید و به آرامی پایین بیاورید.

در واقع عدم تحرک بعد از برداشتن پانسمان سینه ممنوع است و فرد باید حتما روزی چند نوبت به آهستگی راه برود و یا روی تردمیل با سرعت بسیار کم پیاده روی کند. این کار چند ویژگی مثبت دارد:

  • به گردش خون مناسب و نرمال بدن کمک می‌کند
  • به خارج شدن خون و ترشحات از سینه‌ها، سرعت می‌بخشد
  • ورم و کبودی سینه‌ها زودتر بهبود پیدا می‌کند
  • احتمال تشکیل لخته خونی و آمبولی از بین می‌رود
  • به حفظ روحیه شما و تحمل مشکلات دوران نقاهت کمک می‌کند
فعالیت سنگین بدنی بعد از جراحی لیفت سینه

دوران نقاهت عمل لیفت سینه معمولا بعد از دو هفته تمام می‌شود اما این قضیه به نظر جراح هر فرد و معاینه و بررسی روند بهبود وی بستگی دارد. بعد از آن می‌توان زندگی روزمره را مانند قبل از سر گرفت. در این مدت بلند کردن هر جسمی سنگین‌تر از ۳ تا ۴ کیلو، ممنوع است. همچنین در طول دو هفته از انجام هر فعالیتی که به سینه‌ها فشار وارد کند خودداری کنید. برای مثال اگر هنگام رانندگی، دست‌ها با سینه‌ها تماس دارد، نباید پشت فرمان بنشینید.

فعالیت و ورزش بعد از لیفت سینه

پس از دو ماه می‌توانید فعالیت‌های ورزشی سبک را شروع کنید. در این مدت پیاده‌روی کردن و یا نرمش‌هایی که به سینه‌ها فشار وارد نکند، مانعی ندارد. در این دو ماه با توجه به روند بهبودی سینه‌ها و ترمیم جای زخم، کارهای سبک روزانه را از سر بگیرید. با این حال هر گونه فعالیت سنگین و شدید تا دو ماه ممنوع است. جسم‌های سنگینی که برای بلند کردن نیاز به فشار زیاد دارد و یا هر فعالیتی که ضربان قلب شما را شدید می‌کند، کنار بگذارید.

اگر فشار خون شما به دلیل هر نوع ورزش یا فعالیتی افزایش پیدا کند، ممکن است موجب تورم بیشتر سینه‌ها و یا خونریزی داخلی شود. به همین دلیل هر گونه فعالیت بدنی را با میزان ضربان قلب و فشار خون بسنجید که آیا به شما آزار می‌رساند یا خیر.

تمرین‌های سبک و برخی ورزش‌های هوازی را از هفته چهارم می‌توانید آغاز کنید. باید گفت میزان و شدت این ورزش‌ها کاملا به شرایط بدنی و کشش خود شما و درد و فشاری که در سینه‌ها احساس می‌کنید، بستگی دارد. تا زمانی که کاملا بهبود نیافته‌اید، نباید ورزشی کنید که به شما فشار وارد کند یا فرم و شکل سینه‌ها را تغییر دهد.

در هفته ششم تا هشتم، انجام فعالیت‌های مانند دویدن نرم، دوچرخه‌سواری، تردمیل و شنا با نظر جراح و پس از معاینه و بررسی روند بهبودی شما، مانعی ندارد. این فرایند افزایش فعالیت‌های سبک را تا پایان ماه سوم ادامه دهید. بعد از آن بسته به میزان بهبود شما، ورزش‌های استقامتی، بدن‌سازی و کار با وزنه را می‌توانید از سر بگیرید. البته ممکن است در برخی افراد این فعالیت‌ها پس از ماه چهارم توصیه شود.

تمرین‌های پایین‌تنه از هفته چهارم پس از جراحی سینه مناسب است. تمرین‌های مربوط به پاها مانند لانژ، پرس پا و اسکات بدون وزنه در کنترل وزن شما و حفظ توانایی برای شروع ورزش‌های سنگین‌تر، مفید خواهد بود.

تمرین‌های پایین‌تنه از هفته چهارم پس از جراحی سینه

شروع ورزش‌های سنگین بعد از عمل لیفت سینه

برای شروع ورزش‌های سنگین از ماه سوم، بهترین راهنما در انتخاب نوع حرکت ورزشی، پاسخ بدن خود شما به آن ورزش است. ورزش بعد از لیفت سینه نباید موجب درد، ناراحتی و فشار به سینه‌های شما شود. به ویژه اگر بیش از دو ماه از عمل شما گذشته و هنوز در انجام برخی حرکت‌های ساده بدنی دچار درد می‌شوید، حتما با جراح خود مشورت کنید.

تا پیش از رسیدن به زمان مناسب برای ورزش بعد از لیفت سینه، یعنی پایان ماه سوم بعد از عمل، هر گونه حرکتی مانند باز و بسته کردن در ماشین، بلند کردن کیف سنگین یا سبد خرید، حرکات ورزشی درگیر کننده قفسه سینه و عضلات آن، درگیری کمر و بازوها، حرکاتی که در آن بدن، دست و یا هر چیز دیگری به سینه‌ها برخورد کند و یا به آن فشار وارد کند و مواردی از این دست، ممنوع است.

همچنین هر حرکت ورزشی که شامل جهش، پرش و تکان‌های شدید سینه باشد نیز باید بعد از هفته ششم انجام شود. حرکات کاردیو سبک با دوچرخه ثابت یا اسکی فضایی (بدون اتصالات بازویی) در طول ماه دوم بعد از لیفت سینه مانعی ندارد.

تغذیه در دوران نقاهت بعد از لیفت سینه

از آنجایی که تا دو هفته ورزش به طور کامل ممنوع است و تنها باید پیاده‌روی کنید، ممکن است رفته رفته دچار افزایش وزن شوید. به همین دلیل کنترل کالری دریافتی روزانه بسیار مهم است. همچنین از آنجایی که بعد از جراحی، بدن آب زیادی از دست می‌دهد، نوشیدن مایعات در چند روز اول بسیار توصیه می‌شود.

  • غذاهای سبک بخورید و تا جایی که امکان دارد نمک را از برنامه غذایی خود حذف کنید.
  • خوردن ماهی و میگو، میوه و سبزی تازه از جمله آناناس و کیوی (نه کمپوت آن) در بهبود هرچه سریع‌تر شما موثر خواهد بود.
  • دخانیات مانند سیگار و مشروبات الکلی را تا دو ماه کنار بگذارید. این کار از خونریزی، سیاه شدن جای زخم و کند شدن روند ترمیم زخم‌ها جلوگیری می‌کند.

بهبودی سینه‌ها و جای زخم بعد از عمل لیفت سینه

برای بهبودی کامل سینه‌ها بعد از عمل لیفت و از بین رفتن جای بخیه‌ها چند ماه زمان نیاز دارید. البته رفع جای زخم به جنس پوست هر فرد بستگی دارد. در برخی افراد این ترمیم به ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز دارد. با این حال معمولا یک رد ظریف و کمرنگ از جای عمل زیر سینه‌ها یا دور هاله سینه باقی می‌ماند که به سختی دیده خواهد شد.

معمولا خانم‌ها بعد از دیدن نتایج لیفت سینه و زیبایی ناشی از آن، چندان از جای محوی که روی پوست می‌ماند شکایتی ندارند. از آنجایی که برش‌های اصلی در بخش پایینی سینه زده می‌شود، با پوشیدن سوتین، اصلا دیده نمی‌شود.

پس از رفع کامل تورم سینه‌ها، نتیجه نهایی عمل لیفت سینه دیده خواهد شد. در این میان ورزش بعد از لیفت سینه و پیاده‌روی منظم، به کاهش هرچه زودتر ورم سینه‌ها کمک خواهد کرد. در این مدت ممکن است اندازه سینه‌ها یکسان نباشد و عدم تقارن در سینه و نوک آن دیده شود. برای رفع کامل این مشکل باید چند ماه صبر کنید و سوتین طبی یا ورزشی خود را همیشه بپوشید.

نتیجه نهایی عمل لیفت سینه پس از رفع تورم سینه ها

چطور نتیجه عمل لیفت سینه را حفظ کنیم؟

نخست باید با کمک مشورت یک جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی، پیش از اقدام به عمل لیفت سینه از دارا بودن شرایط لازم برای این عمل آگاهی پیدا کنید. همچنین انجام درست این جراحی با تکنیک‌های مناسب توسط جراح فوق تخصص، به ماندگاری نتیجه عمل لیفت سینه کمک می‌کند.

هرچه سن شما بالاتر باشد، فرایند پیر شدن پوست و شل شدن سینه‌ها زودتر اتفاق می‌افتد و در کهن‌سالی احتمالا دچار مقداری افتادگی در سینه‌های خود خواهید شد. اما تا آن زمان نگران این موضوع نباید بود. چیزی برای شما بسیار خطرناک‌تر است، افزایش وزن و چاق شدن است.

ورزش بعد از لیفت سینه یکی از روش‌هایی است که در کنار رژیم غذایی مناسب و کنترل کالری دریافتی روزانه، از افزایش وزن شما و بزرگ شدن و افتادگی سینه‌ها جلوگیری می‌کند. اگر تحرک روزانه و ورزش بعد از لیفت سینه را جدی نگیرید، با ایجاد بافت‌های چربی درون سینه‌ها، دوباره دچار افتادگی سینه خواهید شد.

بارداری نیز یکی دیگر از دلایل بزرگ شدن و سپس افتادگی سینه است. در نتیجه توصیه می‌شود عمل لیفت سینه را پس از آخرین بارداری انجام دهید.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

۳ دیدگاه. ترک جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست