ورم پوست بعد از لیپوماتیک به چه دلیل است؟

ورم پوست بعد از لیپوماتیک
جراحی زیبایی اندام

یکی از روش­های نوین برای رسیدن به تناسب اندام و داشتن بدنی زیبا، عمل لاغری لیپوماتیک است. در طول این عمل، سلول­های چربی، با لرزش­های فیزیکی و کانونی آزاد شده و و از بین می­رود؛ اما پس از این عمل، ورم­هایی در سطح پوست نمایان می­شود که درمان آن پروسه­ای بلندمدت است.

استخراج چربی­هایی که توسط لرزش­ها و ضربه­ها از بدن جداشده، با استفاده از دستگاهی انجام می­شود که عوارض جانبی قابل توجهی ندارد و توسط سازمان FDA آمریکا تایید شده است؛ این ورم­ها ممکن است برای بعضی افراد بسیار جدی باشد، اما جای نگرانی نیست، در این مطلب راه­های درمانی که برای این مشکل وجود دارد را بررسی می­کنیم.

زمانی که در عمل لیپوماتیک، دستگاه، چربی های اضافه را از نواحی مانند شکم، ران، پشت، پهلو، پاها، قفسه سینه و باسن می­کشد، در بعضی از این نقاط، ورم­هایی به وجود می­آید که امری طبیعی است و بستگی به شرایط شما در مدت چند هفته و یا چند ماه از بین می‌رود.

ناهمواری بعد از لیپوماتیک باعث ایجاد ظاهری حجیم و متورم در قسمت تحت عمل می‌شود که ممکن است باعث نگرانی بیمار گردد، اما این مورد کاملا طبیعی است و به مرور زمان برطرف می­شود.

دلیل ایجاد ورم پس از جراحی لیپوماتیک در وهله اول از دست رفتن استحکام پوست با افزایش سن است؛ اما افرادی که برای از بین بردن چربی های اضافه به موقع اقدام کرده و بعد از عمل نیز وزن خود را کنترل می­کنند، به نتایج بهتری می­رسند، اما در غیر این صورت و با افزایش مجدد وزن، ممکن است چربی های اضافه دوباره خود را نشان دهند.

بروز ورم پوست بعد از لیپوماتیک نیز امری عادی و ناشی از واکنش طبیعی بدن به این عمل است، به طوری که ورم حتی به مقدار کم همیشه بعد از جراحی به وجود خواهد آمد؛ اما در صورتی که اقدامات لازم بعد از جراحی لیپوماتیک صورت گیرد، می­توان تا حد زیادی به کاهش ناهمواری بعد از لیپوماتیک و کمتر شدن دوران نقاهت امیدوار بود.

درمان افتادگی و کاهش ورم پس از جراحی لیپوماتیک

برای کمتر شدن میزان ورم پوست بعد از لیپوماتیک ممکن است پزشک دستوراتی را به بیمار بدهد که رعایت آن باعث کمتر شدن میزان تورم می­شود.

این دستورات شامل موارد زیر است:

  • راه رفتن بعد از گذشت چند ساعت از انجام عمل و طبق نظر پزشک
  • عدم استفاده از دخانیات و نوشیدنی­های الکلی به مدت یک هفته بعد از عمل
  • پرهیز از نشستن به حالت ۹۰ درجه به مدت سه الی پنج روز
  • استفاده از گن با تجویز پزشک و مطابق با دستور او
  • اجتناب از انجام فعالیت­های بدنی سنگین
  • مصرف به موقع داروهای تجویزشده
  • خودداری از مصرف مواد غذایی شور و چرب
  • ماساژ محل تحت عمل در حمام و به طور مرتب

برای درمان افتادگی پوست در صورتی که ناشی از کاهش وزن مکرر و زایمان نباشد و فقط به دلیل تجمع زیاد چربی و فشار آن روی پوست باشد، می­توان پوست را از طریق عمل لیپوماتیک جمع کرد. البته بستن گن بعد از عمل و کلاژن‌سازی طبیعی و مجدد پوست به میزان زیادی این مشکل را حل می­کند و باعث لیفت پوست و جمع شدن آن در طی چند هفته تا چند ماه و همچنین، کاهش ورم پوست بعد از لیپوماتیک می­شود.

برای افرادی که بر اثر زایمان­های مکرر دچار افتادگی پوست شده‌اند، نیز می­توان از روش­هایی مانند جراحی زیبایی شکم و یا ابدومینوپلاستی استفاده کرد؛ زیرا پوست آن­ها دچار نازکی و شکست شده و نمی­توان با جراحی لیپوماتیک آن را درمان کرد.

ورم پوست بعد از لیپوماتیک

روش­هایی برای کاهش ورم پوست بعد از لیپوماتیک

ورم که به دلیل جراحی زیبایی لیپوماتیک به وجود می­آید، امری اجتناب‌ناپذیر است و دوران نقاهت بعد از عمل نیز تا حد زیادی به تکنیک های بکار برده شده در جراحی، سلامت عمومی بیمار و قابلیت ارتجاعی پوست بستگی دارد.

برای کاهش تورم پوست می­توان در حین جراحی، برای به حداقل رساندن آسیب به بافت درگیر از کانولاهای کوچکتر استفاده کرد؛ زیرا استفاده از کانولاهای بزرگتر و یا لیپوساکشن­های اولترازد سبب می­شود میزان ورم پوست بعد از لیپوماتیک به مراتب بیشتر شود.

باز گذاشتن زخم­های کوچکتر با استفاده از سیستم باز زهکشی زخم نیز تا حد زیادی به کاهش ورم لیپوماتیک کمک می­کند؛ زیرا در این روش، ورم بعد از گذشت یک ماه به طور کامل فروکش می­کند؛ اما در صورت عدم استفاده از سیستم زهکشی زخم، ورم ها تا شش ماه باقی خواهند ماند.

راه­های درمان ورم پوست بعد از عمل لیپوماتیک

در سال­های اخیر، استفاده از جراحی لیپوماتیک برای از بین بردن چربی­های اضافه، در سطح جهان بسیار گسترش پیدا کرده به طوری که در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۵۸۰۰۰ نفر در آمریکا اقدام به انجام عمل لیپوماتیک کردند که حدود ۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷ بود.

انجام لیپوماتیک در ایران نیز روزبه‌روز در حال گسترش است؛ زیرا فارغ از ورم که از عوارض شایع آن است، می­توان رسیدن به اندام ایده آل و متناسب را از مزایای این عمل برشمرد.

برای درمان ورم پوست بعد از لیپوماتیک و کوتاه کردن زمان بهبودی نیز می­توان از روش های مختلف استفاده کرد که ساده ترین آن، استفاده از لباس­های فشرده‌سازی و رعایت رژیم غذایی مناسب و ماساژ است.

استفاده از ماساژهای موضعی نظیر ماساژ درناژ لنفاوی می­تواند میزان مایعات تجمع یافته زیر پوست را که بر اثر لیپوساکشن و لیپوماتیک به وجود آمده به مقدار زیاد کاهش دهد تا از ایجاد ورم جلوگیری شود.

داشتن رژیم غذایی مملو از مواد ضد التهاب به همراه فعالیت بدنی متوسط حدود ۴۸ ساعت بعد از عمل باعث کاهش شدت تورم می­شود.

به طور کلی، می­توان با رعایت نکات زیر به کاهش ورم پوست بعد از لیپوماتیک کمک زیادی کرد:

  • شروع پیاده روی بعد از عمل لیپوماتیک

بعد از عمل برای کاهش عوارض لیپوماتیک بهتر است بیمار شروع به انجام فعالیت های سبک و پیاده روی کند. این پیاده روی بعد از ۴۸ ساعت از زمان عمل و برای جلوگیری از ایجاد لخته خون در بدن انجام می­شود به این صورت که بیمار باید شروع به حرکت و راه رفتن از یک اتاق به اتاق دیگر داشته باشد.

حرکت و پیاده روی قبل از ۴۸ ساعت توصیه نمی‌شود؛ زیرا در این مدت، عروق کوچک در حال وصل شدن به یکدیگر هستند و در صورت حرکت، احتمال افزایش تورم وجود خواهد داشت. بنابراین، بعد از دو روز می­توان فعالیت­های طبیعی و روزمره مانند پیاده روی و دوش گرفتن را از سر گرفت و با انجام پیاده روی طولانی تر به تحریک غدد لنفاوی و جلوگیری از ایجاد مایعات لنفاوی کمک کرد.

انجام فعالیت های ورزشی بعد از عمل جراحی و برای کاهش ورم پس از جراحی لیپوماتیک برای اشخاص در سنین مختلف متفاوت است و تا حدود زیادی به میزان تناسب اندام افراد بستگی دارد.

این میزان برای بزرگسالانی که قصد رسیدن به وزن ایده آل خود را دارند حدود ۱۵۰ دقیقه در هفته است که با انجام آن می­توانند ظرف مدت دو تا سه هفته به نتایج دلخواه خود برسند.

  • استفاده از لباس های فشرده سازی بعد از عمل

استفاده از لباس­های فشرده سازی برای کاهش ورم پس از جراحی لیپوماتیک بسیار موثر است به طوری که جراحان زیبای پوشیدن این لباس ها را به بیماران خود توصیه می­کنند.

این لباس­ها با ایجاد فشار ملایم در قسمت جراحی شده این امکان را فراهم می­کنند تا مایعات لنفاوی که زیر پوست جمع شده اند جذب شوند و مانع از ایجاد تورم در ناحیه عمل می­شود.

این نوع لباس­ها بسته به شدت تورم ایجاد شده در پوست باید به مدت ۴ تا ۶ هفته مورد استفاده قرار گیرند. مطالعات نیز حاکی از آن است که این لباس های فشرده ساز می­توانند مانع از ایجاد تورم مداوم شود و تنها ۱.۷ درصد از بیمارانی که از این لباس­ها استفاده کرده‎اند، ممکن است بعد از ریکاوری دچار تورم مداوم شوند.

استفاده از لباس­های فشرده سازی بعد از لیپوماتیک
  • برخورداری از رژیم غذایی مناسب

رعایت یک رژیم غذایی مناسب پس از جراحی لیپوماتیک و برای جلوگیری از ورم پوست بعد از لیپوماتیک بسیار با اهمیت است.

برای این منظور استفاده از غذاهای حاوی نمک، الکل و چربی زیاد به این افراد اصلا توصیه نمی­شود؛ زیرا مقادیر زیاد نمک در بدن باعث جذب بیشتر آب می­شود؛ همچنین، مصرف الکل سبب حفظ بیشتر آب در بدن و عدم تخلیه آن می­شود که تورم اعضای بدن و پف کردن را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین، استفاده از رژیم غذایی سرشار از میوه­ها و سبزیجات، غذاهای غیر فرآوری، انواع جوانه ها، ماهی­های چرب و آجیل توصیه می­شود.

  • استفاده از ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک

با استفاده از نوعی ماساژ موسوم به ماساژ تخلیه لنفاوی می­توان به میزان قابل توجهی ورم پس از جراحی لیپوماتیک را کاهش داد. برای این کار یک ماساژور حرفه ای و با تجربه می‌تواند به استخراج مایعات ناشی از تورم که توسط غدد لنفاوی، رگ­ها و شریان­ها تخلیه نشده‌اند کمک کند و عوارض بعد از عمل که شامل ورم و التهاب است را تا حد زیادی کاهش دهد.

انجام ماساژ ممکن است هزینه­ های زیادی را برای بیمار به دنبال داشته باشد بنابراین در صورتی که به شیوه درست و اصولی توسط خود فرد یا اطرافیان او انجام شود می­تواند فواید بسیاری داشته باشد؛ البته در صورت نادرست انجام دادن ماساژ، عوارضی نظیر درد و تورم بیشتر گریبان گیر بیمار خواهد شد.

پس بهتر است قبل از انجام ماساژ توسط خود فرد، به وارد زیر توجه شود:

  • کمک خواستن از درمانگر برای آموزش روش های ماساژ درمانی برای کاهش ورم پوست بعد از لیپوماتیک
  • کشش دادن پوست به جای مالش آن برای تحریک عروق لنفاوی
  • انجام مالش پوست به صورت سطحی و سبک و عدم ماساژ عمیق قسمت تحت درمان
  • عدم ماساژ ناحیه تحت عمل لیپوماتیک در صورت بروز عفونت
  • انجام ماساژ در جهت سیستم لنفاوی مانند مچ پا به زانو و یا مچ دست به شانه
  • استفاده از کمپرس یخ

یخ درمانی بعد از عمل لیپوماتیک

به همین منظور، می‌توانید هر روز چند بار و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر کمپرس یخ قرار دهید.

این کار مخصوصاً در هفته اول پس از عمل جراحی بسیار موثر است. البته پیش از استفاده از این درمان باید در موردش با دکتر خود صحبت کنید؛ زیرا درمان سرد برای برخی از عمل‌های خاص جواب می‌دهد.

  • استفاده از آرنیکا مونتانا (تنباکوی کوهی)

شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند گیاه تنباکوی کوهی در بهبودی ورم و التهاب موثر است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله درمانشناسی آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که تاثیر تنباکوی کوهی برای درمان ورم و درد ناشی از عمل بیشتر از داروهای مُسَکن است.

این داروی گیاهی چه به صورت خوراکی مصرف شود و چه به صورت موضعی اعمال شود اثربخشی آن یکسان است. آرنیکا در بسیاری از داروخانه‌ها و عطاری‌ها موجود است.

  • خوردن فلفل

برخی از انواع فلفل حاوی کپسایسین شیمیایی است که یک ماده ضد التهاب طبیعی می‌باشد. فلفل‌های غنی از کپسایسین مثل فلفل قرمز، فلفل کاین و فلفل تند را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که فلفل دلمه‌ای فاقد این ماده است. البته اگر با ورم پس از جراحی لیپوماتیک غبغب مشکل دارید پیشنهاد می­شود از این روش استفاده نکنید؛ زیرا جنب و جوش بیش از حد دهان ممکن است برای ورم پوست بعد از لیپوماتیک غبغب مشکل ساز باشد.

  • استفاده از نیروی جاذبه

هنگامی که آسیب دیدگی‌هایی مثل کشیدگی تاندون دارید به شما توصیه می‌شود که ناحیه آسیب دیده را بالا نگاه داشته تا ورم کاهش پیدا کند.

نیروی جاذبه مایعاتی که موجب بروز ورم می‌شوند را به سمت پایین می‌کشد. همین موضوع برای ورم‌های ناشی از عمل جراحی نیز صدق می‌کند. تا جایی که ممکن است ناحیه عمل شده را بالا نگاه دارید؛ پس از جراحی‌هایی که در ناحیه نیم‌تنه انجام شده‌اند باید سعی کنید تا به صورت نشسته استراحت کرده و در موقع خوابیدن نیز از بالش برای بالا نگاه داشتن نیم‌تنه خود استفاده کنید.

  • استفاده از استروئید

گاهی اوقات جراحان برای کاهش ناهمواری بعد از لیپوماتیک و التهاب در حین عمل از استروئیدهایی نظیر پردنیزولون و دکادرون استفاده می‌کنند.

اگر استروئید برایتان تجویز شده است حتماً با نسخه آن را تهیه کرده و اگر نگران بروز عوارض خاصی هستید حتماً در این مورد با دکتر صحبت کنید.

دلایل ایجاد تورم بعد از جراحی لیپوماتیک چیست؟
تورم پس از جراحی لیپوماتیک تا چند وقت ماندگار است؟
چگونه تورم بدن پس از جراحی لیپوماتیک را کاهش دهیم؟
دلایل ایجاد تورم بعد از جراحی لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک از جراحی‌های زیبایی کم تهاجم است. تخلیه چربی زیر پوست ممکن است سبب آسیب جزئی به بافت شود. همچنین، تجمع آب در محل تخلیه چربی و کاهش استحکام پوست نیز سبب ایجاد التهاب، کبودی و تورم می‌شود.

تورم پس از جراحی لیپوماتیک تا چند وقت ماندگار است؟

مدت ماندگاری تورم پس از جراحی ارتباط مستقیمی با شرایط بیمار دارد. بیمارانی که سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشند، معمولا تورم بدنشان ظرف مدت ۲ هفته بهبود پیدا می‌کند. در کنار این، عمل به دستورات و توصیه‌های پزشک جراح می‌تواند در بهبود سریع‌تر بیمار موثر باشد.

چگونه تورم بدن پس از جراحی لیپوماتیک را کاهش دهیم؟

پزشک متخصص توصیه می‌کند حتما پس از جراحی از گن‌های مخصوص استفاده کنید تا فضای خالی بین پوست و بافت سریع‌تر پر شده و جایی برای تجمع مایعات و تورم نباشد. بهتر است در دوران نقاهت و تا زمان بهبودی کامل، حتما از خوردن نمک زیاد و غذاهای چرب پرهیز کنید. به تشخیص پزشک پیاده‌روی‌های کوتاه مدت هم می‌تواند موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست