آیا ممکن است پروتز سینه موجب سرطان شود؟

پروتز سینه و ابتلا به سرطان
جراحی زیبایی سینه

یکی از مسائلی که سبب بروز استرس در بانوان شده است و در مواقعی ترس از آن باعث عدم اقدام برای انجام جراحی می‌شود، این تفکر است که آیا احتمال سرطان بعد از پروتز سینه افزایش می‌یابد؟ پروتز سینه یک اقدام زیبایی محسوب می‌شود و فرد الزامی برای انجام آن ندارد، اما افرادی که به زیبایی اندام خود اهمیت می‌دهند، به سوی انجام پروتز سینه گرایش پیدا کرده و علاقه دارند با انجام این عمل، فرم بهتری به سینه‌های خود ببخشند و سینه‌های افتاده یا کوچک خود را به سینه‌های زیبا و خوش‌فرم تبدیل کنند. در این مطلب سعی کردیم تا به دلایل احتمال سرطان بعد از پروتز اشاره کنیم تا افرادی که می‌خواهند نسبت به انجام پروتز سینه اقدام کنند، بتوانند راحت‌تر تصمیم‌گیری نمایند.

چنانچه فرصت مطالعه کل محتوای مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله و مطالعه آن، به اطلاعات مختصر و مفیدی دست پیدا کنید.

خلاصه مقاله
خلاصه مقاله

در ارتباط با احتمال سرطان بعد از پروتز دو ایده غلط وجود دارد. اول اینکه پروتز یک جسم خارجی است و وجود آن در بدن باعث سرطان می‌شود که باید گفت در صورتی که پروتز پاره شود و مایعات درون آن به اندام‌های دیگر برسد، خطرساز است.

ایده دوم این است که وجود پروتز، تشخیص سرطان را با مشکل مواجه می‌سازد که باید به این نکته اشاره کرد که وجود سیلیکون یا مایع آب نمکی درون پروتز سبب می‌شود که اشعه ماموگرافی نتواند از آن عبور کند؛ اما این دلیل محکمی برای این امر نیست؛ زیرا با ماموگرافی ۲۰ درصد ممکن است سرطان تشخیص داده شود و برای تشخیص قطعی باید از راه‌های دیگر بررسی انجام گیرد.

یکی از علائم سرطان سینه احساس فرورفتگی یا برآمدگی در پوست سینه است؛ زیرا وجود سلول‌های سرطانی سبب تجمع مایعات شده و برآمدگی‌هایی را در نواحی سینه و اطراف آن به وجود می‌آورد. فردی که این علائم را مشاهده می‌کند، در صورت استفاده و یا عدم استفاده از پروتز، باید سریع به پزشک مراجعه کند.

کاشت عضله به دو شیوه انجام می‌گیرد: یکی در روی عضله سینه و دیگری در زیر عضله سینه. انتخاب روش کاشت پروتز سینه به انتخاب خود فرد نیست و پزشک پس از بررسی‌ پزشکی، روش مناسب را برای فرد تعیین می‌کند. در افرادی که پروتز در زیر عضله سینه‌شان قرار می‌گیرد، پروتز هیچ گونه اختلالی در تشخیص سرطان ایجاد نمی‌کند.

 

بانوان برای جلوگیری از ابتلا به سرطان باید به طور مرتب با انجام چکاپ دوره‌ای به بررسی وضعیت سلامت خود بپردازند. در صورتی که بیماری سرطان تشخیص داده شود، فرد وارد مرحله درمان می‌شود. در صورتی که بیماری در مراحل ابتدایی باشد، سلول‌های سرطانی را از قسمت مورد نظر تخلیه می‌کنند، اما در صورتی که سرطان در بدن فرد پیشرفت کرده باشد، با استفاده از شیمی درمانی باید به درمان فرد پرداخته شود.

از جمله اقداماتی که فرد پس از انجام پروتز باید انجام دهد تا از خطرات ناشی از جراحی جلوگیری کند، می‌توان به مواردی از جمله عدم انجام ورزش سنگین تا یک ماه پس از جراحی، استفاده مرتب از سوتین طبی، عدم ماساژ و فشار به سینه‌ها، انجام ورزش سبک و تثبیت وزن تا حد ممکن و استفاده از داروهای تجویزی طبق نظر پزشک اشاره کرد. یکی از نکاتی که حائز اهمیت است، عدم اثبات احتمال سرطان بعد از پروتز است؛ زیرا تا کنون هیچ گونه آزمایش و پژوهشی اثبات نکرده که انجام پروتز سینه احتمال ابتلای فرد به سرطان را افزایش می‌دهد.

چه ایده‌هایی برای ارتباط بین سرطان و پروتز سینه وجود دارد؟

سرطان یک بیماری کاملا جدی است که نمی‌توان از آن سرسری عبور کرد، اما برخی تصورات غیر واقعی ممکن است این جراحی را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که این دو موضوع را به هم ارتباط می‌دهند با ذکر دو دلیل راجب این موضوع صحبت می‌کنند:

  1. به دلیل اینکه پروتز یک جسم خارجی است وجود آن در داخل بدن می‌تواند احتمال سرطان بعد از پروتز را افزایش دهد: در ارتباط با این موضوع باید بگویم که خود پروتز را نمی‌توان علت سرطان دانست و محتویات داخل آن ممکن است احتمال سرطان بعد از پروتز را افزایش دهد. در صورتی که به هر دلیلی قسمتی از پروتز در داخل سینه پاره شود و محتویات آن وارد فضای سینه گردد، بسیار خطرناک است و احتمال ابتلا به سرطان را در فرد افزایش می‌دهد. پارگی پروتز سینه ممکن است ناشی از عوامل مختلف بوده ولی در حالت کلی اگر جراحی پروتز سینه توسط پزشک حاذق و با مهارت انجام گیرد و فرد مراقبت‌ها و توصیه‌های بعد از عمل که توسط پزشک به او گفته می‌شود را انجام دهد، احتمال ایجاد پارگی پروتز و هر گونه خطر پس از عمل به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  2. وجود پروتز سینه به عنوان یک جسم خارجی در سینه، تشخیص به موقع سرطان را با مشکل مواجه می‌کند: دسته دوم افرادی هستند که پروتز را به عنوان عاملی برای سرطان نمی‌دانند، اما این گروه بر این عقیده هستند که وجود پروتز درسینه مانند یک مانع برای تشخیص سرطان است و همین امر برای بانوان خطرساز است. یکی از راه‌هایی که سبب می‌شود قبل از افزایش سلول‌های سرطانی، با آن‌ها مقابله شود، تشخیص به موقع این بیماری است. پروتزها از دو نوع سیلیکونی و آب‌نمکی هستند که در صورت استفاده از هر کدام از آن‌ها، اشعه ایکس به هنگام ماموگرافی از آن‌ها عبور نمی‌کند و همین امر تشخیص بیماری سرطان را با مشکل مواجه می‌سازد؛ اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی می‌توان گفت که وجود پروتز را نمی‌توان سد راه تشخیص در پرتودرمانی دانست.
ارتباط بین سرطان و پروتز

برای مطالعه بیشتر مقاله تاثیر جراحی زیبایی سینه در کاهش یا افزایش سرطان را پیشنهاد میکنیم.

آیا از نظر پزشکی احتمال سرطان بعد از پروتز سینه وجود دارد؟

در حال حاضر، از نظر پزشکی هیچ آزمایش و مطالعه اثبات شده‌ای مبنی بر ارتباط سرطان با پروتز سینه وجود ندارد و به همین دلیل، نمی‌توان به طور حتم سرطان را یکی از عوارض جراحی پروتز سینه دانست. بسیاری آزمایشات و بررسی‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفته اما در هیچ کدام از آن‌ها به نتیجه صددرصد دست نیافتند. یکی از مشکلاتی که می‌توان از عوارض پروتز سینه دانست، خطر ترکیدن پروتز و حرکت مایع داخل آن به دیگر اندام‌های بدن است که ممکن است بیماری‌های دیگری را نیز به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، در صورت بروز هر گونه علائم، سریعا باید به پزشک مراجعه کرده و اقدام به اصلاح یا خارج کردن پروتز نمود. البته باید این نکته را نیز بیان کرد که نگرانی از نشت محلول پروتز به فضاهای اطراف به دلیل حرکت آن به سوی دیگر اندام‌های بدن است؛ زیرا این مواد خاصیت سرطا‌ن‌زایی ندارند.

آیا پروتز سینه مانعی برای تشخیص سرطان است؟

بیماری سرطان همواره برای اغلب افراد ایجاد نگرانی کرده و نوعی تهدید برای آن‌ها محسوب می‌شود. بانوان در سنین بالاتر باید به طور مرتب مورد چکاپ و معاینات قرار گرفته تا از بروز بیماری جلوگیری به عمل آورند و یا در صورت ابتلا، قبل از گسترش زیاد به درمان آن بپردازند. بانوان با انجام ماموگرافی با استفاده از روش‌های عکس‌برداری، سینه را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهند تا وجود هر گونه توده سرطانی تشخیص داده شود.

مواد داخل پروتز سینه از مواد آب نمکی یا ژل‌های سیلیکونی می‌باشد و این مواد هنگام عکس‌برداری نمی‌تواند اشعه را از خود عبور دهد. همین امر سبب می‌شود که بانوانی که از پروتز سینه استفاده کرده‌اند، نتوانند با استفاده از روش‌های معمول، تصویر درستی از سینه خود داشته باشند؛ اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که استفاده از روش پرتودرمانی در حدود ۲۰ درصد می‌تواند در تشخیص سرطان کمک کننده باشد؛ به همین دلیل، احتمال سرطان بعد از پروتز به حداقل می‌رسد. برای تشخیص قطعی سرطان باید از راه‌های دیگر کمک گرفت. پزشک متخصص با معاینه و لمس سینه و نواحی اطراف آن و همچنین، در نظر گرفتن علائم و شرایط سرطان سینه، می‌تواند به تشخیص و نتیجه قطعی دست یابد.

مقاله بهترین دکتر جراح سینه را ازدست ندهید.

علائم سرطان پس از پروتز سینه چیست؟

نمی‌توان پروتز سینه را به طور حتم یکی از عوامل بروز سرطان دانست. از راه‌های مختلف و ساده می‌توان غده‌های سرطانی را تشخیص داد. وجود غده‌های سرطانی باعث تجمع مایعات و در نتیجه، ایجاد برآمدگی در پستان می‌شود؛ به همین دلیل، در صورتی که فرد احساس کند فرم سینه‌هایش دچار تغییر شده و پس از لمس، فرورفتگی یا برآمدگی روی پوست سینه‌اش حس ‌کند، باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و با پزشک معالج مشورت نماید.

اگر پس از انجام پروتز سینه تغییری در سینه خود حس کردید که علائمی از پارگی پروتز وجود نداشت، باید نسبت به احتمال ابتلا به سرطان مشکوک شده و مورد معاینه و بررسی تخصصی توسط پزشک قرار بگیرید.

در صورت ابتلا به سرطان چه اقدامی باید انجام داد؟

مبتلا به سرطان با پروتز سینه

بانوانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، با انجام چکاپ دوره‌ای در مدت مشخص، وضعیت سلامت جسمانی خود را بررسی می‌کنند. حال اگر در یکی از این معاینات، فرد متوجه ابتلا به سرطان سینه شد، چه اقداماتی باید انجام دهد؟

در صورتی که فرد مشکوک به سرطان سینه باشد، از مایعاتی که در اطراف سینه جمع شده است، نمونه برداری صورت می‌گیرد تا پس از انجام آزمایش بر روی نمونه مورد نظر نسبت به ابتلا به سرطان در فرد به نتیجه مطمئن دست یابند. در افرادی که از پروتز سینه استفاده می‌کنند، غده‌های سرطانی در صورت ابتلا به بیماری، در اطراف پروتز جمع می‌شوند. در صورتی که پس از انجام آزمایشات، نسبت به ابتلای فرد به سرطان سینه اطمینان حاصل شود، پروتز باید از سینه خارج شود تا بتوان غده‌های سرطانی ایجاد شده در اطراف سینه را خارج کرد. این روش برای افرادی که ابتلا به سرطان برای آن‌ها در مراحل مقدماتی است، کاربرد دارد و در صورتی که به دلیل کوتاهی فرد و یا عدم تشخیص به موقع بیماری توسط پزشک، سرطان وارد مرحله پیچیده شود، فرد برای درمان باید از شیمی‌درمانی استفاده کند. بیمار در هر مرحله‌ای از بیماری قرار داشته باشد، برای گذراندن روند درمان باید پروتز را از سینه‌ خود خارج کند؛ زیرا وجود پروتز سبب افزایش تجمع غده‌های سرطانی می‌شود.

انجام پروتز سینه در چه سنی امکان‌پذیر است ؟

در صورتی که فرد به دلیل عدم رضایت از فرم سینه‌های تمایل به انجام جراحی داشته باشد، می‌تواند با استفاده از پروتز سینه نواقص سینه خود را برطرف کرده و ظاهر زیبایی به سینه‌های خود ببخشد. معمولا برای انجام پروتز سینه سن خاصی مد نظر قرار نمی‌گیرد و در صورتی که انجام جراحی پس از انجام آزمایشات و معاینات پزشکی برای فرد امکان‌پذیر باشد، می‌تواند نسبت به انجام آن اقدام کند.

اگر میخواهید نحوه‌ی ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه را بدانید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

آیا محل قرار گرفتن پروتز نیز در تشخیص سرطان تاثیر دارد؟

با توجه به مطالبی که گفته شد نمی‌توان به طور قطعی وجود پروتز در سینه را مانعی برای تشخیص پروتز در نظر گرفت، اما می‌توان محل پروتز را به گونه‌ای در نظر گرفت که اختلالی در روند تشخیص سرطان ایجاد نکند. به طور کلی، کاشت پروتز به دو صورت انجام می‌گیرد:

کاشت پروتز روی عضله: در این شیوه از جراحی، پزشک با ایجاد برش در قسمتی از سینه، پروتز را روی عضله سینه و زیر غدد چربی و شیری قرار می‌دهد. این نوع جراحی برای افرادی که تاکیدی بر شیردهی نداشته باشند، انجام می‌گیرد.

کاشت پروتز زیر عضله: در این روش، برش کوچکی در زیر سینه زده شده و سپس، پروتز در زیر سینه شخص قرار می‌گیرد. یکی از فواید این روش را می‌توان عدم آسیب به غدد شیری دانست.

شیوه کاشت عضله به انتخاب خود فرد نیست و طبق نظر و صلاحدید پزشک انجام می‌گیرد. به طور معمول، برای افرادی که لاغر هستند، پروتز در زیر عضله برای آن‌ها گذاشته می‌شود؛ اما در افرادی که زیر سینه خود چربی زیادی دارند، کاشت پروتز در روی عضله انجام می‌گیرد. اگر کاشت پروتز در فرد در زیر عضله سینه انجام گیرد، هیچ اختلالی در روند تشخیص سرطان نداشته و به همین دلیل، ایده تاثیر منفی پروتز در تشخیص سرطان را به کلی از بین می‌برد.

چه مراکزی برای خرید پروتز سینه مناسب است؟

برای خرید پروتز سینه می‌توان به فروشگاه‌هایی که لوازم جراحی می‌فروشند، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های فروش لباس زیر مراجعه کرد و گزینه‌ مناسب را تهیه نمایید. برخی از فروشگاه‌ها به صورت تخصصی به فروش این لوازم می‌پردازند. در این گونه فروشگاه‌ها به رنگ بدن فرد توجه می‌کنند تا پروتز مورد نظر کاملا متناسب با بدن فرد باشد.

خرید پروتز سینه

سوتین مناسب برای پروتز چه مزایایی دارد؟

سوتین‌های طبی از جمله بهترین انتخاب‌ها برای افرادی است که جراحی پروتز سینه انجام داده‌اند. این سوتین‌ها، ویژگی‌هایی دارد که در روند بهبودی پس از جراحی بسیار موثر است. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به محدود کردن حرکت و محافظت از بافت سینه اشاره کرد. به علاوه اینکه این سوتی‌ها میزان تورم حاصل از جراحی را کاهش داده و پانسمان بعد از جراحی را در جای خود نگه می‌دارند.

مقاله مقایسه روش های بزرگ کردن سینه را ازدست ندهید.

بعد از انجام پروتز سینه چه اقداماتی باید انجام داد؟

  • به مدت دو هفته بعد از جراحی به هیچ عنوان بر روی سینه‌ها نخوابید.
  • از ماساژ دادن و ایجاد هر گونه فشار بر روی سینه‌ها خودداری نمایید.
  • به طور معمول، بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۴ روز پس از جراحی بخیه‌ها جذب شده و آن‌هایی که جذبی نیستند، بعد از گذشت ۵ الی ۷ روز بعد از جراحی برای کشیدن آن باید به پزشک مراجعه شود.
  • به مدت حداقل یک ماه پس از جراحی از انجام هر گونه فعالیت سنگین ورزشی پرهیز نمایید.
  • در صورت تجویز پزشک، حتما از سوتین طبی استفاده کنید.
  • ورزش سبک را در برنامه روزانه خود قرار داده و تا حد امکان وزن خود را ثابت نگه دارید.
  • برای کاهش میزان تورم و کبودی حاصل از جراحی می‌توانید از کمپرس سرد استفاده نمایید.

منبع: webmd

سوالات متدوال احتمال سرطان بعد از پروتز

هزینه جراحی پروتز سینه چقدر است؟
آیا بستن سوتین در افزایش بروز سرطان تاثیر دارد؟
علائم سرطان سینه چیست؟
در صورت تخلیه‌ بافت سینه به دلیل سرطان، امکان استفاده از پروتز وجود دارد؟
هزینه جراحی پروتز سینه چقدر است؟

هزینه جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پزشک مورد نظر، میزان مهارت و تخصص پزشک، محل مطب و تجهیزات جراحی مورد استفاده بسنام برد که در جلسه‌ مشاوره قبل از جراحی مشخص شده و به اطلاع بیمار می‌رسد.

آیا بستن سوتین در افزایش بروز سرطان تاثیر دارد؟

این مطلب که بستن سوتین در ابتلا به سرطان تاثیری دارد، در هیچ آزمایش و پژوهشی ثابت نشده است. بروز سرطان بیشتر به عواملی مانند سبک زندگی افراد، ژنتیک و تغذیه بستگی دارد.

علائم سرطان سینه چیست؟

تغییر در شکل و اندازه سینه، ایجاد فرورفتگی و برآمدگی در سینه، قرمزی پوست پستان و ترشح خونی از قسمت نوک پستان از جمله عوامل سرطان سینه محسوب شده و فرد با مشاهده این علائم باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کند.

در صورت تخلیه‌ بافت سینه به دلیل سرطان، امکان استفاده از پروتز وجود دارد؟

معمولا بعد از درمان سرطان، بافت سینه توسط پزشکان متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که پزشک با انجام چکاپ نسبت به بروز مجدد سرطان ریسک بالایی را مشاهده نماید، انجام پروتز سینه را به زمان دیگری موکول می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست