بهترین روش از بین بردن سلولیت های پوستی

از بین بردن سلولیت های بدن
جراحی زیبایی اندام

بهترین روش از بین بردن سلولیت های پوستی چیست؟

این سوالی است که برای رسیدن به درمان قطعی سلولیت لازم است بپرسیم و به دنبال جواب آن باشیم. در واقع، در مورد بهترین روش از بین بردن سلولیت های پوستی، جواب قطعی و مشخصی وجود ندارد. برای درک بهتر از اینکه درمان قطعی سلولیت چیست، لازم است در ابتدا بفهمیم که اصلاً سلولیت چیست و چرا به وجود می‌آید؟

دلیل این امر این است که بسیاری از خانم‌ها بدون اینکه آگاه باشند، دارای سلولیت هستند. افراد بسیاری از داشتن سلولیت و شکل و ظاهر بدفرم پوست بدنشان شکایت دارند. در این مقاله، بعد از پرداختن به چیستی و چرایی سلولیت، به بررسی بهترین روش از بین بردن سلولیت های پوستی و درمان قطعی سلولیت خواهیم پرداخت.

سلولیت چیست؟

سلولیت در واقع نوعی از چربی می‌باشد که به شکل متفاوتی روی پوست ظاهر می‌گردد. علت تشکیل سلولیت این است که این شکل خاص از چربی‌های زیر پوستی، بین عضله‌های بدن و فیبرهایی که عضله را به پوست متصل می‌کنند، قرار می‌گیرد و با فشاری که ناشی از کیسه‌های چربی است، ظاهری شبیه به پوست پرتقال روی بدن ایجاد می‌نمایند. شکل سلولیت، شامل فرورفتگی‌هایی است که با جمع شدن عضلات بدن پدیدار می‌شود. سلولیت‌ها در اغلب موارد بعد از سن بلوغ ایجاد می‌شوند.

خانم‌ها به این دلیل که حجم فیبر در بافت‌های مفصلی آن‌ها بیشتر است، بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سلولیت هستند. خانم‌های جوان نیز ممکن است تا حدودی دچار سلولیت شوند، اما این موضوع بیشتر در بین زنان مسن شایع است. زنان با سنین بالاتر به دلیل اینکه پوستشان از سنی به بعد نازک شده و میزان چربی و شل‌شدگی عضلات‌شان نیز افزایش می‌یابد، حجم و احتمال بروز سلولیت در آنان نیز افزایش می‌یابد.

سلولیت پوستی در مردان و زنان

اندام‌های مستعد تشکیل سلولیت در بدن

همانطور که از تعریف سلولیت متوجه شدیم، هر قسمت از اندام‌های بدن که به عنوان محلی برای تجمع چربی شناخته شود، مستعد تشکیل سلولیت می‌باشد. این اندام‌ها شامل شکم، بازوها، ران‌ها و باسن می‌باشد. هرچند سلولیت در اغلب موارد در ناحیه باسن و ران دیده می‌شود. این نواحی به این دلیل که هم میزان چربی بیشتر و هم عضلات بزرگتری دارند، احتمال بروز سلولیت را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

یک باور غلط در مورد سلولیت این است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که در تنها افرادی که مبتلا به اضافه وزن هستند دچار سلولیت می‌شوند. اما جالب است بدانیم که سلولیت، حتی در افراد لاغر نیز دیده می‌شود.

دلایل بروز سلولیت در بدن

عمده‌ترین دلایلی که در تشکیل سلولیت در بدن نقش دارند، رژیم‌های غذایی ناسالم، نوسانات شدید وزن، کم تحرکی و عدم تمایل به ورزش کردن، کم آبی بدن و دهیدراته شدن آن، افزایش تجمع بافت‌های چربی در بدن و نیز عملکرد ضعیف متابولیسم بدن می‌باشند.

علاوه بر این‌ها، در بسیاری از موارد، سلولیت می‌تواند منشاء ژنتیکی نیز داشته باشد. به این ترتیب که اگر در خانواده‌ای، سلولیت به عنوان یکی از عارضه‌های ژنتیکی شناخته شود، احتمال اینکه حتی با انجام ورزش و رعایت کردن رژیم غذایی نیز به سلولیت مبتلا شوید، بیشتر خواهد بود.

لازم است بدانیم که وجود سلولیت در بدن، تهدیدی برای سلامتی بدن به شمار نمی‌آید. به این مفهوم که اگر بدنی دارای سلولیت باشد، لازم نیست نگران فاکتورهای سلامتی آن باشیم. تنها نکته‌ای که در مورد سلولیت و عوارض آن وجود دارد، این است که این عارضه، در زیبایی اندام افراد تاثیر زیادی دارد.

وجود سلولیت های پوستی در افرادی که حساسیت زیادی نسبت به فاکتورهای زیبایی خود دارند، ممکن است برخی از جنبه‌های روانی آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. با وجود این‌ها، بهتر است برای بهره‌مند شدن از اندامی زیبا، از بهترین روش از بین بردن سلولیت های پوستی آگاه باشید. در ادامه، با بهترین روش از بین بردن سلولیت های پوستی و درمان قطعی سلولیت آشنا می‌شویم.

دلایل بروز سلولیت در بدن

بهترین روش از بین بردن سلولیت های پوستی کدامند؟

روش‌های پیشگیری و درمان سلولیت های پوستی بسیار متنوع‌اند. می‌توان گفت که تشخیص بهترین روش از بین بردن سلولیت های پوستی و درمان قطعی سلولیت، بستگی به فیزیک و ژنتیک هر نفر و میزان سلولیت ایجادشده در اندام‌های هر شخص دارد.

علاوه بر رژیم‌های غذایی سالم و مناسب و انجام منظم ورزش‌ها که قادرند در مراحل ابتدایی تشکیل شدن سلولیت مفید واقع شوند، درمان‌های مختلف و متفاوتی تا کنون ارائه شده است که همگی مدعی‌اند که می‌توانند ظاهر بدشکل سلولیت را کاهش دهند.

کرم‌ها و ژل‌های مخصوص سلولیت

یکی از رایج‌ترین درمان‌های سلولیت‌های پوستی، استفاده کردن از کرم‌ها و ژل‌هایی است که به این منظور به بازار عرضه شده‌اند. بسیاری از این دسته محصولات مدعی‌اند که حاوی موادی‌اند که می‌توانند باعث تحریک متابولیسم چربی در بدن شوند. هر چند برخی از این کرم‌ها و ژل‌ها توانسته‌اند تاثیراتی کم و بیش در بهبود سلولیت داشته باشند، اما هیچ کدام از آن‌ها دارای اثراتی اثبات‌شده توسط جامعه پزشکی نیست. لازم به ذکر است که اغلب این محصولات نیز تاثیرات موقت دارند و به عنوان درمان قطعی سلولیت شناخته نمی‌شوند.

پوشش بدن یا بادی رپ (Body Wrap)

منظور از پوشش بدن یا Body Wrap، پوشاندن بخش‌هایی از بدن با بهره‌گیری از پارچه‌های کتان و مواد طبیعی مختلف همچون عصاره گیاهان، جلبک‌های دریایی و انواع گل‌هاست. در این شیوه، پوست بدن را با یک یا چند مورد از این مواد طبیعی ماساژ داده و سپس آن را با استفاده از پارچه‌های کتانی می‌پوشانند. در نتیجه فشار و عرقی که ناشی از این روش است، کاهش سایز و فرم‌دهی در بدن به وجود می‌آید.

در این روش، اثری که حاصل آن، لاغری اندام است، به دلیل از دست رفتن آب از بدن می‌باشد که تاثیرات آن بیشتر به صورت موقتی می‌باشد. استفاده از روش پوشش بدن یا بادی رپ، به منظور نرم شدن پوست و بهبود حدودی ظاهر آن مفید بوده اما این شیوه نیز راه حلی برای درمان قطعی سلولیت نیست!

ماساژ دادن بدن

ماساژ دادن بدن باعث می‌شود تا افزایش گردش خون، تخلیه لنفاوی و نیز کاهش اسپاسم‌های عضلانی در بدن اتفاق بیفتد. تخلیه لنفاوی، یک نوع ماساژ خاص و ویژه است که مایعات انباشته‌شده در بدن را حذف کرده ولی تاثیرات چندانی در بهبود سلولیت ندارند. هرچند بی‌تاثیر نیز نمی‌باشد. ماساژ دادن بدن می‌تواند در مواردی که سلولیت خفیف و اندک در بدن ایجاد شده است، مفید واقع شود. این روش نیز درمان قطعی سلولیت نیست.

ماساژ دادن بدن برای درمان سلولیت های پوستی

استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی

استفاده کردن از داروهای گیاهی از دهه ۱۹۹۰ به عنوان درمانی برای سلولیت معرفی شدند. ترکیباتی که در قرص‌های گیاهی مخصوص رفع سلولیت وجود دارند، مخلوطی از عصاره‌های گیاهی و غیرگیاهی می‌باشند. کیفیت و صحت و سقم اثرگذاری این محصولات نیز از نظر علم پزشکی همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است!

هر چند تا کنون هیچ روش درمان قطعی سلولیت با استفاده از داروها کشف نشده است، اما مواردی نیز وجود دارند که می‌توانند به عنوان بهترین روش از بین بردن سلولیت های پوستی مورد توافق واقع شوند.

روش‌های پزشکی درمان قطعی سلولیت

پزشکان و متخصصان تا کنون تلاش‌های بسیاری برای پیدا کردن درمان قطعی سلولیت انجام داده‌اند. روش‌های مختلفی تا کنون ابداع شده‌اند که بهره‌مند شدن از هر کدام از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش علائم ظاهری سلولیت در بدن شوند. این روش‌ها بنا به شرایط فیزیکی و شدت و میزان سلولیت در بدن افراد به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی، می‌توان روش‌های زیر را به عنوان بخش‌هایی از بهترین روش از بین بردن سلولیت های پوستی در نظر داشت.

·         درمان سلولیت با استفاده از امواج آکوستیک

در روش درمان سلولیت با امواج آکوستیک، ارتعاشاتی از صوت با استفاده از هندپیس‌های مخصوص به زیر پوست منتقل می‌شوند. در نتیجه این عمل، سلول‌ها و بافت‌های چربی دچار ارتعاش شده و با ایجاد گرما، باعث شکستن آن‌ها می‌شوند. استفاده از این روش می‌تواند موثر واقع شود ولی لازم است چندین جلسه درمانی برای کسب بهترین نتایج طی گردد.

·         لیزر درمانی برای رفع سلولیت های پوستی

استفاده از لیزر درمانی برای رفع سلولیت می‌تواند آثار ناشی از این عارضه را تا حداقل یکسال پس از آن بهبود بخشد. این روش نوین شامل وارد کردن پروب لیزری کوچک در زیر پوست است. نور ساطع‌شده از لیزر می‌تواند سلول‌های تشکیل‌دهنده سلولیت را هدف قرار داده و باعث تخریب شدن آن‌ها گردد.

این روش همچنین قادر است روند کلاژن سازی در پوست را نیز تحریک کرده و باعث ضخیم شدن و استحکام و قوام پوست گردد. ضخیم شدن و افزایش استحکام پوست قادر است که ظاهر سلولیت را تا حد زیادی بهبود بخشد.

·         سابسیژن

در روش سابسیژن، متخصص پوست یک سرنگ مخصوص را به سطوح زیرین پوست وارد می‌کند که باعث پاره شدن نوارهای همبند پوست می‌گردد. در نتیجه این عمل، آثار ناشی از سلولیت پوست تا حد زیادی کاهش می‌یابد. لازم است بدانیم که استفاده از روش سابسیژن اثرات مطلوبی به دنبال دارد که می‌تواند تا دو سال یا حتی بیشتر نیز ماندگار باشد.

روش های درمان سلولیت های پوستی

·         کربوکسی تراپی

در روش کربوکسی تراپی، پزشک متخصص گاز کربن دی اکسید را به زیر پوست تزریق می‌کند. هر چند این روش می‌تواند تا حدی ظاهر سلولیت را بهبود بخشد و باعث رفع شدن آثار ناشی از آن گردد، اما عوارضی نیز به دنبال دارد. از جمله عوارض جانبی روش کربوکسی تراپی می‌توان به درد، کبودی و ناراحتی‌های پس از درمان سلولیت اشاره کرد.

·         اندرمولوژی

اندرمولوژی در درمان سلولیت، در واقع ماساژ عمقی می‌باشد که پوست بدن را با استفاده از دستگاهی مکنده لیفت کرده و می‌تواند به عنوان یک روش موثر عمل کند. سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از روش اندرمولوژی را به عنوان یک روش مطمئن برای درمان سلولیت معرفی کرده است.

·         رادیوفرکانس یا RF

استفاده از امواج رادیوفرکانس می‌تواند باعث شود تا سلول‌های تشکیل‌دهنده سلولیت گرم شده و در اثر بالا رفتن دمای آن‌ها، سلول‌ها شکسته شده و باعث کاهش اثرات ناشی از تشکیل سلولیت در بدن می‌شوند. البته باید به این نکته توجه داشت که اثرات ناشی از این روش نیز موقتی بوده و برای ماندگاری بیشتر لازم است که جلسات متعدد و منظم را سپری کرد.

·         روش لیپوماتیک برای درمان سلولیت های بدن

باقی ماندن سلول‌های چربی برای مدت طولانی در بدن باعث می‌شود تا از بین بردن آن‌ها سخت‌تر شود. به این سلول‌ها گاهاً چربی‌های کهنه نیز گفته می‌شود که در زیر پوست کاملاً سفت می‌شوند. استفاده از روش لیپوماتیک یا پیکرتراشی می‌تواند تا حد زیادی باعث از بین رفتن علائم سلولیت در اندام‌های بدن گردد. در لیپوماتیک، یک لوله نازک به نام لوله کانولا، با ایجاد ارتعاشات منظم و متناوب در سلول‌های چربی، باعث شکسته شدن آن‌ها می‌شود. در نتیجه این عمل می‌تواند به راحتی، با کمترین آسیب و در حداقل زمان ممکن، سلولیت‌های بدن را از بین ببرد. لیپوماتیک تنها در طی یک جلسه انجام می‌شود و می‌تواند در چند نقطه از بدن نیز صورت گیرد. این روش، کمترین عوارض احتمالی را در پی داشته و می‌تواند با حداقل ریسک انجام گردد.

·         تری اکتیو

روش تری اکتیو عبارت است از ترکیب سه روش مختلف برای رفع سلولیت های پوستی. در این شیوه، لیزر با انرژی پائین، ماساژ مکشی و سرمایش موضعی به صورت همزمان انجام می‌شوند. تری اکتیو یک عمل غیرتهاجمی و بسیار موثر است که نتایج آنی در پی دارد.

این روش می‌تواند سلولیت اکثر بیماران مبتلا را برطرف نماید و پوست را نیز محکم‌تر نماید. اما استفاده از این روش برای خانم‌های باردار و کسانی که مبتلا به عارضه‌های موثر بر تخلیه لنفاوی هستند، توصیه نمی‌شود. تری‌اکتیو در عین از بین بردن علائم سلولیت، کاربردها و مزایای دیگری را نیز در پی دارد. افزایش خاصیت کش‌سانی پوست، نرم و صاف کردن پوست، بهبود توناژ پوست، افزایش قوام و ارتجاع و مواردی دیگر، از جمله خواص و مزایای این روش می‌باشند.

همچنین مقاله لاغری موضعی با دستگاه RF از دست ندهید.

مراقبت‌های بعد از درمان سلولیت

بعد از درمان سلولیت لازم است که سبک زندگی خود را به گونه‌ای سازمان دهید که علائم ناشی از آن بازنگردند. بهره‌مند شدن از رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب فراوان، انجام ورزش‌های منظم و ماساژهای پوستی می‌تواند تا حد زیادی از بازگشت سلولیت‌های پوستی جلوگیری به عمل آورد.

بعد از انجام سلولیت لازم است که از مصرف الکل، مواد مخدر و غذاهای سرخ شده تا مدتی خودداری نمایید. نوشیدن آب کرفس نیز می‌تواند باعث کاهش سلول‌های چربی گردد. در کل، بهترین روش از بین بردن سلولیت های پوستی، بهره‌مندی از یک لایف استایل سالم است.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست