اصلاح نوک پستان فرورفته

اصلاح نوک پستان فرورفته
جراحی زیبایی سینه

اصلاح نوک پستان فرورفته، در مواردی انجام می‌شود که یکی یا هردو نوک سینه‌ها به سمت داخل متمایل باشد. در چنین مواردی ممکن است با تحریک دستی و مکش، نوک سینه بیرون بیاید و دوباره به جای خود برگردد. همچنین ممکن است اصلا نوک سینه دیده نشود و بیرون نیز نیاید.

در این موارد با معاینه توسط جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی می‌توانید مشخص کنید که کدام روش جراحی یا غیر جراحی برای اصلاح نوک پستان فوررفته شما مناسب خواهد بود. روش‌های جراحی معمولا تاثیرگذاری بیشتری دارند و ماندگارتر هستند. البته بهتر است پیش از اینکه برای جراحی نوک سینه خود اقدام کنید، نخست این مقاله را بخوانید تا هنگام مراجعه به جراح زیبایی، بهتر بتوانید خواسته‌ها و انتظارات خود را از عمل بیان کنید.

درمان نوک سینه فرو رفته

در نوک پستان فرورفته، به جای اینکه نوک سینه‌ها به سمت بیرون باشد، به داخل متمایل است و یا درون پستان فرو رفته و دیده نمی‌شود. ممکن است نوک پستان با تحریک شدن، لمس شدن، فشار دادن، احساس سرما و یا مکیدن بیرون بیاید و دوباره به جای خود برگردد. همچنین ممکن است به هیچ شکل نوک سینه‌ها از جای خود بیرون نیاید.

معمولا حدود ۱۰ % خانم‌ها در یکی از سینه‌ها و یا هر دو پستان خود با مشکل فرو رفتگی روبرو هستند. این مشکل در برخی آقایان نیز دیده می‌شود. در خانم‌ها، به ویژه اگر سن‌شان به بالای ۴۰ تا ۵۰ سال رسیده باشد، اگر این فرورفتگی نوک پستان ناگهانی و یا به مرور ایجاد شود، بهتر است برای معاینه و تشخیص وجود بیماری، به پزشک مراجعه کنند. با این حال در بیشتر موارد این عارضه طبیعی است و از کودکی یا پس از سم بلوغ با فرد همراه است.

در چنین مواردی روش‌های غیر جراحی و جراحی وجود دارد که می‌تواند این مشکل را حل کند. اگر این فرورفتگی خیلی شدید نباشد ممکن است با روش‌های مانند مکیدن مستمر و یا حرکت‌های فیزیکی، مشکل حل شود. با این حال در بیشتر موارد، نیاز به جراحی نوک پستان است.

مشکل فرو رفتگی سینه خانم ها

دلیل فرو رفتگی نوک پستان

وجود فرورفتگی در نوک سینه معمولا طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد. حتی ممکن است هیچ مشکلی نیز در روند شیردهی شما ایجاد نکند. با این حال از نظر زیبایی ممکن است برای شما یک دغدغه باشد که با روش‌های مختلفی قابل اصلاح است. عوامل مختلفی می‌تواند موجب ایجاد این عارضه شود:

حالت طبیعی

در برخی افراد این مشکل از بدو تولد وجود دارد و یا پس از رسیدن به سن بلوغ و رشد کامل سینه‌ها، فرورفتگی خودش را نشان می‌دهد. در این موارد معمولا با یک عمل جراحی، نوک سینه‌ها اصلاح می‌شود.

افزایش سن

ممکن است که با افزایش سن، فرورفتگی در نوک پستان رخ دهد و رفته رفته بیشتر شود. این فرایند فرورفتگی معمولا خوشخیم است و ارتباطی با بیماری یا سرطان ندارد. ممکن است به دلیل بزرگ شدن سینه و رشد بافت‌های چربی این مشکل رخ دهد یا به دلیل افتادگی و شل شدن پوست سینه باشد. همچنین کاهش بافت‌های چربی و یا کاهش حجم سینه پس از افتادگی و در نتیجه کشیدگی در مجاری شیری نیز می‌تواند یک علت دیگر این فرورفتگی باشد.

اکتازی مجرای شیری

این مشکل معمولا در دوران پیش از یائسگی رخ می‌دهد و ربطی به بیماری یا سرطان ندارد. اکتازی مجرای شیری در پی گشادی و باز شدن مجرای شیری، مسدود شدن آن‌ها و یا تجمع مایع در سینه و ایجاد التهاب رخ می‌دهد. معمولا قرمزی، حساسیت، درد و بروز ترشح از نوک سینه از نشانه‌های آن است.

پاژه سینه و کارسینوم

این موارد نادر، معمولا با سرطان‌های سینه در ارتباط هستند و حتما نیاز به معاینه و بررسی پزشک دارند. گاهی نشانه‌هایی مانند اگزما یا تحریک پوستی دیده می‌شود از جمله خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش و قرمزی.

درجه‌بندی میزان فرورفتگی نوک پستان

میزان فرورفتگی نوک پستان بسته به اینکه وضعیت بیرون آمدن و باقی ماندن آن در حالت طبیعی به چه صورت باشد، به سه درجه تقسیم می‌شود:

درجه ۱ – فرورفتگی که به سادگی خارج می‌شود:

در این حالت اگر هاله سینه را به آرامی فشار دهید، نوک سینه به راحتى کشیده می‌شود و بیرون می‌آید. اگر فشار را قطع کنید، نوک سینه لافاصله تو نمی‌رود و برآمدگی خود را حفظ می‌کند.این حالت معمولا با فرایند شیردهى تداخل ندارد هرچند ممکن است از نظر زیبایى مشکل ایجاد کند. امکان وجود تورم بافت در ‎نوک سینه تورفته‌ى درجه ١ یا خیلى کم است و یا به‌طور کلى وجود ندارد. این حالت اگر به درستی توسط جراح فوق تخصص پلاستیک درمان شود، قدرت شیردهی به‌خوبی باقی می‌ماند.

درجه ۲ – فرورفتگی که به سختی خارج می‌شود:

در این وضعیت نوک سینه با تحریک و فشار، به سختی از جای خود خارج می‌شود و به سرعت نیز داخل می‌رود. معمولا در این موارد تداخل با شیردهی نیز دیده می‌شود. امکان وجود تورم بافتى به‌طور متوسط و انقباض مجارى شیرى از دیگر نشانه‌های این نوع فرورفتگی است. در این مورد با کمک مکش مناسب و مهارت جراح پلاستیک، ممکن است بدون جراحی نوک پستان نیز نوک سینه بیرون بیاید. با این حال احتمال آسیب به مجاری شیری وجود دارد. معمولا روش‌های جراحی با حفظ امکان شیردهی نیز قابل انجام هستند.

درجه ۳ – فرورفتگی که نوک سینه دیده نمی‌شود و نیاز به ماموپلاستی دارد:

در این حالت هیچ گونه تحریک، مکش یا کشیدنی به خارج شدن نوک سینه کمک نمی‌کند. در این حالت انقباض و تورم بافت نوک سینه و مجاری شیردهی شدید است و معمولا شیردهی را با مشکل مواجه می‌کند. در این مورد، جراح با انجام ماموپلاستی یا جراحی سینه، نوک پستان را آزاد می‌کند.

با این حال در فرورفتگی درجه ۳ به دلیل کوتاهی مجاری شیردهی، به آن‌ها آسیب وارد می‌شود و حتی ممکن است نیاز باشد برخی از مجاری قطع شود تا بتوان نوک سینه را آزاد کرد. مهارت جراح، انتخاب روش مناسب جراحی و وضعیت نوک سینه در امکان حفظ قدرت شیردهی فرد، موثر است اما احتمال از بین رفتن توان شیردهی نیز وجود دارد.

روش‌های اصلاح نوک پستان فرورفته

درمان فرو رفتگی نوک سینه به درجه‌بندی نوع فرورفتگی و شدت آن بستگی دارد. در فرورفتگی نوع یک و دو که معمولا طبیعی است و از زمان تولد با فرد همراه است، جای نگرانی وجود ندارد. معمولا در این موارد با روش‌های جراحی و غیر جراحی اصلاح نوک پستان فرورفته انجام می‌شود. مراحلی مانند ماساژ دادن و مکش، تحریک نوک سینه به بیرون آمدن و ثابت ماندن در آن وضعیت، در درمان غیر جراحی این عارضه باید در پیش گرفته شود.

در روش‌های غیر جراحی، مکش سینه با کمک قیف مکنده، سرنگ یا دستگاه شیردوش قابل انجام است. همچنین تحریک جنسی نیز می‌تواند به این فرایند کمک کند. کشش روزانه، ماساژ و ثابت نگه داشتن نوک سینه در حالت بیرون آمده، به مرور حالت فرورفتگی را کاهش می‌دهد.

در فرورفتگی نوک سینه درجه ۳ و یا برخی موارد از درجه ۱ و ۲ بنا به تشخیص جراح پلاستیک، ممکن است روش‌های غیر جراحی موثر یا ماندگار نباشند و در چنین مواردی جراحی سینه راه حل بهتر و ماندگارتری است که این عارضه را برای همیشه درمان خواهد کرد.

جراحی اصلاح نوک پستان فرورفته

عمل جراحی نوک سینه با برش و کنار زدن پوست هاله سینه و اطراف نوک پستان، شروع می‌شود. سپس آزاد کردن مجاری شیردهی و یا قطع کردن مجراهایی که کوتاه هستند به همراه انجام تکنیک‌های ترمیمی، موجب می‌شود تا نوک سینه بیرون بیاید و برجسته شود. عمل جراحی نوک سینه اگر درست و توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک انجام شود، می‌تواند برخی از مجاری شیری را حفظ کند تا امکان شیر دادن برای فرد باقی بماند.
همچنین برخی خانم‌ها نگران باقی ماندن جای زخم عمل و بدنما شدن نوک پستان‌ها هستند. معمولا جراح پلاستیک و زیبایی با کمک مهارت خود، با کمترین میزان برش و بخیههای ظریف این عمل را انجام می‌دهد. این برش‌ها معمولا در نقاطی مانند مرز پایینی هاله و پوست سینه زده می‌شود تا اثر آن دیده نشود.

نگرانی خانم ها از باقی ماندن جای زخم عمل و بدنما شدن نوک پستان‌ها

جراحی با حفظ مجاری شیری و حس نوک سینه

در تکنیک‌های جراحی که مجاری شیردهی را حفظ می‌کنند، امکان شیردهی پس از عمل وجود دارد. البته ممکن است میزان شیردهی کاهش یابد اما مشکل جدی وجود نداد. همچنین حس نوک سینه و تحریک‌پذیری آن نیز حفظ می‌شود.

در این روش، شکافی در اطراف پایه نوک سینه ایجاد می‌شود و در حالی که هنوز نوک پستان به بافت‌های درون سینه متصل باقی مانده است، نوک سینه و ناحیه تیره اطراف آن (هاله)، بیرون کشیده می‌شود. پس از قرار گرفتن نوک سینه در وضعیت مناسب، شکاف اطراف هاله بخیه زده می‌شود.

نکات مهم پیش از جراحی نوک پستان

بسته به نوع جراحی و شرایط بدنی شما می‌توان این جراحی را با بی‌هوشی عمومی و یا بدون بی‌هوشی و با بی‌حسی موضعی انجام داد. البته بسیاری از افراد از اتاق عمل می‌ترسند و تمایل دارند این عمل را با بی‌هوشی انجام دهند. باید پیش از انجام جراحی به نکات زیر توجه داشته باشید:
یک ماه پیش از جراحی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات خودداری کنید. در عیر این صورت هنگام جراحی و پس از آن با مشکلات جدی در انعقاد خون و بهبودی روبرو خواهید شد.
• اگر بیماری خاصی دارید و دارو مصرف می‌کنید، حتما با جراح خود درمیان بگذارید. مصرف داروهایی مانند آسپرین که ضد انعقاد خون است و یا برخی داروهای ضد حساسیت، مکمل‌ها و … باید از دو هفته پیش از جراحی قطع شود.
• از آنجایی که تا سه روز پس از عمل نباید استحمام کنید، شب قبل از جراحی حمام بروید و به طور خاص، سینه‌های خود را به‌خوبی بشویید.
• از شب قبل عمل نباید آب یا غذا بخورید. صبح هنگام مراجعه به بیمارستان نیز ناشتا باشید. معده شما هنگام جراحی با بی‌هوشی باید خالی باشد.

مراقبت‌های پس از جراحی نوک پستان

پس از جراحی وجود درد، تورم و کبودی کاملا طبیعی است و به مرور رفع خواهد شد. با این وجود می‌توانید با کمک مسکن درد را کنترل کنید. همچنین برای شما داروهای آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت جای عمل تجویز خواهد شد.
• با کمک کمپرس آب سرد تا سه روز، ورم را کاهش دهید و تا سه روز بعد از آن، کبودی‌ها را نیز با کمپرس آب گرم رفع کنید.
• از هر گونه فعالیت بدنی سنگین و سریع پرهیز کنید اما استراحت مطلق نداشته باشید. راه رفتن آرام و بالا نگه داشتن دست‌ها به کاهش تورم و خارج شدن خون از بافت‌عای سینه منجر می‌شود. این کار به کاهش ورم و کبودی کمک می‌کند.
• اگر جراح شما سوتین طبی برای شما تجویز کرده، حتما طبق دستور وی استفاده کنید تا فرم سینه‌هایتان حفظ شود.
• از خوردن نمک تا یک ماه خودداری کنید و یا مصرف آن را کاهش دهید. در عوض مایعات، ماهی، سبزیجات و میوه تازه بسیار مصرف کنید. میوه‌هایی مانند آناناس (میوه تازه، نه کمپوت) و کیوی به بهبود هرچه زودتر جای عمل کمک می‌کند.
تا سه روز نباید حمام بروید چرا که تماس آب با محل بخیه احتمال ورود میکروب به درون پوست و ایجاد عفونت را افزایش می‌دهد. در صورت نیاز با کمک یک شخص دیگیر تنها سر و پایین‌تنه خود را بشویید، بدون اینکه آب به سینه‌ها بخورد. همچنین با کمک یک دستمال مرطوب بالا تنه خود را تمیز کنید.
• پس از جراحی به دلیل تورم بعد از عمل، ممکن است نوک سینه‌های شما بیش از اندازه برآمده شود و یا تقارن نداشته باشد. نگران نباشید؛ پس از گذشت چند ماه و پایان یافتن ورم سینه، نوک پستان‌ها به حالت طبیعی برخواهد گشت.

جمع بندی 

در این مقاله به طور کامل درباره اصلاح نوک سینه فرو رفته صحبت شد. فرو رفتن نوک سینه یک عارضه بسیار نادر است که برخی از بانوان آن را تجربه می‌کنند. در این حالت نوک یکی از سینه‌ها یا نوک هر دوی آن‌ها به سمت داخل می‌رود. در برخی از افراد نوک سینه به شکل دائمی به سمت داخل فرو می‌رود. اما در برخی دیگر ممکن است نوک سینه به طرف داخل فرو برود و مجددا سر جای اصلی خود بازگردد. فرو رفتن نوک سینه معمولا در افراد مسن دیده می‌شود. در صورتی که این مشکل به یک عارضه دائمی و تکراری تبدیل شود، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. دلایل مختلفی باعث فرو رفتن نوک سینه می‌شود. 

به عنوان مثال، برخی از افراد به صورت ژنتیکی و از دوران کودکی این مشکل را تجربه می‌کنند. اما برخی دیگر به دلیل افزایش سن و تغییرات هورمونی بدن، فرو رفتن نوک سینه را تجربه خواهند کرد. همچنین اکتازی مجاری شیر و پاژه سینه و کارسینوم نیز بر فرو رفتن نوک سینه موثر هستند. همانطور که گفته شد، فرو رفتن نوک سینه انواع مختلفی دارد. گاهی اوقات نوک سینه به سادگی خارج می‌شود و در برخی از مواقع نیز به سختی خارج خواهد شد.

 در برخی مواقع فرورفتگی نوک سینه با چشم دیده نمی‌شود و شخص باید برای تشخیص آن ماموگرافی انجام دهد. با توجه به شدت فرورفتگی سینه، ممکن است از روش‌هایی مثل ماساژ یا از جراحی برای درمان این عارضه استفاده شود. جراحی نوک پستان فرورفته، با بریدن پوست نوک سینه و قطع کردن برخی از مجرای شیردهی انجام می‌شود. گاهی اوقات ممکن است مجراهای شیردهی حفظ شوند و جراح از روش‌های دیگری برای خارج کردن نوک سینه استفاده کند.

سؤالات متداول درمان نوک سینه فرو رفته

آیا فرو رفتن نوک سینه نشان دهنده سرطان است؟
فرو رفتن نوک سینه ممکن است طبیعی باشد؟
عامل اصلی در فرو رفتن نوک سینه چیست؟
ممکن است بعد از جراحی، نوک سینه بیش از حد بیرون زده باشد؟
آیا فرو رفتن نوک سینه نشان دهنده سرطان است؟

خیر، این مسئله همیشه نشان دهنده سرطان نیست و ممکن است به دلایل دیگری اتفاق افتاده باشد.

فرو رفتن نوک سینه ممکن است طبیعی باشد؟

بله، در برخی از افراد نوک سینه به صورت ارثی فرو رفته است و با مشکل یا عارضه خاصی همراه نیست. 

عامل اصلی در فرو رفتن نوک سینه چیست؟

رشد مجاری شیری مانند سایر بافت‌های سینه نیست. به همین دلیل است مجاری به مرور باعث کشیده شدن نوک سینه به سمت داخل می‌شود. 

ممکن است بعد از جراحی، نوک سینه بیش از حد بیرون زده باشد؟

بله، معمولا به دلیل تورم نوک سینه بیشتر از حد معمول بیرون می‌زند که بعد از چند هفته مشکل برطرف خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست