بررسی جامع و کامل برداشتن پوست اضافه شکم

جراحی زیبایی اندام

فاکتورهای متعددی سبب می‌شود تا فردی را زیبا خطاب کنیم. در گذشته‌های نه چندان دور، صرف داشتن زیبایی چهره و رسیدگی‌های مراقبتی و بهداشتی پوست و مو، سبب می‌شد تا فردی زیبا به نظر برسد. در حال حاضر و با ارتقا سطح دانش جامعه و افزایش اهمیت سلامت فردی در باور عموم، بسیاری از افراد به دنبال این هستند تا بدنی زیبا و متناسب داشته باشند. برای داشتن بدنی زیبا، تناسب بین تمام اعضا شامل بازوها، سینه‌ها، پاها و شکم نیاز است.

گاها ناهنجاری‌های موجود در قسمت‌های مختلف بدن با ورزش درمان نمی‌شوند. از این رو، زیباجویان به سراغ جراحان و متخصصان زیبایی می‌روند تا راه حل مخصوص به خود را بیابند. عمده مشکل زیباجویانی که حجم زیادی از بافت و چربی بدن خود را از دست داده‌اند، عبارت است از شل شدن پوست در نواحی مختلف بدن. این موضوع سبب می‌شود ظاهر زیباجو ناپسند به نظر رسیده و کاهش اعتماد به نفس او را به همراه داشته باشد. در شرایط این چنینی، پزشکان زیبایی، جراحی برداشتن پوست اضافه شکم را پیشنهاد می‌کنند.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

چه عواملی سبب شل شدن پوست شکم می‌شود؟

پیش از آنکه به عمل برداشتن پوست اضافه شکم بپردازیم، بهتر است به عوامل ایجاد آن، اشاره‌ای کوتاه داشته باشیم. این عوامل هر یک به صورت جداگانه و یا به همراه هم، ممکن است سبب شل شدن پوست شکم زیباجو شود. به صورت کلی، می‌توان گفت در اغلب شرایط، این حذف چربی است که سبب شل شدن پوست می‌شود.

علاوه بر این، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های پوستی همچون تخریب و یا کاهش میزان کلاژن مورد نیاز پوست و الاستین در لایه درم نیز، یکی دیگر از دلایل شل شدن پوست است.

خوب است بدانید برخلاف باور عموم، شل شدن پوست در هر سنی ممکن است رخ بدهد. اما با افزایش سن، احتمالا افتادگی پوست بیشتر می‌شود.

شل شدن پوست شکم در سنین مختلف

کشیدن پوست بدن بعد از لاغری یکی از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها به فکر آن هستند. پس آگاهی بیشتر درباره آن مطالعه این مقاله را پیشنهاد میدهیم.

کاهش سریع وزن و شل شدن پوست شکم

بسیاری از زیباجویانی که در باشگاه‌های بدنسازی و یا به وسیله رژیم‌های سخت، کاهش وزن ناگهانی را تجربه می‌کنند، از شل شدن پوست بدن خود خصوصا در ناحیه شکم رنج می‌برند؛ چرا که سرعت چربی‌سوزی به قدری بالاست که پوست، فرصت لازم را ندارد تا خود را جمع کرده و شکل جدیدی بیابد. به همین سبب، یکی از اصلی‌ترین کاندیداهای عمل برداشتن پوست اضافه شکم، این دسته از زیباجویان هستند.

توجه داشته باشید، هر چه سن زیباجو و میزان چربی از دست داده کمتر باشد، احتمالا شل شدن پوست شکم نیز کمتر خواهد بود.

بارداری و شل شدگی پوست

یکی از اصلی‌ترین دلایل افتادگی پوست شکم در میان بانوان، بارداری است. در طول مدت ۹ ماه بارداری، پوست شکم به مرور کشیده شده و علاوه بر تحمل وزن و حجم نوزاد، باید افزایش وزن مادر را نیز تحمل کند. مجموع این عوامل سبب می‌شود تا مادر پس از بارداری از شل شدن پوستش رنج ببرد. هر چه تعداد زایمان‌های مادر بیشتر باشد، احتمال شل شدن پوست شکم نیز بیشتر خواهد بود.

علاوه بر این، بارداری‌های چندقلویی نیز به دلیل کشیده شدن بیشتر پوست، افتادگی بیشتری به همراه خواهد داشت. در صورتیکه مادر پس از زایمان از درمان‌‌ها و مراقبت‌های لازم جهت جمع شدن پوست شکم استفاده نکند، به مرور زمان، احتمال آنکه به جراحی برداشتن پوست اضافه شکم، نیاز پیدا کند، بیشتر خواهد شد.

تاثیر افزایش سن بر افتادگی پوست

همانطور که گفته شد، دو پروتئین مهم که در درم تولید می‌شود، بنام‌های الاستین و کلاژن با بالا رفتن سن، کمتر تولید می‌شوند. الاستین، به پوست خاصیت کشسانی و ارتجاعی می‌بخشد. این پروتئین به بدن کمک می‌کند تا در صورت کاهش وزن جزئی و یا پس از بارداری‌های سبک، پوست را به حالت اول خود برگرداند. کلاژن نیز مسئول نگهداری از ساختار و استحکام پوست است. این دو پروتئین، در کنار یکدیگر می‌توانند سلامت و زیبایی پوست را تضمین کنند.

خوب است بدانید علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری نیز بر کاهش میزان این دو پروتئین در بدن تاثیر دارند؛ عواملی همچون:

  • قرار گرفتن در برابر اشعه فرابنفش خورشید بدون استفاده از پمادهای ضد آفتاب، علی‌الخصوص در زمان آفتاب گرفتن.
  • دود سیگار و استعمال آن
  • مصرف مشروبات الکلی
  • سبک زندگی ناسالم و تغذیه نامناسب
افتادگی پوست شکم بعد از بارداری

بیماری‌ و نقش آن در افتادگی پوست شکم

برخی از بیماری‌ها و نیز دوران نقاهتشان، می‌توانند تاثیر مخربی بر کیفیت پوست بگذارند. البته نمی‌توان گفت صرف داشتن یک دوره بیماری، پوست بدن شل خواهد شد. با این حال، برخی از بیماری‌های نادر شناخته شده همچون زیرگروه‌ لنفوم سلول T ممکن است سبب شل شدن پوست شود. این بیماری که از آن با “پوست شل گرانولوماتوز” نیز یاد می‌کنند، سبب می‌شود تا پوست به آرامی در نواحی آرنج و زانو شروع به شل شدن کند. معمولا شل‌شدگی پوست بر اثر این بیماری پاسخ مناسبی به روش‌های درمانی نمی‌دهد.

بیماری دیگری که ممکن است سبب شل شدن پوست شود، سندرم اهلرز – دانلوس (EDS) نام دارد. این سندرم عمدتا به صورت وراثتی و در خانواده‌ها وجود دارد. این سندرم یک اختلال ارثی نادر در بافت هم‌بند است که سبب می‌شود فرد مبتلا در تولید کلاژن ناتوان باشد. این بیماران عمدتا پوستی شل و خمیری شکل دارند. البته این شل شدگی عمدتا در ناحیه صورت است.

لازم به ذکر است هیچ یک از این دو بیماری تاثیر مستقیم و اثبات‌شده‌ای بر شل شدن پوست در ناحیه شکم ندارند.

شل شدن پوست شکم بعد از جراحی لیپوساکشن

جراحی لیپوساکشن یکی از بهترین راه‌های خارج کردن حجم چربی انباشته شده در بدن زیباجویان است. بسیاری از مراجعان مطب های زیبایی که از چاقی مفرط و یا چاقی موضعی در برخی از نواحی بدن رنج می‌برند. کاندیداهای مناسبی برای جراحی لیپوساکشن هستند. در طی این جراحی، پزشک متخصص با استفاده از لوله‌های مخصوص و از طریق برش‌های بسیار کوچک روی پوست، چربی‌های اضافه را ساکشن می‌کند. در صورتیکه حجم چربی خارج شده زیاد باشد، ممکن است پوست دچار شل شدگی و افتادگی شود. معمولا پس از این جراحی، پزشکان به زیباجویان توصیه می‌کنند تا از گن مخصوص استفاده کنند. در صورتیکه افتادگی پوست زیاد باشد، زیباجو باید در جراحی جداگانه تحت عمل برداشتن پوست اضافه شکم قرار بگیرد.

درمان‌های افتادگی پوست شکم

به غیر از جراحی برداشتن پوست اضافه شکم، راه‌های دیگری برای درمان این معضل وجود دارد. به طور کلی، افتادگی پوست شکم را می‌توان به سه دسته خفیف، متوسط و شدید دسته‌بندی کرد.

درمان افتادگی خفیف پوست شکم

در صورتیکه افتادگی پوست خفیف باشد، معمولا پزشکان مکمل‌های غذایی را تجویز می‌کنند. این مکمل‌ها عموما حاوی ترکیباتی همچون کلاژن و اسید هیالورونیک هستند. علاوه بر این، مصرف منظم آب، پروتئین، ویتامین c و ژلاتین می‌تواند به شما در درمان افتادگی خفیف پوست کمک کند.

درمان افتادگی متوسط پوست شکم

گاهی افتادگی پوست در حدی نیست که به جراحی برداشتن پوست اضافه شکم نیاز باشد. در شرایط این چنینی، پزشکان پس از معاینه زیباجو، روش‌های دیگری همچون لیزر درمانی و اولتراسوند فوق متمرکز (MFU) را پیشنهاد می‌کنند. مادران جوان که یک یا دو بار سابقه زایمان دارند و کسانی که وزن کمی از دست داده‌اند، می‌توانند به جای عمل برداشتن پوست اضافه شکم، از این روش‌ها استفاده کنند.

درمان افتادگی شدید پوست شکم

از رایج‌ترین درمان‌ها برای برداشتن پوست اضافه شکم، جراحی ابدومینوپلاستی و جراحی پانیکولکتومی است. این دو جراحی با وجود تشابهات، هدف‌های جداگانه‌ای دارند.

ابدومینوپلاستی و پانیکولکتومی برای برداشتن پوست اضافه شکم

جراحی ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی یا تامی تاک، جراحی باز شکم است. در طول این جراحی شکم فرد با خارج شدن چربی‌ها و حذف پوست اضافه، کوچک‌تر‌ می‌شود. در طول این جراحی، با استفاده از برش‌هایی در ناحیه بیکینی، زیر شکم، داخل ناف و قسمت داخلی ران، اقدام به برداشتن پوست شل شده و چربی اضافه می‌کند. همچنین، جراح متخصص زیبایی عضلات شکم را که بر اثر چاقی زیاد حالت خود را از دست داده‌اند، در خط میانی شکم به هم می‌دوزد (پلیسه می‌کند) که به این کار پلیکاسیون گفته می‌شود.

مزایای جراحی ابدومینوپلاستی

این جراحی، شکمی صاف و محکم را برای زیباجو به ارمغان می‌آورد. علاوه بر کاهش سایز کمر، می‌تواند ترک‌های پوستی را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. برخی از زیباجویان، همزمان با جراحی لیپوساکشن و یا لیپوماتیک، از این جراحی برای هر چه بهتر شدن نتیجه کار استفاده می‌کنند. پس از این جراحی، زیباجو ظاهری بهتر و شکمی محکم و خوش‌فرم خواهد داشت. با رعایت دستورالعمل‌های پزشک و نیز کنترل وزن، نتایج این جراحی می‌توانند ماندگار باشند. باید توجه داشت که کاهش سایز در این جراحی ارتباطی با کاهش وزن ندارد. جراحی تامی تاک صرفا برای آن دسته از زیباجویان که شاخص توده بدنی BMI سالمی‌ دارند، کاربرد دارد.

جراحی پانیکولکتومی چیست؟

جراحی پانیکولکتومی را باید نوعی از جراحی ابدومینوپلاستی دانست. از این جراحی برای از بین بردن پوست شل شده و ذخایر چربی در ناحیه شکم استفاده می‌شود. خوب است بدانید پانیکولوس به لایه‌ای متشکل از پوست و چربی اضافه در شکم گفته می‌شود که حالتی افتاده و کشیده دارد. معمولا این حالت به دلیل بارداری و کاهش وزن ناگهانی به وجود می‌آید. روش انجام جراحی پانیکولکتومی همانند جراحی ابدومینوپلاستی است با این تفاوت که تمرکز جراح بر برداشتن پوست اضافه و بافت‌های شل شده شکم است.

پزشکان زیبایی، پانیکولوس را به ۵ درجه تقسیم‌بندی کرده‌اند:

  • درجه یک: پوست و بافت شل شده به اندازه خط مو جلو شکم پایین آمده است.
  • درجه دو: پانیکولوس دستگاه تناسلی تا ابتدای ران را می‌پوشاند.
  • درجه سه: تا قسمت بالای ران توسط پانیکولوس پوشانده می‌شود.
  • درجه چهار: بافت و پوست اضافه تا قسمت میانی ران‌ها آمده و حرکت را برای فرد سخت می‌کند.
  • درجه پنج: در این حالت پانیکولوس زانوهای زیباجو و حتی پایین‌تر را پوشانده است.

مزایای جراحی پانیکولکتومی

این جراحی، زیباجویان را از شر پوست و بافت اضافه شکم رها می‌کند. همچنین، در شرایطی که بیمار از پانیکولوس درجه بالا رنج می‌برد، با انجام این جراحی، کمردرد او نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در تحرک بیشتر و رفع مشکلات بهداشتی نیز مفید خواهد بود. علاوه بر این، می‌تواند بر بهبود فعالیت‌های جنسی زیباجو نیز تاثیر بگذارد.

تفاوت ابدومینوپلاستی و پانیکولکتومی در چیست؟

هر دو روش جراحی گفته‌شده، برای برداشتن پوست اضافه شکم کاربرد دارند. با این حال، می‌توان گفت این دو جراحی با وجود تمامی شباهت‌ها، اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. به صورت کلی، می‌توان گفت ابدومینوپلاستی به دنبال کوچک‌ کردن و سفت‌کردن عضلات شکم است. به همین دلیل، جنبه‌های زیبایی در جراحی ابدومینوپلاستی بیشتر رعایت می‌شود. از سوی دیگر، در جراحی پانیکولکتومی، هدف اصلی برداشتن بافت و پوست اضافه زیر ناف است.

این جراحی به دنبال رفع این ناهنجاری و برطرف کردن مشکلات زندگی روزمره فرد زیباجو است. شاید بتوان گفت پانیکولکتومی بیشتر جنبه درمانی داشته و ابدومینوپلاستی جنبه زیبایی دارد. هر چند، هر دو روش جراحی ابدومینوپلاستی و پانیکولکتومی به دنبال بهبود زندگی زیباجو هستند. دقت داشته باشید همانطور که گفتیم، جراحی ابدومینوپلاستی صرفا برای آن دسته از زیباجویان که BMI متناسبی دارند، توصیه می‌شود. اما در جراحی پانیکولکتومی، دست جراح کمی بازتر است و افراد چاق‌تر که پانیکولوس درجه بالایی نیز دارند، می‌توانند کاندیدای این جراحی باشند.

ذکر این نکته لازم است که انتخاب شیوه جراحی، به عهده پزشک متخصص زیبایی است. جراح با استفاده از علم و تجربه خود، پس از معاینه زیباجو بهترین شیوه درمانی را به او پیشنهاد خواهد کرد.

رفع ناهنجاری و برداشتن اضافه پوست شکم

توصیه‌های پیش از جراحی ابدومینوپلاستی و پانیکولکتومی

  • پزشکان توصیه می‌کنند که از مصرف نوشیدنی‌های الکی و استعمال دخانیات ۳ هفته پیش از عمل خودداری کنید.
  • مصرف هر گونه داروی شیمیایی و یا گیاهی ضد انعقاد خون ۲ هفته پیش از جراحی ممنوع است.
  • بهتر است شب قبل از جراحی، شام سبک میل کرده و حداقل ۸ ساعت بخوابید.
  • توجه داشته باشید در روز جراحی شما باید ناشتا باشید و از نوشیدن و خوردن حداقل ۸ ساعت پیش از جراحی خودداری کنید.
  • در صورتیکه از قرص آهن و یا ویتامین E استفاده می‌کنید، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

مراقبت‌های پس از جراحی ابدومینوپلاستی و پانیکولکتومی

  • آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده توسط پزشک را به طور منظم مصرف کنید.
  • پس از جراحی، شکم شما متورم و دردناک خواهد بود، سعی کنید با استراحت و مصرف مسکن‌ها، درد را کنترل کنید.
  • برای بهبود هر چه سریع‌تر به استراحت نیاز دارید، سعی کنید در هفته ابتدایی پس از جراحی، عمده زمان خود را به استراحت اختصاص دهید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین و کودکان خردسال و یا هر عملی که سبب انقباض در عضلات شما می‌شود، خودداری کنید.
  • محل زخم را تمیز نگه داشته و روزانه بانداژ را عوض کنید.
  • پس از جراحی تا ۳ ماه مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سیگار ممنوع است.
  • بهتر است از رژیم غذایی کم‌نمک و وعده‌های سبک و کم حجم استفاده کنید.
  • نوشیدن آب به کاهش تورم و دفع سموم کمک شایانی می‌کند.
  • در حالت خواب، خصوصا در هفته اول، بهتر است زانوهایتان حالت خمیده داشته باشد تا به شکم شما فشاری وارد نشود.
  • حدود ۴ هفته نیاز است تا به فعالیت‌های عادی خود برگردید، در این دوران سعی کنید مدام با پزشک معالج خود در ارتباط باشید.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست