جراحی لیفت پیشانی

جراحی صورت, لیفت صورت

با لیفت پیشانی و ابرو خطوط چروک که به صورت عرضی و یا عمودی بین دو چشم و پیشانی قرار دارد از بین خواهد رفت. هم چنین فاصله بین پلک و ابرو به صورت طبیعی برمی گردد و ابروها در جای طبیعی خود قرار می گیرند که در سنین پایین تر قرار داشتند. این جراحی را می توان با لیفت صورت همزمان انجام داد.

پوست پیشانی نیز مانند دیگر اعضای بدن با افزایش سن شل شده و دچار افتادگی می‌شود. به دنبال این روند چین‌هایی که در این ناحیه پدیدار شده که در پیشانی به صورت خطوط عرضی و در بین دو ابرو (خط اخم) به شکل عمودی دیده می‌شوند. این وضعیت علاوه بر مسن‌ نشان دادن فرد به او حالت خسته و اخمو می‌دهد. با انجام این جراحی تمامی خطوط از بین رفته و پیشانی صاف شده و صورت جوان‌ و شاداب‌ میشود.

تمام اشخاصی‌ که چین و چروک متوسط تا شدیدی داشته و مایلند چهره ای جوان‌تر و باز داشته باشند، می‌توانند این جراحی را انجام دهند. البته به طور معمول افراد ۴۰ تا ۶۰ سال متقاضی این جراحی می‌شوند ولی‌ برای تمام افرادی که خواستار چهره جوانتری هستند، مناسب است. این جراحی به دو روش کلاسیک و اندوسکوپیک انجام میپذیرد.

در روش کلاسیک برشی بالای پیشانی در پشت خطّ رویش مو داده میشود که تا بالای هر دو گوش امتداد دارد. سپس پوست بلند شده و بالا کشیده میشود. و در پایان پوست اضافی برداشته میشود. این روش جهت برطرف کردن افتادگیها و چین و چروک‌های شدید بهتر است ولی‌ در کسانی‌ که خطّ موی بالاتر یا طاسی‌ دارند (مثلا در آقایان) راه مناسبی نیست. ماندگاری این روش از روش‌های دیگر بیشتر است.

در روش اندوسکوپیک چند برش کوچک در بالای پیشانی داده میشود و کشیدن پوست توسط اندوسکوپ انجام می‌شود. این را درمان برای افتادگی‌های ملایم تر تا متوسط توصیه میشود و ماندگاری آن نسبت به روش کلاسیک کمتر است. اما مزیت این راه برش کمتر و در نتیجه دوران نقاهت کوتاه‌تر است.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

نخ لیفتینگ

مدت زمان زیادیست که برای از بین بردن چین و چروک های صورت و همچنین رفع  افتادگی وشلی پوست، روش های مختلفی ارائه می شود.یکی ازاین روش هااستفاده از نخ های بالابرنده است .نخستین باریک نخ تحت عنوان هپی لیفت (HAPPY LIFT) ساخت ایتالیا وارد بازار ایران شد. فناوری جالبی داشت اما متاسفانه علیرغم تعهدات سازنده آن، ماندگاری زیادی نداشت. هم اکنون نخ های متعددی با تکنولوژی های متنوع دردنیا یافت می شود. به عنوان مثال نخ سیلوئت ساخت آمریکا یکی از آنها می باشد که متاسفانه پس از تحریم ها به طور کامل و درست وارد کشور نشد .ولی به جای آن یک نخ که سازنده آن کشورکره جنوبی می باشد در بازار موجود است و اتفاقا جایگزین مناسبی برای نخ های آمریکایی شد. دقت داشته باشید که بعضی از این نخ ها کاملا قانونی واردشده و از وزارت بهداشت مجوز گرفته است در نتیجه هیچ جای نگرانی درخصوص آنها وجود ندارد.تا به الان بهترین نخ جهت انجام لیفت صورت، نوع کره ای آن بوده که هم باعث لیفت فوری می شود و هم سبب سفت شدن و جوانسازی پوست می گردد.

نکته ی حائز اهمیت در خصوص این نخ ها این است که درحقیقت به عنوان جایگزین خیلی از جراحی های لیفتینگ مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر جراحی های پوست با عوارضی همچون جای زخم،گوشت اضافه،همراه بوده وبه اضافه تمام این مشکلات عوارض وخطرات بیهوشی وبستری دربیمارستان و مبالغ گزاف جراحی را هم به دنبال دارد.

شل شدگی بیش از حد پوست و لیفت پیشانی

جنس نخ های لیفت صورت چیست؟

نخ لیفتینگ کره ای :

نخ های لیفتینگ PDO  – PSA  –  HURRICANE :

این نخ ها در کشورکره جنوبی تولید می شوند وبه تازگی به ایران وارد می شود. استانداردهای این نخ ها تایید شده در استاندارد اتحادیه اروپا برای تجهیزات پزشکی (CE 1293 ) واستاندارد سازمان دارویی کره جنوبی (KFDA) میباشد.

علیرغم نخ های سیلوئت که از دو مزیت همزمان: ۱- کشش پوست با نیروی نخ  ۲- ایجاد تار های کلاژن والاستین ونیز تارهای سخت (فیبروز) می باشند، این نخ ها تنها از مزیت دوم برخوردار بوده اما درعوض احتیاجی به جراحی کوچک سرپایی هم ندارد و خیلی ساده تر ودر مدت زمان کمتر درپوست کارگذاشته می شود و از کمترین عوارض ونیاز به مراقبت برحوردار است.

جنس نخ ها ی PDO و HURRICANE از ماده ی POLY DIOXANONE بوده که قابل جذب می باشد. جنس نخ لیفتینگ PSA از POLYGLYCOLIDE میباشد. زمان جذب بین ۶ تا ۸ ماه بوده ودر طول این مدت نخ موجود درپوست باعث ایجاد تارهای کلاژن والاستین وهمچنین تارهای سخت (فیبروز) خواهد شد. تارهای کلاژن والاستین جدید باعث ایجاد قابلیت ارتجاعی و جمع شوندگی بهتر و تارهای سفت (فیبروز) باعث ایجاد ثبات وجلوگیری از کش آمدن وشل شدن پوست خواهند شد.

چروکهای صورت به دودسته قرار می گیرند:

۱- چروکهای فعال(Dynamic Wrinkles): که به علت برخورداری از عضله در زیر آنها تشکیل می شود و این خطوط حاصل حالات خنده،اخم و تغییر فرم عضلات صورت می باشند.

۲- چروکهای غیر فعال (Static Wrinkles): که به علت فرآیند پیری و تغییرات محتویات درم پوست به وجود می آیند.

با انجام تزریق بوتاکس میتوان چروکهای فعال را به طور چشمگیری کاهش داد که این کار باعث به وجود آمدن یک چهره آرام و جوان برای فرد می شود. تقریبا ۲۰سال پیش پزشکان با انجام تزریق بوتاکس جهت کنترل پلک زدن غیر ارادی و تیک های صورت استفاده کردند.در هنگام استفاده از تزریق بوتاکس آن ها دریافتند که محلی را که در آن تزریق بوتاکس صورت می گیرد (بسته به محل تزریق) چروکهای فعالی که در پیشانی و نواحی چشم است نیز از بین می روند.

علت این امر فلج شدن عضلات زیر این چینها می باشد.به همین خاطر میزان اندکی از بوتاکس درون عضلات زیر پوست تزریق شد و دیدند که طی ۷۲-۲۴ ساعت چروکهای پیشانی و اطراف چشم به طور قابل توجهی کاهش یافت و حتی برخی از بیماران که سردرد داشتند بهتر شدند.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس خالت رقیق و خالص شده توکسین بوتولینوم می باشد که در شل کردن عضلات نقش بسزایی دارد.این دارو با عناوین تجاری گوناگونی در بازار یافت می شود که معتبرترین آنها BOTOX و Dysprot هستند.در این مطلب منظور از کلمه بوتاکس، سم بوتولینوم می باشد.

تزریق بوتاکس روش سریع و موثری برای رفع چروک

به میزان اندکی از بوتاکس از طریق سوزن های ظریف به درون عضلات زیر چروک تزریق می شود، این کار سبب غیر فعال شدن عضله تولید کننده چین میشود و در نهایت چروک فعال از بین می رود.

تزریق بوتاکس یکی از متدهایی است که برای از بین بردن چروک های پیشانی، خط اخم، چروک های دورچشم و ایجاد چهره ای شادابتر در افراد به کار می‌رود.چروک هایی از قبیل چین و چروک‌های پیشانی که دلیل آن ها ناشی از اخم کردن می باشد و  در میان ابروها  ایجاد می‌شوند و چروک‌های دور چشم و دهان که در هنگام خندیدن پدید می آیند.این نوع چروک‌ها اغلب ناشی از انقباض عضلات زیر پوستی می باشند. تزریق بوتاکس با کم کردن انقباض این عضلات، سبب کاهش و یا از بین رفتن این چروک‌ها می‌شود.

خطوط اخم ۲ دسته هستند:

نوع ثابت: که در شرایط معمول  و آرامش هم مشاهده می شوند. این خطوط توسط تزریق بوتاکس حذف نمی شوند و نیاز به تزریق ژل دارد.نوع حرکتی: این نوع خطوط در شرایط معمول و حالت آرام فرد وجود ندارد، و با تزریق بوتاکس و جلوگیری از اخم کردن فرد کاملا از بین می‌رود.گزارش جامعه جراحان زیبایی امریکا در پایان سال ۲۰۱۵ حاکی از آن است که بوتاکس بیشترین طرفدار را در بین  عمل زیبایی غیرجراحی دارد، این آمار بدین معنی است که سطح امنیتی بوتاکس بسیار بالاست و کمترین عوارض را دارد.در مجموع کاربردهای تزریق بوتاکس را میتوان در ۲دسته زیبایی و درمانی قرار داد که به کاربرد های زیبایی آن در ذیل اشاره کرده ایم:

رفع چین و چروک های حرکتی

متوقف کردن گسترش چروک های ثابت مانند چروک های پیشانی، خط اخم، چروک های دورچشم، چین های اطراف لب و چین های چانه و گردن. در ضمن بوتاکس در بعضی موارد به جهت کاهش میزان تعریق در کف دست‌ها یا زیر ‌بغل نیز به کار می رود.

چنانچه مصرف بوتاکس متوقف شود، عضلات صورت نسبت به قبل افتاده تر نمی شوند؟

خیر این فرض کاملا اشتباه است. این باور اشتباه از آن جایی نشات می گیرد که فرد مدتی به خاطر تزریق بوتاکس نمی تواند آن قسمت را حرکت دهد و احساس سنگینی و کشیدگی میکند و با اتمام تاثیر دارو، این احساس را از بین می رود و میتواند مجددا قسمت مورد نظر را حرکت و چین دهد. تصاویری که پیش از تزریق گرفته می شود تنها برای اثبات همین موضوع می باشد.

انواع لیفت صورت و پیشانی

دو نوع روش جراحی برای لیفت پیشانی وجود دارد، از جمله لیفت پیشانی کلاسیک و لیفت آندوسکوپی پیشانی.

در لیفت کلاسیک پیشانی، جراح، برشی را شبیه به الگوی هدفون مانند ایجاد می‌کند. این برش را برش تاجی نامیده و تقریبا از سطح گوش شروع می‌شود و از بالای پیشانی تا گوش دیگر ادامه می‌یابد. سپس، جراح، پوست پیشانی را به دقت بالا می‌کشد و هر گونه بافت و چربی اضافی را از بین می‌برد و در صورت لزوم، عضلات را دوباره مرتب می‌کند. در طول این روش، ابروها همچنین ممکن است در سطح بالاتری قرار بگیرند و هر گونه پوست اضافی کوتاه شود.

با لیفت آندوسکوپی پیشانی، جراح، سه تا پنج برش کوتاه روی پوست سر ایجاد می‌کند که طول هر کدام کم‌تر از یک اینچ است. سپس، یک آندوسکوپ از طریق یکی از برش‌ها وارد شده و به جراح اجازه می‌دهد تا عضلات و بافت‌های زیر را ببیند. در یک برش متفاوت، جراح ابزار دیگری را وارد می‌کند که پوست پیشانی را بالا می‌برد. سپس، بافت و چربی اضافی، برداشته شده و در صورت لزوم، ماهیچه‌ها دوباره مرتب می‌شوند.

مانند لیفت کلاسیک پیشانی، ابروها نیز ممکن است در سطح بالاتری قرار گیرند. در این روش، دوره نقاهت و جای زخم در مقایسه با لیفت پیشانی کلاسیک کم‌تر است.

مزایای جراحی لیفت پیشانی

ظاهر پیشانی و چشم‌ها می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد سن افراد فاش کنند. با افزایش سن مردان و زنان، پوست و عضلات پشتیبان پیشانی و ابرو به طور فزاینده‌ای شل شده و باعث ایجاد چین‌های عمیق، چین و چروک و افتادگی بالای چشم می‌شوند. این تغییرات فیزیکی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر حالت و ظاهر صورت داشته باشد؛ تا آنجایی که بسیاری از بیماران از ظاهری خسته، غمگین یا عصبانی شکایت دارند. برای افرادی که این نگرانی‌ها را دارند، یک روش پویا مانند جراحی لیفت ابرو می‌تواند بهبود قابل توجهی در ظاهر کلی صورت آن‌ها ایجاد کند. هنگامی که جراحی لیفت پیشانی با نهایت توجه به جزئیات زیبایی انجام می‌شود، نتایج می‌تواند فوق‌العاده طبیعی به نظر برسد. برخی از بیمارانی که تحت عمل جراحی لیفت پیشانی قرار می‌گیرند، گزارش می‌دهند که دوستان و همکاران به آن‌ها گفته‌اند که سرحال‌تر، آرام‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسند.

اغلب، لیفت پیشانی را می‌توان با سایر روش‌های جراحی پلاستیک تکمیلی یا درمان‌های کم تهاجمی ترکیب کرد تا نتیجه کلی را بهبود بخشد.

مهم‌ترین مزایای جراحی لیفت پیشانی عبارتند از:

  • قوس طبیعی ابروهای شما را بازیابی می‌کند.
  • پوست اضافی را از بین می‌برد.
  • افتادگی پلک بالایی را کاهش می‌دهد.
  • خطوط پیشانی را کاهش می‌دهد.
  • به باز کردن چشم‌ها کمک می‌کند.
  • به از بین بردن ظاهر خسته یا عصبانی کمک می‌کند.
  • اثرات طولانی مدت دارد.

معایب لیفت پیشانی

هر جراحی زیبایی، خطراتی به همراه دارد. عوارض احتمالی که ممکن است با لیفت پیشانی رخ دهد، عبارتند از:

  • تشکیل اسکار؛ در موارد نادر، ممکن است اسکار قابل مشاهده‌تری داشته باشید. برای برداشتن بافت اسکار گسترده می‌توان جراحی انجام داد که  سبب می‌شود یک اسکار جدید و نازک‌تر ظاهر شود.
  • مشکلات حرکتی ابرو؛ اعصابی که حرکت ابرو را کنترل می‌کنند، به ندرت ممکن است آسیب ببینند. لذا امکان دارد که نتوانید ابروهای خود را بالا ببرید یا پیشانی خود را چروک کنید. ممکن است برای رفع این مشکل به جراحی نیاز باشد.
  • ریزش مو؛ ممکن است ریزش مو روی جای زخم یا اطراف جای زخم مشاهده شود.
  • مشکلات در طول عمل؛ در طول لیفت آندوسکوپی پیشانی، احتمال بروز مشکلاتی وجود دارد که می‌تواند باعث شود تا جراح، به لیفت پیشانی کلاسیک روی آورد. این می‌تواند باعث ایجاد اسکار بزرگ‌تر و زمان بهبودی طولانی‌تر شود.

نتایج جراحی لیفت پیشانی

اکثر مردم از نتایج لیفت پیشانی راضی هستند؛ چرا که آن‌ها بسیار جوان‌تر و آرام‌تر از قبل به نظر می‌رسند. این روش، ظاهر سن خورده را برای سال‌ها پنهان می‌کند. حتی اگر در سال‌های بعد، عمل جراحی را تکرار نکنید، احتمالا بهتر از زمانی که هرگز پیشانی را لیفت نکرده‌اید، به نظر خواهید رسید.

میزان ماندگاری لیفت پیشانی

اگرچه لیفت ابرو یا پیشانی نتایج طولانی مدتی را ارائه می‌دهند، اما در درجه اول برای اصلاح تغییراتی طراحی شده‌اند که قبلا در صورت و پیشانی بیمار رخ داده است. بنابراین، به ندرت به عنوان یک درمان دائمی در نظر گرفته می‌شود، زیرا نمی‌تواند تغییرات مداوم ناشی از پیری پوست را متوقف کند.

مراقبت‌های پس از لیفت پیشانی

برای جلوگیری از خونریزی و تورم، ناحیه مورد نظر با یک پد استریل و یک باند الاستیک پیچیده می‌شود. در محل جراحی، احساس بی‌حسی و ناراحتی موقتی خواهید داشت که می‌توانید با دارو، آن را کنترل کنید. برای جلوگیری از تورم، سر خود را به مدت ۲ تا ۳ روز پس از جراحی بالا نگه دارید.

کبودی و تورم در اطراف چشم‌ها و گونه‌ها ایجاد می‌شود، اما باید طی چند روز یا یک هفته از بین برود. با رشد مجدد اعصاب، بی‌حسی پیشانی و پوست سر با خارش یا سوزن سوزن شدن جایگزین می‌شود. ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد تا این احساسات به طور کامل ناپدید شوند.

بانداژها یک یا دو روز پس از جراحی برداشته می‌شوند. طی ۱۰ تا ۱۴ روز، بخیه‌ها یا گیره‌ها در دو مرحله برداشته می‌شوند. شما باید فعالیت بدنی شدید (دویدن، خم شدن، کارهای سنگین خانه، رابطه جنسی یا هر فعالیتی که فشار خون شما را افزایش می‌دهد) را برای چند هفته محدود کنید. از ورزش‌ شدید نیز به مدت ۶ تا ۸ هفته خودداری کنید.

مراقبت‌های پس از لیفت پیشانی

هزینه جراحی لیفت پیشانی

مشاوره با ارائه‌دهندگان، همیشه دقیق‌ترین ارزیابی را از هزینه احتمالی لیفت پیشانی ارائه می‌دهد. اطلاعات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا سوالاتی که باید بپرسید و عواملی که باید هنگام مراجعه به یک مشاوره در نظر بگیرید را بهتر درک کنید تا بتوانید در طول تجربه جراحی خود، احساس قدرت و آگاهی داشته باشید.

عوامل موثر بر هزینه جراحی لیفت پیشانی عبارتند از:

  • ارائه دهنده
  • متخصص بیهوشی
  • محل جراحی
  • شرایط بهبود

جمع بندی

اگر به این فکر می‌کنید که لیفت پیشانی چگونه می‌تواند ظاهر شما را بهبود بخشد، باید بدانید که انواع آن کدامند، این روش‌ها چگونه انجام می‌شوند و چه انتظاراتی می‌توانید داشته باشید. این مقاله می‌تواند بسیاری از نگرانی های شما را برطرف کند و اطلاعات مورد نیاز برای شروع جراحی پیشانی را در اختیار شما قرار دهد.

سوالات متداول جراحی لیفت پیشانی

آیا لیفت پیشانی دردناک است؟
تفاوت بین لیفت ابرو و لیفت پیشانی چیست؟
آیا لیفت پیشانی دردناک است؟

بیشتر لیفت‌های پیشانی تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و با یک آرامبخش ترکیب می‌گردد تا شما را خواب‌آلود کند. لذا ممکن است فقط ناراحتی خفیفی احساس کنید.

تفاوت بین لیفت ابرو و لیفت پیشانی چیست؟

تفاوت در اهداف روش، نهفته است. لیفت ابرو برای بالا بردن موقعیت ابرو عمل می‌کند و گاهی اوقات، افتادگی پلک‌ها را بهبود می‌بخشد. هدف اصلی لیفت پیشانی، صاف کردن پیشانی است، اگرچه موقعیت ابرو ممکن است تغییر چشمگیری نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست