بررسی بارزترین تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن

تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن
جراحی زیبایی اندام

امروزه مشخص شده است که چربی اضافی در بدن باعث بسیاری از مشکلات سلامتی و بیماری‌هایی مانند دیابت و کبد چرب می‌شود؛ ضمن اینکه تغییراتی در شکل ظاهری بدن ایجاد می‌کند. این ناهنجاری که در میان عموم، تحت عنوان چاقی شناخته می‌شود، با نارضایتی افراد از ظاهر خود، بروز اختلالاتی چون اختلالات در غذا خوردن (پرخوری یا کم خوری)، اعتماد به نفس ضعیف و افسردگی همراه است.

روش‌های زیبایی، مهم‌ترین راه حل برای اصلاح بدشکلی بدن به دلیل وجود چربی اضافی و اضافه وزن تلقی می‌شود. از آنجایی که این روش‌ها نتایج خوبی را برای ایجاد اندامی که افراد متصور هستند، ارائه می‌دهند؛ در این مقاله می‌‎خواهیم اطلاعات مناسب و کافی در مورد روش‌های لیپوماتیک و لیپوساکشن ارائه دهیم و اندکی در مورد تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن صحبت کنیم.

برای درک بهتر تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن خالی از لطف نیست که با مفهوم هر یک از این روش‌ها آشنا شویم و مطلب را از این نقطه آغاز کنیم.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن یک روش جراحی زیبایی است که از روش ساکشن (مکش) برای برداشتن چربی از نواحی خاصی از بدن مانند شکم، ران، باسن، بازوها و گردن استفاده می‌کند. در این روش پزشک یک نوع لوله کوچک و باریک را از طریق بریدگی‌‎های بسیار کوچکی که برروی پوست ایجاد شده است، به زیر پوست هدایت می‌کند و آن را حرکت می‌دهد تا به مناطقی با چربی بیشتری برسد.

از دیگر نام‌های لیپوساکشن می‌توان به لیپوپلاستی و کانتورینگ بدن نیز اشاره کرد. لیپوساکشن یا پیکرتراشی دارای انواع مختلفی مانند کلاسیک، لیزر، اولتراسونیک یا ویزر است.

روش کلاسیک لیپوساکشن یک تکنیک عمل زیبایی است که به وسیله برش و چاقو اعمال می‌‎شود. این امر تحت بیهوشی انجام و در حین آن فرآیند حذف چربی صورت می‌گیرد. بیمار پس از عمل ممکن است با عوارض جانبی مختلفی مانند تورم، درد و کبودی مواجه شود.

در روش لیزر لیپوساکشن، برداشت چربی از ناحیه با ابزاری به نام لیزر صورت می‌گیرد. این روش در زمان بسیار کوتاه‌تری نتیجه می‌دهد و از روند بهبودی کوتاه‌تری نسبت روش‌های دیگر برخوردار است. در این روش از گرمای لیزرهای فیبر نوری، آن هم در طول موج‌های مختلف برای استخراج و یا حذف چربی‌ها استفاده می‌شود که این فرآیند باعث سفتی پوست شده و کلاژن‌سازی را در بدن افزایش می‌دهد.

نام روش اولتراسونیک یا ویزر از واژه vaser مخفف عبارت Vibration Amplification of Sound Energy at Resonance گرفته شده است. در این تکنیک که چندان هم جدید نیست، چربی‌های موضعی نقاط مختلف بدن به لطف فرکانس بالای امواج اولتراسوند یا امواج صوتی خارج می‌شوند. این تکنیک در بیشتر نواحی بدن نتیجه می‌دهد اما برای برخی از نواحی به ویژه گردن، چانه، بازوها، ران‌ها و ساعد مؤثرتر است.

در روش لیپوساکشن با استفاده از ابزاری به نام کانولا، پزشک مطمئن می‌شود که چربی از بدن خارج شده است. به این ترتیب، در این فرآیند ضمن از بین رفتن چربی اضافی بدن، سفت شدن پوست بدن را نیز شاهد خواهید بود.

استفاده از کانولا برای لیپوساکشن

برای مطالعه بیشتر مقاله آیا لیپوماتیک و تزریق چربی به صورت همزمان ممکن است؟ را پیشنهاد میکنیم.

ابزار کانولا چیست؟

کانولاها ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین وسایل یا بهتر بگوییم لوله‌هایی هستند که به پزشک اجازه می‌دهند تا مقادیر زیادی چربی را از تمام یا برخی از قسمت‌های بدن به طور مؤثر حذف کند. در واقع، کانولاها میله‌هایی از جنس استیل پزشکی هستند که به جهت کشیدن، ساکشن، انتقال و تزریق مایعات و چربی از بدن استفاده می‌شوند. کانولا‌های نازک و ارتعاشی، وارد ناحیه‌ای که تجمع چربی است، می‌شوند و با ایجاد اختلال در سلول‌های بافت چربی، منجر به تبدیل رسوبات چربی به چربی مایع می‌گردند.

لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک در واقع به معنای لاغری موضعی و تغییر شکل بدن است که از بین بردن چربی‌های اضافی و یا انتقال آن‌ها به برخی از نواحی بدن را شامل می‌شود. هدف از این انتقال چربی، پر کردن و تغییر شکل دادن نواحی خاصی از بدن است که به بیان ساده، شکل دادن کلی بدن را به طریقی مناسب در پی دارد.

لیپوماتیک که روشی کم و بیش شبیه لیپوساکشن است، در حقیقت یک دستگاه مورد تایید FDA و در واقع آخرین تکنیک توسعه‌یافته برگرفته از فناوری صدای مادون صوت و ارتعاش برای شکستن سلول‌های چربی و اصلاح بافت آن‌هاست. در این جراحی، چربی‌های آزادشده به وسیله حرکات ارتعاشی، بدن را بدون درد و خونریزی رها می‌کنند. این روش باعث آسیب کمتر بافتی، یکنواختی چربی زیر پوست، ظاهر ظریف‌تر پوست و اثر ماندگارتر می‌شود.

در روش مذکور، معاینه کلی بر روی بدن صورت می‌گیرد؛ به طوری که در این معاینه تصمیم گرفته می‌شود از چه نواحی چربی برداشته شود. در روش لیپوماتیک، بیمار نیازی به بیهوشی کامل ندارد؛ چرا که این روش با بی‎‌حسی موضعی قابل انجام است؛ اما احتمال دارد که پس از معاینه، یکی از گزینه‌های بیهوشی موضعی یا عمومی در این فرآیند انتخاب گردد.

تکنیک لیپوماتیک با استفاده از میکروکانولا در نواحی که چربی در بدن تجمع پیدا کرده است، اعمال می‌شود. در این جراحی زیبایی، ابتدا برش‌های کوچکی در نزدیکی ناحیه‌ای که قرار است بدن جراحی گردد، ایجاد شده سپس، دهانه کانولاها از برش‌ها عبور داده می‌شوند. این کانولا‌ها معمولاً نازک‌تر از کانولا‌های مورد استفاده در روش لیپوساکشن هستند؛ بنابراین، به جراح اجازه می‌دهند سلول‌های چربی را راحت‌تر از بین ببرد.

سلول‌های چربی که توسط لیپوماتیک ساکشن می‌شوند، مجددا به ‌عنوان پرکننده قابل استفاده هستند و می‌توانند در برخی از قسمت‌های دیگر بدن مانند سینه، لگن، صورت و غیره تزریق شوند.

به لطف این پیشرفت در یک جلسه مقدار زیادی چربی از بدن خارج می‌شود و بدن پس از اتمام جراحی ۳ الی ۷ روز طول می‌کشد تا بهبود یابد.

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که رسوبات چربی در نواحی خاصی از بدنتان جمع شده است، به طوری که نمی‌توانید با رژیم غذایی و ورزش بر این چربی‌ها غلبه کنید، لیپوماتیک و لیپوساکشن هر دو می‌توانند به شما کمک کنند؛ اما اگر درصدد این هستید که به ازای کاهش حجم نواحی خاصی از بدتان باعث افزایش حجم نواحی دیگری شوید، جراحی لیپوماتیک ممکن است برای شما مناسب‌تر باشد.

هزینه یا مهارت پزشک

تخصص و تجربه جراح و تجهیزات مرکز جراحی مهم‌تر از هزینه است؛ پس هنگام انتخاب مطب یا جراح برای روش‌های زیبایی، این نکته را به خاطر داشته باشید. عمل زیبایی خود را با بهترین امکانات و تجهیزات در بهترین مراکز درمانی انجام دهید؛ چرا که در چنین شرایطی درصد نتیجه قابل‌قبول افزایش می‌یابد.

تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن چیست؟

هر دو روش لیپوماتیک و لیپوساکشن این هدف را دنبال می‌کنند که چربی‌های اضافی بدن را از بین ببرند، اما تفاوت لیپوساکشن و لیپوماتیک یکی از موضوعاتی است که همیشه افراد در مورد آن کنجکاو هستند.

اگر بخواهیم به صورت کلی تفاوت لیپوساکشن و لیپوماتیک را بیان کنیم، باید متذکر شویم که لیپوساکشن روشی قدیمی‌تر از لیپوماتیک است، عوارض جانبی آن زیاد است و روند بهبودی طولانی‌تری نسبت به لیپوماتیک دارد. به علاوه، در روش لیپوساکشن چربی کمتری حذف می‌شود؛ از این نظر، لیپوماتیک که یکی از آخرین دستاوردها در حوزه زیبایی است، نسبت به لیپوساکشن روش بسیار سودمندتری به شمار می‌آید.

فرق لیپوساکشن با لیپوماتیک از نظر فنی

لیپوماتیک اغلب با لیپوساکشن اشتباه گرفته می‌شود، اما باید دانست که از نظر فنی این دو با یگدیگر متفاوت هستند. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، لیپوساکشن به معنای جذب و حذف چربی و لیپوماتیک به معنای اصلاح بافت چربی و فرم دادن به بدن است.

به بیانی دیگر، روش لیپوساکشن به جهت برداشتن نواحی بزرگ‌تر و کلی‌تر چربی و روش لیپوماتیک برای برداشتن نواحی کوچک‌تر و خاص‌تر چربی و همینطور فرم دادن به بدن و عضلات بکار گرفته می‌شود.

لیپوساکشن برای از بین بردن چربی‌های بیشتر و عمیق‌تر استفاده می‌شود، در حالی که لیپوماتیک چربی‌ها را در مناطق موضعی و کوچک‌تر از بین می‌برد و هدفمندتر عمل می‌کند.

در هر دو روش لیپوساکشن و لیپوماتیک از لوله‌های کانولا‌ استفاده می‌شود؛ اما موردی که این دو را از یگدیگر متمایز می‌کند و تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن را بارزتر می‌سازد، استفاده از یک کمپرسور هوایی یا پمپ خلأ در روش لیپوماتیک است.

لیپوماتیک و لیپوساکشن برای حذف چربی های اضافی بدن

با مطالعه مقاله متخصص پیکرتراشی: ویژگی‌های یک جراح خوب یک جراح خوب را بشناسید.

تفاوت روش بیهوشی لیپوماتیک با لیپوساکشن

از دیگر تفاوت های لیپوماتیک و لیپوساکشن این است که در لیپوماتیک از  IV(بی‌حسی اختیاری) استفاده می‌شود، در حالی که لیپوساکشن به علت اینکه بافت‌های چربی تخریب می‌شوند، تحت بیهوشی انجام می‌گردد.

تفاوت لیپوماتیک با لیپوساکشن از نظر نتیجه

در روش لیپوماتیک پزشک قادر است چربی‌ها را به نواحی دیگر بدن انتقال دهد، اما در روش لیپوساکشن به دلیل اینکه چربی‌ها آسیب دیده‌اند، این امکان وجود ندارد. همین قابلیت در روش لیپوماتیک باعث می‌شود نتایج دقیق‌تری را ارائه ‌دهد، در صورتی که در روش لیپوساکشن اینگونه نیست.

ایده‌آل‌تر بودن لیپوساکشن نسبت به لیپوماتیک برای کاهش وزن

در مورد تفاوت‌های این دو روش در میان انواع تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن باید گفت که روش لیپوساکشن برای دریافت نتایج کاهش وزن ایده‌آل‌تر است، در حالی که در لیپوماتیک اینطور نیست.

فراموش نکنید که این روش زیبایی لیپوماتیک درمان چاقی نیست؛ زیرا فقط بر اصلاح خطوط بدن و کاهش چربی موضعی تمرکز دارد. با این حال، اگر به دنبال کاهش وزن هستید، جراحی‌هایی مانند بالون، اسلیو و جراحی معده می‌توانند راه‌هایی مناسب برای رسیدن به درمان چاقی و کاهش وزن باشند.

تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن از نظر ایمنی

در عین اینکه لیپوساکشن روشی بسیار محبوب است، اما لیپوماتیک در مقایسه با لیپوساکشن سنتی برای برخی از افراد می‌تواند جایگزین بهتری باشد. از آنجایی که در روش لیپوماتیک، چربی‌ها به آرامی از بدن خارج می‌شوند، ایمنی این روش در مقایسه با روش سنتی لیپوساکشن که از یک نوع دستگاه لاغری بهره‌ می‌گیرد، بسیار بالاتر است.

مقایسه عوارض ساکشن و لیپوماتیک

عوارض روش لیپوماتیک در مقایسه با روش لیپوساکشن کمتر است؛ به همین دلیل، زمان ریکاوری کمتر و دوره نقاهت سریع‌تری نیاز دارد.

  • احتمال افتادگی پوست در لیپوساکشن نسبت به لیپوماتیک بیشتر است.
  • در لیپوساکشن به دلیل آسیب بافت‌ها، خطراتی مانند خونریزی، کبودی، تورم، درد و واکنش به بیهوشی بیشتری را نسبت به لیپوماتیک به همراه دارد.
  • در لیپوساکشن، با اینکه نادر است، اما امکان لخته شدن خون وجود دارد.
  • یکی دیگر از عوارض روش لیپوساکشن امکان بروز عفونت است. برخلاف لیپوساکشن که درصد بروز عفونت در آن زیاد است، در لیپوماتیک در صورتی که توصیه‌های پزشکی رعایت نشود، درصد بروز عفونت افزایش می‌یابد.
  • جمع شدن آب در زیر پوست از عوارض لیپوماتیک است که به گفته پزشکان با پوشیدن گن پس از مدتی برطرف می‌شود.
  • پس از عمل لیپوماتیک برای مدتی جراح توصیه می‌کند، لباس مخصوص پوشیده شود که معمولا به مدت دو هفته است و در مقایسه با لیپوساکشن که این مدت شش ماه می‌باشد، بسیار کمتر است.

فرق لیپوماتیک با لیپوساکشن از نظر زمان زمان ریکاوری

مدت زمان انجام لیپوساکشن و لیپوماتیک

افراد پس از انجام لیپوساکشن باید تا چهار الی شش هفته از فعالیت‌های شدید خودداری کنند، اما پیاده‌روی و حرکت آرام می‌تواند مفید باشد. پس از این مدت، قطعا باید بتوانند ورزش‌ها یا فعالیت‌های شدیدی را که قبلا به طور معمول انجام می‌دادند، از سر بگیرند. درد، تورم و کبودی بعد از عمل لیپوماتیک طبیعی است، اما این روش دارای دوره بهبودی کوتاه‌تری نسبت به لیپوساکشن (معمولا دو هفته) است.

مقایسه مدت زمان جراحی روش‌های لیپوماتیک با لیپوساکشن

یکی از تفاوت های لیپوماتیک و لیپوساکشن در این است که عملیات لیپوماتیک با توجه به میانگین چربی‌های مکیده شده در عرض  دو الی سه ساعت تکمیل می‌شود، در حالی که لیپوساکشن بسته به اندازه ناحیه تحت درمان، یک تا چهار ساعت طول می‌کشد.

ورم پوست بعد از لیپوماتیک به چه دلیل است؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید.

مقایسه هزینه لیپوماتیک با لیپوساکشن

لیپوماتیک و لیپوساکشن هر دو روش زیبایی هستند، اما از نظر هزینه با یگدیگر متفاوتند. قیمت جراحی لیپوماتیک، به واسطه اینکه روش جدیدتری نسبت به روش سنتی لیپوساکشن است و همینطور برای لیپوماتیک از دستگاه های پیشرفته تری هم استفاده میشود، هزینه لیپوماتیک به نسبت لیپوساکشن بالاتر خواهد بود.

کلام آخر

عمل‌های زیبایی مانند لیپوماتیک و لیپوساکشن همگی روش‌های مؤثری برای از بین بردن چربی‌ها هستند که باعث تغییر شکل بدن شما شده‌اند و بسته به موقعیت و اهدافتان، ممکن است با روش‌هایی که برای دیگران بکار گرفته می‌شوند، متفاوت باشند. این بدان معناست که بنا به نظر پزشک متخصص شما آن روش تعیین شده، برایتان مناسب‌تر بوده است.

هدف نشر مقاله تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن پاسخ به برخی از متداول‌ترین سؤالات شما مخاطبین عزیز در مورد بعضی از مهم‌ترین روش‌های فرم‌دهی بدن یا در واقع عمل‌های زیبایی بوده است. امید بر آن است که این مطلب توانسته باشد به شما در مسیر تصمیم‌گیری صحیح درباره این جراحی‌ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست