جای بخیه لیفت صورت چه زمانی از بین می رود؟ + روش های ترمیم

جای بخیه لیفت صورت
جوانسازی صورت, لیفت صورت

لیفت صورت با استفاده از روش‌های تهاجمی مانند جراحی، نتایج به‌مراتب بهتری را به‌ارمغان می‌آورد. این روش‌ها در تحریک سلول‌های پوست برای تولید کلاژن بسیار مؤثر هستند. به‌همین دلیل نقش کلیدی در کاهش چین و چروک در نواحی مختلف پوست صورت ایفا می‌کنند. از آن گذشته آثار جوان‌سازی پوست با لیفت صورت، ماندگاری بیشتری نیز دارد. در عین حال یک نکته مهم درباره جراحی‌های لیفت صورت وجود دارد. دوره نقاهت روش‌های تهاجمی معمولا مدت زمان زیادی به‌طول می‌انجامد. یکی از بحث‌های مهم در این زمینه، جای بخیه لیفت صورت است. دغدغه خیلی از افراد این است که جای بخیه‌ها چه زمانی ترمیم می‌شود. اگر به‌دنبال پاسخ سوالات خود درباره روش‌های ترمیم بخیه پس از لیفت صورت هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نوع بخیه‌های مورد استفاده در جراحی لیفت صورت

در یک دسته‌بندی کلی انواع نخ بخیه را می‌توان در دو گروه قابل جذب و غیرقابل جذب طبقه‌بندی کرد. نخ‌های بخیه‌ای که برای انواع جراحی زیبایی استفاده می‌شوند، از نوع قابل جذب هستند. منظور از قابل جذب این است که بافت نخ از مواد اولیه‌ای تشکیل شده که به‌مرور زمان در رطوبت سطح پوست حل می‌شود.

برای تولید نخ بخیه‌های قابل جذب از مواد اولیه طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود. مواد طبیعی عمدتا از جنس روده حیوانات و مواد غیرطبیعی نیز از پلیمرهای خاصی به دست می‌آیند. در همین راستا انواع نخ بخیه قابل استفاده در جراحی لیفت صورت عبارت‌اند از:

  • نخ پلین (Plain)
  • نخ کرومیک (Chromic)
  • نخ کلاژن (Collagen)
  • نخ ویکریل (Vicril)
نوع بخیه‌های مورد استفاده در جراحی لیفت صورت

با عوامل موثر بر هزینه جراحی لیفت صورت بیشتر آشنا شوید.

رعایت اصول بهداشتی، شرط اصلی پاک شدن جای بخیه لیفت صورت

قبل از اینکه به‌فکر مدت زمان ماندگاری جای بخیه لیفت صورت باشید، باید جلوی شکل‌گیری عفونت در محل بخیه‌ها را بگیرید. برش‌هایی که در طول جراحی لیفت صورت زده می‌شوند، معمولا در ناحیه پیرامونی صورت و نزدیک به خط گوش هستند. این برش‌ها به جراح کمک می‌کنند تا به لایه‌های زیرین پوست دسترسی پیدا کنند. دلیل انتخاب محل برش در نواحی پیرامونی صورت آن است که جای بخیه‌ها چندان در مقابل چشم نباشند.

متاسفانه بعضا شاهد هستیم که به‌دلیل سهل‌انگاری افراد در مراقبت از جای بخیه‌ها بعد از جراحی لیفت صورت، مشکلات زیادی بروز می‌کنند. واقعیت این است که محل بخیه‌ها مستعد تجمع باکتری‌ها و میکروب‌هاست. بنابراین برای جلوگیری از عفونت کردن، باید حتما اصول بهداشتی را رعایت کنید. هیچ محدودیتی برای حمام کردن پس از جراحی لیفت صورت ندارید؛ اما معمولا توصیه می‌شود که مدت زمان استحمام را کوتاه کنید.

حتما درباره مراقبت‌های بهداشتی بعد از جراحی لیفت صورت، با پزشک خود مشورت کنید. در کنار آن، با رعایت نکات ساده زیر می‌توانید از بروز عفونت در محل بخیه جراحی لیفت صورت جلوگیری کنید:

  • استفاده از شوینده ملایم
  • شستشوی صورت با آب ولرم
  • استفاده نکردن از لیف به‌خصوص در محل بخیه‌ها
  • محدود کردن استفاده از لوازم آرایشی
  • دوری کردن از محیط‌های آلوده
  • مالیدن پماد ضدعفونی‌کننده روی محل بخیه‌ها

گاهی اوقات ممکن است که احساس خارش در محل بخیه شما را اذیت کند. توصیه می‌کنیم که به‌جای خاراندن محل بخیه، از کمپرس یخ روی محل خارش استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که احساس خارش در محل بخیه رفع شود. در اثر خاراندن ممکن است باعث زخم شدن پوست در ناحیه بخیه شوید. این اتفاق باعث افزایش احتمال عفونت کردن جای بخیه‌ها می‌شود.

رعایت اصول بهداشتی، شرط اصلی پاک شدن جای بخیه لیفت صورت

مدت زمان ماندگاری جای بخیه لیفت صورت

چند عامل اساسی را می‌توان برشمرد که در مدت زمان ماندگای جای بخیه‌ها پس از جراحی لیفت صورت موثر هستند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • شرایط فیزیکی افراد
  • شدت جراحی لیفت صورت
  • مهارت پزشک جراح لیفت صورت
  • رعایت اصول بهداشتی بعد از جراحی لیفت صورت

هرچه سن افراد بالاتر می‌رود، توانایی سلول‌های پوستی برای جذب سریع بخیه‌ها کاهش پیدا می‌کند. از طرفی شدت جراحی نیز در مدت زمان باقی ماندن بخیه‌ها اثرگذار است. گاهی اوقات برش‌های محدودی حین جراحی در سطح صورت ایجاد می‌شوند؛ اما در مواقعی نیز به برش‌های عمیق‌تری وجود دارد. در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که بخیه‌ها خیلی سریع از بین بروند.

بررسی‌های ما نشان می‌دهند که فرآیند از بین رفتن جای بخیه لیفت صورت در پایان هفته دوم پس از جراحی آغاز می‌شود. اگر اصول مراقبت بهداشتی و روش‌های ترمیم جای بخیه‌ها را دقیقا انجام دهید، معمولا در بازه زمانی حدود ۶ ماه، بخیه‌ها کاملا جذب می‌شوند. پس از جذب بخیه‌ها ممکن است آثار آن‌ها برای مدت زمان بیشتری باقی بماند. در بدترین حالت پس از ۲ سال، جای بخیه‌ها کاملا از بین می‌روند.

برای آشنایی بیشتر با لیفت صورت با هایفوتراپی این مقاله را مطالعه نمایید.

روش‌های ترمیم جای بخیه در جراحی لیفت صورت

روزهای ابتدایی پس از لیفت صورت، حساس‌ترین زمان برای بهبود عوارض جراحی از جمله جای بخیه‌هاست. حتما دستورالعمل مراقبتی که پزشک معالج برای این دوره زمانی در اختیار شما قرار می‌دهد را با دقت اجرا کنید. پیشنهاد می‌کنیم در این دوره زمانی حتما از یک نفر کمک بگیرید تا شرایط موجود را راحت‌تر پشت سر بگذارید. از جمله مهم‌ترین روش‌هایی که برای ترمیم جای بخیه‌ها در جراحی لیفت صورت وجود دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. هیدراته کردن پوست صورت

خشکی پوست یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه بهبود جای بخیه‌ها پس از جراحی لیفت صورت است. بنابراین باید حتما ماه‌های بعد از جراحی لیفت صورت، برنامه ویژه‌ای برای هیدراته کردن پوست صورت داشته باشید. منظور از هیدراته کردن پوست آن است که سطح رطوبت آن را در وضع مطلوب حفظ کنید. روش‌های زیر برای هیدراته کردن پوست بسیار مفید هستند:

  • حمام کردن با آب ولرم
  • بخور گرفتن با دستگاه مخصوص
  • استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده
  • استفاده از کرم ضد آفتاب در برابر نور خورشید
  • لایه‌برداری پوست برای حذف سلول‌های مرده
  • استفاده از ماسک‌های آبرسان
  • نوشیدن مایعات به‌ویژه آب

۲. مصرف نکردن آسپرین

آسپرین باعث رقیق کردن خون می‌شود. این موضوع ممکن است باعث اختلال در خون‌رسانی به سلول‌های سطح پوست شود. این اتفاق موجب می‌شود که بازسازی سلول‌های پوست در اطراف بخیه‌های لیفت صورت با مشکل مواجه شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که در ماه‌های بعد از جراحی لیفت صورت، ترجیحا مصرف آسپرین را کنار بگذارید.

۳. استراحت کافی برای ترمیم جای بخیه لیفت صورت

هیچ‌چیز مانند استراحت در بازیابی توان جسمی بعد از هر عمل جراحی موثر نیست. سعی کنید مدت زمان فعالیت خود بعد از جراحی لیفت صورت را کاهش دهید. از فعالیت‌های شدید که نیاز به صرف انرژی زیاد دارند، پرهیز کنید. ترجیحا به‌سراغ ورزش‌های سنگین نروید. حتما خواب کافی را در برنامه شبانه‌روزی خود بگنجانید. استراحت کافی باعث می‌شود که دوره نقاهت بعد از جراحی لیفت صورت کوتاه‌تر شود.

۴. ترک سیگار و مشروبات الکلی

عادت‌های غلط روی جنبه‌های مختلفی از سبک زندگی ما سایه می‌افکنند. درباره عوارض سیگار و مشروبات الکلی، اخبار و اطلاعات گوناگونی به‌دست ما می‌رسد. یکی از عوارض جدی که با افراد مصرف‌کننده الکل و سیگار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلات پوستی نظیر ایجاد چین و چروک، لکه‌های پوستی و … است. نیکوتین موجود در سیگار باعث می‌شود که خون‌رسانی به سلول‌های سطح پوست با مشکل جدی روبه‌رو شود. این اتفاق باعث می‌شود تا ترمیم جای بخیه لیفت صورت طولانی‌تر شود. توصیه می‌کنیم که حتما بعد از جراحی لیفت صورت، سیگار و مشروبات الکلی را کنار بگذارید.

روش‌های ترمیم جای بخیه در لیفت صورت

۵. پرهیز از قرارگیری طولانی مدت در برابر نور خورشید

نور خورشید برای سلامتی پوست و تامین نیاز بدن به ویتامین D ضروری است؛ مشروط بر آنکه مدت زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب، محدود باشد. وقتی برای طولانی مدت در برابر اشعه‌های ماورابنفش خورشید قرار می‌گیرید، احتمال آسیب دیدن سلول‌های پوستی تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. تاخیر در ترمیم جای بخیه‌ها بعد از جراحی لیفت صورت نیز یکی دیگر از عوارض تابش بیش از حد آفتاب به صورت است. به‌خصوص اگر در منطقه‌ای ساکن هستید که شدت تابش آفتاب زیاد است، حتما این موضوع را مد نظر قرار دهید.

روش‌های ترمیم جای بخیه در جراحی لیفت صورت

کلام پایانی

جای بخیه لیفت صورت، شاید تا چند ماه پس از جراحی مهمان ناخوانده صورت شما باشد؛ اما توصیه می‌کنیم به‌روزهای خوبی فکر کنید که چین و چروک‌های موجود در چهره‌تان کامل برطرف می‌شوند. در این صورت راحت‌تر با آنچه در آینه مشاهده می‌کنید، کنار خواهید آمد. در پایان باید به یک نکته مهم دیگر اشاره کنیم. حتما در انتخاب پزشک معالج برای جراحی لیفت صورت دقت کنید. مهارت پزشک، نقش اساسی در موفقیت‌آمیز بودن و همچنین کاهش عوارض احتمالی جراحی لیفت صورت ایفا می‌کند. پیشنهاد ما این است که قبل از انتخاب پزشک، علاوه بر بررسی سوابق او، نظرات تعدادی از بیماران قبل از او را نیز جویا شوید. به‌این ترتیب می‌توانید بهترین گزینه را برای جراحی لیفت صورت انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست