همه چیز درباره جراحی باز شکم یا آبدومینوپلاستی

جراحی باز شکم
جراحی زیبایی اندام

جراحی باز شکم یا ابدومینوپلاستی از جمله عمل‌های جراحی شکم و پهلو است که به منظور برداشتن چربی‌ها و پوست‌های اضافه و سفت کردن ماهیچه‌های این ناحیه انجام می‌شود. آبدومینوپلاستی و جراحی شکم و پهلو، در بسیاری از افرادی که مبتلا به چاقی موضعی در ناحیه شکم و پهلو می‌باشند، موجبات سلامتی و تندرستی آنان را فراهم می‌آورد. در زمان‌هایی که پیروی کردن از رژیم‌های غذایی و انجام دادن تمرینات ورزشی به دریافت نتیجه مطلوب منجر نمی‌شوند، لازم است که به فکر روش‌های دیگری برای کاهش وزن باشیم. آبدومینوپلاستی و جراحی باز شکم از جمله یکی از این انتخاب‌ها هستند. جراحی باز شکم در نوع خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. هر کدام از انواع این عمل‌ها، شیوه و نام منحصربه فرد خود را دارد. همواره تشخیص اینکه کدام نوع از عمل‌های جراحی باز شکم برای شما مناسب‌تر است، به عهده پزشک متخصص آن می‌باشد.

پزشک جراح در طی جراحی باز شکم، پوست و چربی اضافه موجود در ناجیه شکم و زیر شکم را برداشته و بسته به اینکه شرایط بیمار چگونه باشد و چه انتظاراتی از نتیجه عمل دارد، به یکی از روش‌های آبدومینوپلاستی، مینی ابدومینوپلاستی، آبدومینوپلاستی محیطی و نیز پانیکولکتومی مبادرت می‌ورزد. هر کدام از این روش‌ها دارای تکنیک و اصول خاص خود هستند و تشخیص دادن این موضوع که کدام یک از این روش‌ها برای چه نوعی از افتادگی و فرم شکم مناسب است، یک بحث تخصصی پزشکی است. لذا در این مقاله تنها به تعریف روش‌های مختلف جراحی باز شکم، شیوه‌های مختلف جراحی شکم و پهلو، توضیحات اجمالی درباره هزینه جراحی شکم و پانیکولکتومی خواهیم پرداخت.

جراحی باز شکم چیست؟

جراحی باز شکم به هر نوع عمل جراحی در ناحیه شکم گفته می‌شود که در طی آن، شکم بیمار برای انجام اصلاحات و ترمیمات شکافته می‌شود. به طور کلی، عمل‌های جراحی روده و معده، کبد و سایر اندام‌های داخلی بدن که در ناجیه شکم قرار گرفته‌اند نیز در طبقه‌بندی جراحی باز شکم قرار می‌گیرند. از این رو، عمل جراحی باز شکم، یک عمل سنگین است که نیاز به مهارت بالای پزشک برای دریافت مطلوب‌ترین نتایج دارد. در این مقاله، هر گاه صحبت از جراحی باز شکم می‌کنیم، منظورمان جراحی شکم و پهلو به منظور ایجاد زیبایی است.

فرآیند عمل‌های زیبایی شکم نیز به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام هزینه جراحی شکم را متفاوت از دیگری می‌کند. از انواع و اقسام دستگاه‌های لیپولیز و لیپوست گرفته تا واترجت، پانیکولکتومی و بسیاری روش‌های دیگر. جراحی باز شکم، بسته به اینکه میزان چربی اضافه در ناحیه شکم چقدر باشد و مقدار آسیب‌های وارده به ناحیه شکم چقدر باشد، می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود.

آبدومینوپلاستی چیست؟

آبدومینوپلاستی چیست؟

در این شیوه با استفاده از عمل جراحی، شکم بیمار خوش‌فرم و کوچک می‌شود. بیمارانی که شکم‌شان دچار افتادگی و شل‌شدگی می‌باشد و کسانی که ظاهر زیبایی در شکم خود ندارند یا چین و چروک‌ها و ترک‌های پوستی زیادی در این ناحیه دارند، با کمک عمل آبدومینوپلاستی می‌توانند ظاهر زیبا و خوش‌فرم شکم خود را بازیابند. باید این نکته را در نظر داشت که این روش، از جمله روش‌های جراحی عمده و تهاجمی می‌باشد که دشواری‌ها و عوارض خاص خود را در پی دارد. به این سبب، پیش از تصمیم به انجام عمل جراحی تامی تاک، لازم است به دو نکته اساسی زیر توجه نمائید:

  • لازم است که با بهره‌گیری از یک رژیم غذایی استاندارد و سالم، وزن‌تان را تا حدی که برایتان ممکن است کاهش دهید. همچنین، با انجام ورزش منظم روزانه، فرم و حجم شکم‌تان را متناسب نمائید.
  • در صورتی که حالت ارتجاعی پوست شکم از بین رفته باشد و انجام ورزش نیز در کوچک کردن شکم موثر نباشد، لازم است که با متخصص جراحی زیبایی و پلاستیک، جلسه‌ مشاوره‌ حضوری ترتیب دهید.

عمل آبدومینوپلاستی یا تامی تاک، به منظور جراحی شکم و پهلو و با دو هدف عمده زیر صورت می‌پذیرد:

·         کوچک کردن شکم

برای کوچک کردن شکم در روش تامی تاک، با ایجاد برش‌هایی در ناحیه زیر شکم، پوست آن را از ماهیچه‌های زیرین آن جدا می‌کنند. آزاد شدن پوست از ماهیچه‌ها در این برش، از زیر دنده ها تا ناحیه تناسلی و نیز از دو طرف بدن تا پهلوها ادامه می‌یابد. پس از ایجاد برش‌ها، پوست و چربی‌های اضافه موجود در این نواحی برداشته می‌شوند. بدین ترتیب، افتادگی شکم و شل‌شدگی بافت تحتانی آن رفع می‌گردد.

·         ترمیم و تقویت ماهیچه‌های شکم

در صورتی که ماهیچه‌های شکم بر اثر بزرگ شدن شکم، دچار شل‌شدگی، پارگی یا کش آمدن بیش از اندازه شده باشد، عمل جراحی ترمیمی در این ناحیه انجام خواهد شد. برای انجام این کار، در ابتدا عضلات شکم در ناحیه خط وسط شکم به سمت یکدیگر کشیده می‌گردند. بعد از آن، ماهیچه‌های طرفین شکم در خط میانی به هم دوخته می‌شوند. به این کار، پلیکاسیون گفته می‌شود.

آبدومینوپلاستی کامل چگونه است؟

آبدومینوپلاستی کامل که یکی از گسترده‌ترین عمل‌های جراحی باز شکم می‌باشد، برای افرادی مناسب است که با حجم افتادگی زیاد و تجمع چربی بیش از اندازه در بدن خود مواجه شده باشند. معمولاً چنین افرادی دچار پارگی یا کشیدگی در ماهیچه‌ها و عضلات شکمی خود می‌شوند. در جراحی شکم و پهلو به روش آبدومینوپلاستی کامل، دو خط برش به صورت افقی در زیر ناف و نواحی بالای شرمگاه ایجاد می‌گردد. بدین ترتیب، پزشک می‌تواند بخش‌هایی از بافت اضافه و پوست اضافه زیر شکم را جدا کند. همچنین، یک برش افقی نیز از سوراخ ناف به پائین ایجاد می‌شود تا به واسطه آن، باز کردن و برداشتن پوست‌های اضافه راحت‌تر شود. ناحیه اطراف ناف نیز با ایجاد برش‌هایی به یافتن موقعیت طبیعی آن منتهی می‌گردد.

در ادامه، عضلات شکم به طرف خط میانی شکم کشیده شده و دوخته می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا شکم بیمار سفت و خوش‌فرم شود. سپس، قسمت فوقانی شکاف پوست به طرف پائین کشیده شده تا به بخش پائین برش برسد. در نهایت، پزشک با به کار گرفتن تکنیک‌هایی ویژه، پوست را بخیه زده و شکم را به فرم مطلوب و دلخواه بیمار می‌رساند. معمولاً دو لوله که برای خارج کردن ترشحات استفاده می‌شود، در دو طرف بخیه قرار می‌گیرند. این لوله‌ها که درن نامیده می‌شوند، معمولاً چهار تا هفت روز پس از عمل جراحی باز شکم برداشته می‌شوند.

مینی آبدومینوپلاستی چیست؟

مینی آبدومینوپلاستی در بیمارانی انجام می‌شود که با حجم قابل توجهی از چربی و پوست اضافه در ناحیه شکم خود مواجه نباشند. این روش نیز مشابه روش قبلی انجام می‌شود؛ با این تفاوت که برش‌های ایجاد شده کوچکتر خواهند بود، میزان چربی‌ها و بافت‌های اضافه کمتر بوده و به تبع اینها، دوره نقاهت پس از بیماری نیز کوتاه‌تر خواهد بود.

لیپو آبدومینوپلاستی کدام است؟

در مواردی که چربی بیش از اندازه در نواحی پهلوها، باسن، کمر و پشت فرد تجمع یافته باشد، در کنار عمل آبدومینوپلاستی و جراحی باز شکم، از لیپوساکشن و لیپوماتیک نیز برای گرفتن نتایج بهتر استفاده می‌شود. جراحی باز شکم به منظور برداشتن چربی‌ها و پوست‌های اضافه ناحیه شکم به کار گرفته می‌شود. استفاده از روش‌های لیپوساکشن در کنار جراحی باز شکم منجر به این می‌شود که دور تا دور بدن به حالت لاغر و خوش‌فرم برسد.

لیپوساکشن در کنار آبدومینوپلاستی

پانیکولکتومی چگونه است؟

عمل پانیکولکتومی برای حذف پوست اضافه، بافت‌ها و چربی‌های ناحیه زیر ناف یا پانیکولوس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواردی که بیمار در ناحیه زیر ناف دچار افتادگی پوست یا تجمع چربی شده باشد، از عمل پانیکولکتومی برای درمان عارضه ایجاد شده استفاده می‌گردد. چیزی که در جراحی باز شکم و در بین عمل‌های جراحی شکم و پهلو مشترک می‌باشد، این است که در تمامی این روش‌ها، پوست و چربی‌های اضافه برداشته می‌شوند. به علاوه اینکه در جراحی باز شکم، چه پانیکولکتومی و چه آبدومینوپلاستی، لازم است که موقعیت ناف به شکل طبیعی خود در آید. در نهایت، با انجام ترمیمات نهایی، فرم شکم به زیباترین شکل خود درخواهد آمد.

افزایش وزن شدید و ناگهانی، بارداری‌های متعدد و برخی بیماری‌ها ممکن است باعث کش آمدن شدید پوست و بزرگ شدن ناحیه زیر ناف شوند. بعد از هر بار بارداری و کاهش وزن نیز پوست زیر شکم حالت کشسانی خود را از دست می‌دهد. این عارضه خود را شبیه یک پیشبند در جلوی شکم نشان می‌دهد که منجر به ایجاد ظاهری زشت در فرد می‌شود. این پوست اضافه در موارد شدیدتر ممکن است تا روی ناحیه تناسلی و حتی تا ران‌ها نیز کش بیایند. این وضعیت ممکن است منجر به بیماری‌های ثانویه‌ای شود که هر کدام در نوع خود خطرناک هستند. عفونت قارچی، تحریک پوست بر اثر سایش و ایجاد زخم، تشکیل کیست، درد در ناحیه کمر و پشت بدن و ایجاد مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه از جمله این مشکلات هستند. عمل پانیکولکتومی می‌تواند به جلوگیری از ایجاد چنین وضعیتی در فرد کمک بسیاری کند.

نتایج عمل ابدومینوپلاستی چه زمانی قابل مشاهده خواهد بود؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید.

تفاوت آبدومینوپلاستی و پانیکولکتومی

هر دوی این روش‌ها از جمله شیوه‌های عمل جراحی باز شکم می‌باشند. تنها تفاوتی که در این دو روش وجود دارد، هدف و انگیزه ناشی از عمل می‌باشد. آبدومینوپلاستی بیشتر به منظور کوچک کردن شکم، تقویت و ترمیم ماهیچه‌های شکم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که هدف از انجام پانیکولکتومی، برداشتن پوست اضافه و آویزان ناحیه ناف و زیر شکم می‌باشد. به طور خلاصه می‌توان گفت که آبدومینوپلاستی بیشتر جنبه زیبایی دارد. در حالی که پانیکولکتومی بیشتر جنبه درمانی از خود نشان داده است. به هرحال هدف و انگیزه نهایی هر دوی این روش‌ها، ایجاد شرایط فیزیکی مطلوب در فرد و بهبود کیفیت زندگی اوست.

اقدامات قبل و بعد از جراحی باز شکم

کسب بهترین نتایج از جراحی شکم

به طور مشترک، از دو هفته قبل از عمل تا دو هفته پس از عمل از مصرف سیگار و مشروبات الکلی پرهیز نمائید. هرچند بد نیست که مدت دو هفته را بیشتر کنید. به طور کلی، اقدامات قبل و بعد از عمل به شرح زیر هستند.

اقدامات قبل از عمل

  • از چند روز قبل از عمل، مصرف داروهای ضد انعقاد و رقیق‌کننده خون را قطع کنید.
  • شب قبل از عمل، به طور کامل و دقیق استحمام کنید و تمام نقاط بدن خود را ضدعفونی نمائید.
  • در صبح روز عمل، ناشتا و بدون صرف صبحانه در اتاق عمل حاضر شوید.
  • مصرف داروهای غیرضروری چون مکمل‌ها و ویتامین‌ها را از دو هفته قبل از عمل قطع کنید.
  • آزمایشات تجویز شده توسط جراح و تیم پزشکی را انجام دهید.

اقدامات پس از عمل

  • برای حمام کردن در روزهای بعد از عمل از صندلی استفاده کنید.
  • از تنفس شدید و عمیق خودداری نمائید.
  • ورزش‌های سخت و نفس‌گیر را تا مدتی به باد فراموشی بسپارید!
  • پیاده‌روی سبک و منظم انجام دهید.
  • مقدار زیادی از آب و مایعات سالم (بخصوص آبمیوه‌های طبیعی) مصرف کنید.
  • از زخم‌های ایجاد شده در پوست شکم و بخیه‌ها به خوبی مراقبت نمایید.
  • در صورت ایجاد هر گونه مشکل، فوراً پزشک خود را مطلع سازید.
  • تا دو ماه بعد از عمل از گن‌های مخصوص استفاده کنید.

عمل های کاهش وزن
لیپوساکشن

شامل خارج ‌کردن چربی زیر پوستی به وسیله کانولای متصل به پمپ تخلیه‌ است. کانولا میله کوچک حاوی سوراخ ‌های فراوان است که از طریق برش ‌های کوچک ۵ تا ۶ میلی ‌متری وارد فضای زیر پوست می ‌شوند. در هر بار لیپوساکشن نهایتا ۷ کیلوگرم چربی خارج می ‌شود. لیپوساکشن برای از بین بردن چربی‌‌ های موضعی در قسمت ‌هایی است که با ورزش یا رژیم غذایی از بین نمی ‌‌رود. یعنی معمولا برای کاهش وزن استفاده نمی‌‌ شود. افرادی که به صورت عمومی‌ چاق هستند نباید انتظارات غیر منطقی از این جراحی داشته باشند.

گاستروپلاستی (لاغری از طریق آندوسکوپی)

یکی از روش ‌های لاغری مدرن است که بدون عمل جراحی و از طریق آندوسکوپی انجام می‌ شود. در این روش بالون از دهان به داخل معده هدایت شده و در منحنی پایین معده قرار می‌ گیرد. این بالون با کاستن از حجم معده احساس سیری زود رس ایجاد می ‌کند. در هفته اول جراحی مصرف مایعات و پوره ‌ها در حجم کمتر تجویز می ‌شود. همچنین در طول ۶ ‌ماه که بالون در معده قرار دارد باید به صورت روزانه از مکمل ویتامین B12 و B کمپلکس استفاده شود تا از سوء جذب مواد مغذی جلوگیری شود. این جراحی به افراد دارای BMI بالای ۳۰ توصیه می‌ شود.

گاستریک بای ‌پس (معده نصف می ‌شود)

این جراحی برای افراد بسیار چاق با BMI بالای ۳۵ توصیه می ‌شود. در این جراحی معده به دو قسمت تقسیم می ‌شود و قسمت بالای معده را به روده کوچک متصل می ‌کنند. در نتیجه حجم معده نصف شده و قسمت پایین معده برداشته می ‌شود. در این افراد نیز مصرف روزانه ویتامین B12 و B کمپلکس، آهن و کلسیم توصیه می‌ شود. در ۱۰ روز اول جراحی باید مایعات و انواع پوره ‌ها با حجم کم مصرف شود و از مصرف غذاهای نفاخ مانند حبوبات، کلم، گل کلم و انواع نوشابه ‌های گازدار خودداری شود.

این عمل یکی از رایج‌ ترین جراحی ‌های کاهش وزن است، چرا که نتایج طولانی ‌مدت مثبتی داشته است و از هر دو مکانیسم سوء‌ جذب و محدود‌ کردن برای رسیدن به هدف کاهش وزن بهره می ‌برد.لیپوساکشن برای از بین بردن چربی ‌‌های موضعی در قسمت‌هایی است که با ورزش یا رژیم غذایی از بین نمی‌ ‌رود.

گاستریک باندینگ (کمربندی به دور معده!)

روشی از درمان چاقی است که به وسیله لاپاراسکوپی انجام می ‌شود. در این روش حلقه‌ای از جنس سیلیکون دور معده قرار داده می‌ شود که مثل یک کمربند به دور معده سفت می ‌شود. این حلقه توسط لوله باریکی به محفظه تزریق که در زیر پوست شکم قرار داده شده، وصل می شود. جراح در جلسات بعدی با لمس شکم و یافتن محل تزریق، مقداری مایع سرم به داخل بالن حلقه که دور معده شما قرار دارد، تزریق می ‌کند.

این امر منجر به تنگ ‌تر شدن حلقه و در نتیجه کوچک‌ تر شدن حجم معده می ‌شود‌. این جراحی از نوع محدود‌ کننده است و رواج زیادی دارد زیرا باعث کاهش وزن تدریجی و ثابتی می ‌شود و در صورت لزوم هم می ‌توان باند را تعدیل کرد. این روش قابل برگشت است و به افراد با BMI بالای ۳۵ توصیه می ‌شود.

گاستریک باندینگ

پزشک معالج با ازیابی وضعیت زخم در خصوص مناسب ترین راه درمان اسکار جوش و بخیه با توجه به سابقه و علم خود تصمیم گیری می‌نماید. بعضی از راههای درمان جای بخیه و اسکار بدین شرح می باشد:

پیوند پانچ (punch grafting)

در این متد پزشک به جهت پر کردن جای زخم‌های عمقی از پیوند پوست دیگر اعضای بدن به کار می برد و برای این کار از یک وسیله جهت به وجود آوردن یک حفره در پوست برای حذف جای زخم بهره می گیرد. در ادامه یک قسمت از پوست سالم بدن که اغلب از پشت ناحیه گوش بر می دارند در مکان جای زخم قرار می‌گیرد. در ادامه روی زخم تا هنگام اصلاح آن مستور می گردد. هرچند که این متد خود سبب پیدایش جای زخم و اسکار می‌ گردد، ولی جای زخم باقیمانده بعد از درمان به نسبت قبل بسیار کمتر به چشم می آید. این متد درمانی معمولا به همراه متد های درم آبریژن یا لیزر تجدید ساختار پوست برای بیماران به کار گرفته می‌شود.

پیوند پوست (skin grafts)

در این متد پزشک پوست یک قسمت سالم بدن را بر میدارد و به قسمت صدمه دیده پیوند می‌زند. دقت نمایید حاصل پیوند پوست به علت آنکه احتمال دارد پوست پیوندی با رنگ و نظام پوست اطراف خود برابری نداشته باشد، همیشه از لحاظ زیبایی به میزان کافی مناسب نیست. در ضمن این نواحی خاص بدن که پوست پیوندی از آنها برداشت می‌شود نیز در نتیجه این متد درگیر جای زخم می‌شوند. با این همه پیوند پوست می‌تواند در پیشرفت عملکرد نواحی خاص بدن که با مشکلات جدی جای زخم مواجه شده است، نقش بسزایی داشته باشد.

استعمال و تزریق استروئید

استروئید قادر است به صاف شدن و پایین آوردن قرمزی جای زخم‌های هیپرتروفیک و کلوئید کمک نماید. برای این کار می توان از استروئید به طور موضعی بر روی زخم به کار برد یا آن را در مکان زخم تزریق نمود. بنابراین در این کار سلول‌های کولاژن پوست تخریب می گردند.یاد آور می شویم که  این روش درمانی به طور ویژه  برای درمان اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید تاثیر گذار است، چون در هر دوی این موارد تولید کولاژن بعد از ترمیم زخم ادامه پیدا می‌کند. تزریق این دارو نیز می‌تواند به کم کردن احساس خارش و یا درد مرتبط با جای زخم کمک کند.

گسترش بافت (tissue expansion)

در این متد درمان، یک بالون کوچک به زیر یک قسمت از پوست سالم نزدیک جای زخم وارد می‌شود. در ادامه بالون به جهت به وجود آوردن کشیدگی در پوست با محلول آب نمک پر می‌شود. در طی چند هفته یا چند ماه، زمانی که پوست به میزان کافی کشیده شد، بالون از زیر پوست فرد بیرون می آید. در ادامه جای زخم با عمل جراحی از میان برداشته می شود و پوست باز شده به علت کشیدگی آن بر روی قسمت صدمه دیده قبلی قرار می گیرد و با نهایت تمرکز و دقت لبه‌های زخم بسته می‌شود.

زد پلاستی (Z-Plasty) و تکنیک‌های مربوط به اصلاح مجدد بافت

زد پلاستی روشی است که به جهت جای زخم‌های هیپرتروفیک و کلوئید که به متد های درمان با استروئید واکنش مثبت نداده‌اند، به کار برده می‌شود. در این تکنیک جای زخم با عمل جراحی توسط بریدن پوست نواحی زخم با الگوی فلپ‌های سه ضلعی کوچک (triangular flaps) حذف می شود. فلپ‌های به وجود آمده در چنین وضعیتی اغلب ظاهری مانندحرف Z به خود می گیرد، ولی پزشک از فنون مناسب برای درمان جای زخم با عنایت به ظاهر آن بهره می گیرد. فلپ‌های به وجود آمده با این متد در ادامه به  خاطر خطوط یا چین و چروک‌های طبیعی پوست تغییر مکان می‌دهند. جای زخم به وجود آمده با این روش در آخر ظاهر ماسب تری بر روی پوست داشته و کمتر به چشم می آید. زد پلاستی نیز قادر است به پایین آوردن فشار وارده شده در حاصل جای زخم‌های انقباضی نقش بسزایی داشته باشد.

هزینه جراحی شکم

هزینه جراحی شکم بسته به اینکه وضعیت بیمار در چه سطحی قرار دارد و انتظارات او از عمل جراحی چیست می‌تواند شامل رقم‌های متفاوتی باشد. همچنین، تبحر پزشک جراح و کیفیت خدمات مطب نیز از متغیرهایی هستند که باعث ایجاد مبالغ مختلف برای هزینه جراحی شکم می‌شوند.

برای اطلاع بیشتر از جراحی شکم،روی کاتالوگ زیر را کلیک کنید

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست