لاغری شکم و پهلو با عمل یا بدون عمل؟

روش های لاغری شکم و پهلو
جراحی زیبایی اندام

لاغری شکم و پهلو با عمل و یا دیگر روش های لاغری از جمله مواردی است که امروزه طرفداران زیادی در بین مردم جهان پیدا کرده است. معضل چاقی و اضافه وزن نه تنها به عنوان یک مشکل جدی برای سلامت انسان به شمار می‌رود، بلکه مسائل ناشی از ایجاد موانع در انجام امورات شخصی و لطمه زدن به اعتمادبه نفس اشخاص نیز بسیار چشمگیر هستند. لاغری شکم و پهلو با عمل به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. انواع روش‌های جراحی شکم ابداع شده‌اند که هر ساله، شیوه‌های جدیدتر با کاهش عوارض ناشی از عمل و افزایش میزان بازدهی عمل‌های جراحی شکم روبرو بوده‌اند. ساکشن چربی شکم و لیپوماتیک شکم و پهلو شاید شناخته‌شده‌ترین روش‌های جر

لاغری شکم و پهلو با عمل از جمله مواردی است که امروزه طرفداران زیادی در بین مردم جهان پیدا کرده است. معضل چاقی و اضافه وزن نه تنها به عنوان یک مشکل جدی برای سلامت انسان به شمار می‌رود، بلکه مسائل ناشی از ایجاد موانع در انجام امورات شخصی و لطمه زدن به اعتمادبه نفس اشخاص نیز بسیار چشمگیر هستند. لاغری شکم و پهلو با عمل به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. انواع روش‌های جراحی شکم ابداع شده‌اند که هر ساله، شیوه‌های جدیدتر با کاهش عوارض ناشی از عمل و افزایش میزان بازدهی عمل‌های جراحی شکم روبرو بوده‌اند. ساکشن چربی شکم و لیپوماتیک شکم و پهلو شاید شناخته‌شده‌ترین روش‌های جراحی شکم باشند که در دنیا در حال انجام هستند.

جراحی شکم و پهلو امروزه به عنوان یکی از قطعی‌ترین روش‌ها برای کاهش چربی‌ها و پوست‌های اضافه موجود در ناجیه شکم و پهلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. جراحی شکم و پهلو می‌تواند به روش‌های مختلف و متفاوتی صورت پذیرد. آبدومینوپلاستی، پانیکولکتومی، ساکشن شکم و پهلو از جمله این روش‌ها هستند. جراحی شکم و پهلو برای افرادی که از چاقی موضعی و تجمع چربی‌های اضافه در شکم و پهلوی خود رنج می‌برند، می‌تواند زمینه‌ساز فراهم کردن تندرستی و سلامتی آنان باشد. این امر، به خصوص در مواقعی که تمرینات ورزشی و رژیم‌های غذایی مختلف کارساز نبوده‌اند، بیشتر خود را نشان می‌دهد. آبدومینوپلاستی، پانیکولکتومی، ساکشن شکم و پهلو از شیوه‌هایی هستند که به عنوان شلیک آخر برای از بین بردن اضافات چربی‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته که جراحی شکم و پهلو به کاهش سایز و چربی‌ها خلاصه نمی‌شود!

لاغری شکم و پهلو با عمل و انواع جراحی شکم یا آبدومینوپلاستی، با هدف از بین بردن و تخلیه چربی‌های اضافه در این نواحی صورت می‌گیرند. جراحی شکم و لاغری شکم و پهلو با عمل، ساکشن چربی شکم، لیپوماتیک شکم و پهلو و مابقی شیوه‌های جراحی شکم بیشتر در افرادی انجام می‌شوند که یا دچار افتادگی شکم شده‌اند، یا چربی اضافه زیادی در این ناحیه دارند و یا ورزشکارانی هستند که به دنبال ایجاد اندامی متناسب‌تر می‌باشند. لاغری شکم و پهلو با عمل، بسته به اینکه به چه شیوه‌ای صورت گیرد، می‌تواند تحت بیهوشی یا بی‌حسی موضعی و در مدت زمان‌های متغیر صورت پذیرد. همچنین، تشخیص اینکه لاغری شکم و پهلو با عمل باشد یا بدون عمل، روندی دارد که تشخیص آن به عهده پزشک متخصص است. در این مطلب، به معرفی انواع روش‌های لاغری شکم و پهلو با عمل خواهیم پرداخت.

از این رو در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع روش‌های جراحی شکم و پهلو از جمله آبدومینوپلاستی، پانیکولکتومی، انواع شیوه‌های ساکشن شکم و پهلو و همچنین، هزینه جراحی شکم خواهیم پرداخت.

انواع روش‌های جراحی شکم و پهلو

جراحی شکم و پهلو خود دارای روش‌های متفاوتی است. هر کدام از این روش‌ها نیز به نوبه خود برای دسته‌ای خاص از بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این روش‌ها با استفاده از دستگاه‌های لاغری نظیر لیپوست، لیپولیز، اولترازد و لیپوماتیک صورت می‌گیرند. بعضی دیگر نیز با استفاده از شیوه‌های جراحی تهاجمی‌تر نظیر آبدومینوپلاستی و پانیکولکتومی انجام می‌شوند. تشخیص اینکه کدام یک از این روش‌ها مناسب چه کسی است، به عهده پزشک متخصص، تیم جراحی و مطب درمانی خواهد بود.

هر چند دستگاه‌های لاغری که این روزها به وجود آمده‌اند، از تکنولوژی پیشرفته‌ای برای کسب نتایج مورد نظر برخوردارند، اما لازم است بدانیم که روش‌های آبدومینوپلاستی و پانیکولکتومی به عنوان شیوه‌هایی قطعی هستند که نتایج آنها بلافاصله پس از عمل قابل مشاهده خواهد بود. البته لازم به ذکر است که در این دو روش، از برش‌هایی بزرگ برای خارج کردن چربی‌ها و بافت‌های اضافه بدن استفاده می‌گردد.

متخصصان جراحی شکم در حال جراحی شکم و پهلو

عمل آبدومینوپلاستی چیست؟

آبدومینوپلاستی یا تامی تاک به یکی از شیوه‌های تهاجمی جراحی شکم و پهلو گفته می‌شود. به واسطه این عمل، شکم بیمار کوچک، خوش‌فرم و زیبا خواهد شد. تامی تاک یا آبدومینوپلاستی مناسب افرادی است که شکم شان با افتادگی، شل‌شدگی، ترک‌ها و چین و چروک‌های پوستی مواجه شده باشد. البته شرط لازم برای انجام عمل آبدومینوپلاستی این است که اولاً شخص از سطح سلامتی خوبی برخوردار باشد و بهره‌مند از رژیم غذایی سالم و استاندارد باشد. در ثانی لازم است  که شخص به وزن ثابت و مشخصی رسیده باشد.

در کل، عمل جراحی شکم به روش تامی تاک به منظور کوچک کردن شکم و ترمیم عضلات شکم مورد استفاده قرار می‌گیرد که رسیدن به این هدف، با در نظر گرفتن شکل ظاهری شکم و توجه به ویژگی آناتومیک بدن بیمار صورت می‌گیرد. در صورتی که از روش‌های مختلف غیرتهاجمی، ورزش‌های سنگین و رژیم‌های غذایی مختلف ناامید شده‌اید، وقت امتحان کردن آبدومینوپلاستی است!

این روش مزایایی دارد که باعث متمایز شدن آن نسبت به بسیاری از عمل‌های جراحی شکم و پهلو شده است.

مزایای جراحی شکم و پهلو به روش آبدومینوپلاستی

  • توده‌ها و بافت‌های چربی موجود در شکم و پهلو به طور کامل خارج می‌شوند.
  • خونریزی ایجادشده در حین عمل تامی تاک کمتر است.
  • جراحی شکم و پهلو به این روش با قطعی‌ترین نتایج روبرو است.
  • پوست‌های شل شده ناحیه شکم و پهلو به طور کامل برداشته می‌شوند.
  • خطوط و چین و چروک‌های ایجاد شده در ناحیه شکم از بین می‌روند.
  • روند بهبودی بعد از عمل جراحی نسبتاً سریع اتفاق می‌افتد.

باعث سف شدن و کشیده شدن عضلات شکم و پهلو می‌شود.

کاندیداهای مناسب برای عمل آبدومینوپلاستی

عمل جراحی شکم و پهلو به روش آبدومینوپلاستی را همواره زمانی انجام دهید که مشورت‌های لازم با پزشک متخصص را انجام داده‌اید و انتظارات خود از عمل را با او در میان گذاشته‌اید. اگر می‌خواهید بدانید که آیا شما اصلاً لازم است برای انجام عمل تامی تاک اقدام کنید یا خیر، بهتر است که ببینید آیا جزء یکی از این پنج گروه می‌باشید یا نه؟

  • خانمی هستید که به تازگی زایمان کرده‌اید؛ عوارض بعد از زایمان به سراغ‌تان آمده، عضلات شکم‌تان ضعیف شده و پوست بدن‌تان کش آمده است. به خصوص اگر خانمی باشید که تجربه چندین زایمان داشته‌اید، احتمالاً بیشتر با چنین مشکلی مواجه هستید.
  • خانم یا آقای بالغی هستید که به تازگی دچار کاهش وزن زیادی شده‌اید؛ این کاهش وزن ‌می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک و ترک‌های بسیار در پوست شکم شود.
  • به دوران کهن‌سالی نزدیک شده‌اید و خاصیت ارتجاعی و کشسانی پوستتان از بین رفته است. تغییر حالت در شکم به عنوان یکی از نشانه‌های پیری شناخته می‌شود. این عارضه‌ای دردناک است که پذیرش آن قدری جسارت می‌خواهد!
  • وجود مشکلات ژنتیکی در شما باعث شده است که فرم شکم یا پهلو‌های‌تان با وجود تمام ورزش‌هایی که می‌کنید و رژیم‌هایی که رعایت می‌نمائید، تغییری پیدا نکند.
  • با وجودِ داشتن شکمی صاف و تحت، از محل و موقعیت ناف خود راضی نیستید. برای مثال ممکن است ناف‌تان در جایی بالاتر از موقعیت طبیعی قرار گرفته باشد.

جراحی لاغری شکم با لیپولیز

لاغری شکم و پهلو با عمل لیپولیز، یک روش تهاجمی برای تخریب سلول‌های چربی در نواحی شکم و پهلو می‌باشد. در روش لاغری شکم و پهلو با عمل لیپولیز، پس از ایجاد بی‌حسی در موضع مورد نظر، پزشک سوراخی را روی پوست ایجاد می‌نماید و از داخل آن، یک لوله میکروکانولا که وسیله‌ای شبیه سوزن برای ایجاد تششع می‌باشد، وارد بدن می‌شود. این سوزن به قطر یک تا دو سانتی‌متر وارد چربی‌ها شده و با انجام حرکت رفت و برگشتی ملایم و بسیار آهسته، اشعه لیزر به سلول‌های چربی تابیده می‌شود.

تششعات لیزری که از طریق دستگاه وارد بدن می‌شوند، باعث ایجاد تخریب و از هم گسیختگی سلول‌های چربی می‌گردد. فرآیند تخلیه چربی‌های تخریب شده نیز می‌تواند به دو شیوه مختلف انجام شود؛ یکی با سپردن مسئولیت آن به متابولیسم طبیعی بدن و دیگری، خارج کردن چربی‌های اضافه از طریق ساکشن چربی شکم و پهلوها. باید در نظر داشت که لیپوماتیک شکم و پهلو متفاوت از عمل لیپولیز می‌باشد و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت.

برای آشنایی با دستگاه لیپولیز و دیگر دستگاه های لاغری موضعی

مقاله مقایسه ۳ دستگاه اولترا کویتیشن و هایفولیپیولیز و لیپولیز را ازدست ندهید.

لیپوماتیک شکم و پهلو

عمل جراحی لیپوماتیک شکم و پهلو به دلیل فرآیند ساده‌تر و ایمن‌تری که دارد و همچنین، به دلیل عوارض بسیار کم ناشی از لاغری شکم و پهلو با عمل به این روش، مورد توجه قشر وسیعی از مردم قرار گرفته است. در لاغری شکم و پهلو با عمل لیپوماتیک از یک میله فلزی که لوله کانولا نام دارد، برای وارد کردن شوک به سلول‌ها و بافت‌های چربی بدن استفاده می‌شود. لاغری شکم و پهلو با عمل جراحی، در نوع خود یک شیوه سخت می‌باشد. از این رو، استفاده از عمل لیپوماتیک برای ایجاد لاغری و رهایی از بافت‌های آزاردهنده چربی، دوران نقاهت ناشی از عمل‌های سخت را به حداقل رسانده است.

لاغری شکم پهلو با عمل لیپوساکشن

ساکشن چربی شکم و پهلو مفهومی بسیار ساده دارد. لاغری شکم و پهلو با عمل با روش ساکشن چربی شکم یک تکنیک جراحی می‌باشد که به واسطه آن، تخلیه چربی‌های رسوب گرفته در بافت‌های بدن، از بدن خارج شده و باعث ایجاد وضعیت مطلوب در تناسب اندام شخص می‌گردد. از روش لیپوساکشن برای کاهش شکم و ساکشن چربی شکم، کوچک کردن سینه و باسن، کاهش چربی‌های اطراف زانوها و پهلوها، رفع غبغب و نواحی زیر چانه و قسمت داخلی ران‌ها استفاده می‌شود. خود عمل لیپوساکشن نیز به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

در گذشته‌ای نه چندان دور، عمل لیپوساکشن باعث از دست رفتن جان بسیاری از بیماران شده است. به دلیل تهاجمی بودن شدید روش سنتی لیپوساکشن، امروزه روش‌های جدیدتری از جمله بادی جت روی کار آمده‌اند. در روش لاغری شکم با بادی جت، از نیروی آب برای وارد کردن فشار به سلول‌های چربی استفاده می‌شود. برعکس روش سنتی لیپوساکشن که در گذشته انجام می‌شد و ایجاد حرارت در بافت‌های چربی، عاملی خطرناک و مرگ‌آور برای کاهش بافت‌های چربی بوده است.

عمل پانیکولکتومی چیست؟

هر چند عمل آبدومینوپلاستی بیشتر جنبه زیبایی دارد، اما عمل پانیکولکتومی بیشتر به جنبه درمانی قضیه نظاره می‌کند. عمل پانیکولکتومی برای از میان برداشتن پوست اضافه و چربی تجمع یافته در زیر ناف مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزایش وزن ناگهانی و شدید، بارداری‌های متمادی، بعضی از بیماری‌ها و مواردی دیگر می‌توانند باعث کش آمدن پوست زیر ناف و ایجاد حالتی ناخوشایند در آن شود. عمل پانیکولکتومی برای رفع این زائده ابداع شده است؛ چرا که وجود پوست اضافه و چربی در این ناحیه می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلاتی دیگر باشد. انجام چنین کاری شما را از بروز عفونت‌ها، زخم و سایش و مشکلاتی از این قبیل در امان نگه خواهد داشت.

ساکشن شکم و پهلو می‌تواند چربی‌های موجود در تمامی نواحی شکم و پهلو را تخلیه نماید. در برخی موارد که میزان چربی تخلیه شده از شکم زیاد باشد، ممکن است در نتیجه آن، حالت کشسانی پوست از بین رفته و با پوستی آویزان در این ناحیه روبرو شویم. در چنین مواردی ممکن است به تشخیص پزشک، ساکشن شکم و پهلو به همراه عمل پانیکولکتومی انجام شود. در این صورت نه تنها چربی‌های اضافه بر اثر ساکشن شکم و پهلو تخلیه می‌شوند، بلکه پوست بدن نیز ترمیم شده و نهایت زیبایی را برای اندام شخص به ارمغان می‌آورد.

جراحی شکم و پهلو به روش ترکیبی

همان طور که از نام این روش مشخص است، بسته به اینکه شرایط بیمار چگونه بوده و انتظارات او از عمل چه باشد، از ترکیب چند روش برای دریافت بهترین نتیجه از عمل استفاده می‌شود. معمولاً از روش‌های ترکیبی در مواردی استفاده می‌شود که شرایط بیمار بسیار خاص بوده و استفاده از تنها یک عمل، منجر به ایجاد نتیجه مطلوب نهایی نمی‌گردد. البته در مواردی نیز وجود دارد که شخص، تنها با استفاده از یک روش جراحی به کاهش حجم قابل توجهی در میزان چربی‌های بدن خود می‌رسد؛ اما لازم است که پس از آن، چندین عمل ترمیمی و بازسازی یا جراحی‌های ثانویه را به انجام برساند.

بهترین روش لاغری شکم و پهلو با عمل کدام است؟

جواب دادن به این سوال کار آسانی نیست؛ چرا که لاغری شکم و پهلو با عمل در اولین مرحله بستگی به این موضوع دارد که شرایط بیمار چگونه است و انتظارات او از سپردن بدن خود به تیغ جراحی چیست؟ به همین منظور، اولین اقدام برای لاغری شکم و پهلو با عمل، مراجعه به یک پزشک متخصص خوب و دریافت مشاوره از مطب های زیبایی و عمل جراحی شکم می‌باشد.

معمولاً در ابتدای امر از بیمار خواسته می‌شود که آزمایشات لازم که پیش‌نیاز انجام عمل جراحی هستند را انجام دهد. بعد از بررسی دقیق نتایج آزمایش و تشخیص پزشک متخصص، توضیحاتی درباره شرایط انجام عمل، ریسک‌ها و دوره نقاهت بعد از بیماری، عوارض عمل و انتظارات ناشی از آن برای بیمار شرح داده می‌شود. در این جلسات، بیمار فرصت این را می‌یابد تا درباره انتظارات خود از عمل و اهدافش از آن را بیان کند.

از آنجا که شرایط بیماران مختلف با هم متفاوت است، دقت نظر پزشک و تبحر او در تشخیص بیماری و در پیش گرفتن روند مناسب برای هر بیمار، امری حیاتی به شمار می‌آید. بنابراین، بیماران متقاضی به انجام لاغری شکم و پهلو با عمل لازم است که حتماً از مشاوره پزشکان و متخصصان این زمینه بهره‌مند شوند. به بیان دیگر، اگر یکی از آشنایان یا دوستان شما به پزشکی مراجعه کرده است که نتیجه عمل رضایت‌بخشی داشته است، به این معنا نیست که نتیجه عمل شما نیز قطعاً خوب و متقاعدکننده خواهد بود.

پزظکان در حال لاغری شکم و پهلو با عمل

 کاندیداهای مناسب برای لاغری شکم و پهلو

ساده‌ترین شکل جواب دادن به این سوال که کاندیداهای مناسب برای لاغری شکم و پهلو با عمل چه افرادی هستند، این است:‌ «افرادی با چربی اضافه در شکم، افرادی با شکم‌های افتاده و پوست آویزان و افرادی با شکم‌های بزرگ.» اما این فقط ظاهر این قضیه است؛ چرا که جراحان پلاستیک و زیبایی توانسته‌اند از موهبت مهارت پزشکی و علم زیبایی شناسی به نسبت متناسبی برخوردار شوند و از زوایای مختلف به این قضیه نگاه کنند. از این رو، در لاغری شکم و پهلو با عمل لازم است که حداقل شرایط زیر در بیمار وجود داشته باشد:

  • افرادی که به لحاظ فیزیکی و تندرستی در وضعیت مناسبی بوده و اصطلاحاً سالم باشند.
  • افرادی که از آخرین روند چاق شدن آنها و اضافه وزن‌شان، حداقل شش ماه گذشه باشد. به عبارت دیگر، افرادی که حداقل به مدت شش ماه به ثبات در وزن رسیده باشند.
  • افرادی که با انجام زایمان‌های متعدد و یا پس از گذشت سال‌ها چاقی، دچار چربی‌های اضافه زیاد در ناحیه شکم شده‌اند و پوستی آویزان و شل پیدا کرده‌اند.
  • افرادی که به دلیل اضافه وزن زیاد و داشتن مشکلات خاص دیگر، قادر به انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی برای کاهش چربی خود نیستند.
  • افرادی که با وجود انجام ورزش‌های سخت و نفس‌گیر موفق به کاهش چربی‌های موجود در شکم و پهلو نشده‌اند.

جراحی شکم برای چه کسانی مناسب نیست؟

هر چند روش‌های جراحی یا غیرجراحی که برای کاهش چربی شکم و پهلو مورد استفاده قرار می‌گیرند، امروزه با کاهش عوارض ناشی از آن روبرو بوده‌اند، اما استفاده از این روش‌ها برای هر کسی مناسب نیست. افراد بسیاری هستند که با وجود شکم‌های بزرگ و چربی‌های اضافه زیاد در نواحی شکم و پهلوی خود، کاندیداهای مناسبی برای انجام جراحی شکم نیستند. از جمله این افراد می‌توان به دسته‌های زیر اشاره کرد:

  • خانم‌ها و بانوانی که قصد بارداری در آینده‌ای نزدیک دارند.
  • افراد چاقی که با اضافه وزن بسیار زیادی در بدن خود مواجه هستند.
  • افرادی که پوستی حساس دارند و ممکن است با بخیه‌ای که در پوست‌شان زده می‌شود، مشکل داشته باشند.
  • افرادی با بیماری‌های خاص نظیر دیابت، سرطان و … که ممکن است جراحی شکم (یا هر جراحی دیگری) سلامت آنها را به خطر بیندازد.

اقدامات و مراقبت‌های لازم پس از عمل جراحی زیبایی شکم و پهلو

هرچند اقدامات و نکات لازم پیش از عمل جراحی بسیار مهم هستند، اما مهم‌تر و قابل توجه‌تر از آن، اقداماتی است که به منظور مراقبت در دوران نقاهت پس از عمل جراحی صورت می‌پذیرند. رعایت این نکات باعث بوجود آمدن شرایطی می‌شود که عوارض ناشی از عمل را به حداقل ممکن خود کاهش خواهد داد. مراقبت‌های پس از انجام عمل به تثبیت شرایط بیمار و تسریع روند بهبودی او نیز کمک بسیار خواهد کرد. به طور کلی، نکات زیر در جهت انجام مراقبت‌های پس از عمل در نظر گرفته شده‌اند:

  • راه رفتن و فعالیت فیزیکی سبک باعث کاهش تورم و همچنین کاهش احتمال لخته شدن خون در بدن می‌شود.
  • در هفته اول پس از جراحی به منظور کاهش دردهای ناشی از بخیه و جای عمل، به صورت خمیده راه بروید تا فشار اضافه به بافت‌های شکم وارد نشود.
  • در هفته اول پس از عمل و تا زمانی که از داروهای آرام‌بخش و مسکن‌ها استفاده می‌کنید، از رانندگی کردن پرهیز نمائید.
  • از انجام فعالیت‌های فیزیکی سنگین، ورزش‌های سخت و بلند کردن اجسام سنگین تا دو هفته پس از عمل اکیدا‌ً خودداری نمائید.
  • از شکم‌بند و گن‌های لاغری مخصوص که توسط پزشک تجویز شده‌اند، به صورت مرتب و منظم استفاده نمائید. این کار را تا زمانی که پزشک به شما توصیه کرده است، ادامه دهید.
  • در روزهای پس از عمل، تا می‌توانید آب بنوشید و از سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر پرهیز نمائید.

نتیجه کاهش چربی‌های شکم

نتیجه کاهش چربی‌های شکم

در این روش‌ها، شکم‌های شل و آویزان به شکم‌هایی تخت و زیبا تبدیل می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری از مشکلات ناشی از چاقی و اضافه وزن نیز از دوش بیماران برداشته می‌شوند. کاهش چربی شکم و تخلیه آنها، می‌تواند شرایط ستون فقرت شخص را بهبود بخشیده، بی‌اختیاری ادرار را درمان کرده و قدرت بدنی شخص برای انجام ورزش‌های سخت را افزایش دهد.

بهترین جراح زیبایی پهلو ها و شکم در تهران

مهم ترین امر برای تمام کسانی که قصد انجام جراحی زیبایی شکم را دارند، انتخاب بهترین جراح زیبایی شکم می باشد. چرا که این انتخاب می تواند برای آنها پیامدهای منفی و مثبتی را به همراه داشته باشد. جراح متخصص این کار باید دارای مهارت و تجربه بالایی باشد.

چرا که می تواند برای مدت زیادی برای فرد بیمار عوارضی را در طولانی مدت ایجاد کند. از این رو ما باید تمامی ویژگی های یک جراح را در نظر داشته باشیم و با دیدی شفاف در این راه قدم برداریم. برخی از جراحان شکم به دلیل تجربه و مهارت بیشتری که دارند شاید از نظر قیمتی با دیگر جراحان تفاوت هایی داشته باشند. اما بهتر است که کیفیت را قربانی قیمت نکنید.

چرا که هر ارزانی بی دلیل نیست. برخی از جراحان تازه کار برای جلب مشتری و کسب تجربه با پایین ترین قیمت ممکن این جراحی را انجام می دهند. اما در بیشتر موارد نه تنها نمی توانند زیبایی را به اندام شما بدهند، آن را بدتر کرده و عوارض جبران ناپذیری را برای شما به ارمغان می آورند.

بهتر است بدانید که بهترین جراح زیبایی شکم باید در انجمن جراحان پالاستیک دارای عضویت رسمی باشد. به طوری که این امکان وجود دارد، که برای حصول اطمینان بیشتر نام جراح را در سایت انجمن جراحان پلاستیک پیدا کنید. این کار می تواند یکی از راه های انتخاب جراح برای شما باشد. به علاوه می توان گفت که تخصص های که جراح شما در زمینه های مختلف و همچنین جراحی شکم دارد، باید یکی از فاکتور های شما برای انتخاب جراحتان باشد.

علاوه بر این شما می توانید قبل از اینکه برای جراحی اقدام کنید، نمونه کارهای جراح را از نزدیک ببینید و با افرادی که تحت عمل جراحی به دست آن پزشک قرار گرفته اند گفتگو کنید و از میزان رضایت آنها مطلع شوید. مشاوره قبل از جراحی می تواند کمک شایانی به شما نماید.

بهترین جراح زیبایی شکم باید به گونه ای این جراحی را انجام دهد که بعد از مدتی بازگشت نداشته باشد و همچنین تمامی مراقبت های قبل و بعد از عمل را در اختیار بیمار خود قرار دهد. اگر جراح شما دارای تخصص و تجربه کافی نباشد، می تواند عوارضی برای شما به همراه داشته باشد که تا مدت ها نتوانید برای جبران و درمان آن راهی پیدا کنید. از این رو باید قبل از انجام این کار تمامی جوانب را برای انتخاب پزشک خود در نظر بگیرید.

اشخاصی هستند که ران ها یا بازوهای معمولی دارند اما در قسمت شکم دچار چاقی و انباشتگی چربی هستند و این اضافه وزن با رعایت رژیم غذایی از بین نرفته و با رژیم فقط بقیه قسمت های بدن لاغرتر می شوند. هنگامی که با این مسئله روبرو می شوید می توانید علاوه بر لاغری شکم و پهلو با عمل، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. در این مقاله به شرح و بررسی این روش ها برای لاغری شکم و پهلو می پردازیم.

لاغری شکم و پهلو با دستگاه (موضعی)

دستگاه‌های لاغری موضعی که به جهت کم کردن چربی در اعضای مختلف به کار برده می‌شوند عبارتند از :

  1.  دستگاه RF
  2.  دستگاه کویتیشن
  3.  LPG

 دستگاه RF

امواج رادیو فرکانسی (RF) چندین سال است که در جهان پزشکی به جهت مقاصد مختلف استفاده می شوند. سلولیت و انباشتگی چربی در اعضای گوناگون بدن و اختلال در زیبایی تناسب اندام ، Aging (پیری پوست)، چین و چروک صورت و اطراف چشم، آکنه مسائل مورد بحث و عمل دائمی حوزه پوست و زیبایی می باشند به شکلی که باعث ایجاد انواع متدها و تکنولوژیها برای درمان و رفع مشکلات مذکور گردیده است . ساختمان اصلی سیستم های RF در حقیقت شامل یک نوسان ساز امواج الکترونیکی (RF.oscillator) در نواحی فرکانس رادیوئی می باشد.

RF_Tightening دستگاهی است که امواج رادیویی را با فرکانس بالا تولید و از بافتهای بدن رد می کند و سبب تولید حرارت عمقی به میزان ۳۸ الی ۴۴ درجه سانتیگراد در آنها می شود . در نتیجه به کارگیری از این دستگاه می تواند برای درمان این دو مورد مفید واقع شود:

۱ ) درمان سلولیت و لاغری موضعی ( نواحی شکم ، پهلو ، ران ، بازو ، سینه ، غبغب و … )

۲ ) جوانسازی ( کلاژن سازی ، رفع چین و چروک های سطحی مثل خط خنده و … ، پف چشم ، کبودی زیر چشم و … )

دستگاه کویتیشن

کویتیشن چیست؟

به برخورد امواج اولتراسوند(گونه ای از امواج صوتی) با فرکانس فوق العاده بالا با مولکول های اب و ایجاد و فوران حباب های ریز در آب کویتیشن گفته می شود.

 چگونگی عملکرد آن به چه شکل است؟

انجام کویتیشن در بافت چربی، باعث ایجاد حبابهای ریز در نواحی سلول های چربی می گردد که به میزان زیادی تحت تاثیر امواج اولتراسوند، در حال لرزش و فوران می باشند، اصابت این حبابها با دیوارۀ سلول های چربی و ترکیدن انها باعث پارگی دیوارۀ سلول و در آمدن چربی درون سلولی ( تری گلیسرید) و بیرون آمدن اب داخل سلول ها می شود.

اب داخل سلول ها توسط سیستم لنفاوی تخلیه و توسط کلیه ها از طریق ادرار خارج می شود. به همین خاطر تا دو روز پس از انجام کویتیشن دفعات ادرار بالا می رود. تغییر رنگ و بوی ادرار هم برای برخی از بیماران با وزن بالا دیده شده است . در نتیجه همیشه خوردن آب فراوان در همان جلسه و روز بعد از آن به بیمار پیشنهاد می شود.

ولی چربی داخل سلول ها ( تری گلیسرید )که با کویتیشن رها شده، توسط انزیم ها به گلیسرول و اسیدهای چرب ازاد تجزیه می شود. گلیسرول یک شکل دیگری از چربی محلول در اب می باشند که بعد از انجام کویتیشن وارد گردش خون می شود و هر سلولی که احتیاج به انرژی دارد آن را از خون گرفته و به استفاده سوخت و ساز ( متابولیسم ) می رساند. اسیدهای چرب (غیرمحلول در اب ) توسط سیستم گردش لنفاوی به کبد راه می یابند و در انجا تبدیل به مولکول های دیگری می شوند و مانند گلیسرول در سلولها به سوخت و ساز می رسند.

با هر بار انجام کویتیشن , تعدادی از سلولهای چربی حذف می شوند و به دلیل آنکه زیاد شدن و بازگشت انها یک امر محال است، در نتیجه درمان با کویتیشن یک روش  ماندگار و دائمی به شمار می آید.

درحقیقت بدون جراحی و کاملاً محافظت شده می توانیم به مدد کویتیشن سلول های چربی را حذف کنیم. به علت  قدرت بسیار زیاد این تکنیک ، در هر جلسه کم شدن سایز را می توان به طور قابل توجه و البته ماندگار ی مشاهده کرد. تاثیر کویتیشن تا ۳ ماه در بافت چربی ادامه دارد و روز به روز بهتر می شود.

دستگاه LPG

دستگاه LPG چگونه کار می کند؟

دستگاه LPG که از نوین ترین تکنیک های درمان سلولیت و کم کردن سایز و لاغری شکم و پهلو می باشد، در نواحی گوناگون پوست استفاده می شود.

لیپوماساژ با این دستگاه یک روش غیر تهاجمی محسوب می شود و احتیاجی به بی هوشی ندارد. این دستگاه با به کار گیری از یک موتور مخصوص سبب ایجاد مکش قابل تنظیم در میزان بالا و پایین فرکانس می شود که با دو غلطک سبب کشیدگی پوست می گردد.

ماساژ مکانیکی دستگاه با وارد کردن یک فشار مثبت و حرکت کردن بر روی پوست و ایجاد فشار منفی بر لایه های زیرین پوست تاثیر خود را بر روی پوست و سلولیت و چربی های زیرین پوست، عضلات، و یا استخوانها و عروق و اعصاب می گذارد، بی آنکه تاثیر منفی بر لایه های فوق بگذارد

تاثیر طناب زدن در لاغری شکم و پهلو

لاغری شکم و پهلو با عمل با عمل یا بدون عمل ؟؟ در صورتی که می خواهید در بازه زمانی کمی لاغری شکم و پهلو را تجربه کنید، طناب زدن ورزش مناسبی است. این ورزش برای کاهش چربی ران، شکم و پهلو خیلی تاثیرگذار و زود بازده است. طناب زدن یک ورزش کم فشار است؛ که می‌تواند سبب لاغری در کل بدن فرد شود. در ابتدا یک طناب متناسب با قد خود تهیه کنید. طول طناب، از ۱۸۰ سانتی متر تا ۳۳۵ سانتی متر متغیر است. هرچه قد شما بلندتر باشد به طناب بلندتری نیاز دارید. برای شروع به مدت ۳۰ ثانیه به طور سرعتی و روی دوپا طناب بزنید. توجه کنید که در زمان طناب زدن باید دست‌های شما به صورت دورانی چرخیده و ارتفاع پاهایتان در زمان پرش نباید زیاد باشد.

فواید طناب زدن برای لاغری شکم و پهلو

برنامه تمرین ۷۰ روزه که یکی از مناسب ترین راهها برای کم کردن وزن است، روش طناب زنی در هر ست از ۳۰ ثانیه آغاز می شود و در آخرین هفته به ۵ دقیقه می رسد؛ این کار به مرور کالری های زیادتری را در بدن شما می سوزاند، و با وارد شدن بدن به فاز چربی سوزی سطح چربی های کل بدن کاهش پیدا می کند.

برای کاهش وزن باید مقدار کالری بیشتری را نسبت به کالری دریافتی بسوزانید تا به وزن ایده آل خود برسید . در نتیجه فقط طناب زدن جهت لاغری و بدون رعایت رژیم لاغری مناسب تاثیرگذار نمی باشد.در صورتی که مقدار کالری دریافتی خود را به طور دقیق اندازه گیری کردید و همچنین یک رژیم کم کالری را دنبال می‌کنید ۳ ساعت طناب زدن در هفته جهت لاغری کافی است .

فواید طناب زدن

  • یکی از مناسب ترین ورزش‌های هوازی و اینتروال است.
  • طبق تحقیقات این ورزش می تواند تا ۱۳۰۰ کالری در ساعت بسوزاند .
  • یکی از کم هزینه ترین ورزشها است و شما فقط به یک طناب احتیاج دارید.
  • سرعت و چابکی را در شما بیشتر می کند.
  • یکی از بهترین حرکات ورزشی جهت کاهش چربی در ران، شکم و پهلو است.
  • محققان می گویند انجام تمرین های ورزشی شامل حرکات و پرش های عمودی مانند پریدن از روی طناب، در کم کردن احساس گرسنگی بسیار موثر است. این کاهش اشتها سبب می شود فرد دیرتر احساس گرسنگی کند و میل به خوردن در او کاهش و در نتیجه به کاهش وزن منجر شود.
  • حرکت طناب زنی ،باعث بهتر شدن ضربان قلب و بهبود فشار خون می شود.
  • در طناب زدن به علت فعالیت کل بدن ،سبب تقویت عضلات شکمی برای استحکام بیشتر بدن ،عضلات پاها برای پریدن ،و شانه ها برای طناب زدن خواهد شد.
  • طناب زدن طبق اصول و درست ، ضربات و حرکات ناگهانی کمی را به مفاصل بدن وارد می کند.
  • طناب زدن سبب بهتر شدن تراکم استخوانی می شود و از پوکی استخوان جلوگیری می کند و یا به تاخیر می اندازد.
  • طناب‌زدن موجب بیشتر شدن انعطاف‌پذیری و خاصیت ارتجاعی عضلات پاها می‌شود و احتمال آسیب‌دیدگی پاها را کم می کند. اگر به طور منظم طناب بزنید، عضلات ساق پا تقویت شده و خاصیت ارتجاعی تاندون‌ها و رباط‌های پای شما نیز افزایش می یابد. تلاش کنید در هنگام تمرین با طناب روی پاشنه پای خود فرود بیایید.
  • طناب‌زدن باعث افزایش تعادل و هماهنگی بدن می‌شود. ریتمی که طناب‌زدن دارد سبب افزایش هماهنگی بین پاها، چشم‌ها و دست‌ها می شود.
  • طناب‌زدن کمک می‌کند تا بتوانید شدت تمرینات دایره‌ای را افزایش دهید . تمرینات قدرتی که شامل حرکات پشت سر هم برای کار کردن روی گروه‌های عضلانی متفاوت است، سبب افزایش ضربان قلب و بهبود سلامت قلبی و عروقی شما می‌شود. در صورتی که یک تمرین ایستگاهی طناب‌زدن را نیز به آن اضافه کنید، شدت تمرینتان به مقدار زیادی بیشترخواهد شد. در صورتی که می‌خواهید کالری‌سوزی افزایش یابد دو تا سه دقیقه طناب‌زدن درجا را به انتهای تمرینتان اضافه کنید.

تاثیر پیاده روی در لاغری شکم و پهلو

پیاده روی چگونه باعث کوچک شدن شکم می شود ؟

تعداد زیادی از رژیم‌ های لاغری و کارشناسان سلامت و بهداشت پیشنهاد می‌کنند جهت کم کردن وزن و حفظ سلامت بدن، اقدام به پیاده روی سریع کنید که یک ورزش هوازی کالری‌سوز است. پیاده روی ورزش ملایمی است و کمترین صدمه را به بدن می رساند. در صورتی که پیاده روی را به شکل صحیح و درست انجام دهید سبب کاهش وزن و کوچک شدن شکم می شود.

حال این پرسش برایتان مطرح می شود که منظور از پیاده روی صحیح چیست؟

برای اینکه پیاده روی برای شما سودمند باشد باید به سرعت راه رفتن، مسافتی که پیموده می شود و زمین مطلوب جهت پیاده روی توجه کنید. در صورتی که به این موارد توجه کنید می توانید نسبت به رعایت اصول درست پیاده روی اطمینان یابید. جهت برطرف کردن چربی های انباشته شده و لاغری شکم و پهلو، در مرحله اول و قبل از هر چیز باید از رژیم غذایی و کاهش کالری دریافتی استفاده کنید. به عبارت دیگر مقاومت چربی ذخیره شده در بدن مخصوصا در قسمت شکم، تنها می تواند با رژیم غذایی و ورزش از بین رود.

پیاده روی مستمر با سرعت معمولی یعنی نه خیلی سریع و نه خیلی آهسته و به گونه ای که سبب بالا رفتن ضربان قلب و تعرق شود، برای افرادی که مشکل یا بیماری مفاصل نداشته باشند، مناسب ترین ورزش به منظور کوچک کردن شکم است.

پیاده روی برای افرادی که آمادگی موردنیاز جهت ورزش کردن را ندارد، باید در سطح صاف و به مدت نیم ساعت در هر روز شروع شود، ولی به تدریج و بعد از یک ماه این زمان می تواند تا یک ساعت افزایش یابد. لازم به ذکر است تدریجا می توان در سطوحی که شیب کم دارند پیاده روی کرد. دویدن و پیاده روی کردن روش موثری جهت لاغری و آب کردن چربی های شکم است و باعث می شود روند چربی سوزی با سرعت بیشتری انجام شود ولی معمولا برای افرادی که سن آنها پایین تر از ۴۵ سال است پیشنهاد می شود.

به منظور کم کردن وزن به میزان مطلوب باید معمولا روزانه به مدت ۳۰ تا ۹۰ دقیقه پیاده روی سریع بکنید. لازم به ذکر است می‌توانید بعضی روزها بیشتر و بعضی روزها کمتر پیاده روی کنید، ولی کلا باید حداقل ۱۵۰ دقیقه (دو ساعت و نیم) در طول هفته پیاده روی کنید. هر اندازه زمان بیشتری پیاده روی کنید، کالری بیشتری می سوزانید.

توجه به این نکته ضروری است که آب کردن چربی ها بستگی به مدت زمان پیاده روی ندارد و بیشتر شدت آن اهمیت دارد، به این صورت که شما فکر کنید می خواهید با عجله به جایی بروید پس لازم است سریعتر پیاده روی کنید. در پیاده روی سریع به مدت ۳۰ دقیقه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کالری سوزانده می شود که این میزان کالری به وزن شما بستگی دارد. در صورتی که ۳۰ دقیقه یا بیشتر بدون توقف پیاده روی کنید، میزانی از کالری‌ای که می‌سوزانید، چربی ذخیره‌شده‌ در بدنتان است.

در ۳۰ دقیقه‌ی ابتدایی ورزش، بدن شما قندِ ذخیره شده را به عنوان سوخت استفاده می‌کند که این موضوع پس از حدود ۳۰ دقیقه بیشتر می شود . بدن شما جهت استمرار این جریان، چربی‌ها را از سلول‌های چربی آزاد می کند و آنها را به عنوان سوخت استفاده می‌کند. این چربی ذخیره‌شده، همان چربی ای است که می خواهید نابود شود.

تاثیر پیاده روی بر روی لاغری

معجزه حلقه زدن برای لاغری شکم و پهلو

یکی از روش های لاغر شدن حلقه زدن یا هلاهوپ است که بسیاری از اشخاص به جهت داشتن شکمی صاف از آن استفاده می کنند.
حلقه زدن ورزشی مفید جهت نابود کردن چربی های شکم می باشد همچنین این ورزش برای قلب نیز سودمند است. در صورتی که چربی های شکمتان به سختی کاهش می یابند این ورزش بهترین راه به منظور آب کردن چربی هاست. در این ورزش فقط شکم درگیر نمی شود بلکه سی عضله دیگر در بدن را نیز درگیر می کند. عضله هایی مثل باسن، شکم، مایل شکمی، کمر، ران ها، اندامهای فوقانی و همچنین تحتانی را نیز درگیر می کند. شما با یک ساعت حلقه زدن حدود ۴۰۰ کالری می سوزانید. طبق تحقیقات در صورتی که با حلقه ۸ دقیقه ورزش کنید سیستم قلب بهبود می یابد و همچنین تقریبا ۵۰ کالری هم انرژی سوزانده اید. شما با یک دقیقه حلقه زدن حدود ۲۵/۶ کالری می سوزانید .این ورزش به دلیل افزایش ضربان قلب سبب تندرستی قلب شما می شود. پیشنهاد می کنیم که ۲۰ دقیقه در روز این ورزش را انجام دهید. این ورزش سبب تحرک و چرخش در ستون فقرات است که خودش سبب انعطاف در این بخش از بدن می شود. همچنین این ورزش سبب تقویت سیستم اعصاب نیز می شود به این علت که شما وقتی می خواهید حلقه را نگه دارید که از دور کمر شما نیفتاد نیاز به بکارگیری مغز و تمرکز دارد. لازم به ذکر است که این ورزش سبب شادمانی و نشاط در روحیه شما می شود. این ورزش سبب ترشح هورمون اندروفین دربدن شما می شود که باعث شادی و اعتماد به نفس در شما می شود .

در یکی از تحقیقات انجام شده، مقدار کالری سوزی حلقه با دیگر ورزش ها را مقایسه کردند. از بین هشت ورزش متفاوت، حلقه زدن، رتبه سوم کالری سوزی را به خود اختصاص داد. کاردیو کیک بوکسینگ و بوت کمپ به ترتیب رتبه اول و دوم کالری سوزی را به دست آوردند. نکته جاب توجه اینجاست که مقدار تفاوت کالری سوزی آن دو فقط ۱ کالری در دقیقه و ۳۰ کالری در ساعت بود.

اگر می خواهید حلقه زدن به کاهش چربی شکم و کم شدن سایز دور شکم منجر شود باید مانند ورزش های هوازی دیگر تعداد تنفس و ضربان قلبتان را در دقیقه افزایش دهید به صورتی که وقتی در حال انجام حلقه زدن هستید نتوانید صحبت کنید و پس از چند دقیقه استراحت کردن نفس بگیرید و بتوانید حرف بزنید.

انواع حلقه و روش استفاده از آن

دو مدل حلقه هلاهوپ داریم : یک مدل وزنی است که مناسب ورزشکاران حرفه ای است. مدل دیگر حلقه ساده است که برای افراد عادی مناسب است.

قطر هلاهوپ مخصوص کودکان ۷۰ سانتی متر و هلاهوپ بزرگسالان ۱۰۰ سانتی متر است. مدل دیگری از این حلقه ها موجود است که مثل پازل به هم متصل می شوند و می توان طبق دور کمر به هم وصل کرد.

بعضی از این هلاهوپ ها دارای عاج هستند که سبب می شود به چربی ها ضربه وارد شود و در از بین بردن آنها کمک کننده است.

یکی از خوبی های این وسیله این است که به آسانی میتوان آن را در خانه و هر جایی که تمایل دارید ببرید و ورزش کنید. روش انجام این ورزش به این شکل است که حلقه را به قسمت پایین کمر می چسبانیم و دستها را در دو سمت بدن قرار می دهیم و پاها را به اندازه عرض لگن باز می کنیم و با متمرکز شدن، چرخاندن حلقه به دور کمر را آغاز می کنیم. باید در انجام این حرکت کمی حوصله داشته باشید.

تاثیر تردمیل در لاغری شکم

تاثیر تردمیل روی لاغری

به وسیله تردمیل و با تمرینات منظم و پیوسته و همچنین با افزایش اکسیژن رسانی به عضلات ، سبب افزایش چربی سوزی می شود و چربی های قسمت مورد نظر مثل شکم نابود می شود .

هنگامی که از تردمیل استفاده می کنید و می خواهید چربی های شکم را سریعتر و زمان کم نابود کنید ، مناسب تر است شیب دستگاه را افزایش دهید و در هنگام راه رفتن یا دویدن برای خود مقاومتی به وجود آورید . در صورتی که شیب تردمیل را افزایش دهید ،فعالیت عضلات قسمت شکم ، باسن و ران ها افزایش می یابد و میزان فشار بر این نواحی بیشتر می شود.

توجه داشته باشد به منظور افزایش سطح تمرینات خود حتما ۳ عنصر زمان، سرعت و شیب را با هم زیاد کنید. در صورتی که شما با ورزش بر روی تردمیل بتوانید هر روز ۵۰۰ کالری بسوزانید در پایان هفته ۳۵۰۰۰ کالری سوزانده اید و در پایان ماه ۲ کیلوگرم از وزن شما کاهش می یابد.

مناسب تر است که از تردمیل هر صبح قبل از خوردن صبحانه استفاده کنید ، به این دلیل که صبح آن هم قبل از خوردن صبحانه معده خالی است و بدن به منظور تامین انرژی و سوخت و ساز باید به سراغ چربی های ذخیره شده برود و چربی های اضافی را استفاده می کند و به علت کالری که می سوزد همان چربی های ذخیره شده و اضافی در بدن است و این کار به از بین بردن چربی ها کمک می کند؛ این راهکار به خصوص جهت از بین بردن چربی های شکم تاثیرگذار است.

۱۰ خوراکی که باعث لاغری شکم و پهلو می شود

لاغری شکم و پهلو با عمل برای همه مناسب نیست. حتما شما هم در مورد غذاهایی که نه تنها سبب کم شدن وزن بلکه سبب لاغری شکم و پهلو می شوند، شنیده باشید. شما شما هم جز اشخاصی باشید که در حال حاضر این غذاها را مثل ماهی سالمون، سبزیجات، آووکادو، لبنیات به منظور داشتن شکمی صاف در رژیم لاغری خود گنجانده باشید. طبق پژوهش های اخیر ، چند نوع خوراکی جدید «شکم آبکن» به این لیست افزوده شده است. این مواد غذایی تمایل شما به کربوهیدرات و انواع دسرها را از بین می برد و حس چشایی تان را افزایش می دهد . در این مقاله قصد داریم این خوراکی ها را به شما معرفی کنیم .

۱.روغن نارگیل

مطالعات بر روی زنان برزیلی مشخص کرده است که اندازه کمر زنانی که به مدت یک دوره ی ۱۲ هفته ای از مکمل روغن نارگیل در رژیم غذایی مصرف کرده اند، کمتر شده است. روغن نارگیل دارای نوعی اسید چربِ اشباع شده به اسم اسید لوریک (Lauric Acid) است که در بدن سریع تبدیل به انرژی می شود. این بدین معنا است که کالری اسید لوریک، قبل از تبدیل به چربی می سوزد و به انرژی تبدیل می شود و سبب آب شدن شکم شما می شود. لازم نیست آن را به شکل قرص استفاده کنید، فقط روغن نارگیل تصفیه شده را جایگزین روغن های دیگر در رژیم غذاییتان کنید.

۲. محصولات خوراکی قرمز یا بنفش رنگ

خوراکی های بنفش و قرمز رنگ در آب کردن چربی شکم موثر هستند . تحقیقات تازه ی مجله ی تغذیه ی بالینی اروپا (European Journal of Clinical Nutrition) نشان داد زنانی که در مدت زمانی ۳ ساله ، رژیم غذایی مملو از محصولات قرمز یا بنفش رنگ مثل انگور، گوجه، بادمجان و کلم دارند، نسبت به زنانی که رژیم غذایی شان بیشتر دارای سبزیجات و میوه های سبز، زرد یا نارنجی بوده است، چربی شکمی کمتری داشته اند. بعضی پژوهش ها ادعا می کنند بعضی از مواد غذایی به علت داشتن فلاونوئید، از جذب چربی جلوگیری می کند و یا بر روند چربی سوزی اثر گذاشته و سبب لاغری شکم می شود.

۳. سرکه ی انار

یکی از خوراکی های مطلوب برای رژیم لاغری شکم، سرکه انار است. طبق پژوهش محققین کُره ای ، استفاده ۳۰ میلی لیتر سرکه ی انار در زنانِ دارای اضافه وزن به مدت ۸ هفته، سبب کم شدن ۳/۷ درصد از چربی شکمی و در نتیجه سبب لاغری شکم در آنها شده است. به گفته ی دکتر کارول جوهانسون (Carol Johnston)، استاد دانشگاه آریزونا، همه ی انواع سرکه حاوی اسید اَستیک هستند که هم بر هضم نشاسته اثر دارد و هم آنزیم مؤثر در چربی سوزی را تحریک می کند.

۴. غلات کامل

بر اساس مطالعه ای در دانشگاه تافتز (Tufts University)، افرادی که در طول روز ۳ پُرس یا بیشتر غلات کامل استفاده می کنند، نسبت به افرادی که کمتر از نیم پُرس غلات کامل مصرف می کنند ، ۱۰ درصد کمتر چربی شکمی دارند. رهبر این گروه تحقیق، دکتر نیکولا مک کُون (Nicola McKeown) می گوید: این موضوع امکان دارد به علت تاثیر غلات کامل بر هورمون های کنترل اشتها باشد و احساس سیری را در فرد به وجود آورد؛ یا به علت وجود فیبر در غلات کامل که با تحریک بعضی هورمون ها، ذخیره ی چربی شکمی را کم می کند. ولی نکته ی قابل توجه این است که افرادی که غلات تصفیه شده استفاده کرده اند (انواع نان و شیرینی های سفید)، در کم شدن چربی شکمی شان اثر نداشته است. بنا بر پیشنهاد دکتر مک کون مناسب تر است غلات تصفیه شده را با غلات کامل مثل برنج قهوه ای یا فارو (غذایی تهیه شده از انواع خاصی از گندم) جایگزین کنید.

۵. حبوبات

لاغری شکم با انواع حبوبات

طبق مطالعات مجله ی اُبیسیتی (Obesity) نشان می دهد، به ازای مصرف ۱۰ گرم فیبر در هر روز، احتمال به وجود آمدن چربی شکمی ۴ درصد کم می شود . طبق گفته محققان، مناسب ترین منبع فیبر انواع حبوبات هستند مخصوصا عدس، لوبیای سیاه و لوبیای لیما (لوبیای عروس) که در هر نصف فنجان از آنها، ۷ تا ۸ گرم فیبر موجود است . سرپرست محققین اُبیسیتی، دکتر کریستن هیرستون (Kristen G. Hairston) اعتقاد دارد ، لوبیای چشم بلبلی و لوبیا قرمز هم انتخاب های مناسبی هستند به این دلیل که در هر نصف فنجان، ۴ تا ۵ گرم فیبر وجود دارد.

۶. دانه ی چیا (Chia)

به گفته ی دکتر لیندسی براون (Lindsay Brown)، استاد دانشگاه کویینزلند، که درمورد تاثیرات چیا در از بین بردن چربی شکمی تحقیق کرده است، دانه ی چیا به جز داشتن پروتئین و فیبر دارای اسید چرب ALA (آلفا لینولنیک اسید) است که از احاطه شدن اعضای حیاتی موجود در قسمت شکمی به وسیله چربی جلوگیری می شود. دانه های چیا را می توان با انواع اسموتی ترکیب کرد، همراه با ماست میل نمود یا از مخلوط آن با شیر بادام، کمی دارچین و عسل، نوعی پودینگ درست کرد.

۷. دارچین

به منظور چربی سوزی شکم دارچین بسیار استفاده کنید. دانشمندان ژاپنی در آزمایشی، تعدادی موش را تحت رژیم غذایی پرچرب و پرقند قرار دادند، به رژیم غذایی عدهای از موش ها روغن دارچین، که بو و مزه گرم دارچین به دلیل آن است، اضافه کردند. بعد از یک ماه، موش هایی که ترکیبات دارچین را استفاده کرده بودند، چربی شکمی کمتری داشتند. کارشناسان می گویند این ماده در نابود کردن توده های چربی تاثیرگذار است. کری گنز (Keri Gans) نویسنده ی «یک تغییر غذاییِ کوچک» پیشنهاد می کند در غذاهای روزانه ی خود مقدار کمی دارچین، به اندازه ی یک قاشق چایخوری، بگنجانید .

۸. زردچوبه

معروف است ادویه ی کاری جادویش را از این ادویه ی عجیب و مرموز می گیرد. بر اساس مطالعات مجله ی «غذا و گوارش» (Food & Function) می گوید، زردچوبه دارای مولکول هایی است که با تفکیک کردن قند از خون و تبدیل آن به انرژی، از ذخیره ی آن به شکل چربی در ناحیه ی شکم جلوگیری می کند . کارشناس تغذیه، بروک اَلپرت (Brooke Alpert) پیشنهاد می کند روزانه یک قاشق غذاخوری زردچوبه استفاده کنیم. به توصیه او می توان به سوپ، ماست یونانی، انواع اسموتی سبز، سبزیجات تَفت داده شده، تخم مرغ و حتی چای، زردچوبه اضافه کرد. میزان کم زردچوبه مزه خاصی ندارد، به ویژه در زمانی که در غذایی که می پزید مزه های متفاوت وجود داشته باشد.

۹. شکلات تلخ

مثل خیلی از دشمنان چربی، شکلات دارای فلاونوئید است؛ به همین علت محققین اسپانیایی در پژوهش اخیر خود روی ۱۴۵۸ نوجوان، پی بردند افرادی که شکلات بیشتری استفاده می کنند، کمر کوچک تری دارند. دکتر گارسیا، یکی از محققین این پژوهش و استاد دانشکده ی پزشکی دانشگاه گرانادای اسپانیا، می گوید: نوع شکلات مهم نیست ولی شکلات تلخ ۷۰درصد، حاوی مقادیر زیاد کاتچین (Catechin)، یکی از انواع فلاونوئیدها هست که بر کارکرد انسولین و تولید کورتیزول (هورمونی که سبب ذخیره ی چربی در قسمت شکم می شود) تاثیر می گذارد. تانیا زوکربرات (Tanya Zuckerbrot)، بنیانگذار رژیم غذاییِ عاملِ F پیشنهاد می کند به جای شیرینی های عادی در رژیم غذایی، هرروز حدود ۳۰ گرم شکلات تلخِ ۷۰درصد استفاده کنید . لازم به ذکر است شکلات تلخ را می توانید علاوه بر خوردنی به منظور لاغری شکم، به عنوان ماده ی انرژی زا در باشگاه و در زمان ورزش مصرف کنید.

۱۰. تخم کتان و لاغری

تخم کتان به منظور کم کردن وزن و چربی سوزی شکم بسیار موثر است. این ماده ی خوراکی با فیبر زیادش در شما احساس سیری به وجود می آورد ، سرشار از امگا-۳ و لینان (lignan) است که به از کاهش وزن کمک می کند. زمانی که هر قاشق غذاخوری تخم کتان فقط ۳۶ کالری دارد، گنجاندن آن در رژیم غذایی تان کار راحتی است. فیبر موجود در تخم کتان به مقداری است که فقط یک قاشق غذاخوری از آن می تواند تاثیرگذار باشد . پژوهشی در سال ۲۰۱۲ مشخص کرد فیبر تخم کتان برای کم کردن اشتها موثر است. فیبر محلول در تخم کتان سرعت عملکرد گوارش را کم کرده و مانع تبدیل شدن گلوکز به قند مانع می شود. همچنین تنظیم قند خون به کم کردن وزن کمک می کند به دلیل اینکه قند اضافی همیشه به چربی تبدیل می شود. زیاد شدن قند همچنین با آزاد شدن انسولین فرمان توقف سوخت چربی های ذخیره شده را به بدن می دهد. همچنین فیبر موجود در تخم کتان شامل نوعی باکتری مفید است که امکان دارد سبب کاهش وزن شود. استفاده از تخم کتان عموما با عوارض خاصی همراه نیست ولی به علت بعضی ترکیبات فعالش باید بعضی نکات احتیاطی را رعایت کنید . این ماده ی خوراکی امکان دارد سبب یبوست یا عوارض دیگری مثل اسهال، باد معده و روده و دردهای شکمی شود. زنان باردار نباید تخم کتان استفاده کنند. اگر مبتلا به دیابت، اختلال خونریزی، انسداد روده، سرطان های حساس به هورمون یا هر بیماری مزمن دیگر هستید، قبل از استفاده تخم کتان با پزشک تان مشورت کنید. تخم کتان را در یخچال نگه دارید و تا ۲۴ ساعت بعد از آسیاب کردن استفاده کنید به دلیل اینکه بعد از این زمان مواد موثرش از بین می رود .

امگا -۳ احتمال بروز بیماری های قلبی-عروقی را کم می کند و طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۳ استفاده به اندازه ی آن از چاقی جلوگیری می کند . امگا-۳ با زیاد کردن سطح آدیپونکتین (adiponectin)، هورمونی که به وسیله سلول های چربی ترشح می شود و سوخت وساز لیپید و گلوکز را تنظیم می کند، به کم کردن وزن کمک می کند.

فقط دو ماده ی خوراکی دارای مقادیر زیاد لینان هستند: تخم کتان و کنجد. و مقدار لینان موجود در تخم کتان ۷ برابر بیشتر ازکنجد است. لینان با کم کردن کلسترول می تواند ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را کم کند . لازم به ذکر است خاصیت آنتی اکسیدانی آن از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می کند، هرچند احتیاج به تحقیق بیشتری در این مورد است. با اینکه پژوهش ها تاثیر لینان بر کم کردن وزن را اثبات نکرده اند، اما خصوصیت بالقوه ی آن در کم کردن میزان گلوکز امکان دارد به کم کردن وزن کمک کند به این شرط که میزان کالری دریافتی از کالری مصرفی بیشتر نباشد.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست