جراحی پلک برای چه کسانی لازم است؟

جراحی پلک
جراحی صورت

جراحی پلک (که به آن لیفت چشم یا بلفاروپلاستی نیز گفته می‌شود)، هم بنا به دلایل زیبایی و هم درمانی در افراد مختلف انجام می‌گردد. در صورتی که این جراحی توسط بهترین متخصص جراحی پلک انجام شود، نه تنها تغییر چشمگیری در بینایی فرد ایجاد می‌شود، بلکه ظاهر وی تغییر کرده و موجب جوانسازی و شادابی چهره‌اش نیز خواهد شد، اما برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی کافی، این جراحی را با جراحی بالا کشیدن ابرو به اشتباه می‌گیرند. در حالی که هدف از انجام این دو جراحی به طور کامل متفاوت از هم می‌باشد. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی در رابطه با این جراحی در اخیتارتان قرار دهیم.

علت افتادگی ناگهانی پلک چشم

بایستی توجه داشته باشید که عمدتا اختلالات چشمی نشانه بارزی نداشته و در اوایل این مشکل به شکل یک تغییر جزیی در چشم ها مشخص میشود از این مشکلات میتوان به افتادگی ناگهانی پلک اشاره نمود که نباید آن را نادیده گرفت.

حال میخواهیم برای شما افتادگی پلک را به طور اختصار توضیح دهیم. چنانچه که به طور ناگهانی مشاهده نمودید که یکی از پلک های شما افتاده درجریان باشید که این مشکل میتواند از علایم بیماری آنوریسم مغزی باشد به این معنا که به علت ضعف دیواره عروق مغزی اندازه یکی از مردمک های چشم با دیگری فرق می کند .

آنوریسم به این صورت نیست که همیشه خطرناک باشد چرا که آنوریسم در واقع فشاری است که به اعصاب کنترل کننده چشم وارد می شود که باعث این شرایط (تغییر در اندازه مردمک چشم و افتادگی پلک) میگردد که امکان دارد دچار دوبینی هم گردد. اما گاهی امکان دارد که این فشار به قدری شدید باشد که منجر به پارگی عروق مغزی شود که در این صورت بسیار خطرناک بوده ونیزامکان آسیب مغزی و در نهایت مرگ وجودداردد. دلیل بروز این آنوریسم مغزی ضعیف شدن دیواره یکی از شریان میاشد و در اکثر مواقع این مشکل در اثر ضربه به سر و تروما نیز بوجود می آید که در این صورت مراجعه به پزشک الزامی خواهد بود.

افتادگی مزمن پلک ها در هر دو چشم

افتادگی مزمن چشم در بعضی از مواقع با علایمی از قبیل تاری دید و دوبینی، همراه با خستگی در ناحیه فک یا ضعف قوای عمومی می باشد که این شرایط با مرور زمان وخیم تر میشود. در واقع این علایم نشان دهنده بیماری میاستنی گراویس هستند. که این بیماری گسترده ای که از مشکل در عملکرد اعصاب و نیز قادر نبودن آنها در کنترل ماهیچه ها ناشی می گردد.بنابر گفته چشم پزشکان، دلیل افتادگی پلک می تواند گوناگون باشد.

بعضی ازبیماران، افتادگی پلک را از آغاز تولد با خود دارند، در حالی که بعضی دیگر از مبتلایان به علت دیگری از جمله بالارفتن سن، ابتلا به بیماری های زمینه ای و نیز جراحی چشم ها به این اختلال مبتلا می گردند. لازم به ذکر است که بدانید افتادگی پلک اکتسابی حدودا از ۵۰سالگی به بعد در واقع دوره میانسالی بروز میکندو نیزعلت آن می تواند به دلیل مشکل در عملکرد عضلانی و ماهیچه ای، مشکلات عصبی که در اثر سکته های مغزی یا بیماری های عصبی ـ عضلانی بوجود می اید ویا نیز به دلیل آسیب هایی باشد که باعث بالا رفتن وزن و اختلالات حرکت پلک می شود.شایع ترین دلیل افتادگی پلک در سنین بزرگسالی، کشیده شدن یا جدا شدن ماهیچه بالابرنده پلک است.

همانطور که بیان کمردیم اغلب افتادگی ناگهانی پلک در اثر کهولت سن بوجود می آید چرا که با افزایش سن در پلک بالا چین و چروکی ایجاد می شود که این پوستهای اضافی مشکلاتی را در دید ایجاد می نمایند.

از دیگر علل تقریبا رایج افتادگی پلک، این حوادث و تصادف هایی هستند که در اثر آنها نیز عصب های پلک ـ که در حقیقت مسئول حرکت پلک می باشند ـ فلج شده و نیزمنجربه افتادگی پلک میگردد.

با در نظر گرفتن عواملی از قبیل افزایش، میزان امید به زندگی و نیز روند افزایش تعداد جمعیت سالمندان به دلیل ارتقای و پیشرفت شرایط بهداشت عمومی، بالطبع تعداد افراد مسنی که بمنظورجراحی نمودن افتادگی پلک به مطب ها مراجعه می نمایند نیز افزایش یافته است.افتادگی ناگهانی پلک در سالمندان به شکل پف و چربی های اضافه در اطراف چشم، و نیز چین و چروک چند لایه، بویژه در پلک بالایی دیده میشود.

بعد از گذشت چند وقت حجم این پوست افتاده نیزبیشتر می شود که می تواند سبب سنگینی پلک بالا ونیز خسته شدن شخص در زندگی شود؛ بعنوان مثال شخص هنگام رانندگی کردن، مطالعه نمودن، تماشای تلویزیون و اغلب فعالیت های روزانه خود با مشکل مواجه می شود و همچنین امکان دارد نیز به دلیل ضرباتی که به چشم وارد گشته عصب چشم آسیب دیده شده باشد و یا این که قطع شده باشد ونیز فرمان باز و بسته کردن چشم از مغز به چشم نرسد. هر یک از این حالات را می توان با جراحی پلک ترمیم کرد.

چنانچه که پلک بقدری پایین باشد که جلوی دید چشم را بگیرد چشم باید در هر سنی نیز جراحی شود چرا که امکان دارد بینایی شخص را تحت تاثیر قرار دهد در حالی که این مشکل خیلی وخیم نباشد، ترجیح براین است که تا سن هجده سالگی صبر کرده و بعد از ۱۸ سالگی جراحی شود.جراحی پلک در سن بالاتر نتیجه مطلوب تری را میدهد. در حالی که سن فرد تا حدی باشد که برای جراحی پلک احتیاجی به بیهوشی نباشد می توان عمل موفق تری را داشت.

افتادگی پلک مادرزادی

مشکلات پلکی مادرزادی چند نوع است، اما به طور کلی در دو گروه طبقه‌بندی می‌شود:

الف) قسمتی از پلک تشکیل نمی‌شود؛ در این شرایط عمل جراحی راحت و موفقیت‌‌آمیزتر است.

ب) پلک به طور کامل تشکیل نمی‌شود؛ در این شرایط به طور معمول خود چشم نیز دچار ضایعه‌ای است ولی با وجود این، خوشبختانه قابل ترمیم است.

اگر کودکی با افتادگی پلک متوسط تا شدید متولد شود، ممکن است برای تکامل بینایی نیاز به درمان فوری داشته باشد؛ البته افتادگی پلک مادرزادی معمولا با گذشت زمان بهبود نمی‌یابد. اگر والدین با افتادگی چشم مادرزادی در بچه‌‌ها مواجه شدند، باید حتما به چشم‌‌پزشک مراجعه کنند؛ زیرا این افتادگی می‌تواند باعث تنبلی چشم شود. اگرچه افتادگی پلک معمولا یک اختلال مجزاست، ولی در موارد مادرزادی ممکن است با اختلال حرکت‌های چشمی، بیماری‌‌های عضلانی، تومورهای پلک یا سایر تومورها، اختلال‌های عصبی و عیوب انکساری چشم نیز همراه شود.

مشکلات ناشی از افتادگی پلک در کودکان

افتادگی پلک به دو دلیل می‌تواند باعث تنبلی چشم شود:

الف) انسداد مسیر بینایی چشم

ب) ایجاد تاری دید
البته افتادگی پلک ممکن است انحراف چشم را مخفی کند و در این مورد نیز می‌تواند منجر به تنبلی چشم شود. نوع اکتسابی که شایع‌ترین نوع این بیماری است، به دلیل اختلال در ماهیچه بالا برنده پلک فوقانی رخ می‌دهد که ممکن است اثر افزایش سن، بروز اشکالی در اعصاب مربوط به این ماهیچه‌ها یا آسیب پلک در اثر تومورها، التهاب‌ها یا وارد شدن ضربه به پلک ایجاد ‌شود.

افتادگی پلک در بزرگسالی

شایع‌‌ترین علت افتادگی پلک در بزرگسالان، کشیدگی یا جدا شدن ماهیچه بالابرنده پلک است. این مشکل ممکن است بر اثر افزایش سن، پس از جراحی آب‌مروارید یا سایر جراحی‌‌های چشمی و ضربه شدید به چشم بروز پیدا کند. افتادگی پلک بر اثر افزایش سن و کهولت بسیار شایع است؛ در این شرایط با افزایش سن، پلک بالا دچار فشردگی پوست و چین و چروک می‌شود و همین پوست اضافه می‌تواند اشکالاتی را در دید ایجاد کند.

یکی از دلایل رایج افتادگی پلک، حوادث و تصادف‌هاست که بر اثر آنها عصب‌های پلک ـ که مسئول حرکت پلک هستند ـ فلج و موجب افتادگی پلک می‌شود

با توجه به افزایش میزان امید به زندگی و افزایش تعداد جمعیت سالمندان در اثر ارتقای شرایط بهداشت عمومی، بالطبع تعداد افراد مسنی که برای جراحی افتادگی پلک مراجعه می‌کنند نیز بیشتر ‌شده است.

افتادگی پلک در اشخاص کهنسال به صورت پف و چربی‌های اضافه دور چشم، چین و چروک و پوست چند لایه، بخصوص در پلک بالا بروز پیدا می‌کند. پس از مدتی حجم این پوست افتاده بیشتر می‌شود که می‌تواند باعث سنگینی پلک بالا و خستگی فرد در زندگی روزمره شود؛ برای مثال فرد هنگام رانندگی، مطالعه، خیاطی، تماشای تلویزیون و سایر فعالیت‌های روزمره به مشکل برمی‌خورد.

مشکلات ناشی از افتادگی پلک در بزرگسالان

افتادگی پلک خستگی زودرس پلک و چشم را به دنبال دارد، جلوی دید را می‌گیرد و مشکلات پوستی ایجاد می‌کند. زمانی که خستگی دید ایجاد شود، فرد مجبور می‌شود ابروهایش را بالا دهد تا جلوی دیدش باز شود؛ زمانی که این کار به طور مداوم در طول چند ماه انجام شود، پیشانی دچار چین و چروک می‌شود، تناسب چشم و ابرو از بین می‌رود و ماهیچه پلک شل می‌شود که همین مساله بعدها مشکلات زیادی را برای فرد به‌وجود می‌آورد.

افتادگی پلک؛ ناشی از تصادف‌های شدید

یکی از دلایل رایج افتادگی پلک، حوادث و تصادف‌هاست که بر اثر آنها عصب‌های پلک ـ که مسئول حرکت پلک هستند ـ فلج و موجب افتادگی پلک میشود. مشکل بزرگی که ممکن است افراد گاهی پس از تصادف و سوانح با آن مواجه شوند این است که به دلیل شرایط اورژانسی ایجاد شده، ممکن است ترمیم پارگی پلک و عضلات صورت بدرستی انجام نشود که همین مساله نیز باعث افتادگی پلک می‌شود.

افتادگی پلک؛ ناشی از سوختگی‌ها

سوختگی‌‌ها نیز برای سلامت چشم مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ در بعضی انواع سوختگی‌‌ها خود چشم و قرنیه آسیب می‌‌بیند و در موارد دیگر چشم‌ها سالم بوده ولی به پلک‌‌ها آسیب می‌رسد. در مواردی که پلک‌‌ها آسیب می‌بینند، اگر فرد بموقع برای ترمیم پلک اقدام نکند، مشکلاتی جدی‌‌تر برای چشم‌ها ایجاد می‌شود؛ برای مثال ممکن است پلک آسیب ‌دیده بسته نشود؛ بنابراین سوختگی یا هر بیماری دیگری مانند بعضی از فلج‌‌های صورت ـ که بر اثر آنها پلک بسته نمی‌‌شود ـ نیاز به پیگیری جدی دارند.

راه‌های پیشگیری و کاهش افتادگی پلک

برای پیشگیری از افتادگی پلک باید از بیست و شش سالگی اقدام کنید، ولی اگر از این سن گذشته‌اید هم خیلی نگران نباشید و از همین الان شروع کنید و نکته‌های زیر را به خاطر بسپارید:

بیش از حد در معرض پرتوی مستقیم آفتاب قرار نگیرید، ولی اگر مجبور شدید حتما از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.

از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر از چشم‌هایتان محافظت کنید؛ برای مثال از عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار استفاده کنید.

برای کاهش استفاده از نورهای مصنوعی، بخصوص در شب بهتر است به مدت زیاد بیدار نمانید، تا دیروقت مطالعه نکنید، تلویزیون را برای مدت طولانی در نیمه‌شب نگاه نکنید یا حداقل از نورانی کردن اتاق بپرهیزید. مطالعه با
نور زیاد باعث خستگی و آسیب دیدن چشم و در نهایت به پلک می‌شود و پیری زودرس چشم را به همراه دارد. هرچه شخص بعد از غروب زودتر بخوابد، دیرتر به افتادگی پلک دچار می‌شود.

تغذیه نامناسب نیز در افتادگی پلک تاثیر دارد؛ خوردن غذاهای سنگین در آخر شب، غذاهای پرچرب، پرنمک و ترش از مواردی است که باعث التهاب دور چشم می‌شود. صبح‌ها بعد از بیدار‌ شدن، این پف دور چشم به طور کامل قابل مشاهده است و اگر این بی‌احتیاطی‌ها بیشتر شود بعد از مدتی افتادگی پلک نیز ایجاد می‌شود.

جراحی پلک چگونه انجام می‌شود؟

مدت زمانی که برای انجام این جراحی توسط بهترین متخصص جراحی پلک نیاز است، حدود ۲ ساعت خواهد بود. بیهوشی که برای انجام جراحی استفاده می‌شود، معمولا به صورت موضعی خواهد بود. جز در مواردی که بنا بر تشخیص پزشک، نیاز به استفاده از بیهوشی عمومی است.

جراح معمولاً در امتداد خطوط طبیعی پلک شما، برشی ایجاد می‌کند. از طریق این برش ایجادشده، جراح پوست را از بافت زیرین جدا کرده و چربی و پوست اضافی را از بین می‌برد. بعد از آن، جراح برش‌ها را با بخیه‌های بسیار کوچک، می‌بندد. در برخی موارد، نیازی به بخیه کردن پلک‌های پایینی نیست. بخیه‌های پلک بالایی، بین ۳ الی ۶ روز باقی می‌مانند.

روش دیگری که جهت انجام جراحی استفاده می‌شود، ایجاد یک برش در امتداد حاشیه مژه است. از طریق این برش، جراح شما می‌تواند پوست اضافی، ماهیچه‌های شل شده و چربی اضافی را از بین ببرد.

در برخی موارد، بنابر صلاح دید پزشک، با استفاده از لیزر C02 یا اربیوم، برخی از چین و چروک‌های ریز زیر چشم، در حین جراحی، برطرف می‌شوند.

هدف از انجام جراحی پلک چیست؟

یکی از تاثیرات افزایش سن، از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست و در نتیجه شل شدگی و افتادگی آن می‌باشد. هر چه که میزان تولید کلاژن در پوست کمتر شود، این حالت نیز بیشتر شده و قسمت های حساس پوست مانند پلک های بالایی، دچار افتادگی می‌شوند. این افتادگی باعث ایجاد پوست اضافی و و برآمدگی در ناحیه پلک شده به گونه ای که روی مژگان آویزان شده و بینایی فرد را دچار مشکل می‌کند. بلفاروپلاستی معمولاً به دلایل زیبایی انجام می‌شود؛ اما علاوه بر این، این جراحی به عنوان یک روش موثر جهت بهبودی بینایی در افراد مسنی که پلک بالایی آنها دچار افتادگی شده است، در نظر گرفته می‌شود. به خاطر داشته باشید که جراحی پلک با لیفت ابرو تفاوت زیادی دارد. هر چند که در عمل زیبایی بالا کشیدن ابرو، پلک تا اندازه‌ای به سمت بالا هدایت می‌شود، اما نتیجه آن به اندازه جراحی پلک موثر نیست. علاوه بر این، با عمل بلفاروپلاستی شما نمی‌توانید سیاهی و چین و چروک دور چشم را از بین ببرید؛ بلکه باید از روش‌هایی مانند تزریق ژل، بوتاکس و یا لیزر استفاده کنید.

بنابراین، در صورتی که با یکی از مشکلات زیر دست و پنجه می‌کنید، احتمالا به این جراحی نیاز خواهید داشت:

  • وجود حالت خشم و عصبانیت در پلک‌های بالایی چشم
  • چهره تان حالت خسته پیدا کرده است.
  • افتادگی پلک در بینایی شما اختلال ایجاد کرده است.

پایین چشم شما پوست اضافی زیادی وجود دارد.

کاندیدای مناسب جهت انجام جراحی پلک

بهترین افراد جهت انجام جراحی پلک، کسانی هستند که از نظر سلامتی در شرایط خوبی به سر برده و انتظارات واقع بینانه‌ای از این جراحی دارند. به طور کلی، افرادی که بالای ۳۵ سال سن دارند، می‌توانند نسبت به انجام این جراحی اقدام کنند؛ چرا که گاها برخی افراد به دلیل مسائل ژنتیکی، زودتر دچار این مشکل می‌شوند.

آیا نتیجه جراحی پلک دائمی خواهد بود؟

نتیجه انجام جراحی پلک جهت رفع افتادگی پلک، می‌تواند بین ۵ الی ۷ سال ماندگار باشد. البته به خاطر داشته باشید که این مسئله به این معنا نیست که روند پیری شما متوقف می‌شود.

اما در صورتی که افتادگی پلک زودتر از این زمان مجددا ایجاد شد، احتمال اینکه این بار شما نیاز به عمل بالا بردن پیشانی داشته باشید، زیاد خواهد بود.

آمادگی قبل از انجام جراحی پلک

  • در یک جلسه مشاوره پزشکی با جراح مد نظرتان شرکت کنید. تاریخچه‌ای از جراحی‌هایی که تا کنون انجام داده‌اید و یا بیماری که داشته‌اید و یا دارید، در اختیارش قرار دهید. پزشکتان باید به شرایط سلامت جسمانی و البته روانی شما، اشراف کامل داشته باشد. علاوه بر این، باید به طور کامل قبل از انجام جراحی، انتظارات خود را به طور کامل بیان کنید. شاید آنچه که شما مد نظر دارید با این عمل قابل انجام نباشد.
  • در چند آزمایش جسمی و بینایی باید شرکت کنید. علاوه بر این، باید از پلک خود در شرایط مختلف عکس بگیرید، تا تمام مشکلات موجود به خوبی قابل مشاهده و بررسی باشد.
  • بعد از انجام جراحی، شما باید یک شب را در بیمارستان بگذرانید. البته این زمان، بسته به شرایط فرد می‌تواند بیشتر نیز باشد. به همین سبب، از یکی از اقوام و یا آشنایانتان قبل از انجام جراحی بخواهید که بعد از عمل کنارتان باشد.
  • بعد از انجام جراحی، تا چند روز قادر به انجام فعالیت‌های معمولتان نخواهید بود. بنابراین، در صورتی که شاغل هستید، چند روزی را از سر کارتان مرخصی بگیرید.
  • به دلیل افزایش خطر خونریزی، نباید از قرص هایی مانندAdvil ،Motrin ، Naproxen، Aleve و aspirin استفاده شود.
  • برای بعد از انجام جراحی، در خانه مواردی نظیر کمپرسور یخ، گاز استریل، قطره چشم یا اشک مصنوعی، دستمال و حوله تمیز و چند مسکن آماده داشته باشید.
  • مصرف سیگار و هر گونه دخانیات و مشروبات الکلی را ۲ هفته قبل از انجام جراحی متوقف کنید؛ چرا که مصرف اینگونه مواد موجب طولانی شدن دوره نقاهت شما می‌شود.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

  • برخی افراد بعد از انجام جراحی، دچار خشکی چشم می‌شوند. این حالت معمولا به مدت ۲ هفته ماندگار است؛ اما در صورت طولانی شدن این عارضه، پزشکتان را در جریان قرار دهید.
  • تاری دید، حساسیت به نور، پلک‌های پف کرده و بی حس، تورم، کبودی و درد از جمله مواردی است که بعد از جراحی تجربه خواهید کرد. تمام این موارد با استفاده و دنبال کردن دستور پزشکی، رفع شده و جای نگرانی نیست.
  • شب اول بعد از انجام جراحی، هر یک ساعت یک بار، به مدت ۱۰ دقیقه، کمپرسور یخ را روی چشمتان قرار دهید. در روزهای بعد این کار را ۴ الی ۵ بار در روز تکرار کنید.
  • پلک‌های خود را به آرامی تمیز کرده و از خط چشم یا پمادهای تجویزشده استفاده کنید.
  • به مدت یک هفته از انجام فعالیت‌های سنگین و شنا پرهیز کنید.
  • عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی
  • از مالیدن چشمانتان خودداری کنید.
  • عدم استفاده از لنزهای تماسی تا دو هفته بعد از انجام جراحی.
  • استفاده از عینک آفتابی جهت محافظت از پوست و پلک‌ها در برابر آفتاب
  • در مواقع خواب و استراحت، سرتان را بالاتر از تنه خود قرار دهید.
  • بعد از گذشت چند روز به مطب پزشک بروید تا در صورت لزوم بخیه‌ها برداشته شود.
  • حدود یک هفته از آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin IB و دیگران)، ناپروکسن سدیم (Aleve، دیگران)، ناپروکسن (ناپروسین) و سایر داروها یا مکمل‌های گیاهی، استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است، موجب افزایش خونریزی شود.
  • در صورت وجود مواردی نظیر تنگی نفس، درد قفسه سینه، ضربان قلب غیرمعمول، درد چشم، خون‌ریزی، مشکلات بینایی به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جراحی پلک چیست؟

هر نوع جراحی، دارای عوارض منحصر به خود می‌باشد. اما شدت و میزان این عوارض، در مواقعی که جراحی توسط بهترین متخصص جراحی پلک انجام نگردد، بیشتر نیز خواهد شد. به همین دلیل، بهتر است که به دنبال پزشکی با تجربه و مهارت بالا در زمینه انجام این جراحی باشید. تا عوارضی که در ادامه بیان می کنیم را به حداقل برسانید.

  • خون‌ریزی
  • عفونت
  • چشم‌های خشک
  • تغییر رنگ پلک
  • بسته نشدن کامل پلک‌ها
  • از بین رفتن توانایی بینایی

نتیجه جراحی پلک چگونه خواهد بود؟

بسیاری از افراد، از نتیجه جراحی در رابطه با ظاهری شاداب و جوانتر ابراز رضایت می‌کنند. در برخی از افراد ممکن است که نتیجه جراحی در مدت زمان طولانی‌تری نمایان شود. در برخی دیگر، ممکن است که افتادگی پلک بعد از جراحی شدت نیز پیدا کرده و مجددا رفع شود. کبودی و تورم بعد از جراحی پلک به صورت طبیعی بعد از ۱۰ الی ۱۴ روز رفع می‌شود. درمان زخم‌های ناشی از برش‌های ایجاد شده، ممکن است ماه‌ها زمان ببرد.

نتیجه ی جراحی پلک

لیفت ابرو یا جراحی پلک؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از مراجعه کنندگان از ما دارند، این است که برای رفع مشکلشان، باید جراحی پلک را انجام دهند یا لیفت ابرو. پاسخ این سوال، به شرایط فرد بستگی دارد. در برخی افراد فاصله بین ابرو و چشم ها کم و در برخی دیگر پلک ها دارای پوست اضافی و در برخی دیگر هر دو مشکل وجود دارد. در حالت اول، در صورتی که فرد خواهان بالا کشیدن ابرو و بلند کردن پشت پلک را داشته باشد، باید از جراحی لیفتینگ ابرو استفاده کنید. در مواردی که پشت پلک دارای چربی و پوستی اضافی باشد، فرد باید از جراحی پلک استفاده کند. تا با ایجاد چند برش پوست و چربی اضافه خارج شده و پشت پلک صاف شود. اما در مواردی که هر دو مشکل وجود دارد، چه باید کرد؟ آیا امکان انجام جراحی پلک و لیفت ابرو به صورت همزمان وجود دارد؟ کدام یک باید اول انجام شود؟

بسیاری از بیماران، ترجیح می‌دهند تا هر دو جراحی را به صورت همزمان انجام داده و تنها یک بار دوره نقاهت را طی کنند. در حالی که برخی مواقع ظرافت جراحی به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان این دو جراحی را به صورت همزمان با هم انجام داد. در این شرایط، با توجه به اینکه دوره نقاهت جراحی پلک بسیار آسانتر است، بیماران ترجیح می‌دهند در صورت نیاز ابتدا این جراحی را انجام داده و سپس در یک جراحی جداگانه عمل بالا کشیدن ابرو را انجام دهند.

با این وجود، بهتر است که ابتدا لیفت ابرو انجام شود. دلیل این امر هم این است که جراح می‌تواند در ابتدا موقعیت جدید ابروها را تنظیم کرده و سپس در جراحی پلک، میزان پوست اضافی را بردارد. اما در صورتی که برعکس این روند انجام شود، احتمال اینکه جراح نتواند موقعیت جدید ابروها را تنظیم کند، وجود دارد.

بنابراین، اگر ابتدا لیفت ابرو انجام شود، می‌توان مقدار دقیقی از پوست را با استفاده از بلفاروپلاستی فوقانی از بین برد تا نتیجه بهینه شود. اما پوست آنقدر هم برداشته نشود که چشم‌ها به صورت طبیعی بسته نشوند!

آیا افتادگی پلک را بدون جراحی می توان رفع کرد؟

با این متد می‌توان چشم‌های افتاده، پلک‌هایی شل با رنگ تیره، را به چشمانی درشت، جذاب تبدیل نماید. ضمن اینکه، بلفاروپلاستی مورد درمانی هم دارد و قادر است وضوح و میدان دید را با برطرف کردن  افتادگی‌های قابل توجه پلک ارتقاء داد. اصلاح فرم پلک بدون جراحی، شیوه ای کاملا نوین و مطابق با تکنولوژی روز اروپا است که در آن از تیغ یا لیزر جهت برش استفاده نمیشود در  حقیقت برشی صورت نمی گیرد  بلکه به طور سرپایی از دستگاه پلاسما برای کشیدن بی واسطه پلک ، با کرم بی حسی و عدم نیاز به بیهوشی عمومی استفاده میشود.
در این متد، لایه سطحی اضافی پوست (اپیدرم)  از حالت جامد به گاز در آمده و باعث کشیده شدن لایه های تحتانی پوست میشود.

پلاسما چیست ؟

همه ما می دانیم که در محیط  ماده در  سه حالت جامد  مایع و گاز یافت می شود. مثلا یخ از حالت جامد بعد از دریافت انرژی به حالت مایع آب  تبدیل شده و بعد با انرژی بیشتر به حالت گاز تبخیر میشود. حالت بعدی از لحاظ علم فیزیک ،پلاسما یا حالت چهارم ماده می باشد. پلاسما درحقیقت گازی است یونیزه و پرانرژی ، در برگیرنده یونها و الکترونهای به شدت فرار و خنثی که بسیار آسان و رها در حال جا به جایی هستند. در طبیعت از صاعقه ، جرقه و شعله آتش به عنوان حالت پلاسما میتوان یاد کرد.

ویژگی های پلاسما

دمای پلاسما خیلی زیاد است اما همزمان فشار خیلی کمی دارد در نتیجه  با ارتباط با ماده دیگر خیلی فوری سرد میشود و انرژی را انتقال می دهد. از تمام این ویژگی های پلاسما در انجام این عمل بهره می جویند . به دلیل تمایز الکترومغناطیسی موجود میان نوک وسیله و بدن انسان ، این خارج شدن یون باعث خراب شدن  بافتی و تصعید اجزای پوست سطحی می شود.

دقت کنید که این پلاسما با پلاسمای مایع که قسمتی از خون است بسیار متفاوت است. این روش نه لیزر است و نه امواج رادیوفرکانسی. (R.F ) درحقیقت خیلی به روز تر و پیشرفته تر از لیزر و رادیو فرکانسی می باشد. ویژگی اصلی این روش عدم نفوذ به لایه های عمقی پوست است. پس معضلاتی مثل التهاب و قرمزی دراز مدت مدت ، گوشت اضافه، تیرگی پس از درمان و… خیلی کمتر مشاهده می شود.

هزینه انجام جراحی پلک چقدر است؟

به طور کلی، هزینه انجام جراحی های زیبایی توسط بیمه پوشش داده نمی‌شود. از طرف دیگر، هزینه انجام این جراحی، از فردی به فرد دیگر متغیر است. چرا که هزینه جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این موارد عبارت هستند از:

  • پزشکی که برای انجام این جراحی انتخاب می‌کنید. مسلما هرچه که تخصص و تجربه پزشک انتخابی بیشتر باشد، هزینه ای که باید پرداخت کنید، بیشتر خواهد بود.
  • مطب یا بیمارستانی که جراحی در آن انجام می‌شود. تجهیزات پزشکی مرکز درمانی، در نتیجه جراحی تاثیرگذار است. بنابراین، به دنبال مرکزی باشید که از جدیدترین و کامل‌ترین تجهیزات پزشکی جهت انجام جراحی استفاده می‌کند.
  • نوع بیهوشی که برای انجام جراحی پلک استفاده می‌شود هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه‌ها است.

پس برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه انجام جراحی پلک بهتر است که در جلسه مشاوره‌ای که با جراح دارید، با توجه به شرایط خودتان، از وی در این مورد سوال کنید.

بهترین متخصص جراحی پلک

انتخاب بهترین متخصص جراحی پلک از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که اگر این جراحی به درستی انجام نشود، نه تنها عوارض زیادی برایتان به همراه داشت، بلکه ممکن است نیاز به انجام جراحی مجدد باشد. به همین سبب سعی کنید با مشاهده نمونه کارهای جراح مدنظرتان و صحبت با کسانی که نزد وی عمل شدند، انتخاب درستی داشته باشید.

نتیجه‌گیری

انجام جراحی بلفاروپلاستی نزد بهترین متخصص جراحی پلک می‌تواند مشکل افتادگی پلک و بینایی شما را تا حد زیادی رفع کند. نتیجه این جراحی معمولا در اعتماد به نفس افراد و زیبایی ظاهری آن‌ها تاثیر چشم‌گیری دارد. با این حال، ممکن است تاثیر زیادی در جوانسازی پلک و یا دور چشم شما نداشته باشد. به همین سبب، بهتر است قبل از آماده شدن برای جراحی، به طور مشخص اهداف و انتظارات خود را از انجام جراحی پلک مشخص کنید. در این صورت می‌توانید از هزینه‌ای که برای انجام این جراحی در نظر گرفته‌اید، رضایت کامل را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست