درمان و از بین بردن کامل جای زخم و اسکار در عمل لیپوماتیک

جراحی زیبایی اندام

بعد از عمل جراحی – چه زیبایی و چه غیر زیبایی – یکی از شایع‌ترین نگرانی‌ها در بین بیماران این است که این عمل یک جای زخم قابل توجه و نامطلوب بر جای بگذارد. اگرچه بهبود زخم‌های ایجاد شده در پوست یک علامت کم و بیش قابل توجه ایجاد می‌کند، اما این بخشی از روند طبیعی بهبودی بدن است. این حال، یک اسکار (جای زخم) ناخوشایند می‌تواند منبع ناراحتی در زندگی روزمره باشد. لیپوماتیک یکی از محبوبترین روش‌های زیبایی است که برای کاهش چربی‌های موضعی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که مهمترین هدف این عمل افزایش زیبایی و تناسب اندام است، وجود جای زخم لیپوماتیک به طوری که قابل رویت باشد می‌تواند این هدف را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی میزان باقی ماندن اسکار بعد از این عمل و نحوه از بین بردن آن می‌پردازیم.

ما در این مقاله با مطالب زیر آشنا خواهیم شد :

آیا جای زخم لیپوماتیک قابل رویت است؟

امروزه کانول‌های مورد استفاده در لیپوماتیک نازک‌تر از قبل تولید می‌شوند. کانول‌ها در واقع لوله‌هایی نازک هستند که با ایجاد زخم روی پوست به لایه‌های چربی نفوذ می‌کنند. حذف چربی با کانول‌هایی به قطر ۳ تا ۵ میلی‌متر در اکثر نواحی بدن انجام می‌شود. این کانول‌ها از طریق برش‌هایی حداکثر ۰.۵ تا ۱ سانتی‌متری در مناطقی که غالبا دیده نمی‌شوند، زیر پوست قرار می‌گیرند. در صورت نیاز فقط ۱ یا ۲ بخیه برای برش‌هایی که در چنین ناحیه کوچکی ایجاد می‌شود اعمال می‌شود.

پس از برداشتن بخیه‌ها در ناحیه، اسکارهای مبهمی ایجاد می‌شود که به سختی با چشم غیر مسلح دیده می‌شود. این اسکارها شبیه به کک و مک یا خال کوچکی هستند که تا زمانی که با دقت نگاه نکنید متوجه آن‌ها نمی‌شوید.

به همین دلیل می‌توان گفت که انجام لیپوماتیک غالبا بدون اثر است. البته در صورتی که حجم چربی زیاد باشد یا اینکه ناحیه عمل جایی مثل غبغب باشد که در معرض دید قرار دارد ممکن است جای زخم برای بعضی افراد آزاردهنده باشد. به همین دلیل آگاهی از روش‌های از بین بردن این اسکارها اهمیت پیدا می‌کند.

محل برش لیپوماتیک شکم و پهلو

هیچ ناحیه خاصی وجود ندارد که در آن نقاط برش لیپوماتیک ایجاد شود. هر مورد منحصر به فرد است و برخی از جراحان ممکن است برش‌هایی را از طریق ناف یا در امتداد کمر ایجاد کنند. این بستگی به ناحیه یا نواحی مورد بررسی و محل رسوبات چربی دارد. در صورت امکان، این برش‌های کوچک در نواحی نامشخصی ایجاد می‌شوند که احتمالا در آینه متوجه آن نمی‌شوید و تعداد برش‌ها به حداقل می‌رسد. همانطور که می‌توانید حدس بزنید، هرچه برش کوچکتر باشد، جای زخم لیپوماتیک کوچکتر است. با استفاده از این روش کم تهاجم، خطر ایجاد اسکار بسیار کاهش می‌یابد و اندازه اسکار به حداقل ممکن می‌رسد.

محل برش لیپوماتیک شکم و پهلو

جراحی زیبایی دستگاه تناسلی زنان برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود این مقاله را از دست ندهید.

چه ارزیابی‌هایی قبل از لیپوماتیک انجام می‌شود؟

وضعیت سلامتی، حالت ارتجاعی پوست و میزان چربی از عواملی هستند که بر میزان باقی ماندن جای زخم پیکرتراشی و ناهمواری بعد از لیپوماتیک تاثیرگذار هستند. پزشک پیش از عمل این موضوعات را بررسی خواهد کرد. معاینه با بررسی دلیل تمایل بیمار به انجام لیپوماتیک، مناسب بودن وضعیت سلامت عمومی برای این روش، اثرات آلرژیکی که ممکن است بیمار در برابر داروهایی که باید استفاده شود و سایر درمان‌هایی که قبلا انجام شده است، آغاز می‌شود. علاوه بر این، مشخص می‌شود که چه داروهای تجویزی، مخلوط‌های گیاهی یا مکمل‌های ویتامین توسط بیمار استفاده می‌شود.

مصرف الکل و عادات سیگار کشیدن بیماران باید در نظر گرفته شود. زیرا این مواد در ترمیم زخم‌ها اختلال ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند که جای زخم لیپوماتیک بیشتر باقی بماند.

عوامل خطری که ممکن است در پایان این عمل برای بیمار رخ دهد بررسی شده و روش‌های مربوط به درمان مشخص می‌شود. عوارضی که ممکن است در پایان عمل لیپوماتیک ایجاد شود، ارزیابی شده و اطلاعات لازم به بیماران داده می‌شود. همه مسائلی که در ذهن بیماران وجود دارد، روشن می‌شود و در این راستا ارزیابی‌هایی در مورد اینکه آیا عمل اثری بر جای می‌گذارد یا خیر به اطلاع بیمار رسانده می‌شود.

انواع اسکار بعد از جراحی

  • اسکارهای پاتولوژیک: در برخی موارد، اسکار به طور غیر طبیعی تکامل می‌یابد و ممکن است ظاهری ناخوشایند داشته باشد.
  • اسکارهای هیپرتروفیک خطی: جای زخم ظاهر یک بند ناف ضخیم با عرض زیاد و متغیر به خود می‌گیرد. آن‌ها معمولا در هفته‌های بعد از عمل (یا حتی چند ماه اول) ایجاد می‌شوند.
  • اسکارهای کلوئیدی: آن‌ها حجیم، گاهی اوقات دردناک و ممکن است خارش داشته باشند. ویژگی این اسکارها این است که از ناحیه اسکار اولیه فراتر می‌روند. این اسکارها بیشتر در صورت، گردن، گوش‌ها، شانه‌ها و قفسه سینه و نواحی آناتومیکی که پوست ضخیم است ایجاد می‌شوند.
  • اسکارهای چسبنده یا جمع شونده: آن‌ها به صورت تارهای فیبری ظاهر می‌شوند که نسبتا سفت و کمی بالاتر از سطح پوست اطراف قرار دارند. جای زخم لیپوماتیک اگر باقی بماند عمدتا به شکل این اسکارها ظاهر می‌شود.
اسکارهای چسبنده یا جمع شونده پس از عمل لیپوماتیک

چه زمانی اسکارهای لیپوماتیک ظاهر می‌شوند؟

همه افراد مسیر یکسانی را در بهبود جای زخم‌ پیکرتراشی طی نمی‌کنند. افرادی که سلامتی کامل برخوردارند خیلی سریع و به خوبی بهبود پیدا می‌کنند و هیچ جای زخمی باقی نمی‌ماند. اما در بعضی افراد زمان تکامل یا بهبود اسکار می‌تواند تا یک سال نیز طول بکشد.

در ابتدا، به دلیل خون اضافی که برای التیام بافت آسیب دیده به جای زخم جریان می‌یابد،‌ محل برش بیشتر برآمده و قرمز می‌‌شود. این باعث ایجاد ورم بعد از لیپوماتیک می‌شود، اما کم‌کم از التهاب آن‌ها کم شده و رنگ قرمز کمتر می‌شود. اسکار پس از جراحی لیپوماتیک می‌تواند منجر به پیامدهای روانشناختی دیگری شود که بستگی به موارد زیر دارد:

  • ناحیه‌ای که عمل انجام می‌شود
  • عمق انجام عمل

در ترمیم زخم‌ها، پزشک و بیمار بسیار مهم هستند زیرا مهارت جراح هنگام عمل و مراقبت بیمار بعد از عمل هر دو نقش پررنگی دارند.

مراحل بهبود جای زخم لیپوماتیک

بهبود زخم عمل لیپوماتیک مراحل مختلفی دارد. طی کردن طبیعی هر یک از این مراحل برای اطمینان از ترمیم جای زخم ضروری است. این مراحل شامل موارد زیر است:

مرحله ۱: بلافاصله پس از جراحی

مرحله اول درست بعد از عمل شروع می‌شود و تقریبا دو هفته طول می‌کشد. رگ‌های خونی موضعی گشاد می‌شوند، سلول‌های پوست تکثیر می‌شوند و اجزای جدید پوست (به ویژه رشته‌های کلاژن و الاستین) را سنتز می‌کنند. اسکار به طور کلی در این مرحله نازک است.

مرحله ۲: ماه‌های اول پس از عمل

فاز دوم ترمیم مربوط به ماه‌های اول (تا ۶ ماه) پس از عمل است. در طول این مدت، اسکار عمیقا تکامل می‌یابد. التهابی می‌شود، گاهی اوقات با قرمزی، ادم، درد و افزایش دمای موضعی مواجه می‌شود. خارش نیز در این مرحله شایع است.

مرحله ۳: بازسازی

پس از آن، جای زخم شروع به سفید شدن و نرم شدن می‌کند. این مرحله بازسازی است. این مرحله می‌تواند تا یک یا حتی دو سال طول بکشد. در نهایت، بیماران می‌توانند ظاهر نهایی اسکار خود را ببینند: سفیدتر، انعطاف پذیر و غیر حساس. از آنجا که جای برش لیپوماتیک خیلی کوچک است غالبا در پایان این مرحله اثر قابل توجهی از اسکار باقی نمی‌ماند.

بهبود جای زخم عمل لیپوماتیک

روش‌های از بین بردن جای زخم لیپوماتیک

پس از جراحی، پوست ضعیف می‌شود. به منظور امکان تجدید سلولی مناسب، بیمار باید در صورت امکان یک سال از مصرف تنباکو یا قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید و اشعه ماوراء بنفش اجتناب کند. حتی اگر ترک سیگار برای این مدت مقدور نیست دست‌کم دو هفته آغازین باید از هرگونه دخانیات دوری کند.

برای قرار گرفتن ناحیه زخم در برابر آفتاب نیز استفاده از ضد آفتاب ضروری است. علاوه بر این، برخی از کرم‌های کورتیکواستروئیدی یا ژل‌های ترمیم کننده پوست که به صورت موضعی استفاده می‌شوند، می‌توانند سلول‌ها را بازسازی کنند.

البته بیمار باید زخم را تمیز، ضدعفونی و محافظت کند. هنگام بهبودی پس از جراحی، ممکن است پوست به بافت‌های زیرتر (درم) بچسبد که این چسبندگی نامیده می‌شود. برای رفع این مشکل پوست را یک یا دو بار در روز به مدت چند دقیقه ماساژ دهید که ظاهر جای زخم را نیز بهبود می‌بخشد، زیرا ماساژ به نرم شدن بافت اسکار کمک می‌کند.

رعایت این اقدامات احتیاطی به شما امکان می‌دهد با جلوگیری از تشکیل اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید، یک اسکار کم علامت به دست آورید. اما با این حال ممکن است همچنان ظاهر جای زخم رضایت بخش نباشد. بعد از این بسته به مورد، می‌توان به بیمارانی که اسکار آنها ناهنجاری دارد، روش‌های پزشکی زیبایی و جراحی مناسب توصیه کرد.

سه قانون مهم برای ترمیم بهتر جای زخم لیپوماتیک

برای اینکه اثری از زخم شما باقی نماند لازم است که سه نکته زیر را به دقت رعایت کنید:

۱- چند روز اول به جای زخم تازه دست نزنید

ماساژ در این زمان می‌تواند شکل و ظاهر اسکار  را بدتر کند. زمانی که بخیه‌ها برداشته شده، دلمه‌ها افتاده و پوست به خوبی بسته شده است، کرم‌های ترمیم‌کننده استفاده می‌شود. پیش از آن نباید زخم خود را ماساژ دهید. سپس به طور ایده آل دو بار در روز، با فشار ملایم، بدون ماساژ و تا زمانی که جای زخم شما ملتهب، متورم یا دردناک باشد (بین ۱۰ روز تا یک ماه پس از مداخله) استفاده شود.

۲- ماساژ اسکار

ماساژ می‌تواند به محض اینکه اسکار شما بالغ شود شروع شود. ماساژ ظاهر اسکار را بهبود می‌بخشد و آن را انعطاف‌پذیرتر می‌کند. این کار همچنین از ظاهر شدن احتمالی چسبندگی‌هایی که باعث ناراحتی و سفتی می‌شود جلوگیری می‌کند. ماساژ باید ملایم، بدون درد و آهسته باشد. ماساژ در حالت ایده آل ۲  تا ۳ دقیقه و دو بار در روز انجام می‌شود. می‌توان آن را به صورت خشک یا با کرم ترمیم‌کننده یا روغن گیاهی انجام داد.

۳- هرگز جای زخم خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید

برای اسکار صورتی یا قرمز با عمر کمتر از ۶ ماه، آفتاب می‌تواند اثرات جبران ناپذیری بر جای زخم لیپوماتیک داشته باشد. این باعث برنزه شدن و ایجاد رنگدانه دائمی در اسکار می‌شود. اسکار نسبت به پوست سالم به آسیب نور خورشید حساس‌تر است.

ایده‌آل این است که جای زخم را بپوشانید، اما می‌توانید کرم ضد آفتاب نیز به همراه داشته باشید و به طور مرتب از آن استفاده کنید.

ترمیم جای زخم لیپوماتیک با دخالت پزشکی

هنگامی که یک بیمار با اسکار پس از جراحی راحت نیست، پزشک می‌تواند تکنیک‌های زیبایی شناختی مختلفی را بسته به ویژگی‌ها و منشاء اسکار پیشنهاد کند. لیزر، تزریق و یا حتی جراحی ترمیمی از این روش‌ها هستند.

  • لیزر: تکنیکلیزر این امکان را فراهم می‌کند که پس از بهبودی کامل، با بهبود ساختار و بافت پوست، و همچنین با اصلاح رنگ غیر طبیعی، اسکارها را برطرف کرد. این روش همچنین می‌تواند با تحریک فرآیند تولید کلاژن و بازسازی سلول، اندازه اسکار را کاهش داده تا کمتر دیده شود. پوست به وضوح صاف‌تر شده و جای زخم‌ها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • تزریق: اگر یک اسکار سفت، هیپرتروفیک یا کلوئید باشد، تزریق کورتیکواستروئید در داخل اسکار باید به سرعت انجام شود تا التهاب کاهش یابد و ظاهر اسکار بهبود یابد. برای اسکارهای توخالی و چسبنده، جراح ممکن است تزریق چربی (پیوند چربی یا لیپوفیلینگ) در زیر اسکار را برای بهبود ظاهر و انعطاف پذیری آن پیشنهاد دهد.
  • جراحی ترمیمی: هنگامی که یک اسکار خیلی بزرگ است و یک ناهنجاری را نشان می‌دهد،در موارد خاصی می‌توان جراحی ترمیمی را در نظر گرفت. این شامل برداشتن اسکار نامطلوب قدیمی و بستن مجدد زخم با یک بخیه کامل به امید به دست آوردن یک اسکار جدید با ظاهر بهتر است.

جمع‌بندی

عمل لیپوماتیک به منظور کاهش چربی‌های موضعی بدن و در نتیجه زیباسازی اندام‌ها انجام می‌گیرد. بعضی از افراد در مورد باقی ماندن جای زخم بعد از عمل لیپوماتیک نگرانی دارند. باید گفت در بین روش‌های پیکرتراشی این تکنیک تهاجم کمتری ایجاد می‌کند و نیازی به برش‌های عمیق جراحی ندارد. از این جهت امکان ایجاد اسکارهای قابل رویت کم است. با این حال مراقبت شما از محل زخم در دوره نقاهت تاثیر بالایی در محو شدن آن‌ها خواد داشت.

رفتارهای مثل ماساژ اسکار، عدم مصرف سیگار و الکل و تغذیه مناسب به کاهش جای زخم کمک خواهد کرد. چنانچه باز هم از وجود آثار زخم ناراضیس بودید می‌توانید از روش‌های پزشکی مثل لیزر، تزریق چربی و جراحی ترمیمی برای برطرف کردن آن‌ها استفاده کنید. در این مقاله به طور جامع در مورد جای زخم لیپوماتیک و روش‌های برطرف کردن آن صحبت کردیم. در صورتی که به آشنایی بیشتر با این روش زیبایی علاقه‌مندید می‌توانید به سایر مقالات ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست