درمان پیری پوست و رفع چین و چروک های صورت

درمان پیری پوست و رفع چین و چروک های صورت
جراحی صورت

چین و چروک پوست مانند چروک دور چشم یک علامت افزایش سن است. با افزایش سن سطح کلاژن پوست کاهش می یابد. در نتیجه این شرایط، پوست فرد دارای چین و چروک می شود. هر چند، ایجاد چین و چروک یک فرآیند بیولوژیک دارد، اما وجود رادیکال های آزاد و قرار گرفتن در معرض اشعه یو وی (UV) سرعت این فرآیند را افزایش می دهد. به هر حال، لازم است قبل از تاثیر گذاشتن چین و چروک بر زیبایی صورت، به درمان چروک صورت بپردازید. انواع روش های رفع و درمان چین و چروک پوست صورت شامل لیزر، تزریق ژل، بوتاکس و چربی و همچنین میکرودرم می باشد.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

انواع روش های درمان

برای درمان مشکل چین و چروک پوست ازجمله چروک دور چشم و چروک دور لب می توان مجموعه گسترده ای از تکنیک های صاف کردن پوست شامل تزریق موارد پر کننده پوستی، تزریق ژل ها و عمل جراحی را مورد استفاده قرار داد. هر یک از این روش ها دارای مزایای بالقوه و عوارض جانبی مخصوص به خود هستند. بعضی از مطالعات انجام شده در این حوزه نشان می دهد برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن بهتر است از این روش ها به صورت ترکیبی استفاده شود.

لیزر درمانی

لیزر درمانی می تواند مشکلات چین و چروک پوست از جمله رفع چروک دور لب را بدون ایجاد تغییر در ظاهر شما درمان کند. در این حالت ظاهر شما شبیه به خودتان است، اما با جوانسازی صورت ، شما جوان تر به نظر می رسید. علاوه بر این لیزر درمانی عوارض جانبی معمول هنگام استفاده از جراحی لیفت صورت یا تزریق پر کننده های پوستی را برای فرد به همراه ندارد. در این حالت، لیزر درمانی می تواند لایه های خارجی تا لایه های زیرین پوست که محل ایجاد چین و چروک است را تحت تاثیر خود قرار دهد. به این ترتیب امواج کوتاه لیزر به لایه های زیر پوست فرد نفوذ می کنند و می توانند ساختارهای آسیب دیده آن را درمان نمایند. در ادامه فرآیند ترمیم طبیعی بدن، لایه های آسیب دیده و مسن پوست را پاک کرده و به جای آن پوست جدید تولید می کنند. در این حالت بدن کلاژن و الاستین جدید تولید کرده و پوست صاف و جوان به جای پوست قدیمی ایجاد می نماید. حذف چین و چروک پوست با لیزر درمانی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است.

همچنین در بسیاری از مواقع فرد معالج ممکن است از روش هایی برای شما استفاده کند که تحمل این روش درمانی را برای شما ساده نماید. با توجه به اینکه ویژگی های افراد با یکدیگر متفاوت است و سطح درمان انتخاب شده بستگی به شرایط بیمار دارد، بهتر است درباره همه مسائل و انتخاب های مربوط به لیزر درمانی با یک کارشناس با تجربه در این حوزه صحبت شود.

موارد توسعه جدید در حوزه تکنولوژی لیزر، همچون لیزر غیر تخریبی، باعث کاهش مدت زمان مورد نیاز برای بهبود و نیز کاهش ریسک ها و خطرات درمان شده است. لیزرهای غیر تخریبی برای افرادی مناسب است که چین و چروک آنها در سطح ملایم قرار دارد.

علاوه بر این در این رابطه یک ابزار خاص وجود دارد که در آنها از امواج رادیویی به جای پرتو لیزر استفاده می شود و به این ترتیب می توان پوست های محکمی که در آنها چین و چروک های ملایم و معمول ایجاد شده را درمان کرد.

لایه برداری

پزشک می تواند از مواد اسیدی برای درمان نواحی آسیب دیده استفاده کند، که باعث سوختن لایه خارجی پوست و از بین بردن خال های ایجاد شده به خاطر افزایش سن و نیز چین و چروک های پوست می شود. در این حالت با توجه به عمق سایش شیمیایی، بیمار ممکن است به چند جلسه درمانی برای مشاهده نتایج درمان نیاز داشته باشد. در این حالت قرمز شدن پوست در نتیجه درمان می تواند تا چند هفته دوام و ماندگاری داشته باشد.

میکرو درم

مشابه روش درم آبریژن، این تکنیک فقط می تواند یک لایه نازک از پوست شما را از بین ببرد. استفاده از این تکنیک معمولاً نیازمند یک سری از روش های درمانی برای دستیابی به نتایج دلخواه است که احتمالاً تعداد این جلسات می تواند تا ۱۶ جلسه نیز ادامه پیدا کند. هنگام استفاده از این روش ممکن است شما با اندکی قرمز شدن پوست یا احساس سوزش در نواحی درمان شده مواجه شوید. به هر حال این روش درمانی می تواند نتایج موقت و ملایم برای بیمار به همراه داشته باشد.

بوتاکس

تزریق بوتاکس برای درمان پیری و رفع چین چروک

هنگامی که عضلات نتوانند جمع و محکم شوند، پوست صورت صاف تر به نظر رسیده و چین و چروک آن کاهش پیدا می کند. تزریق بوتاکس بطور خاص برای بر طرف کردن خطوط اخم بین ابروها و در ناحیه پیشانی و نیز در ارتباط با خطوط پا کلاغی ایجاد شده در گوشه های چشم و چروک زیر چشم مفید باشد. نتایج این روش درمانی در حدود سه تا چهار ماه دوام و ماندگاری دارد. به هر حال برای حفظ نتایج ایجاد شده لازم است تزریق بوتاکس مجدداً تکرار شود.

تزریق ژل

پر کننده های بافت نرم که شامل چربی، کلاژن، ژل اسید هیالورونیک (رستیلان، جودرم، و سایر موارد مانند آن) هستند را می توان در لایه های عمیق پوست صورت تزریق کرده و به این ترتیب چین و چروک ایجاد شده را درمان کرد. به این ترتیب با ایجاد برآمدگی در پوست، چین و چروک و خطوط ایجاد شده روی پوست محو می شوند. در این حالت ممکن است شما با مقداری ورم، قرمزی و کبودی موقت در ناحیه درمان شده مواجه شوید. با توجه به اینکه نتایج حاصل از تزریق پر کننده های پوستی موقت هستند، لازم است این روش درمانی را هر چند ماه یک بار تکرار کرد.

کشیدن پوست

امروزه از ابزارهای مختلف می توان برای گرم کردن پوست و کشیدن آن استفاده کرد. این روش درمانی غیر تهاجمی می تواند نتایج ملایم تا قوی برای بیمار داشته باشد که معمولاً در طول یک دوره چهار تا شش ماهه به تدریج برای فرد ایجاد می شود. این روش درمانی نیازمند ریکاوری نیست.

لیفت صورت

روش درمانی لیفت صورت شامل برداشتن پوست و چربی اضافی از بخش پایین صورت و گردن و محکم کردن عضلات و بافت های زیر متصل به آن است. نتایج این روش درمانی معمولاً بین ۵ تا ۱۰ سال دوام و ماندگاری دارد. دوره بهبود پس از لیفت صورت می تواند طولانی باشد و کبودی و ورم ناشی از آن معمولاً برای چند هفته پس از جراحی واضح و قابل مشاهده خواهد بود.

برای درمان پیری پوست باید اعمال جراحی در صورت و پوست شما انجام بگیرد. بعضی از عمل های جراحی که باعث می شود چین و چروک های پوست تا حد زیادی رفع گردد و جوانی به چهره شما بازگردد عبارتند از:

  • عمل لیفت صورت
  • عمل لیفت گردن
  • عمل کشیدن پوست
  • عمل تزریق ژل
  • تزریق بوتاکس
  • تزریق چربی زیر پوست
  • و سایر اعمال زیبایی

علائم ایجاد چروک صورت

همه انسان‌ها یک میل وصف نشدنی به زیبایی و جوانی دارند که آن را در تمام سنین با خود مرور می‌کنند. بسیاری از افراد پس از گذراندن سنین ۳۰ سال به بالا، حس و حال عجیبی نسبت به چهره و پوست‌شان پیدا می‌کنند.

چین و چروک‌های سطحی و خطوط کنار چشم و پیشانی

علل ایجاد چین و چروک صورت

بروز چین و چروک صورت به دلایلی رخ می‌دهد که آگاهی نسبت به آن‌ها می‌تواند شرایط را برای کاهش ریسک بروز این علائم آماده کند. به همین دلیل در ادامه به بررسی علل چین و چروک اشاره می‌کنیم.

۱- افزایش سن

پوست انسان ساختار پیچیده‌ای دارد که به طور مداوم تلاش می‌کند تا خود را ترمیم کرده و جوانی و شادابی ظاهری به نمایش گذارد؛ اما با افزایش سن، عملکرد سطح زیرین پوست تغییر می‌کند و کلاژن سازی متوقف می‌شود. با افزایش سن، چربی زیر پوست ازبین می‌رود و به مرور پوست دچار افتادگی و تغییرات می‌گردد. به دلیل کاهش یا توقف کلاژن سازی، خاصیت الاستیته پوست ازبین می‌رود و عضلات نیز ضعیف می‌شوند. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا چین و چروک‌های پوستی را ایجاد کنند. این چین و چروک‌ها در برخی قسمت‌های صورت مثل خط اخم، به دلیل اخم کردن زیاد و حالات صورت ایجاد می‌شود که گاهی در سنین جوانی و نوجوانی بروز می‌کند.

۲- عدم مصرف آب کافی

بسیاری از ما در طول روز، تنها زمانی اقدام به نوشیدن آب می‌کنیم که احساس تشنگی کنیم. تشنگی آخرین مرحله از بی آبی بدن است که به صورت آلارمی عمل می‌کند و ما احساس تشنگی می‌کنیم. شما باید پیش از احساس تشنگی به فکر تامین آب مورد نیاز بدن‌تان باشید. این آب در میان سلول‌ها نفوذ می‌کند و موجب شادابی و زیبایی چهره و پوست خواهد شد.

به همین دلیل، میزان حداقل ۸ لیوان آب در طول روز بسیار ضروری است. سعی کنید یک بطری مشخص در کنارتان داشته باشید تا میزان آب مصرفی روزانه را بررسی کنید. در صورتی‌که فعالیت سنگین دارید و تعرق‌تان در طول روز زیاد است، حتما نسبت به استفاده از آب بیشتر اقدام کنید.

۳- عدم مراقبت از پوست

بسیاری از افراد هیچ مراقبتی از پوست خود نمی‌کنند. آن‌ها ساعت‌ها در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیرند بدون اینکه کرم ضد آفتاب استفاده کرده باشند. ساعات طولانی با مواد آرایشی بر روی صورت می‌خوابند، بدون آن که قبل از خواب میکاپ خود را شسته باشند! همین عوامل موجب می‌شود تا پوست به مرور دچار مشکل شود. عدم امکان تنفس در پوست و رسیدگی مناسب از اصلی‌ترین علل بروز چین و چروک‌های پوستی است. رعایت یک روتین پوستی مناسب و سالم می‌تواند روند چروک شدن پوست را به تعویق اندازد. شست و شوی روزانه پوست، شناسایی نوع پوست و تهیه کرم‌های مناسب با نوع و تیپ پوست، استفاده از تونرهای آبرسان و استفاده از مرطوب کننده در طور روز می‌تواند به شادابی و زیبایی پوست‌تان کمک کند. هرچه این مراقبت‌ها تخصصی‌تر انجام شود، بروز چین و چروک‌های پوستی به تعویق خواهد افتاد. یادتان باشد که پوست مهم‌ترین لباس همیشگی شما است.

۴- نور فرابنفش

نور ماوراء بنفش که از خورشید ساطع می‌شود که برای پوست ضرر زیادی دارد. با تابش نور فرابنفش شاهد ازبین رفتن بافت زیرین پوست خواهید بود. معمولا این نور می‌تواند اتصال مابین بافت زیرین پوست را سست کند، کلاژن سازی را متوقف کرده و فیبرهای الاستین را از بین ببرد! همین روند موجب می‌شود، به مرور زمان، پوست، پیری و چروکیدگی را تجربه کند. چنین آسیبی معمولا جبران ناپذیر است و برای بهبود آن باید هزینه‌های گزافی بپردازید. پس استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF مناسب بهترین اقدامی است که می‌تواند پوست‌تان را در امان نگهدارد. استفاده از سایه بان و مراقبت از پوست در مقابل نور مستقیم آفتاب از بهترین راه‌های کاهش آسیب این عامل است.

۵- مصرف مشروبات الکلی

الکل به راحتی آب بدن را ازبین می‌برد، افرادی که تجربه استفاده از مشروبات الکلی دارند می‌دانند که تشنگی شدید پس از مصرف از عارضه‌های اصلی این نوشیدنی است. همین موضوع، موجب می‌شود تا بدن روند سلامت و عادی خود را ازدست داده و دچار بحران شود. استفاده از مشروبات الکلی روند ترشح کلاژن را متوقف می‌کند و با ایجاد کم آبی در بدن، شرایط را برای بروز چین و چروک‌های پوستی فراهم می‌کند. این بدیهی‌ترین تاثیر مشروبات الکلی بر سلامت پوست است.

۶- مصرف دخانیات

اعتیاد به دخانیات و مصرف روتین سیگار، قلیان و سایر دخانیات موجب می‌شود تا اکسیژن خون کاهش یابد. با چنین رویدادی سلامت پوست دچار مشکل می‌شود و پوست به مرور واکنش نشان می‌دهد. بروز تیرگی و چین و چروک بر روی پوست، از رایج‌ترین مشکلاتی است که مصرف دخانیات برای افراد ایجاد می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا در این زمینه هوشمندانه عمل کنید و برای جوانی و شادابی پوست‌تان هم که شده، مصرف دخانیات را قطع کنید.

۷- فرم تکرارشونده در صورت

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، اخم کردن از رایج‌ترین فرم‌های تکرار شونده‌ای است که موجب بروز چین و چروک پوستی می‌شود. برخی افراد با خنده دچار چین و چروک در خطوط پنجه کلاغی می‌شوند. خوشبختانه، این فرم‌های تکرارشونده به کمک بوتاکس قابل کنترل است تا از تکرار آن جلوگیری شود. اما در برخی مواقع، افراد عادت به خوابیدن بر روی صورت دارند. معمولا یک طرف صورت که همیشه بر روی آن می‌خوابید، دچار تغییر فرم و چین و چروک بیشتری می‌شود. اصلاح فرم خواب می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند تا دیرتر دچار این مشکل شوید.

۸- رژیم غذایی نامناسب

زندگی صنعتی و شلوغی‌های هر روزه موجب شده است تا بسیاری از افراد رژیم غذایی سالمی نداشته باشند. مصرف فست فودها و کنسروهای دارای مواد نگهدارنده و غیرضروری همگی موجب بروز چین و چروک‌های پوستی و به خطر افتادن سلامت بدن می‌شوند.

انواع چروک صورت را بشناسیم!

چین و چروک‌های صورت انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

  1. چروک داینامیک: این خطوط بر اثر انقباضات چهره ایجاد می‌شوند. خطوط پیشانی، خط اخم، خطوط پنجه کلاغی از رایج‌ترین انواع خطوط دینامیک صورت است.
  2. چروک استاتیک: با مزمن شدن چین و چروک‌های داینامیک، چروک استاتیک ایجاد می‌شود. معمولا پس از آسیب پوست بر اثر نور خورشید، تغذیه، مصرف دخانیات، عوامل ژنتیکی و افزایش سن، شاهد این مدل چروک‌های پوستی هستیم.
  3. چروک‌ خشک: با افزایش سن و ازبین رفتن غددی که در لایه اپیدرم پوست وجود دارند، به مرور ترشح چربی متوقف می‌شود و تامین چربی و رطوبت مورد نیاز پوست با مشکل مواجه می‌شود. این چروک‌ها حاصل همین خشکی پوست است.
  4. چروک گرانشی: نیروی گرانش زمین موجب می‌شود تا پوست ما دچار افتادگی شود. زمانی که قدرت عضلات و جوانی پوست کاهش یابد، چروک گرانشی قدرتمندانه خود را نمایان می‌کند.
  5. چروک آتروفی: چروک‌های آتروفی زمانی ایجاد می‌شوند که با افزایش سن و عدم مراقبت از پوست، نواحی دارای پوست نازک دچار کاهش ترشح کلاژن شده و بافت آن‌ها روز به روز ضعیف گردد.

درمان خانگی رفع چین و چروک صورت

از مهم‌ترین درمان‌های خانگی برای رفع چین و چروک، پیشگیری از آن است. مصرف غذای سالم، نوشیدن آب زیاد، رعایت روتین پوستی و عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی از راه‌کارهای عالی برای جلوگیری از بروز چین و چروک است. درمان خانگی رفع چین و چروک، استفاده از ماسک‌های طبیعی است. درست کردن ماسک طبیعی به کمک آلوئه ورا، موز، هلو و خیار می‌تواند پوست‌تان را شاداب کند. بخور سرد در خانه، به کاهش سرعت بروز چین و چروک کمک می‌کند. استفاده از روغن‌های طبیعی، ماساژ صورت و مصرف لایه بردار با ویتامین سی می‌تواند به بهبود کیفیت پوست کمک زیادی کند.

درمان دارویی از بین بردن چین و چروک صورت

درمان‌های دارویی برای ازبین بردن چین و چروک صورت وجود دارد که باید تحت نظر پزشک متخصص دنبال شود. استفاده از داروهایی مثل رتینول، کوآنزیمQ10، آلفا هیدروکسی اسیدها، پپتیدهای مس، آنتی اکسیدان ها و کینتین می‌تواند اثرات مطلوبی داشته باشد. اما یادتان باشد که تجویز پزشک و تشخیص مهم‌ترین موضوع در این زمینه است.

هزینه درمان چین و چروک‌های پوستی

هزینه درمان چین و چروک‌های پوستی معمولا رقم متفاوتی است. هر فرد باتوجه به نیاز خود باید درمان خاصی را پیگیری کند که توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود. برای اطلاع از هزینه درمان چین و چروک، در جلسه مشاوره می‌توانید راهکار درمانی پیشنهادی پزشک را جویا شوید و هزینه آن را سوال کنید.

جمع بندی

اگر شما هم نگران چین و چروک‌های پوستی هستید یا می‌خواهید قبل از جدی‌ شدن و شدید شدن میزان چین و چروک آن را بهبود بخشید، حتما نکات ذکرشده را توجه کنید و برای درمان به پزشک متخصص و باتجربه مراجعه کنید.

سوالات متداول درمان پیری پوست

آیا استخر موجب چین و چروک پوست صورت می‌شود؟
آیا لیزر درمانی بهترین روش بهبود چین و چروک است؟
آیا بوتاکس ارزان ترین روش بهبود چین و چروک است؟
آیا استخر موجب چین و چروک پوست صورت می‌شود؟

اگر روتین پوستی مناسبی داشته باشید و از شوینده مناسب و مرطوب کننده پس از استخر استفاده کنید، خیر.

آیا لیزر درمانی بهترین روش بهبود چین و چروک است؟

خیر، برای هر فرد با توجه به نیاز و شرایط می‌توان بهترین روش درمان چین و چروک را پیشنهاد داد.

آیا بوتاکس ارزان ترین روش بهبود چین و چروک است؟

بوتاکس به منظور پیشگیری از بروز چین و چروک بهترین روش محسوب می‌شود. اما برای درمان خطوط عمیق خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست