بررسی انواع روش‌های چاق کردن مچ پا

چاق کردن مچ پا
جراحی زیبایی اندام

افزایش حجم یا چاق کردن مچ پا چیست؟

دو عامل مهم که فرم اصلی ساق و مچ پا را تشکیل می‌دهند عبارتند از استخوان‌های تیبیا و فیبولا و عامل دوم عضلات ساق و مچ پا. زنان و مردانی که از نظر جسمانی در سلامت کامل به سر می‌برند ولی به دلیل ضعیف بودن عضلاتشان پاهایی مثل پا پرانتزی دارند تمایل دارند که با انجام روش‌هایی به اصلاح فرم ساق و مچ پای خود بپردازند.

یا اگر به دلایل مختلفی از جمله اختلالات رشد مانند فلج اطفال هر کدام از این دو عامل به خوبی رشد نکنند ساق پای افراد به خوبی رشد نمی‌کند و فرم مناسبی ندارد. برای برطرف کردن این مشکل تمرینات و ورزش‌هایی پیشنهاد می‌شود که در برخی از افراد ممکن است نتیجه دلخواه برای آن‌ها ایجاد نشود در این صورت روش‌هایی مانند پروتز مچ پا، تزریق چربی ساق و مچ پا و تزریق ژل به مچ پا برای بهبود فرم مچ و چاق کردن مچ پا پیشنهاد می‌شود.

مزایای چاق شدن مچ پا

  • تمام افرادی که با ورزش و دیگر روش‌ها نتوانسته‌اند به مچ پای دلخواه خود برسند، می‌توانند از روش‌هایی که باعث می‌شود مچ پایشان چاق شود استفاده کنند. این افراد بعد از انجام این  روش‌ها، ظاهر ساق و مچ پایشان اصلاح خواهد شد و  پاهایی با ساق و مچ خوش‌فرم و برجسته خواهند داشت.
  • در بعضی از افراد ممکن است روش‌های چاقی مچ پا به دلایل زیبایی انجام گیرد، ولی  در بعضی دیگر برای اصلاح نواقص ژنتیکی و مادرزادی انجام می‌شود، که در این صورت عضلات ساق پای شما با میزان متناسبی افزایش پیدا خواهند کرد. و تعادل بیشتری در عضلات شما ایجاد خواهد شد. و ناهنجاری‌های مادرزادی و یا عوارض ناشی از تصادف و بد فرمی‌ها از بین خواهد رفت.
  • این روش‌ها در بعضی از موارد منجر به درمان بیماری‌های مانند اسپینابیفیدا( مهره شکاف‌دار ) می‌انجامد. این بیماری یک نقص مادرزادی ژنتیکی است که با تاثیر بر رشد سیستم عصبی باعث اختلال در قدرت حرکتی بیمار می‌شود. در این بیماری یک ساق و مچ پا به نسبت دیگری لاغرتر و ضعیف‌تر است و در نتیجه باعث برهم خوردن تعادل بدن می‌شود. در این افراد با انجام روش‌های چاق کردن ساق و مچ پا می‌توان فرم ساق و مچ پا را اصلاح کرده و تعادل را به ساق پا بازگرداند.
  • بیماری پاچنبری نوعی نقص مادرزادی است که با تاثیر برچگونگی رشد عضلات باعث برهم خوردن آناتومی عضلات ساق پا می شود، بدین صورت که یک عضله نسبت به دیگر عضلات کمتر رشد کرده و کوچکتر است. با روش‌های چاق کردن مچ پا می‌‌توان این عارضه را درمان کرد.

با استفاده از روش‌های چاقی مچ پا و رسیدن عضلات شما در آن ناحیه به فرم دلخواه اعتماد به نفس شما افزایش پیدا خواهد کرد و نمای کلی بدن شما زیباتر خواهد شد.

مراقبت‌ و نکات قبل از عمل چاقی مچ پا

  • شما باید بیماری زمینه‌ای و سابقه ابتلا به لختگی خون را نداشته باشید.
  • دخانیات مصرف نکنید .
  • از مصرف داروهای ضد التهاب مانند آسپرین خودداری کنید، زیرا استفاده از این داروها موجب تشدید خونریزی در شما خواهد شد.
  • آب‌رسانی قبل و بعد از عمل نقش بسزایی را در عمل شما ایفا می‌کند.
  • افرادی که گردش خون ضعیفی دارند و یا دارای بافت زخم قابل ملاحظه‌ای هستند افراد مناسبی برای انجام این عمل نمی‌باشند.

قبل از انجام عمل چاق کردن مچ پا به روش‌هایی که ذکر می‌شود حتما باید تست خون و ادرار بدهید. لازم به ذکر است که در زنان تست بارداری نیز انجام می‌شود.

روش‌های چاق کردن ساق پا

۳ روش پروتز مچ پا، تزریق چربی و تزریق ژل به مچ پا از روش‌های رایج برای چاقی مچ پا محسوب می‌شوند که در ادامه این مقاله به صورت مفصل در مورد آن‌ها صحبت شده است.

چاقی مچ پا با روش پروتز ساق پا

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید عضلات داخلی و فوقانی ساق پایتان برجسته‌تر به نظر بیاید و مچ پای چاق‌تری داشته باشید، می‌توانید از روشی به نام پروتز ساق و مچ پا استفاده کنید.

فرایند انجام این روش بدین صورت است که قبل از عمل جراحی با مشورت پزشک جراح اندازه پروتز مشخص می‌شود، که این اندازه معمولا بین ۶۰ تا ۲۲۰ سی‌سی است. لازم به ذکر است این اندازه با توجه به نظر پزشک قابل تغییر است.  پروتزها نرم و جامد و از جنس سیلیکون هستند. بعد از آماده شدن پروتز در چین طبیعی پوست (ناحیه پشت زانو فضای بین فاسیا و عضله زیرین) یک برش ۲ الی ۵/۲ اینچی ایجاد می‌شود، سپس پروتز سیلیکونی جامد که به شکل ساختار پا درآمده است، در قسمت داخلی پا در زیر فاسیا( بافت ضخیم و فیبری اطراف عضله) قرار داده می‌شود و سپس محل برش داده شده بخیه زده می‌شود.

معمولا پروتزهای به کار رفته دارای عمر ۱۰ تا ۱۵ ساله هستند ولی با این وجود و با بالا رفتن سن و تغییر اندام‌ها، ممکن است ظاهر و یا ساختار پروتزها تغییر کند، که در این حالت می‌توان پروتز را خارج و پروتز دیگری را جایگزین آن کرد.

چاقی مچ پا با پروتز

مراقبت‌های بعد از عمل چاقی مچ پا به روش پروتز

  • بعد از انجام پروتز، بیمار باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت استراحت مطلق داشته باشد و برای کاهش تورم در هنگام استراحت ، پاهایش را بالاتر از سطح بدنش قرار دهد.
  • بعد از انجام عمل حتما داروهای خود را به موقع و منظم استفاده کنید.
  • شما ۳ تا ۵ روز بعد از پروتز می‌توانید دوش بگیرید و باید به مدت ۶ الی ۸ هفته از یک محافظ مخصوص استفاده کنید.
  • به مدت ۸ هفته بعد از انجام پروتز از انجام فعالیت‌های سنگین مانند دوچرخه‌سواری و …. اجتناب کنید.

برای آشنایی بیشتر با لیپوماتیک ساق و مچ پا پیشنهاد می شود این مقاله را از دست ندهید.

عوارض انجام چاق کردن مچ پا به روش پروتز

هر عمل جراحی بخصوص عمل‌های زیبایی قطعا بدون عوارض نخواهد بود و پروتز ساق پا نیز در این مورد مستثنی نیست. عوارضی که بعد از پروتز ساق پا ممکن است با آن مواجه شوید به شرح ذیل است.

بروز جای زخم- احساس درد به مدت یک تا چهار هفته- بروز کبودی- بی حس شدن ناحیه عمل جراحی و اطراف زخم- قابل لمس یا دیده شدن لبه پروتز- نامتقارن بودن دو ساق پا- باز شدن زخم- عفونت- خونریزی -لخته شدن خون- جابجا شدن پروتز و انقباض کپسول دور پروتز.

هزینه چاق کردن مچ پا با پروتز

هزینه پروتز ساق پا به دو عامل  تعداد پروتزها و نوع پروتز استفاده شده بستگی دارد، که با توجه به اینکه این دوعامل برای هر فرد با دیگری متفاوت است هزینه مشخص و استانداردی را نمی‌توان برای آن مشخص کرد.

چاق کردن به روش تزریق چربی

چاقی مچ پا به روش تزریق  بیشتر مناسب افرادی است که می‌خواهند در ناحیه مچ پای خود چاق شوند و  این موضع با پروتز قابل اصلاح نیست. این روش معمولا برای افرادی که به سبب بیماریهای مادرزادی مانند پاچنبری دارای مچ پای لاغری هستند پیشنهاد می‌شود. در این روش از طریق لیپوساکشن از قسمت‌هایی مانند شکم و یا پهلوی فرد مقداری چربی با استفاده از یک کانولای آتروماتیک برداشته می‌شود، سپس چربی برداشته شده برای پالایش شدن از سانتریفیوژ میگذرد تا مایعات اضافی آن از بین برود. در ادامه مانند روش پروتز د رچین زیر زانو برشی ایجاد شده و به وسیله کانولا حدود ۷۵ تا ۲۰۰ سی سی به لایه‌های مختلف ساق پا تزریق می‌شود. در واقع تزریق چربی را می‌توان یک فرایند سه مرحله‌ای دانست که این سه مرحله عبارتند از استخراج- تصفیه و انتقال و تزریق.

در حین انجام این فرایند بیمار به طور کامل بیهوش شده و لازم به ذکر است که مدت زمان عمل بین ۳۰/۱ تا ۲ ساعت است. این عمل باعث برجستگی عضلات دوقلوی داخلی و خارجی و در نتیجه خوش فرم شدن مچ پا می‌شود. در این روش به دلیل اینکه از چربی‌های خود بدن استفاده می‌شود امکان برگشت و  رد عمل بسیار پایین است و تنها ایرادی که به این روش وارد می‌شود این است که میزان چربی باقیمانده قابل پیش‌بینی نیست.  این روش معمولا در یک جلسه قابل انجام است ولی در صورتی که محدوده گسترده ای قرار است اصلاح شود تزریق چربی معمولا در ۳ جلسه انجام می‌شود. میزان چربی استفاده شده، معمولا ۶۰ تا ۷۰ درصد است که ۳۰ تا ۴۰ درصد آن جذب می‌شود. در این روش بدن پس از مدتی چربی تزریق شده را جذب خواهد کرد، به همین دلیل لازم است که تزریق چربی را پس از مدت ۲ الی ۳ ماه تمدید کنید

از مزایای این روش به نسبت پروتز مچ پا می‌توان به این موارد اشاره کرد که معمولا اسکار به جای گذاشته نمی‌شود و بعد از انجام آن اختلالی در راه رفتن فرد ایجاد نمی‌شود.

چاقی مچ پا با تزریق چربی

مراقبت‌های بعد از عمل چاق کردن مچ پا به روش تزریق چربی

خواب آلودگی بعد از اتمام عمل جراحی کاملا طبیعی است به همین دلیل باید فردی همراه شما باشد تا بعد از عمل همراهی‌تان کند. شما باید بلافاصله بعد از عمل نتایج چاق شدن را در ساق و مچ پای خود مشاهده کنید. تورم و اسکارهای کوچک بعد از عمل شایع است و معمولا تا یک هفته طول می‌کشد. و شما بعد از آن می‌توانید به فعالیت‌های خود ادامه دهید. لازم به ذکر است برای بهتر شدن نتیجه عمل به شما توصیه می‌شود که ۴ تا ۶ هفته فعالیت‌های خود را محدود کنید. در این مدت به بیمار پیشنهاد می‌شود که از جوراب‌های فشاری استفاده کنید.

عوارض روش تزریق چربی

تزریق چربی معمولا عوارض گسترده‌ای را ایجاد نمی‌کند. مهمترین عارضه بعد از تزریق چربی به مچ پا اسکارهایی است که در منطقه‌ای که چربی از آن برداشته شده است ایجاد می‌شود که این عارضه هم جای نگرانی ندارد زیرا پس از مدتی بهیود می‌یابد. در مواردی نادر پس از تزریق چربی به مچ پا  خطر نکروز یا بافت مردگی چربی اضافه، خطر بروز کیست‌های چربی، نامساوی و نامتقارن شدن پا اتفاق می‌افتد.

هزینه چاق کردن مچ پا با تزریق چربی

هزینه این عمل به عواملی مانند میزان چربی برداشته شده، اندازه ناحیه تحت درمان و دستمزد پزشک بستگی دارد که برای هر بیماری متفاوت است. به همین دلیل هزینه استاندارد مشخصی برای تزریق چربی به ساق پا وجود ندارد.

برای آشنایی بیشتر با روش تزریق چربی مقاله تزریق چربی به بدن را ازدست ندهید.

چاقی مچ پا به روش تزریق ژل

این روش برای افرادی که خواهان اصلاح عضلات ساق پای خود بدون عمل جراحی هستند توصیه می‌شود. برای تزریق ژل محدوده‌ای که قرار است در آن ژل تزریق شود، بی‌حس می‌شود و شما هوشیار هستید، به همین دلیل شما می‌توانید تغییرات را مشاهده کنید. در تزریق ژل ماده‌ای به نام اسید هیالورنیک که ماده‌ای طبیعی در بدن است  برای حجم‌دهی به مناطق تحت عمل تزریق می‌شود. این ماده که منشا غیر حیوانی دارد به وسیله چندین برش میلی‌متری به طور عمیق تزریق می‌شود.نکاتی که شما باید درباره این نوع از درمان بدانید این است که برش‌ها معمولا ۲ میلی‌متری است. همچنین مدت زمان انجام این فرایند ۴۵ دقیقه است و با توجه به میزانی که می‌خواهید مچ پایتان چاق شود میزان تزریق ژل متفاوت است( معمولا تا ۱۰ میلی‌لیتر تزریق می‌شود). این روش به نسبت تزریق چربی هزینه بیشتری را برای بیمار خواهد داشت به همین دلیل اکثر بیماران ترجیح می‌دهند از تزریق چربی برای چاق کردن مچ پای خود استفاده کنند.

چاقی مچ پا با تزریق ژل

عوارض انجام چاق کردن پا به روش تزریق ژل

با توجه به این نکته که ژل تزریقی توسط بدن جذب می‌شود، این عمل باید هر ۱۰ تا ۱۲ ماه تکرار شود. این روش به نسبت دیگر روش‌ها ساده‌تر است و به زمان کمی برای بهبودی نیاز دارد . حساسیت جزیی، قرمزی و تورم از عوارض شایع بعد از انجام این عمل هستند.

هزینه چاق کردن مچ پا به روش تزریق ژل

هزینه تزریق ژل به عواملی مانند نوع ژل مصرفی و میزان ژل تزریق شده بستگی دارد. که با توجه به این عوامل از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

نکات تکمیلی و مهم در مورد روش‌های چاق کردن مچ پا

  • تزریق ژل روش مناسبی برای افرادی که در مچ پای خود دارای عفونت و التهاب و یا فاقد ذخیره خون هستند نیست و به هیچ وجه برای چاقی مچ پا پیشنهاد نمی‌شود.
  • در افرادی که مشکلات عروقی مانند انسداد شریان دارند به هیچ وجه برای چاق کردن مچ پا تزریق ژل توصیه نمی‌شود.

اگر فرد قبلا از روش‌های دیگر چاقی مچ پا مانند پروتز استفاده کرده است، تزریق ژل به هیچ وجه نباید انجام گیرد زیرا باعث التهاب و عفونت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست