بهترین جراح بینی ترمیمی چه کسی است؟

بهترین جراح بینی ترمیمی
جراحی بینی (رینوپلاستی)

بهترین جراح بینی ترمیمی، درواقع پزشکی است که در زمینه انواع جراحی‌های پلاستیک و زیبایی فوق تخصص دارد. چنین جراحی می‌تواند هر نوع عمل جراحی زیبایی و ترمیمی بینی را برای انواع بینی‌های گوشتی و استخوانی انجام دهد. همچنین در رفع مشکلات مختلف بینی مهارت دارد، از جمله: اصلاح قوز بینی، عمل جراحی اصلاح تیغه میانی بینی یا سپتوپلاستی، عمل جراحی انحراف نوک بینی، تیپ پلاستی یا بالا بردن نوک بینی و مواردی از این دست.

حال چرا به جراحی ترمیمی بینی نیاز پیدا می‌شود؟ گاهی برخی افراد برای عمل بینی خود انتظارات غیر واقعی دارند و با مراجعه به پزشک غیر متخصص یا جراحی که مهارت کافی ندارد، اقدام به عمل زیبایی بینی می‌کنند. در چنین مواردی، نتیجه جراحی معمولا مورد رضایت این افراد نیست. برای اصلاحات بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، نیاز است که یک عمل ترمیمی بینی هم انجام شود.

در چنین شرایطی بهتر است به بهترین جراح بینی ترمیمی مراجعه شود، چرا که در انجام انواع عمل‌های بینی و رفع بسیاری از مشکلات بینی مهارت و تجربه کارفی دارد. برای یافتن چنین پزشکی، باید به چند نکته توجه کنید که در ادامه شرح داده خواهد شد.

بهترین جراح بینی ترمیمی

جراحی بینی ترمیمی

پیش از معرفی بهترین جراح بینی ترمیمی، باید نخست در مورد عمل جراحی بینی و جراحی ترمیمی توضیح داده شود. جراحی بینی ترمیمی یا جراحی بینی ثانویه (Revision rhinoplasty) در واقع عمل بینی است که پس از انجام یک عمل جراحی زیبایی بینی اولیه انجام می‌شود. گاهی در عمل بینی اول، تمام مشکلات بینی رفع نمی‌شود. همچنین برخی مشکلات ثانویه نیز ممکن است برای بینی فرد ایجاد شود. در چنین مواردی به جراحی بینی ترمیمی نیاز پیدا می‌شود. حال دلیل این مشکلات پس از عمل اول چیست؟ هم عوامل انسانی و هم واکنش طبیعی بدن فرد در این زمینه دخیل هستند:

یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت عمل جراحی بینی اول، نبود مهارت و دانش کافی در جراح است. متاسفانه برخی افراد برای انجام عمل بینی به جراحانی مراجعه می‌کنند که در این زمنیه تخصص و مهارت کافی را ندارند. این امر دو دلیل عمده دارد. یکی پرداخت هزینه کمتر است و دیگری این‌که جراح باتجربه و دارای تخصص کافی، حاضر نیست هر نوع جراحی که فرد انتظار دارد را انجام دهد؛ به همین دلیل این افراد به جراحانی مراجعه می‌کنند که حاضر می‌شوند جراحی‌های غیر استاندارد را نیز انجام دهند.

جراحی بینی توسط پزشک غیر متخصص یا بی‌تجربه معمولا مشکلاتی را برای فرد به وجود می‌آورد از جمله:

  • تمامی مشکلات و نقص‌های بینی در همان عمل جراحی اول برطرف نمی‌شود.
  • مشکلات جدیدی همچون افتادگی بینی، مشکلات تنفسی، کج شدن تیغه میانی بینی و عدم هماهنگی دو سوراخ بینی، کج شدن نوک بینی، گوشت آوردن دوباره بینی گوشتی پس از جراحی و … پیش خواهد آمد.
  • جراح نمی‌تواند تمامی انتظارات منطقی و قابل انجام فرد را روی بینی وی اعمال کند.

در چنین مواردی با مراجعه به فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، می‌شود چنین مشکلاتی را به طور کامل برطرف کرد و یا تا حد زیادی بهبود بخشید. با این حال برخی از مشکلات پس از عمل جراحی بینی نیز ممکن است از اختیار جراح خارج باشد. واکنش طبیعی و بیولوژیکی بدن هر فرد به جراحی، با دیگری متفاوت است. در برخی افراد پس از انجام جراحی بینی، مشکلاتی مانند تورم بیش از اندازه و یا تغییر فرم بینی اتفاق می‌افتد که طبیعی است.

اگر برای جراحی بینی خود به جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی مراجعه کرده‌اید و باز هم بعد از جراحی برخی مشکلات در ساختار بینی شما وجود داشت، بدانید که معمولا این موارد طبیعی است. برخی از مشکلات به مرور زمان برطرف می‌شود. مثلا ممکن است به دلیل ورم پوست بینی، سوراخ‌های بینی نانتقارن شود. اما پس از ۶ ماه یا یک سال، ورم بینی کاملا از بین می‌رود و فرم بینی مناسب خواهد شد. به مین دلیل باید صبور باشید و پس از یک سال، اگر هنوز بینی شما دچار مشکل بود برای عمل بینی ترمیمی اقدام کنید.

انواع جراحی بینی

جراحی بینی معمولا به دو دسته جراحی بینی با روش باز و جراحی با روش بسته تقسیم می‌شود. همچنین برخی جراحی‌های با بی‌هوشی عمومی قابل انجام است و برخی دیگر مانند اصلاح قوز بینی و یا رفع افتادگی نوک بینی، با بی‌حسی موضعی نیز در مطب انجام می‌شود. همچنین روش جراحی بینی گوشتی و استخوانی نیز باهم متفاوت است.

در جراحی بینی به روش بسته، برش‌هایی که روی پوست بینی زده می‌شود درون سوراخ بینی خواهد بود، در نتیجه جای بخیه‌ها پس از عمل جراحی دیده نمی‌شود. البته در این روش دسترسی و دید جراح به درون بینی محدود است. این روش برای انجام تغییرات محدود در بینی به کار گرفته می‌شود. البته بسیاری از جراحان یا این روش را به‌کار نمی‌گیرند و یا در انجام ان مهارت ندارند.

جراحی بینی به روش باز، با برش‌هایی دور سوراخ‌های بینی، روی تیغه میانی و همچنین پایین نوک بینی انجام می‌شود. به همین دلیل می‌توان پوست بینی را کامل کنار زد تا به استخوان‌ها و غضروف‌های بینی دسترسی پیدا کرد. جراح می‌تواند با ایجاد تغییر شکل و برش در غضروف و استخوان بینی، فرم و اندازه بینی را تغییر دهد. چرا که همین غضروف‌ها هستند که شکل بینی را ایجاد می‌کنند. البته در بینی گوشتی، پوست بینی نیز در فرم و اندازه بینی نقش مهمی دارد.

جراحی بینی استخوانی و گوشتی

بینی استخوانی، به دلیل پوست نازک و داشتن غضروف‌های ضخیم، برای انجام عمل‌های جراحی بینی مناسب‌تر است و تغییر شکل بیشتری نیز در آن قابل انجام است. به همین دلیل بیشتر جراحان ترجیح می‌دهند فقط بینی‌های استخوانی را عمل کنند.

از سوی دیگر بینی گوشتی غضروف نازک و پوست ضخیم همراه با بافت‌های چربی دارد. جراحی بینی گوشتی اگر توسط جراح دارای مهارتی مانند فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی انجام نشود، پس از جراحی ممکن است دوباره بزرگ شود و به اصطلاح گوشت بیاورد. دلیل این امر، رشد دوباره بافت‌های چربی در پوست بینی است که موجب بزرگ شدن دوباره بینی می‌شود. جراح فوق تخصص پلاستیک می‌تواند با انجام تکنیک‌های جراحی همچون تقویت غضروف در چارچوب بینی، این مشکل را برطرف کند.

با برداشتن غضروف اضافه از تیغه میانی یا جاهای دیگر و کار گذاشتن در نوک بینی، دیگر فضای کافی برای رشد بافت چربی به وجود نخواهد آمد. این غضروف اضافه، به پوست بینی فشار وارد می‌کند تا فرم خود را حفظ نماید و دوباره تغییر شکل ندهد. به همین دلیل گاهی برخی افراد پس از جراحی بینی گوشتی نزد پزشک غیر متخصص، نیاز به جراحی بینی ترمیمی پیدا می‌کنند.

انواع جراحی بینی بدون نیاز به بی‌هوشی

برخی از انوع جراحی‌های بینی ترمیمی، نیاز به بی‌هوشی و اتاق عمل بیمارستان ندارد. این جراحی‌ها را می‌شود با بی‌حسی موضعی و در مطب های زیبایی نیز انجام داد. از جمله‌ای این جراحی‌ها می‌توان به دو مورد پرطرفدار اشاره کرد:

جراحی قوز بینی: در این جراحی، قوز یا برجستگی بالای بینی برداشته می‌شود. با برش و کنار سدن پوست روی بینی، جراح به استخوان بینی دسترسی پیدا می‌کند. با تراشیدن و اصلاح فرم این استخوان، هم قوز بینی برداشته می‌شود و هم با دادن یک انحنای مناسب، فرم بینی به شکل نیمه فانتزی درخواهد آمد؛ یعنی کمی نوک بینی بالاتر به نظر خواهد رسید.

جراحی افتادگی نوک بینی: جراحی نوک بینی یا تیپ پلاستی برای بالا بردن نوک بینی، یک روش جراحی پرطرفدار برای ترمیم و اصلاح جراحی بینی اولیه است. همچنین در برخی افراد، تنها انجام همین یک عمل می‌تواند فرم بینی آن‌ها را زیباتر کند و دیگر نیازی به دیگر جراحی‌های زیبایی نداشته باشند.

جراحی قوز بینی

همچنین با مراحل انجام عمل بینی بیشتر آشنا شوید.

بهترین جراح بینی ترمیمی

برای انجام انواع جراحی‌های بینی، چه جراحی بینی گوشتی و استخوانی و چه جراحی بینی ثانویه و ترمیمی بهتر است همیشه به جراحی که بیشترین تخصص و مهارت را دارد، مراجعه کنید. بری این منظور، باید به چند ویژگی اساسی توجه داشته باشید از جمله: دانش و تحصیلات، تجربه کافی، محل طبابت و تیم درمانی همراه جراح.

دانش و تخصص بهترین جراح بینی ترمیمی

پزشکی که بهترین جراح بینی ترمیمی است، حتما باید از نظر تخصص و دانش پزشکی در بالاترین سطح باشد. فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی کسی است که علاوه بر طی کردن دوره ۷ ساله پزشکی عمومی و دوره ۴ ساله تخصصی جراحی عمومی، یک دوره ۵ ساله فوق تخصصی را نیز برای جراحی‌های پلاستیک و زیبایی گذرانده است.

چنین جراحی در طمینه انجام انواع جراحی‌های پلاستیک و زیبایی صورت و بدن مهارت و دانش کافی را کسب کرده است. برای انجام انوع جراحی‌های بینی، می‌تواند تکنیک‌هایی از جراحی پلاستیک را به کار بگیرد که شما با کمترین عوارض، به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. همچنین در انجام جراحی بینی تمامی استانداردهای لازم در حفظ تناسب اندازه بینی با دیگر اجزای صورت را نیز حفظ می‌کند.

استانداردها و تناسب‌ها در جراحی بینی

تجربه بهترین جراح بینی ترمیمی

تجربه جراح بینی را از تعداد عمل‌های جراحی وی می‌توانید متوجه شوید. وجود نمونه عمل‌های بینی کافی و متنوع در وب‌سایت و یا دیگر صفحات مجازی جراح بینی ترمیمی، در کنار انجام انواع جراحی‌های زیبایی، به دو نکته اشاره خواهد داشت: تجربه جراح و اعتماد به نفس وی در انجام عمل‌های جراحی و همچنین، مهارت او در انجام عمل بینی به بهترین شکل و متناسب با دیگر عناصر صورت شما.

همچنین وجود بیمار خارجی در میان مراجعان یک فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی می‌تواند از دیگر نشانه‌های تجربه و مهارت کافی وی باشد. داشتن گواهینامه‌های بین‌المللی و شرکت مداوم و پیوسته در کنفرانس‌های جراحی زیبایی، از دیگر نشانه‌های به روز بودن و تجربه بهترین جراح بینی ترمیمی است. پس پیش از انتخاب جراح خود، حتما به این موارد توجه داشته باشید.

از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که یک جراح بینی خوب، کسی نیست که هر نوع جراحی بینی که شما انتظار داشته باشید را انجام دهد. بلکه بهترین جراح بینی ترمیمی، حتما در جلسات مشاوره و معاینه شما، به تمامی استانداردهای پزشکی و دانش زیبایی شناسی توجه می‌کند. فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، با انجام معاینات و تجویز آزمایش‌های گوناگون مطمئن خواهد شد که شما شرایط لازم برای انجام چه نوع جراحی را دارید و بهترین پیشنهاد را به شما ارائه خواهد کرد.

محل طبابت و تیم درمانی همراه

محل طبابت بهترین جراح بینی در تهران، همراه با داشتن یک کلینیک تخصصی زیبایی خود نشانگر سابقه و مهارت وی خواهد بود. درضمن باید توجه داشته باشید که بخشی از روند درمان و بهبودی پس از عمل جراحی، با کمک تیم درمانی همراه جراح انجام می‌شود. پس وجود یک کادر مجرب در کنار جراح به روند درمان شما کمک بیشتری خواهد کرد.

برخی از عمل‌های جراحی بینی ترمیمی به انجام شدن در بیمارستان و با بیهوشی عمومی نیازی ندارد. این عمل‌ها مانند تیپ پلاستی را می‌توان در مطب های زیبایی نیز انجام داد. یک جراح بینی مجرب، معمولا در مطب خود باید تجهیزات کافی برای انجام چنین جراحی‌هایی را داشته باشد.

برای انجام جراحی زیبایی بینی، بهتر است از همان اول به بهترین متخصص جراحی بینی مراجعه کنید تا عوارض بعد از عمل شما به کمترین حد ممکن برسد و نیازی به جراحی بینی ترمیمی نداشته باشید. با این حال پس از جراحی بینی نیز باید صبور باشید و به فوق تخصص جراحی پلاستیک اعتماد کنید. برخی مشکلات و عوارض بعد از عمل مانند تورم، به ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز دارد که رفع شود. حتی در جراحی بینی گوشتی ممکن است این زمان بیشتر هم باشد.

با رفع این عوارض، بینی شما به فرم نهایی خود خواهد رسید. اگر پس از یک سال همچنان مشکلاتی در ساختار و شکل بینی وجود داشت، می‌توانید برای انجام جراحی بینی ترمیمی یا ثانویه، به جراح مراجعه کنید.

نشانه های یک عمل ناموفق بینی

خوشبختانه به علت بالا رفتن دانش و تجربه جراحان، بازده اکثر جراحی های بینی خوب و رضایت بخش است اما برخی اوقات به علت متفاوت که اساسی ترین آن تکنیک جراحیست، سبب بد شدن ظاهر بینی می شود و نتیجه جراحی ناموفق محسوب می شود. در صورتی که سه جهت پر اهمیت بینی را روبرو، کنار و پایین در نظر بگیریم، ظاهر بد بینی میتواند در یک یا تمام قسمت ها وجود داشته باشد.

موارد زیر بخش های مهم این حالات را شامل می شود :
عریض بودن بینی : این مورد را که در نمای روبرو می توان مشاهده کرد و میتواند در قسمت بالایی یا استخوانی، و همچنین در قسمت پایین یا همان سر بینی وجود داشته باشد. که این مورد اکثرا به نداشتن توجه کافی و یا توانمندی جراح به اصلاح آن مربوط می شود. اما در بینیهای بسیار گوشتی که باریک تر کردن سر بینی مقدور نیست ممکن است به وجود بیاید.
کجی بینی : این مشکل در نمای روبرو دیده میشود. ولی هنگامی که انحراف کم و غیر قابل توجه باشد، قابل چشم پوشی است اما اگر زیاد باشد شکل ظاهری بینی را بد شکل کرده و ظاهر بدی به تمام صورت میدهد. دلیل اکثر آنها انحراف تیغه داخلی میانی بینی است که باید با ظرافت زیاد توسط جراح اصلاح گردد.
فرورفتگی پره های پایینی : این مشکل هنگامی به وجود می آید که غضروف های پره های بینی را برداشته که دلیل برداشتن این غضروف ها، کم عرض کردن نوک بینی می باشد. هنگامی که نوک بینی را بیشتر از میزانی که لازم است کوچک کنند، سبب می شود غضروف هایی که حامی نوک بینی می باشند کاهش یابند و بیش از حد به یکدیگر نزدیک شوند که این امر موجب بد شکل شدن ظاهر بینی و گود شدن آن می شود، همچنین در تنفس نیز ایراد به وجود می آورد.
کلوملای تو کشیده شده : قسمت پره میانی بینی که باعث جدا کردن دو سوراخ می شود و در نمای پایینی مشاهده میشود، کلوملای بینی نامیده می شود که به صورت طبیعی و نرمال در معیارهای زیبایی در نمای نیمرخ، پره قسمت میانی بینی خود را در قسمت مرتبط به پره های اطراف بینی آشکار می سازد.
برداشته شدن بیش از حد پوست پره های بینی : هنگامی که بیش از حد پره های بینی برداشته می شود، سبب می شود که قسمت چین میان بینی و صورت از بین رود و صاف می شود، این امر موجب می شود که اثر بخیه ها بر روی پوست دیده شود، همچنین در این زمان به علت کوچک شدن بیش از اندازه سوراخ های بینی اشکالات تنفسی در مسیر راه بینی نیز به وجود می آید، اصلاح این مشکل از مسائل و دشواری های جراحان است، به این علت که به منظور ترمیم پوستی که برداشته شده جراح احتیاج دارد که از نواحی مثل لاله گوشت پوست پیوندی بگیرد. لازم به ذکر است که به علت مراقبت و دقت زیاد جراحان در رابطه با برداشتن پره های بینی این مشکل به ندرت ایجاد می شود.
بالا رفتن بیش از حد نوک بینی : برداشتن بیش از حد بافت‌های غضروفی و پوست بخش پایینی بینی امکان دارد سبب بالا رفتن بیش از اندازه نوک بینی و به وجود آمدن نمای بینی خوکی شکل ‌شود. در این هنگام عمق سوراخ‌های بینی از فاصله دور دیده می شود و شکلی کاملا غیر عادی و غیرطبیعی به بینی می‌دهد. اصلاح این مورد نیز از موارد سخت در جراحی بینی است، به دلیل اینکه همیشه برداشتن بافت‌ها ساده تر از اضافه نمودن بافت‌ها است.
تلانژکتازی نوک بینی : در این هنگام مویرگ‌های بسیاری بر روی پوست نوک بینی مشاهده می‌شوند. جراحی‌های متوالی و دست کاری فراوان در قسمت بافت‌های گوشتی زیر پوست نوک بینی در زمان عمل، از علل مستعد کننده این مشکل هستند .
اسکار پوست کلوملا : در هنگام جراحی‌های باز بینی، لب به لب نبودن لبه‌های پوست در زمان زدن بخیه‌های پوستی، سبب ایجاد خطوط زخم و به وجود آمدن فاصله میان دو لبه می‌شود.توجه بیش از حد و ظرافت در زمان بستن برش‌های پوستی از به وجود آمدن این مشکلات جلوگیری می کند.

محدودیت سنی برای جراحی زیبایی بینی

جراحی بینی باید بعد از اتمام سن بلوغ در فرد باشد و از آنجا که سن بلوغ و رشد در افراد با یکدیگر متفاوت است سن عمل جراحی نیز تفاوت دارد. جراحی زیبایی بینی در سنین پایین می تواند روی رشد صورت اثرگذار باشد. اگر پیش از پایان فرآیند رشد، غضروفهای بینی دستکاری شود، احتمال دارد انجام عمل جراحی روی رشد صورت اثر منفی بگذارد. در نتیجه امکان دارد یک سوم میانی صورت رشد نکند، اما پیشانی و چانه رشد کنند و در نهایت صورت شکل بشقاب مانند پیدا می کند. به دلیل اینکه قسمتی از غضروفهای درون بینی که غضروفهای رشد نامیده می شوند، عملکرد رشد صورت را هدایت می کنند. به همین سبب، عمل جراحی بینی برای خانمهای کمتر از ۱۶ سال و آقایان کمتر از ۱۸ سال نباید انجام شود.

زمانی باید اقدام به جراحی بینی کرد که شخص رشد بینی و صورتش کامل شده باشد. مناسب ترین سن هنگامی است که سرعت رشد بینی کند شده و به حالت ثابت رسیده باشد و بهترین فرد به منظور تعیین این وضعیت خود شما می‌باشید. این حالت هنگامی است که بینی به مدت بیشتر از یک سال هیچ تغییری نکرده باشد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی زیبایی بینی

عمل جراحی زیبایی بینی اصلاح ساختمان خارجی بینی برای رفع ننواقص زیبایی یا عملکردی مادرزادی و اکتسابی بینی است. اما بعد ازعمل جراحی بینی باید نکاتی را رعایت کرد تا بهبودی کامل حاصل شود.

نکات توصیه شده بعد از جراحی بینی

  •  روز اول بعد از جراحی بینی باید استراحت کامل داشته و از مایعات سرد استفاده کنید.
  • کمپرس آب سرد تا ۴۸ ساعت اول جراحی (قبل از در آوردن تامپون ها) هر دو ساعت یکبار به مدت ۲۰ دقیقه روی کبودی ها و کمپرس آب گرم ۴۸ ساعت دوم بعد از جراحی (بعد از در آوردن تامپون) برای کم کردن کبودی وتورم به همان صورت استفاده گردد.
  • داروهایی را گه پزشگ مربوطه تجویز نموده باید مرتب مصرف شود و از مصرف گردن داروهای اضافی به صورت سرخود جدا خودداری نماید.
  •  باید به حالت نیمه نشسته استراحت کنید و از دو عدد بالشت درزیر سر خود استفاده کنید و سر خود را به مدت طولانی پایین نگه ندارید.
  •  پس از عمل جراحی تا یک هفته باید استراحت کنید و ازانجام فعالیتهای جسمی زیاد مانند ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین خوداری کنید.
  • خوردن غذاهای سفت به جویدن زیادی نیاز دارد که برای فردی که جراحی بینی داشته مضر میباشد و باید از آن اجتناب کرده واز غذاهای نرم و مخلوط شده استفاده کرد.
  •  از فین کردن خودداری نمائید و در صورت داشتن ترشح یا خونابه بایک دستمال کاغذی نرم بینی خود را پاک نمایید.
  •  دندانهایتان را باید با یک  مسواک کودک که بسیار نرم میباشد آرام و با ملایمت مسواک کنید.
  •  حداقل ۲ ماه پس از جراحی بینی ازعینک استفاده نکنید. در صورتیکه عینکی هستید عینک خود را با چسب به پیشانی متصل کنید. و پس از کاهش تورم میتوانید از لنزهای طبی استفاده نمایید.
  • از دوش گرفتن جدا خودداری نمایید، قبل از برداشتن گچ در صورتی که نیاز به استحمام دارید، از وان استفاده نمایید یا با ظرف روی بدنتان آب بریزید. زمان استحمام خود را کوتاه کرده و از گرمای زیاد و بخار اجتناب کنید زیرا موجب تورم بیشتر بینی و خیس شدن پانسمانها خواهد شد.
  •  حداقل به مدت دو هفته از خندیدن، گریه کردن و حرکات اضافی صورت بپرهیزید و در هنگام عطسه کردن از دهان استفاده کنید.
  •  از صحبت کردن طولانی و مکالمات تلفنی و فعالیتهای اجتماعی زیاد حداکثر به مدت دو هفته پس از جراحی بینی اجتناب کنید.
  •  از دستکاری لب بالا و بینی خودداری کنید تا بینی دچار جابجایی نشود.
  •  حداقل یک هفته از پوشیدن لباسهای بدون دکمه  که به سختی از سر عبور میکند خودداری کنید.
  •  حداقل به مدت دو ماه از آفتاب، نورهای قوی، گرما و حرارت اجتناب کنید، زیرا موجب تورم بافتها میشود.
  •  به مدت دو ماه از رفتن به سونا و شنا کردن خودداری کنید.
  •  ازکشیدن سیگار به مدت دو ماه خودداری و از مجاورت با افراد سیگاری بپرهیزید.
  •  بعد از کشیدن تامپون، به مدت ۶ ماه بینی را با سرم سدیم کلراید روزی ۳ بار به نحوی که توسط پزشک مربوطه  به شما آموزش داده شده شستشو دهید.
  •  درصورت بروز هر مشکل با جراح خود تماس بگیرید.
مراقبت های بعد از عمل جراحی زیبایی بینی

هرنوع عمل جراحی که حتی با مطلوب ترین شرایط  صورت میگیرد امکان بروز عوارض پس از جراحی را دارد. چنانچه بیمار هیچ نوع  بیماری قبلی یا فعلی داخلی نداشته باشد و پوست، استخوان، غضروف او از فرم عادی برخوردار باشد عارضه های پس از جراحی پلاستیک بینی آن چنان پر اهمیت نیست و وابسته به تخصص جراح می تواند به میزان بسیار کمی کاهش یابد. برگزیدن برترین فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی، متخصص و با مهارت می تواند تاثیر بسزایی در پایین آوردن خطرهای سلامتی در خصوص عمل جراحی داشته باشد.

با این همه دو نوع عوارض می تواند بعد از جراحی بینی رخ دهد. این عوارض در برگیرنده عوارض عملکردی و عوارض زیبایی می باشند.

عوارض عملکردی جراحی بینی

  • چسبندگی داخل بینی
  • از بین نرفتن انحراف تیغه بینی
  • تنگی دریچه داخلی بینی
  • تنگی دریچه خارجی بینی
  • کوچک نشدن شاخک های بینی
  • آسیب رسیدن به مجرای اشکی

عوارض زیبایی جراحی بینی

  • بینی زینی شکل
  • مشکل پیدایش هشتی شکل(V معکوس) مابین هرم استخوانی وغضروفی
  • صدمه دیدن پوست بینی
  • باریک شدن بیش از اندازه نوک بینی
  • بالا رفتن بیش از حد نوک بینی
  • ریز  شدن بیش از حد پره های بینی
  • کم یا زیاد شدن پرده وسطی بینی

خطرات عمل جراحی زیبایی بینی

  • خون ریزی
  • عفونت
  • عکس العمل وارونه به بیهوشی
  • هماتوما (زمانی که خون زیر پوست جمع می شود)

خطرات ویژه مرتبط با عمل جراحی بینی عبارتند از:

  • بی حسی
  • خون ریزی از ناحیه بینی
  • به وجود آمدن جراحت بر روی پایه بینی فرد
  • پارگی رگ های خونی در سطح پوست
  • به وجود آمدن التهاب و ورم در پوست
  • صدمه رسیدن جدی و همیشگی به اعصاب
  • ترمیم بیش از اندازه  یا کمتر از میزان مورد نظر که منجر به عمل جراحی ثانویه گردد

جراحی بینی قطعا یکی از محبوب ترین جراحی های زیبایی در ایران می باشد. با این وجود، تعداد زیادی از افرادی که می خواهند ظاهر بینی خود را اصلاح کنند توانایی مالی انجام این جراحی را ندارند. گاهی اوقات نیز تغییرات مورد نیاز برای شکل و ابعاد بینی به حدی کوچک هستند که انجام عمل جراحی به صرفه نیست. به همین خاطر پزشکان به سمت زیبایی بینی بدون عمل جراحی و با استفاده از پرکننده‌ها رفته‌اند. در حال حاضر استفاده از ژل‌های پرکننده، به عنوان تکنیکی جهت افزایش زیبایی بینی بدون جراحی، در حال افزایش است.

بینی قسمتی از بدن است که ما به طور معمول در رابطه با بزرگ کردن یا پر کردن آن فکر نمی‌کنیم. بدشکلی، قوز بینی، زخم و نواقص بینی می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند، ولی با استفاده از بعضی تکنیک‌های خاص می‌توان آن‌ها را برطرف کرد و یا حتی تغییر داد. امروزه پزشکان با بهره‌گیری از روش های نوین تزریق ژل و چربی، عمل زیبایی بینی بدون جراحی را انجام میدهند. در این متدها، مقدار کمی ژل و یا چربی برای پنهان کردن قوز بینی، خطوط مستقیم، لیفت و شکل‌دهی مجدد به نوک بینی، با دقت به نواحی مخصوصی تزریق می گردد. همه این کارها بدون ایجاد هر گونه برشی صورت می پذیرند. این تکنیک فقط برای موارد خاصی انجام پذیر است.

افرادی که می توانند عمل زیبایی بینی بدون جراحی انجام دهند:

  • افرادی که مایل به رفع برجستگی‌های کوچک روی بینی خود می باشند.
  • افرادی که دارای فرورفتگی، گودی و ناهمواری‌هایی روی بینی خود می باشند و یا بینی آن‌ها ظاهری نامتقارن دارد.
  • افرادی که دارای بینی تختی هستند و خواهان ایجاد یک پل و با برجسته کردن پل کنونی بینی خود می باشند.
  • افرادی  که دچار افتادگی کم بینی می باشند و علاقه‌مند به بالا بردن نوک بینی خود می‌باشند.
  • افرادی که قبلاً عمل‌های جراحی زیبایی بینی را انجام داده‌اند و از ظاهر بینی خود راضی نیستند.

روش های انجام عمل زیبایی بینی بدون جراحی

  1. تزریق ژل‌های پرکننده برای تغییر شکل بینی
    این تکنیک روشی بدون جراحی برای افزایش زیبایی بینی است که از طریق چند تزریق کوچک به میانه‌ی پل بینی و نوک آن و در نهایت ماساژ دقیق محل تزریق انجام می‌شود.
  2. تزریق چربی برای انجام عمل زیبایی بینی
     تزریق چربی به بینی، تأثیرگذارترین روش برای جوان سازی دوباره بینی و رفع قوز بینی و اصلاح نواقص آن پس از جراحی های زیبایی قبلی می باشد. با تزریق چربی به نواحی خاص می توان قوز بینی را برطرف کرد. علاوه بر این، تزریق چربی می‌تواند قابل مشاهده بودن غضروف نوک بینی پس از انجام عمل‌های زیبایی را نیز برطرف نماید.

لازم به ذکر است فقط نتایج جراحی رینوپلاستی دائمی خواهند بود. پرکننده‌هایی که در عمل‌های زیبایی بینی بدون جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند، امکان تغییر ظاهر بینی بدون انجام جراحی را برای بیمار فراهم می‌آورند. اما این مواد با گذشت زمان حل خواهند شد، بنابراین نیاز به حفظ نتایج این عمل‌ها بصورت سالانه خواهد بود.

عمل زیبایی بینی بدون جراحی

اگر میخواهید سانترال لب همراه با عمل بینی را بدانید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

چگونگی و نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی از اهمیت ویژه ای به ویژه در هفته اول برخوردار می باشد. اگرچه کیفیت خواب و میزان استراحت کافی بعد از عمل بینی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد با این وجود، اصلاح نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی نیز مهم است چرا که در صورت رعایت نکردن نکات کوچک در خواب ممکن است پروسه درمان شما طولانی تر شود و در بعضی از مواقع نیز شکل نامناسبی در بینی شما به وجود آید در نتیجه بهتراست به توصیه های جراح خود در نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی دقت کنید تا نتایج عمل برای شما مورد رضایت واقع شود. درادامه با طرز خوابیدن بعد از عمل بینی بیشتر آشنا می شویم.

طرز قرار گیری سر نسبت به بدن در خواب

یکی از نکاتی که باید بعد از جراحی بینی رعایت کنید طرز قرار گیری سر نسبت به بدن می باشد. بهتر است در هنگام خواب زاویه بدن نسبت به سر ۳۰ الی ۳۵ در جه باشد و سر با لاتر از قلب قرار گیرد. به عبارتی به راحتی با قرار دادن دو بالشت زیر سر خود می توانید زاویه مناسبی در هنگام خوابیدن بعد از عمل بینی داشته باشید. اصلاح نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی نه تنها موجب می شود تورم بینی شما کاهش یابد بلکه موجب راحتی خواب و بهبود تنفس شما خواهد شد.

به پهلو نخوابیدن بعد از عمل بینی

به پهلو نخوابیدن بعد از عمل بینی مشکلی است که بسیاری از بیماران بعداز جراحی بینی با آن مواجه می باشند. بسیاری از بیماران عادت دارند در هنگام خواب به راست و یا چپ بخوابند و بعد از عمل بینی برای اصلاح نحوه خوابیدن خود با مشکلاتی مواجه می شوند.

تنها بخوابید

پس از جراحی بینی سعی کنید محیط مناسبی را برای خواب خود فراهم کنید تا خواب مناسبی داشته باشید. این به معنی این است که سعی کنید کنار کودکان خود نخوابید چرا که ممکن است در اثر برخورد ناگهانی دست کودک با بینی شما دچار مشکلاتی شوید. با رعایت نکات لازم در نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی به راحتی می توانید پس از عمل بینی شرایط مناسبی داشتی باشید و زیباتر شوید.

سعی کنید از جراح خود در مورد نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی و سایر مراقبت های بعد از عمل پرسش کنید. تا بتوانید شرایط ایده آلی بعد از جراحی داشته باشید.

به طور کلی می توان گفت تغییر شکل بینی در هنگام خواب به ندرت اتفاق می افتد در نتیجه سعی کنید به آرامی و راحت بخوابید و نگرانی بیش از حد و وسواس فکری را در مورد نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی را از خود دور کنید.

به پهلو نخوابیدن بعد از عمل بینی

جراحی بینی طبیعی چه ویژگی هایی دارد؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله را از دست ندهید.

رینوپلاستی بدون جراحی

برخورداری از یک بینی زیبا و سربالا خواسته خیلی از مردم می باشد اما به خاطر هراس ازتیغ جراحی احتمالا به طرف این عمل نسبتا سنگین نمی روند. ولی خوشبختانه با پیشرفت متدهای درمانی و مواد مورداستفاده در پزشکی درمواردی میتوان بدون عمل جراحی به شکل ساده تری از این شرایط برخوردار شد

البته در افرادی که بینی آن ها مشکل بنیادی و آناتومیکی مثل انحراف تیغه بینی دارد فقط می شود از طریق جراحی نسبت به رفع آن اقدام کرد و روش های غیر جراحی به کار آن ها نمی آید.

برای استفاده از روش غیرجراحی لیفت بینی، فرد بایستی دارای نوک بینی افتاده یا پره پهن باشد و یا بر روی بینی اش قوزداشته باشند. با این حال باز هم باید میزان این مشکلات ارزیابی شود اگر پزشک صلاح ببیند این متد غیرجراحی را به بیمار توصیه می کند.

پایه و اساس لیفت غیرجراحی بینی بر تزریق فیلر بنا شده است و اصلی ترین  وبیشترین استفاده را در رفع  قوزبینی یا فرورفتگی روی بینی دارد.

لیفت بینی با ژل هیالورنیک بدون جراحی

برای این کار از ژل هیالورنیک به کار گرفته میشود که فیلر موقت است و بعد ازجذب شخص بایستی مجددا تزریق ژل را تکرار کند. حاصل این کار معمولا رضایت بیماران را به همراه دارد زیرا شخص بدون بیهوشی مشکل قوزبینی اش رفع میشود.

لیفت بینی با نخ بدون جراحی

مورد بعدی لیفت غیرجراحی بینی یا رینوپلاستی غیرجراحی به کارگیری از نخ لیفت جذبی به جهت بالا بردن نوک افتاده بینی میباشد. برای این کار پزشک بعد از بیحسی موضعی نخهای لیفت راکه دربرگیرنده نخ خاردار کاگ و نخ های ساده که هردو آن ها ازجنس پی دی او است درطول بینی می گستراند وبا این کار ساده نوک بینی بالا برده میشود و البته برای حاصلی رضایت بخش بیمار بایستی صبور باشد تا چند ماه بعد که لیفت بینی بهترین حالت خود را نشان دهد. میزان ماندگاری این عمل تقریبا ۲ تا ۳ سال است و بعد از آن هرچند بینی کاملا به حالت افتاده گذشته باز نمیگردد اما باید هر چند سال یک بار عمل کاشت نخ لیفت جذبی دربینی تکرارشود.

تزریق بوتاکس

در نهایت برای افرادی که سوراخهای بینی گشادی دارند میتوان با تزریق اندکی بوتاکس درعضله خاصی ازبینی سبب کوچک شدن و جمع شدن پره های بینی شد.

میزان ماندگاری بوتاکس در بینی 
  • چه کسانی مناسب برای جراحی بینی هستند؟
  • چه بینی هایی برای عمل بینی مناسب هستند؟
  • آیا بینی من مناسب جراحی است یا نه؟

افرادی که از فرم بینی خود نگرانی دارند می توانند از عمل بینی بهره ببرند. بیمارانی که به دنبال تفاوت قابل توجه در ظاهر کلی بینی خود هستند یا کسانی که اندکی تغییر می خواهند.

در اینجا برخی از دلایلی را برمی شماریم که باعث انتخاب جراحی بینی می شوند و اینکه این جراحی چه کمکی به شما می کند:

دلالیل عمل جراحی بینی

  1. بینی شما نسبت به صورتتان بزرگتر است: ابعاد کلی بینی را می توان تغییر داد تا کوچکتر به نظر برسد.
  2. قوز روی برآمدگی بینی: قوز بینی صاف می شود.
  3. نوک چاق، گرد یا نامشخص بینی: نوک بینی نازک تر ، باریک تر و مشخص تر می شود.
  4. بینی پهن: استخوان های بینی باریک می شوند و سوراخ های بینی کوچکتر می شود.
  5. بینی بیش از اندازه برجسته است: بینی کوچک می شود تا متناسب صورت شود.
  6. نوک بینی به سمت پایین است: نوک بینی بالا آورده و صاف می شود.
  7. بینی شکسته و کج (ناشی از تصادف): بینی صاف می شود.
  8. کج بودن سپتوم بینی(دیواره بینی): سپتوم صاف می شود و تنفس بهتر می شود.

تفاوت جراحی بینی در مردان و زنان

نوع بینی در مردان و زنان متفاوت می باشد لذا انتظارات آنها از جراحی زیبایی بینی نیز متفاوت است. توجه به انتظارات افراد توسط جراح بینی مخصوصا در مردان قبل از جراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معمولا مردان تمایل دارند شکل بینی آنها طبیعی بوده و قوس کمتری داشته باشد. ولی زنان دوست دارند بینی کوچکتری با قوس بیشتری داشته باشند و بیشترین افرادی که متقاضی جراحی بینی فانتزی می باشند زنان هستند.

تفاوت انتظارات از جراحی بینی در مردان و زنان

طبق بررسی های صورت گرفته از افراد در بین زنان و مردان، مردان در جلسه قبل از عمل نمی توانند انتظارات خود را به درستی بیان کنند. به همین علت بعد از جراحی از بینی خود رضایت ندارند. در صورتی که زنان در این موضوع از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و تمام انتظارات خود را با جراح درمیان می گذارند. نکته ی قابل توجه این می باشد که افراد باید در انتخاب جراح دقت کافی را داشته باشند و از جراحانی که بینی را در همه افراد به طور یکسان جراحی می کنند بپرهیزند. پزشک متخصص باید قبل از انجام جراحی به بررسی آناتومی بینی و میزان تناسب آن با اجزای صورت بپردازد. برای جراحی در افراد از یک روش و اصول استفاده می گردد ولی تفاوت در بررسی بینی قبل از جراحی می باشد.

تفاوت آناتومی بینی در مردان و زنان

مردان به دلیل هورمون های مردانه دارای پوست ضخیمی در بینی می باشند و معمولا دارای بینی گوشتی هستند. افتادگی در نوک بینی مردان به دلیل وزن زیاد بافت بسیار و ضعیف بودن غضروف های بینی مشاده می شود. بینی زنان دارای قوس بیشتری می باشد و نسبت به بینی مردان کوچکتر است. معمولا زنان دارای بینی استخوانی می باشند.

مواردی که در جراحی بینی مردان باید در نظر گرفته می شود:
بین قسمت پیشانی و بینی باید زاویه بیشتری وجود داشته باشد و این زاویه از نیمرخ قابل تشخیص می باشد.
داشتن زاویه ای با درجه ۱۰۰ بین لب بالایی و بینی از نیمرخ
از نیمرخ بینی داراری شیب صاف و با شیب ملایمی داشته باشد.
پل بینی دارای استحکام و ارتفاع بیشتری داشته باشد.
بینی بلند باشد.

در صورتی که این موارد در جراحی بینی مردان در نظر گرفته شود چهره مردانه فرد حفظ شده و با صورت تناسب لازم را خواهد داشت. بینی با خصوصیات شیب دار بودن، نوک گرد و کمی رو به بالا و کوچک از جمله مواردی است که در جراحی بینی زنان در نظر گرفته می شود.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست