عمل کشیدن پوست بدن بعد از لاغری

عمل کشیدن پوست بدن
جراحی زیبایی اندام

عمل کشیدن پوست بدن بعد از لاغری، تکمیل کننده زیبایی اندام افراد است. عمل کشیدن پوست بدن بعد از کاهش وزن باعث می‌شود افتادگی‌هایی که در اثر نوسانات وزن در پوست ایجاد شده است، برطرف گردند. کاهش حجم زیادی از وزن بدن، دستاوردی شگفت‌انگیز و قابل توجه است که قادر است پتانسیل ابتلا به بیماری‌هایی که در اثر چاقی ایجاد می‌شوند را تا حد زیادی کاهش دهد.

اما افرادی که با هدف کاهش وزن خود، اقدام به لاغری زیاد در بازه زمانی کوتاه می‌کنند، سطح وسیعی از پوستشان دچار شل‌شدگی و افتادگی می‌گردد. این اتفاق می‌تواند تاثیراتی منفی در روحیه و اعتمادبه نفس افراد داشته باشد.

افتادگی سینه‌ها، شل شدن پوست بازوها و شکم از عوارض شایعی است که گریبان‌گیر خانم‌ها بعد از زایمان می‌شود. معمولاً زنانی که به تازگی فارغ از بارداری شده‌اند، به فکر کاهش وزن خود هستند و سعی دارند وزن خود را به حالت طبیعی پیش از زایمان برسانند. این موضوع باعث می‌شود تا شل‌شدگی پوست بدن برای ایشان اتفاق بیفتد.

کشیدن پوست بدن بعد از لاغری یکی از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها به فکر انجام دادن آن هستند. حال ببینیم چه عواملی باعث افتادگی و شل‌شدگی پوست بدن می‌شود و راه‌کارهای مقابله با آن چیست؟ همچنین، نکاتی که در مورد عمل کشیدن پوست بدن بعد از کاهش وزن وجود دارد را بررسی خواهیم کرد.

ما در این مقاله با مطالب زیر آشنا خواهیم شد :

عوامل موثر در شل شدن و افتادگی پوست بدن و عمل کشیدن پوست بدن

وسیع‌ترین و گسترد‌ه‌ترین اندام بدن انسان، پوست اوست. پوست بدن یک سد محافظتی در برابر عوامل بیرونی است که ترکیباتی از پروتئین‌هایی همچون کلاژن و الاستین باعث ایجاد حالتی کشسانی و انعطاف‌پذیر در آن شده‌اند. کلاژن به عنوان عامل استحکام و سفتی پوست، بیش از ۸۰ درصد از ساختار پوست را تشکیل داده است.

شل شدن و افتادگی پوست بدن و عمل کشیدن پوست بدن

کلاژن و الاستین؛ معادله دو عاملی استحکام و انعطاف پوست

وقتی بدن انسان شروع به افزایش وزن می‌کند، کلاژن‌ها و الاستین‌های تشکیل دهنده پوست، موقعیت خود را به گونه‌ای تغییر می‌دهند تا فضا را برای جای دادن اندام‌های درونی باز کنند. به عنوان مثال، خانم‌های باردار در طول دوران بارداری خود، وقتی در ناحیه شکم با افزایش حجم روبرو می‌شوند، پوست بدن با شرایط جدید تطبیق یافته و خود را گسترش می‌دهد.

این اتفاق در افرادی که دچار افزایش وزن شدید می‌شوند نیز رخ می‌دهد. در چنین مواقعی، کلاژن‌ها و الاستین‌های پوست دچار آسیب شده و حالت ارتجاعی و استحکام خود را از دست می‌دهند. حال وقتی این افراد با کاهش وزن روبرو شوند، پوست بدن‌شان دچار افتادگی و شل‌شدگی می‌گردد. به همین ترتیب، هرچه میزان نوسانات وزن بیشتر باشد، مقدار شل‌شدگی و افتادگی پوست نیز به تبع آن بیشتر خواهد بود. البته عوامل دیگری نیز در شل شدن و افتادگی پوست تاثیرگذارند.

مدت زمان باقی ماندن در وضعیت اضافه وزن

افراد هر چه مدت زمان بیشتری را در وضعیت اضافه وزن سپری کنند، پس از کاهش وزن با میزان شل‌شدگی و افتادگی بیشتری روبرو خواهند شد. کلاژن و الاستین پوست در گذر زمان، با آسیب‌های بیشتری روبرو می‌شود که این مساله موجب می‌گردد که پس از کاهش وزن، افتادگی پوست بدن بیشتر باشد. بنابراین، عمل کشیدن پوست بعد از کاهش وزن در چنین مواردی با دشواری‌های بیشتری روبرو خواهد بود.

میزان وزن از دست رفته از بدن

هر چه میزان وزنی که از بدن کاسته می‌شود، بیشتر باشد، مقدار افتادگی و شل‌شدگی پوست نیز به تبع آن بیشتر خواهد بود. درست مثل یک پوشش لاستیکی که هر چه بیشتر آن را بکشیم، خاصیت ارتجاعی آن کمتر خواهد شد، پوست بدن نیز در چنین موارد مشابه‌ای به همین طریق عمل خواهد کرد.

بالا رفتن سن افراد

با بالا رفتن سن افراد، روند تولید کلاژن و الاستین پوست کندتر شده و میزان آن نیز کمتر می‌شود. افزایش سن باعث می‌شود تا پوست بدن، خاصیت ارتجاعی و کشسانی آن کمتر شده و بیشتر مستعد افتادگی و شل‌شدگی می‌شود.

استعدادهای ژنتیکی

ژنتیک، مهم‌ترین عاملی است که نه تنها در شرایط نوسانات وزن تاثیرگذار است، بلکه واکنشی که پوست به این شرایط نشان می‌دهد را نیز تعیین می‌کند. ژنتیک بعضی از افراد ایجاب می‌کند که در کاهش وزن، پوست‌شان با شل‌شدگی و افتادگی بیشتری روبرو شود. در نظر داشتن شرایط ژنتیکی فرد در کشیدن پوست بدن بعد از لاغری می‌تواند گزینه‌های مختلفی را پیش روی افراد قرار دهد.

تاثیرات محیطی و آلاینده‌ها

تاثیراتی که عوامل محیطی روی پوست بدن می‌گذارند، شرایط کشیدن پوست بدن بعد از لاغری را تغییر می‌دهند. تحقیقات ثابت کرده است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، دود آلاینده‌های محیطی همچون کارخانه‌ها، آلودگی هوا و دود سیگار و مواردی از این دست می‌تواند باعث شود که احتیاج بیشتری به کشیدن پوست بدن بعد لاغری احساس شود. عوامل آلاینده‌ محیطی می‌تواند میزان کلاژن و الاستین پوست را کاهش داده و آن را بیشتر مستعد افتادگی کند.

عمل جراحی کاشت مو

مشکلات و ناراحتی‌های ثانویه افتادگی پوست

شل شدن و افتادگی پوست بدن می‌تواند منجر به بروز مشکلات ثانویه‌ در افراد نیز گردد. علاوه بر اینکه افتادگی پوست باعث از بین رفتن زیبایی اندام می‌شود، اختلالات دیگری را نیز در پی دارد که عبارتند از:

  • اختلالات حرکتی: پوست اضافه در بدن می‌تواند باعث بروز اختلالات و مشکلاتی در حرکت افراد شود. تحقیقات نشان داده است که افرادی که با شل‌شدگی و افتادگی پوست بدن مواجه هستند، با عوارضی در حرکت دادن اندام‌های خود روبرو می‌شوند که ناشی از تحریک شدن پوست در اثر سایش، ایجاد زخم و مواردی از این دست می‌باشد.
  • کاهش فعالیت: پوست شل و افتاده بدن در موارد بسیاری باعث می‌شود تا افراد را از انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی بازدارد. در اکثر موارد، عاملی که منجر به بروز چنین حالتی می‌شود این است که افتادگی پوست بدن به دلیل اثرگذاری در سطح عزت نفس و اعتماد به نفس افراد، باعث ایجاد موانع ذهنی برای انجام فعالیت‌های ورزشی در اماکن عمومی می‌شود.
  • آسیب‌دیدگی‌های پوستی: شل شدن و افتادگی پوست می‌تواند منجر به تحریک شدن پوست شود. تجربه درد در پوست، زخم‌های سطحی و حتی عفونت‌های ناشی از سایش پوست در بسیاری از کسانی که با شل‌شدگی پوست بدن مواجه هستند، تجربه‌ای مشترک و دردآور می‌باشد.
  • کاهش اعتمادبه نفس: پوست شل و افتاده به دلیل تصویر نامناسبی که در بدن افراد ایجاد می‌کند، باعث می‌شود که سطح اعتمادبه نفس افراد با اختلالات زیادی مواجه گردد. این عامل می‌تواند خلق و خوی افراد را نیز تحت تاثیر قرار داده و احساسات آن‌ها را نیز دگرگون کند.

کشیدن پوست بدن بعد از لاغری با عمل

کشیدن پوست بدن بعد از لاغری، به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. امروزه برای کشیدن پوست بدن بعد از لاغری، می‌توان از راه‌کارهای سنتی و نیز عمل کشیدن پوست بعد از کاهش وزن بهره‌مند شد. برای انجام عمل کشیدن پوست بعد از کاهش وزن بایستی به گونه‌ای انجام شود که برش‌های جراحی آن بعد از عمل باقی نماند یا تا حد امکان از دید پنهان باشد. به طور کلی، روند کشیدن پوست بدن بعد از لاغری به روش جراحی به ترتیب زیر صورت می‌گیرد:

مراحل عمل جراحی کشیدن پوست بدن بعد از لاغری

  • بیهوشی: برای انجام عمل کشیدن پوست بدن بعد از لاغری، در مرحله اول لازم است که بیمار بیهوش شود. این عمل به دلیل تهاجمی بودن و برداشتن پوست‌های اضافه بدن و برش‌های وسیع، عموماً تحت بیهوشی انجام می‌شوند.
  • ایجاد برش: برای کشیدن پوست بدن بعد از لاغری لازم است که برش‌هایی منطبق بر الگوهای مشخص در نواحی ران، کشاله، کفل، شکم یا باسن برای لیفت باسن ایجاد شوند. این برش‌ها به عنوان مدخلی برای برداشتن چربی‌ها، پوست و بافت‌های اضافه بدن هستند.
  • برداشتن بافت‌های اضافه: پس از ایجاد برش‌ در سطح پوست، پزشک متخصص جراحی پلاستیک اقدام به برداشتن بافت‌ها و پوست‌های اضافه بدن فرد می‌کند. این مرحله باعث می‌شود تا نواحی‌ای از بدن که دچار افتادگی شده‌اند، در اثر کشش، با استقامت و استحکام بیشتری روبرو شوند.
  • بستن برش‌ها و بخیه زدن: پس از برداشتن بافت‌های اضافه، پوست‌های شل و آویزان و نیز چربی‌ها، بخیه‌های عمیق در بافت‌های تحتانی بدن زده می‌شوند تا پوست به قوام بیشتری دست یابد. نتایجی که حاصل از این روش کشیدن پوست بدن بعد از لاغری است، بلافاصله بعد از عمل مشهود می‌باشند. البته لازم است تا بروز نتایج نهایی آن، زمانی حدود دو سال بگذرد تا جای بخیه‌ها و برش‌ها نیز تا حد ممکن محو شوند. به هر حال، نتایج حاصل از کشیدن پوست بدن بعد از لاغری حتمی است.
کشیدن پوست بازو بعد از لاغری با عمل

روش‌های مختلف عمل کشیدن پوست بعد از کاهش وزن

جراحی کشیدن پوست بدن بعد از کاهش وزن، شیوه‌ها و متدهای جراحی مختلفی دارد. این روش‌ها بنا به شرایط بیماران مختلف و نواحی از بدن‌شان که دچار افتادگی شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر کدام از این عمل‌های جراحی می‌توانند بخش‌های مشخصی از پوست‌های شل شده و افتاده بدن را ترمیم نماید. در طول یک یا دو سال پس از کاهش وزن یا زایمان، جراحی‌های مختلفی در نواحی متفاوت پوست صورت می‌گیرد. جراحی کشیدن پوست بدن بعد از لاغری، مستلزم این است که به مدت یک تا چهار روز را تحت مراقبت‌های پزشکی و در بیمارستان سپری کرد. دوره نقاهت این جراحی نیز چیزی حدود دو هفته تا یک ماه است.

از آنجائی که عمل جراحی لیفت پوست شامل تهاجم زیاد به بافت‌های پوست بدن است، لازم است مراقبت‌های بعد از جراحی را کاملاً جدی بگیریم. احتمال بروز عفونت و خون‌ریزی در روزهای پس از عمل و تا رسیدن به سطح مطلوبی از بازیابی سلامت همواره وجود دارد.

مراقبت‌های بعد از عمل لیفت و کشیدن پوست بدن

در روزهای بعد از جراحی کشیدن پوست بدن لازم است مراقبت‌هایی که توسط پزشک جراح به شما توصیه می‌شود را کاملاً جدی بگیرید. این نکات مراقبتی به این دلیل هستند که احتمال بروز عفونت، درد و زخم‌های ناشی از جراحات وارد شده به بدن را به حداقل ممکن برساند. از این رو، جدی گرفتن نکات زیر ضروری است:

  • به طور مرتب و منظم، بانداژهای قرار گرفته شده روی برش‌ها را عوض کنید.
  • مراقب لوله‌های مخصوص تخلیه خون و ترشحات که در زیر پوستتان قرار داده شده است، باشید.
  • از آنجا که انجام فعالیت‌های فیزیکی تا پایان یافتن دوره نقاهت پس از جراحی محدود است، لازم است تا رسیدن به سطح قابل قبول از سلامتی، از انجام ورزش، بلند کردن اجسام سنگین و رانندگی اجتناب کنید.
  • لازم است تا مدتی از رژیم غذایی سالم و مطابق با تشخیص پزشک (که معمولاً شامل میوه‌ها، سبزیجات و آب فراوان است) بهره‌مند شوید.
  • در زمان مناسب برای کشیدن بخیه‌ها اقدام نمایید. در صورتی که بخیه‌های استفاده شده قابل جذب نباشند، بعد از ۱۰ الی ۱۲ روز بایستی کشیده شوند.
  • حداقل به مدت یک هفته در منزل استراحت کنید و در معرض آلودگی‌های محیطی قرار نگیرید.
  • تا شش هفته پس از کشیدن پوست بدن لازم است از گن‌های مخصوص استفاده شود.
  • از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی تا حداقل یک ماه پس از عمل جراحی جداً خودداری نمایید.
  • در صورت بروز مشکلات ثانویه، سریعاً به پزشک متخصص خود مراجعه نمایید.

افراد مناسب برای عمل کشیدن پوست بدن

  • افرادی که بخش‌های مختلفی از بدن‌شان دچار شل‌شدگی و افتادگی شده باشد.
  • اشخاصی که از سطح سلامت مطلوبی برخوردارند و مبتلا به بیماری‌های خاص و خطرناک نیستند.
  • افرادی که درگیر مصرف مواد مخدر، اعتیاد به الکل و مصرف دخانیات نیستند.
  • کسانی که از انتظارات واقع گرایانه برای کسب نتایج مطلوب برخوردارند.
  • کسانی که از تعهد لازم برای پیش گرفتن سبک زندگی سالم و با تحرک بعد از عمل برخوردارند.

عوارض احتمالی کشیدن پوست بدن بعد از لاغری

عمده‌ترین عارضه‌ای که ناشی از جراحی کشیدن پوست بدن بعد از لاغری است، وجود درد و عارضه‌ها در نواحی برش خورده می‌باشد. همچنین، عوارض پس از بیهوشی، وجود عفونت‌های ناشی از زخم‌ها، احتمال بروز خون‌ریزی و نیز باقی ماندن جای زخم‌ها از دیگر مشکلاتی است که برای بیماران پیش خواهد آمد. لازم است بدانیم که این عوارض کاملاً طبیعی بوده و با انجام مراقبت‌های ضروری به سرعت از بین می‌روند.

جمع بندی

در صورتی که وزن شما به مقداری زیادی کم شود و چربی‌های بدن خود را از دست دهید ممکن است مقداری از پوست شما به صورت آویزان درآید که زیبایی بدن شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این مشکل خصوصا در افرادی که سن بالاتری دارند به علت کاهش کلاژن و الاستین بیشتر اتفاق می‌افتد.

به کمک عمل جراحی می توان این مشکل را برطرف کرد. این عمل با بیهوشی و برش بافت‌های اضافی انجام می‌شود. استراحت بعد از عمل به ترمیم سریع‌تر بافت‌ها کمک می‌کند. در این مقاله به بررسی کامل عمل کشیدن پوست بدن بعد از لاغری پرداختیم. اگر به دریافت اطلاعات بیشتری در این مورد علاقه‌مندید دیگر مقالات ما را مطالعه کنید.

آیا لاغر شدن باعث پوست اضافه خواهد شد؟
آیا عمل کشیدن پوست شکم دردناک است؟
چه کسانی برای جراحی کشیدن پوست مناسب هستند؟
آیا لاغر شدن باعث پوست اضافه خواهد شد؟

همیشه اینگونه نیست؛ اما در صورتی که کاهش چربی زیاد باشد یا سن فرد بالا باشد امکان شل شدن پوست بدن وجود دارد.

آیا عمل کشیدن پوست شکم دردناک است؟

این عمل با بیهوشی و برش بخشی از پوست همراه است. مقداری درد با این عمل همراه است اما با داروی مسکن قابل کنترل است.

چه کسانی برای جراحی کشیدن پوست مناسب هستند؟

افرادی که در اثر لاغری دچار افتادگی پوست شده‌اند، بیماری خاصی ندارند و درگیر اعتیاد به مواد مخدر نیز نیستند.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست