بررسی تمامی عوامل موثر بر شدت درد عمل لیپوماتیک و کنترل آن

جراحی زیبایی اندام

اگر تمایل دارید عمل لیپوماتیک را انجام دهید، حتما از خود می‌پرسید که آیا دردی که بعد از آن احساس می‌کنید شدید خواهد بود؟ احتمالا می‌خواهید بدانید که باید انتظار چه چیزی را داشته باشید، چه داروهایی را باید مصرف کنید و چگونه می‌توانید درد بعد از عمل لیپوماتیک را کنترل کنید.

لیپوماتیک یک عمل جراحی زیبایی است که با هدف از بین بردن رسوبات چربی موضعی در نواحی خاصی از بدن مانند شکم، بازوها و ران‌ها انجام می‌شود و به آن عمل پیکرتراشی نیز گفته می‌شود. در این مقاله به بررسی میزان درد بعد از این عمل و نحوه کاهش و کنترل آن می‌پردازیم.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا خواهیم شد :

درد بعد از عمل لیپوماتیک چگونه است؟

اگرچه عمل لیپوماتیک در مقایسه با سایر روش‌ها یک عمل ساده است و برش زیادی را به بدن شما وارد نمی‌کند، اما میزان درد ایجاد شده بعد از عمل می‌تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. میزان چربی تخلیه شده و نوع بی‌حسی یا بیهوشی می‌

لیپوماتیک با آرامبخشی داخل وریدی (IV) باعث درد کمتر بعد از عمل می‌شود و به ندرت به داروی دیگری غیر از استامینوفن نیاز دارد. لیپوماتیکی که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود معمولا منجر به درد شدیدتر می‌شود که نیاز به استفاده از داروهای مسکن قوی‌تری دارد.

در ادامه برخی از انتظارات کلی در مورد مدیریت درد پس از لیپوماتیک آورده شده است که در زیر ذکر شده می‌شود:

  • درد دو تا چهار روز بعد از عمل بیشتر خواهد بود و سپس به تدریج کاهش می‌یابد.
  • تورم ناحیه تحت درمان و درد از پیامدهای معمولی اجتناب‌ناپذیر لیپوماتیک هستند اما در نهایت محو خواهند شد.
  • در مورد داروهای ضد درد با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که درمان صحیح را برای تسکین سریع دریافت می‌کنید.

برای کاهش تورم و حمایت از نواحی که جراحی شده‌اند، باید گن طبی بپوشید. این کار به پیشگیری و تسکین درد و ناراحتی کمک می‌کند. گن‌های فشاری نباید خیلی سفت باشند یا جریان خون را در ناحیه کاهش دهند. به دلیل از دست دادن حس در ناحیه، از کمپرس گرم یا سرد یا بطری آب گرم استفاده نکنید. این می‌تواند باعث سوختگی یا سرمازدگی در ناحیه شود.

درد بعد از عمل لیپوماتیک

برای مطالعه بیشتر مقاله آیا لیپوماتیک و تزریق چربی به صورت همزمان ممکن است؟ را پیشنهاد میکنیم.

بهبودی درد پس از عمل لیپوماتیک

بیشتر تورم و درد پس از لیپوماتیک ناشی از مایع لنفاوی باقی مانده در طول عمل است که در زیر پوست به دام افتاده است. طی شدن زمان نقاهت بعد از لیپوماتیک و استفاده از گن طبی لیپوماتیک و همچنین ماساژ لنفاوی باعث تخلیه این مایع می‌شود.

پس از عمل لیپوماتیک، انجام فعالیت‌های بدنی سبک مانند پیاده‌روی برای جلوگیری از تشکیل لخته خون در پاها توصیه می‌شود. به مدت یک ماه باید از فعالیت‌های شدید خودداری کرد. اگر بی حسی موضعی داشتید، سریع‌تر از بیهوشی عمومی به سبک زندگی معمول خود باز خواهید گشت.

لیپوماتیک تحت بیهوشی عمومی بیشتر باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ و لرز می‌شود و احتمالا هفته‌ها پس از جراحی درد را تجربه خواهید کرد. معمولا بیماران برای کنترل درد خود به داروهای تجویزی نیاز دارند. اگر درد شدید یا طولانی مدت را تجربه کردید، برای تماس با پزشک خود تردید نکنید.

کبودی بعد از عمل لیپوماتیک

کبودی‌ها در واقع تجمع خون زیر جلدی، پس از هر گونه آسیب بافتی (چه جراحی یا غیر جراحی) هستند. این حالت به دلیل پارگی رگ‌های خونی ایجاد می‌شود و حدود ۲ تا ۳ هفته پس از جراحی ناپدید می‌شوند. از نظر رنگ، این کبودی‌ها ابتدا به رنگ ارغوانی و سپس پس از یک هفته به رنگ سبز متمایل به زرد در می‌آیند.

تورم بعد از عمل لیپوماتیک

تورم بعد از عمل لیپوماتیک نیز طبیعی است. در طی عمل لیپوماتیک، تجمع مایع به دلیل ایجاد فشار افزایش می‌یابد. مایعات تزریق شده قبل از عمل نیز به این موارد اضافه می‌شود. تورم بعد از عمل معمولا پس از ۸ تا ۱۲ هفته از بین می‌رود.

مراحل بهبودی پس از لیپوماتیک

مراحل بعد از این عمل به طور کلی به شرح زیر است:

بلافاصله بعد از عمل

جراح مجموعه فشرده‌سازی ویژه‌ای را قرار می‌دهد که برای اعمال فشار بر روی مناطق آسیب دیده استفاده می‌شود.

چند ساعت بعد از عمل

معمولا زمانی که بی‌حسی از بین می‌رود، کمی ناراحتی ظاهر می‌شود. با این حال، سطح درد بستگی به مناطقی دارد که در آن عمل انجام شده است. به منظور جلوگیری از هر نوع تغییر مایعات بدن یا کم آبی، گاهی اوقات توصیه می‌شود بیمار یک شب در بیمارستان بماند و تحت نظر پزشک باشد.

۳ تا ۵ روز پس از عمل

بیمار برای برداشتن پانسمان‌ها به پزشک مراجعه می‌کند. این ویزیت همچنین برای بررسی وضعیت برش‌هایی که ایجاد شده است، انجام می‌شود.

یک هفته بعد از عمل

پس از یک هفته، بیماران باید یک ماساژ بسیار ملایم دریافت کنند، که برای خارج شدن مایعات انباشته شده مفید است. در طول هفته‌ها، تورم به تدریج کاهش می‌یابد تا زمانی که به طور کامل ناپدید شود.

یک هفته بعد از عمل لیپوماتیک و درد آن

۶ نکته برای کنترل درد بعد از عمل لیپوماتیک

توجه به نکات زیر می‌تواند به کاهش سریع‌تر درد پس از لیپوماتیک کمک کند.

۱- از قبل برای کاهش درد آماده شوید

پس از عمل، باید یک دوست یا عضو خانواده، تا خانه شما را همراهی کند. وقتی به خانه رسیدید باید استراحت کنید و تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک را آماده داشته باشید. آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها را می‌توان قبل از عمل خریداری کرد تا در زمان مناسب آماده مصرف شوند. در روزهای بعد، می‌توانید درد را با مسکن‌های بدون نسخه (مثلا ایبوپروفن) کاهش دهید.

۲-  از سیگار کشیدن و استفاده از سایر محصولات نیکوتینی خودداری کنید

قبل و بعد از هر عمل جراحی باید از سیگار کشیدن خودداری کرد. به طور خاص، شما باید حداقل هشت هفته قبل از عمل و حتی بعد از آن در طول فرآیند بهبودی، از مصرف نیکوتین و سیگار اجتناب کنید. نیکوتین با انقباض رگ‌های خونی و کاهش میزان اکسیژن عرضه شده به بدن، بر نحوه واکنش بدن در طول فرایند بهبود تاثیر می‌گذارد.

۳- طبق دستور پزشک از گن طبی استفاده کنید

پوشیدن لباس‌های فشرده طبق دستور فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی بسیار مهم است. لباس‌های فشرده مزایای خاصی دارند: آن‌ها به کنترل تورم و کبودی در مرحله بهبودی کمک می‌کنند، ظاهر را بهبود می‌بخشند و از روند بهبودی پشتیبانی می‌کنند.

با مطالعه مقاله متخصص پیکرتراشی: ویژگی‌های یک جراح خوب یک جراح خوب را بشناسید.

۴- حرکات سبک انجام دهید

فقط به این دلیل که شما در حال استراحت هستید به این معنی نیست که اصلا نباید حرکت کنید. در واقع انجام حرکات کافی که نیاز به تلاش زیادی ندارد برای کاهش درد بعد از عمل لیپوماتیک ضروری است. همچنین شروع پیاده‌روی دو روز بعد عمل برای بهبود گردش خون و بهبودی سریع و کارآمد بسیار مهم است.

۵-  هیدراته بمانید و خوب غذا بخورید

طبیعی است که اثرات بی‌حسی و خود عمل هنوز در روزهای اول بهبودی احساس شود. این اثرات می‌تواند باعث تهوع و از دست دادن اشتها شود. لازم نیست برای زیاد خوردن خود را اذیت کنید، اما حفظ آب بدن و خوردن وعده‌های غذایی سبک و سالم ضروری است. به همین ترتیب، توصیه می‌شود مصرف شکر و نمک خود را محدود کنید، پروتئین فراوان، میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید و مایعات فراوان بنوشید. از غذاهای حاوی سدیم اضافی اجتناب کنید، زیرا ممکن است تورم را افزایش دهند.

۶- به احساس بدن خود توجه کنید

از فعالیت‌های بدنی که بیش از حد سخت و خسته کننده هستند باید اجتناب شود. خودتان را خسته نکنید، صبور باشید و چند هفته قبل از شروع مجدد ورزش صبر کنید. گوش دادن به پیام‌هایی که بدن شما برای شما ارسال می‌کند ضروری است. اگر متوجه شدید که احساس خستگی یا درد می‌کنید، متوقف شوید و به تدریج شدت تمرینات و حرکات بدنی را کم یا زیاد کنید.

سایر عوارض احتمالی لیپوماتیک چیست؟

علاوه بر عوارض شایع مثل تورم، کبودی و درد بعد از عمل لیپوماتیک ممکن در بعضی موارد عوارض دیگری نیز رخ دهد. این عوارض خیلی کم اتفاق می‌افتد و می‌تواند در اثر شرایط نامناسب سلامتی تشدید شود.

  • خطرات مرتبط با بی‌حسی و بیهوشی: هر دو مورد بی‌حسی موضعی و بیهوشی عمومی خطراتی را به همراه دارند، اگرچه خوشبختانه تکنیک‌ها و نظارت بر بیمار در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی تکامل یافته است، با این حال احتمال عوارض و صدمات همچنان باقی است.
  • آسیب به بافت‌های عمیق‌تر: احتمال آسیب به ساختارهای عمیق‌تر بین اعصاب، رگ‌های خونی، ماهیچه‌ها و ریه‌ها (پنوموتوراکس) در طول هر جراحی وجود دارد. اگرچه خطر این عارضه کم است، اما به نوع عمل نیز بستگی دارد. آسیب به بافت‌های عمیق‌تر ممکن است موقت یا دائمی باشد.
  • واکنش‌های آلرژیک: در برخی موارد، بیماران ممکن است به پانسمان‌ها، بخیه‌ها و سایر موادی که در طول عمل استفاده می‌شوند حساسیت داشته باشند. خطر واکنش‌های سیستمیک جدی، از جمله شوک آنافیلاکتیک وجود دارد که می‌تواند در اثر داروهای مورد استفاده در حین عمل و داروهای تجویزی ایجاد شود. در صورت بروز واکنش‌های آلرژیک، درمان اضافی ضروری است.
  • آمبولی ریه: لیپوماتیک، مانند هر روش جراحی دیگری، خطر آمبولی ریه را دارد. برای کاهش این خطر، بیماران در طول دوره پس از عمل تحت هپارین (ضد انعقاد خون) قرار می‌گیرند. این عارضه زمانی که بیمار شروع به راه رفتن زودهنگام می‌کند بسیار نادر است.
  • نکروز چربی: پس از جراحی، نکروز بخشی از بافت چربی ممکن است به دلیل کاهش خونرسانی در حین یا بعد از جراحی رخ دهد. این می‌تواند مقداری سفتی یا سوراخ‌هایی در پوست ایجاد کند.

اگر به دنبال راهی برای لاغر کردن خود هستید و از خطر آمبولی در لیپوماتیک نگران هستید، مطالعه مقاله آمبولی در لیپوماتیک چیست؟ را از دست ندهید.

مکمل و دارو برای کنترل درد بعد از عمل لیپوماتیک

  • حتما با پزشک خود در مورد هرگونه دارو (دارای نسخه یا بدون نسخه) و مکمل‌هایی که می‌توانید مصرف کنید صحبت کنید تا ببینید آیا دستورالعمل خاصی وجود دارد که باید رعایت کنید یا خیر.
  • پزشک برای کاهش درد مسکن‌های خاصی را تجویز می‌کند. از مصرف خودسرانه مسکن‌ها در این مدت خودداری کنید.
  • ممکن است لازم باشد قبل از لیپوماتیک از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین، موترین/ادویل (ایبوپروفن) و آلو (ناپروکسن) اجتناب کنید زیرا این داروها می‌توانند با لخته شدن خون تداخل داشته باشند.
  • همچنین باید در دو هفته اول پس از لیپوماتیک از مصرف NSAID اجتناب کنید.
  • همچنین باید از مصرف مکمل‌های بدون نسخه، به‌ویژه ویتامین E اجتناب شود، زیرا می‌توانند لخته شدن خون را کاهش دهند. اما بسیاری از محصولات گیاهی نیز این اثر را دارند. حتماً قبل از جراحی در مورد تمام مکمل‌های خود با پزشک خود صحبت کنید و در حین بهبودی هیچ چیز جدیدی را امتحان نکنید.
کنترل درد بعد از عمل لیپوماتیک

جمع‌بندی

عمل‌های پیکرتراشی خصوصا لیپوماتیک این امکان را به افراد می‌دهند که در مدت کوتاهی چربی‌های موضعی بدن را حذف کنند؛ اما ممکن است ترس از درد و اسیر عوارض افراد را در مورد استفاده از این روش دچار تردید کند. اولا باید گفت که این روش در مقایسه با اغلب روش‌های جراحی بسیار ساده‌تر انجام می‌شود و درد کمی ایجاد می‌کند. ثانیا می‌توان این درد را به وسیله مسکن‌های خوراکی که پزشک تجویز می‌کند به خوبی کنترل کرد. دوره نقاهت این روش کوتاه است و می‌تواند زود به فعالیت‌های خود برگردید. از دیگر عوارض شایع این جراحی این تورم و کبودی است که بعد از چند هفته از بین می‌رود. به کمک اصلاح رژیم غذایی، فعالیت سبک و پوشیدن گن طبی نیز می‌توان این فرایند را تسریع کرد. در این مقاله به بررسی کامل دلایل ایجاد عوارض و روش‌های کاهش درد بعد از عمل لیپوماتیک پرداختیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید از دیگر مقالات ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست