غیر قرینگی اندام ها پس از عمل لیپوماتیک

غیر قرینگی اندام ها پس از عمل لیپوماتیک
جراحی زیبایی اندام

غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک، یکی از نگرانی‌های رایج بین مردان و زنانی است که تمایل به انجام عمل پیکر تراشی دارند. عمل لیپوماتیک (Lipomatic) یک روش پیشرفته و با کمترین عوارض جهت تخلیه چربی‌های موضعی می‌باشد. لیپوماتیک که از آن با عنوان عمل پیکر تراشی نیز یاد می‌شود، در واقع، بسیار دقیق‌تر از مدل‌های سنتی همچون لیپوساکشن (Liposuction) عمل می‌کند و نگرانی راجع به غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک را از بین برده است.

عمل پیکر تراشی یا لیپوماتیک، روشی برای کاهش سایر می‌باشد. به عبارت دیگر، عمل پیکر تراشی، همانطور که از نام آن پیداست برای کاهش وزن یا درمان چاقی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. استفاده کردن از این روش برای خلاص شدن از حجم زیادی از چربی‌های بدن توصیه نمی‌شود و در واقع می‌توان گفت که اصولاً چنین کاربردی برای عمل پیکر تراشی تعریف نشده است. البته در عمل پیکر تراشی، حجم زیادی از چربی‌های بدن در یک جلسه تخلیه شده و نیازی به بیهوشی نیز ندارد.

غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک؛ دلایل و راهکارها

غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک، یکی از سوالاتی است که توسط بسیاری از کاربران پرسیده می‌شود؛ اما غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک تا چه حد محتمل است؟ در چه صورتی ممکن است غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک اتفاق بیفتد؟ چه روش‌هایی برای جلوگیری از بروز غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک وجود دارد؟ جواب به سوالاتی از این دست، دلیلی است که اقدام به ارائه این مقاله کرده‌ایم. اما قبل از هر چیز بهتر است نگاهی داشته باشیم به چیستی، چرایی، مزایا و معایب و عناوین مهمی که برای عمل پیکرتراشی وجود دارد.

تغییر رژیم‌های غذایی و معضلی به نام چاقی!

کاهش مصرف لبنیات، افزایش استفاده از غذاهای آماده و کنسروی، چربی‌های مضر و مصرف نوشابه‌های گازدار و قندهای مصنوعی، باعث شده است که بسیاری از مردم جهان و نیز ایران، مبتلا به معضلی به نام چاقی شوند.

طبق آمار ارائه‌شده، ۳۰ درصد از نوجوانان کشورمان مبتلا به چاقی هستند که این روند در بین زنان، بسیار بیشتر از مردان مشاهده می‌گردد. بیش از ۴۰ درصد از آمار مرگ و میر در ایران نیز ناشی از عوارض چاقی نظیر دیابت، فشار خون، قند خون و انواع سرطان‌هاست.

بسیاری از افرادی که مبتلا به چاقی‌اند، توان و اراده لازم برای متعادل کردن وزن خود را ندارند. به همین دلیل، بسیاری از افراد مبتلا به چاقی، تمایل به بهره‌مند شدن از مزایای عمل‌های جراحی برای کاهش وزن خود را دارند.

در صورتی که وزن یک نفر، بیش از ۱.۵ برابر وزن ایده‌آلش باشد، مبتلا به چاقیست. در بین این افراد مشاهده می‌شود که تمایل زیادی برای استفاده از روش‌هایی چون لیپوماتیک، لیپوساکشن و واترجت وجود دارد. اما لازم است بدانیم که روش‌های مختلف عمل پیکر تراشی برای کاهش وزن نیستند. بلکه این عمل‌ها صرفاً جنبه زیبایی داشته و اغلب آنان تحت پوشش بیمه نیز قرار نمی‌گیرند.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که کنجکاو به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌باشید، بهتر است پیش از اقدام به عمل پیکر تراشی، از مزایا و روش‌های آن آگاه شده و دریابید که آیا اصلاً کاندید مناسبی برای آن هستید یا خیر؟

نارضایتی یک زن از چاقی

لیپوماتیک یا عمل پیکر تراشی چیست و چه مزایایی دارد؟

لیپوماتیک یا پیکرتراشی، یک عمل جراحی غیرتهاجمی است. این عمل در صورتی که با علم و مهارت کافی صورت نگیرد، می‌تواند منجر به افتادگی پوست، درد و خون‌ریزی، کبودی بیش از حد، آسیب به بافت‌های داخلی بدن و نیز غیر قرینگی اندام ها پس از عمل لیپوماتیک گردد. در عمل پیکر تراشی به این دلیل که از لیزر و حرارت استفاده نمی‌شود، احتمال بروز فیبروز در بافت‌های پوست بسیار کمتر است.

چگونگی انجام عمل لیپوماتیک

لیپوماتیک، یک روش برای برداشتن غیرتهاجمی بافت‌های چربی از بدن می‌باشد. در این روش، پزشک جراح با استفاده از دستگاهی که منحصراً برای این عمل طراحی شده است، با حرکات لرزشی لوله‌ای به نام کانولا، سلول‌های چربی را بدون استفاده از لیزر و حرارت از بدن خارج می‌کند. ایمنی روش لیپوماتیک بسیار بیشتر از لیپوساکشن می‌باشد و احتمال بروز عفونت و عوارض کمتری را نیز در پی دارد. از آنجا که در لیپوماتیک، محافظت از اعصاب، رگ‌های خونی و ماهیچه‌ها بهتر صورت می‌گیرد، مزایای بیشتری در مقایسه با لیپوساکشن فراهم نموده است.

ارتعاشی که در روش لیپوماتیک ایجاد می‌شود، باعث می‌گردد تا چربی‌های بدن نسوخته و بافت و سلول‌های چربی بدن، با کمترین حد از آسیب از زیر پوست خارج گردد. بر خلاف روش لیپوساکشن که هدف آن کاهش وزن می‌باشد، لیپوماتیک به عنوان شیوه‌ای برای کاهش چربی‌ها در نقاط موضعی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، لیپوماتیک مزایای بسیار بیشتری فراهم کرده است. عوارض این عمل نیز بسیار کمتر از شیوه‌های مشابه می‌باشد. همانطور که گفتیم، غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک، یکی از نگرانی‌های رایج در بین داوطلبان این شیوه است. اما پیش از رسیدن به این سرفصل، مروری بر مزایای کلی روش لیپوماتیک خواهیم داشت.

ایمنی روش لیپوماتیک نسبت به لیپوساکشن

مزایای عمل لیپوماتیک چیست؟

پیکرتراشی یا لیپوماتیک، به دلیل تکنولوژی پیشرفته‌ای که در آن استفاده شده است، مزایای بسیاری دارد که باعث جلب توجه بسیاری از کسانی شده است که به دنبال ایجاد اندام زیباتر می‌باشند. مزایای عمل لیپوماتیک در مقایسه با روش‌های سنتی کاهش وزن و سایز همچون لیپوساکشن به شرح زیر می‌باشند.

  • در عمل لیپوماتیک، لایه‌های چربی زیر پوست در قیاس با لیپوساکشن، با یکنواختی بیشتری همراه است. در لیپوماتیک، کمتر شاهد باقی ماندن چربی‌های گلوله شده در زیر پوست می‌باشیم که در روش‌هایی چون لیپوساکشن به وفور دیده می‌شود.
  • در مقایسه با لیپوساکشن که لازم است گاهی اوقات بیمار تا ۶ ماه از گن استفاده کند، در لیپوماتیک معمولاً تا دو هفته پس از جراحی، از گن استفاده می‌شود و سپس بیمار می‌تواند آزادانه به شرایط عادی زندگی خود بازگردد. البته این مدت زمان می‌تواند بسته به شرایط بیمار افزایش یافته و به چیزی حدود یک ماه نیز برسد.
  • در لیپوماتیک، آسیبی که به ترابکولاهای پوست (Trabecula) وارد می‌شود، بسیار کمتر است.
  • میزان داروی بی‌حسی استفاده شده در عمل لیپوماتیک بسیار کمتر است؛ چرا که در این روش، دردی که بیمار در طی فرآیند عمل حس می‌کند، کمتر می‌باشد. در مقابل، روش‌هایی چون لیپوساکشن، مستلزم استفاده از داروهای بی‌حسی قوی و یا حتی بی‌هوشی می‌باشد.
  • در لیپوماتیک، تورم و خون‌ریزی بعد از عمل بسیار اندک می‌باشد. معمولاً در این روش، ترشحات پس از جراحی نیز تا ۳ روز پس از عمل برطرف می‌گردد.
  • ریسک‌های ناشی از لیپوماتیک، کوفتگی، بروز عفونت و مواردی از این دست، در مقایسه با روش لیپوساکشن کمتر است.

البته باید در نظر داشت که این روش، ریسک‌هایی نیز در پی دارد. البته بیشتر این ریسک‌ها بستگی به توان و مهارت پزشک دارند. مثلاً یکی از این عوارض می‌تواند غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک باشد.

مزایای عمل لیپوماتیک چیست؟

عوارض عمل لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک حدود بیست سال است که در جهان رواج یافته؛ این عمل نیز همانند هر عمل جراحی دیگری، حتی اگر از پیشرفته‌ترین تجهیزات و ماهرترین پزشکان بهره‌مند باشد، ریسک‌هایی در پی دارد. سال به سال، دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌تری برای چربی‌زدایی از بدن روانه بازار می‌گردند.

خسته شدن دست پزشک بر اثر لرزش‌های ناشی از دستگاه

نکته‌ای که در خصوص تمام دستگاه‌های لیپوماتیک مشترک است، استفاده از تکنیک لرزش یا Vibration برای شکستن سلول‌های چربی است. این موضوع می‌تواند باعث خسته شدن دستان پزشک گردد که در نهایت می‌تواند تمرکز وی برای اشراف به عمل جراحی را کاهش دهد.

می‌توان اصلی‌ترین ایرادی که لیپوماتیک با آن روبروست را، لرزش‌های زیاد دستگاه دانست. در صورتی که ارتعاشات ناشی از دستگاه به خوبی کنترل و مهار نشود، می‌تواند ضرباتی را به بدن بیمار وارد کند که خارج از کنترل باشد. در نتیجه، خطر آمبولی کردن چربی‌ها را در پی خواهد داشت.

به هر حال این روش، عوارض احتمالی دیگری را نیز در پی دارد:

عوارض دیگری که در عمل لیپوماتیک وجود دارد

  • عمل لیپوماتیک بهتر است در نواحی بزرگتر بدن همچون ران‌ها، باسن و شکم انجام شود. استفاده از این روش در نواحی کوچکی چون غبغب‌ها چندان مناسب نیست.
  • در افراد مسن ممکن است کوفتگی‌هایی که در بدن ایجاد می‌شوند، بیشتر از دیگران باشد.
  • بر خلاف تصوری که در بین عوام وجود دارد، استفاده از روش لیپوماتیک باعث تحریک کلاژن سازی پوست نمی‌شود. تصور برخی از مردم عادی این است که حرکات لوله کانولا باعث تحریک شدن پوست و تجدید کلاژن‌های پوست شده و می‌تواند به قوام و بازگرداندن حالت کشسانی آن کمک کند. اما هیچ مکانیزمی برای تحریک شدن فیبروپلاست‌ها وجود ندارد و افتادگی پوست، یکی از ریسک‌های عمل لیپوماتیک است.
  • نتایج حاصل از عمل لیپوماتیک در صورتی که مراقبت‌های بعد از آن به خوبی صورت نپذیرد، برگشت‌پذیر خواهد بود؛ چرا که در این روش‌، سلول‌های چربی از بین نرفته و امکان بازگشت آنها وجود خواهد داشت.
  • برخی از بیماران به دلیل حساسیت به لیدوکائین ممکن است واکنش‌های آلرژیک پس از عمل جراحی در بدن خود را مشاهده نمایند. لازم است در صورت داشتن آلرژی به داروهای بی‌حسی، حتماً این موضوع را با پزشک خود مطرح نمائید.
  • استفاده کردن از داروهای ضد انعقاد خون می‌تواند باعث بروز خون‌ریزی و کبودی در ناحیه عمل گردد. بنابراین، لازم است که از دو هفته پیش از عمل جراحی، استفاده از داروهایی نظیر آسپرین و وارفارین را قطع کنید.
  • در صورتی که دستگاه‌ها، لوله کانولا و محل انجام عمل به صورت صحیح و کامل استریل نشده باشد، احتمال بروز عفونت در زخم‌ها بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین لازم است از انجام عمل جراحی تحت نظر پزشک ماهر و مرکز درمانی معتبر، اطمینان کافی حاصل کرده باشید.
  • در صورتی که پزشک به اندازه کافی مهارت نداشته باشد، ممکن است غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک را شاهد باشید. در این خصوص، در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
چاقی و عمل لیپوماتیک و قرینگی اندام ها

کاندیداهای مناسب عمل لیپوماتیک

  • از آنجا که عمل لیپوماتیک برای کاهش وزن ابداع نشده است، افرادی که دارای اضافه وزن زیاد هستند، کاندیدای مناسب برای انجام این عمل نمی‌باشند. به عبارت دیگر، اگر دارای اضافه وزن زیادی هستید و می‌خواهید از حجم زیادی از چربی‌ها و وزن بدن خود خلاص شوید، بهتر است روش‌های دیگری که برای لاغری و کاهش وزن وجود دارد را امتحان کنید.
  • پیکرتراشی بیشتر مناسب افرادی است که از چاقی و چربی‌های موضعی در بخش‌هایی از بدن خود ناراحتند. البته گفتیم که پیکرتراشی یا لیپوماتیک برای نواحی کوچک بدن همچون غبغب مناسب نیست. بنابراین، اگر از چربی‌های موضعی در نواحی بزرگ همچون شکم، بازوها، پهلوها و ران‌ها ناراحتید، عمل پیکر تراشی می‌تواند گزینه خوبی باشد.
  • شخصی که قصد انجام عمل لیپوماتیک دارد، لازم است که از سطح سلامتی خوبی برخوردار باشد. همچنین، داشتن ثبات وزن نیز یکی از فاکتورهای مهم برای لیپوماتیک می‌باشد. به همین دلیل افرادی که در معرض چاقی‌های احتمالی و افزایش وزن (نظیر خانم‌های باردار) قرار دارند، بهتر است تا رسیدن به سطح نرمال از وزن، از انجام عمل خودداری کنند.

غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک؛ دلایل و راه حل‌ها

یکی از نگرانی‌های شایعی که در بین افراد داوطلب پیکرتراشی وجود دارد، غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک است. لیپوماتیک در بین تمام عمل‌های زیبایی اندام، از دقت زیادی برخوردار است. چرا که عمل پیکر تراشی، با دقت و ظرافتی خاص به برداشتن چربی‌های اضافه در بدن می‌پردازد که می‌تواند ناهمواری‌ها و عدم تقارن در اندام‌های بدن را تا حد بسیار مطلوبی برطرف کند.

نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که گاهاً ممکن است بعضی از افراد از غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک شکایت داشته باشند. در این خصوص، لازم است بدانیم که مهارت پزشک در انجام عمل لیپوماتیک از اهمیت زیادی برخوردار است.

قطعاً عمده‌ترین دلیلی که می‌تواند باعث ایجاد غیر قرینگی اندام‌ ها پس از لیپوماتیک گردد، تخصص و تبحر ناکافی پزشک خواهد بود. از طرفی چون دستگاه لیپوماتیک دارای لرزش‌ و تکان شدید می‌باشد، خسته شدن دست پزشک می‌تواند باعث بروز اشتباهاتی گردد که به غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک منجر گردد. از طرف دیگر، رعایت نکردن مراقبت های لازم پس از لیپوماتیک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

راه‌های زیر برای کاهش احتمال بروز غیر قرینگی اندام ها پس از لیپوماتیک می‌توانند مثمرثمر باشند:

  • مراجعه به پزشک متخصص و مجرب برای انجام عمل جراحی
  • رعایت مراقبت‌های بعد از عمل لیپوماتیک که بنا به توصیه پزشک ارائه خواهد شد.
  • رعایت رژیم‌های غذایی سالم، عدم پرخوری و استفاده فراوان از مایعات و نوشیدنی‌ها
  • استراحت کافی و عدم تحرک بیش از حد (نظیر ورزش‌های سنگین) تا بهبودی کامل
  • مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست