مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی
جراحی زیبایی اندام

داشتن اندام زیبا و شکم تخت یکی از علایق و آرزوهایی است که تا چند سال قبل، دست نیافتی به نظر می‌رسید. انجام ورزش‌های منظم و رعایت تغذیه سالم از جمله ملزومات اصلی رسیدن به شکم تخت بود. این آرزو برای افرادی با اضافه وزن و چاقی تقریبا محال بود؛ اما خوشبختانه، این روزها به کمک عمل جراحی ابدومینوپلاستی دستیابی به شکم صاف و لیفت شده کاملا ممکن است. اگر شما هم کاندید انجام این عمل زیبایی شکم هستید، باید بدانید که نتیجه مطلوب آن وابسته به مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی است. اگر پزشک متخصص و باتجربه‌ای عمل شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهد؛ اما مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی به خوبی دنبال نشود، قطعا نتیجه خوبی از عمل نخواهید دید.

رعایت مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل، در ادامه قصد داریم مهم‌ترین مراقبت‌هایی که پس از این جراحی باید رعایت کنید را بررسی کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید!

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

چرا مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی اهمیت زیادی دارد؟

نه تنها در عمل جراحی ابدومینوپلاستی، بلکه در بسیاری از عمل‌های درمانی و زیبایی، باید مراقبت‌های خاصی را رعایت کنید. پس از انجام جراحی، باید خط قرمزهایی را درنظر بگیرید تا نسبت به رعایت آن‌ها جدی باشید. عدم توجه به این مراقبت‌ها می‌تواند تمام زحمات‌تان برای رسیدن به بهترین نتیجه را هدر دهد.

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی نیز مثل هر عمل دیگری مهم است! شما باید بدانید که نتیجه مطلوب، استاندارد و مطابق با میل‌تان کاملا وابسته به همین موضوع است. عدم توجه به مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی می‌تواند منجر به بروز عوارض و مشکلات متعددی شود که زیبایی شکم پس از عمل را تحت شعاع قرار دهد. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم نسبت به این مراقبت‌ها آگاه باشید و برای رعایت آن برنامه ریزی کنید تا بهترین نتیجه از عمل را مشاهده نمایید.

با مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی آشنا شوید!

همان‌طور که پیش‌تر بررسی کردیم، رعایت مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی از ضروریات مهمی است که باید درنظر داشته باشید. اطلاع از این ضروریات موجب می‌شود تا نتیجه دل‌خواه‌تان از عمل را مشاهده کنید. از سوی دیگر، بخش زیادی از سلامت جسمی و روحی شما وابسته به همین مراقبت‌ها است. به همین دلیل، باید از چگونگی مراقبت بعد از ابدومینوپلاستی مطلع باشید.

۱- استفاده از گن مخصوص پس از ابدو را جدی بگیرید!

یکی از مهم‌ترین کارهایی که به شما کمک می‌کند تا نتیجه مطلوب از انجام ابدومینوپلاستی مشاهده کنید، استفاده مرتب و به موقع از گن مخصوص است. گن مخصوص عمل ابدومینوپلاستی کمک می‌کند تا کم‌ترین میزان تورم را شاهد باشید و بافت پوست و بدن که دچار جراحت شده است، با بالاترین سرعت ترمیم شده و همبندی میان بافت‌ها ایجاد شود. همین موضوع میزان تورم و ریسک عدم تقارن ناشی از تجمع مایع در میان بافت را کاهش می‌دهد. بنابراین، استفاده از گن به عنوان یکی از مهم‌ترین مراقبتهای بعد از جراحی ابدومینوپلاستی شناخته می‌شود.

مشاوره پیش از عمل

۲- تخلیه به موقع مخزن درین یا درن بعد از ابدومینوپلاستی

بعد از انجام ابدومینوپلاستی، لوله‌های درن یا درین در بدن‌تان کار گذاشته می‌شود تا ترشحات و خونابه‌ها با سرعت بالایی تخلیه شوند. تجمع آن‌ها در بدن موجب عفونت، تورم و دفرمگی در بافت پوست می‌شود. به همین دلیل، باید نسبت به مراقبت از این لوله‌ها و تخلیه به موقع مخزن درن توسط اطرافیان‌تان با نظم عمل کنید.

یادتان باشد که توجه به رنگ ترشحات و مایع مخزن درن نیز، یکی از مراقبت‌های فرعی این عمل جراحی است. معمولا پس از عمل تا چند روز رنگ مایع داخل مخزن قرمز و صورتی است، اما بعد از گذشت ۵ الی ۶ روز رنگ آن روشن‌تر می‌شود. لوله‌های درن حدود ۱ هفته باقی می‌مانند و در مراجعه دوم پس از جراحی برداشته می‌شوند.

برخی پزشکان درخواست می‌کنند که تعداد دفعات تخلیه مایع مخزن و میزان آن را یادداشت کنید تا روز مناسب جهت برداشت درن را تخمین بزنند. در صورت چنین توصیه‌ای، حتما نسبت به یادداشت دقیق اطلاعات توسط اطرافیان اطمینان حاصل کنید.

۳- مصرف داروهای تجویزشده پس از عمل پیکرتراشی

یکی از عوارض احتمالی تمام جراحی‌های تهاجمی، بروز عفونت است. اگر بخواهید مراقبت های بعد از جراحی ابدومینوپلاستی را جدی بگیرید، باید حتما نسبت به مصرف داروهای تجویزشده خصوصا آنتی بیوتیک‌ها با دقت عمل کنید. آنتی بیوتیک‌ها به خوبی ریسک عفونت را کاهش می‌دهند و از نتیجه عمل ابدومینوپلاستی مراقبت می‌کنند.

تجویز داروهایی مثل آناهیل و محصولات مشابه جهت تسریع در بهبود زخم بسیار موثر است. سعی کنید در صورت تجویز داروهای خاص تقویتی، آهن و داروهای خون‌ساز، نسبت به مصرف مرتب آن اقدام کنید. مصرف داروهای آنتی بیوتیک راس ساعت مقرر از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت پس از جراحی است.

۴- تحرک کافی بعد از عمل ابدو و لیپو

یکی از شایعاتی که در خصوص عمل ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک وجود دارد، ریسک بالای آمبولی است! بهتر است بدانید که ریسک آمبولی در تمامی عمل‌های درمانی و زیبایی به طور یکسان وجود دارد و همه چیز به فاکتورهای سلامتی، سن و سال، چاقی و تحرک وابسته است.

داشتن تحرک کافی بعد از عمل یکی از کارهای مهمی است که باید انجام دهید. درنظر داشتن تحرک کافی به عنوان یکی از مراقبت های پس از عمل ابدومینوپلاستی موجب می‌شود تا ریسک آمبولی به کم‌ترین حد خود برسد؛ چرا که عدم تحرک پس از انجام جراحی یکی از علل رایجی است که این مشکل را ایجاد می‌کند. یادتان باشد که قدم زدن بدون اعمال فشار به محل جراحی می‌تواند ایده خوبی برای تحرک باشد. یادتان باشد پس از عمل ابدومینوپلاستی تا ۱ ماه تحت هیچ شرایطی نباید صاف بایستید.

۵- ترک مصرف الکل و دخانیات پس از عمل زیبایی ابدومینوپلاستی

زمانی که عمل جراحی انجام می‌دهید، بدن، نیازمند ریکاوری و بهبودی است. سرعت این بهبودی، بسته به سبک زندگی و سلامتی شما متفاوت است. مصرف الکل و دخانیات می‌تواند موجب کاهش اکسیژن‌رسانی و خونرسانی به بافت‌های بدن شود. همین موضوع، طولانی شدن مدت زمان دوران نقاهت را رقم می‌زند. با طولانی شدن دوران نقاهت، ریسک بروز عوارض پس از انجام جراحی افزایش می‌یابد. بروز عفونت، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که با مصرف سیگار، قلیان و الکل شاهد هستیم.

مصرف سیگار و الکل بعد از عمل ابدومینوپلاستی

۶- رعایت بهداشت تعویض پانسمان پس از پیکرتراشی

همان‌طور که می‌دانید عمل جراحی ابدومینوپلاستی با دارا بودن بخیه سرتاسری، نیازمند مراقبت و نگهداری بسیار زیادی است. یکی از مراقبتهای بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، رعایت بهداشت و تعویض به موقع پانسمان است. بسیاری از افراد که دچار دیگر عوارض عمل ابدومینوپلاستی، عفونت و نکروز بافت پوست شده‌اند، همگی در این خصوص کم و کاستی داشته‌اند.

تعویض پانسمان تنها محدود به برداشتن گاز استریل، استفاده از پمادهای تجویز شده و ضدعفونی محل بخیه نمی‌شود. بلکه، لازم است نسبت به شرایط زخم، هوشیار باشید. تعویض مرتب پانسمان و رصد به موقع زخم، بررسی ترشحات زخم و رنگ اطراف آن، همگی از پارامترهای تشخیصی مهمی است که توجه به آن می‌تواند از بروز عوارض ناخوشایند پیشگیری کند. به همین دلیل، باید حتما نسبت به این موضوع هوشمندانه عمل کنید و تمام شرایط را به پزشک‌تان گزارش دهید. عکس گرفتن از شرایط و ارسال سریع آن به پزشک می‌تواند نگرانی‌های احتمالی‌تان را برطرف کند.

۷- شرح حال خود را پس از عمل ابدومینوپلاستی بنویسید!

یکی از کارهایی که کمک می‌کند تا روند بهبودی و عادی بودن آن را بررسی کنید، نوشتن شرح حال است. سعی کنید روزانه در چند وعده مختلف نسبت به بررسی این شرح حال اقدام کنید و خودتان یا یکی از عزیزان‌تان نسبت به ارزیابی وضعیت‌تان اقدام کنید.

یادتان باشد که بررسی شرایط با توجه به پارامترهای مختلفی انجام می‌شود. نوشتن میزان درد، سوزش، حالات گوارشی، دمای بدن، واکنش به داروها و موارد این‌چنینی همگی کمک می‌کنند تا مراقبت بعد از عمل ابدومینوپلاستی را به خوبی انجام دهید و بهترین نتیجه از آن را مشاهده کنید.

۸- آب به میزان زیاد بنوشید!

مصرف مایعات به میزان زیاد موجب می‌شود تا خیلی زود از عوارض مصرف داروی بی‌هوشی یا بی‌حسی رها شوید. سعی کنید در طول روز بیش از میزان مورد نیاز آب بنوشید. این کار علاوه‌بر تاثیرگذاری بر دفع سموم، موجب می‌شود تا مکرر در ساعات مختلف از جای خودتان بلند شوید و چند قدم راه بروید. همین موضوع، بسیاری از عوارض پس از جراحی را کاهش می‌دهد.

آبمیوه‌های طبیعی بعد از ابدومینوپلاستی

۹- بعد از عمل ابدومینوپلاستی، مراقبت گوارش‌تان باشید!

تصور کنید تعداد نسبتا زیادی بخیه روی شکم‌تان وجود دارد و در همین شرایط به دلیل مصرف غذاهای سنگین، حساسیت‌زا و چرب دچار مشکلات گوارشی شده‌اید. قطعا اعمال فشار، زور و حالات تهوع و استفراغ فشار زیادی به شما وارد می‌کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود تا به عنوان مراقبت های پس از ابدومینوپلاستی، از مصرف غذاهای سنگین، نوشیدنی‌های ترش و اسیدی پرهیز کنید. تحت هیچ شرایطی ریسک نکنید تا مشکلات گوارشی برایتان ایجاد نگردد. در صورت بروز یبوست حتما مطابق با توصیه پزشک اقدام به مصرف شربت انجیر کنید. سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که موجب یبوست نشود.

۱۰- استفاده از پمادهای ترمیم‌کننده زخم

همان‌طور که می‌دانید در مینی ابدومینوپلاستی و ابدومینوپلاستی کلاسیک، پزشک متخصص برشی در ناحیه شکم ایجاد می‌کند و پوست اضافی را برمی‌دارد. همین کار موجب لیفت فوق‌العاده شکم می‌شود. به همین دلیل لازم است تا نسبت به رعایت نکات مهمی با جدیت عمل کنید و مراقبتهای بعد از ابدومینوپلاستی را جدی بگیرید.

استفاده از پمادهای مخصوص مثل آلفا و سیلور به پوست کمک می‌کند تا پروسه کلاژن سازی و ترمیم را طی کند. استفاده مرتب از پمادهای استاندارد زیرنظر پزشک می‌تواند به محو شدن خط بخیه در جراحی ابدومینوپلاستی کمک کند.

یادتان باشد که زمان استفاده از پماد، وقتی است که زخم‌ها بهبود پیدا کرده باشند و پزشک استفاده از آن‌ها را توصیه کرده باشد. هرچه در این مقاله برای مصرف پمادها به عنوان مراقبتهای بعد از عمل ابدومینوپلاستی توصیه کرده باشیم، باید بدانید که دستور اصلی، نظر پزشک معالج شما است.

۱۱- محدودیت حضور در مکان‌های مختلف

یکی از مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی، اعمال محدودیت رفت و آمد به برخی محیط‌ها است. شما باید نسبت به رعایت بهداشت تا بهبودی کامل زخم با دقت عمل کنید.

حضور در مکان‌های شلوغ که بهداشت رعایت نمی‌شود، حضور در استخر و سونا، سالن ماساژ و فضاهای این‌چنینی تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود. مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی شامل مراقبت همه‌جانبه در این زمینه‌ها است تا نتیجه عمل به بهترین شکل پیش رود.

۱۲- فعالیت‌های سنگین ممنوع

تفاوتی ندارد که شما وزنه‌بردار هستید یا قصد دارید به کلاس TRX یا باله بروید، در هر حال، مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی ایجاب می‌کند تا مدت زمان نسبتا زیادی را مراقب شرایط‌تان باشید. معمولا کشیده شدن بخیه‌ها حتی بعد از بهبودی نیز ایجاد می‌شود. به همین دلیل، تحت هیچ شرایطی نباید کاری کنید که پوست شکم کشیده شود. این قانون مهم برای حداقل ۱ الی ۲ ماه باید با جدیت دنبال شود؛ چرا که هر گونه فشار بر روی پوست موجب می‌شود تا آسیب جدی به بخیه‌ها و سطح پوست وارد گردد.

آیا بعد از ابدمینوپلاستی می‌توان جای بخیه را تتو کرد؟

بله، پس از گذشت حداقل ۶ ماه از عمل ابدومینوپلاستی می‌توانید نسبت به این کار اقدام کنید. توصیه می‌شود تا مصرف پمادهای ترمیم کننده زخم را دنبال کنید و پس از مشاهده نتیجه آن، دست به این کار بزنید.

با ویژگی های بهترین جراح آبدومینوپلاستی بیشتر آشنا شوید.

آیا عدم توجه به مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی، موجب مرگ خواهد شد؟

عدم توجه به برخی از مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی می‌تواند خطراتی در حد مرگ به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، باید با مشاهده هر وضعیت‌ مشکوکی، به پزشک اطلاع دهید و نسبت به تمام شرایط هوشیار و آگاه باشید.

خلاصه مطلب

بسیاری از افراد برای پیدا کردن بهترین پزشک متخصص ابدومینوپلاستی ماه‌ها جستجو و تحقیق می‌کنند تا بهترین نتیجه را از عمل مشاهده کنند! اما نسبت به جدی گرفتن مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی بسیار ناآگاهانه عمل می‌کنند. همین موضوع ریسک بروز عوارض و رسیدن به نتیجه‌ای نامطلوب را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی جدی بگیرید و طبق مواردی که در بالا اشاره شد عمل کنید.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست