نحوه‌ی ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه

ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه
جراحی زیبایی سینه

یکی از جراحی‌های زیبایی که برای زنان انجام می‌شود، جراحی پروتز سینه است. سالانه عده‌ی زیادی از بانوان برای شکل‌دهی و افزایش حجم این جراحی را انجام می‌دهند. جراحی پروتز سینه محدودیت سنی ندارد و افراد بعد از سن ۱۸ سالگی می‌توانند این جراحی را انجام دهند؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که تصمیم برای انجام جراحی، باید با مشورت پزشک متخصص و کاملا آگاهانه باشد.

فرد باید از عوارض و فواید جراحی، محل قرارگیری برش بر روی سینه، نوع و اندازه سینه، اطلاعات دقیق داشته باشد تا بتواند در ارتباط با جراحی تصمیم بگیرد. همچنین، باید از ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه آگاهی داشته باشد تا در روند بعد از عمل تداخلی ایجاد نشود و به نتیجه‌ی دلخواه برسد.

عمل پروتز سینه و نحوه ورزش بعد از لیفت سینه

پروتز یا ایمپلنت سینه نوعی از جراحی‌های زیبایی برای بانوان محسوب می‌شود. داشتن سینه‌های خوش‌ فرم، حس جذابیت و زیبایی را در خانم‌ها تقویت کرده و سبب ایجاد اعتماد به نفس در آن‌ها می‌گردد.

برای انجام عمل پروتز سینه، یک برش کوچک در پوست ایجاد می‌شود که اندازه‌ی این برش به فرم سینه‌های شخص و اندازه پروتزها بستگی دارد.

جراح پس از ایجاد برش، از بالا و یا از پایین عضله‌ی قفسه‌ی سینه، پروتز را وارد بدن فرد می‌کند و پس از قرار دادن پروتز در جای مناسب بخیه می‌زند.

پروتز سینه برای بزرگ کردن سینه و اصلاح افتادگی سینه انجام می‌شود. بعد از اتمام جراحی، بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود و در آن جا، تمام علائم حیاتی و سلامت کامل بیمار توسط پزشک و مانیتور بررسی می‌شود.

میزان دوام پروتز در بدن، به نحوه‌ی ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه بستگی دارد. در صورت تحرک زیاد و انجام فعالیت‌هایی که سبب افزایش ضربان قلب می‌شود، پروتز به مرور زمان فرسوده و پاره می‌شود. به همین دلیل، توجه به مواردی که باید در دوران نقاهت رعایت کرد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اگر ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه زیاد باشد، سبب عدم تقارن پروتزها و جابجایی فرم سینه‌ها می‌شود که این امر ممکن است سبب شود سینه به فرم مناسب خود نرسد.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب، توصیه می‌شود که تا ۴ الی ۶ هفته از انجام فعالیت بدنی پرهیز کنید؛ زیرا ممکن است عدم رعایت نوع ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه، سبب ایجاد ناراحتی و درد برای بیمار شود و یا خونریزی و لخته شدن خون را به همراه داشته باشد.

بعد از گذشت این مدت نیز برای انجام فعالیت باید با پزشک خود مشورت کنید و در صورت احساس درد و ناراحتی در ناحیه سینه باید از انجام آن بپرهیزید.

علاوه بر پروتز سینه، باید به انجام ورزش بعد از لیفت سینه نیز توجه داشت؛ زیرا زیاده‌روی در ورزش بعد از لیفت سینه نیز ممکن است در روند درمان اختلال ایجاد کند.

انقباض کپسولی یکی از عوارض و خطرات مربوط به پروتز سینه است که از دلایلی که در ایجاد آن موثر است، می‌توان به خون‌مردگی یا جمع شدن مایع لنفاوی زیر پوست اشاره داشت.

در صورتی که پروتز شما بر اساس عوامل مختلفی از جمله فعالیت و تحرک بیش از حد و یا عدم رعایت دستورالعمل پزشک در دوران نقاهت، تحت فشار قرار گیرد، ممکن است سبب انقباض کپسولی شود که این واکنش، عواملی مانند تغییر شکل و فرم سینه، احساس درد زیاد و سفت شدن سینه را به همراه دارد.

مقاله لیفت و پروتز سینه به طور همزمان را ازدست ندهید.

علت انجام جراحی پروتز سینه چیست؟

بافت هم‌بند، از رشته‌های الاستیک تشکیل شده است. بافت پستان از ۱۵ تا ۲۰ بخش تشکیل شده که این بخش‌ها، لوب نام دارند و هر کدام متشکل از لوبول‌های ریزتر هستند که در آن‌ها شیر تولید می‌شود.

در بین اجزای پستان شیارهایی وجود دارد که انتهای آن به نوک پستان می‌رسد. کوچک بودن سینه دلایل متعددی دارد، از جمله:

  • افرادی که به دلیل لاغری مفرط، بافت چربی در بدن آن‌ها کم است و همین امر سبب کوچک شدن سینه‌ها می‌شود.
  • عوامل ژنتیکی
  • کم‌کاری تیروئید و همچنین، کم‌کاری هورمون هیپوفیز و هورمون تخمدان
  • بعد از حاملگی حجم سینه‌ها کاهش یافته و همین امر سبب ایجاد چروک روی سینه می‌شود.

این عوامل سبب شده که برای بهبود شکل سینه و افزایش اندازه‌ی سینه، جراحی پروتز سینه به یکی از شایع‌ترین عمل‌های زیبایی در بین بانوان باشد.

علاوه بر عواملی که برای کوچک شدن سینه‌ها ذکر شد، برخی عوامل دیگری نیز وجود دارند که انجام جراحی پروتز و لیفت سینه را برای فرد پررنگ‌تر می‌کند.

  • افرادی که در سینه آن‌ها عدم تقارن در اندازه و شکل سینه دیده می‌شود برای رفع عدم تقارن سینه ها به عمل پروتز سینه روی می آورند.
  • افرادی که به علت بیماری مانند سرطان، تمام یا قسمتی از سینه‌ی خود را از دست داده‌اند.
  • افرادی که به دلیل مشکل مادرزادی فقط یک سینه دارند.
  • بانوانی که رژیم سخت، سبب تحلیل بافت سینه شده و سینه دچار افتادگی می‌شود.

همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره پروتز سینه و شیردهی این مقاله را از دست ندهید.

چه فعالیت‌هایی را بعد از جراحی پروتز سینه در دوره‌ی نقاهت می‌توان انجام داد؟

بعد از عمل، تا یک هفته روی زخم پانسمان وجود دارد و بیمار باید توجه داشته باشد که تا ۲ هفته محل جراحی را خشک نگه دارد.

در ارتباط با ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه، باید به مواردی توجه داشت که از جمله این موارد، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • ‌بعد از جراحی، حداقل روزی سه بار به صورت آرام پیاده‌روی کنید؛ زیرا پیاده‌روی برای گردش خون مفید است و خطر لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.
  • بعد از انجام جراحی پروتز و تا ۱۰ روز اول باید کارهای سبک و کم فعالیت انجام شود.
  • بعد از گذشت ۴۸ ساعت می‌توان استحمام کرد؛ اما باید به نحوی باشد که محل برش دستکاری نشود و بعد از استحمام محل بخیه‌ها و برش‌ها کاملا خشک شود تا احتمال بروز عفونت کاهش یابد.
  • بعد از گذشت ۴ الی ۵ روز از جراحی، مسافرت بلامانع است.
  • بعد از گذشت دو هفته از عمل جراحی، فرد می‌تواند پیاده‌روی بیشتر را شروع کند؛ در صورتی که این پیاده‌روی برای فرد احساس درد و ناراحتی ایجاد نکند؛ زیرا هر گونه زیاده‌روی در ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه و فشار به نقطه‌ی مورد نظر ممکن است خونریزی در پی داشته و نتایج خوبی را برای فرد به همراه نداشته باشد.
  • استراحت مطلق فقط تا ۴۸ ساعت پس از جراحی برای بیمار توصیه می‌شود. بعد از گذشت این زمان باید هر روز به آهستگی تحرک داشته باشد؛ زیرا باعث می‌شود، ورم و کبودی سینه سریع‌تر بهبود یابد و همچنین، خارج شدن خون و ترشحات از سینه‌ها را سرعت می‌بخشد.

بعد از انجام جراحی پروتز سینه از انجام چه فعالیت‌هایی باید جلوگیری شود؟

بعد از انجام عمل جراحی، فرد باید به نکاتی که در دوران نقاهت باید رعایت شود، کاملا توجه کرد؛ زیرا در صورتی که ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه، طبق گفته‌ی پزشک انجام نشود، ممکن است در روند درمان اختلال ایجاد کند و باعث شود فرد نتیجه‌ی دلخواه خود را از عمل جراحی نگیرد.

ورزش بعد از لیفت سینه نیز باید بااحتیاط و تحت نظر پزشک صورت گیرد تا بهبودی فرد کامل شود.

  • تا دو هفته بعد از عمل جراحی پروتز سینه، باید از انجام فعالیت و ورزش‌هایی که سبب افزایش ضربان قلب می‌شود، خودداری کرد؛ زیرا افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا سبب خونریزی می‌شود.
  • فرد باید از هر گونه ورزش بعد از عمل سینه که سبب ایجاد درد و ناراحتی می‌شود، جلوگیری کند و در صورت درد غیرطبیعی حتما باید به پزشک مراجعه کند.
  • اگر فرد در رشته بدنسازی و یا فوتبال فعالیت می‌کند، باید به مدت ۲ ماه از انجام ورزش بعد از لیفت سینه خودداری کند تا روند بهبودی تکمیل شود و تاثیر منفی در روند درمان نداشته باشد.
  • به مدت ۶ تا ۸ هفته بعد از عمل جراحی، باید از انجام حرکات کششی، ورزش‌ها و فعالیت‌هایی که به بالاتنه فشار وارد می‌کند، خودداری کرد.
  • به مدت ۶ الی ۸ هفته بعد از عمل جراحی، باید از شنا کردن بپرهیزید و در این مدت فقط برای راه رفتن می‌توانید به استخر بروید.
  • برای جلوگیری از جابجایی پروتزها، از خوابیدن بر روی شکم تا ۲ الی ۳ ماه خودداری کنید.

جراحی پروتز سینه چه عوارضی می‌تواند در پی داشته باشد؟

در صورتی که برای انجام جراحی، پزشک متخصص و مجرب را انتخاب کنید و قبل از انجام جراحی با پزشک متخصص مشورت کنید، عوارض جراحی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد؛ اما نکته‌ی دیگری که بعد از جراحی بسیار بااهمیت است، انجام دستورات پزشک است.

در صورتی که ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه، طبق دستور پزشک انجام شود، تاثیر بسیار مثبتی در نتیجه‌ی عمل خواهد داشت؛ اما در صورتی که در انجام آنها کوتاهی صورت گیرد، می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد.

برخی از عوارض جراحی پروتز سینه عبارت است از:

  • قرارگیری نادرست پروتز سینه‌ها
  • تجمع خون و خونریزی
  • عفونت و عدم بهبود ناحیه برش
  • تجمع مایع در اطراف پروتزها
  • احساس درد و ناراحتی متوالی
  • ایجاد آمبولی (لخته شدن خون در رگ‌ها)
  • نامتقارن بودن سینه‌ها بعد از جراحی
  • احتمال نشت یا پارگی در جدار پروتز
  • تغییر در حس نوک سینه
  • تاخیر در روند بهبودی برش‌های جراحی

نقاهت بعد از انجام عمل پروتز سینه

دوران نقاهت در جراحی به شرایط جسمانی فرد بستگی دارد؛ اما به صورت کلی دوره نقاهت جراحی لیفت سینه نسبت به جراحی پروتز سینه کمتر است. به طور معمول، بعد از گذشت ۴ هفته از جراحی لیفت سینه، بیماران بهبود پیدا کرده‌اند و می‌توانند هرگونه فعالیت و ورزش بعد از لیفت سینه را به طور عادی انجام دهند.

در جراحی پروتز سینه، بهبودی کامل و از سرگیری فعالیت‌های عادی حدودا ۲ ماه زمان می‌برد؛ اما به طور کلی، این شرایط به وضعیت فردی بیمار بستگی دارد.

علاوه بر اهمیت نوع ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه، رعایت نکات دیگری نیز حائز اهمیت است که به برخی از این نکات اشاره شده است:

  • استراحت در روزهایی ابتدایی و و مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک و ضد درد که پزشک تجویز کرده در روند بهبودی بیمار تاثیرگذار است. همچنین، استفاده از پمادهای آنتی‌بیوتیک که پزشک برای بیمار تجویز کرده از ایجاد عفونت در محل بخیه جلوگیری می‌کند.
  • برای کمک به رفع کبودی و تورم سینه‌ها می‌توانید برای سه روز از کمپرس آب سرد اول و و سه روز بعدی از کمپرس آب گرم استفاده کنید.
  • بعد از عمل پروتز سینه برای جلوگیری از تورم سینه‌ها و رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب یک سینه‌بند طبی برای بیمار می‌بندند که این سینه‌بند طبق نظر پزشک معمولا به مدت دو ماه باید بسته شود.
  • در دوران نقاهت پس از عمل پروتز سینه توصیه می‌شود از لباسهای گشاد و راحت استفاده شود تا جریان خون به راحتی انجام شود و احتمال ایجاد خون‌مردگی و لخته شدن خون کاهش یابد.
  • تورم و احساس درد در روزهای اول دوران نقاهت امری طبیعی است. با رعایت مواردی که پزشک به شما می‌گوید و پرهیز از فعالیت و ورزش‌های پرتحرک می‌توانید روند درمان را سرعت ببخشید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین و انجام کارهایی که به سبک ایجاد کشش در قسمت بالاتنه می‌شود خودداری کنید.
  • در روز اول پس از عمل پروتز سینه، به دلیل داروهای بیهوشی، ممکن است حالت تهوع داشته باشید و یا برای خوردن غذا اشتهای زیادی نداشته باشید که امری طبیعی است. در دوران نقاهت از غذاهای سبک و سالم استفاده کنید و توجه داشته باشید که در رژیم غذایی خود از موادی استفاده شود که انرژی کافی را به بدن شما بدهد و همچنین با افزایش نیروی بدنی شما، روند بهبودی را سرعت بخشد. همچنین مصرف مایعات را به صورت فراوان در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.
  • به دلیل تحرک کم بیمار احتمال ایجاد یبوست برایش وجود دارد. با افزایش مقدار مایعات، سبزیجات و میوه از بروز یبوست بیمار جلوگیری کنید.
  • حداقل به مدت ۴ هفته بعد از جراحی پروتز سینه از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی پرهیز کنید.

برای مطالعه بیشتر مقاله ورم سینه بعد ار پروتز و روش های رفع آن را پیشنهاد میکنیم.

جمع بندی

بسیاری از افراد بعد از عمل پروتز سینه در مورد نحوه و محدودیت‌های ورزشی نگرانی دارند. باید گفت پس از عمل پروتز تا زمانی که دوره نقاهت به پایان برسد انجام حرکات ورزشی شدید ممنوع است. در این دوره باید از ورزش‌ها و فعالیت‌هایی که باعث تپش سریع قلب یا فشار بر بدن می‌شود خودداری کنید؛ اما انجام پیاده‌روی مانعی ندارد.

بعد از دوره نقاهت نیز باید در انجام حرکت دقت داشته باشید. زیرا فشار و ضربه به سینه‌ها می‌تواند موجب پارگی یا جابه‌جایی پروتزها شود. بستن سوتین ورزشی هنگام دویدن و ورزش می‌تواند به پیشگیری از جابجایی پروتز کمک کند. در این مقاله به بررسی محدودیت‌های فعالیت و ورزش بعد از پروتز سینه پرداختیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول نحوه‌ی ورزش و فعالیت بعد از پروتز سینه

آیا می‌توانم بعد از جراحی سینه ورزش کنم؟
ورزش بعد از عمل پروتز چه عوارضی دارد؟
آیا می‌توانم بعد از عمل پیاده‌روی کنم؟
آیا شنا کردن بعد از پروتز سینه خطرناک است؟
آیا می‌توانم بعد از جراحی سینه ورزش کنم؟

در روزهای اول به هیچ وجه ورزش نکنید. پس از آن با رعایت محدودیت‌هایی می‌توانید ورزش کنید.

ورزش بعد از عمل پروتز چه عوارضی دارد؟

فشار و ضربه به پروتز سینه می‌تواند موجب پارگی یا جابجایی آن شود.

آیا می‌توانم بعد از عمل پیاده‌روی کنم؟

بعد ۲ الی ۳ روز می‌توانید پیاده‌روی آرام داشته باشید. این فعالیت نه‌تنها ایرادی ندارد بلکه باعث ترمیم سریع‌تر بافت‌های آسیب دیده خواهد شد.

آیا شنا کردن بعد از پروتز سینه خطرناک است؟

شنا جزء فعالیت‌های سنگین محسوب می‌شود. بنابراین برای انجام آن باید به مدت ۶ الی ۸ هفته پس از عمل صبر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست