هر آنچه از برداشتن خال های غول پیکر بدن باید بدانید!

برداشتن خال های غول پیکر بدن
دسته‌بندی نشده

برداشتن خال های غول پیکر بدن، به یکی از جریانات رایج پزشکی تبدیل شده است. بسیاری از این خال‌های گوشتی بی‌خطر هستند. از این رو، توجیه حذف آنها، انجام جراحی‌های زیبایی است؛ اما برخی از این خال‌های گوشتی در قامت غده‌های سرطانی ظاهر می‌شوند که باید به سرعت نسبت به حذف آنها اقدامات پزشکی صورت گیرد.

خال‌های گوشتی از جمله زائده های پوستی هستند که به شکل لکه‌هایی کوچک تا تکه‌هایی بزرگ و برآمده بر سطح پوست ظاهر می‌شوند. این خال‌ها ظاهری برجسته با رنگی قهوه‌ای و یا تیره دارند. یک تجمع ناهمگون از توده‌های سلولی است که باعث پیدایش این خال‌ها می‌شوند.

عموم خال‌های گوشتی در سنین کودکی تا نوجوانی ظاهر می‌شوند. این خال‌ها غالبا خوش خیم و بی‌دردسر هستند. به طوریکه می‌آیند و ظاهراً قرار است تا یک عمر همراه افراد باشند.

آنها در حالت یک غده گوشتی بی‌خطر بر سطح پوست ما می‌مانند و اگر بتوانیم با آنها کنار بیاییم، به ندرت دردسرآفرین می‌شوند؛ اما باوجود اینکه در سلامتی ما بی‌اثر هستند، در زیبایی و هماهنگی ظاهر چهره و یا دیگر اعضای بدن نقش پررنگی دارند.

برای همین است که رفع خال‌ های گوشتی در زمره جراحی‌های زیبایی به یک جریان متداول پزشکی تبدیل شده است. وقتی می‌شود به سادگی و البته با رعایت اصول علمی، برداشتن خال های غول پیکر بدن را انجام داد و این مهمان ناهمگون را حذف نمود، قطعاً پرداختن به آن مورد توجه هر کسی است که از حضور این خال‌ها رنج می‌برد.

البته به هر روش و با هر ایده‌ای نمی‌توان به رفع خال‌ های گوشتی پرداخت. این خال‌ها بی‌دردسر هستند؛ اما اگر در جراحی برداشتن خال های غول پیکر بدن دقت کافی و مهارت علمی لازم وجود نداشته باشد، قطعاً مشکل‌ساز می‌شوند. لذا قبل از هر اقدامی برای رفع خال ‌های گوشتی چه از نوع خوش‌خیم و یا غده های سرطانی بدخیم، بهتر است شناختی نسبی از این زائده‌های گوشتی داشته باشید.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید :

پزشک در حال معاینه خال در ناحبه گردن خانم

اولین قدم در شناخت خال‌های گوشتی

خال‌های گوشتی، ظاهر ساده‌ای دارند. یک غده برآمده سیاه رنگ که غالبا چندان اهمیتی ندارد. اما این تنها، ظاهرسازی آنها است؛ چرا که در ورای حضور بی آزار آنها می‌تواند نکته‌های ریز و درشت بسیاری نهفته باشد. مثلا یک خال گوشتی سرطانی می‌تواند مستعد عارضه‌هایی مانند خونریزی، درد و حتی رشدی سرطانی و مرگبار باشد.

هر چند در ابتدای امر به شکل یک خال ظاهرا بی‌آزار ظاهر می‌شوند. البته نگران نباشید. هر خال گوشتی در لیست نمونه‌های سرطانی قرار ندارد. این خال بدخیم ویژگی‌هایی دارد که در ادامه تشریح خواهیم کرد.

نوع خاصی از سلول در پوست شما وجود دارد که ملانوسیت نامیده می‌شود و وظیفه این سلول ها تولید رنگدانه در پوست شما است. آنها نه تنها رنگدانه طبیعی پوست شما را تولید می‌کنند، بلکه در هنگام برنزه شدن پوست باعث تیره شدن آن می‌شوند.

به زبان ساده، هنگامی که این ملانوسیت ها به هم می‌پیوندند، یک خال ظاهر می‌شود. به همین دلیل است که خال ها به طور معمول تیره هستند و در سطح پوست شما به صورت غده جمع می‌شوند؛ اما در اولین قدم برای برداشتن خال های غول پیکر بدن اینست که باید تحت معاینه دقیق یک متخصص پوست و جراحی‌های زیبایی قرار بگیرید. اولین نکته‌ای که باید متوجه باشید آن است که آیا این خال‌های گوشتی خوش‌خیم و یا بدخیم هستند.

این یک تشخیص تخصصی است که توسط پزشک مجرب صورت خواهد گرفت. درک دقیق ماهیت این خال‌های گوشتی حائز اهمیت است؛ چرا که یک اشتباه می‌تواند تبعات نگران‌کننده‌ای داشته باشد. البته اکثر خال‌های گوشتی تنها در حد و اندازه‌های یک غده برآمده بر سطح پوست ظاهر می‌شوند. غده‌هایی که ظاهراً تنها تأثیر آنها در خراب کردن هماهنگی صورت و یا ظاهر بدن است و می‌توان به سادگی و با بهره‌مندی از روش‌های جراحی آنها را حذف نمود.

چطور خال‌های گوشتی را بشناسیم؟

برای آنکه در جراحی برداشتن خال های غول پیکر بدن موفق باشید، لازم است تا درک درستی از ماهیت آنها داشته باشید. همه خال‌های گوشتی، یک شکل نیستند و ماهیت یکسانی نیز ندارند. برای شناسایی درست یک خال گوشتی باید به نکات زیر در ظاهر آنها توجه نمایید.

  • اندازه خال‌های گوشتی چه مقدار است؟

خال‌های گوشتی از اندازه‌های بسیار کوچک در حد یک نقطه محو بر سطح پوست تا اندازه‌هایی بزرگ در حدود یک غده کاملاً برآمده ظاهر می‌شوند. البته بزرگترین خال‌های گوشتی به ندرت قطری فراتر از ۶ میلیمتر دارند. اما اندازه آنها اگر بیشتر از دو و یا سه میلیمتر باشد، با عنوان خال‌های غول‌پیکر شناخته می‌شوند. برای رفع خال‌ های گوشتی در سایزهای کوچک تا نمونه‌های غول پیکر، ایده‌های متفاوت جراحی مطرح است که در ادامه تشریح خواهیم کرد.

  • خال گوشتی چه رنگی است؟

از دیگر نکات موثر برای شناخت هر چه بهتر خال گوشتی، رنگ آن است. عموم خال‌های گوشتی سیاه رنگ هستند. برخی از آنها در ظاهری قهوه‌ای رنگ ظاهر می‌شوند و به ندرت رنگ خرمایی و یا قرمز و حتی آبی دارند. در برداشتن خال های غول پیکر توجه به رنگ خال حائز اهمیت است؛ چرا که می‌تواند معرف ماهیت سرطانی بودن خال گوشتی باشد.

  • خال گوشتی چه شکلی است؟

عموم خال‌های گوشتی در ظاهری متقارن با شکل دایره‌ای و یا بیضی شکل بر سطح پوست ظاهر می‌شوند. ممکن است که خال گوشتی به مرور زمان تغییر شکل بدهد. بسیاری از خال‌های گوشتی با گذر از دوران بلوغ محو می‌شوند. غالبا این خال‌ها چندان نگران کننده نیستند. اما ظاهر شدن آنها در سنین بزرگسالی و یا تغییر شکل ناگهانی که غالبا با بزرگ شدن همراه است، نگران کننده خواهد شد.

خال‌های غول پیکر خوش‌خیم اگر بر سطح پوست ظاهر شوند، بعید است با عبور از دوران بلوغ خود به خود رفع شوند. این خال‌ها قرار است یک عمر همراه پوست بدن بمانند. مگر آنکه بتوان تحت یک جراحی برداشتن خال های غول پیکر بدن، آنها را حذف نمود. در این بین مهم است که چطور بتوانیم از ظاهر خال گوشتی، ماهیت سرطانی بودن آنها را حدس بزنیم؟

نمونه یک خال بد خیم بزرگ در گردن

خال‌هایی که خبر از غده‌های سرطانی دارند!

یک خال گوشتی ساده که خطری ندارد، می‌تواند برای یک عمر همراه ما بر هر نقطه از بدن ما بماند. در این بین، اگر بر زیبایی چهره یا اندام خود حساس هستید، می‌توانید به سادگی اقدام به حذف آنها نمائید؛ اما خال‌های سرطانی ماجرای کاملا متفاوتی دارند. ظاهر شدن آنها، اخطاری است برای پیشامد خطرات بسیار بزرگتر!

این خال‌ها باید به درستی و به شکلی که خطر تکثیر آنها وجود نداشته باشد، از روی پوست بدن حذف شوند. اما چطور این خال‌های بدخیم را شناسایی کنیم؟

  • اگر خال گوشتی از کناره های نامنظم و یا بریده بریده برخوردار است، به احتمال زیاد در لیست خال‌های گوشتی بدخیم قرار دارد.
  • خال‌های گوشتی معمولی، ظاهری کاملاً متقارن دارند. خالی که از شکلی نامتقارن برخوردار است، می‌تواند بدخیم باشد.
  • خال‌های گوشتی بدخیم از رنگ یکنواختی برخوردار نیستند. به وضوح می‌توانید تغییر تناژ رنگ در ظاهر آنها را مشاهده کنید. خالی که به مرور زمان تغییر رنگ داده، به احتمال زیاد بدخیم است.
  • خال‌هایی که به ناگهان ظاهر می‌شوند و عموما قطر‌هایی بزرگتر از ۶ میلیمتر دارند، مستعد حضور گونه‌های بدخیم هستند. رشد هر گونه خال در بطن خالی دیگر، می‌تواند نگران‌کننده باشد. در این حالت خال به شدت و به وضوح تغییر شکل داده و کاملاً بزرگ می‌شود.مشاهده هر یک از موارد فوق، الزاما خبر از حضور خال‌های بدخیم سرطانی نیست؛ اما به طور جدی، از علائم حضور چنین خال‌هایی هستند.در نظر داشته باشید که تمام این علائم در آغاز ظاهر شدن خال‌های گوشتی سرطانی است. زمانی که خیلی آرام و بی‌آزار بر بدن شما ظاهر می‌شوند و غالبا جدی گرفته نمی‌شوند. این کم توجهی آغاز مشکلات بزرگی است. لذا در صورت مشاهده چنین خال‌هایی، دیگر نباید بنشینید و بخواهید تا یک عمر با آنها زندگی کنید. این خال‌های سرطانی، عمر شما را هدف گرفته‌اند. پس لازم است هر چه زودتر به یک پزشک حاذق مراجعه کرده و با معاینه درست، اقدام جدی برای برداشتن خال های غول پیکر بدن داشته باشید.

    اگر خال‌های سرطانی را به حال خود رها کنید، خیلی زود اسیر علائم بدخیم آنها خواهید شد. پس بهتر است تا قبل از آغاز این علائم اقدام موثر در برداشتن خال های غول پیکر بدن داشته باشید.

چه زمان برای برداشتن خال های غول پیکر بدن اقدام کنیم؟

اگر از حضور خال‌های گوشتی بر هر نقطه از اندام خود رنج می‌برید، می‌توانید به سادگی با مراجعه به پزشک آگاه، اقدام برای برداشتن خال های غول پیکر بدن نمایید. در این حالت، به یک جراحی زیبایی تن داده‌اید. جراحی‌ای که لزوما واجب نیست و تنها رسیدن به ظاهر زیباتر، شما را به سمت آن سوق داده است. اما وقتی ماجرای خال‌های گوشتی شما تبدیل به حضور زائده های بدخیم سرطانی شده است، دیگر دست دست کردن توجیهی ندارد.

خال گوشتی‌ای که هر کدام از علائم زیر را دارد، قطعاً بدخیم است و باید تحت درمان‌های تخصصی قرار بگیرد.

  • هر گونه احساس خارش در موقعیت خال گوشتی. ممکن است محل خال گوشتی با سوزش همراه باشد.
  • خال گوشتی‌ای که دردناک است.
  • مشاهده هر گونه ترشح از خال گوشتی. در مواردی خونریزی از خال گوشتی، در حالیکه دلیل خاصی وجود ندارد.
  • خال‌های گوشتی‌ای که در سنین بالا مشاهده می‌شوند.

به طور کلی، خال گوشتی تا زمانی که حضوری بی‌اثر دارد، به طوری که ناخودآگاه هرگز متوجه وجود آنها نیستید، در لیست زائده‌های سرطانی قرار نمی‌گیرد؛ اما وقتی یک خال گوشتی از احساس درد، خارش و خونریزی و یا رشد غیرطبیعی، حضور بدخیم خود را نمایان می‌سازد، باید نگران هشدارهای جدی آن باشید. در این زمان است که بهتر است برای برداشتن خال های غول پیکر بدن اقدام کنید.

زمان مناسب برای برداشتن خال های غول پیکر بدن

ایده‌های درمانی برای رفع خال‌ های گوشتی

رفع خال‌ های گوشتی یک پروسه کامل درمانی است که از معاینه، تشخیص تا ایده های متنوع جراحی را شامل می‌شود. به عنوان یک بیمار که از حضور این خال‌ها چه در انواع خوش‌خیم و یا بدخیم رنج می‌برید، باید این پروسه درمانی را به درستی طی کنید. این پروسه از یک معاینه چشمی ساده توسط پزشک متخصص آغاز می‌شود.

اگر پزشک از تبحر کافی برخوردار باشد، به یقین در یک معاینه عمیق اما سرپایی متوجه ماهیت خال گوشتی خواهد شد. در این بین، اگر تشخیص پزشک در خوش‌خیم بودن خال باشد، احتمالا ضرورتی به انجام جراحی برداشتن خال‌های گوشتی بدن را توصیه نخواهد کرد؛ اما اگر پزشک حتی برای ذره‌ای در ماهیت خال گوشتی شک داشته باشد، دستور به نمونه برداری‌های آزمایشگاهی خواهد داد.

در این نمونه برداری‌ها است که ماهیت خال گوشتی به طور کامل آشکار خواهد شد. در صورت تائید شدن وضعیت بدخیم خال گوشتی، دستور اکید پزشک برای حذف آن صادر خواهد شد. البته برای رفع خال‌ های گوشتی روش‌های متنوعی مطرح هستند.

·        برداشتن خال های غول پیکر بدن با لیزر:

آسانترین و متداولترین روش رفع خال‌های گوشتی، استفاده از لیزر می‌باشد. در این روش که به شکل سرپایی صورت می‌گیرد، خال گوشتی بدون خونریزی و حتی اثر زخم برداشته خواهد شد. بهره‌مندی از لیزر بهترین روش در حذف خال‌های گوشتی خوش خیم است. این روش درمانی برای برداشتن خال های گوشتی غول پیکر بدن بهترین است. اما در حذف نمونه های سرطانی توصیه نمی‌شود.

در انجام جراحی برداشتن خال های غول پیکر بدن با لیزر، بی‌حسی موضعی در محل رویت خال صورت می‌گیرد. سپس با استفاده از باریکه‌های نازک اما قدرتمند لیزر، بافت گوشتی خال بریده می‌شود.

در این حالت ممکن است عکس‌العمل بدن در قبال رفع خال ‌های گوشتی به مانند یک زخم ساده باشد. لذا در یک پروسه ترمیمی بدن، به احتمال زیاد، اثر حذف خال به کلی محو خواهد شد. روش حذف خال با لیزر بهترین و ایمن‌ترین ایده درمانی است. اما ممکن است برای برخی از خال‌ها و یا برخی از افراد موثر نباشد.

در این حالت باید به ایده‌های درمانی دیگر توجه داشته باشید.

برداشتن خال های غول پیکر بدن با لیزر

·        رفع خال‌های گوشتی در یک عمل جراحی:

در ایده‌های درمانی برای رفع خال‌های گوشتی، بهره‌مندی از روش‌های متکی بر لیزر درمانی بهترین است. لکن برش خال با لیزر برای رفع خال‌های بدخیم سرطانی روش مناسبی نیست. خال‌هایی که سرطانی هستند، ابعادی بسیار عمیق‌تر از سطح پوست را تحت تأثیر می‌گذارند. لذا در حذف آنها باید دست به دامان جراحی‌های عمیق بر سطح پوست باشید. البته در برداشتن خال‌های گوشتی خوش‌خیم نیز گاها باید به انواع روش‌های جراحی متکی باشیم. این روش‌های جراحی به قرار زیر هستند:

تراشیدن خال گوشتی:

تراشیدن خال گوشتی ساده‌ترین ایده جراحی برای حذف آنها از سطح پوست می‌باشد. در این ایده درمانی، پوست ناحیه اطراف خال گوشتی را بی‌حس می‌کنند. سپس، خال گوشتی توسط یک تیغ جراحی به آرامی تراشیده می‌شود.

این روش برای حذف خال‌های گوشتی کوچک موثر است. در برداشتن خال های غول پیکر بدن نمی‌توانیم به تراشیدن آنها روی آوریم.

بریدن خال گوشتی:

در این ایده درمانی به جای آنکه بخواهیم خال گوشتی را به تدریج بتراشیم، آن را با کمک یک دستگاه پانچ تیز و تخصصی به یکباره از سطح پوست برمی‌داریم.

در عمل، خال گوشتی را از بیخ می‌بریم. روش بریدن برای برداشتن خال‌ های غول پیکر بدن بهترین ایده درمانی است. این ایده در رفع خال های گوشتی سرطانی نیز موثر است.

برای مطالعه بیشتر مقاله علت و درمان منگوله های پوستی (زائده های گوشتی) بر روی بدن را پیشنهاد میکنیم.

برداشتن خال های غول پیکر بدن یک جراحی سرپایی است که در تمام ایده‌های درمانی به سادگی صورت خواهد گرفت. به یقین تمام مراحل لیزر درمانی تراشیدن و حتی بریدن خال در جمع جراحی‌های ساده قرار می‌گیرند. لکن اهمیت این جراحی‌ها در تشخیص درست ماهیت خال گوشتی است. از خوش خیم بودن تا بدخیم بودن و اینکه خال در چه شرایطی است و چگونه می‌توان با کمترین اثر به جا مانده از حذف آن اقدام به برداشتن آنها نمائیم. این‌ها مهارت‌هایی است که باید از تیم پزشکی در درمان تا رفع خال های گوشتی انتظار داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست