همه چیز درباره عمل جراحی زیبایی محدود شکم (مینی‌ابدومینوپلاستی یا مینی‌تامی‌تاک)

عمل جراحی زیبایی محدود شکم
جراحی زیبایی اندام

جراحی زیبایی محدود شکمی یا مینی ابدومینوپلاستی نوعی از جراحی زیبایی است که موجب کوچک شدن شکم و رفع افتادگی می‌شود. با این حال برخلاف ابدومینوپلاستی، دارای برش کمتر و جراحت مختصر‌ی است و گزینه‌ای مناسب برای افرادی خواهد بود که از افتادگی جزئی شکم رنج می‌برند.

چربی اضافه در قسمت تحتانی شکم شکایتی شایع در بین زنان و مردان است. جراحی زیبایی محدود شکم یا ابدومینوپلاستی محدود توسط یک برش در زیر خط بیکینی انجام می‌شود. این روش از جراحی زیبایی، عضلات شکم را محکم می‌کند، کمر را باریک می‌نماید و خطوط استریا را از بین می‌برد.

با پیشرفت در روش‌های جراحی و اقدامات ایمنی، روش تامی‌تاک محدود ابداع شد. تکنیک تامی تاک محدود این امکان را برای پزشکان فراهم کرده است که در هنگام جراحی زیبایی شکم، برش متوسط و ظریف‌تری را نسبت به ابدومینوپلاستی داشته باشند. در مینی ابدومینوپلاستی مقدار بافت خارج شده حداقل است و ناف را درگیر نمی‌کند. این روش برای بیماران لاغری که مساله اصلی آن‌ها پوست اضافی و علائم کشیدگی در شکم است، روش کاملا ایده‌الی خواهد بود.

با این حال باید از عوارض موقت و مراقبت‌های این روش آگاه باشید؛ همچنین برای انجام این جراحی، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد.

تعریف جراحی زیبایی محدود شکم یا مینی‌ابدومینوپلاستی

مینی ابدومینوپلاستی یا تامی تاک محدود

در این روش با برش‌های ظریف بر روی خط بیکنی (بین استخوان‌های لگن) و برداشتن چربی‌های اضافه تحتانی ناحیه شکم، باعث می‌شود که شکمی صاف و مسطح با عضلات سفت داشته باشید. در این تکنیک جراحی، قسمت فوقانی شکم درگیر نمی‌شود و جراح فقط ایرادات قسمت تحتانی شکم را برطرف می‌کند.

به بیان بهتر در این تکنیک، کسانی که ناحیه بالایی شکم آنها چندان برآمده نباشد و تنها در بخش پایینی آن دچار افتادگی و شل شدن پوست باشند، کاندید مناسبی برای این روش جراحی هستند. در این روش میزان برش و برداشت پوست و بافت از بدن بسیار کمتر از روش معمول تامی تاک خواهد بود.

تفاوت مینی‌ابدومینوپلاستی با ابدومینوپلاستی

مینی ابدومینوپلاستی با چند تفاوت مشابه ابدومینوپلاستی استاندارد است که در ادامه این مقاله به تفاوت‌های آن‌‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- برش‌ها در تامی‌تاک محدود، ظریف‌تر و با طول کمتری نسبت به روش ابدومینوپلاستی هستند. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که برش کوتاه‌تر به معنی بهبودی سریع‌تر در این روش نمی‌باشد.

۲- در ابدومینوپلاستی محدود هیچ برشی در اطراف ناف ایجاد نمی‌شود و به همین دلیل است که وقتی پوست از دیواره شکم بالا می‌رود، از آنجا که فقط دیواره شکم در معرض دید قرار دارد، می‌توان عضلات پایین شکم را نیز سفت کرد.

۳- در مینی‌تامی تاک تمرکز اصلی جراح بر روی شکم تحتانی است در صورتی که در ابدومینوپلاستی شکم فوقانی نیز درگیر می‌شود.

۴- طول عمل ابدومینوپلاستی محدود بین یک تا ۳ ساعت است ولی در ابدومینوپلاستی این زمان بیشتر است و معمولا تا ۴ ساعت هم به طول می‌انجامد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جراحی شکم و هرآنچه لازم است درموردش بدانید! را مطالعه بفرمایید.

مزایای جراحی زیبایی محدود شکم یا مینی‌تامی‌تاک

۱- از بین بردن خطوط پوست و خطوط استریا: بعد از دوران حاملگی و یا بر اثر کاهش وزن زیاد پوست اضافی شکم به دلیل اینکه خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است، دیگر قابل اصلاح با ورزش نیست. از مزایای روش مینی‌تامی‌تاک این است که با استفاده از آن می‌توان این خطوط را از بین برد .

۲- از مزایای دیگر جراحی زیبایی محدود شکمی این است که باعث اصلاح بافت زیر شکم می‌شود. زمانی که پوست اضافه حذف میشود چربی شکم نیز همرا با آن حذف شده و در نتیجه افتادگی و شلی شکم از بین می‌رود..

۳- یکی دیگر از مزیت‌های مینی‌ابدومینوپلاستی این است که باعث سفت شدن عضلات شکمی می‌شود. بدین صورت که عضلات شکمی که بر اثر بارداری و یا کم کردن وزن، شل و افتاده شده‌اند، را می‌توان کشید و باعث بهبود آن‌ها شد.

افراد مناسب برای جراحی محدود شکم یا مینی‌تامی‌تاک

جراحی محدود شکمی به این دلیل که روی پوست، توده چربی و عضلات تاثیر می‌گذارد، باعث بهبود و جوان‌سازی شکم می‌شود. به همین دلیل برای افراد زیر مناسب است:

۱- افرادی که شکم فوقانی آن‌ها شکل خوبی دارد، فاقد پوست و دیواره شل است، کاندید مناسبی برای ابدومینوپلاستی محدود هستند. در این موارد دلیلی برای تغییر قسمت فوقانی شکم وجود ندارد و بنابراین نیازی برش در اطراف ناف و بیرون آوردن آن نیست.

۲- افرادی که تحت عمل‌های لاغری بوده‌اند کاندید مناسبی برای مینی‌تامی‌تاک محسوب می‌شوند.

۳- افرادی که مقادیر زیاد کاهش وزن منجر به پوست اضافی در آن‌ها شده است با استفاده از این عمل زیبایی می‌توانند شکمی صاف با عضلات سفت داشته باشند.

۴- زنان بارداری که حاملگی منجر به کشش پوست و ضعف دیواره شکم در آن‌ها شده است و دارای خطوط استریا هستند با استفاده از مینی‌تامی‌تاک محدود می‌توانند این موارد را برطرف کنند.

۵- افرادی که با استفاده از رژیم غذایی به فرم دلخواه بدن خود نرسیده‌اند و هنوز با فرم پایین‌تنه خود مشکل دارند.

کاندید مناسب مینی‌ تامی‌تاک

مراحل جراحی زیبایی محدود شکم

گام اول: برش و باز کردن پوست

در این مرحله از جراحی محدود ابدومینوپلاستی برشی روی خط بیکنی و بین دو استخوان لگن ایجاد می‌شود. برای آشناتر شدن شما با موضوع تمامی مراحل را به همراه تصویر آن برای شما توضیح می‌دهیم. با توجه به شکل زیر بیضی آبی مقدار پیشنهادی پوست را برای برداشتن نشان می دهد. خط آبی کم رنگ پایین جایی است که برش اولیه ایجاد می شود. خط آبی نقطه دار قسمت فوقانی برش (برداشتن) پوست است. این ممکن است بسته به میزان اضافی پوست به بالا یا پایین تغییر کند. در این روش هیچ برشی در اطراف ناف ایجاد نمی شود. ناف به عضلات زیرین شکم و همچنین به پوست باقیمانده شکم متصل است.. ناحیه زرد میزان بالارفتن پوست شکم از دیواره شکم را نشان می دهد.

گام دوم: کنار زدن پوست

در این مرحله از مینی تامی تاک محدود پوست شکم از دیواره شکم بالا رفته است به نحوی که عضله شکم آشکار می‌شود. پوست به زیر ناف در خط وسط، کمی بالاتر از دو طرف ناف، بالاتر می‌رود تا پوست ناف را به دیواره شکم حفظ کند.

گام سوم: سفت کردن عضلات شکم

در مرحله سوم از ابدومینوپلاستی محدود، عضله دیواره شکم با استفاده از بخیه مخصوص محکم می‌شود. با توجه به آنچه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، عضلات در خط وسط جمع می شوند.

گام چهارم: ترمیم عضلات و بخیه

در این مرحله از ابدومینوپلاستی محدود ترمیم کامل عضلات شکم انجام می‌شود.

گام پنجم: برداشتن پوست اضافه شکم

پنجمین مرحله از مینی‌ تامی‌تاک، بدین صورت است که پوست اضافی که بالاتر از دیواره شکم قرار گرفته، به سمت پایین کشیده می‌شود. منطقه برداشت (برش) با یک خط نقطه‌ای نشان داده شده است. در پوست شکم پس از برداشتن بخش اضافی، هیچ سوراخی وجود ندارد زیرا هیچ برشی در اطراف ناف ایجاد نشده است.

گام ششم: بخیه و ترمیم

مرحله آخر و نهایی، بخیه زدن ناحیه‌ای است که بریده شده است. همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید نتیجه نهایی با قرار گرفتن جای زخم در روی خط بیکینی نشان داده می‌شود و هیچ زخمی در اطراف ناف وجود ندارد. خط بخیه نیز به مرور کم رنگ خواهد شد و به چشم نمی‌آید.

عوارض و خطرات احتمالی جراحی زیبایی محدود شکم

ابدومینوپلاستی محدود نیز مانند هر عمل دیگری دارای عوارض احتمالی است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱-عدم طبیعی بودن ظاهر ناف در صورت کشیده شدن بیش از اندازه پوست

۲-باقی ماندن اسکار روی پوست شکم

۳- عفونت، کبودی، تاخیر در ترمیم زخم

۴- از عوارض بعد از عمل می‌توان به بی حسی پوست شکم اشاره کرد که بعد از چند ماه بهبود می‌یابد.

۵- ابدومینوپلاستی محدود برای بیماران جوان و سالم کم خطر است اما در موارد بسیار نادری ممکن است موجب مشکلاتی در ناحیه شکم شود که باید فورا جراح را در جریان قرار داد.

برای اطلاعات بیشتر درباره عوارض عمل ابدومینوپلاستی این مقاله را مطالعه نمایید.

دوره بهبود و نتایج جراحی زیبایی محدود شکم

۱- دوره بهبودی بعد از مینی‌تامی‌تاک محدود معمولا هفت تا ده روز بعد از عمل است. مدت زمان بهبودی در این جراحی بسیار کوتاه است و نهایت پس از ۲ الی ۳ هفته می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید. رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش پس از بهبودی برای جلوگیری از بازگشت چربی‌ها الزامی‌ است.

۲- نتایج این عمل سال‌ها طول خواهد کشید مگر اینکه بیمار دچار اضافه وزن شود و یا باردار شود. به همین دلیل باید این جراحی را پس از آخرین باردار انجام داد و کنترل وزن پس از عمل بسیار مهم است.

مراقبت‌های قبل و بعد جراحی محدود شکم

۱- بعد از این عمل، درد امری طبیعی است اما با مصرف مسکن قابل برطرف شدن است.

۲- بعد از انجام ابدومینوپلاستی محدود تا چند هفته از انجام فعالیت‌های سنگین اجتناب کنید.

۳- بعد از انجام این تکنیک زیبایی از استراحت مطلق بپرهیزید و حتما فعالیت‌های روزانه و معمول خود را انجام دهید. زیرا در صورت انجام ندادن هیچگونه فعالیتی امکان لخته شدن خون در عروق شما وجود دارد.

۴- بعد از انجام جراحی زیبایی محدود شکم، توصیه می‌شود ماهی و میگو و آناناس برای بهبود سریع زخم‌ها و رفع کبودی مصرف کنید.

۵- تا دو هفته بعد از مینی‌تامی‌تاک محدود ترشح خونابه امری طبیعی است، اما در صورت خونریزی واضح و قابل توجه حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

۶- برای روند سریع‌تر بهبود ویزیت‌های خود را به صورت منظم انجام دهید. و داروهای خود را به موقع مصرف کنید.

۷- تا ۳ روز بعد از ابدومینوپلاستی محدود افزایش ورم طبیعی است اما اگر این روند بعد از ۳ روز نیز ادامه داشتم حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

۸- بعد از تامی‌تاک محدود تا دو هفته مصرف نمک را به حداقل برسانید.

۹- تا چند هفته بعد از جراحی محدود ابدومینوپلاستی دخانیات مصرف نکنید تا روند بهبودی شما سری‌تر شود.

۱۰- بعد از جراحی زیبایی محدود شکم بعد از ۴۸ ساعت می‌توانید استحمام کنید ولی در مواردی با نظر پزشک ممکن است لازم باشد ۳ تا ۵ روز زخم در معرض آب قرار نگیرد.

هزینه جراحی زیبایی محدود شکم

هزینه این تکنیک بستگی به عواملی چون هزینه بیهوشی، هزینه مرکز جراحی یا بیمارستان، قیمت داروهای تجویز شده، هزینه آزمایش‌ها، قیمت گن پس از جراحی و هزینه جراح دارد.

نکات تکمیلی و مهم در مورد جراحی زیبایی محدود شکم

۱- جراحی محدود شکمی را می‌توان در هر سنی انجام دارد و محدودیت سنی ندارد

۲- بعد از جراحی محدود شکمی منعی برای بارداری برای خانم‌ها وجود ندارد اما برای کسانی که قصد بارداری دارند زیاد توصیه نمی‌شود

۳- افرادی باید از این روش استفاده کنند که از نظر روحی و جسمی در سلامت کامل به سر می‌برند.

۴- اگر جز آن دسته از افرادی هستید که از دخانیات مصرف می‌کنید و قصد عمل زیبایی جراحی محدود شکمی را دارید باید این نکته را مدنظر داشته باشید که دو هفته قبل از عمل باید از مصرف دخانیات خودداری کنید و بلافاصله بعد از عمل نیز نباید شروع به مصرف دخانیات کنید.

۵- طول عمل ابدومینوپلاستی محدود بین یک تا ۳ ساعت است.

۶- این جراحی را می توان تحت بیهوشی عمومی، اپیدورال یا بی حسی موضعی با آرام بخشی ، با توجه به ترجیح جراح بیمار انجام داد.

۷- . اگر شما با توجه شرایط آناتومی بدن خود به یک جراحی ابدومینوپلاستی نیاز دارید و یک روش مینی ابدومینوپلاستی را انتخاب می کنید، تیجه دلخواه خود را می‌توانید بدست بیاورید.

۸- اگر شما یک مینی ابدومینوپلاستی انجام داده اید و واقعاً به یک جراحی ابدومینوپلاستی استاندارد احتیاج دارید یا بعداً با تغییر وزن، شما به یک جراحی ابدومینوپلاستی استاندارد نیاز پیدا می کنید، عملکرد مینی ابدومینوپلاستی اکنون هیچ محدودیتی را برای شما به وجود نمی‌آورد. یعنی اگر اکنون مینی ابدومینوپلاستی انجام داده اید ، بعداً می توانید به راحتی و در هر زمان یک عمل ابدومینوپلاستی را انجام دهید.

۹- هزینه انجام جراحی زیبایی محدود شکمی به میزان قابل توجهتری پایین‌تر از دیگر جراحی‌هایی زیبایی شکم است.

۱۰- جرای مینی‌تامی‌تاک با تغییر در مواردی چون پوست اضافه ناحیه زیر شکم، چربی اضافه که با افتادگی شکم همراه است و عضلات شکمی شل شده که ظاهر چروکی را ایجاد می‌کنند. باعث می‌شود که شما شکمی صاف‌تر، لاغرتر، سفت‌تر و بدون خطوط استریا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست