جراحی فک

جراحی زیبایی فک
جراحی صورت

جراحی فک چگونه انجام می شود؟

چه کسانی به جراحی فک نیاز دارند؟

جراحی ارتوگناتیک ترکیبی از جراحی فک و ارتودنسی است.علت اصلی آن اصلاح فک هایی که ناهمخوانی دارند. جراحی فک با متوقف رشد که معمولا برای خانم ها در حدود ۱۳ تا ۱۵ سالگی و برای آقایان ۱۶ تا ۱۸ سالگی انجام می شود.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

جراحی چانه (ژنیوپلاستی)

عمل زیبایی چانه یا ژنیوپلاستی یکی از پرطرفدارترین عمل‌های جراحی است که موجب تناسب و زیبایی فک و صورت می‌شود. در افرادی که دچار عقب بودن چانه در ناحیه صورت هستند، به وسیله این جراحی می‌توان تناسب فوق‌العاده‌ای را شاهد بود. ژنیوپلاستی با ایجاد یک برش نسبتا کوچک در فک آغاز می‌شود و پزشک با کمک یک صفحه تیتانیومی مابین چانه و فک می‌تواند فاصله استاندارد از نظر زیبایی شناسی را خلق کند. به کمک این صفحه تیتانیومی، چانه در محل جدید قرار می‌گیرد و بسیار محکم و متناسب در محل ثابت می‌ماند. این جراحی به شکلی هوشمندانه و عالی می‌تواند زیبایی چهره را تکمیل کند و ناهنجاری‌های چانه را رفع کند. روش‌هایی مثل تزریق ژل تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند اثرات عالی و اصولی عمل ژنیوپلاستی را داشته باشند.

جراحی چانه (ژنیوپلاستی)

انواع جراحی فک

فک بالا

جراحی فک بالا در صورت وجود مشکلات زیر انجام می شود:

  • فک بالایی به شدت عقب رفته باشد
  • دندان های پایینی جلوتر از دندان های بالایی باشد
  • مقدار بسیار زیاد و بسیار کمی از دندان مشخص باشد
  • عدم همپوشانی دندان های قدامی
  • تعادل اجزای وسط یا پایین چهره

جراح از داخل دهان استخوان بالای دندان را برش می دهد تا کل فک بالایی که شامل سقف دهان و دندان های بالایی می شود یک واحد حرکت کند. فک و دندان های بالایی تا جایی به جلو حرکت داده می شود که با فک و دندان های پایینی به خوبی منطبق شود. زمانی که هم تراز شدنند، پیچ ها و پلاک های کوچک استخوان را در محل جدید آن نگه می دارند.

فک پایین

  • جلوتر بودن دندان های پایینی نسبت به دندان های بالایی
  • عقب تر بودن فک بالا نسبت به فک پایین

جراح برش هایی را پشت دندان های آسیا و از لحاظ طولی در پایین استخوان آرواره انجام می دهد تا جلوی آرواره یک واحد حرکت کند. بنابراین، فک به نرمی در وضعیت جدید خودحرکت می کند. پیچ ها فک را تا زمان درمان سفت نگه می دارد.

انحراف فک (فک کج)

انحراف فک منجر به مشکلاتی در صحبت کردن، جویدن، بلعیدن و نفس کشیدن می شود.این بیماری موجب وارد آمدن فشاراضافه بر مفصل گیجگاهی و عضلات صورت و تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت لثه ها و دندان ها در طولانی مدت نیزمی شود.همچنین ایجاد درد، زوال و صدا دادن فک را نیز موجب می شود.

کیست فک

درمان کیست ها عبارت است از برداشتن آن ها. این کار با انجام برش کوچکی در داخل دهان و برداشتن بخشی از استخوان انجام می گیرد. زمانی که کیست ها خیلی بزرگ هستند با رفع فشار آن ها به طریق جراحی امکان درمان آن ها وجود دارد. بعد از جراحی، کیست را برای معاینه زیر میکروسکوپ و تایید تشخیص به نزد متخصص پاتالوژی می فرستند.

مزایای عمل چانه و فک

راحت تر جوییدن و گاز زدن

به حداقل رسیدن سایش و شکستن بیش از حد دندان ها در طول عمر

اصلاح عدم تعادل صورت

کمبود تکامل چانه

عوارض جانبی جراحی فک

آسیب به عصب ها

پس از عمل جراحی زیبایی فک، بی حسی موقتی چانه، زبان و لثه ها به دلیل کبودی عصب های چانه رایج است. در موارد اندک، ناحیه بی حس شده همچنان بی حس باقی می ماند.

آسیب به دندان ها

در صورتی که دندان ها کاملا تمیز نشده باشند، یا در طول ارتودنسی نوشیدنی و غذاهای اسیدی یا شیرین مصرف شده باشد، سطح دندان به شکل تغییرناپذیری آسیب می بیند.

عود کردن

ممکن است دندان و فک پس از اتمام درمان به میزان بیشتر یا کمتری عود کنند.برای به حداقل رساندن این حرکت دندان، به بیماران سیم های نگه دارنده داده می شود.

نتایج عمل جراحی فک و چانه

هزینه انجام جراحی فک

تعیین هزینه برای جراحی فک به موارد مختلفی ربط دارد .

هزینه عمل جراحی به نوع عملی که پزشک برای شما در نظر گرفته شده و نوع بیمارستان بستگی دارد.

اگر میخواهید سانترال لب همراه با عمل بینی را بدانید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

افرادی که میخواهند عمل های زیبایی انجام دهند هنگامی که در تلاش برای شناسایی مشکلات موجود در صورت خود هستند در بیشتر موارد بر مشکلات بینی، چشم‌، پوست و… تمرکز می‌کنند.  در صورتی که در بعضی موارد به نظر می‌رسد که مشکل در یک سوم پایینی صورت که شامل فک  لب و چانه است، می‌باشد.

هنگام صحبت از نیمرخی که از نظر زیبایی قابل قبول باشد می‌توان گفت که چانه باید بین۲ تا ۳ میلی‌متر پشت یک خط فرضی که بصورت عمودی از پایه‌ بینی تا بخش جلویی چانه کشیده میشود، قرار داشته باشد. یک چانه‌ی نامتناسب یا ضعیف حالتی است که در آن چانه بیشتر از ۲ تا ۳ میلی‌متر عقبتر باشد. در زنان، اندکی عقب بودن چانه قابل توجیه است و حتی از نظر زیبایی مطلوب واقع میشود. اما در مردان یک خط فک قوی که ظاهری مردانه به صورت می‌دهد، ارجح می‌باشد.

جراحی زیبایی چانه و فک به چه روشهایی انجام میشود؟

منتوپلاستی: کوچک کردن چانه

در طول جراحی منتوپلاستی، جراح یک برش در یکی از دو موقعیت ممکن ایجاد می‌کند:

زیر لب پایینی در داخل دهان

زیر چانه در یک محل نامحسوس

جراح سپس از یک ابزار الکتریکی (یک مته یا دریل استخوان) برای کوچک کردن و تغییر شکل استخوان استفاده می‌کند تا ظاهر طبیعی‌تر ایجاد کند. پس از آن محل برش را بخیه زده و روی آن را باندپیچی می‌کند.

جراحی زیبایی فک چگونه انجام می شود؟

پس از انجام ارتودنسی و برخورداری از شرایط لازم برای جراحی، بیمار با یک بیهوشی تقریبا سه تا چهار ساعته تحت عمل جراحی قرار گرفته می شود. کلیه تزریقات و برش‌ها نیز درون دهانی می باشد. برای جراحی فک پایین به کنج دهان و پشت دندان‌های عقل داروی بی‌حسی می زنند، بعد بافت را باز میکنند و فک پایین را در هر دو سمت از زاویه فک در حالت عمودی برش ایجاد می کنند و جدا می‌ سازند.

برای انتقال فک بالا همچنین از تقریبا ۱۰ میلی‌متر بالای دندان‌ها، لثه را می برند و بافت نرم را کنار می‌زنند. پس از آن با فرز در فک بالا برش ایجاد می نمایند و کاملا هر دو سمت را از استخوان جمجمه تفکیک می نمایند و بعد به میزان کافی هر دو فک را جابه جا می کنند.

اگر جراحی فک با ارتودنسی انجام شود تاثیر بسزایی در زیبایی صورت فرد و همچنین به برخورداری وی از یک طرح لبخند زیبا می تواند داشته باشد.

دو تخصص جراحی در دندان‌پزشکی
۱- تخصص جراحی لثه:
این تخصص جز تخصص‌هایی به شمارمی آید که امکان دارد زیاد به آن نیازمند شده باشید. در صورتی که شخصی بخواهد «ایمپلنت» بگذارد یا لثه‌هایش را که به علت پیری و بیماری از بین رفته‌ جراحی کند، بایستی به این گروه از متخصصان مراجعه نماید. این متخصصان برای تشخیص مشکلات لثه می توانند به شخص کمک قابل توجهی نمایند.

۲- تخصص جراحی فک و دهان و صورت:
چنانچه فک پایین شخصی در حد غیر نرمالی بیرون زده باشد و یا فک بالایی وی دچار فررفتگی شده باشد با مراجعه به متخصص ارتودنسی و جراحی فک و دهان و صورت می‌تواند از بهترین خدمات جراحی بهره مند شود تا به چهره زیباتری دست پیدا کند. و همچنین اگر شخصی به مشکل دندان‌های عقل مخفی و نزدیک عصب برخورد و یا دارای دندان‌های عقب و جلو باشد می‌تواند از این متخصصان مدد گیرد.

جراحی زیبایی فک چطور انجام می شود؟
جراحی دهان فک و صورت، یکی از رشته‌های تخصصی دندانپزشکی به شمار می آید که پزشک در یک دوره پنج ساله بعد از گذراندن دکتری دندانپزشکی به یادگیری آن می پردازد.

طبق تعریف داخلی و جهانی، تشخیص و درمان آسیب های وارده، بازسازی و زیبایی نسوخ نرم و سخت بخش فک و صورت مربوط به این رشته می باشد.

زمینه فعالیت این رشته دربرگیرنده مواردی مانند شکستگی‌های قسمت دهان فک و صورت، تومور‌ها و ضایعات پاتولوژیک خوش‌خیم و بد‌خیم، بازسازی اختلالات دهانی، جراحی‌های ناهنجاری‌های رشدی تکاملی، ناهنجاری‌های مادرزادی مانند شکاف لب و کام، ایمپلنت‌های دندانی، جراحی‌های زیبایی، جراحی‌های دندانی مانند دندان عقل و سایر جراحی ها مرتبط می‌شود.

جراحی دهان و فک و صورت بخش گسترده ای از بیماری‌ها، آسیب ها و اختلالات سر و صورت و فک و گردن و طاق جمجمه، چه بافت نرم و چه بافت سخت بخش دهان و فک و صورت را ترمیم می نماید. این رشته در دنیا به عنوان یکی از تخصص‌های رشتهٔ پزشکی به شمار می آید.

مراقبت های بعد از جراحی

مراقبت های بعد از جراحی

اگر کاندید عمل جراحی فک و چانه باشید یا قصدتان کسب اطلاعات در این خصوص باشد، قطعا باید اطلاعاتی در مورد مراقبت های بعد از جراحی داشته باشید. ضرورت رعایت این مراقبت‌ها تاثیری جدی در نتیجه جراحی خواهد داشت. به همین دلیل، توصیه می‌شود که مراقبت‌های پس از عمل فک و چانه را جدی بگیرید. در ادامه به مهم‌ترین نکات این مراقبت‌ها اشاره می‌کنیم.

  • دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل جراحی فک و چانه، مصرف سیگار و مشروبات الکلی را قطع کنید.
  • برای تغذیه پس از جراحی برنامه ریزی کنید. حداقل تا ۱ هفته پس از جراحی از مایعات استفاده کنید و به مدت ۶ هفته غذاهای پوره شده و نرم بدون نیاز به جویدن بخورید.
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک را، طبق برنامه و راس ساعت مقرر در اولویت قرار دهید. هرگونه بی توجهی به این موضوع می‌تواند موجب بروز عفونت پس از جراحی شود.
  • تا ۱ ماه فعالیت‌های شدید را فراموش کنید و در حالتی مابین استراحت و کار بسیار سبک قرار گیرید.
  • در صورت داشتن درد شدید از مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید و سرخود مسکن نخورید.
  • استفاده از تخت خواب شیب دار به شما کمک می‌کند تا تورم و درد پس از عمل فک و چانه را کنترل کنید.
  • شست و شوی مکرر دهان بعد از مصرف هر نوع نوشیدنی و غذایی ضروری است.
  • تمیز کردن دندان‌‌ها پس از مصرف خوراکی ضروری است. یادتان باشد که زخم‌های این عمل در دهان‌تان است و باید به شدت مراقب زخم‌ها باشید.
  • استفاده از مسواک‌هایی با سری کوچک می‌تواند بهترین انتخاب برای بعد از جراحی فک و چانه باشد.
  • مصرف غذاهای سفت و جویدنی حداقل تا ۳ ماه بعد از عمل فک و چانه ممنوع است.
  • داروهای رقیق کننده خون را یک هفته پس از انجام جراحی آغاز کنید. (در این خصوص نظر پزشک معالج‌تان را جویا شوید)

نتایج عمل جراحی فک و چانه چیست؟

شما به عنوان فرد کاندید انجام عمل فک و چانه، باید بدانید که نتیجه این عمل چه خواهد بود؟ در واقع، اطلاع از دستاورد هر عمل جراحی می‌تواند به انگیزه فرد از انجام عمل مرتبط شود و حس واقع بینانه‌ای برای مشاهده نتیجه ایجاد کند. نتایج عمل جراحی فک و چانه به صورت زیر خواهد بود.

  • در صورتی که به دلیل فرم فک، دچار آپنه خواب بودید، این مشکل پس از جراحی بهبود خواهد یافت.
  • اگر برای ارتودنسی دندان‌ها دچار محدودیت بودید، پس از عمل هیچ محدودیتی وجود ندارد و زیبایی استاندارد دندان‌های ردیف با فک و چانه متناسب را تجربه می‌کنید.
  • هر گونه اختلال و ناهنجاری فکی و چانه‌ای درمان خواهد شد و ظاهری عادی و طبیعی را تجربه خواهید کرد.
  • بروز گاز گرفتگی ناگهانی بافت دهان در زمان جویدن، به حداقل می‌رسد.
  • امکان تلفظ صحیح کلمات و ادای صداهای لازم را خواهید داشت.
  • خوابیدن با دهان باز معمولا بهبود می‌یابد و می‌توانید بدون باز ماندن دهان‌تان بخوابید یا به کارهای روزمره برسید.
  • عدم توازن و تقارن در ناحیه فک و چانه بهبود می‌یابد و می‌توانید فرمی استاندارد را تجربه کنید.
  • کاهش ساییدگی دندان‌ها به دلیل تقسیم بار فشار جویدن و قرارگیری دندان‌ها بر روی یکدیگر.
  • بهبود شرایط بلع و جویدن در هنگام خوردن غذاهای سفت.
  • بهبود ظاهر چهره و ایجاد تناسب خارجی در ناحیه صورت.

جمع بندی

اگر کاندید عمل جراحی فک و چانه هستید، باید اطلاعاتی در خصوص مزایای این عمل، معایب و ریسک‌های آن، مراقبت‌های پس از عمل و اقدامات ضروری پیش از عمل کسب کنید. اطلاع از این نکات به شما کمک می‌کند تا هوشمندانه در این مسیر گام بردارید و از نتیجه واقعی بعد از عمل کاملا آگاه باشید.

سوالات متداول عمل جراحی فک و چانه 

مدت زمان عمل جراحی فک و چانه چقدر است؟
آیا عمل جراحی فک و چانه برای ارتودنسی لازم است؟
چه مدت بعد از جراحی فک و چانه می‌توان ارتودنسی را شروع کرد؟
مدت زمان عمل جراحی فک و چانه چقدر است؟

برای انجام عمل جراحی فک و چانه بسته به پیچیدگی و شرایط هر فرد، حدود ۲ الی ۳ ساعت زمان نیاز است. این زمان برای جراحی هر کدام از فک‌ها است و عمل جراحی دو فک حدود ۶ ساعت زمان احتیاج دارد.

آیا عمل جراحی فک و چانه برای ارتودنسی لازم است؟

پزشک متخصص دهان و دندان با مشاهده شرایط دندان‌ها می‌تواند مشخص کند که آیا نیاز به عمل فک و چانه وجود دارد یا خیر! معمولا زمانی این عمل پیشنهاد می‌شود که فک دچار ناهنجاری باشد و امکان مرتب سازی دندان‌ها فراهم نباشد. در چنین شرایطی دندان‌پزشک به جراح فک و صورت یا جراح پلاستیک ارجاع می‌دهد تا نظر وی را جویا شود.

چه مدت بعد از جراحی فک و چانه می‌توان ارتودنسی را شروع کرد؟

معمولا طول دوران نقاهت در هر فرد متفاوت است. اما به طور متوسط ۶ الی ۱۲ ماه زمان نیاز است تا عمل جراحی فک و چانه به تثبیت برسد و سپس برای انجام ارتودنسی اقدام شود.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست