اهمیت ماساژ سینه پس از عمل پروتز

ماساژ سینه پس از پروتز
جراحی زیبایی سینه

چگونگی ماساژ سینه بعد از پروتز سؤالی است که در ذهن افراد متقاضی این عمل و توصیه‌های پس از جراحی وجود دارد. عمل سینه و تغییر سایز و فرم آن یکی از عمل‌های زیبایی پرطرفدار است که بسیار بر ظاهر افراد تأثیر می‌گذارد.

این عمل به صورت روزافزون طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و در پی آن ماساژ دادن سینه پس از عمل پروتز سینه نیز مورد توجه قرار گرفته است. افرادی که سینه‌های خوش فرم و خوش سایزی ندارند و یا فرم و سایز سینه‌های خود را از دست داده‌اند، با انجام این عمل می‌توانند به ظاهری ایده‌آل برسند. اگر شما نیز به دنبال رسیدن کسب اطلاعاتی مفید در مورد بایدها و نبایدهای ماساژ سینه بعد از پروتز هستید، با ما همراه شوید.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی پروتز‌های سینه ، جنس و کاربرد هر نوع ،مقاله‌ی انواع پروتز سینه را مطالعه فرمایید.

دلیل انجام ماساژ سینه بعد از پروتز

در خصوص ماساژ سینه بعد از جراحی پروتز، پزشکان نظرهای دارند و هر کدام از آن ها راه و روش مخصوص خودش را توصیه می کند و چه بهتر که بیمار طبق نظر جراحش عمل کند.
علت موضوع انجام ماساژ سینه اول از همه برای این اهمیت دارد که موافقان آن معتقدند که بعد از جراحی پروتز فضای به وجود آمده برای جایگیری پروتز چه در بالا و چه در پایین عضله به علت سیر طبیعی ترمیم زخم تمایل به انسداد دارد و با ماساژ سینه و جابه جایی پروتز در درون فضا ،اندکی فضای اضافی به وجود می آید تا از سیر خواب رفتن و مسدود شدن دیواره ها و سفت و غیرعادی جای گرفتن پروتزها ممانعت می شود.

سودمندی ماساژ از نظر علمی قطعی یا مردود نشده است و چنانچه عمل جراحی به درستی انجام شود و یک فضای ایده آل برای پروتز به وجود آورد اصلی ترین موضوع برای پیشگیری از عوارض احتمالی در آینده به شمار می آید.
زمانی که پروتز در زیر عضله سینه قرار داده می شود ، تمامی حرکات عضله و قفسه سینه مانند ماساژ عمل می کنند و اغلب حرکت دیگری ضرورت ندارد و حرکات ورزشی قفسه سینه و شانه ها کار ماساژ را انجام می دهند.
هنگامی که جنس پروتز از سطوح ناصاف (textured) پرشده باشد به علت ماهیت سودمندی این ها در تشکیل اتصال با بافت ها ی اطراف می باشد ،ماساژ دادن بیش از اندازه سبب بهم ریختن سیر بهبود می گردد و اغلب پیشنهاد نمیکنیم.
همینطور وقتی که از پروتز با فرم آناتومیک (غیر گرد) به کار گرفته می شود ،به علت ثبات نتایج طولانی مدت، ساختن فضای کاملا” مناسب با فرم پروتز الزامی است و به وجود آوردن فضای وسیع تر احتمال دارد سبب چرخش و جابجایی پروتز و بدفرمی شود از این رو عقیده اکثریت جراحان بر عدم ماساژ می باشد.

زمان مناسب برای ماساژ سینه بعد از پروتز

پروتز سینه چیست و چگونه عمل می‌کند؟

اولین پروتز پستان سیلیکونی در اوایل دهه شصت مورد استفاده قرار گرفت. تغییرات و تحولات متعددی در ساختار و محتویات پروتز پستان در طول سال‌ها ایجاد شده است. این عمل مخصوص افرادی است که از اندازه پستان یا افزایش پتوز و صاف شدن پستان (بعد از بارداری یا بر اثر افزایش سن)، ناراضی هستند. گاهی اوقات، خانم‌ها دچار فقدان مادرزادی یا عدم رشد یک پستان هستند و ممکن است برای اصلاح این عدم تقارن، به عمل جراحی روی بیاورند.

به طور کل، علت‌های زیادی وجود دارد؛ از ژنتیک گرفته تا بیماری‌ای مانند سرطان سینه که می‌تواند بر فرم و سایز سینه‌ها تأثیر منفی بگذارد.

گاهی افراد بر اثر جراحی مقداری یا تمام سینه خود را از دست می‌دهند و افرادی نیز هستند که در پی ورزش و در روند از دست دادن توده‌های چربی خود، چربی‌های موجود در سینه‌شان نیز از دست می‌رود و بر سایز و فرم سینه اثر منفی بر جای می‌گذارد.

برای بهبود موضعی سایز و فرم سینه و رسیدن به حالت و اندازه دلخواه بهترین و سریعترین روش، عمل جراحی می‌باشد. پس از جراحی و گذاشتن پروتز، ماساژ سینه بعد از پروتز می‌تواند به این افراد کمکی اساسی و اثربخش نماید.

پروتز سینه یکی از روش‌های جراحی زیبایی بدن به حساب می‌آید که با هدف بهبود فرم سینه و افزایش سایز آن صورت می‌گیرد. این عمل به علت اینکه به صورت موضعی باعث افزایش سایز سینه در کمترین زمان ممکن می‌شود، در میان خانم‌ها بسیار پرطرفدار است.

این عمل در یک جراحی یک تا دو ساعته صورت می‌گیرد و فرد را به نتیجه دلخواه می‌رساند. فرد متقاضی این عمل نیز مانند عمل‌های دیگر، نیاز دارد تا برای آگاهی از نتیجه جراحی، قبل از انجام آن، با پزشک مورد اعتماد خود مشورت‌های لازم را انجام دهند.

در پی مشورت پیش از عمل با مشخص شدن خواسته فرد متقاضی و با توجه به محدودیت‌های عمل، روش مناسب و در پی آن پروتز متناسب انتخاب می‌گردد.

انتخاب پروتز با در نظر گرفتن انتظارات بیمار، بودجه‌ای که صرف عمل می‌کند، پهنای سینه و سنجش بافت سینه وی صورت می‌گیرد. ماساژ سینه بعد از پروتز می‌تواند به بهبود نتیجه عمل کمک شایان توجهی بنماید.

انواع گوناگونی از پروتز وجود دارد که شامل پروتز سیلیکونی، پروتز آب نمکی و پروتز ژل شکل‌دهنده برای جراحی زیبایی سینه استفاده می‌شوند و ماساژ دادن سینه پس از عمل پروتز برای انواع آن توصیه می‌گردد.

نوع پروتز سینه در نحوه مساژ سینه بعد از پروتز مهم است

عوارض عمل قرار دادن پروتز در سینه چیست؟

  • عدم انطباق سینه‌ها از لحاظ شکل و سایز (عدم تقارن)
  • احساس درد در ناحیه پستان
  • پارگی و یا ورم سینه بعد از پروتز
  • سرعت پایین بهبود زخم‌ها
  • از بین رفتن و یا کم شدن حس در سینه‌ها
  • امکان ایجاد عفونت
  • امکان ایجاد خونریزی
  • سخت و غیر طبیعی شدن بافت سینه و ایمپلنت و انقباض کپسولی
  • خطرات مرتبط با بیهوشی

بخش زیادی از این عوارض با ماساژ سینه بعد از پروتز از بین می‌رود و یا بهبود می‌یابد. با افزایش جریان خون به روند طبیعی بازیابی نیز سرعت داده می‌شود. لازم است که فرد متقاضی بداند که برای اصلاح مشکلات پیش آمده پس از عمل جراحی، گاهی به عمل جراحی مجدد نیاز است.

نهایتأ پس از جراحی اصلی و تکمیلی و ماساژ سینه بعد از پروتز، امکان دارد نتیجه کاملأ مطابق ظاهر گذشته فرد نباشد و نسبت به پستان بازسازی شده خود همان احساس سینه طبیعی را نداشته باشد.

برای اطلاع از احتمال ترکیدن پروتز سینه مقاله‌ی خطر ترکیدن پروتز سینه را مطالعه فرمایید.

مزایای جراحی زیبایی پستان

برای اخذ بهترین نتیجه، بایستی فرد متقاضی انتظارات خود را با پزشک معالج در میان بگذارد و پزشک نیز وی را از تغییرات ممکن آگاه سازد.

برای افرادی که در پی عمل جراحی و یا حادثه‌ای سینه خود را از دست داده‌اند، جراحی بازسازی سینه و ماساژ سینه بعد از پروتز نتایج چشمگیری ارائه می‌دهد، اما باعث نمی‌شود پستان دقیقأ مانند گذشته به نظر برسد.

با این جراحی و ماساژ دادن سینه پس از عمل پروتز تقارن بیشتری برای سینه‌های فرد ایجاد می‌گردد و در لباس پوشیدن نیز محدودیتی نخواهد داشت؛ به صورتی که نیاز به پروتز خارجی که در لباس زیر تعبیه می‌شود، از بین می‌رود. بنابراین، نتیجه این جراحی باعث می‌شود عزت نفس فرد متقاضی و تصویری که از بدنش دارد، بهبود پیدا کند.

اگر فردی بخشی یا تمام سینه خود را در اثر جراحی از دست داده باشد، ظاهر کنونی پستان‌های وی می‌تواند با تضعیف روحیه در روند بهبود و دست یافتن به سلامتی اختلال ایجاد کند. بنابراین، انجام این عمل زیبایی که با ماساژ سینه بعد از پروتز نتایج بهتری را در بر دارد، یادآوری‌های جسمی بیماری را تا حدی پاک می‌کند.

ماساژ دادن سینه بعد از پروتز چگونه انجام می‌شود؟

ماساژ سینه بعد از پروتز می‌تواند به سرعت بهبودی جای برش ناشی از جراحی کمک کند

اینکه ماساژ بعد از جراحی تقویت سینه توصیه می‌شود یا خیر و به چه میزان، بستگی به نوع پروتز مورد استفاده و توصیه و ترجیح پزشک معالج دارد.

لازم است بدانیم که همه جراحان زیبایی ماساژ دادن سینه پس از عمل پروتز را توصیه نمی کنند. پزشکانی که این کار را توصیه می‌کنند، اعتقاد دارند که ماساژ سینه بعد از پروتز می‌تواند رشد بافت اسکار در اطراف زخم ایجادشده به منظور انجام عمل را کاهش دهد و این  حداقل کردن بافت زخم به نرم و انعطاف‌پذیر بودن سینه‌ها کمک می‌کند.

پس از انجام عمل جراحی پستان، سیستم ایمنی بدن فرد به مواد خارجی استفاده شده در سینه واکنش نشان می‌دهد و در اطراف پروتز استفاده‌شده در سینه، کپسول‌هایی ایجاد می‌کند.

این کپسول‌ها از الیاف کلاژن درهم تنیده شده و یا بافت اسکار ساخته می‌شوند. در بعضی از موارد این کپسول‌ها به مرور زمان سفت می‌شوند که به این اتفاق انقباض کپسولی گفته می‌شود.

در پی این اتفاق، کلاژن‌ها در اطراف پروتز به دلیل تجمع فیبرها فشرده و منقبض می‌شوند. این انقباض و سفت شدن می‌تواند پروتز را فشرده کند و باعث شود لمس آن با درد و ناراحتی همراه شود.

هدف از ماساژ سینه بعد از پروتز چیست؟

به طور کلی، دلیل دقیق انقباض کپسول کاملاً پیدا نشده است اما تا حدودی می‌دانیم که بدن فرد می‌خواهد جسم خارجی را محاصره کند تا از ورود بیشتر میکروارگانیسم‌ها به بدن جلوگیری شود.

بدن، زخم را به عنوان آسیب دیدگی شناسایی می‌کند و سلول‌های فیبر را برای ترمیم آسیب به ناحیه برش می‌فرستد. گلبول‌های سفید خون به ناحیه منتقل می‌شوند و به برطرف کردن آسیب‌های ایجادشده کمک می‌کنند.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق جراح معالج احتمالاً توصیه می‌کند که در ماه‌های اول بعد از عمل، ماساژ روزانه سینه توسط فرد صورت گیرد. یادگیری چگونگی ماساژ مناسب سینه مزایایی دارد، اما از بین رفتن خطر انقباض کپسول به طور کامل تضمین نمی‌شود.

ماساژ می‌تواند به جلوگیری از سخت شدن کپسول کمک کند، اما ممکن است این روند به طور کامل متوقف نشود. بنابراین، هدف از ماساژ سینه بعد از پروتز، جلوگیری از ایجاد بافت بیش از حد اسکار، چه در جای زخم و چه در اطراف پروتز است.

چه زمانی باید ماساژ سینه بعد از پروتز شروع شود؟

بیمار بایستی یک هفته بعد از عمل، ماساژ سینه‌های خود را شروع کند تا سلامت و زیبایی نتایج عمل را ارتقاء دهد. با این حال، بهتر است که فرد تا بهبودی بریدگی‌های ناشی از عمل صبر کند تا اطمینان حاصل شود که بریدگی‌ها باز نمی‌شوند.

در صورتی که زخم‌ها بر اثر ماساژ دادن سینه پس از عمل پروتز، باز شوند، احتمال ایجاد عفونت افزایش می‌یابد. ماساژ پستان بعد از عمل به طور کلی بایستی دو تا سه بار در روز به مدت دو تا سه دقیقه انجام شود.

توصیه می‌شود مراقبت از سینه و ماساژ آن به طور مکرر برای سه ماه اول روند بهبودی انجام گیرد؛ اما ادامه این روند پس از این زمان به بهبود بیشتر نتایج عمل کمک می‌کند. در نهایت، برای تعیین دقیق زمان آن نظر پزشک معالج اولویت دارد.

ماساژ پستان بعد از عمل به طور کلی بایستی دو تا سه بار در روز به مدت دو تا سه دقیقه انجام شود.

ماساژ دادن سینه پس از عمل پروتز چگونه انجام می‌گیرد؟

به طور معمول یه هفته پس از عمل، برنامه ماساژ درمانی سینه فرد بیمار برای کمک به بازیابی فرم طبیعی سینه و بهبود زخم‌های آن آغاز می‌شود.

ماساژ سینه بعد از پروتز برای تسریع روند بهبود طبیعی بدن است و باعث می‌شود تا اندازه کپسول‌های ایجادشده را کاهش دهد و از ایجاد کپسول جدید تا حد امکان جلوگیری ‌نماید.

پس از اینکه پروتزها در موقعیت ایده‌آل خود قرار گرفت، کمک به حرکت این پروتزها در داخل سینه بسیار مهم است. اگر کپسول‌ها ایجاد گردند، پروتز فضای کمتری برای حرکت کردن و جابجایی دارد و این باعث می‌شود در روند بهبود اختلال به وجود آید.

برای جلوگیری از این اتفاقات نامطلوب استفاده از یک “چرخه” تمرینات ماساژ توصیه می‌شود. این چرخه بایستی در بردارنده فشار برابر در جهت‌های مختلف بالا، پایین و خط میانی و اطراف باشد.

به طور کلی، توصیه می‌شود هر چرخه دو بار و ۳ نوبت در روز انجام گیرد، به صورتی که هر کشش ۱۰ ثانیه به طول انجامد.

فرآیند ماساژ سینه را بیاموزیم!

بیمار پس از درآوردن سینه‌بند خود بایستی کف دست را مستقیمأ به زیر سینه فشار دهد.

کف دست باید با فشار نسبتأ زیاد به سمت بالا و تا نوک سینه چرخانده شود. این حرکت به گونه‌ای صورت گیرد که باعث شود پروتز به سمت بالا حرکت کند.

مهم است توجه شود که این یک حرکت رو به جلو نیست، یک حرکت رو به بالا است. طی این حرکت بیمار باید در حال حرکت به قسمت بالایی پستان، پر بودن را حس کند و سفتی پروتز را زیر دست خود احساس کند. در اوایل حرکت پروتز به سمت قفسه سینه غیر معمول نیست.

در حرکتی دیگر، بیمار بایستی از بالای سینه به سمت نوک آن با کف دست فشار وارد کند. فرد ابتدا باید ماساژ را بر روی یک سینه خود انجام داده و با استفاه از آینه مطمئن شود که پروتز سینه نسبت به پروتز سینه‌ی دیگر در جای درست خود قرار گرفته باشد.

تکرار ماساژ رو به پایین می‌تواند طی هفته‌های آتی کاهش یابد؛ زیرا پروتز طی هفته‌های بعد از عمل نسبتأ مستقر و تثبیت می‌شود.

بخشی دیگر از این فرآیند، ماساژ میانی می‌باشد. این ماساژ به منظور اصلاح بیشتر وضعیت بخش وسطی و جانبی سینه‌ها است. عضلات قفسه سینه پروتزها را به سمت خودشان و عقب می‌کشند و این بخش ماساژ باعث می‌شود تا عضلات پروتز را رها کنند. با پروتز سینه به صورت زیر عضلانی ماهیچه و رگ‌های خونی که ماهیچه را تأمین می‌کنند؛ درست در محل اتصال استخوان سینه و دنده‌ها از سینه شما خارج می‌شوند.

بنابراین، با کشیدن سینه در امتداد این ناحیه پروتز می‌تواند به راحتی به وضعیت مناسب خود برسد. این نوع ماساژ با فشار دادن کف دست از قسمت بیرونی سینه که به آرامی به سمت مرکز حرکت می‌کند، صورت می‌گیرد.

برای به دست آورن بهترین نتیجه پس از عمل پروتز سینه رعایت تمام نکاتی که پزشک معالجتان توصیه می‌کند و با توالی زمانی تعیین‌شده توسط وی، بسیار اهمیت دارد. تمام نکاتی که در بالا ارائه شدند، در صورت تأیید پزشک معالجتان و به نحوی که با شیوه جراحی شما انطباق داشته باشد، مثمرثمر هستند.

بنابراین، برای دریافت بهترین ظاهر، رعایت نکات و مراقبت‌های پس از عمل بسیار مهم است. شما برای داشتن تجربه‌ای رضایت‌بخش از این عمل بایستی پزشکی متخصص و ماهر را در این زمینه پیدا کنید. با مشورت با پزشک خود و داشتن دیدی واقعی نسبت به این جراحی و عوارض و مراقبت‌های پس از آن می‌توانید از دریافت نتیجه‌ای خوشایند اطمینان حاصل فرمایید.

سؤالات متداول ماساژ سینه پس از عمل پروتز

آیا ماساژ سینه بعد از عمل الزامی است؟
ماساژ بیش از حد سینه‌ها خطرناک است؟
می‌توان بعد از جراحی پروتز، سینه‌ها را ماساژ داد؟
چند روز از بعد جراحی می‌توان سینه‌ها را ماساژ داد؟
آیا ماساژ سینه بعد از عمل الزامی است؟

جهت بهبود گردش خون و ترمیم زخم‌ها بهتر است سینه‌ها کمی ماساژ داده شوند. 

ماساژ بیش از حد سینه‌ها خطرناک است؟

بله، ماساژ بیش از حد ممکن است باعث پارگی عضلات سینه شود. 

می‌توان بعد از جراحی پروتز، سینه‌ها را ماساژ داد؟

ماساژ دادن سینه بعد از جراحی پروتز باید به گونه‌ای باشد که موجب ایجاد لخته خون در اطراف ایمپلنت نشود. 

چند روز از بعد جراحی می‌توان سینه‌ها را ماساژ داد؟

بهتر است بعد پنج الی هفت روز فرایند ماساژ دادن سینه آغاز شود.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست