ورم سینه بعد از پروتز

ورم سینه بعد از پروتز
جراحی زیبایی سینه

ورم سینه بعد از عمل پروتز سینه معمولا از همان روز جراحی وجود دارد و رفته رفته بیشتر می‌شود. معمولا کسانی که جراحی پروتز سینه کرده‌اند از این موضوع نگران می‌شوند اما باید گفت که معمولا این ورم‌ها کاملا طبیعی است و کم کم رفع خواهد شد. البته باید توجه داشته باشید که اگر عمل خود را نزد جراح فوق تخصص پلاستیک و با تکنیک‌های مناسب انجام نداده باشید، بهتر است به یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی برای معاینه و مشاوره مراجعه کنید.

همچنین اگر جراحی خود را در یک مرکز درمانی غیر معتبر انجام داده‌اید، ممکن است ورم سینه بعد از پروتز یکی از نشانه‌های عفونت یا دیگر مشکلات سینه باشد. با این حال در بیشتر موارد این تورم در سینه‌ها، یک واکنش طبیعی بدن به جراحی و ورود جسم خارجی است. برای رفع ورم سینه بعد از پروتز روش‌هایی وجود دارد که به کاهش سریع‌تر تورم سینه‌ها کمک می‌کند.

کدام نوع پروتز سینه برای کم شدن ورم سینه بعد از پروتز بهتر است؟

بهتر است انواع پروتز سینه را بشناسید .پروتز سینه که انواع مختلفی دارد، از ترکیبات سیلیکونی ساخته می‌شود و معمولا ظاهر و لمسی شبیه به فرم و بافت طبیعی سینه ایجاد می‌کند. البته همه پروتزها چنین ویژگی ندارند و برخی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

جواب این سوال که آیا می‌توان از پروتزی استفاده کرد تا ورم کمتری ایجاد کند، باید گفت تا حدی بله و نه کاملا. نخست باید توجه کنید که برای کار گذاشتن پروتز درون سینه، باید در پوست برش‌هایی ایجاد شود؛ سپس پروتز به درون بدن و درون بافت سینه منتقل گردد. همین ایجاد برش در پوست خود یکی از دلایل ورم سینه بعد از پروتز است.

در این میان تکنیک‌های جراحی وجود دارد که برش را به جای اینکه روی پوست سینه ایجاد کند، در زیر بغل یا بالای شکم برش‌هایی ایجاد می‌شود. استفاده از این تکنیک که به نظر جراح فوق تخسس پلاستیک و نوع پروتز بستگی دارد، ممکن است کمی از میزان ورم سینه‌ها بکاهد.

همچنین در ساخت پروتزهای قدیم، سطح بیرونی پروتز صاف و بدون هیچ برجستگی بود. این موضوع بافت‌های سینه را که در مجاورت سینه قرار داشتند بیشتر تحریک می‌کرد. امروزه پروتزهای سیلیکونی وجود دارد که سطح آن زبر و دارای برجستگی‌های ریز است. این شکل از پروتز پیوند بهتری با بافت‌های سینه ایجاد می‌کند و نتیجه آن نیز تحریک کمتر سینه است.

با این حال ورم سینه همواره وجود دارد و کم یا زیاد بودن آن به میزان واکنش بدن هر فرد بستگی دارد. برخی افراد با کمترین میزان جراحت، ممکن است ورم و حساسیت زیادی داشته باشند و برخی دیگر نیز چندان دچار ورم سینه بعد از پروتز نشوند. در نتیجه خیلی نیز نمی‌توان روی این موضوع مقایسه انجام داد.

کاهش ورم سینه بعد از گذشت چند هفته تا چند ماه

روش‌های رفع ورم سینه بعد از پروتز

اگر مراقبت‌های بعد از جراحی پروتز سینه را به خوبی انجام دهید، معمولا بخش زیادی از ورم سینه در ۲ یا ۳ هفته اول بعد از جراحی رفع خواهد شد. مقدار کمی ورم نیز در سینه‌ها باقی خواهد ماند که رفع آنها دیگر نیاز به صبر و تحمل شما و مراقبت از سینه‌ها دارد. گاهی در برخی افراد این کاهش ورم بیشتر از این طول خواهد کشید اما اگر ورم سینه بعد از چند هفته اصلا کم نشد و یا به شکل غیرطبیعی بیشتر شد؛ حتما به جراح خود مراجعه کنید.

ثابت نگه داشتن پروتز برای کاهش ورم سینه بعد از پروتز

ثابت نگه داشتن سینه و پروتز درون آن یکی از نکاتی است که به کاهش ورم و حساسیت سینه‌ها کمک خواهد کرد. در چند روز نخست بعد از جراحی، سینه‌های شما با چسب‌های کاغذی پهن به بدن شما متصل خواهد بود که این موضع به ثابت ماندن سینه‌ها و شکل‌گیری بافت آن کمک می‌کند.

بعد از برداشتن پانسمان نیز باید تا جای ممکن از تحرک زیاد، ورزش و فشار به سینه‌ها خودداری کنید. این کار به ثابت شدن وضعیت پروتز و پیوند آن با بافت‌های درون سینه کمک خواهد کرد. تا دو ماه انجام هر گونه ورزش و یا فعالیت بدنی شدید ممنوع است و پس از آن نیز با نظر جراح خود می‌توانید ورزش کردن را شروع کنید.

معاینات دوره‌ای سینه‌ها و رعایت توصیه‌های جراح

معاینات دوره‌ای سینه‌ها

در این میان اگر هرگونه مشکلی برای سینه شما به وجود آمده باشد که حتی از چشمان خود شما نیز پنهان مانده باشد، توسط جراح شناسایی خواهد شد تا هرچه زودتر برای رفع آن تصمیمی گرفته شود. هرگونه درد، تحریک، تغییر رنگ و یا تورم بیش از اندازه باید توسط جراح به دقت بررسی شود.

خطر ترکیدن پروتز سینه یکی از عوارض است .گاهی برخی از پروتزها در همان روزها یا هفته‌های نخست پاره می‌شوند که خود این موضوع می‌تواند عوارضی از جمله تورم سینه را در پی داشته باشد. این موارد تنها با کمک معاینه جراح و یا کمک گرفتن از آزمایش‌هایی مثل سی تی اسکن، قابل تشخیص است.

در این میان رعایت تمامی توصیه‌های جراح، مانند مصرف قرص و پمادهای آنتی باکتریال، شیوه صحیح بستن سوتین طبی، تغذیه درست و مواردی از این دست در کنار توصیه‌هایی که به طور اختصاصی برای شخص شما شده است، در کاهش عوارض عمل پروتز سینه بسیار تاثیر دارد. پس برای چند ماه از سینه‌ها و بدن خود به خوبی مراقبت کنید تا برای سال‌ها از نتیجه عمل پروتز خود رضایت داشته باشید. برای مثال شیوه درست استفاده از درن در دو روز ابتدایی و تخلیه کامل ترشحات سینه به کاهش ورم سینه بعد از پروتز کمک می‌کند. این کار را از جراح خود بیاموزید و به‌درستی انجام دهید.

برای آشنایی با دیگر عوارض پروتز سینه مقاله عوارض پروتز سینه را ازدست ندهید.

رعایت بهداشت و جلوگیری از عفونت

یکی از عوارضی که ممکن است موجب ورم سینه بعد از پروتز شود، عفونت جای زخم و بافت‌های سینه است. پس از جراحی، محل بخیه‌ها روی پوست در برابر ورود میکروب‌ها و عوامل بییماری‌زا مقاومت خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل مصرف آنتی بیوتیک به صورت خوراکی و یا پماد، یکی از روش‌های جلوگیری از عفونت است.

رعایت بهداشت فردی، تمیز نگاه داشتن لباس و سوتین طبی، خودداری از حمام کردن در روزهای نخست، جلوگیری از تماس مستقیم و فشار آب با محل بخیه‌ها هنگام حمام کردن تا چند هفته و مواردی از این دست به کاهش ریسک عفونت کمک می‌کند. همچنین باید دقت کنید که جراحی خود را زیر نظر یک فوق تخصص باتجربه و در یک مرکز درمانی معتبر انجام دهید.

استفاده از سوتین طبی یا ورزشی

سوتین طبی خود را بر اساس تجویز جراح و با توجه به سایز نهایی سینه‌های خود تهیه کنید. این سوتین را دست کم دو تا سه ماه باید به طور مرتب بپوشید. تنها هنگام حمام کردن می‌توانید سوتین خود را در بیاورید. ممکن است در روزهای نخست کمی آزار دهنده باشد اما به مرور زمان به آن عادت می‌کنید. بستن سوتین به شکل‌گیری سینه و رسیدن به فرم مناسب کمک خواهد کرد. همچنین فشار سوتین طبی به کاهش ورم سینه کمک خواهد کرد.

استفاده از تثبیت کننده (استابیلایزر) و نوارپیچی (رپ)

گاهی با توجه به وضعیت سینه‌ها و به تشخیص سینه‌ها، ممکن است استابیلایزر (Stabilizer) یا رپ (Wrap) برای ثابت نگاه داشتن سینه‌ها توصیه شود. این تثبیت کننده‌ها در واقع باندها و نوارهایی است که دور سینه پیچیده می‌شود تا با ایجاد فشار بیشتر، فرم سینه‌ها را حفظ کند. استابیلایزر و رپ جدا از سوتین طبی است و می‌تواند به کاهش ورم سینه بعد از پروتز کمک کند.

تثبیت کننده سینه استفاده شده برای از بین بردن ورم سینه

کمرپس آب سرد و کاهش ورم بعد از پروتز سینه

یکی از روش‌هایی که در سه روز نخست بعد از عمل پروتز سینه به شما کمک بسیاری خواهد کرد، استفاده از کمپرس آب سرد است. برای این کار از کیسه‌های مخصوص کمپرس سرد استفاده کنید و یا با کمک یخ، کیسه نایلونی و حوله، یک کمپرس آب سرد بسازید.

توجه داشته باشید که نباید یخ را مستقیم روی پوست بدن قرار دهید. از آنجایی که چند روز زمان نیاز است تا حس سینه‌ها به حالت عادی برگردد، گذاشتن یخ روی پوست ممکن است موجب سوختگی و آسیب به پوست شما شود، بون اینکه خودتان هم متوجه شوید.

نخست یخ‌ها را درون کیسه نایلونی بریزید و سر آن را گره بزنید. این کیسه یخ را درون یک حوله صورت بپیچید و آن را به مدت ده دقیقه روی سینه‌های متورم بگذارید. سعی کنید تمام سطح سینه‌ها را با این روش خنک کنید. هر یک ساعت، یک بار این کار را تکرار کنید و تا ۳ روز ادامه دهید.

تغذیه مناسب بعد از عمل پروتز سینه

اولین توصیه در این زمینه، کنار گذاشتن مصرف نمک، نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات است. این کار به کاهش میزان تورم، افزایش سرعت بهبودی و جلوگیری از خطرات خونریزی و یا سیاه شدن جای زخم کمک می‌کند.

همچنین خوردن میوه آناناس و کیوی تازه و همچنین آب کرفس نیز در سرعت بخشیدن به روند بهبودی موثر است. دقت داشته باشید که میوه تازه مصرف کنید، نه کمپوت یا نوشیدنی‌های صنعتی یا دارای افزودنی.

مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند ترکیبات آسپیرین، ایبوبروفن، ژلوفن یا انیدومتاسین و برخی داروهای ضد حساسیت نیز به مدت دو هفته تا یک ماه باید کنترل شود و در صورت صلاح‌دید پزشک، قطع گردد.

ورزش کردن برای از بین بردن ورم سینه بعد از پروتز

پیاده روی و تحرک روزانه

هرچند تا دو هفته هرگونه فعالیت ورزشی ممنوع است و تا دو ماه نیز هیچ ورزش سنگینی نباید انجام شود اما پس از برداشتن پانسمان سینه، استراحت مطلق ممنوع است. روزانه چند ساعت راه بروید و این کار را در چند نوبت انجام دهید. پیاده روی و راه رفتن روی تردمیل با سرعت کم به افزایش گردش خون کمک می‌کند. همچنین بالا نگاه داشتن دست‌ها نیز در جریان بهتر خون اثر دارد.

این کار به خارج شدن سریع‌تر خون و مایعات از درون بافت‌های سینه می‌انجامد. البته باید توجه داشته باشید به هیچ وجه نباید فعالیت و پیاده روی شما موجب بالا رفتن بیش از اندازه فشار خون شود. اگر درد و ناراحتی در سینه‌ها احساس کردید از این کار خودداری کنید و حتما با جراح خود مشورت نمایید.

ماساژ سینه بعد از عمل پروتز

در این زمینه نظر یکسانی بین همه متخصصان وجود ندارد اما تا جایی که ممکن است از نظر و تجویز جراح فوق تخصص پلاستیک خود استفاده کنید. اگر توصیه جراح به این کار بود انجام دهید و در غیر این صورت از این کار خودداری کنید.

ماساژ سینه بعد از پروتز بسته به تکنیک جراحی، نوع ایمپلنت یا پروتز کار گذاشته شده در سینه و همچنین شرایط بدنی هر فرد، ممکن است در کاهش ورم سینه‌ها موثر باشد و یا اثر منفی داشته باشد. آنچه که مشخص است این کار را باید از هفته دوم یا سوم بعد از عمل پروتز سینه و بهبود نسبی سینه‌ها انجام داد.

همچنین ماساژ سینه به جلوگیری از بافت‌های سخت و توده‌ای پیرامون پروتز سینه جلوگیری می‌کند و به حفظ لمس طبیعی سینه کمک می‌کند.

در پایان توجه داشته باشید که تمامی موارد و مراقبت‌های گفته شده در سرعت بخشیدن به کاهش ورم سینه بعد از پروتز موثر خواهند بود اگر تمامی آن‌ها را در کنار توصیه‌های جراح خود انجام دهید.

مدت زمان بهبودی

ایجاد ورم از همان روز عمل آغاز خواهد شد و به مرور افزایش می‌یابد. سه روز پس از عمل میزان تورم به بیشترین حد خود می‌رسد و از آن پس به مرور کاهش می‌یابد. ایجاد ورم به دلیل تجمعات مایعات لنفاوی است که در نواحی آسیب‌دیده تمرکز می‌یابند. میزان عمده ورم ۲ تا ۳ هفته پس از عمل از بین می‌رود و ممکن است کمی از آن تا مدتی بعد نیز باقی بماند. مصرف آب زیاد و پرهیز از نمک به دفع سریع‌تر تورم کمک خواهد کرد.

جمع بندی

بروز تورم بعد از عمل سینه ممکن است بعضی افراد را نگران کند. باید گفت ایجاد ورم بعد از عمل جراحی طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد. هرچه میزان مداخله شدیدتر و زخم‌ها بیشتر باشد میزان تورم نیز بیشتر خواهد بود. میزان ورم می‌تواند با توجه به نوع و اندازه پروتز و همچنین ویژگی‌های جسمانی فرد متفاوت باشد.

استفاده از سوتین طبی، عدم ورزش‌های سنگین و تغذیه مناسب به رفع سریع‌تر ورم‌های شما کمک خواهد کرد. همچنین پیاده‌روی روزانه و ماساژ مناسب در کاهش ورم سینه بعد از پروتز مفید خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر در مورد عمل‌های زیبایی سینه می‌توانید دیگر مقالات منتشرشده در سایت ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول ورم سینه بعد از پروتز

آیا ورم سینه بعد از کاشت پروتز طبیعی است؟
آیا ورم بعد از عمل کاشت پروتز خطرناک است؟
ورم سینه چه مدت طول می‌کشد؟
آیا ورم سینه بعد از کاشت پروتز طبیعی است؟

عمل زیبایی سینه با ایجاد برش‌هایی همراه است که به بافت‌ها آسیب وارد می‌کند. این آسیب‌ها موجب تجمع مایعات می‌شود و تورم را ایجاد می‌کند. این مسئله جای نگرانی ندارد و به مرور کاهش می‌یابد.

آیا ورم بعد از عمل کاشت پروتز خطرناک است؟

ورم به طور عادی خطرناک نیست و پس از مدتی کاهش می‌یابد؛ اما زیاد شدن غیرعادی آن می‌تواند نشانه عفونت باشد که باید با پزشک مشورت کنید.

ورم سینه چه مدت طول می‌کشد؟

به طور معمول ۲ تا ۳ هفته بعد از عمل تورم از بین خواهد رفت.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست