درمان انحراف زانو بدون عمل جراحی

درمان انحراف زانو بدون عمل جراحی
جراحی زیبایی اندام

با بهبود سبک زندگی و پیشرفت‌های فناوری در دهه‌های گذشته، زیبایی صورت و بدن نیز به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بشر امروز تبدیل شده است. این روزها، به لطف پیشرفت‌های حیرت‌آور علم پزشکی، می‌توان تغییرات بسیار زیادی در شکل صورت و بدن افراد ایجاد کرد.

شاید تا همین دهه‌های اخیر این مورد، یک آرزو تلقی می‌شد، ولی بشر امروز، می‌تواند بدن و چهره دلخواه خود را به دست بیاورد.

هیچکس منکر اهمیت زیبایی صورت برای افزایش اعتماد به نفس نیست. ولی آیا یک صورت زیبا می‌تواند به تنهایی تمامی نیازهای ما را برآورده کند. تصور کنید بانویی را که صورتی بسیار زیبا و متناسب دارد؛ اما اندام خوبی ندارد. همچنین، آقایی که علاوه بر پوست و مو متناسب در صورت، از اضافه وزن رنج می‌برد. به همین سبب، در سال‌های گذشته، توجه و تاکید بیشتری بر داشتن اندام زیبا شده است.

پاها یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های بدن هر فرد است. پاهایی سالم و در اصطلاح خوش‌تراش به زیبایی هر چه بیشتر بانوان و آقایان کمک شایانی می‌کند.

به همین سبب، توجه به پا خصوصا در ورزش بسیار توصیه شده است. ممکن است برخی از افراد به طور مادرزادی و یا در طول زندگی به دلایل مختلف، دچار عارضه در پاهای خود شوند. یکی از این عارضه‌ها، زانوهای پرانتزی است. زانوهای پرانتزی باعث می‌شود تا فرد مبتلا، اعتماد به نفس خود را از دست داده و ظاهر خوبی نداشته باشد، از این رو، درمان این عارضه اصلی‌ترین دغدغه افراد مبتلا است. در ادامه، روش درمان انحراف زانو بدون عمل جراحی را برای شما بیشتر و دقیق‌تر بررسی کرده‌ایم.

زانوی پرانتزی چیست؟

پیش از بررسی راه‌های درمان انحراف زانو بدون عمل جراحی، خوب است تعریف مناسبی از زانوی پرانتزی داشته باشیم. انحراف و تغییر شکل زانوها، به شکلی که زانوها رو به بیرون و یا به سمت داخل منحرف می‌شوند را انحراف زانو و یا زانوی پرانتزی می‌نامند.

برای درک بهتر، همانطور که می‌دانید زمانی که سر پا می‌ایستیم، و مچ هر دو پا را به هم می‌چسبانیم، زانوها در کنار همدیگر قرار گرفته و یا فاصله خیلی کمی از هم دارند. گاهی این فاصله بیش از حد شده و پاها حالتی همچون دو پرانتز خواهند داشت.

علل ایجاد زانوهای پرانتزی همراه با عکس رادیوگرافی آن

یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد زانوی پرانتزی، وجود بیماری بلانت است. این موضوع سبب شکل‌گیری ناصحیح استخوان‌ها پس از شکستگی خواهد شد. یکی دیگر از دلایل نیز کمبود ویتامین D و کلسیم در بدن افراد در دوران کودکی و پیری است که سبب نرم شدن استخوان‌ها می‌شود.

چگونه از انحراف زانو پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ایجاد انحراف زانو باید به عواملی مثل وزن زیاد، راشیتیسم و نرمی استخوان (که به دلیل کمبود ویتامین D بوجود می‌آید)، ضعف عضله دو سر ران، استفاده از پوشک زیاد برای کودک، زود راه افتادن بچه‌ها، پارگی رباط‌های زانو، بیماری پاژه (Paget’s disease) و زمینه ارثی که از دلایل بروز پای پرانتزی هستند، توجه ویژه داشت.

در پیشگیری و پیشرفت عوارض انحراف زانو، اولین و موثرترین روش، استفاده از کفی های طبی موجود در بازار می‌باشد، البته برای تهیه این کفی‌ها، باید به شرایط زانوی پرانتزی توجه نمود. نحوه اثر‌گذاری کفی‌ها باعث ایجاد فشار به قسمت خارجی مفصل زانو و ساق پا خواهد شد.

کفی‌ها، فشار وزن بدن را از قسمت خارجی پا به قسمت داخلی زانو منتقل می‌کنند که این امر سبب جلوگیری از انحراف بیشتر خواهد شد. استفاده مداوم از این کفی ها، درد کمر و زانو‌ها که به علت پای پرانتزی ایجاد شده است را کاهش می‌دهد و باعث کنترل بهتر انحراف زانو خواهد شد.

برای افرادی که زمان بیشتری را در منزل می‌گذرانند؛ استفاده از صندل‌های طبی یکی دیگر از روش‌های پیشگیری و کنترل عوارض انحراف زانو می‌باشد. برای پیشگیری، باید توصیه‌ها و روش‌های درمانی مناسب زیر نظر پزشک و متخصص ارتوپد انجام شود.

درمان این مشکل تا حد بسیار زیادی، وابسته به تشخیص علت بوجود آمدن آن است. انجام حرکات تقویتی برای عضلات بیرونی ساق پا و ران و همچنین، حرکات کششی، تصحیح راه رفتن به شکلی که پنجه، مستقیم گذاشته شود و پرهیز از نشستن به حالت چهار زانو، استفاده از زانوبند‌های مخصوص، تعویض کفش‌هایی که ساییدگی زیادی دارند، از مواردی هستند که به بهبود و پیشگیری از انحراف زانو یا پای پرانتزی کمک می‌کنند.

روش‌ها درمان انحراف زانو

پیشتر برای درمان انحراف زانو و زیباسازی شکل ایستادن فرد، از ایمپلنت استفاده می‌شد. استفاده از ایمپلنت‌ها این روزها تا حد بسیار زیادی منسوخ شده است؛ چرا که نیاز بود برای جایگذاری آن‌ها شکاف‌های نسبتا بزرگی پشت پای فرد ایجاد کنند. همچنین، در مواردی استفاده از ایمپلنت، نتایج خوبی را به همراه نداشت.

در کنار موارد جراحی، ورزش و فیزیوتراپی نیز در درمان زانوی پرانتزی مفید است. خصوصا زمانی که زانو دردناک بوده و راه رفتن بیمار را مختل کند. آب درمانی نیز یکی دیگر از روش های درمان انحراف زانو بدون عمل جراحی است.

یکی از روش‌ها بسیار موثر و نوین در درمان این معضل، تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی است. در این روش نوین، امکان بهبود شکل ظاهری زانوهای پرانتزی وجود دارد.

روش درمان تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی

امروزه استفاده از روش تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های درمان افراد مبتلا به انحراف زانو است. این عمل به صورت تضمینی انحراف را پنهان کرده و ظاهری زیبا به پاها می‌بخشد. از این رو، در سرتاسر دنیا، افراد زیادی هستند که طرفدار این روش شده‌اند. به طور کلی، استفاده از روش تزریق چربی یکی از محبوب‌ترین روش‌های جراحی زیبایی و بهبود بدنی است؛ چرا که علاوه بر هزینه کمتر، نتایج بسیار شگفت‌انگیزی به همراه خواهد داشت.

در روش تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی، از چربی‌های موجود در بدن و انباشته شده در قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود. به دلیل اینکه چربی‌ها متعلق به بدن خود بیمار است، این جابه‌جایی چربی به طبیعی‌ترین حالت ممکن صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه عوارضی برای بیمار به همراه نخواهد داشت. همچنین، یکی دیگر از مزیت‌های این روش عدم واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌گونه بیمار به چربی‌هاست؛ چرا که بدن، چربی بدن را به عنوان عامل خارجی شناسایی نکرده و در جهت مقابله با آن اقدام نمی‌کند.

در کنار موارد گفته شده، خوب است بدانید تاکنون هیچ‌گونه عارضه و حساسیت شدیدی پس از انجام عمل تزریق چربی گزارش نشده است. بنابراین، به دلیل عارضه کم، هزینه‌های به مراتب مناسب‌تر و دوران نقاهت کوتاه‌تر، نیز نتایج بسیار مناسبی که بیماران پس از تزریق چربی‌ داشته‌اند، استفاده از روش تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی، به یکی از اصلی‌ترین روش‌های درمان زانوی پرانتزی برای بیماران تبدیل شده است.

زانوهای پرانتزی و چربی های موجود در بدن

نحوه تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، روند تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی بدین صورت است که چربی از قسمت‌هایی از بدن که چربی انباشته شده دارد، استخراج شده، سپس، با طی کردن مراحلی، به بدن بیمار در نقطه مورد نظر تزریق می‌شود.

به طور کلی، می‌توان گفت مراحل تزریق چربی به بدن بیمار به سه مرحله تقسیم می‌شود. دقت و مهارت پزشک در تمام سه مرحله بسیار مهم است؛ چرا که مجموع این مراحل می‌تواند شکل جدید پاهای بیمار را به وجود بیاورد. مراحل تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی را می‌توان به شکل زیر دسته بندی کرد:

مرحله اول – استخراج چربی

نخستین مرحله با استخراج چربی شروع می‌شود. پزشک با استفاده از دانش و مهارت خود، محل مناسب برای برداشت چربی را انتخاب می‌کند؛ پس از تعیین محل مورد نظر جهت استخراج، با تزریق بی‌حس‌کننده، بی‌حسی موضعی اعمال شده و بیمار در حالت استیبل یا ثابت قرار می‌گیرد.

پس از آن، جراح با استفاده از روش‌های برداشت چربی رایج، همچون لیپوساکشن، اقدام به برداشت و استخراج چربی از نقطه مورد نظر می‌کند. مهارت استفاده پزشک از دستگاه ساکشن، امکان بروز هر گونه مشکل برای بیمار در طول فرآیند استخراج را از بین می‌برد.

مرحله دوم – آماده سازی چربی‌های استخراج شده

در این مرحله، تمام چربی‌هایی که توسط پزشک استخراج شده به محفظه‌های خاصی هدایت می‌شود. ممکن است در این مرحله نیاز باشد تا چربی‌های استخراج شده، مقداری فرآوری شوند. بدین شکل که ناخالصی‌ها و موارد غیر ضروری از آن‌ها حذف شود. برای تصفیه و آماده‌سازی چربی‌ها پزشک از سانتریفیوژ و چرخش چربی‌ها استفاده می‌کند. همچنین، در صورت نیاز پس از این عمل، فرآیند فیلتراسیون انجام می‌شود تا چربی‌ها از همه لحاظ برای مرحله بعدی آماده باشند.

در روش درمانی تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی، هر فرد ممکن است به میزان خاصی چربی نیاز داشته باشد. بسته به میزان انحراف و عوامل مشابه، پزشک تصمیم می‌گیرد تا مقدار مشخصی چربی را استخراج و فرآوری کند.

مرحله سوم – تزریق چربی‌های آماده شده

در این مرحله، منطقه‌ای که قرار است چربی در آن تزریق شود، استریل شده و آماده می‌شود. پزشک خطوطی را بر روی پای بیمار رسم می‌کند تا فرآیند تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی با دقت هر چه بیشتر صورت بگیرد. سپس، پزشک متخصص کانول (سوزن مخصوص) را با استفاده از برشی کوچک وارد پا می‌کند و عمل تزریق چربی آغاز می‌شود. برای حصول نتیجه بهتر، پزشک چندین بار عمل ورود و خروج کانول را انجام می‌دهد و با دست فرم‌دهی جدید پا صورت می‌گیرد.

فرآیند تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی تا زمانی‌که فرم دلخواه حاصل شود و شبکه‌ای از چربی‌های به هم پیوسته به وجود بیاید، ادامه خواهد داشت.

همچنین، برش‌های ایجادشده برای استخراج چربی و نیز تزریق چربی بسیار کوچک بوده و اسکار حاصل از آن‌ها واضح و مشخص نیست.

خوب است بدانید، مهارت و تجربه پزشک در نتیجه تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی بسیار مهم بوده و تاثیر بسزایی دارد. از این رو توصیه می‌کنیم پیش از اقدام به اصلاح زانوهای پرانتزی، حتما رزومه پزشک مورد نظر خود را از لحاظ تعداد عمل‌های موفق و دیگر فاکتورهای مهم در این زمینه بررسی کنید.

نکات مهم درباره تزریق چربی برای زانوهای پرانتری

همانطور که می‌دانید، تزریق چربی برای پاهای پرانتزی زمانی صورت می‌گیرد که بیمار می‌خواهد پاهای زیباتری داشته باشد. این جراحی غیرتهاجمی، یکی از عالی‌ترین روش‌هاست که می‌تواند با کمترین عوارض، بهترین نتیجه را برای بیماران به همراه داشته باشد. با این‌حال، توجه به نکاتی در این باره، به بیماران کمک می‌کند تا نتیجه بهتری از این روند داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که نیاز است به آن دقت کنید، این است که بافت‌های چربی تزریق شده پس از مدت کوتاهی سفت شده و حالت خوش‌فرم به خود می‌گیرند. از این رو، نیاز است تا عوامل برهم زننده سیکل طبیعی بهبود در این دوران وجود نداشته باشد. یکی از این عوامل، استفاده از دخانیات است. افراد سیگاری ممکن است نتایجی به نسبت ضعیف‌تر از افرادی که از دخانیات استفاده نمی‌کنند، داشته باشند.

استفاده از سیگار باعث می‌شود تا پیوند چربی میان قسمت‌های مختلف ایجاد نشود در نتیجه ظاهر مناسبی پس از تزریق چربی به دست نیاید.

تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی حدودا یک ساعت زمان نیاز دارد. پس از فرآیند تزریق چربی، شما می‌توانید نتیجه کار را ببینید. با این حال مقداری تورم در ناحیه تزریق چربی وجود دارد که از بین رفتن آن در افراد مختلف متفاوت است. چیزی در حدود ۳ ماه زمان نیاز است تا شکل نهایی پا را بتوانید ببینید.

تزریق چربی برای پاهای پرانتزی از نوع سرپایی بوده و بیمار پس از فرآیند تزریق چربی، می‌تواند فعالیت روزمره خود را از سر بگیرد. برای این  جراحی از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. همچنین، اسکارهای پس از تزریق چربی بسیار کوچک و کمتر از یک سانتی‌متر هستند.

ممکن است پس از چند ماه مقداری از چربی جذب بدن شود، در این حالت می‌توان مجدد روند تزریق چربی را برای قسمت‌های مشخص انجام داد. معمولا ماندگاری چربی در ساق پا بسیار زیاد است و این به دلیل حجم زیاد چربی است که در آن تزریق می‌شود.

ممکن است بیمار برای این جراحی حجم چربی لازم را نداشته باشد. در این صورت می‌توان از پرکننده‌های مصنوعی استفاده کرد. هر چند، این پرکننده‌ها ماندگاری همچون چربی‌های بدن ندارند. همچنین استفاده از چربی‌های بدن بیمار باعث می‌شود میزان بروز حساسیت‌ها و عوارض پس از جراحی به شدت کاهش پیدا کند.

تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی

مراقبت‌های پس از تزریق چربی به  پاهای پرانتزی

توصیه می‌شود بیمار به هیچ‌وجه ساق پا و دیگر نقاطی که چربی به آن‌ها تزریق شده است را دست نزند؛ چرا که ممکن است چربی‌ها هنوز استیبل نشده باشند و با این حرکت، فرم نهایی آن‌ها نتیجه مطلوبی نباشد.

پزشک آنتی‌بیوتیک‌هایی را برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌کند. نیاز است تا این آنتی‌بیوتیک‌ها را مطابق دستور پزشک و تا زمانی که تعیین شده است، مصرف کنید.

پزشک ممکن است ۳ تا ۶ هفته انجام هر گونه فعالیت شدید ورزشی را ممنوع اعلام کند. بهتر است در این بازه به پاهای خود استراحت بیشتری دهید. سعی کنید پیاده‌روی‌های آرام و در مدت زمان مناسب داشته باشید.

زخم‌های محل برداشت و یا تزریق چربی به مراقبت خاصی نیاز ندارند. صرفا ۴ الی ۵  روز پس از جراحی بانداژ آن‌ها را باز کنید. اگر هنوز بهبودی کامل نیافته بودید، با نظر پزشک خود، ۲ الی ۳ روز دیگر آن‌ها را پانسمان کنید.

بهتر است پس از تزریق چربی، به مقدار زیادی از مایعات، مواد معدنی و ویتامین‌ها استفاده کنید. ممکن است پزشک مکمل‌هایی را برای شما تجویز کند و یا دستور غذایی خاصی تعیین کند. عمل به این دستورالعمل بهبودی شما را هر چه سریع‌تر فراهم می‌کند.

ممکن است کمی التهاب در ساق پای شما به وجود بیاید. برای کاهش این التهابات می‌توانید از بسته‌های یخ استفاده کنید.

هزینه تزریق چربی به پاهای پرانتزی

برای هر فرد، میزان چربی لازم جهت استخراج و نیز روند جراحی ممکن است متفاوت باشد. از این رو، به هیچ‌وجه نمی‌توان هزینه مشخصی را برای این موضوع تعیین کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا با تماس با بخش مشاوره و تعیین وقت قبلی، جهت ویزیت رایگان تشریف بیاورید تا از نزدیک شرایط شما توسط پزشک بررسی شود.

تزریق چربی برای زانوهای پرانتزی از روش‌های کم تهاجمی برای رسیدن به فرم دلخواه پا است. این جراحی جزو جراحی‌های سرپایی و زیبایی محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که لفظ سرپایی نباید این باور غلط را در شما به وجود بیاورد که جراحی ساده و پیش پ افتاده‌ای است. بلکه این توانمندی و چیره‌دستی پزشک است که می‌تواند بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد.

برای مطالعه بیشتر مقاله جراحی لیپوماتیک زانو را پیشنهاد میکنیم.

جمع بندی

درمان انحراف زانو یا پای پرانتزی در سنین کم به آسانی و بدون عمل جراحی امکان پذیر است؛ درمان این عارضه در سنین بالاتر به روش غیر جراحی، کمی پیچیده‌تر خواهد بود. در صورت مشاهده کمترین علائم انحراف زانو، باید به متخصص مراجعه شود و راهکار‌های درمانی مناسب انجام گیرد؛ زیرا افرادی که مبتلا به انحراف زانو یا پای پرانتزی هستند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری آرتروز زانو، در سنین پایین خواهند بود.

حالت غیر عادی بدن در این بیماری باعث فشار آمدن به روی مفاصل زانو و مچ پا می‌شود که در نتیجه، باعث التهاب غضروف و بافت‌های اطراف زانو می‌گردد. افراد مبتلا به انحراف زانو معمولا دچار دردهای مچ پا و لگن می‌شوند که می‌تواند منجر به اختلال در راه رفتن آنها شود؛ به همین جهت، درمان زودهنگام و به موقع اهمیت بسیاری دارد.

سوالات متداول درمان انحراف زانو

آیا ماساژ درمانی در اصلاح انحراف زانو تاثیر دارد؟
رژیم ویتامین D در اصلاح انحراف زانو موثر است؟
تا چه سنی درمان انحراف زانو بدون عمل جراحی به راحتی قابل درمان است؟
آیا ورزش کردن برای بهبود انحراف زانو مفید است؟
برای تشخیص زانوی پرانتزی چه زمانی لازم است که به پزشک مراجعه کنیم؟
ارزیابی دقیق‌تر انحراف زانو توسط پزشک به چه شکل انجام می‌شود؟
آیا پای پرانتزی در بزرگسالان بدون عمل جراحی قابل درمان است؟
آیا ماساژ درمانی در اصلاح انحراف زانو تاثیر دارد؟

ماساژ، در درمان این عارضه بسیار موثر است. برای ماساژدرمانی، مدت زیادی پا به صورت مرتب عقب و جلو می‌شود که در درازمدت به اصلاح این عارضه کمک می‌کند.

رژیم ویتامین D در اصلاح انحراف زانو موثر است؟

به علت اینکه ممکن است انحراف زانو به دلیل نرمی استخوان حاصل از کمبود ویتامین D باشد؛ با افزایش مصرف ویتامین D زیر نظر متخصص می‌توان از نرمی استخوان جلوگیری کرد و همچنین، از ابتلا به انحراف زانو و یا پیشرفت آن پیشگیری کرد.

تا چه سنی درمان انحراف زانو بدون عمل جراحی به راحتی قابل درمان است؟

تا قبل از سن چهار سالگی بوسیله اُرتوزهای زانو، قوزک پا و پنجه، اسپیلیت و بریس‌های دینامیک درمان می‌شود و بعد از چهار سالگی در مورد نحوه درمان تصمیم‌گیری می‌شود.

آیا ورزش کردن برای بهبود انحراف زانو مفید است؟

ورزش، بدلیل تقویت عضلات زانو و کاهش فشار بر روی مفاصل و تاندون‌ها در بهبود انحراف زانو بسیار موثر خواهد بود.

برای تشخیص زانوی پرانتزی چه زمانی لازم است که به پزشک مراجعه کنیم؟

برای تشخیص معاینه به صورتی که فرد به پشت خوابیده، در حالتی که زانو‌ها کاملا باز است و قوزک‌های داخلی پا، به هم چسبیده شده تا جایی که امکان دارد، استخوان کشکک را به سمت یکدیگر بچرخانید؛ اگر فاصله دو زانو بیشتر از سه سانتی متر بود به بررسی پزشک نیاز است و همچنین زمانی که در حالت ایستاده فاصله بین دو زانو زیاد‌تر از حالت طبیعی باشد، باید به دکتر مراجعه کرد.

ارزیابی دقیق‌تر انحراف زانو توسط پزشک به چه شکل انجام می‌شود؟

پزشک معمولا با گرفتن عکس از کل اندام تحتانی و محاسبات خود ارزیابی دقیقی انجام می‌دهد. در وضعیت نگران کننده تشخیص بوسیله عکس برداری با اشعه ایکس و یا اسکن MRI انجام می‌شود.

آیا پای پرانتزی در بزرگسالان بدون عمل جراحی قابل درمان است؟

بیش از نود درصد انحراف زانو و پای پرانتزی در بزرگسالان بدون عمل جراحی قابل درمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست