جراحی لیپوماتیک زانو؛ کاندیدای مناسب، مزایا و هزینه

عمل لیپوماتیک زانو
جراحی زیبایی اندام

تجمع چربی در قسمت زانو برای افراد ایجاد مشکل می‌کند و هنگام پوشیدن شلوارک و یا شلوار جذب به علت تاثیر بر ظاهر پای افراد ممکن است اعتماد به نفس فرد را مختل کند.

این تجمع چربی علل مختلفی می‌تواند داشته باشد که می‌توان به دلایل مختلفی از جمله سبک زندگی ناسالم و نامناسب، تغییرات هورمونی در افراد و دلایل ژنتیکی اشاره کرد که سبب ایجاد نواقص در فرم و قالب زانو می‌شود و می‌تواند برای افراد آزاردهنده بوده و ایجاد مشکل کند.

جراحی برداشتن چربی زانو موجب اصلاح فرم زانو در افراد شده و همین امر سبب ایجاد جذابیت و اندام ایده‌آل در افراد می‌گردد. همچنین، جراحی برداشتن چربی زانو به فعالیت هرچه بهتر فرد بسیار کمک می‌کند. افراد قبل از انجام جراحی لیپوماتیک زانو، باید توقع خود را از این جراحی مشخص کنند و این نکته را در نظر داشته باشند که این جراحی نمی‌تواند جایگزینی برای ورزش و رژیم غذایی باشد و فقط نوعی جراحی زیبایی برای رسیدن به اندام ایده‌آل برای فرد محسوب می‌شود.

طی انجام این جراحی، چربی‌های اضافی که در قسمت زانو تجمع یافته‌اند، خارج می‌شوند.

نحوه‌ی جراحی برداشتن چربی زانو به چه صورت است؟

لیپوماتیک زانو یکی از جدیدترین روش‌های جراحی می‌باشد که توسط آن چربی‌های اضافی اطراف زانو تخلیه می‌شود. از بین بردن چربی‌های زانو توسط ورزش و رژیم غذایی بسیار کار مشکلی است؛ به همین دلیل امروزه جراحی لیپوماتیک زانو به یکی از محبوب‌ترین جراحی‌ها در بین افراد تبدیل شده و افراد این جراحی را نوعی معجزه برای رها شدن از چربی‌های زانو و رسیدن به اندام ایده‌آل می‌دانند.

گاهی طبق نظر پزشک، این جراحی همراه با لیپوماتیک ران‌ها انجام می‌شود تا نتیجه‌ی بهتری را به همراه داشته باشد. در جراحی لیپوماتیک زانو، ابتدا جراح یک آمپول بیهوشی به فرد تزریق می‌کند تا هنگام جراحی دردی احساس نکند.

پس از آن، با ایجاد برش‌های کوچک در اطراف زانو، یک لوله‌ی باریک به نام کانولا را در قسمت مورد نظر وارد می‌کند تا با لرزش و ارتعاش لوله، چربی‌های نقطه‌ی مورد نظر شکسته شود و پس از شل شدن بافت چربی با ایجاد مکش، چربی‌های اضافی از پوست خارج شود.

پس از تخلیه‌ی کامل چربی‌های اضافی زانو، قسمت‌های برش خورده بخیه می‌شود و برای جلوگیری از تورم زیاد و کنترل خونریزی، با باندهای مخصوص پوشیده می‌گردد.

جراحی لیپوماتیک زانو، با کمترین خطرات و عوارض، با از بین بردن چربی اضافه، به رفع نواقص و اصلاح فرم در قسمت زانو کمک کرده که این امر در سلامت فرد و بهبود فعالیت او بسیار موثر است.

جراحی لیپوماتیک زانو چه مزایایی دارد؟

  • جراحی لیپوماتیک زانو مشکلات روش‌های قبل را کاملا حل کرده است.
  • در این جراحی به دلیل عدم استفاده از حرارت و لیزر امکان فیبروز در زیر پوست بسیار کاهش یافته است.
  • برای جراحی برداشتن چربی زانو به بستری فرد احتیاج نیست و این جراحی می‌تواند به صورت سرپایی در مرکز جراحی و یا بیمارستان انجام شود. اما بهتر است پس از جراحی فرد در خانه تنها نباشد و یک نفر همراه او باشد.
  • این جراحی برای افراد در هر سنی می‌تواند انجام شود و محدودیت سنی برای بیماران وجود ندارد.
  • متخصص به کمک جراحی لیپوماتیک زانو، می‌تواند چربی‌های اطراف زانو که سرسخت هستند و نسبت به رژیم و ورزش مقاوم می‌باشند را از بین ببرد.
  • جراحی لیپوماتیک زانو به دلیل عوارض و خطرات محدود و دوران نقاهت کوتاه، از محبوبیت بسیاری در بین افراد برخوردار است.
  • طی این جراحی تجمع چربی در اطراف زانو از بین رفته و قالب زانو ایده‌آل و بی‌نقص می‌گردد؛ زیرا تجمع این گونه چربی در قسمت زانو، با رژیم غذایی و ورزش به دشواری قابل حل است و به همین دلیل انجام جراحی لیپوماتیک زانو روشی ساده و بسیار موثر در رهایی از چربی‌های زانو محسوب می‌شود.
  • پس از انجام جراحی برداشتن چربی زانو، بافت پاها سفت‌تر و پاها کشیده‌تر می‌شود.
  • فرد پس از جراحی هنگام انجام فعالیت و دویدن احساس بهتری دارد.
  • پس از انجام جراحی لیپوماتیک زانو، به دلیل رفع نواقص ظاهری زانو، فرد اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا در صورت تجمع چربی در قسمت زانو، پاهای فرد کوتاه‌تر به نظر می‌آید و همین امر، سبب می‌شود هنگامی که دامن کوتاه و یا شلوارک می‌پوشد، از ظاهر خود رضایت نداشته و اعتماد به نفس او کاهش یابد.
  • به دلیل محسوس بودن این جراحی، کمتر کسی متوجه انجام آن می‌شود.
  • در صورت مراقبت، انجام دستورات پزشک پس از جراحی و عدم افزایش وزن نتایج این جراحی پایدار است.
  • جراحی لیپوماتیک زانو توسط دستگاه‌هایی انجام می‌شود که برش‌های بسیار ریز روی پوست ایجاد می‌کند و جای آن باقی نمی‌ماند.

برای مطالعه بیشتر مقاله ورزش بعد از عمل لیپوماتیک را پیشنهاد میکنیم.

جراحی برداشتن چربی زانو چه عوارضی ممکن است برای فرد در پی داشته باشد؟

با وجود اینکه جراحی لیپوماتیک زانو خطرات و عوارض کمی در پی دارد، اما هر گونه جراحی ممکن است برای برخی افراد با عوارضی همراه باشد؛ اما با انتخاب پزشک باتجربه و مطب معبتر می‌توان این عوارض و خطرات را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

برخی از عوارض این جراحی عبارت است از:

تورم: ورم‌های موجود در محل جراحی جزء روند طبیعی بهبودی محسوب می‌شود و در حدود یک ماه زمان می‌برد تا مایعات ناشی از جراحی از محل برش خارج شود و ورم قسمت مورد نظر از بین برود. با پوشیدن منظم گن‌های مخصوص تورم بعد از جراحی به حداقل می‌رسد و در مدت زمان کمتری کاملا برطرف می‌گردد.

بی‌حسی: ممکن است برخی از بیماران تا چند روز در محل جراحی بی‌حسی را احساس کنند که موقتی است و برطرف می‌شود.

کبودی: بعد از جراحی ممکن است در قسمت مورد نظر کبودی ایجاد شود که به مرور زمان از بین می‌رود و جای نگرانی نیست.

تغییر در حالت پوست: در برخی موارد این امکان وجود دارد که بعد از جراحی برداشتن چربی زانو، ایجاد ناهمواری و یا بادکردگی در پوست مشاهده شود که طی روند بهبودی امری طبیعی است یا اگر خاصیت ارتجاعی پوست به میزان معین نباشد، پس از جراحی لیپوماتیک زانو، در پوست چین و چروک ایجاد می‌شود.

نامتقارن بودن زانوها: بعد از جراحی به دلیل وجود تورم ممکن است تا مدتی بعد از عمل، زانوها نامتقارن به نظر برسد و ظاهر یکسانی داشته باشد.

آیا توسط جراحی لیپوماتیک زانو چربی‌ها به طور کامل تخلیه می‌شوند؟

یکی از مشکلات چربی زیرجلدی در این است که اغلب این نوع چربی با رژیم و ورزش به طور کامل از بین نمی‌رود و مقداری از آن در زیر پوست باقی می‌ماند. این نوع از چربی‌ها با وجود این که برای بدن ضرری ندارد؛ اما به دلیل اینکه تجمع چربی سبب بدفرم شدن اندام بدن می‌شود، برای افراد آزاردهنده است. تجمع چربی در زیر زانو نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همین دلیل وجود این چربی‌ها سبب بد فرم شدن پاها می‌شود.

با استفاده از جراحی لیپوماتیک زانو، این چربی‌ها شکسته شده و توسط دستگاه مخصوص، با مکش از پوست خارج می‌شود. مقدار چربی که می‌توان در جراحی از قسمت زانو خارج کرد، در افراد مختلف متفاوت است و پزشک متخصص با انجام آزمایشات و بررسی‌های لازم تعیین می‌کند که در هر جلسه چه میزان چربی می‌تواند از قسمت مورد نظر خارج شود؛ زیرا اگر میزان چربی خارج شده از مقدار مشخص شده بیشتر باشد، سبب بروز مشکلاتی در بیمار متقاضی می‌شود.

برای مطالعه بیشتر مقاله بررسی علت ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک و روش های جلوگیری از آن را پیشنهاد میکنیم.

چه افرادی کاندید مناسبی برای جراحی لیپوماتیک زانو هستند؟

  • افرادی که تصمیم به کاهش وزن دارند و یا وزن آنها دارای نوسان است، برای انجام این جراحی کاندید مناسبی نیستند؛ زیرا نتایج این جراحی، تا زمانی که بیمار وزن خود را حفظ کند و تناسب اندام او از بین نرود، دائمی است و اختلالی در آن به وجود نمی‌آید.
  • افرادی که پوست آنها دارای خاصیت ارتجاعی زیادی است، برای انجام جراحی لیپوماتیک زانو گزینه‌ی مناسبی هستند؛ زیرا افرادی که پوست آنها شل است و خاصیت ارتجاعی کمی دارد، ممکن است بعد از جراحی پوست آنها دچار چین و چروک شود.
  • برای جراحی برداشتن چربی زانو، فرد باید فاقد آرتروز باشد؛ زیرا افرادی که به آرتروز مبتلا هستند، حالت زانوهایشان به گونه‌ایست که تمایل دارند در اطراف زانو برآمدگی‌هایی ایجاد شود.
  • باید از سلامتی کامل فرد مورد نظر اطمینان حاصل شود و حتما بررسی شود فرد به بیماری قلبی، هموفیلی، آمبولی ریه و یا لخته شدن خون در پاها مبتلا نباشد؛ زیرا در جراحی اختلال ایجاد می‌کند و عوارض خطرناکی را برای بیمار در پی دارد.

قبل از انجام جراحی لیپوماتیک زانو چه اقداماتی باید انجام شود؟

  • حتما باید قبل از جراحی از فرد مورد نظر آزمایش خون گرفته شود تا مشخص شود فرد به کم‌خونی مبتلا است یا خیر.
  • پزشک باید از سلامت کبد و ریه فرد اطمینان حاصل کند.
  • حتما باید از بانوان آزمایش گرفته شود تا عدم بارداری آنها مشخص شود.
  • حتما باید از بیمار تست انعقاد خون گرفته شود؛ زیرا لخته شدن خون خطرات زیادی را برای فرد در پی دارد.
  • پزشک متخصص باید از عدم ابتلای بیمار به هپاتیت، بیماری‌های قلبی، هموفیلی و سایر بیماری‌ها اطمینان حاصل کند.
  • قبل از انجام جراحی لیپوماتیک زانو، پزشک باید طی جلسه‌ی مشاوره با بیمار، در رابطه با نوع جراحی و عوارض آن صحبت کند.
اقدامات قبل از عمل لیپوماتیک زانو

بعد از جراحی لیپوماتیک چه اقداماتی باید انجام شود؟

  • دوره‌ی نقاهت جراحی لیپوماتیک زانو حدود ۳ الی ۷ روز است که این دوره در افراد مختلف، متفاوت است. زمان این دوره به انجام منظم مراقبت‌های بعد از جراحی، وضعیت سلامتی خود بیمار، پزشک متخصص و نحوه‌ی انجام جراحی بستگی دارد.
  • بیمار بعد از جراحی برداشتن چربی زانو حدود ۳ الی ۴ هفته باید از انجام فعالیت سنگین خودداری کند. بعد از گذشت چند هفته نیز برای بازگشت به فعالیت‌های ورزشی حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
  • فرد بعد از جراحی باید حداقل به مدت ۴۸ ساعت از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کند.
  • بعد از جراحی باید بیمار به میزان لازم آب مصرف کند.
  • بیمار طبق دستورات پزشک باید فعالیت داشته باشد تا از لخته شدن خون در پاها جلوگیری کند. اما باید به این نکته توجه داشت که فشار بیش از حد به قسمت مورد نظر وارد نشود تا روند بهبودی را با اختلال مواجه نسازد.
  • بعد از جراحی باید فرد از رژیم غذایی مناسب استفاده کند تا به علت فعالیت، تحرک کم و استفاده از مسکن دچار یبوست نشود.
  • بعد از حمام حتما پدهای جاذب را روی محل برش قرار دهید. همچنین، برای جلوگیری از عفونت محل برش را مرتب تمیز کنید.
  • باید طبق دستورات پزشک از گن‌های تنگ و انعطاف‌پذیر برای قسمت مورد نظر استفاده شو؛. زیرا پوشیدن این گن‌ها، سبب ترمیم بافت بدن پس از جراحی و ایجاد پوست محکم شده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.
  • داروهایی که پزشک برای بیمار تجویز می‌کند را باید طبق دستورالعمل مشخص استفاده کند و از مصرف هرگونه دارو بدون دستور و مشورت پزشک خودداری کند.
  • بعد از جراحی لیپوماتیک زانو باید ماساژهای ملایمی در قسمت زانو داده شود؛ زیرا انجام این کار روند بهبودی را سرعت می‌بخشد و تورم و کبودی را سریع‌تر برطرف می‌کند. همچنین، ماساژ زانو سبب تحریک سیستم گردش خون می‌شود.

هزینه‌ عمل لیپوماتیک زانو چقدر است؟

هزینه‌ جراحی لیپوماتیک زانو مانند دیگر جراحی‌ها برای هر شخص متفاوت است؛ زیرا هزینه‌ جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل تعیین کننده‌ هزینه جراحی، می‌توان به میزان چربی موجود در اطراف زانو، پزشک متخصص، محل جغرافیایی درمان و میزان تبحر و تخصص پزشک اشاره کرد.

پزشک متخصص قبل از جراحی طی جلسه مشاوره همه مسائل را بررسی می‌کند. پزشک در جلسه‌ی مشاوره میزان تجمع چربی در زیر پوست بیمار، نوع پوست بیمار و میزان کشسانی پوست بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سپس، در ارتباط با نوع و نحوه‌ عمل جراحی توضیحاتی را به بیمار ارائه می‌کند و همچنین، هزینه‌ عمل را به اطلاع بیمار می‌رساند. پزشک همچنین، مراقبت‌هایی که بیمار باید قبل و بعد از جراحی لیپوماتیک زانو رعایت کند را به او اطلاع می‌دهد.

جمع بندی

زانوهای شما ممکن است به علت اضافه وزن زیاد یا ویژگی‌های ژنتیکی چربی زیاد داشته باشند و این بر تناسب اندام و انتخاب لباس شما تاثیر منفی داشته باشد. به کمک عمل جراحی لیپوماتیک زانو می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

لیپوماتیک یک روش کم تهاجم است که اثر زخم زیادی را بر بدن شما باقی نخواهد گذاشت. دوره نقاهت آن نیز کوتاه است. این روش معمولا عوارضی ندارد اما در موارد نادر می‌تواند با عفونت یا آمبولی مواجه شود. افرادی که بیماری‌های قلبی یا تنفسی دارند نباید این عمل را انجام دهند. برای ترمیم سریع‌تر و بهتر لازم است که بعد از عمل تغذیه مناسب داشته باشید و از انجام فعالیت شدید خودداری کنید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول جراحی لیپوماتیک زانو

آیا لیپوماتیک زانو دردناک است؟
بعد از عمل می‌توانم سیگار بکشم؟
آیا می‌توانم پس از لیپوماتیک زانو ورزش کنم؟
آیا لیپوماتیک زانو دردناک است؟

اگرچه هر عمل جراحی با مقداری درد همراه است اما عمل لیپوماتیک به دلیل تهاجم کمی که دارد درد زیادی ایجاد نمی‌کند و دوره نقاهت کوتاهی دارد.

بعد از عمل می‌توانم سیگار بکشم؟

به هیچ وجه نباید سیگار مصرف کنید. دخانیات و الکل می‌تواند در ترمیم زخم‌ها اختلال ایجاد کند. باید دو هفته پیش از عمل تا دو هفته بعد از آن از مصرف این مواد اجتناب شود.

آیا می‌توانم پس از لیپوماتیک زانو ورزش کنم؟

از ورزش‌های سنگین باید تا زمان بهبود کامل اجتناب کرد. پس از بهبود نسبی می‌تواند ورزش‌های کم تحرک که به بدن فشار وارد نمی‌کند را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست