بررسی علت ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک و روش های جلوگیری از آن

علت ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک
جراحی زیبایی اندام

ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک از جمله عوارضی است که برخی بیماران دچار آن می‌شوند؛ اما در لیپوماتیک این عارضه چندان جدی نیست و موارد کمی مشاهده می‌گردد. همانطور که می‌دانید جراحی زیبایی لیپوماتیک با برداشتن چربی‌های زائد زیر پوست باعث کم شدن سایز بدن و فرم گرفتن مناسب آن می‌شود. به همین دلیل است که لیپوماتیک را با نام پیکرتراشی نیز می‌شناسند. لیپوماتیک علاوه بر شکم، بر سایر نواحی مانند بازوها، ران‌ها و باسن نیز قابل انجام است.

با وجود اینکه لیپوماتیک تنها بر روی چربی‌های زائد بیمار تاثیر می‌گذارد؛ اما این روش برای همه مناسب نیست. اگر به دنبال کاهش وزن نیستید و فقط می‌خواهید سایز کم کنید و سایر روش‌های بدون جراحی مانند ورزش و رژیم غذایی را امتحان کرده‌اید و به نتیجه دلخواه نرسیده‌اید، می‌توانید به گزینه لیپوماتیک یا پیکرتراشی فکر کنید و آن را در زمره بهترین گزینه‌ها به حساب آورید.

در این صورت، با تحقیق و دقت در انتخاب پزشک متخصص و تیم باتجربه در زمینه لیپوماتیک می‌توانید اطمینان داشته باشید که به نتیجه مطلوبتان برسید و دچار عوارضی مانند ناهواری پوست بعد از لیپوماتیک نشوید.

لیپوماتیک چیست و عملکرد آن چگونه است؟

لیپوماتیک روشی جدید و پیشرفته برای تخلیه چربی‌های زائد بدن با کمترین عوارض جانبی است که نسبت به لیپوساکشن دقت بیشتری دارد.

لیپوماتیک برای درمان چاقی و کاهش وزن که مستلزم برداشتن حجم زیادی از چربی‌‌هاست مناسب نمی‌باشد، اما به منظور کاهش سایز بدن بیماران توصیه می‌گردد.

یکی از مزایای لیپوماتیک برداشتن مقدار قابل توجهی از چربی‌ها بدون بی‌هوشی و تنها در یک جلسه با بی‌حسی موضعی است.

لیپوماتیک روشی غیر تهاجمی برای برداشتن چربی‌های بدن است و اگر توسط تیم پزشکی کم تجربه و غیرمسئول انجام شود، ممکن است بیمار دچار عوارض زیر شود:

در لیپوماتیک پزشک پس از ایجاد سوراخی در پوست ناحیه مورد نظر، با استفاده از دستگاهی که در اختیار دارد لوله‌هایی (کانولا) را به میان چربی‌های زیر پوست وارد می‌کند.

لوله‌های کانولا با ارتعاشی که به اطراف می‌دهند باعث جدا شدن توده‌های چربی از یکدیگر و سایر بافت‌های اطراف شده و به راحتی توسط لوله‌ها خارج می‌شوند.

این دستگاه به سایر بافت‌های بدن از جمله رگ‌ها و اعصاب آسیبی نمی‌رساند و به همین دلیل، احتمال خونریزی و همچنین، احساس درد بسیار پایین است.

برای آشنایی کامل مقاله عمل لیپوماتیک | مزایا و عوارض عمل لیپوماتیک را ازدست ندهید.

ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک

در بیمارانی که از روش لیپوماتیک برای خارج کردن چربی‌های زائد استفاده می‌کند، عوارض جراحی بسیار کمتری مشاهده می‌شود و آن‌ها می‌توانند اطمینان داشته باشند که به عوارض خطرناک و غیرقابل جبرانی دچار نخواهند شد.

به دلیل بکار بردن متدهای مدرن در این روش، ایمنی بالای جراحی باعث رفع مشکلات جزئی در دوره نقاهتی کوتاه می‌شود. با این وجود، در برخی افراد عوارضی مانند ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک مشاهده می‌شود.

با وجود حالت الاستیکی پوست، جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک نسبتا ساده است؛ اما به دلیل التهاباتی که در زیر پوست فرد بیمار به وجود می‌آید، معمولا مشاهده ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک چندان نگران کننده نیست و این عارضه پس از گذشت ۱۰الی ۲۰ روز به صورت طبیعی از بین خواهد رفت.

درمان ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک

همانطور که گفته شد، ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک معمولا به صورت طبیعی رفع خواهد شد و در صورت مشاهده آن، نباید چندان دچار نگرانی شوید؛ اما در صورتی که با گذشت زمان این ناهمواری‌ها از بین نرفتند، بهتر است به پزشکتان مراجعه کنید و از توصیه‌های او برای رفع ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک کمک بگیرید.

متخصصان برای رفع عوارض احتمالی از جمله ناهمواری و یا شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک رعایت نکاتی را به افراد توصیه می‌کنند تا روند بهبودی آن‌ها تسریع گردد. از جمله این توصیه می‌توان به ماساژ ناحیه جراحی شده، استفاده از گن‌های مخصوص، تبعیت از رژیم غذایی مناسب و مصرف منظم داروهای تجویزشده توسط پزشک اشاره کرد.

آیا سفت شدن شکم بعد از لیپوماتیک اتفاق می‌افتد؟

می‌دانید که بهترین روش برای داشتن بدنی تندرست و اندامی متناسب پیروی از سبک زندگی سالم است. شما با گنجاندن ورزش منظم و تغذیه سالم در برنامه روزانه خود می‌توانید تناسب اندامتان را حفظ کنید و BMI خود را در حد مطلوب نگهدارید.

اما با وجود رعایت موارد عنوان شده، برخی افراد با کاهش وزنی که انجام می‌دهند، باز هم از بین بردن چربی در برخی نقاط برایشان ممکن نیست.

نحوه شکل گیری و ایجاد چربی در قسمت‌های مختلف بدن تا حدودی به ژنتیک نیز وابسته است. به ویژه این مشکل در زنان شایع‌تر است و حتی با داشتن فعالیت و تبعیت از رژیم غذایی، چربی‌های جمع شده در نواحی شکم، ران‌ها و باسن برای آن‌ها آزاردهنده است.

در روش لیپوماتیک، چربی توسط دستگاه از این نواحی بدن خارج شده و به دلیل ماندگاری طولانی نتایج این جراحی، می‌توان انتظار سفت شدن شکم بعد از لیپوماتیک را در افراد داشت. با از بین رفتن چربی میان بافتی، بسته به شرایط فرد از نظر نوع پوست، سن و رعایت توصیه‌های پزشک و همینطور سطح ناحیه جراحی شده، امکان چسبیدن پوست به بافت و در نتیجه، سفت شدن شکم بعد از لیپوماتیک بسیار محتمل است.

عوامل موثر بر سفت شدن شکم بعد از لیپوماتیک کدامند؟

شل شدن پوست مسلما ظاهر خوشایندی نخواهد داشت و کسی تمایل به داشتن آن پس از صرف هزینه برای لیپوماتیک نیست؛ اما چند مورد می‌تواند از شل شدن پوست جلوگیری کرده و به عنوان یک هدف باعث سفت شدن شکم بعد از لیپوماتیک شود. در ادامه، به این موارد موثر اشاره می‌کنیم:

·         نوع متد و تجهیزات مورد استفاده در روش لیپوماتیک:

از جمله موارد تاثیرگذار بر گرفتن نتایج مطلوب از لیپوماتیک، بکار بردن دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن پزشکی می‌باشد. استفاده از امواج فراصوت و ارتعاشات دستگاه، کلاژن سازی تحریک شده و به ایجاد حالت ارتجاعی پوست کمک می‌کند.

·         سطح تخصص، مهارت و تجربه پزشک:

تجهیزات هر چقدر هم پیشرفته باشند به یک پزشک متخصص نیاز خواهند داشت. این تجربه و تخصص پزشک است که ظرافت و دقت او در عمل را با دستگاه‌های پیشرفته ممکن می‌سازد. دقت اولیه در انتخاب پزشک، نتیجه نهایی مطلوب را در پی خواهد داشت.

·         استفاده از گن پس از لیپوماتیک:

استفاده منظم و مداوم از گن، تاثیر مطلوبی بر کاهش تورم‌های ناشی از جراحی دارد. همچنین، گن با نگه داشتن شکم باعث جمع شدن پوست و سفت شدن شکم بعد از لیپوماتیک می‌شود.

·         سن فرد در هنگام جراحی:

سن فردی که مورد جراحی لیپوماتیک قرار می‌گیرد، از مهمترین فاکتورهای موثر در نتیجه نهایی است. اگر جراحی در جوانی انجام شود، به دلیل نوع پوست و شادابی و فعالیت آن برای ترمیم، نتیجه مطلوب‌تری در انتظار فرد خواهد بود.

·         میزان چاقی فرد در هنگام لیپوماتیک:

هر چه فرد وزن بیشتری داشته باشد و به بیان بهتر چاق‌تر باشد، امکان شل شدگی پوست پس از عمل بیشتر است. در نتیجه، توصیه می‌شود اگر وزن زیادی دارید، پیش از اقدام به لیپوماتیک شاخص توده بدنی خود را به زیر عدد ۳۰ برسانید.

چگونه اثرات لیپوماتیک را حفظ کنیم؟

گرچه معمولا نتایج لیپوماتیک ماندگاری بلندمدتی دارد؛ اما با رعایت نکاتی ساده و البته مهم می‌توانید اثربخشی لیپوماتیک را بیشتر کنید و از داشتن پیکری تراشیده و زیبا لذت ببرید.

·         رعایت  تغذیه سالم: سلول‌های چربی به دلیل ماهیتشان می‌توانند دوباره بازگردند و زیر پوست تجمع کنند. اگر رژیم غذایی سالمی شامل فیبرها و سبزیجات را رعایت کنید، شانس برگشتن چربی‌ها را به شدت کاهش خواهید داد.

·         نوشیدن آب به اندازه کافی: پوست بدن جهت حفظ شادابی و طراوت نیاز به آب دارد. رسیدن آب کافی به بدن در ابتدا باعث رفع سریع‌تر ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک شده و سپس، به سفت شدن پوست کمک می‌کند.

·         تاثیر ورزش و تحرک: عضله سازی با ورزش روزانه و منظم راهکاری ضمانت شده برای حفظ فرم مناسب بدن و سلامت پوست می‌باشد.

·         مراقبت‌های پس از لیپوماتیک: رعایت نحوه صحیح خوابیدن، عدم قرار گرفتن در معرض نور شدید و طولانی آفتاب، استفاده از گن مناسب به صورت مداوم و همچنین، ماساژ دادن ناحیه جراحی شده از جمله این مراقبت‌ها است.

سلول های چربی می‌توانند دوباره بازگردند و زیر پوست تجمع کنند

نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک

از جمله اقداماتی که پس از جراحی باعث سرعت بخشیدن به بهبودی فرد می‌گردد، ماساژ ناحیه جراحی شده است. ماساژ به تخلیه ترشحات و خون آبه‌هایی که پس از جراحی تشکیل شده‌اند کمک می‌کند.

می‌توانید نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک را از پزشک یا ماساژورتان بپرسید و خودتان در خانه ناحیه جراحی شده را ماساژ بدهید.

ماساژ باید به صورت لمس آرام و بر روی شکم به سمت پایین انجام شود. ماساژ را می‌توانید یک روز پس از عمل لیپوماتیک آغاز کنید.

اگر نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک مناسب باشد می‌تواند بر کاهش تورم، خروج سموم بدن، جریان مناسب خون، کاهش درد تاثیر مثبتی بگذارد.

اگر با ورزش منظم و حفظ رژیم غذایی طولانی مدت تا به حال موفق به از بین بردن چربی بدن‌تان نشده‌اید و بیشتر به دنبال کاهش سایز هستید لیپوماتیک گزینه مناسبی برای شما خواهد بود؛ پس از لیپوماتیک با رعایت نکاتی ساده در سبک زندگی خود می‌توانید از داشتن بدنی خوش فرم لذت ببرید و بدون هیچ گونه نگرانی از عوارض جراحی‌های لاغری، لباس‌هایی که دوست دارید را بپوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست