آمبولی در لیپوماتیک چیست و راهای درمان و پیشگیری آن چگونه است؟

آمبولی در لیپوماتیک

آمبولی در لیپوماتیک از جمله عوارض عمل پیکرتراشی برای دفع چربی‌های نواحی مختلف بدن می‌باشد. اگر به دنبال راهی برای لاغر کردن خود و خلاصی از چربی‌های انباشته شده بدنتان هستید و به این دلیل که از خطر آمبولی در لیپوماتیک شنیده‌اید، بهتر است ابتدا این مقاله را بخوانید و سپس، تصمیم نهایی خود را بگیرید. ابتدا بهتر است درباره لیپوماتیک اطلاعات مختصری به شما بدهیم.

لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک از جدیدترین روش‌های لیپوساکشن چربی‌های بدن می‌باشد. در این تکنیک، پس از بی‌حسی ناحیه مورد نظر، میله‌های کانولا را از سوراخ‌های ریزی که ایجاد می‌شود، وارد ناحیه تحت جراحی می‌کنند. کانولا توسط فرکانس‌ پایین به ارتعاش درآمده و باعث جدا شدن توده‌های چربی از یکدیگر و سایر بافت‌های بدن می‌شود. با کنده شدن چربی‌ها در این روش، عمل ساکشن چربی‌ها راحت‌تر و با خطر کمتری نسبت به لیپوساکشن صورت می‌پذیرد.

عوارض و خطرات لیپوماتیک چیست؟

همانطور که گفته شد، لیپوماتیک روشی ایمن‌تر و با اطمینان بیشتر برای از بین بردن چربی‌های موضعی بدن نسبت به سایر روش‌ها مانند لیپوساکشن است. لیپوماتیک نیز مانند هر عمل جراحی دیگری خطرات و عوارض خاص خود را دارد.

در صورتی که پزشک شما دارای تجربه و تخصص کافی نباشد، ممکن است با عوارضی مانند آمبولی در لیپوماتیک، پارگی عروق و خطر لخته شدن خون در عمل لیپوماتیک روبرو شوید؛ اما در صورت مراجعه به پزشکی متخصص و باتجربه، احتمال پیش آمدن عوارض فوق، بسیار کاهش می‌یابد. بدلیل خونریزی کمتر نسبت به لیپوساکشن، احتمال آمبولی در لیپوماتیک پایین‌تر است.

با توجه به مزایایی که روش لیپوماتیک نسبت به سایر روش‌های جراحی برای لاغری دارد؛ اما هیچ روش جراحی کاملا بدون عارضه نخواهد بود.

در زیر به برخی از مزایا و عوارض عمل لیپوماتیک اشاره شده است:

• اسکار و جای زخم: در لیپوماتیک به دلیل کوچک بودن سوراخ‌های ایجادشده در پوست، جای زخم نیز بسیار کوچک می‌باشد و به سرعت بهبود می‌یابد.
  • خونریزی در حین جراحی: با رعایت توصیه‌های پزشک پیش از جراحی، مانند عدم استفاده از داروهای رقیق‌کننده‌های خون مانند آسپرین، احتمال بروز خونریزی در حین لیپوماتیک بسیار کم می‌باشد.
  • حساسیت و واکنش به داروی بی‌حسی: در لیپوماتیک از لیدوکائین جهت بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود که ممکن است در برخی افراد باعث واکنش و حساسیت شود.
  • ایجاد عفونت پس از لیپوماتیک: در صورتیکه جراحی در شرایطی استریل انجام شود احتمال ایجاد عفونت در حین عمل بسیار پایین خواهد بود. همچنین، به دلیل کوچک بودن زخم‌ها، مراقبت و پیشگیری از عفونت ساده است.
  • برگشت پذیری و چاقی مجدد: پس از جراحی لیپوماتیک نیز مانند سایر روش‌های لاغری، باید با رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش منظم از چاقی مجدد و برگشت چربی‌ها در نواحی مورد نظر جلوگیری کرد.
  • آمبولی در لیپوماتیک: ضربه و ارتعاشی که توسط لوله‌های کانولا به چربی‌ها و بافت‌های پیرامون آن‌ها وارد می‌شود، ممکن است باعث آسیب دیدگی برخی از رگ‌های اطراف آن شود و چربی به درون رگ راه پیدا کند.

انتخاب پزشک متخصص و باتجربه برای لیپوماتیک و رعایت توصیه‌های او قبل و پس از جراحی در کاهش عوارض بعدی بسیار اهمیت داشته و ضامن سلامت شما خواهد بود.

خطر آمبولی در لیپوماتیک و سایر جراحی‌های لاغری نیز وجود دارد، گرچه با پیشرفت تکنولوژی و همینطور متدهای جراحی، عوارض جراحی‌ها بسیار کاهش یافته‌اند. در لیپوماتیک نیز به دلیل ذوب کردن چربی‌ها توسط دستگاه پیش از ساکشن آن‌ها، احتمال خونریزی بسیار پایین آمده و در نتیجه، از خطر لخته شدن خون در عمل لیپوماتیک کاسته می‌شود. با کاهش احتمال آمبولی، خطر مرگ در اثر لیپوماتیک برای بیماران نادر می‌باشد.

با وجود ایمنی بالای لیپوماتیک، در صورت نداشتن تجربه کافی یک پزشک در استفاده از دستگاه و عدم تخصص او در این زمینه، ممکن است مرگ در اثر لیپوماتیک در انتظار بیمار او باشد. به همین دلیل است که برای لاغر شدن با استفاده از روش‌های جراحی و جلوگیری از خطر لخته شدن خون در عمل لیپوماتیک، قدم اول انتخاب یک پزشک متخصص و باتجربه در این زمینه است.

خطر لخته شدن خون در عمل لیپوماتیک

آمبولی در لیپوماتیک چه موقع اتفاق می‌افتد؟

آمبولی در یک فرد زمانی رخ می‌دهد که یک ماده خارجی به هر حالتی اعم از گاز، مایع و جامد، مانند چربی، خون لخته‌شده و یا هوا به هر نحوی وارد رگ شده و به سمت ارگان‌های اصلی بدن حرکت کند. با رسیدن این ماده خارجی به یک عضو داخلی بدن، ممکن است باعث مسدود شدن رگ‌های حیاتی عضو و ایجاد نارسایی در آن شود. به بیان خلاصه، آمبولی به معنی مسدود شدن رگ توسط یک ماده خارجی وارد شده به آن است. امروزه در جراحی‌ها، روش‌ها و مراقبت‌های ویژه‌ای جهت پیشگیری از بروز آمبولی در حین جراحی و پس از آن در بیماران بکار برده می‌شود.

علائم آمبولی در لیپوماتیک چیست؟

از اصلی‌ترین علائم آمبولی در لیپوماتیک را می‌توان اختلالات تنفسی شامل تنگی نفس، سرفه و درد در ناحیه قفسه سینه برشمرد. همچنین، اختلال در عملکرد مغز و بروز راش پتشیال (آمبولی چربی) خصوصا در زیر ملتحمه چشم و زیر بغل از علائم آمبولی بعد از لیپوماتیک می‌باشند.

علائم آمبولی در لیپوماتیک معمولا طی ۲۴ الی ۷۲ ساعت پس از جراحی خود را نشان می‌دهند. با دیدن ابتدایی‌ترین علائم آمبولی بعد از لیپوماتیک، بیمار بایستی فورا توسط جراح متخصص زیبایی معاینه گردد. جراح برای تشخیص بهتر از آزمایش‌ها، عکس قفسه سینه، MRI و CT اسکن کمک خواهد گرفت.

سایر علائم آمبولی در لیپوماتیک عبارتند از:

• تپش و ضربان بالای قلب
  • تنفس سریع و سطحی
  • بروز تب
  • کاهش سطح اکسیژن خون
  • کاهش سطح دی‌اکسید کربن خون
  • وجود سرگیجه
  • تعرق زیاد
  • درد و یا متورم شدن پاها
آمبولی در لیپوماتیک

پیشگیری از آمبولی در لیپوماتیک؟!! چگونه؟!

جهت پیشگیری از آمبولی در لیپوماتیک، توجه به نکات زیر و رعایت آن‌ها بسیار حیاتی است.

• روش لیپوماتیک برای لاغری افرادی که بسیار چاق هستند، توصیه نمی‌گردد. به دلیل حجم بالای چربی در این افراد، احتمال خونریزی و در نتیجه آمبولی بیشتر از دیگران است. بهتر است لیپوماتیک برای افرادی با شاخص توده بدنی کمتر از ۳۳ تجویز گردد.
  • نباید از لیپوماتیک در سطح زیادی از بدن استفاده شود.
  • انجام همزمان سایر جراحی‌های زیبایی با لیپوماتیک احتمال آمبولی را افزایش می‌دهد.
  • کاستن از زمان جراحی و جلوگیری از طولانی شدن آن برای کاهش احتمال آمبولی.
  • ارائه اطلاعات دقیق از بیماری‌های زمینه‌ای و خاص فرد و همچنین، سابقه جراحی‌هایی که تا کنون انجام داده به پزشک بسیار مهم است.
  • دقت کافی در انتخاب پزشک و مرکز پزشکی توسط فرد.
  • داشتن تحرک کافی در طول روز در جلوگیری از آمبولی در لیپوماتیک موثر است.
  • استفاده از گن مخصوص تخلیه چربی در صورت تجویز پزشک.
  • رعایت کامل توصیه‌های جراح قبل و بعد از عمل لیپوماتیک.
  • توصیه می‌گردد بیمار حداقل به مدت یک روز در بیمارستان بستری شود تا پزشک نظارت دقیق‌تری بر وضعیت سلامت او داشته باشد.
  • در صورت مشکوک بودن بیمار به آمبولی، تجویز سرم‌ جهت تزریق وریدی برای پاکسازی رگ‌ها در ۲۴ ساعت اول توصیه می‌گردد.

درمان آمبولی در لیپوماتیک به چه صورت است؟

در حال حاضر، در مورد آمبولی چربی درمان خاصی متصور نیست و همچنان پیشگیری بهترین درمان است؛ اما در صورت بروز آمبولی برخی مراقبت‌های حمایتی مانند تجویز داروهایی مانند هپارین، دکستران و … توسط کادر پزشکی صورت می‌پذیرد. این داروها به کاهش عوارض و همچنین مرگ در اثر لیپوماتیک کمک می‌کنند.

مراقبت ویژه و ۲۴ ساعته از بیماران مشکوک به آمبولی در محیط بیمارستانی بسیار ضروری است. در بیمارستان برای کاستن از آسیب‌های وارده ناشی از آمبولی اقداماتی شامل موارد زیر انجام می‌گیرد.

• اطمینان از اکسیژن رسانی به بدن.
  • پایش فشار خون و ضربان قلب و اطمینان از ثبات آن.
  • تجویز فراورده‌های خونی در صورت نیاز.
  • آبرسانی کافی به بدن.
  • تغذیه مناسب بیمار.
  • پیشگیری از بروز خونریزی‌های داخلی و یا جمع شدن خون در قسمت آسیب دیده.