آنچه را که درباره نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک نمیدانید!

نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک
جراحی زیبایی اندام

زیبایی و تناسب اندام از جمله علاقمندی‌هایی است که در افراد به چشم می‌خورد. همه دوست دارند، اندام زیبا و جذابی داشته باشند. گاهی چربی‌های تجمع‌کرده در بخشی از بدن آن‌قدر مقاوم به رژیم غذایی و ورزش است که با سال‌ها تلاش هم نمی‌توان اندام متناسبی ساخت. لیپوماتیک، راه حلی عالی در این مواقع است. نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک تعیین کننده لیفت مناسب پوست و افزایش سرعت بهبودی است. به همین دلیل، توصیه می‌شود تا به بهترین شکل این مرحله را دنبال کنید. نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک باید توسط فردی متخصص و آگاه به این موضوع انجام شود. هر گونه اقدام غیرتخصصی در زمینه ماساژ پس از لیپوماتیک می‌تواند در نتیجه آن اثرگذار باشد.

اگر شما نیز تمایل دارید تا جزئیاتی در خصوص نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک در نواحی مختلف بدن بدانید، تا پایان همراه ما باشید!

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

ماساژ لیپوماتیک چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ماساژ لیپوماتیک، همان ماساژ ساده و عادی روزمره ما است! اما بهتر است بدانید که ماساژ لیپوماتیک اقدامی پزشکی است که در راستای بهبود سریع‌تر، فرم دهی مطلوب و همچنین، تخلیه خونابه‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل، لازم است برای این کار از فرد ماساژور متخصصی استفاده کنید که تمام زیر و بم این کار را بداند. نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک به گونه‌ای است که سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد و کمک به زیباتر شدن نتیجه نهایی خواهد کرد.

ماساژ بعد از لیپوماتیک

آیا ماساژ لیپوماتیک اهمیت دارد؟

بسیاری از افراد احساس می‌کنند که ماساژ لیپوماتیک نیز مثل ماساژ عادی غیرضروری محسوب می‌شود و چندان الزامی برای انجام آن وجود ندارد. اما بهتر است بدانید که نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک تعیین کننده کیفیت نتیجه این عمل خواهد بود.

ماساژ لنفاوی یا همان ماساژ لیپوماتیک یکی از اقدامات مهم بعد از عمل لیپوماتیک محسوب می‌شود. شما باید مراقبت‌های پس از لیپوماتیک را جدی بگیرید تا زمان، هزینه و سلامتی‌تان به بهترین شکل ممکن حفظ شود. ماساژ بعد از لیپوماتیک می‌تواند سرعت بهبودی را تسریع بخشد، به همین دلیل، ریسک بروز عفونت و مشکلات این‌چنینی نیز کاهش می‌یابد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، نحوه لیفت پوست و عدم ایجاد فاصله بین بافت زیرین پوست یکی از مهم‌ترین فوایدی است که با لیپوماتیک شاهد خواهید بود. به همین دلیل، توصیه می‌شود تا نسبت به انجام ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک با جدیت بیشتری برخورد کنید.

نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک چگونه است؟

اطلاع از چگونگی نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک به شما کمک می‌کند تا آگاهانه نسبت به این موضوع اقدام کنید و بر نحوه انجام آن توسط ماسور نظارت کنید. ماساژ لنفاوی پس از لیپوماتیک به گونه‌ای است که در هر بخش از بدن که لیپوماتیک انجام شده باشد، ماساژ به سمت غدد لنفاوی صورت می‌گیرد. به این ترتیب، غدد لنفاوی برای گردش مایع بسیار بهتر عمل می‌کنند و این ماساژ می‌تواند سرعت بهبودی را چند برابر کند. نکته مهم در این زمینه چگونگی اقدام ماساژور است. فرد باید به گونه‌ای ماساژ را انجام دهد که محل ورود لوله کانولا به بدن تحت هیچ شرایطی لمس نشود.در برخی مواقع که فرد به دلیل مشکلاتی مثل خونابه‌های زیاد و عدم تخلیه آن دچار تورم ناشی از تجمع مایع شده باشد، انجام ماساژ به سمت سوراخ‌های موجود در محل ورود لوله کانولا، بهترین راه‌کار برای تسریع در بهبودی است.

این مایع معمولا توسط بدن جذب می‌شود، اما سرعت جذب آن بسیار کند است و سرعت بهبودی را کاهش خواهد داد. به همین دلیل، حتی اگر سوراخ‌های ایجاد شده سطح پوست نیز بسته شده باشند، پزشک با کمک سورنگ مخصوص و سوزن آن تلاش می‌کند تا آب تجمع‌یافته را تخلیه کند.

تعداد جلسات ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک

پزشک متخصص پس از انجام عمل لیپوماتیک، توصیه می‌کند تا بعد از یک هفته جهت انجام ماساژ بعد از لیپوماتیک مراجعه کنید. برخی افراد که امکان مراجعه حضوری ندارند، خدمات به شکل اعزام نیروی متخصص در محل ارائه می‌شود.

معمولا دو بار در هفته، هر بار به مدت ۱ ساعت لازم است تا ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک را انجام دهید. به صلاح‌دید پزشک متخصص، با گذشت یک ماه می‌توانید تنها هفته‌ای یک بار برای انجام ماساژ اقدام کنید و مدت زمان ماساژ را به نیم ساعت کاهش دهید.

تعداد جلسات برای هر فرد باتوجه به ویژگی‌های انجام و نتیجه جراحی متفاوت است. اما به طور میانگین حدود ۳ الی ۵ جلسه برای بهبود تورم و لیفت مناسب پوست احتیاج خواهید داشت.

اگر به دنبال راهی برای لاغر کردن خود هستید و از خطر آمبولی در لیپوماتیک نگران هستید، مطالعه مقاله آمبولی در لیپوماتیک چیست؟ را از دست ندهید.

آیا ماساژ بعد از لیپوماتیک درد دارد؟

شاید در روزهای ابتدایی پس از عمل، انجام ماساژ درد زیادی به شما تحمیل کند؛ اما با گذشت یک الی دو هفته می‌توانید ماساژ بدون دردی را تجربه کنید. به همین دلیل، معمولا توصیه می‌شود تا از هفته دوم نسبت به انجام ماساژ بعد از لیپوماتیک اقدام کنید تا دچار درد نشوید. هر چند آستانه تحمل برخی افراد تاحدی است که هیچ دردی از ماساژ حتی در جلسات ابتدایی روزهای اول نیز احساس نمی‌کنند.

مزایای ماساژ بعد از لیپوماتیک چیست؟

اطلاع از مزایای ماساژ پس از لیپوماتیک به شما کمک می‌کند تا انگیزه قوی‌تری برای تجربه کردن آن به دست آورید. پیگیری روند درمان و بهبودی پس از انجام پیکرتراشی با لیپوماتیک یکی از اساسی‌ترین تصمیماتی است که به شما کمک می‌کند بهترین نتیجه از عمل را مشاهده کنید. در ادامه به بررسی این مزایا می‌پردازیم.

  • کاهش گرفتگی بافت‌های ناحیه شکم پس از انجام ماساژ لیپوماتیک یکی از مهم‌ترین مزایای این کار محسوب می‌شود.
  • با انجام ماساژ پس از لیپوماتیک، خونرسانی قوی‌تر می‌شود و جریان خون به بهترین شکل در بدن ایجاد می‌شود. همین خونرسانی قوی، موجب بهبود سریع زخم و نواحی آسیب دیده در پروسه لیپوماتیک می‌شود.
  • ماساژ بعد از لیپوماتیک، گردش لنف را تسریع می‌کند تا بدون هر گونه اختلال انجام شود. همین موضوع موجب کاهش تورم و بهبود نتیجه لیپوماتیک در فرد خواهد شد.
  • عمل لیپوماتیک به صورت نیمه تهاجمی انجام می‌شود و تنها چند سوراخ ریز در سطح پوست باقی می‌ماند؛ اما ریسک بروز عفونت در همین نواحی نیز وجود دارد. با تسریع در بهبودی و کوتاه کردن دوران نقاهت، شانس این را دارید که شاهد ریسک عفونت کم‌تری باشید و بدون دردسر این مرحله را بگذرانید.
  • سرعت ترمیم بافت زیرین پوست را افزایش می‌دهد و میزان کبودی را کاهش خواهد داد.

نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک در نواحی مختلف

همان‌طور که از ابتدا اشاره شد، ماساژ پس از لیپوماتیک به منظور بهبود گردش لنف و جذب آن صورت می‌گیرد. این کار می‌تواند سرعت بهبودی را تسریع بخشد و به بهترین شکل ممکن دوران نقاهت را مدیریت کند؛ اما توجه داشته باشید که نحوه ماساژ هر قسمت از بدن، باتوجه به آناتومی آن متفاوت است. شما باید باتوجه به قسمت لیپوماتیک شده، نحوه ماساژ آن را بدانید.

در ادامه چگونگی انجام ماساژ در هر قسمت از بدن را مرور می‌کنیم.

۱- نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک بازو

برای انجام ماساژ پس از لیپوماتیک بازو لازم است تا از دورترین نقطه به سوراخ ایجاد شده در سطح پوست شروع کنید و به آرامی تورم و مایع زیر پوست را به سمت سوراخ‌های ایجاد شده در سطح پوست هدایت کنید. این کار کمک شایانی به تخلیه مایع تجمع کرده زیر پوست می‌کند. معمولا ماساژ بازو بعد از لیپوماتیک به گونه‌ای است که لیفت مناسبی در سطح پوست ایجاد کند و کمک شایانی به خروج مایع زیر پوست نماید. با این اقدامات و استفاده از گن‌های مخصوص عمل لیپوماتیک بازو می‌توانید تورم را به بهترین شکل کنترل کنید.

۲- نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک غبغب

در ناحیه غبغب پس از انجام لیپوماتیک، به فاصله یک هفته از انجام عمل می‌توانید ماساژ را آغاز کنید. معمولا این ناحیه با سرعت بالایی بهبود پیدا می‌کند و سوراخ ایجاد شده در سطح پوست بسته می‌گردد. به همین دلیل، تنها ماساژ از ناحیه چانه به سمت استخوان فکی کفایت می‌کند تا تورم موجود در ناحیه غبغب بهبود یابد.

به یاد داشته باشید که ناحیه غبغب به کمک گن مخصوص پس از لیپوماتیک و ماساژ می‌تواند با کم‌ترین میزان تورم و ناهمواری بهترین نتیجه را به شما ارائه کند.

۳- نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک ران

لیپوماتیک ران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک به گونه‌ای است که از دورترین نقطه و بالاترین بخش به سوراخ ایجاد شده در لیپوماتیک ماساژ را آغاز می‌کنید. فشار دست بر روی سطح پوست باید کم باشد. معمولا در صورتی که ماهیچه‌های زیر پوست احساس شود، انجام ماساژ با فشار زیادی در حال انجام است و باید فشار را کاهش دهید. سعی کنید از نقطه ابتدایی تا انتهایی نزدیک به سوراخ ایجاد شده را یکنواخت با فشاری یکسان ماساژ دهید تا به بهترین شکل مایع زیر پوست در حرکت قرار گیرد یا از نواحی دارای سوراخ خارج شود یا از طریق غدد لنفاوی جذب گردد.

۴- نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک شکم

یکی از رایج‌ترین نقاطی که در بدن برای لیپوماتیک انتخاب می‌شود، شکم است. شما به راحتی می‌توانید از طریق ماساژ شکم، میزان تورم را کاهش دهید و بافت آسیب دیده زیر پوست را سریع‌تر ترمیم کنید.

عمل لیپوماتیک شکم با ایجاد سوراخ‌هایی در پایین‌ترین نقطه آن انجام می‌شود؛ اما به یاد داشته باشید که منطقه مدنظر برای شروع ماساژ در زیر سینه و بالاترین قسمتی است که لیپوماتیک انجام شده است. ماساژ را از همین بخش آغاز می‌کنید و با ایجاد فشاری نسبی و هماهنگ تلاش می‌کنید تا مایع زیر پوست به سمت پایین حرکت کند. همین موضوع در چرخش مایع و جذب آن کمک شایانی می‌کند. اگر پزشک از درن استفاده کرده باشد که خروج مایع بسیار آسان‌تر است. کافی است در زمان ماساژ دست‌تان را به سمت محل خروجی حرکت دهید تا خونابه‌ها به مرور خارج شوند. این کار می‌تواند بهترین نتیجه را از انجام لیپو شکم به شما ارائه کند.

۵- نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک پشت

ماساژ بعد از لیپوماتیک در ناحیه پشت بسیار اهمیت دارد. شما باید با توجه به سوراخ‌های ایجاد شده برای ورود لوله کانولا، ماساژ را طوری مدیریت کنید که نقطه نهایی آن در همین سوراخ‌ها باشد. معمولا جهت ماساژ پشت، با سایر نقاط بدن، متفاوت است و دست‌ها به شکلی هماهنگ حول محور سوراخ ایجاد شده می‌گردند تا مایع زیر پوست را به همین نواحی هدایت کنند. به این ترتیب، می‌توانید خیلی راحت میزان تورم و مایع ایجاد شده در زیر پوست را مدیریت کنید و حجم قابل توجهی از میزان تورم را کاهش دهید.

استفاده مرتب از گن مخصوص نیز، به شما کمک می‌کند تا تجمع مایع زیر پوست نداشته باشید. در این میان نقش تغذیه نیز بسیار پررنگ است. سعی کنید با تغذیه مناسب و بی نمک، میزان تورم را کاهش دهید و هرچه زودتر نتیجه نهایی لیپوماتیک را ببینید.

عواقب ماساژ توسط فرد غیرمتخصص

معمولا پزشکان متخصص بعد از لیپوماتیک، یک فرد متخصص در ماساژ بعد از عمل را به شما معرفی می‌کنند؛ چرا که عواقب این کار توسط فردی که نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک را نمی‌داند، بسیار زیاد است. ماساژ توسط فرد غیر متخصص می‌تواند موجد مختل شدن سرعت بهبودی و همچنین، ایجاد فاصله و برش در سطح زیرین پوست شود. همین امر موجب بروز مشکلاتی مثل ناهمواری در سطح پوست بعد از بهبودی فرد خواهد شد. به همین دلیل باید حتما برای انجام ماساژ فردی را انتخاب کنید که تخصص کافی در این زمینه داشته باشد و نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک را بداند.

آیا شروع نکردن ماساژ بعد از لیپوماتیک خطرناک است؟

خیر! انجام ماساژ پس از لیپوماتیک نیز یکی از اقدامات مراقبتی مهم است که می‌تواند سرعت بهبودی شما را افزایش دهد. اما شروع نکردن آن خطر خاصی نخواهد داشت و صرفا موجب طول کشیدن مدت زمان بهبودی، افزایش ریسک عفونت و موارد این‌چنینی خواهد شد. تورم در بدن فردی با تجربه ماساژ در مدت ۲ ماه بهبود پیدا می‌کند، اما فردی با شرایط یکسان بدون ماساژ ۶ ماه زمان احتیاج دارد تا نتیجه عمل را مشاهده کند. این زمان‌ها کاملا تقریبی است و هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

خلاصه مطلب

اگر کاندید انجام عمل لیپوماتیک هستید، باید بدانید که ماساژ پس از آن تا چه اندازه می‌تواند در نتیجه موثر باشد. نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک تعیین کننده سرعت بهبودی و کاهش تورم پس از جراحی است. پس سعی کنید با توجه به این نکته پیگیری کافی در این زمینه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست