علت بزرگی بیش از حد سینه ها در زنان | درمان بزرگی سینه ها

علت بزرگی بیش از حد سینه ها در زنان
جراحی زیبایی سینه

بزرگی بیش از حد سینه هم در خانم‌ها دیده می‌شود و هم در آقایان. علت بزرگی بیش از حد سینه نیز معمولا متفاوت و متنوع است. از افزایش وزن و ایجاد بافت‌های چربی تا تغییرات هورمونی، عوارض مصرف برخی داروها و یا پدیده‌ای طبیعی در دوران بارداری برای خانم‌ها؛ همگی از عوامل بزرگ شدن سینه می‌باشند.

عوارض بزرگی سینه جدا از ایجاد ظاهر نامناسب برای شخص، معمولا در خانم‌ها با درد، فشار به گردن، تحریکات پوستی و مشکلاتی در فعالیت‌های روزانه مانند لباس پوشیدن و ورزش کردن همراه است. درمان بزرگی سینه نیز در آقایان و خانم‌ها متفاوت است. آقایان با جراحی ژنیکوماستی و خانم‌ها با روش‌هایی مانند عمل ماموپلاستی کاهشی و لیفت سینه ، می‌توانند بزرگی سینه‌های خود را درمان کنند.

در این مقاله به طور کامل علت بزرگی سینه و روش‌های درمان آن آمده است.

علت، عوارض و درمان بزرگی بیش از حد سینه در خانم‌ها و آقایان

رشد بیش از اندازه و غیر طبیعی سینه، چه در آقایان و چه خانم‌ها موجب ایجاد ظاهری نامناسب و همچنین مشکلاتی در زندگی روزمره خواهد شد. همچنین با ادامه دار شدن بزرگی سینه‌ها، درد و مشکلاتی که برای گردن و ستون فقرات ایجاد می‌شود، به ویژه در خانم‌ها، ممکن است غیر قابل تحمل شود.

به همین دلیل از روش‌های جراحی برای کاهش حجم سینه استفاده می‌شود. با این حال پیش از تصمیم به جراحی باید با جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی مشورت کرد تا علت دقیق بزرگی سینه و عوارض احتمالی عمل برای شما بررسی شود. همچنین باید پیش از عمل آزمایش‌هایی انجام دهید تا امکان جراحی سینه‌ها تشخیص داده شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه انجام جراحی ماموپلاستی کاهشی در خانم ها، مقاله عمل کوچک کردن سینه را از دست ندهید.

علت بزرگی بیش از سینه در خانم‌ها

بزرگ شدن سینه‌ها یک فرایند طبیعی در دوران رشد و بلوغ خانم‌ها است و با پایان دوران بلوغ، این فرایند نیز کم کم کاهش پیدا می‌کند. با این حال ممکن است برخی از خانم‌ها در دوران بزرگسالی نیز بزرگ شدن سینه‌ها را تجربه کنند. دلایل این بزرگ شدن معمولا متفاوت است؛ گاهی این بزرگی سینه به دلیل بارداری است که یک عارضه طبیعی به شمار می‌رود و مشکلی ندارد.

بزرگ شدن سینه در خانم‌ها به علت تغییرات هورمونی و یا یک دلیل غیر طبیعی باشد.

بارداری و بزرگی سینه در خانم‌ها

یکی از نخستین نشانه‌های بارداری، بزرگ شدن سینه‌ها است. با آغاز بارداری، تغییرات هورمونی متفاوتی در بدن خانم‌ها اتفاق می‌افتد که می‌تواند موجب بزرگ شدن سینه‌ها شود. درواقع بدن مادر برای شیردهی به کودک خود آماده می‌شود. بزرگ شدن غدد شیری و همچنین افزایش وزن که موجب بیشتر شدن بافت چربی در بدن و سینه‌های مادران می‌شود، از دلایل بزرگی سینه در دوران بارداری است. معمولا از هفته ششم بارداری، سینه‌ها به اندازه یک فنجان بزرگتر می‌شوند که کاملا قابل تشخیص است.

بزرگی سینه به دلیل مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری

بر اساس پژوهش‌های علمی، با افزایش سطح هورمون‌های بدن که در پی استفاده از قرص‌های پیشگری رخ می‌دهد، اندازه سینه‌ها نیز افزایش می‌یابد. در واقع بزرگی سینه از عوارض طبیعی این داروها به شمار می‌رود. همچنین قرص‌های ضدبارداری بر اندازه سینه‌ها در دوران قاعدگی نیز اثر بیشتری می‌گذارد.

بزرگی سینه در چرخه قاعدگی

در دوران قاعدگی نیز تغییرات هورمونی در بدن اتفاق می‌افتد که موجب افزایش سایز سینه‌ها می‌شود. برای مثال افزایش هورمون استروژن موجب بزرگ شدن غدد و مجاری شیری می‌شود که در پی آن بزرگی بیش از حد سینه در خانم‌ها رخ می‌دهد. این عارضه معمولا در پایان دوره به وجود می‌آید و ممکن است با درد یا تحریک شدن سینه همراه باشد.

افزایش وزن؛ یک دلیل شایع در بزرگی سینه

بالا رفتن وزن که موجب افزایش میزان بافت‌های چربی در بدن می‌شود، یکی از دلایل عمده و شایع بزرگی سینه در خانم‌ها و حتی آقایان است. معمولا افزایش سایز سینه یا با بزرگ شدن غدد و مجاری شیری در ارتباط است که دلایل هورمونی دارد و یا با رشد غدد و بافت‌های چربی در سینه‌ها. معمولا اگر این افزایش اندازه سینه‌ها زیاد نباشد، با کمک رژیم‌های لاغری قابل برگشت است اما در کسانی که به دلیل افزایش بیش از اندازه وزن، سینه‌های بزرگی پیدا کرده‌اند، باید از روش‌های جراحی استفاده کرد؛ چرا که حتی اگر سینه‌ها بافت چربی خود را از دست بدهند، دچار کشیدگی پوست و افتادگی می‌شوند.

از دیگر دلایل بزرگی سینه در خانم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات فیبروکیستیک در سینه‌ها که ممکن است یک بیماری بی‌خطر باشد ولی بهتر است حتما توسط پزشک معاینه شود.
  • دوران یائسگی پس از ورود به دوران پنجم زندگی که با تغییرات هورمونی در ارتباط است.
  • ایجاد التهاب یا آبسه در سینه‌ها که ممکن است در دوران شیردهی رخ دهد و دلایل باکتریایی داشته باشد. به دلیل عفونت یا جمع شدن شیر در مجاری شیردهی سینه، این مشکل پیش می‌آید و معمولا دردناک است و در فرایند شیردهی مادران نیز اختلال ایجاد می‌کند.

مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی که مانند داروهای پیشگری از بارداری، تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می‌کنند.

ارتباط بزرگی سینه زنان با کمردرد

ارتباط بزرگی سینه زنان با کمردرد

بافت، چربی و غدد سینه وزنی دارند که در صورت بزرگ بودن سینه، فشار زیادی به عضلات پشت کمر و رباط‌ها وارد می‌کنند که همین موضوع می‌تواند سبب بروز کمردرد شود. علاوه بر این، بانوانی که سینه‌های بزرگ دارند، عمدتا گودی کمرشان بیشتر و مستعد بروز درد در ستون فقرات هستند. در شرایط این‌چنینی که درد کمر، بیمار را آزار می‌دهد، پزشک با بررسی تمامی شرایط بیمار، اقدام به جراحی کوچک کردن سایز سینه می‌کند.

علت بزرگی سینه در شرایط خاص

علاوه بر دلایلی که گفته شد، موارد دیگری نیز می‌توانند موجب افزایش سایز سینه زنان شود. برای مثال استفاده طولانی مدت از سوتین‌ها و لباس‌های تنگ می‌تواند سبب ایجاد حالت فشرده، تغییر شکل و همچنین، بزرگ‌تر دیده شدن سینه‌ها شود. پزشکان توصیه می‌کنند حتی‌الامکان از پوشیدن این‌گونه لباس‌ها خودداری کنید. علاوه بر این، رابطه جنسی نیز با توجه به افزایش گردش خون در بافت‌های بدن خصوصا سینه‌ها، ممکن است باعث بزرگ‌تر دیده شدن سینه‌ها شود. همچنین، ممکن است بانوان در سینه خود توده‌هایی را حس کنند که با بافت دیگر قسمت‌های پستان متفاوت باشد و همین بافت‌ها باعث بزرگ‌تر شدن یک یا هر دو سینه شود. در صورت تجربه این حالت، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عوارض بزرگی بیش از حد سینه در خانم‌ها

بزرگی سینه در خانم‌ها معمولا مشکلات بسیاری در زندگی روزمره ایجاد می‌کند. به همین دلیل این افراد نیازمند جراحی سینه و کاهش اندازه سینه‌ها خواهند بود. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بزرگ شدن بیش از اندازه سینه، معمولا مشکلات بسیاری را برای فرد به‌وجود می‌آورد. وجود یک یا چند مورد از این مشکلات می‌تواند فرد را به گزینه مناسب برای انجام ماموپلاستی کاهشی تبدیل کند:

  • دردهای گردن، شانه و مهره‌های پشت به دلیل وزن سینه‌ها و وجود فشار غیرطبیعی
  • محدودیت در حرکت‌های بدنی و ورزش کردن
  • ایجاد ظاهری نامتناسب و کاهش اعتماد به نفس شخص
  • مشکل پوشیدن لباس و انتخاب لباس‌هایی با سایز نامتناسب
  • ایجاد حساسیت و سوزش پوست سینه، به ویژه در محل تماس و سابیده شدن سینه به بدن
  • دردهای عصبی سینه، گردن و دست‌ها
  • گاهی رشد بیش از اندازه یکی از سینه‌ها موجب عدم تقارن در اندازه سینه‌ها و کوچک و بزرگ شدن آنها می‌شود.
رشد بیش از اندازه یکی از سینه‌ها

بزرگی سینه در آقایان

بزرگی سینه در آقایان نیز گاهش رخ می‌دهد که به آن ژنیکوماستی نیز می‌گویند. این مشکل به دلیل رشد بافت‌های پستان است و با بزرگ شدن سینه به دلیل افزایش وزن و ایجاد بافت چربی، فرق دارد. این عارضه ممکن است در یک یا هردو پستان رخ دهد که نشانه اولیه آن حساس شدن یا درد نوک پستان و ایجاد یک توده کوچک در زیر آن است.

ژنیکوماستی در دوران بلوغ در پسران شایع است که طی چند ماه برطرف می‌شود اما ممکن است این عارضه با فرد باقی بماند و رفته رفته بیشتر شود. معمولا این عارضه به دلیل تغییرات غیر طبیعی هورمون‌های جنسی رخ می‌دهد. همچنین دلایل دیگری مثل بالا رفتن سن، مصرف برخی داروها مانند داروهای هورمونی به ویژه در بدن‌سازان، مشکلات کبدی، شیمی‌درمانی بیماری سرطان و یا پرتودرمانی بیضه‌ها، کمبود هورمون مردانه، مشکلات ژنتیکی و …؛ می‌توانند علت بزرگ شدن سینه در آقایان باشند.

برای رفع مشکل در این افراد، عمل ژنیکوماستی توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک انجام می‌شود که درمان قطعی مشکل خواهد بود.

چه خانم‌هایی برای درمان بزرگی سینه مناسب هستند؟

پیش از انجام این عمل نخست باید دلیل بزرگ شدن سینه مشخص شود. برای این منظور باید تا پایان ۱۸ سالگی و رسیدن به بلوغ کامل صبر کرد. اگر رشد سینه‌ها ثابت نشده باشد، مکن است بعد از عمل نیز مشکل تکرار شود.

همچنین در خانم‌هایی که افزایش وزن شدید دارند باید شاخص توده بدنی آن‌ها کاهش پیدا کند به صورتی که بیشتر از ۳۰ % اضافه وزن نداشته باشند. همچنین به مدت ۶ ماه باید وزن فرد ثابت بماند تا آماده برای جراحی سینه باشد.

خانم‌هایی که قصد بارداری و شیردهی دارند نیز باید عمل کوچک کردن سینه را بعد از بارداری انجام دهند. نخست اینکه ممکن است این جراحی تا حدی بر میزان شیردهی تاثیر بگذارد. همچنین بعد از بارداری نیز سینه‌ها دوباره رشد می‌کنند که این موجب از دست رفتن نتایج عمل کوچک کردن سینه می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از پایان دوران شیردهی به درمان بزرگی سینه بپردازند.

از دیگر مواردی که موجب می‌شود گزینه مناسبی برای انجام عمل کوچک کردن سینه نباشید:

  • مشکلات قلبی و عروقی و فشار خون؛ با کنترل فشار خون و صلاح‌دید پزک می‌توانید عمل جراحی سینه داشته باشید.
  • بیماری دیابت وابسته به انسولین؛ اگر قند خون ناشتا شما از ۱۱۵ کمتر باشد، می‌توانید با مشورت پزشک این عمل را انجام دهید.
  • وجود بیماری در ناحیه سینه که به همین دلیل، ماموگرافی و سنوگرافی از آزمایش‌های پیش از انجام عمل سینه است.
  • رشد جسمی ناقص که مشخص نشود آیا سینه‌ها به اندازه نهایی خود رسیده‌اند یا خیر.
  • مصرف دخانیات و الکل؛ مصرف این مواد موجب مشکلات بسیاری خواهد شد از جمله: کاهش سرعت بهبودی زخم‌ها، خونریزی هنگام جراحی، ایجاد کبودی در زخم، نکروز به دلیل عدم خونرسانی مناسب در بافت‌ها، بالا رفتن احتمال عفونت.
سینه های جراحی شده بعد از مشکل بزرگی بیش از حد

درمان بزرگی سینه در خانم‌ها

عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی کاهشی از اصلی‌ترین روش‌های درمان بزرگی بیش از حد سینه در خانم‌ها است. در این روش که بین ۲ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارد، با ایجاد برش‌هایی در پوست سینه، بافت‌های اضافی برداشته می‌شود. سپس نوک سینه و هاله آن به محل مناسب منتقل می‌شود. همچنین پوست اضافی سینه نیز برش می‌خورد تا اندازه سینه‌ها کوچک‌تر شود و افتادگی سینه نیز از بین برود.

در این عمل جراح فوق تخصص پلاستیک تلاش می‌کند تا ارتباط خونی و عصبی بین نوک سینه و بافت‌های درون سینه حفظ شود و به مجاری شیری نیز آسیب نرسد. با این همه، تکنیک مورد استفاده و مهارت و تخصص جراح در انجام این عمل بسیار مهم است. در پایان نیز پوست بخیه می‌خورد و پانسمان می‌شود.

آیا می‌توان حجم سینه را با روشی به جز جراحی ماموپلاستی کاهشی، کم کرد؟

در خانم‌هایی که به دلیل افزایش وزن، حجم سینه‌ها افزایش یافته اما هنوز سینه‌ها دچار افتادگی نشده‌اند، می‌توان با تخلیه چربی اضافی از بافت سینه‌، اندازه آن را کم کرد. اگر پوست سینه‌ها در اثر افتادگی بزرگ شده باشد و یا خاصیت کشسانی خود را از دست داده باشد، نمی‌توان از روش تخلیه چربی استفاده کرد.

مراقبت‌های عمل ماموپلاستی برای درمان بزرگی سینه

از انجایی که این جراحی با بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود، باید صبح جراحی ناشتا باشید. همچنین شب قبل عمل حمام کنید و روز جراحی سوتین طبی خود را به همراه داشته باشید.

مصرف قرص‌های ضد انعقاد خون، برخی داروها و مکمل‌ها مانند داروهای ضد حساسیت یا آسپرین و همچنین مصرف الکل و دخانیات از دو هفته (یا یک ماه) پیش از عمل ممنوع است. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما با جراح خود مشورت کنید.

  • پس از انجام عمل، وجود درد، کبودی و خونریزی طبیعی است که با کمک مسکن و کمپرس سرد و گرم قابل کنترل است.
  • تا قبل از برداشتن پانسمان از حمام کردن خودداری کنید.
  • مایعات و میوه تازه مانند آناناس و کیوی و همچنین ماهی و میگو مصرف کنید. نمک غذای خود را تا جای ممکن کاهش دهید.
  • تا چند هفته به پشت بخوابید و هیچ فشاری به سینه‌ها وارد نکنید. استراحت مطلق در روز ممنوع است و حتما باید روزی چند ساعت راه بروید و نرمش‌های مخصوص انجام دهید.
  • برای رسیدن به سایز و شکل دلخواه، ۲ تا ۳ ماه باید از سوتین طبی خود استفاده کنید و تنها هنگام حمام کردن آن را در بیاورید.
  • داروها و پومادهای آنتی بیوتیک و همچنین پومادهای ترمیم کننده جای زخم را طبق دستوری پزشک مصرف کنید.
  • ورم سینه‌ها چند ماه زمان نیاز دارد تا کاملا رفع شود. پس از آن می‌توانید نتیجه عمل خود را مشاهده کنید.
  • رفع جای زخم در برخی پوست‌ها ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز دارد اما معمولا یک رد باریک و محو از جای بخیه‌ها می‌ماند که خیلی دیده نمی‌شود.
  • ثابت نگاه داشتن وزن با کمک رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن، از افزایش وزن و بزرگ شدن دوباره سینه‌ها جلوگیری می‌کند. به همین دلیل باید وزن خود را همیشه کنترل کنید.
  • شیردهی بعد از عمل کوچک کردن پستان با ماموپلاستی کاهشی و درمان بزرگی سینه، مانعی ندارد اما بهتر است پیش از انجام این عمل، باردار شوید.

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل درباره بزرگی بیش از حد سینه زنان و دلایل آن صحبت شد. اگرچه بسیاری از بانوان از سینه‌های کوچک رنج می‌برند، اما سینه‌های بیش از حد بزرگ نیز می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. زیرا علاوه بر اینکه ظاهر نامناسبی دارند، باعث بروز مشکلات جسمی مثل کمردرد و درد شانه‌ها نیز خواهند شد. دلایل مختلفی موجب بزرگ شدن بیش از حد سینه می‌شود. در اکثر موارد، بانوان این موضوع را به دلایل ژنتیکی تجربه می‌کنند. 

اما برخی دیگر از عوامل مثل زایمان، افزایش وزن یا خوردن قرص‌های هورمونی نیز بر بزرگ شدن سینه‌ها موثر هستند. بزرگ شدن سینه‌ها می‌توانند با مشکلات بسیار گوناگونی همراه باشند. به عنوان مثال، برخی بانوان با سایز سینه بزرگ هنگام پوشیدن لباس‌ با مشکل مواجه می‌شوند یا درد‌های بدنی را تجربه خواهند کرد.

 با این حال، گاهی اوقات ممکن است علت بزرگ شدن یکی از سینه‌ها بروز بیماری‌های خاص و مشکلات جسمی باشند. در این حالت، باید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات لازم بافت سینه به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد. بزرگی سینه نه تنها در بانوان، بلکه در آقایان نیز مشاهده می‌شود که به آن ژنیکوماستی می‌گویند. معمولاً برای درمان این مشکلات از عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی استفاده می‌شود که یک جراحی بسیار ساده بوده و دوره نقاهت آن بسیار کوتاه است.

سؤالات متداول درمان بزرگی سینه زنان

آیا رشد سینه‌ ها با رسیدن به دوران بلوغ و شروع عادت ماهانه متوقف می‌ شود؟
از کجا متوجه شویم سایز سینه ما استاندارد است؟
آیا شیردهی موجب بزرگ شدن سینه ‌ها می شود؟
با کمک روش ‌های خانگی می ‌توان سایز سینه را کوچک کرد؟
آیا رشد سینه‌ ها با رسیدن به دوران بلوغ و شروع عادت ماهانه متوقف می‌ شود؟

به طور کلی از آغاز دوران بلوغ، طی ۳ تا ۵ سال رشد سینه‌ها ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن با توجه به افزایش یا کاهش وزن، حجم آن تغییر خواهد کرد.

از کجا متوجه شویم سایز سینه ما استاندارد است؟

در صورتی که سایز سینه بیش از اندازه بزرگ باشد، مشکلاتی مثل کمر درد به دنبال خواهد داشت. معمولا برای افرادی که قد ۱۷۰ سانتیمتر دارند، سایز سینه ۹۰ ایده ال است.

آیا شیردهی موجب بزرگ شدن سینه ‌ها می شود؟

در دوران شیردهی، تغییرات هورمونی در بدن بسیار زیاد است. همچنین وجود شیر در بافت سینه موجب افزایش سایز سینه‌ها خواهد شد.

با کمک روش ‌های خانگی می ‌توان سایز سینه را کوچک کرد؟

بله با ماساژ دادن مصرف زنجبیل یا تخم کتان می‌توان سایز سینه را کوچک کرد. 

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

۲ دیدگاه. ترک جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست