رفع جای بخیه و زخم عمل ابدومینوپلاستی

رفع جای بخیه عمل ابدومینوپلاستی
جراحی زیبایی اندام
خلاصه مقاله
خلاصه مقاله

اگر عکس‌های مختلف از معجزه جراحی ابدومینوپلاستیُ دیده و کمی اضافه وزن یا دفرمگی شکم داشته باشید، حتما برای انجام جراحی زیبایی ابدومینوپلاستی وسوسه شدید؛ اما نگرانی از جای بخیه بعد از این جراحی، همیشه یک دغدغه ذهنی برای دوستانی است که کاندید انجام این جراحی هستند. معمولا، جای بخیه در بعضی افراد خیلی مشهوده و در بعضی افراد دیگه، چندان خودشو نشون نمیشه!

شما بعد از جراحی تو کدوم دسته قرار می‌گیرید؟

اصلا دلیل این تفاوت چیه و چرا باید خط بخیه برای عده‌ای خیلی زود از بین بره و محو بشه، اما برای عده‌ای دیگه، تا آخر عمر باقی بمونه؟

خب همه‌ی اینا، به پوست شما، سن و سالتون و لایف استایلتون بستگی داره. اگر بعد از جراحی مصرف نمکتون قطع نکنید، از مشروبات الکلی استفاده کنید و سیگار بکشید، قطعا روند بهبود زخم طول میکشه و جای زخم برای همیشه باقی میمونه؛ اما در صورتی‌که این موارد رو رعایت کنید، از زخمتون نگهداری کنید، پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید و پمادهای ترمیم کننده رو مرتب استفاده کنید و قرص کلاژن‌ساز بخورید، احتمالا نتیجه بهتری می‌بینید.

معمولا، جای زخم در بعضی آدما که به اصطلاح، خوش زخم گفته میشن، زود محو میشه. این بخاطر کلاژن سازی تو بدن اون‌هاست. شما بعد از جراحی، با ورزش سبک و ایجاد جریان خون طبیعی تو بدن، مصرف ویتامین‌ها، پمادها و مراقبت از ناحیه جراحی شده و تغذیه مناسب، میتونین به ازبین رفتن و محو شدن جای بخیه امیدوار باشید.

هرچند بخیه ابدومینوپلاستی، اگر توسط پزشک متخصص و باتجربه‌ای انجام بشه، زیر خط بیکینیتون قرارمیگیره و با مایو و لباس زیر، اصلا خطی نمی‌بینید. اما انتخاب پزشک خوب و باتجربه هم نکته مهمیه که باید درنظر بگیرید. چون بخیه ظریف و مرتب، اصلی‌ترین عامل محو شدن اون در آیندس. درحالی‌که اگر بخیه مرتب و ظریف نباشه، مدل جوش خوردن پوست به همدیگه کاملا مشخصه و حتی سطح ناهمواری‌ هم ایجاد میکنه.

حالا اگر جای بخیه موند چیکار کنیم؟

بازم جای نگرانی نیست؛ استفاده از روش‌های غیرجراحی مثل لیزر، تزریق استروئید، تزریق ژل، پوشش‌های ژل سیلیکونی، میکرونیدلینگ، لایه‌برداری پوست، خراش و سابیدن پوست یا درم ابریژن و روش‌هایی مثل سلول‌درمانی با سلول‌های بنیادی یا منجمد کردن زخم با گاز نیتروژن، بهترین راه‌هاییه که میتونین استفاده کنین. روش‌های جراحی و پیوند پوست هم وجود داره که معمولا به ندرت استفاده میشه چون جای بخیه ابدو، معمولا در حدی نیست که نیازی به جراحی داشته باشه.

جای بخیه ابدومینوپلاستی معمولا یکی از نگرانی‌های اصلی در انجام جراحی باز شکم است. برای انجام ابدومینوپلاستی، پوست شکم برش می‌خورد و بخش‌های اضافی آن به همراه بافت چربی زیر آن برداشته می‌شود. به همین دلیل پس از بخیه خوردن، جای برش روی پوست کمی باقی می‌ماند.

جای بخیه ابدومینوپلاستی به مرور زمان کمرنگ و محو می‌شود که ممکن است بین ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز داشته باشد. البته زمان بهبود جای زخم و میزان کمرنگ شدن رد بخیه ابدومینوپلاستی به جنس پوست هر فرد، مراقبت‌های انجام شده بعد از عمل و همچنین میزان رسیدگی ویژه به جای بخیه عمل بستگی دارد.

در بیشتر افراد جای بخیه ابدومینوپلاستی آنقدر کمرنگ خواهد شد که به سختی دیده می‌شود. همچنین چون در پایین شکم قرار دارد، چندان در زیبایی فرد اثر منفی نمی‌گذارد. با این حال در برخی افراد ممکن است این جای زخم بیشتر دیده شود که می‌توان آن را با کمک روش‌های غیرجراحی و دارویی یا با کمک جراحی، برطرف کرد. در این مقاله هر دو شیوه رفع جای بخیه ابدومینوپلاستی بررسی شده است.

رد بخیه عمل ابدومینوپلاستی و درمان آن

جای بخیه ابدومینوپلاستی به دلیل ترمیم ناقص محل جراحی رخ می‌دهد. اگر مراقبت‌های بعد از جراحی به خوبی انجام شود، ترمیم پوست بهتر انجام می‌شود و جای بخیه کمتری باقی خواهد ماند. به طور کلی وقتی پوست بدن آسیب می‌بیند و یا بریده می‌شود، پروتئینی به نام کلاژن موجب ترمیم بافت پوست می‌شود.
در افرادی که به اصطلاح خوش‌زخم هستند، ترمیم پوست سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود و رد زخم بسیار کمی باقی می‌ماند. در کسانی که معمولا ترمیم زخم‌های آنها به سختی انجام می‌شود و در اصطلاح، بدزخم هستند، احتمالا جای بخیه ابدومینوپلاستی نیز برای آنها بیشتر خواهد بود.
مراقبت‌های بعد از عمل زیبایی شکم و انجام تمامی توصیه‌های جراح در کنار استفاده درست از کرم‌ها و پمادهای ترمیمی به کم شدن عوارض عمل و محو شدن جای بخیه کمک می‌کند. اگر با وجود تمام مراقبت‌ها، باز هم جای بخیه ابدومینوپلاستی شما را آزار می‌دهد، می‌توانید از روش‌های ترمیمی غیر جراحی و همچنین جراحی جای زخم استفاده کنید.

چرا بعد از ابدومینوپلاستی، جای بخیه باقی می‌ماند؟

در ابدومینوپلاستی، میزان برش پوست، طولانی و عمیق است. به همین دلیل ترمیم پوست سخت‌تر انجام می‌شود و نیاز به مراقبت و زمان بیشتری دارد. محل به هم رسیدن دو طرف پوست بریده شده که جای بخیه بعد از عمل است، معمولا به صورت یک رد محو باقی می‌ماند و از بین بردن آن یکی از سخت‌ترین مسائل در حوزه زیبایی بدن و درمان مشکلات پوستی است.

در واقع شخصی که عمل ابدومینوپلاستی انجام می‌دهد باید بپذیرد که بسته به جنس پوستش و میزات ترمیم آن، یک رد محوی از جای بخیه ابدومینوپلاستی را در ناحیه زیرین شکم خود خواهد داشت. این رد زخم، بخشی از فرایند التیام و ترمیم پوست بدن است.

بافت ناحیه ترمیم شده یا همان زخم، معمولا با بافت اصلی پوست کمی تفاوت دارد و به همین دلیل رد آن دیده می‌شود. هرچه سطح بازسازی شده با کمک کلاژن با بافت اصلی پوست همخوانی بیشتری داشته باشد، جای بخیه ابدومینوپلاستی کمتر خواهد بود. ترمیم و بازسازی پوست معمولا در بخش‌های عمیق‌تر زودتر انجام می‌شود و در سطح پوست نیاز به زمان بیشتری دارد.

در افرادی که سن بالاتری دارند و پوست وارد فرایند پیری شده است، کلاژن‌سازی تقریبا متوقف می‌شود و در نتیجه جای بخیه ابدومینوپلاستی بیشتر باقی خواهد ماند. در این افراد روش‌های درمانی مکمل باید به کار گرفته شود تا پوست برای تولید کلاژن و ترمیم هرچه زودتر تحریک شود.

جای بسیار عمیق بخیه بعد از جراحی باز شکم

آیا شیوه جراحی و بخیه زدن هم در بیشتر شدن جای بخیه نقش دارد؟

بی‌شک بله؛ هرچه توانایی و مهارت جراح در انجام عمل زیبایی بیشتر باشد و از تکنیک‌های مناسبی برای انجام برش و بخیه زدن استفاده کند، جای بخیه ابدومینوپلاستی نیز کمتر خواهد بود. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود برای انجام عمل‌های زیبایی مانند جراحی شکم، به جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی مراجعه کنید.

برای مثال شکل برش پوست باید هم‌راستا با خط‌های پوستی شخص باشد تا فشار ایجاد شده روی زخم کمتر شود. همچنین شیوه و تعداد بخیه زدن نیز در بهبود زودتر جای زخم موثر است. بسیاری فکر می‌کنند هرچه تعداد بخیه بیشتر باشد، جای عمل نیز کمتر خواهد بود. در حالی که کاملا عکس این قضیه صادق است!

در واقع هرچه تعداد بخیه‌ها بیشتر باشد و اندازه ظریف‌تر و متراکم‌تری داشته باشد، فشار بخیه‌های روی تمام طول زخم پخش می‌شود. به این ترتیب هم فشار کمتری به زخم وارد می‌شود و هم تمام سطح برش خورده پوست به خوبی در کنار هم قرار خواهد گرفت. در نتیجه ترمیم زخم بهتر صورت می‌گیرد و جای بخیه ابدومینوپلاستی نیز کمتر می‌شود.

درمان اسکار و جای بخیه عمل

معمولا در پوست‌های سالم که فرایند کلاژن‌سازی و ترمیم در انها به درستی انجام می‌شود، زخم و جای بخیه ابدومینوپلاستی رفع خواهد شد و تنها یک خط باریک و محو باقی می‌ماند که چندان آزار دهنده نیست. با این حال در برخی افراد این جای بخیه بعد از عمل بیشتر دیده می‌شود. رد بخیه را می‌توان با روش‌های مختلف غیر جراحی یا جراحی رفع کرد. برای اینکه بدانید کدام روش برای شما مناسب‌تر است باید با جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی مشورت کنید.

با این حال فراموش نکنید که پیشگیری از ایجاد جای زخم با رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، بسیار آسان‌تر و ساده‌تر از درمان آن است:

  • مصرف الکل، سیگار و نمک را تا دو ماه کاملا قطع کنید. در غیر این صورت باید منتظر سیاه شدن جای زخم، ترمیم کند و نامناسب زخم و باقی ماندن جای بخیه ابدومینوپلاستی باشید.
  • راه رفتن و فعالیت بدنی سبک را از همان هفته اول بعد از عمل انجام دهید تا گردش خون در بدن شما به حالت طبیعی برگردد و به بهبود بافت‌های آسیب‌دیده کمک کند.
  • تغذیه مناسب مانند غذاهای دریایی یا میوه آناناس و کیوی، در کنار دریافت مقدار مناسبی از ویتامین E در ترمیم و بازسازی جای زخم عمل، بسیار موثر است.
  • تا دو ماه نباید هیچ فشاری به جای عمل و محل بخیه‌ها وارد کنید.
  • جلوگیری از عفونت زخم، به ویژه استفاده از دارو و پماد آنتی‌بیوتیک، در کنار استفاده از پمادها و کرم‌های ترمیمی، یکی دیگر از راه‌های کاهش جای بخیه ابدومینوپلاستی است.

روش‌های درمان غیر جراحی جای بخیه

اگر رد زخم یا جای بخیه ابدومینوپلاستی زیاد نباشد، معمولا با یک یا چند روش غیر جراحی قابل برطرف شدن است. این روش‌های درد و ناراحتی جراحی را به‌همراه ندارند و بیشتر مورد پسند عموم قرار گرفته‌اند. از میان این روش‌های فیر جراحی می‌توان به چند مورد اشاره کرد:

  • استفاده از لیزر
  • تزریق استروئید
  • تزریق ژل
  • پوشش‌های ژل سیلیکونی
  • میکرونیدلینگ
  • لایه‌برداری پوست
  • خراش و سابیدن پوست یا درم ابریژن
  • دیگر روش‌ها مانند سلول‌درمانی با سلول‌های بنیادی، منجمد کردن زخم با گاز نیتروژن و …
از بین برئن رد بخیه عمل باز شکم با لیزر

ترمیم پوست و جای بخیه با کمک لیزر

روش لیزر برای ترمیم پوست‌های حساس توصیه می‌شود که رویکردی غیر تهاجمی دارد. جراح یا متخصص پوست با کمک تابش لیزر، تنها سلول‌های سطح زخم را هدف قرار می‌دهد و از سطح پوست برمی‌دارد. سپس سلول‌های زیرین تحریک می‌شوند تا کلاژن بیشتری تولید کنند. به این شکل فرایند ترمیم پوست کامل می‌شود و جای بخیه ابدومینوپلاستی التبام پیدا می‌کند.

کدام روش لیزر پوست، موثرتر است؟

لیزرهای مختلفی در درمان جای بخیه و زخم بعد از عمل به کار گرفته می‌شوند که باید با نظر جراح و پزشک شما مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس نوع جوشگاه زخم عمل، ممکن است درمان لیزر به تنهایی موثر نباشد. لیزرهای معمول برای درمان جای زخم و بخیه بعد از عمل شامل PDL و fractional or conventional Co می‌شوند.

تزریق استروئید برای درمان جای بخیه

تزریق استروئید یک درمان غیر تهاجمی برای از بین بردن جای بخیه ابدومینوپلاستی است. استروئید یک نوع چربی است که موجب تقویت لایه‌های سطحی پوست و بخش‌های عمیق‌تر شود، تغذیه سلول‌های پوست را بهبود بخشد و فرایند ترمیم را کامل کند. همچنین تزریق مستقیم کلاژن نیز می‌تواند با این تکنیک همراه شود تا نتایج سریع‌تری در پی داشته باشد.

پیلینگ یا لایه‌برداری شیمیایی

در این روش برای درمان جای زخم‌های سطحی می‌توان از محلول‌های شیمیایی استفاده کرد که معمولا از مواد گیاهی تهیه می‌شوند. محلول شیمیایی روی سطح زخم قرار می‌گیرد و سطح بالایی پوست را تخریب می‌کند. در نتیجه محل زخم پوسته پوسته و جدا می‌شود. پس از این مرحله، دوباره سطح پوست شروع به ترمیم می‌کند و محل جای بخیه ابدومینوپلاستی، اینبار یک دست و هماهنگ با سطح پوست بدن بازسازی خواهد شد.

تزریق ژل و فیلر به محل بخیه‌ها

اگر جای بخیه ابدومینوپلاستی شما فرو رفته باشد، روش تزریق ژل و پرکننده‌ها موثر است. نتایج این درمان خیلی زود دیده می‌شود اما ماندگاری بالایی ندارد. در این روش ژل و فیلر به زیر محل زخم تزریق می‌شود تا جای بخیه پف کند و بالا بیاید. معمولا به دلیل کش آمدن پوست و کشیده شدن جای بخیه، رد آن محوتر می‌شود.

میکرونیدلینگ برای التیام جای بخیه و زخم عمل ابدومینوپلاستی

میکرونیدلینگ یک روش بسیار پرطرفدار برای رفع انواع جای جوش، زخم، بخیه و آکنه است. در این روش سوزن‌های بسیار ریزی به درون سطح بالایی پوست فرو می‌رود و آن را سوراخ سوراخ می‌کند. پس از آن، پوست برای ترمیم خود دست به کار می‌شود و کلاژن تولید می‌کند. این کار به ترمیم بافت سطحی پوست و کم شدن اثر بخیه بعد از عمل، کمک می‌کند. همچنین جای بخیه ابدومینوپلاستی که فرو رفته باشد نیز با این روش تا حد زیادی درمان خواهد شد.

درمان رد بخیه و زخم بعد از عمل ابدومینوپلاستی با درم ابریژن

عوارض عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم چیست؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله مطالعه نمایید.

خراشاندن و سابیدن پوست برای تولید کلاژن

درم ابریژن روشی است که برای از بین بردن زخم‌های برجسته و جای بخیه‌های شدید کاربرد دارد. در این روش سطح بالایی پوست و روی زخم با ابزاری که لبه‌های تیز بسیار ریزی دارد، تراشیده می‌شود. این کار هم زخم‌های بدرنگ و برجسته را برمی‌دارد و هم با سابیدن سطح پوست موجب تحریک آن و کلاژن‌سازی دوباره می‌شود.

اگر جای بخیه عمل قرمز مانده است، از کرم‌های ترمیمی استفاده کنید

این کرم‌ها هم به تغذیه لایه‌های سطحی پوست و ترمیم آن کمک می‌کند و هم جلوی عفونت یا ایجاد گوشت اضافه را می‌گیرد. مصرف این کرم‌ها یا پمادها باید با نظر و تجویز پزشک انجام شود. معمولا از هفته دوم بعد از جراحی و پس از کشیدن بخیه‌ها، به مدت ۶ هفته تا ۲ ماه باید از این کرم‌ها استفاده کنید.

همچنین کرم‌های پاک کننده جای زخم نیز می‌توانند تا حدی برجستگی و سلول‌های سطحی جای بخیه را از بین ببرند. این کرم‌ها معمولا به صورت مکمل با دیگر روش‌ها تجویز می‌شوند.

درمان جای بخیه عمل ابدومینوپلاستی با جراحی

روش‌های جراحی برای درمان جای زخم و بخیه، در زخم‌های عمیق بیشتر کاربرد دارد. همچنین وقتی جای بخیه موجب آزار فیزیکی فرد و ایجاد درد می‌شود، باید از روش‌های جراحی استفاده کرد. معمولا کسانی که به دلایل مختلف ترمیم جای عمل قبلی در پوست آنها به درستی انجام نشده و جای زخم‌های شدید و ضخیمی را تجربه می‌کنند، اگر شرایط بدنی کافی داشته باشند می‌توانند از روش‌های جراحی برای ترمیم جای بخیه ابدومینوپلاستی بهره ببرند.

پیوند زدن پوست

اگر جای بخیه ابدومینوپلاستی خیلی وسیع و غیر قابل ترمیم باشد، می‌توان از بخش دیگری از بدن، پوست جدا کرد و به جای بخیه قبلی پیوند زد. در این روش که بسیار پیچیده‌تر از تکنیک‌های قبلی است، باید پوست و بافت‌های زیر آن برای پیوند منتقل شود. پیوند پوست می‌تواند با روش نسبی انجام شود یعنی شامل اپیدرم، که لایه سطحی پوست و بخشی از درم است. پیوندهای پوستی کامل، شامل تمام اپیدرم و درم می‌شود؛ یعنی کل لایه پوست جدا می‌گردد و پیوند زده می‌شود.

انواع بخیه ها که توسط جراح در ابدومینوپلاستی شکم استفاده می شود

بریدن جای زخم

اگر جای زخم روی پوست خیلی ضخیم و وسیع باشد، جای بخیه قبلی برش می‌خورد و یک سری بخیه جدید به پوست زده می‌شود. با این کار دوباره فرایند ترمیم پوست انجام خواهد شد. باید در این مرحله کاملا مراقب بود که ترمیم جای بخیه به خوبی انجام شود و مشکل قبلی تکرار نشود.

دابلیوپلاستی و زد پلاستی

در روش W-Plasty و Z-Plasty برای اصلاح جای بخیه کاربرد دارند؛ به این صورت که شکاف‌ها و برش‌هایی به شکل حرف دابلیو انگلیسی یا حرف زد انگلیسی در دو سوی جای بخیه ایجاد می‌شود و دوباره جای زخم برای ترمیم به هم متصل می‌شود.

جمع بندی

یکی از دغدغه‌های افراد بعد از عمل ابدومینوپلاستی جای بخیه‌های آن است. این بخیه‌ها به مرور زمان کمرنگ می‌شوند و طی ۶ ماه الی یک سال بسیار بهبود می‌یابد. اما در صورتی که اسکار آن ظاهری ناراحت‌کننده داشته باشد می‌توانید به کمک بعضی از روش‌های پزشکی آن را برطرف کنید.

اولین کاری که باید بکنید این است که در مرحله نقاهت به خوبی از آن مراقبت کنید تا ترمیم به درستی انجام شود. اما در صورتی که جای آن باقی بماند می‌توان از بعضی روش‌های غیر جراحی مثل لیزر، تزریق استروئید، تزریق ژل یا لایه برداری برای رفع آن استفاده کرد. همچنین در بعضی موارد شدیدتر می‌توان از عمل جراحی برای رفع جای بخیه استفاده کرد.

در این مقاله به طور مفصل در مورد جای بخیه ابدومینوپلاستی، علل ایجاد آن و نحوه رفع آن صحبت کردیم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایر مقالات ما مراجعه کنید.

جای بخیه ابدومینو پلاستی چه مدت بعد از بین می رود؟
چه پمادهایی تا چند وقت بعد عمل باید استفاده شود؟
آیا جای بخیه ابدومینوپلاستی به صورت کامل از بین می رود؟
جای بخیه ابدومینو پلاستی چه مدت بعد از بین می رود؟

جای بخیه به طور کامل از بین نمی رود ولی با استفاده از پمادهای مخصوص بسیار کم رنگ می ود.

چه پمادهایی تا چند وقت بعد عمل باید استفاده شود؟

یک ماه بعد عمل پماد های آنتی اسکار تجویز می شود و معمولا بین ۳ تا ۶ ماه باید استفاده شود.

آیا جای بخیه ابدومینوپلاستی به صورت کامل از بین می رود؟

خیر به طور کامل از بین نمی رود ولی می توان ۶ ماه بعد از جراحی برای کمتر مشخص بودن جای بخیه از تتو روی آن ناحیه استفاده کرد.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست