عوارض عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم چیست؟

عوارض عمل ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی یکی از رایج ترین عمل های جراحی زیبایی است که در سراسر جهان انجام می شود. تخمین زده می شود که بیش از ۸۰۰۰۰۰ نفر در هر سال تحت این عمل قرار می گیرند و به همین دلیل آن را ششمین عمل زیبایی رایج می دانند. تصمیم برای انجام جراحی های اینچنینی بسیار شخصی است و شما باید تصمیم بگیرید که آیا مزایای آن ارزش انجام این عمل را دارد و آیا عوارض عمل ابدومینوپلاستی قابل قبول است یا خیر.

هدف اصلی ابدومینوپلاستی تغییر شکل بدن با برداشتن پوست و بافت چربی اضافی برای بازسازی دیواره شکم است. به لطف عمل جراحی شکم، افرادی که از چربی اضافه یا پوست افتاده و شل در نواحی شکم و پهلوی خود رنج می برند، می توانند اندام زیباتر و باریک‌تری داشته باشند و این عمل واقعاً می ‌تواند برای آنها معجزه کند. با وجود تمام این مزایا البته که جراحی شکم نیز مانند همه جراحی ها باعث بروز عوارض جانبی خاصی می شود. با در نظر گرفتن این موضوع، مایلیم برخی از عوارض جانبی اساسی جراحی شکم را در این مطلب ررسی کنیم تا بیماران بتوانند انتظارات واقع بینانه ای در مورد انتظارات از روند درمان داشته باشند؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ابدومینوپلاستی و عوارض جانبی آن

پس از بارداری یا کاهش وزن قابل توجه، دستیابی به شکمی صاف و محکم به دلیل پوست شل و آویزان اغلب دشوار است. تامی تاک یا عمل ابدومینوپلاستی می تواند با از بین بردن پوست شل و چربی های سرسخت شکم، اندام فرد را به طور چشمگیری بهبود بخشد. این روش ظاهری زیبا تر و کانتور شده را به فرد هدیه می دهد.

جراحی شکم معمولا شامل سه برش به شکل لنگر در اطراف ناحیه تحتانی شکم است:

• یک برش جانبی زیر ناف که سر تا سر باسن را در بر می گیرد
  • یک برش دایره ای در اطراف ناف
  • یک برش عمودی که دو برش قبلی را به هم متصل می کند

جراح زیبایی با انجام این برش ‌ها می ‌تواند پوست اضافی و افتادگی ظاهری شکم فرد را از بین ببرد، بافت‌ های زیرین را تنظیم کند، پوست باقی‌مانده را سفت کند و کانتور کلی بدن بیمار را در این فرآیند بهبود بخشد.

اما پیش از هرچیزی هنگام بررسی جراحی زیبایی شکم، مهم است که از عوارض جانبی احتمالی در دوران نقاهت آگاه باشید چراکه عوارض جانبی بخشی عادی از دوران بهبودی بعد از عمل های زیبایی هستند و جراحی ابدومینوپلاستی نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس از جراحی زیبایی شکم، بیماران باید انتظار داشته باشند که برخی از عوارض جانبی را تجربه کنند. به عقیده بسیاری عوارض جانبی عوارض نیستند، بلکه نتیجه روند بهبودی بدن و بخشی طبیعی از بهبودی و همچنین و نشانه ای از واکنش طبیعی بدن شما به تروما و آسیب هستند.

شایع ترین عوارض جانبی شکم درد، تورم و کبودی است. این عوارض جانبی موقتی هستند و باید با بهبودی بدن برطرف شوند. اگرچه مقداری درد و تورم قابل انتظار است، اما اگر هر یک بدتر شود، می تواند نشانه عفونت یا عارضه دیگری باشد و باید فوراً به پزشک خود اطلاع داده شود. در طول فرآیند مشاوره برای یک عمل زیبایی، پزشک یا جراح باید جزئیات کاملی در مورد عوارض جانبی بالقوه و عوارض جدی این عمل ارائه دهد تا بدانید که باید به چه مواردی توجه کنید و چه مراقبت هایی را برای رفع یا کاهش این عوارض انجام دهید. در ادامه این مطلب مروری خواهیم داشت بر عوارض عمل ابدومینوپلاستی.

مطالعه مقاله رفع جای بخیه عمل ابدومینوپلاستی از دست ندهید.

کامل ترین لیست عوارض عمل ابدومینوپلاستی

برای اینکه عوارض جانبی جراحی ابدومینوپلاستی را بشناسیم باید کمی در مورد روند و نحوه انجام این عمل زیبایی بدانیم. جراحی شکم معمولاً با ایجاد یک برش در امتداد سطح پایینی ناحیه شکم و کوتاه کردن پوست اضافی شروع می شود. سپس پوستی که باقی می ماند در محل برش پایینی لنگر و چسبانده می شود. این کار باعث سفت شدن پوست می شود و ظاهری محکم تر به آن می بخشد و همچنین می تواند به کاهش، اما نه به طور کامل از بین بردن چربی ها کمک کند. پس این عمل یک عمل کاملاً تهاجمی است و با برش های زیادی انجام می شود و بالطبع نیاز به بیهوشی دارد. بنابراین می توان گفت احتمال بروز عوارض جانبی و ریسک عمل در این جراحی بالا است. در ادامه با مهم ترین و اصلی ترین عوارض عمل ابدومینوپلاستی آشنا می شویم:

درد و ناراحتی

یکی از شایع ترین عوارض جراحی شکم درد و ناراحتی است. بیماران باید انتظار داشته باشند که شکم نه تنها در محل برش، بلکه در نواحی اطراف که در آن بافت ها دستکاری شده اند نیز درد داشته باشد.

خوشبختانه، درد را می توان با مسکن ‌های بدون نسخه و یا دارو های تجویزی مورد تأیید پزشک کنترل کرد. مصرف دارو های ضد درد بر اساس برنامه در طی چند روز اول بهبودی می تواند به بیماران کمک کند تا از این ناراحتی کم کنند و دوران نقاهت خود را راحت تر سپری کنند. درد ناشی از ابدومینوپلاستی باید هر هفته بیشتر کاهش یابد تا زمانی که به طور کامل برطرف شود. اگر درد ادامه یافت یا بدتر شد، باید بلادرنگ با پزشک خود صحبت کنید.

تورم

علاوه بر درد، بیماران ابدومینوپلاستی باید پس از جراحی انتظار کمی ورم داشته باشند. میزان تورم بسته به نوع عمل جراحی شکم و احتمال تورم در بیمار متفاوت است. کسانی که یک مینی ابدومینوپلاستی شکم انجام داده اند ممکن است نسبت به کسانی که ابدومینوپلاستی کامل انجام داده اند تورم کمتری داشته باشند.

پوشیدن لباس فشاری مثل انواع گن و شکم بند در اطراف شکم توصیه می شود زیرا می تواند به کاهش تورم و همچنین حمایت از بافت ها در طول بهبودی کمک کند. مانند درد، تورم نیز باید با گذراندن دوران بهبودی شکم برطرف شود. با برطرف شدن تورم، نتایج نهایی جراحی تامی تاک آشکارتر خواهد بود، اما با این حال اکثر بیماران متوجه تفاوت فوری در خطوط شکم خود خواهند شد.

بیماران ابدومینوپلاستی و ورم پس از عمل

کبودی

کبودی یکی دیگر از عوارض جانبی رایج دیگر جراحی شکم است که بیماران باید انتظار داشته باشند زیرا رگ های خونی تحت تأثیر برش ها و دست کاری های ناحیه شکم قرار می گیرند. مانند تورم، میزان کبودی نیز بر اساس وسعت جراحی و ویژگی خود بیمار نسبت به کبودی متفاوت خواهد بود. کبودی معمولاً به رنگ بنفش تیره ظاهر می شود و با گذشت زمان به رنگ زرد مایل به زرد محو می شود تا کاملا برطرف شود. اکثر بیماران ظرف دو هفته پس از جراحی شاهد محو شدن کبودی خود خواهند بود.

اثرات بیهوشی عمومی

یکی از شایع ترین عوارض جانبی که بعد از عمل جراحی شکم تجربه می شود، مربوط به بیهوشی عمومی است. این جراحی نیاز به بیهوشی عمومی برای بیمار دارد و هنگام خروج از بیهوشی عمومی، بیماران به احتمال زیاد دچار گیجی، حالت تهوع، سرگیجه و خستگی می شوند. همه اینها طبیعی است و به همین دلیل است که بیماران باید در ۲۴ ساعت اول پس از عمل جراحی شکم از رانندگی و کار با ماشین آلات خودداری کنند.

لخته شدن خون

لخته شدن خون پس از هر عمل جراحی بزرگ یک خطر بالقوه است. این به ویژه در مورد لخته شدن خون در شکم بعد از ابدومینوپلاستی نیز صادق است. به منظور جلوگیری از تشکیل لخته های خونی خطرناک، از بیماران خواسته می شود هر روز در حین بهبودی اندکی پیاده روی کنند. این کار گردش خون را بهبود می بخشد و به جلوگیری از تشکیل لخته خون در پا ها و سایر قسمت های بدن کمک می کند.

جای زخم پس از جراحی

جای زخم یکی از عوارض عمل ابدومینوپلاستی است و بعد از عمل شکم مشخص است، اگرچه خوشبختانه با گذشت زمان، اسکار ها باید محو شوند و کمتر قابل توجه باشند، هرچند به خاطر داشته باشید که ماهیت اسکار از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و در حقیقت میزان باقی ماندن جای زخم به ویژگی های پوست بیماران برمی گردد. اما یک نکته مهم دیگر در کاهش جای زخم این است که باید ابدومینوپلاستی را نزد یک جراح حرفه ای و با مهارت بالا انجام داد، جراحی که ظرافت و دقت عمل داشته باشد می تواند برش های ظریفی روی بدن شما ایجاد کند تا احتمال باقی ماندن اسکار و جای زخم بعد از جراحی شکم را به حداقل برساند.

بی حسی در اطراف ناحیه شکم

از آنجایی که برش ‌های بزرگی در امتداد ناحیه تحتانی شکم ایجاد می ‌شود، غیرمعمول نیست که بیماران در حین بهبودی کمی بی‌ حسی، حساسیت یا گزگز را در ناحیه جراحی خود تجربه کنند. با بهبود و بازسازی پوست، رگ های خونی و اعصاب پایین شکم، این احساس بی حسی و حساسیت کمتر قابل توجه است.

عفونت

عفونت ها دومین عارضه شایع بعد از ابدومینوپلاستی هستند، با بروز تخمینی بین ۱ درصد و ۳.۸ درصد، از جمله عفونت های محل عمل و سروماهای عفونی. اغلب التهاب یک ناحیه محدود وجود دارد که به طور معمول اریتم، ادم، حساسیت و افزایش دمای موضعی را نشان می دهد. استریل بودن مکان جراحی و تجهیزات جراحی می تواند عامل مهمی در جلوگیری از ایجاد عفونت در بدن بیمار باشد. همچنین رعایت مراقبت های بعد از عمل توسط بیماران، مثل حمام نکردن در روزهای اول بعد از عمل و یا مصرف به موقع دارو های چرک خشک کن می تواند در کاهش یا از بین بردن هرگونه عفونت مفید باشد.

عفونت بعد از عمل ابدومینوپلاستی

نکروز پوست

نکروز پوست یکی از عوارض عمل ابدومینوپلاستی  است و عبارت است از خراش یا پارگی روی سطح پوست که در اثر عدم تخصص و توانایی کافی پزشک و یا در اثر آسیب دیدگی عروق پوستی یا مرگ سلولی ایجاد می شود. نکروز پوست زمانی رخ می دهد که مقدار کافی خون و اکسیژن به منطقه خاصی از بافت بدن جریان پیدا نکرده و باعث بروز مرگ بافت شود و در چنین شرایطی بهبودی بعد از ابدومینوپلاستی می تواند یک فرآیند پیچیده باشد. مهمترین عامل خطر برای این عارضه مصرف تنباکو یا سیگار است که خطر بروز این عارضه را سه برابر می کند. قطع این عادت سیگار کشیدن در بیمار این خطر را کاهش می دهد و باید در هر بیمار قبل از جراحی تشویق شود. به علاوه انجام همزمان ابدومینوپلاستی همراه با سایر عمل های زیبایی نیز خطر نکروز پوست را افزایش می دهد. در اکثر موارد، این عارضه خود به خودی به بهبودی با قصد منجر می شود و بسته به اندازه ناحیه آسیب دیده، این فرآیند می تواند هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

لاغری شکم و پهلو با عمل یا بدون عمل؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید.

هماتوم

در صد احتمال بروز هماتوم بعد از ابدومینوپلاستی کمتر از نکروز پوستی است و حدوداً ۲ درصد گزارش شده است. هماتوم (Hematoma ) به جمع شدن خون در بخشی از بدن ولی بیرون از رگ‌های خونی گفته می ‌شود. علائم بالینی هماتوم به حجم آن بستگی دارد، اگر به اندازه کافی کوچک باشد، می تواند کاملاً بدون علامت باشد، اما اگر بزرگتر باشد، معمولاً در ۲۴ ساعت اول با تورم و درد موضعی ظاهر می شود. برای جلوگیری از بروز چنین خطراتی مشاوره قبل از عمل، رسیدگی به عادات گذشته و سابقه پزشکی گذشته بیمار می تواند راه ایده آلی باشد. علاوه بر این، باید به بیمار هشدار داده شود که قبل و بعد از ابدومینوپلاستی از دارو های بدون نسخه که می ‌توانند عملکرد پلاکت ‌ها را در طول جراحی تغییر دهند، مانند آسپرین، دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی، فیتوتراپی و ویتامین E اجتناب کند.

این عوارض عمل ابدومینوپلاستی که در این مطلب به آنها اشاره شد، در حقیقت مهم ترین و شایع ترین عوارض جانبی این عمل زیبایی هستند. اما سایر خطرات جراحی شکم عبارتند از:

• عدم تقارن
  • خون ریزی
  • ترومبوز ورید عمقی، عوارض قلبی و ریوی
  • نکروز چربی
  • تجمع مایع یا سروما
  • بهبود ضعیف زخم
  • امکان لزوم جراحی تجدید نظر یا جراحی ترمیمی
  • شلی مکرر پوست
  • تغییر رنگ پوست و یا تورم طولانی مدت
  • از دست دادن بیش از حد پوست
  • نتیجه زیبایی شناختی کمتر از حد مطلوب

این خطرات و سایر خطرات بالقوه ابدومینوپلاستی باید قبل از رضایت شما به طور کامل مورد بحث قرار بگیرند. بنابراین مهم است که تمام سوالات خود را مستقیماً با جراح پلاستیک خود مطرح کنید و همچنین پزشک شما باید اطلاعات مربوط مراقبت های قبل و بعد از ایدومینوپلاستی را کامل در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید از بروز این عوارض جلوگیری کنید.

در آخر

ابدومینوپلاستی یا جراحی شکم یک جراحی کاملاً تهاجمی، سنگین و با برش های زیاد در ناحیه شکم و پهلو است و با وجود تمام مزایایی که دارد نمی توان به راحتی از عوارض جانبی آن چشم پوشید. اگر به این عمل زیبایی علاقه دارید و میخواهید نتیجه عملتان موفقیت آمیز باشد، باید قبل از هر چیزی عوارض عمل ابدومینوپلاستی را بشناسید و راههای مراقبت از آن یا جلوگیری از آن را بدانید. در این مطلب به طور کامل در مورد ریسک های احتمالی ابدومینوپلاستی صحبت کردیم، اگر شما نیز تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.