تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری

تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری
جراحی زیبایی اندام

امروزه توجه به تناسب اندام در بین افراد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. به همین دلیل، کشش افراد به جراحی لاغری بسیار زیاد شده است. در صورتی که با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم، به اندام دلخواه خود دست نیافته‌اید و یا قسمتی از بدن شما چربی اضافه دارد، انجام جراحی لاغری می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

جراحی لاغری انواع مختلفی دارد. پیکرتراشی نیز نوعی جراحی لاغری است که انواع مختلفی دارد و در صورت صلاحدید پزشک، می‌تواند برای رسیدن به اندام ایده ال شخص، گزینه‌ی مناسبی باشد.

آیا از تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری مطلع هستید؟

آیا از مزایا و معایب روش‌های مختلف جراحی‌های لاغری اطلاع دارید؟

آیا می‌دانید برای رسیدن به یک اندام ایده‌آل کدام روش برای شما مناسب است و شما را به نتیجه‌ی دلخواه خود نزدیک می‌کند؟

تفاوت پیکرتراشی با جراحی‌های لاغری از نکات مهمی است که دانستن آن به شخص کمک می‌کند که با مقایسه‌ی تفاوت‌های این دو، در نهایت با مشورت با پزشک، تصمیم مناسبی بگیرد.

چنانچه فرصت مطالعه کل محتوای مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله و مطالعه آن، به اطلاعات مختصر و مفیدی دست پیدا کنید.

خلاصه مقاله
خلاصه مقاله

بسیاری از افراد با ورزش شدید و رعایت رژیم غذایی سخت، سعی در کاهش وزن دارند. اما گاهی اوقات، تمام این کارها نیز نمی‌توانند رسوبات سرسخت چربی را از بین ببرند. وقتی تلاش‌های شما نتیجه نمی‌دهد، منطقی است که به متخصصان زیبایی و حتی جراحی پلاستیک روی بیاورید. اولین روشی که به ذهن می‌رسد، جراحی کاهش وزن و پیکرتراشی است. روش‌های پیکرتراشی بدن، در درجه اول به بیماران کمک می‌کند تا شکل خود را تغییر دهند، نه این که وزن قابل توجهی را به طور یکنواخت روی بدن کاهش دهند. اکثر جراحان پلاستیک تا زمانی که بیمار به وزن مورد نظر نزدیک نشود، اقدام به پیکرتراشی نمی‌کنند.

در جراحی شکم، دکتر ابتدا از لیپوساکشن برای برداشتن چربی‌های اضافی استفاده می‌کند. سپس، یک برش در قسمت تحتانی شکم ایجاد می‌کند. او قبل از بخیه زدن شکم، پوست و چربی اضافی را از بین می‌برد. پیکرتراشی می‌تواند شامل چندین روش ذیل باشد: لیپوماتیک، لیپوساکشن، لیپولیز و یا جراحی بادی جت. اکثر افراد پس از کاهش وزن زیاد، برای مقابله با رسوبات چربی یا پوست اضافی، کانتورینگ بدن را انتخاب می‌کنند. به عبارت دیگر، بیماران چاق با شاخص توده بدنی بالای ۳۰، اغلب قبل از انجام روش‌های پیکرتراشی بدن، جراحی کاهش وزن و لاغری را انتخاب می‌کنند.

جراحی پیکرتراشی بدن تاثیری بر اشتها، هضم غذا یا متابولیسم ندارد. هر گونه کاهش وزنی که در طی عمل پیکرتراشی رخ دهد، حداقل خواهد بود و نتیجه مستقیم برداشتن چربی و پوست می‌باشد. نتایج جراحی پیکرتراشی بدن تنها در صورتی ماندگار خواهد بود که بیمار، رژیم غذایی و عادات ورزشی مناسبی داشته باشد.

جراحی پیکرتراشی چگونه انجام می‌شود؟

پیکرتراشی برای افرادی که بدن آن‌ها دارای چربی اضافی است و یا نقاطی از بدن آن‌ها به دلیل داشتن چربی موضعی ظاهر نامناسبی دارد و نسبت به رژیم غذایی و ورزش مقاومت می‌کند، گزینه مناسبی است.

در جراحی پیکرتراشی پزشک متخصص توسط وسیله‌ای چربی‌های موضعی و اضافی و پوست شل شده‌ی نقاط مورد نظر از بدن را برمی‌دارد که این ‌کار سبب فرم‌دهی بدن فرد می‌شود.

پیکرتراشی انواع مختلفی دارد که با توجه به نظر متخصص پیکرتراشی و در نظر گرفتن تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری می‌توان گزینه‌ی مناسب را انتخاب کرد.

در ابتدا توضیحی مختصر در ارتباط با چند نوع جراحی پیکرتراشی داده می‌شود.

عمل پیکر تراشی در اتاق عمل

انواع جراحی پیکرتراشی کدامند؟

پیکرتراشی انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای معایب و فواید خاص خود هستند که توسط مشورت با پزشک می‌توانید بهترین روش پیکرتراشی را انتخاب کنید.

پزشک متخصص با بررسی بدن فرد و در نظر گرفتن تفاوت پیکرتراشی با جراحی‌های لاغری گزینه‌ی مناسب را برای فرد انجام می‌د‌هد.

برخی از انواع جراحی پیکرتراشی عبارتند از:

  • لیپوماتیک

برای انجام جراحی لیپوماتیک در ناحیه‌ی مورد نظر، سوراخ‌های بسیار کوچکی ایجاد می‌شود. سپس، با استفاده از وارد کردن یک لوله کانولا به درون بافت چربی و چرخش آن، چربی اضافی از طریق مکش خارج می‌شوند و چون چربی‌ها به صورت سالم از بدن خارج می‌گردند، می‌توان از این چربی‌ها، برای قسمت‌های دیگر بدن استفاده کرد.

عمل لیپوماتیک، برای همه‌ی قسمت‌های بدن از جمله باسن، شکم، بازو و پاها می‌تواند انجام شود. در این جراحی، بیمار دردی ندارد و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

  • لیپوساکشن

در این جراحی، با استفاده از لوله ساکشن چربی‌های موضعی را از بدن تخلیه می‌کنند. این روش ممکن است فشار زیادی را به اندام‌های بدن وارد کند.

از عوارض جراحی لیپوساکشن، می‌توان به باقی ماندن تورم و کبودی حاصل از جراحی تا چند هفته اشاره کرد.

همچنین، ترشحات مایعات زخم‌ها نیز ممکن است مدت‌ها ادامه داشته باشد.

  • لیپولیز

جراحی لیپولیز به دو شکل انجام می‌شود. در روش اول، توسط امواج صوتی و در روش دوم، توسط تزریق مواد به داخل بافت چربی صورت می‌گیرد. در این نوع جراحی، با ایجاد سوراخ‌های یک تا دو میلی‌متری یک فیبر نوری باریک را وارد بافت چربی بدن فرد می‌کنند.

توسط تابش اشعه‌ی لیزر، چربی‌ها به صورت نیمه مایع درمی‌آیند و سپس، می‌توانند از بدن خارج شده و یا توسط بدن جذب شوند. در روش لیپولیز، سطح پوست ناهمواری پیدا نمی‌کند.

انجام این روش در چاقی‌های خفیف و متوسط که ضخامت چربی در زیر پوست آن‌ها بین یک تا شش سانتی‌متر است، کاربرد دارد و افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، انجام عمل لیپولیز برای آن‌ها مناسب نیست.

  • جراحی بادی جت

جراحی بادی جت

با وجود این که جراحی بادی جت، نسبت به سایر جراحی‌ها، کم خطرتر است؛ اما ممکن است عوارضی از جمله عفونت، سوراخ شدن بافت‌های بدن به وسیله‌ی فشار آب، دی‌هیدراته شدن بدن و خونریزی شدید را در پی داشته باشد.

با توجه به انواع مختلف جراحی پیکرتراشی، باید قبل از انجام عمل جراحی، حتما با پزشک متخصص مشورت کرده و از عوارض و خطرات احتمالی هر جراحی کاملا آگاه باشید.

همچنین، باید در نظر داشته باشید که یکی از مهم‌‌ترین تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری در این است که در جراحی پیکرتراشی چربی‌های موضعی قسمت‌های مختلف بدن از بین می‌رود و باید بعد ازعمل، رژیم غذایی خود را مدیریت کرده و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید؛ زیرا در صورت عدم رعایت امکان بازگشت چربی وجود دارد.

تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری

قبل از بیان تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری، بهتر است توضیح کوتاه و مختصری در ارتباط با نحوه‌ی انجام جراحی لاغری داده شود تا تفاوت آن‌ها کاملا قابل درک باشد.

  • جراحی بای‌پس معده: در این جراحی، جراح متخصص قسمت فوقانی معده‌ی بیمار را بخیه می‌زند و این‌کار سبب می‌شود معده نسبت به قبل بسیار کوچک‌تر شود. همچنین، روده‌ی کوچک را برش داده و قسمت پایین روده‌ی کوچک را به کیسه‌ی معده متصل می‌کند. در نتیجه، ظاهر بخشی از لوله گوارش تغییر می‌کند و مقدار غذایی که وارد معده می‌شود، بسیار کاهش پیدا کرده و موادغذایی سریع وارد روده می‌شود. این جراحی سبب می‌گردد به مرور زمان فرد اضافه وزن خود را از دست بدهد. همچنین، انجام این جراحی ممکن است در هورمون‌های روده، اشتها و سوخت و ساز بدن فرد تاثیر بگذارد.
  • جراحی اسلیو معده: در این نوع از جراحی لاغری، جراح بیشتر قسمت معده را برداشته و فقط بخش موزی شکل از معده باقی می‌ماند که با بخیه بسته می‌شود. این عمل برگشت ناپذیر است؛ زیرا حجمی از معده جدا شده است. انجام این جراحی سبب می‌شود حجم غذای فرد کاهش یافته و زود احساس سیری کند.
  • جراحی بالون معده: در جراحی بالون معده، یک بالون خالی از باد، از راه دهان وارد معده می‌شود. بعد از آن که بالون در قسمت مورد نظر جاگذاری شد، درون بالون را با محلول نمکی پر می‌کنند. وجود این بالون، باعث می‌شود حس گرسنگی در فرد مهار شده و احساس سیری داشته باشد. نکته‌ی مهم در این جراحی این است که افرادی که دچار بیماری‌های گوارشی روده و یا نارسایی کبد هستند، نمی‌توانند جراحی بالون معده را انجام دهند.
  • حلقه‌ی معده: در جراحی حلقه‌ی معده، جراح کمربندی قابل تنظیم که درون یک بالون کوچک قرار دارد را به دور قسمت بالای معده می‌بندد. سپس، یک دستگاه تنظیم را در زیر پوست فرد قرار می‌دهد که این دستگاه توسط یک لوله به حلقه متصل شده است. توسط این حلقه، یک راه بسیار باریک در قسمت فوقانی معده برای عبور موادغذایی ایجاد شده و مقدار غذایی که می‌تواند در معده‌ی فرد نگه داشته شود، محدود می‌شود. با انجام این جراحی، به دلیل باریک شدن قسمت فوقانی معده بیمار زود احساس سیری می‌کند، اما در کاهش میزان جذب کالری تاثیری ندارد.

حال، با بیان توضیح مختصری در رابطه با نحوه‌ی جراحی‌های لاغری، تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری را بیان می‌کنیم. این تفاوت‌ها عبارتند از:

  1. در جراحی‌های لاغری میزان کاهش وزن بسیار بیشتر از پیکر تراشی است.

جراحی لاغری چند نوع است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال، در جراحی بای‌پس قسمتی از معده را بخیه می‌زنند، در جراحی اسلیو معده، اندازه‌ی معده را کوچک می‌کنند و یا در جراحی حلقه‌ی معده کمربندی قابل تنظیم را به همراه بالون کوچک در قسمت فوقانی معده می‌بندند.

به همین دلیل، میزان غذایی که فرد می‌خورد کاهش می‌یابد و در نتیجه، موجب کاهش حجم کالری دریافتی می‌شود.

یکی از تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری در این است که جراحی پیکرتراشی تاثیری در میزان اشتهای فرد ندارد و کاهش وزن، به دلیل خارج کردن بافت‌های چربی است.

  1. در جراحی‌های لاغری بیماری‌های مرتبط با چاقی درمان می‌شود.
در جراحی‌های لاغری بیماری‌های مرتبط با چاقی درمان می‌شود.

اما جراحی لاغری، نوعی جراحی پزشکی محسوب می‌شود که با کاهش اشتها سبب کاهش وزن می‌گردد. پس از انجام جراحی لاغری، به مرور زمان، فرد، وزن کم کرده و بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی که به علت چاقی و اضافه وزن ایجاد می‌شود، بهبود می‌یابد.

  1. در جراحی لاغری امکان بازگشت وزن وجود ندارد.

یکی دیگر از تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری دیگر در این است که در پیکرتراشی، تغییری در متابولیسم و اشتهای فرد ایجاد نمی‌شود و لاغری فرد فقط به علت از بین رفتن چربی‌های موضعی در نقاط مختلف بدن است؛ در صورتی که فرد رژیم غذایی مناسب را رعایت نکند و فعالیت روزانه نداشته باشد، امکان بازگشت چربی‌ها وجود دارد.

اما در جراحی‌های لاغری دیگر، به علت اینکه جراحی در متابولیسم و اشتهای فرد تاثیر می‌گذارد و سبب تغییر در سیستم گوارش فرد می‌شود، ماندگارتر است و کاهش وزن دائمی است.

  1. بیمه برخلاف جراحی‌های لاغری، هزینه پیکرتراشی را پوشش نمی‌دهد.

جراحی‌های لاغری، به بهبود سلامت افراد کمک می‌کند و با انجام این جراحی، فرد مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و فشار خون که در اثر اضافه وزن ایجاد شده است، بهبود می‌یابد.

به همین دلیل، درصورتی که BMI فردی ۴۰ و دچار چاقی مفرط باشد، بیمه هزینه جراحی لاغری را تا حد زیادی پوشش می‌دهد؛ اما پیکرتراشی نوعی جراحی زیبایی محسوب می‌شود و هدف درمانی ندارد. به همین دلیل بیمه، هزینه جراحی پیکرتراشی را پوشش نمی‌دهد.

  1. پیکرتراشی برای افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، مناسب نیست.

افرادی که دچار اضافه وزن زیادی هستند و با ورزش و رژیم غذایی موفق به کاهش وزن خود نشده‌اند، می‌توانند با انجام جراحی لاغری به هدف خود دست یابند؛ زیرا یکی از تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری در این است که پیکرتراشی برای افرادی مناسب است که اضافه وزن زیادی ندارند و وزنشان ثابت شده است و فقط قسمتی از اندامشان به علت وجود چربی موضعی، ظاهری نامناسب دارد؛ اما جراحی لاغری برای افرادی که دچار چاقی مفرط هستند و با ورزش و رژیم غذایی به نتیجه دلخواه نرسیدند، مناسب است.

  1. جراحی پیکرتراشی توسط بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، اما در جراحی‌های لاغری فرد را بیهوش می‌کنند.
  2. عوارض پیکرتراشی و جراحی‌های لاغری متفاوت است.

هر یک از جراحی‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. از عوارض جراحی پیکرتراشی، می‌توان به سوراخ شدن و آسیب به اندام‌های بدن، التهاب و کبودی پوست، عفونت، تجمع مایع در زیر پوست، ناهمواری و شلی پوست و تورم اشاره کرد؛ زیرا در این جراحی، در چند نقطه از قسمت مورد نظر از بدن سوراخ‌هایی ایجاد کرده و چربی‌های اضافی را خارج می‌کنند.

در مقابل از عوارض جراحی‌های لاغری، می‌توان به رعایت رژیم غذایی سخت، کمبود مواد معدنی و تهوع و استفراغ در صورت پرخوری اشاره کرد.

  1. پیکرتراشی بر روی قسمت‌های مختلف بدن انجام می‌شود.

جراحی پیکرتراشی می‌تواند بر روی قسمت‌های مختلف بدن از جمله شکم، باسن، بازو و ران انجام شود و سبب از بین رفتن افتادگی و لیفت این قسمت‌ها شود، اما در جراحی لاغری با برداشتن بخشی از معده و یا تغییر در سیستم گوارش، اشتهای فرد کم شده و در نتیجه، مقدار مواد غذایی که فرد می‌خورد، کاهش پیدا می‌کند. این امر سبب می‌شود، به مرور زمان اضافه وزن فرد از بین برود.

  1. از دیگر تفاوت های پیکر تراشی در مقایسه با جراحی های لاغری، می‌توان به دوره نقاهت کوتاه‌تر و زمان جراحی کمتر (با توجه به عدم نیاز به برش و بخیه در پیکرتراشی) اشاره کرد.

کدامیک مناسب تر است؟ جراحی لاغری و یا پیکر تراشی

قبل از تصمیم درباره‌ی اینکه کدام روش، روش بهتری است حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید. در جلسه‌ی مشاوره، پزشک متخصص، با در نظر گرفتن تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری، انجام آزمایشات لازم و در نظر گرفتن میزان اضافه وزن فرد و شرایط جسمانی فرد، بهترین روش را پیشنهاد می‌دهد.

باید این نکته را در نظر داشت که پیکرتراشی، برای افرادی که از سلامت کامل برخوردار هستند و وزن آنها ثابت شده است، گزینه‌ی مناسبی است؛ زیرا این افراد، برای از بین بردن چربی‌های موضعی در بعضی نقاط بدن، این جراحی را انجام می‌دهند.

اما هدف از انجام جراحی‌های لاغری، ‌کاهش وزن و بهبود بیماری‌هایی است که در پی چاقی مفرط برای افراد ایجاد می‌شود. پزشک مورد نظر با در نظر گرفتن تمامی این مسائل، بهترین روش را برای فرد انجام می‌دهد.

سوالات متداول تفاوت های پیکر تراشی با جراحی های لاغری

چه مدت باید قبل از انجام جراحی لاغری صبر کرد؟
آیا می‌توان بدون جراحی وزن کم کرد؟
آیا جراحی کاهش وزن ایده خوبی است؟
کاهش وزن طبیعی بهتر است یا جراحی؟
آیا جراحی کاهش وزن، در بلند مدت جواب می‌دهد؟
چه مدت باید قبل از انجام جراحی لاغری صبر کرد؟

از زمان مشاوره اولیه، میانگین زمان انتظار ۶-۸ هفته است. در این مدت، برای ارزیابی این که آیا جراحی، گزینه مناسبی است یا خیر، آزمایشات قبل از عمل را انجام خواهید داد.

آیا می‌توان بدون جراحی وزن کم کرد؟

درست است که بسیاری از افراد می‌توانند بدون جراحی به موفقیت در کاهش وزن دست یابند؛ اما افرادی که اضافه وزن بیش از حد دارند، ممکن است همچنان از مسیری متفاوت به موفقیت دست یابند.

آیا جراحی کاهش وزن ایده خوبی است؟

جراحی کاهش وزن، شکل و عملکرد دستگاه گوارش شما را تغییر می‌دهد. این جراحی ممکن است به کاهش وزن و مدیریت شرایط پزشکی مرتبط با چاقی کمک کند. این شرایط شامل دیابت، آپنه انسدادی خواب و عوامل خطر بیماری قلبی و سکته است.

کاهش وزن طبیعی بهتر است یا جراحی؟

محققان می‌گویند که کاهش وزن مزایای سلامتی یکسانی دارد، چه از طریق جراحی یا رژیم غذایی حاصل شود. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که اضافه وزن می‌تواند منجر به التهاب مزمن، دیابت نوع ۲ و خطر بالاتر بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان شود.

آیا جراحی کاهش وزن، در بلند مدت جواب می‌دهد؟

بیماران ممکن است ۳۰ تا ۵۰ درصد از وزن اضافی خود را در شش ماه اول و ۷۷ درصد از وزن اضافی خود را در اوایل ۱۲ ماه پس از جراحی از دست بدهند. مطالعه دیگری نشان داده است که بیماران می‌توانند ۵۰ تا ۶۰ درصد وزن اضافی خود را ۱۰ تا ۱۴ سال پس از جراحی کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست