زایمان طبیعی بعد از عمل زیبایی شکم

زایمان بعد از جراحی زیبایی شکم
جراحی زیبایی اندام

زایمان بعد از جراحی زیبایی شکم یکی از درگیری های ذهنی بسیاری از خانم هایی است که قصد عمل جراحی زیبایی دارند.آیا دارای چربی‌های اضافه می‌باشید و دوست دارید که جراحی باز شکم را انجام دهید اما درباره زایمان طبیعی بعد از عمل زیبایی شکم یا امکان باردار شدن بعد از آن، نگران هستید؟
اگر درباره این موضوعات اطلاعات کافی ندارید و مشتاقید که بیشتر بدانید، این نوشته را تا انتها مطالعه کنید.

همه چیز درباره عمل زیبایی شکم و امکان زایمان طبیعی بعد از آن

شاید شما هم افراد چاقی را در بین آشنایان خود می‌شناسید که از داشتن شکمی افتاده رنج می‌بردند. تا اینکه ناگهان روزی آنها را به طور تصادفی در مراسمی می‌بینید و تعجب می‌کنید که چطور شکم آنها صاف شده است؟ آن پوست‌های اضافه کجا رفته‌اند؟ درست حدس زدید، با عمل زیبایی شکم این اتفاق افتاده است!
در عمل زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی، جراح، مقدار چربی و پوست اضافه شکم را برمی‌دارد. در واقع، این عمل یک نوع جراحی پلاستیک زیبایی محسوب می‌شود که بعد از انجام آن شکم و عضلات آن کاملا صاف می‌شوند. اگر شما بعد از بارها تلاش برای کاهش وزن به چربی‌های آویزان شکم‌تان رسیدید و در فکر عمل زیبایی شکم هستید، خوب است که آگاه باشید که این عمل مناسب چه افرادی است یا برای انجام این عمل چه شرایطی را باید دارا بود؟
اولین نکته درباره عمل زیبایی شکم این است که این عمل راه‌حلی مناسب برای داشتن شکمی صاف است، نه کوچک. به عبارتی دیگر، این عمل زیبایی شکم، کاهش سایز را به شما هدیه می‌دهد نه کاهش وزن.
ابدومینوپلاستی برای آن دسته‌ از افراد مناسب است که خوشبختانه روند کاهش وزن آنها موفقیت‌آمیز بوده اما بعد از مبارزه با چربی‌ها، با پوست‌های اضافی و آویزان شکم مواجه شده‌اند که نمی‌دانند چگونه باید آنها را از بین ببرند. اگر شما در حال حاضر، در دسته دوم قرار دارید، بدانید برای انجام عمل ابدومینوپلاستی باید سطح سلامت قابل قبولی داشته باشید.
این عمل برای مردان کمتر چالش‌برانگیز است؛ چرا که آنها نگرانی‌های ناشی از زایمان طبیعی بعد از عمل زیبایی شکم را ندارند. بنابراین، راحت‌تر می‌توانند درباره عمل زیبایی شکم خود تصمیم بگیرند. اگر شما خانمی هستید که می‌خواهد پاسخ تمام سوالها‌یش را درباره خطراتی که ممکن است برای بارداری یا زایمان طبیعی بعد از عمل زیبایی شکم ایجاد ‌شود، بداند، ادامه این مطلب را دنبال کنید. ما تک‌تک این نگرانی‌ها را بررسی کرده و به شما در تصمیم‌گیری آسان‌تر جهت انجام عمل زیبایی شکم کمک می‌کنیم.

بارداری بعد از عمل زیبایی شکم ممکن است؟

خانم‌هایی که به اصلاح “چند شکم زایمان کرده‌اند” و بعد از بارداری‌های متعدد می‌خواهند عمل زیبایی شکم انجام دهند، هیچ مانعی به جز داشتن سطح سلامت عمومی خوب ندارند. اما اکثر خانم‌های جوان هم بعد از به وجود آمدن ترک‌ و افتادگی‌های پوستی که طی دوران بارداری برای آنها رخ می‌دهد، تمایل به انجام عمل زیبایی شکم پیدا می‌کنند و این احتمال هم وجود دارد که دوباره بخواهند باردار شوند. حالا سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا بعد از عمل زیبایی شکم نمی‌توانند باردار شوند؟
از نظر پزشکی هیچ دلیلی وجود ندارد که خانم‌ها بعد از جراحی شکم نتوانند باردار شوند، اما اطمینان قطعی هم وجود ندارد که با باردار شدن، دوباره شکم صاف آنها به همان شکل باقی بماند.
بنابراین، بارداری بعد از جراحی شکم ممکن است اما متخصصان همواره به خانم‌ها توصیه می‌کنند که اگر قصد بارداری دارند، بهتر است این عمل را به تعویق انداخته و بعد از دوران بارداری خود عمل زیبایی شکم را انجام دهند تا همزمان چربی‌های اضافه و افتادگی پوست ناشی از دوران بارداری را درمان کنند.
دلیل‌ علمی که در این میان برای انجام ندادن عمل زیبایی شکم قبل از بارداری وجود دارد، این است که، حین انجام عمل جراح، پوست شکم شما را کشیده و سپس می‌دوزد. این کار سبب می‌شود بافت‌هایی از شکم که از هم دورند، به هم نزدیک‌تر شوند. اگر شما بعد از عمل زیبایی شکم باردار شوید، این امکان وجود دارد که طی دوره بارداری و رشد جنین، این بافت‌ها دوباره از هم فاصله گرفته و شکم به حالت اولیه خود برگردد. در نتیجه، هزینه و شرایطی که تحمل کردید تا شکمی زیبا داشته باشید، بی‌اثر خواهد شد.

بارداری بعد از عمل زیبایی شکم امکان پذیر است؟

بهترین زمان عمل زیبایی شکم چه وقت است؟

دو راه‌حل برای این مشکل وجود دارد. اولین راه این است که قبل از عمل زیبایی شکم با جراح صحبت کنید و او را در جریان بگذارید که می‌خواهید دوباره باردار شوید.
جراح احتمالا به شما توصیه می‌کند که حین عمل، پوست شکم را نکشد. به این ترتیب، عضلات‌تان به هم نزدیک نمی‌شوند و هیچ خطری در زمان بارداری، شما و رشد جنین را تهدید نخواهد کرد.
بهترین زمان برای انجام عمل زیبایی شکم حداقل ۶ ماه بعد زایمان است. البته اگر به نوزادتان شیر می‌دهید، بهتر است زمان انجام عمل زیبایی شکم را تا ۶ ماه بعد از قطع شیردهی به نوزاد به تاخیر بیاندازید.
دقت کنید که لازم نیست حتما بعد از زایمان به فکر عمل زیبایی شکم باشید. اگر مطمئن شدید که برنامه‌ریزی‌های داشتن عادات زندگی سالم به نتیجه نمی‌رسد، می‌توانید از عمل زیبایی شکم استفاده کنید.
راه‌حل دوم این است که اگر برای بارداری عجله‌ای ندارید، می‌توانید عمل زیبایی شکم را انجام داده و بعد از گذشت ۳ یا ۴ سال برای بارداری اقدام کنید. اما باید آگاه باشید که احتمال بازگشت شکم به حالت اولیه وجود دارد.
برخی از خانم‌های باردار احساس می‌کنند که بعد از عمل، پوست شکم آنها به اندازه بارداری قبلیشان کشیده نشده است؛ این مساله نیز، در رشد جنین خللی وارد نخواهد کرد.
خوب است بدانید که بافت شکمی خانم‌ها به خودی خود بعد از عمل ابدومینوپلاستی در دوران بارداری کشیده می‌شود تا جنین را در خود جای دهد.
زمانی که تصمیم گرفتید دیگر باردار نشوید، می‌توانید بدون هیچ‌گونه نگرانی عمل زیبایی شکم را انجام دهید. اگر نمی‌خواهید ریسک بازگشت شکم به حالت اولیه را بپذیرید، عاقلانه است که عمل ابدومینوپلاستی خود را به بعد از بارداری‌های متعدد موکول کنید.
هر چند زندگی همیشه طبق برنامه پیش نمی‌رود، ممکن است که شما برای بارداری هیچ برنامه‌ای نداشته باشید، اما مدتی بعد از عمل زیبایی شکم متوجه شوید که باردار شده‌اید. برای اینکه از اتفاقات این چنینی دور بمانید، می‌توانید به طور موقت، لوله‌های رحمی خود را ببندید؛ زیرا فردی بهترین نتیجه را از این عمل می‌گیرد که به اندازه کافی برای باردار شدن دوباره بعد از عمل زیبایی شکم صبر کند.

جراحی شکم همزمان با زایمان؛ ممکن است؟

خانم‌هایی هستند که فکر می‌کنند می‌توان با یک تیر، دو نشان زد و بهتر است که به هنگام زایمان خود، عمل زیبایی شکم را هم انجام دهند. با این کار، یک بار بی‌هوش شده و تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و به نوعی استرس و نگرانی شکم بزرگ و افتاده پس از زایمان را هم حل می‌‌کنند.
در وهله اول این ایده ممکن است بسیار خوب به نظر آید ولی آیا از نظر پزشکی کار درست و عقلانی محسوب می‌شود؟
انجام همزمان عمل زیبایی شکم با زایمان غیر ممکن نیست؛ اما بسیاری از جراحان و متخصصان انجام این کار را به خانم‌ها توصیه نمی‌کنند.
بافت‌های شکمی یک خانم پس از زایمان بسیار نرم است؛ زیرا ۴۰ هفته را در انبساط و تحمل وزن جنین سپری کرده‌اند. این بافت‌ها با گذشت زمان، بعد از زایمان، کوچک و سفت می‌شوند، قسمت‌های کششی رو به بهبودی می‌روند و به این ترتیب، بافت‌های پاره‌شده، بهتر در کنار هم قرار می‌گیرند. گاها این پروسه حداقل ۶ ماه یا بیشتر طول می‌کشد. این موضوع پاسخ دقیق و محکمی است به سوال خانم‌های بارداری که اعتراض دارند به اینکه چرا باید ۶ ماه صبر کنم و همزمان با زایمان، از شر شکم آویزان خود راحت نشوم؟

عمل زیبایی شکم همزمان با زایمان

معضل نگهداری نوزاد بعد از عمل زیبایی شکم

انجام همزمان سزارین و عمل زیبایی شکم خطر عوارض احتمالی را افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید خودتان به نوزادتان شیر دهید، باید حتما تا ۶ ماه صبر کنید و به طور همزمان، زایمان و جراحی شکم را انجام ندهید؛ زیرا هر آنچه که در شیر شماست، به نوزاد هم منتقل می‌شود. اگر به شما داروی بی‌هوشی تزریق کنند، وجود آن در شیر شما برای نوزاد خطر محسوب می‌شود.
علاوه بر این، ابدومینوپلاستی یکی از ریسک‌پذیرترین عمل‌های زیبایی است که به یک دوره بهبودی طولانی و مراقبت‌های ویژه نیاز دارد.
خانمی که این عمل جراحی را انجام می‌دهد، در طول دوره نقاهت خود به فردی نیاز دارند تا از او مراقبت کند و همچنین، از عهده نگهداری نوزاد هم برآید. زیرا خانم‌های بارداری که برای این عمل پس از بارداری، تا ۶ ماه صبر نمی‌کنند، نمی‌توانند بعد از عمل نوزاد در حال رشد خود را از جا بلند کنند.
بلند کردن‌های مکرر نوزاد، استرسی برای درمان عمل زیبایی شکم است و متاسفانه می‌تواند نتایجی که انتظار داشتید را از بین ببرد. علاوه بر این، خانم‌ها به نوعی از سپری کردن دوره شیرین نوزادی با فرزندشان نیز باز می‌مانند.
بنابراین، اگر فردی را برای کمک در نزدیکی خود نداشته باشید، مجبور به استخدام پرستار برای نوزادتان خواهید شد که این به نوبه خود هزینه‌هایی دارد که ممکن است، بعدا شما را پشیمان کند.
اگر به هر دلیلی تصمیم به انجام همزمان عمل زیبایی شکم و زایمان دارید، در انتخاب جراحی زبردست و حرفه‌ای دقت کنید تا از بروز هر گونه عوارض، عفونت و… بعد از عمل در امان باشید. در ضمن تمام سوالات خود را از متخصص بپرسید تا جوانب عمل زیبایی شکم کاملا برای شما آشکار شود.
اما اگر قانع شدید که این دو عمل را همزمان انجام ندهید، مدتی بعد از زایمان می‌توانید با کمک حرکات ورزشی و رژیم غذایی وزن خود را تا حدودی کاهش داده، سپس با عمل ابدومینوپلاستی شکم خود را صاف و زیبا کنید.

عوارض عمل زیبایی شکم

از جمله مشکلاتی که ممکن است خانم‌ها بعد از عمل زیبایی شکم با آن دست و پنجه نرم کنند، شامل درد، کبودی و خستگی است که در این‌گونه مواقع با تجویز مسکن‌های قوی، این دوران برای آنها آسان‌ و قابل تحمل‌تر می‌شود.
زخم‌های بعد از عمل در روزهای اول ظاهر بهتری دارند و هر چه زمان بیشتری می‌گذرد، تیره‌تر شده و به کبودی می‌زنند. بنابراین، نگران این مساله نباشید.
برای اینکه زخم‌های ناشی از جراحی زودتر خوب شوند، باید مراقب بوده و به دستورات پزشک گوش کنید. از هر گونه اهمال و غفلت، به خصوص در دو یا سه هفته اول بعد از عمل دوری کنید؛ چرا که ممکن است زخم‌های‌تان خونریزی کنند و دوره نقاهت شما طولانی‌تر شود.
بر حسب قدرت بدنی فرد، معمولا بهبودی کامل زخم‌های عمل، زمانی بین ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشد.

عوارض جراحی زیبایی شکم قبل از بارداری

آیا زایمان طبیعی بعد از عمل زیبایی شکم ممکن است؟

بله، شما می‌توانید زایمان طبیعی بعد از عمل زیبایی شکم انجام دهید. ممکن است شما قبلا شنیده باشید که بارداری و زایمان طبیعی بعد از عمل زیبایی شکم برای مادر و جنین خطرناک خواهد بود، به شما اطمینان می‌دهیم که هیچ‌کدام از این حرف‌ها درست نیستند!
در دوران بارداری و زایمان برای همه احتمال رخداد عارضه وجود دارد و بهترین کار این است که تحت نظر یک متخصص زنان و زایمان مجرب باشید؛ زیرا تاثیر بارداری بر روی هر خانمی می‌تواند متفاوت باشد؛ چرا که به بدن فرد، سن، خاصیت ارتجاعی پوست و افزایش وزن او بستگی دارد.
آیا می‌خواهید درباره عوارض زایمان طبیعی بعد از عمل زیبایی شکم بدانید؟ زایمان طبیعی بعد از عمل زیبایی شکم خا‌نم‌ها را درگیر عوارض خاصی نمی‌کند؛ چرا که در این عمل واژن بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد تا ناحیه شکم!

آمادگی قبل از عمل زیبایی شکم

خوب است بدانید که چگونه باید خود را آماده جراحی کنید. معمولا قبل از ابدومینوپلاستی از شما خواسته می‌شود که:
• تست‌های ارزیابی پزشکی مورد نیاز را انجام دهید.
• حرکات و فعالیت‌های ریلکسشن یا آرامش‌بخش را انجام دهید. فعالیت‌های سبکی مانند فیلم دیدن، کتاب خواندن و… می‌تواند به آرامش شما در روزهای قبل از عمل کمک کند.
• سیگار کشیدن را متوقف کنید.
• داروهای آسپرین، ضد التهاب و مکمل‌های گیاهی را حداقل تا دو هفته قبل از عمل مصرف نکنید.
• از کاهش سریع وزن خودداری کنید؛ زیرا نیاز است که قبل از عمل وضعیت بدن شما پایدار بوده و تا حد ممکن سلامتی شما حفظ شود.
• با جراح ارتباط خود را حفط کنید و اطلاعات مربوط به سلامتی، عادات و هر گونه نگرانی در رابطه با عمل زیبایی شکم را با او در میان بگذارید. بعد از انجام جراحی، اگر درد یا علائم مشکوکی داشتید، فورا با فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی خود صحبت کنید.
• داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از پروتئین را جدی بگیرید. قبل از عمل به مدت ۲ تا ۴ هفته رژیم غذایی با پروتئین بالا را شروع کنید. می‌توانید این رژیم را حتی بعد از عمل، تحت نظر یک متخصص تغذیه تا چند هفته ادامه دهید.

جمع بندی

امروزه، افراد زیادی وجود دارند که توانسته‌اند تناسب اندام خود را با انجام ورزش‌‍‌ و رژیم‌های لاغری به دست آورند، اما توجه داشته باشید که این عمل برای همه افراد موثر نیست. مخصوصا برای کسانی که چربی موجود در بدن آن‌ها بیشتر از حد معمول بوده و عضلات شکمی آن ها ضعیف و افتاده است. این دسته از افراد، عمل زیبایی شکم را برای کاهش حجم شکم و پهلوی خود انتخاب می‌کنند. حتی بانوان باردار بعد از طی دوران بارداری خود با شکمی شل و افتاده مواجه می‌شوند. به دلیل رشد جنین و افزایش حجم شکم مادر، عضلات شکم شل شده و پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و حالت کششی به خود می‌گیرد. با گذشت زمان و کاهش وزن می‌توان چربی‌های اضافه و عضلات شل شده را بازسازی کرد، اما پوست اضافی و شل شده را نمی‌توان به حالت اولیه خود بازگرداند.

سوالات متداول زایمان بعد از عمل زیبایی شکم

عمل زیبایی شکم بیشتر برای چه کسانی مناسب است؟
آیا مدت زمان بهبودی عمل زیبایی شکم طولانی است؟
آیا عمل زیبایی شکم برای کاهش وزن موثر است؟
عمل زیبایی شکم بیشتر برای چه کسانی مناسب است؟

عمل زیبایی شکم بیشتر برای آن دسته از افرادی که از بزرگی شکم و افتادگی پوست شکم خود رنج می‌برند و می‌خواهند پوستی صاف و اندامی لاغر و زیبا داشته باشند، مناسب است.

آیا مدت زمان بهبودی عمل زیبایی شکم طولانی است؟

مدت زمان بهبودی یا دوران نقاهت هر فرد متناسب با شرایط بیمار، سن بیمار، نوع جراحی بیمار و وضعیت بدنی فرد، متفاوت است.

آیا عمل زیبایی شکم برای کاهش وزن موثر است؟

خیر. عمل زیبایی شکم صرفا برای حذف پوست شل شده و اضافی شکم است و هیچ تاثیری در کاهش وزن و چربی بدن ندارد.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در مطب دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست