نحوه درمان شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک

درمان شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک
جراحی زیبایی اندام

امروزه به دلیل افزایش اهمیت افراد به زیبایی ظاهری، گرایش به جراحی‌های زیبایی افزایش پیدا کرده است. عمل لیپوماتیک نیز به دلیل عوارض کم، طرفداران زیادی دارد. یکی از عوارضی که در این جراحی شایع است، ایجاد افتادگی پوست پس از جراحی است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. همچنین، با استفاده از راهکارها و مراقبت‌های مختلف می‌توان به درمان شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک پرداخت و ظاهر زیبایی برای خود ایجاد کرد. در این مطلب سعی کردیم توضیحاتی در ارتباط با علت افتادگی پوست و درمان شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک به شما ارائه دهیم.

چه عواملی در ایجاد افتادگی پوست بعد از لیپوماتیک موثر است؟

پس از جراحی لیپوماتیک به طور طبیعی پوست در نقاط مورد نظر منقبض خواهد شد، اما میزان انقباض در هر فرد با توجه به ویژگی‌های پوست متفاوت است. کیفیت و میزان کشسانی پوست به میزان زیادی در کاهش میزان افتادگی پوست نقش دارد. هرچه خاصیت ارتجاعی پوست فرد بیشتر باشد، نتیجه جراحی ایده‌آل تر بوده و افتادگی و چین و چروک کمتری در پوست مشاهده می‌گردد.

این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که میزان تورم و بهبودی پوست به مرور زمان کاهش می‌یابد. از جمله عواملی که در ایجاد افتادگی و شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک نقش دارد، عبارت است از:

  • عوامل ژنتیکی: ممکن است پوست فرد به صورت ژنتیکی از خاصیت کشسانی کمی برخوردار باشد و به همین دلیل، احتمال ایجاد افتادگی پوست در این فرد افزایش می‌یابد.
  • سن: با افزایش سن، میزان کلاژن‌سازی پوست کاهش یافته و همین امر سبب می‌شود خاصیت ارتجاعی پوست کم‌تر شود.
  • آسیب‌های ناشی از نور خورشید: تاثیرات منفی نور خورشید بر روی پوست می‌تواند در میزان افتادگی و بروز چین و چروک پوست پس از لیپوماتیک اثر بگذارد.
  • فشارهای وارده به پوست و کشش مکرر آن: در صورتی که پوست خود را به دفعات زیاد منقبض و منبسط کنید یا فشار زیادی را به پوست وارد کنید، احتمال شل شدن پوست پس از لیپوماتیک را افزایش داده‌اید.
  • کاهش وزن سریع: یکی از عواملی که در بین افراد زیادی مشاهده می‌شود، استفاده از رژیم‌های غذایی غیراصولی است که با کاهش میزان زیادی از وزن در مدت کوتاه، سبب افتادگی و شل شدن پوست افراد می‌گردد.
  • افزایش وزن سریع: در صورتی که ظرف مدت کوتاهی وزن خود را افزایش دهید، پوست به میزان زیادی منبسط شده و کش می‌آید و به همین دلیل پس از لیپوماتیک و خارج کردن چربی اضافی پوست حالت افتاده به خود می‌گیرد.
  • کم‌ آبی: یکی از عوامل مهمی که سبب بروز چین و چروک در پوست می‌شود، کم آب بودن بدن است. در صورتی که فرد به میزان کافی در روز آب بخورد، پوستی شاداب و سلامت داشته و میزان افتادگی بسیار کمی در آن دیده می‌شود.
  • داشتن رژیم غذایی نامنسب: در صورتی که شما از یک رژیم اصولی و درست استفاده کنید، تمامی مواد مورد نیاز اعم از پروتئین و ویتامین را به بدن خود رسانده و پوست شما نیز در وضعیت سالم و شادابی قرار دارد.

اگر میخواهید بررسی علت ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک و روش های جلوگیری از آن را بدانید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

  • بعد از جراحی لیپوماتیک شرایط پوست چگونه می‌شود؟

    جراحی لیپوماتیک نوعی جراحی زیبایی است که در آن پزشک با استفاده از لوله کانولا چربی‌های اضافی را خرد کرده و سپس، توسط نیروی مکش از زیر پوست خارج می‌کند. طی جراحی لیپوماتیک سطح پوست افراد تغییری نمی‌کند و فقط میزان چربی موجود در زیر پوست کاهش می‌یابد. به دلیل ایجاد فضای خالی بین پوست و بافت بدن، پس از خارج کردن چربی، احتمال بروز افتادگی در پوست افزایش می‌یابد.

    پوشیدن گن یکی از مواردی است که پس از جراحی حتما باید رعایت شود. استفاده از گن در مدت مشخص به دلیل سفت نگه داشتن پوست، باعث چسبادن بافت عضله به پوست شده و در درمان شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک بسیار تاثیرگذار است.

    در چه کسانی افتادگی پوست پس از جراحی لیپوماتیک افزایش می‌یابد؟

    در برخی از افراد، ویژگی‌هایی سبب می‌شود که شل شدن پوست پس از جراحی افزایش یابد. البته باید این نکته را در نظر داشت که رعایت مراقبت‌های پس از جراحی در فرم‌دهی اندام و جلوگیری از افتادگی پوست بسیار موثر است. افرادی که بیشتر در معرض افتادگی پوست قرار دارند، به شرح زیر هستند:

    1. افرادی که دائما در حال تغییر وزن هستند و وزن آن‌ها ثابت نیست. این افراد به دلیل افزایش و کاهش میزان چربی در زیر پوست، احتمال افتادگی پوست را در خود افزایش می‌دهند.
    2. بانوانی که قصد دارند در مدت کوتاهی پس از جراحی لیپوماتیک باردار شوند، باید تا پایان مدت بارداری خود از انجام جراحی خودداری کنند؛ زیرا نوسانات وزنی در دوران بارداری سبب افزایش میزان شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک می‌گردد.
    3. افرادی که دارای سلولیت یا زخم‌های کلوئیدی در نقاط مورد نظر هستند.
    4. افراد مسن به دلیل کاهش میزان کلاژن‌سازی پوست، به مرور زمان با کاهش میزان خاصیت ارتجاعی پوست مواجه می‌شوند. در این افراد به دلیل کاهش میزان کشسانی پوست، شل شدگی و افتادگی پوست افزایش می‌یابد.

برای مطالعه بیشتر مقاله ورزش بعد از عمل لیپوماتیک را پیشنهاد میکنیم.

با استفاده از چه روش‌هایی می‌توان میزان کشسانی پوست را افزایش داد؟

لیپوماتیک یک جراحی پرطرفدار است؛ زیرا طی انجام این جراحی افراد با کم‌ترین عوارض به اندام ایده‌آل دست می‌یابند. شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک از جمله عوارض این جراحی محسوب می‌شود؛ اما با استفاده از روش‌های مناسب می‌توان با سفت کردن و افزایش خاصیت کشسانی پوست، افتادگی پوست پس از جراحی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

  •   به طور منظم و روزانه، فعالیت ورزشی انجام دهید!

بعد از حراحی لیپوماتیک به هیچ عنوان ورزش روزانه را ترک نکنید. انجام منظم فعالیت ورزشی سبب جلوگیری از ایجاد مجدد چربی اضافی در زیر پوست شده و اندام شما را حفظ می‌کند.

  • وزن بدن خود را ثابت نگه دارید!

اگر قصد دارید وزن خود را کم کنید، قبل از جراحی لیپوماتیک باید نسبت به آن اقدام نمایید. بعد از انجام عمل لیپوماتیک باید با انجام مراقبت‌های لازم، وزن خود را ثابت نگه دارید.

  • مصرف مقدار مناسب آب را فراموش نکنید

نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز سوخت و ساز بدن را افزایش داده و سبب می‌شود بدن عملکرد بهتری از خود نشان دهد. به طور معمول، هر فرد بالغ باید روزانه، حداقل ۸ لیوان آب مصرف کند تا اختلالی در فعالیت بدن ایجاد نشود.

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید!

داشتن یک رژیم غذایی سالم و اصولی سبب می‌شود که بدن شما از سلامت کافی برخوردار باشد و همچنین، وزن بدن شما در حالت تعادل حفظ می‌شود. مصرف سبزیجات و میوه‌جات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا ویتامین‌های مورد نیاز را به بدن برسانید. از مصرف غذاهای چرب، شکر و نمک به مقدار زیاد خودداری نمایید.

  • استرس را از خود دور کنید!

بدن در حالت آرامش و بدون استرس عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. هنگام استرس، ترشح هورمون کورتیزول افزایش یافته و همین امر، افزایش وزن را به دنبال دارد.

داروهای تجویزی را به صورت منظم مصرف کنید!

مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک به طور منظم یکی از مراقبت‌های بعد از جراحی محسوب می‌شود و در صورتی که به طور کامل رعایت نشود، سبب بروز اختلال در روند بهبودی می‌گردد. این نکته را نیز باید مدنظر قرار دهید که به هیچ عنوان بدون تائید پزشک و به صورت خودسرانه دارویی مصرف نکنید. به طور مثال، مصرف داروهای ضد افسردگی پس از جراحی لیپوماتیک ممکن است افزایش وزن فرد را به دنبال داشته باشد.

  • پوشیدن گن را فراموش نکنید!

یکی از عوامل مهم در جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک، استفاده از گن است. استفاده از گن به دلیل فشردگی، پوست را به بافت زیرین بدن چسبانده و مانع از هر گونه افتادگی در پوست می‌گردد.

کاهش تورم و لخته شدن چربی با پوشیدن گن

برای جلوگیری از افتادگی پوست چه مراقبت‌هایی نیاز است؟

مراقبت‌های پس از جراحی نقش بسیار مهمی در روند بهبودی و رسیدن به نتیجه ایده‌آل دارد و عدم توجه به آن‌ها ممکن است آسیب‌ها و عوارض زیادی را برای فرد ایجاد کند. پس از انجام جراحی لیپوماتیک نیز فرد باید تمامی مراقبت‌های لازم پس از عمل را به طور کامل انجام دهد تا به اندامی زیبا و پوستی شاداب دست یابد. از جمله توصیه‌هایی که برای جلوگیری از افتادگی پوست باید رعایت شود:

  • باید نحوه خوابیدن بعد از عمل لیپوماتیک خود را اصلاح کنید تا به نواحی تحت عمل، فشار وارد نشود. افزایش فشار به نقاط مورد نظر سبب تورم و لخته شدن خون شده و روند بهبودی را با اختلال مواجه می‌سازد.
  • نوشیدن میزان آب کافی در طول روز سبب افزایش حالت ارتجاعی پوست شده و به انعطاف پذیری پوست کمک می‌کند. اگر در دوران نقاهت به میزان کافی آب ننوشید، به دلیل خشکی پوست، احتمال بروز چین و چروک افزایش می‌یابد.
  • گنجاندن مقدار کافی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی علاوه بر سلامت پوست از افتادگی و شل شدن پوست نیز جلوگیری می‌کند.
  • یکی از مهمترین اقدامات بعد از جراحی، استفاده از گن استاندارد است. شما باید به مدت یک ماه پس از جراحی حتما از گن استفاده کنید تا پوست حالت افتاده پیدا نکرده و شادابی پوست حفظ گردد. میزان بستن گن در افراد مختلف متفاوت است و به وضعیت پوست افراد بستگی دارد.
  • ماساژ پوست در نواحی مورد نظر از دیگر عوامل رفع افتادگی پوست پس از جراحی است. ماساژ، گردش خون را در نواحی مورد نظر افزایش داده و این امر افتادگی پوست را برطرف می‌کند.
  • انجام تمریناتی که باعث تقویت و سفت شدن پوست در نقاط مورد نظر می‌شود، تأثیر بسیار شگفت‌انگیزی بر روی نتیجه جراحی ایجاد می‌کند. با انجام این تمرینات تناسب اندام فرد حفظ شده و پوست زیبایی خود را از دست نمی‌دهد.
جلوگیری از افتادگی پوست پس از لیپوماتیک

ماساژ بعد از جراحی لیپوماتیک چه مزایایی دارد؟

در بیشتر جراحی‌های زیبایی، فرد پس از عمل، در قسمت‌های مورد نظر احساس درد می‌کند. یکی از مواردی که می‌تواند با تأثیر بر اعصاب، احساس درد را در افراد، به میزان قابل توجهی کاهش دهد، ماساژ درمانی است. پس از لیپوماتیک نیز ماساژ توسط دستگاه یا به صورت دستی نقش کمک کننده‌ای را در درمان شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک و رسیدن به نتیجه مطلوب ایفا می‌کند. در صورتی که ماساژ به صورت اصولی و درست انجام گیرد، تاثیرات مثبتی را برای فرد به دنبال دارد؛ از جمله این تاثیرات می‌توان به کاهش تورم بعد از جراحی، افزایش گردش خون در نواحی مورد نظر و کمک به دفع سموم از بدن اشاره داشت. ماساژ با افزایش خون‌رسانی به بافت‌های بدن سبب می‌شود تا زخم‌های حاصل از جراحی با سرعت بالاتری ترمیم شوند و همچنین، خونابه و ترشحاتی که ممکن است در بدن باقی مانده باشد را خارج می‌کند. این نکته بسیار مهم است که ماساژ توسط فردی باشد که این کار را به صورت اصولی انجام می‌دهد؛ زیرا در صورتی که فشار وارده بیشتر از حد باشد، ممکن است سبب بروز تورم و خون‌مردگی در نواحی جراحی‌شده گردد.

منبع: cosmosclinic

سوالات متداول برای نحوه درمان شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک

فرد پس از جراحی به چه میزان ماساژ نیاز دارد؟
آیا لیزر به رفع افتادگی پوست کمک می‌کند؟
عمل لیپوماتیک برای کدام نواحی بدن مناسب است؟
علت تجمع مایعات لنفاوی در زیر پوست چیست؟
فرد پس از جراحی به چه میزان ماساژ نیاز دارد؟

میزان ماساژ به وضعیت بیمار بستگی دارد. گاهی برخی از افراد دو بار ماساژ برای آن‌ها کافی است، اما برخی دیگر به چهار الی پنج جلسه ماساژ نیاز دارند تا به نتیجه مطلوب و ایده‌آل دست پیدا کنند.

آیا لیزر به رفع افتادگی پوست کمک می‌کند؟

لیزر یکی از روش‌های موثر برای درمان شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک و رفع افتادگی پوست است. لیزر با جمع کردن پوست می‌تواند بدون هیچ‌گونه عوارض، وضعیت افتادگی پوست را رفع کند.

عمل لیپوماتیک برای کدام نواحی بدن مناسب است؟

لیپوماتیک یکی از روش‌های پرطرفدار برای خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی بدن است. این جراحی با از بین بردن چربی‌های موضعی در قسمت شکم، ران، بازو و پهلو اندام متناسبی را برای فرد ایجاد می‌کند.

علت تجمع مایعات لنفاوی در زیر پوست چیست؟

پس از انجام جراحی لیپوماتیک و از بین رفتن چربی اضافی، بدن با ترشح مایع لنفاوی سعی دارد جایگزینی برای چربی خارج شده در زیر پوست ایجاد کند. ماساژ بعد از جراحی لیپوماتیک از تجمع این مایع در زیر پوست خودداری کرده و وضعیت پوست را بهبود می‌بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

جدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

فهرست